Heikko usko

Varhaisille kulttuureille usko oli tuntematon käsite, sillä niissä oli vain yhteisön yhteinen maailmankatsomus. Siihen sisältyi myös seikkoja, joita me nykyajan ihmiset saatamme nimittää uskonnoksi, mutta eivät he tällaista erottelua tehneet. Vaikka uskonasiat, väärät ja oikeat luulot, kuuluivat heidän katsomukseensa, he pitivät niitä niin luonnollisina ja selvinä, että se oli vain osa heidän normaalia ajatteluaan.

Jeesus toi sikäli epänormaalin sanoman, ettei se ollut ihmisille missään määrin luonteista. Jeesuksen oppi pitikin ottaa vastaan uskolla, siis ajattelulla, joka oli luonnollisen maailmankatsomuksen vastaista.

Hän kehotti ihmisiä uskomaan. Hän vieläpä vihjaisi siihen suuntaan, oikeastaan sanoi selvästi, että mitä oppineempi ja ymmärtävämpi ihminen oli, sitä vaikeampi hänen oli uskoa:

"Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt." (Mt 11:25s)

Lapsenmielisten on helpompi uskoa ja opetuslapset olivat lapsenmielisiä, oppia saamattomia, yksinkertaista väkeä. Silti heidän uskonsa oli kaikkea muuta kuin vahva. Käytiin tällainen keskustelu:

"Kun he olivat taas keskenään, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: ´Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?´
´Koska teillä on niin vähän uskoa´, vastasi Jeesus. ´Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta.´" (Mt 17:19s)

Vahva usko voi tehdä mitä tahansa, parantaa sairaita rajattomasti ja siirtää vuoria, niinkuin tahtoo, mutta opetuslapsilla ei ollut tällaista uskoa, vain sinapinsiementä vähemmän, aivan mitättömän vähäinen, suorastaan olematon, sillä sinapinsiemen "...on pienin kaikista siemenistä..." (Mt 13:32),

Näin olematon oli opetuslasten usko, mutta sillä oli oikea suunta, Kristus Jeesus. Kun suunta oli oikea, se oli pelastavaa uskoa. Se ei ollut opetuslasten itsensä tekemä, vaan Kristus oli antanut sen lahjaksi, armosta ja vain armosta.

Uskon vahvuudella ei ole mitään tekoa pelastuksen kanssa. Vain suunta merkitsee. Jeesus ei välitä mitään valinnoista ja uskoontuloista. Hän tietää, että ihmisen usko on heikko ja pysyy heikkona, vain suunta ratkaisee, Kristus.

1. Käännä katseesi Jeesukseen / ja hiljenny Herrasi etehen. / Siinä rakkauden Herran Jeesuksen / saa syntinen omakseen.

2. Suuntaa mielesi Jeesukseen / ja syvälle armonsa syvyyteen. / Sinä turhaks näät kaiken turhuuden / eessä Jeesuksen suuruuden.

3. Eessä Jeesuksen pyhyyden / nyt ylistän, rukoilen kiittäen. / Jälleen palvoen luona Jeesuksen / tahdon viipyä hetkisen.

Siionin kannel 136

15

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asdfghjlkjh

      Sinä olet vain liberaalihomottaja-pelle!

      • tuonkinlainen_hessale_on

        "Sinä olet vain liberaalihomottaja-pelle!"
        Johan taas yksi keskusteluun kykenemätön vesipää heräsi krapulastaan. Tervetuloa tänne normaalien ihmisten maailmaan!


      • Hahhahhaaaaa

        Sinä olet usko_vainen Vivamosta:)


    • Valinta.on.sinun

      Ajanlaskun alkuaikoina oli maailmankatsomus olematon kun tieto ympärivöivästä maailmasta puuttui evoluutiosta ei hajuakaan, keksitty luomistarina oli ainoa oikea, maapallo kaiken keskus, uskon julistaminen oli helppoa kansa uskoi tietämättömyydessään mihin vain niin uskoo vielä tänäkin päivänä vaikka tiede on lyödyt faktat pöytään, tiede hyväksytään valikoiden.

      • Lukeehan uskonharhainen raamattuakin valikoiden.

        Rehellisyys on uskonharhan ensimmäinen uhri.