Vapaudentien jatketta ajetaan kieroin perustein

kieroapeliä

Kaupunginhallituksen pöytäkirjasta:

"Seinäjoen itäisen ohikulkutien (Itäväylän) toteutuminen on siirtänyt keskustan
läpimenevän raskaan liikenteen ohikulkutielle. Nykyisen tiedon valossa Törnäväntiestä on tulossa merkittävämpi sisääntulotie Seinäjoelle kuin Hamarintiestä.
Koska ajoneuvoliikenteen määrä myös yleisen trendin mukaan lisääntyy ja
eteläisen Seinäjoen asuntoalueiden toteutuminen lisää osaltaan liikennettä, ei
Törnäväntien kapasiteetti tule palvelemaan jatkossa riittävällä tavalla. Törnä
väntien katuympäristö on rakennettu 1970 luvulla, jossa ei ole huomioitu kasvavan
liikenteen tilatarpeita. Tarvitaan uusi yhteys kaupungin suuntaan.
Valmistelija: yleiskaavapäällikkö Jyrki Kuusinen"

Törnäväntiestä tulossa liikenteen vähenemisen jälkeen merkittävämpi väylä kuin Hamarintiestä???. Onkohan tekstin kirjoittaja katsonut edes karttaa. Ihan samaa Törnäväntietä kulki ennen kaikki liikenne. Niin kaupunkiin tuleva kuin ohikulkevakin. Nyt liikenne jakautunut monelle eri reitille ja edelleen etelästäpäin tullaan ensin joko Hamarintietä tai Peräseinäjoentietä ja edelleen samaa Törnäväntietä kaupunkiin.

Kierona taka-ajatuksena on rakentaa Vapaudentien jatke ja kun se on saatu aikaiseksi jatkaa se aina ohikulkutielle ja rakentaa KYMMENILLÄ MILJOONILLA uusi 4-kaistainen pääsisääntuloväylä kaupunkiin. Urakat on ja taidettu jakaa.

Jostain kumman syystä Kokoomus haluaa myös sulkea koko Törnävän autoilta ja rakentaa sinne KYMMENILLÄ miljoonilla jättimäisen puiston. Tätä Kokoomus on jo vuosia ajanut väkisin osan keskustalaisia tukiessa. Onneksi enemmistö on ymmärtänyt vastustaa suuruudenhullua hanketta.

38

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justeeripoka
    • Kauppakärkeen

      Kyse kaupasta alueelle eikä mistään jatkeesta. Vanha kaava on jo lainvoimainen. Tässä uudessa kauppa vaan siirretään tontin toiseen laitaan. Siitä kyse eikä mistään tiestä

    • KokoomuksenSalahanke
    • valtuustonsalavuotaja

      Suunnitelmat menee seuraavasti:

      Ensin rakennetaan jättisuuri S-market ja ABC-huoltoasema Palokärjentaipaleen ja Ruukintien risteykseen. Lisäksi verorahoilla tehdääm risteysjärjestelyitä ja rakennetaan liikenneympyrä.

      Sitten rakennetaan Vapaudentien jatke Ruukintielle.

      Koska suuri huoltoasema on ihan tarpeeton asuinalueen keskellä tarvitaan sille lisää asiakkaita ja tehdään Vapaudentien jatkeen jatke eli jatketaan se ohikulkutielle saakka ja siitä tulee Seinäjoen uusi 4-kaistainen pääsisääntuloväylä jotta saadaan ABC:lle riittävästi asiakkaita.
      (Ruukintie-ohikulkutie välistä tulee vähäsen mutkainen asuinalueiden vuoksi mutta rahaa saadaan toki palamaan enemmän kun pitää tehdä tietä pidemmälti)

      Viimeisessä vaiheessa Törnävä suljetaan autoilta ja siitä pääsee läpi vain pyörätietä pitkin. Tämän jälkeen rakennetaan kymmenillä miljoonilla Suomen komein kaupunkipuisto.

      Kuntalaisten rahaa tähän palaa USEITA KYMMENIÄ MILJOONIA.

      Ja te pikkupossut ette voi mitään sillä urakat on aikaa sitten lyöty lukkoon Vapaamuurareiden ja Kokoomuksen yhteisessä saunaillassa poikien kesken.

    • Pikkuposssu

      Miksi joku haluaisi tota vastustaa?
      Tervetulleita uudistuksia kaikki.

      Kehityksen jarrut voi muuttaa lapualle.

    • Järkevääkehitystä

      Toi on tervetullut idea kyllä. Miksi sitä pitää vastustaa? Kysyn kans

      • olisko

        Koska juuri valmistunut ohikulkutie taitaa tehdä tämän turhaksi?


      • mitävouhotusta

        Ai meinsat että mä kuljen Kärjen perältä itäväylän kautta keskustaan? Mä sinkin tahon tien et pääsen kunnolla ajamaan keskustaan


    • Asukas.kärjestä

      Tervetulleita hankkeita kaikki nuo. Kärki kehittyy mukavasti ja alkaakin olemaan jo parhaita alueita Seinäjoella liikkumisen ja palveluiden kannalta katsottuna kiitos Itäväylän ja näiden uusien hankkeiden. Ostettiin hyvään aikaan asunto täältä. Eepee ja abc huoltis enemmän kuin tervetulleita

    • eepeeyhteiskunnansyöpä

      Eepeen hallituksen jäsenet jaksaa innokkaasti mainostaa.
      EEPEE ja ylimielinen osuuskauppa BOIKOTTTIIN!
      Kärjen asukkaat yhdessa vastustivat addressilla jokapaikkaan leviävää Eepeetä.
      Seinäjoella on jo riittäväti kauppoja ja Kärjenkin alueella on jo kauppa ja Törnävällä toinen.

    • ballojakepukalja

      Uus osula pajuluoman kärjen rajoille ja ruutimarketista tehdään
      piirin pallopoikien sportti baari.

    • Tervetuloaa

      Kuka sitä muka vastustanut on?

      En oo kuullut keneltäkään mitään negatiivista kaupan tulosta.

      Eihän se edes häiritse ketään kun paikka on sellainen että ei tule kenenkään suoraan pihapiiriin.

      Saisi tulla samaan yhteyteen joku pieni lähikuppila, sellainen alueelta puuttuu.

    • kauppojajoliikaa

      Tuhannet kärkeläiset laittaneet nimensa vastustusadressiin.

      • Ihmettelenn

        Miksi?
        Miten kauppoja voi olla liikaa?
        Eiköhän kilpailu ole asiakkaiden etu.


      • Täällä.asun

        Tuki nyt jo suusi. Kärkiseuran mummo siellä muutaman naapurinsa kanssa vastustaa mutta ei todellakaan edusta koko kärjen mielipidettä. Enemmän olen kuullut tervetulotoivotuksia kuin vastustusta . Uusi sisääntulotie kärjen läpi on aivan loistava juttu ja nostaa alueen arvoa mukavasti. Ei täällä mitään metsäläisiä asu jotka puskassa haluaisivat kyykkiä. Palvelut ja sisääntulotie tervetulleita. Kiitos


    • EepeeBOIKOTTIIN

      Te siellä saatanan EEPEEssä jaksatte ihmetellä mutta teidän kalliita kauppoja ei haluta enää yhtään lisää. Tuis edes Lidl.

      Ja Kärkeen muuttaneet on nimenomaan halunneet hiljaiselle rauhalliselle metsäiselle asuinalueelle. Ne jotka haluaa kauppojen viereen muuttaa keskustaan.

      • Eprules

        Kenen rauhaa häiritsee ruukintien ja palokärjentaipaleen risteykseen tuleva kauppa?

        Eihän yhdelläkään asukkaalla tule edes olemaan näköyhteyttä kaupaan omalta pihaltaan?


    • TANANEEPEE

      Siitä ei kilpailu lisäänny vaikka joka ainoaan kadunkulmaan tulisi taas yksi S-market lisää joita on jo muutenkin joka paikka täynnä.

      EEPEE ja S-marketit päinvastoin tappaa sen kilpailun kun S-ryhmällä alkaa olla jo yksin monopoli Suomessa.

    • Rakastaneptä

      Ja Sitäpaitsi mitä ihmeen viihdearvoa on umpeenkasvaneella metsällä jossa ei edes pääse kävelemään?

    • Eksytämut

      Rengonharjun sisääntulo seinäjoelle on täysi susi.Nurmoolainen karuselli sinne olis pitäny rakentaa.Nyt sitten itketään kun ei ole kunnon pääväylää jalasjärvensuunnasta kaupunkiin.

      • Eprules

        Ei rengonharjulla ole tarkoituskaan olla mitään sisääntuloa seinäjoelle vaan ohitustietä kärkeen asti ja sitten vapaudentien jatkeelle.


      • MieletönSykerö

        Rengonharjulla on aivan mieletön SYKERÖ.
        Kuinka kaupungin tekninen pappalautakunta hyväksyi tämän sekoilun.
        Ryhmitys...poistumisrampeilla ja Nurmon maailmanpyörällä paikka olisi ollut selkeä.
        Kärjen taakse on tulossa seuraava iso asuntoalue, siksi Vapista ollaan jatkamassa.


      • Ihmettelenn

        Miksi jalasjärveltäpäin pitää tulla seinäjoelle vanhaa tietä pitkin?

        Nopeampi on ajaa ohitustietä kärkeen ja tulevaisuudessa vapaudentien jatketta seinäjoelle.


    • tieonjovalmis

      Ja miksi pitäisi kiertää helkkarin pitkän kautta jotain Vapaudentien jatketta kun valmis Törnäväntie tulee suoraan keskustaan?
      Onko muuta syytä kuin että saadaan gryndereille miljoonia ja Kokoomuksen vaalikassaan samaten?

    • HeeRne

      Karttaa kun katsoo, niin Vapaudentienjatke, eli nykyinen Ruukintien pää jatkuessaan ohikulkutiehen, osuu Eskoon liittymän ja Rautatiekadun liittymän puoliväliin. Noiden kahden eritasoliittymän etäisyys toisistaan on 2,3 km. Siihen puoliväliin pitäisi sitten tehdä aivan oma uusi eritasoliittymä, mikäli Vapaudentienjatke haluttaisiin kytkeä Itäväylään.

      Muut ratkaisut ovat huonoja. Jos halutaan käyttää Rautatiekadun eritasoa, niin se 2,5 km koukkauksen, eli kiertää vähän turhan kaukaa. Toisaalta jos halutaan käyttää Eskoon eritasoa, niin siitä pitäisi tien heti koukata 90-astetta oikealle, eli Itäväylän suuntaisesti 1,5 km, kunnes sitten 90-asteen koukkaus vasemmalle Vapaudentienjatkeelle.

      Mikäli uusi eritaso sitten tuohon väliin tehtäisiinkin. Niin se tekisi Eskoon eritason käytännössä tarpeettomaksi, ainoastaan Peräseinäjoen suunnasta tulijat menisi ohikulkutien alitse, mutta juuri kukaan ei käyttäisi niitä ramppeja.

      Ja kartasta kun katsoo, niin se uusi eritaso tulisi suunnilleen niille paikkeille, missä Itäväylä ylittää Pajuluoma -nimisen vesiojan. Siitä kohdasta on matkaa Rautatiekadun eritasoon 850 metriä, onko se liian lähellä, jos halutaan tehdä kunnollinen eritaso pitkine kiihdytyskaistoineen?

      On vaikea sanoa mikä ratkaisu olisi paras sisääntulotien kannalta. Ihan pelkästään kartasta katsomalla, nykyiset tiet ja rakennetut alueet menee sillä tapaa, että kaikissa ratkaisuissa on huonoja juttuja.

      Kartasta ymmärtämättömät helposti mieltää, että Eskoon liittymästä jotenkin "nuonvaan" pääsisi Vapaudentienjatkeelle, mutta käytännössä se tarkoittaisi melkein Z-kirjaimen muotoista sisääntuloväylää, varsinkin kun tuo Ruukintien pää kaartaa lopussa koko ajan poispäin Eskoon liittymästä, siihen tulisi reilusti yli 90-asteen kurvi. Rautatiekadun liittymä ei sovelly nykyisellään muutenkaan sisääntulotieksi, lisäksi sen koukkaus olisi U-kirjaimen muotoinen, ja pitkä.

      Katsokaa vaikka kartasta, tuossa linkki.
      https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?lang=fi

    • hullutvastustajat

      Tie ja akkiä kärkeen

    • Ainaoikeassaolen

      Hyvä homma et tulee eipä tarvi lähteä tankille törnävälle alueen vetovoima paranee sitten ei tarvi puhua kärjen perästä vaan ollaan sisääntulotien varrella

    • Seinäjoen keskustaan tulee valtavasti uutta asutusta ja kyllä sieltä täytyy voida päästä lähtemään etelään kunnon tietä, vähintään saman tasoista mitä pohjoiseen.
      Nyt körötellään kuin kärrypolkua, vaikka tien pitäisi olla nelikaistaista niin pitkälle kuin resurssit antavat myöten. Ainakin niin kauas, että sinne ei enää rakenneta uusia asuinalueita, joiden asukkaat sitten vastustaisivat pakostakin joskus tulevaa uutta tietä.

      Ei nyt sorruta lapualaistyyliseen valittamiseen, vaan tehdään homma valmiiksi vielä kun se voidaan tehdä kohtuullisin vahingoin. Tämän jälkeen kaupukia on helpompi kehittää laajentumaan etelään.

      Kaupunkiin saapuu etelästä suuri määrä tavararekkoja keskustan kauppoihin, eikä niiden ole hyvä ajaa kapeita väyliä pitkin.

      Mitä kautta tulevaa Ideaparkkia huolletaan? Tehdäänkö myös läntinen ohitustie 67 tielle?

    • ympyräkiinni

      Pitääs tehdä läntinen kehätie rengonharju-jouppiska-kantatie 67
      Seinäjokea ympäröisi sitten kehä ykkönen.

      • MutkiaSuoraksi

        Ilmajoen Tuomikylän kautta on hyvä kulkea Maitojalosteelle Rengonhajusta, jos vaan pää ei mene pyörälle kolmessa perättäisessä liikenneympyrässä.


    • tivoliinpyöriin

      Nurmossa on maailmanpyörä mutta rengonharjulla on ilmainen tivoli.

    • nopeestitekoonvaan

      Kyllä olen kans puolesta, asun kanssa kärjessä, ja kauppa naapuriin olis nasta juttu, lisäksi "suora tie" kaupunkiin, nostaa alueen arvoa ja on kaikkien etu. Taitaa valittajat olla muutama mummo ja se törnävän kirppiksen ukko (sekin periaatteesta valittaa) muut odottaa sitä väylää...

    • miksitätätarvitaan

      Ei seinäjoella ole ruuhkia.

      • MarkettiTartteeTien

        Aivan turhaa osottaa Kärkeen isoa markettia ja bensaamoa,
        ellei kulkuyhteydet pelitä.
        Tietysti Vapiksen jatko tarvitaan, mikäli halutaan markettikin.


    • kauppakassi22

      Kärkeläisillä on jo yksi S-market Törnävällä ja K-markettikin löytyy.
      Koskaan ei niissä ole ollut ruuhkaa niin etten olisi saanut ostoksia tehtyä.

    • Riisseliäjakaljaa

      Kaksi kauppaa löytyy kuten sanoit.Keskon kannattais laajentaa kärjen k-markettia ja missä viipyy k-markettiin lupailtu nesteen automaatti.Sulo vileenin bensa törnävällä on suomen kalleinta.

    • kauppaavierivieressä

      Ohikulkutien ja Peräseinäjoentien risteykseen tulee myös Neste-asema ja sinne K-kauppa palvelemaan eteläisen Kärjen asukkaita joten kyllä kauppoja riittää.

    • Asia on taas nytkähtänyt eteenpäin. Juttua Ilkasta, lehdessä lisää ;
      " Vapaudentien jatkeen suunnittelu etenee

      Seinäjoen kaupunki on aloittanut Vapaudentien jatkeen yleissuunnittelun, kaupunki tiedottaa. Suunnittelukonsultiksi on valittu Ramboll Finland Oy.

      Yleissuunnitelma laaditaan Vuoritien liittymän pohjoispuolelta Eskoon alueelle saakka. Pohjoispäässä tutkitaan suunnitelman osana myös Björkenheimintien siltatien parantamisen ratkaisut Huhtalantien liittymään saakka. "

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe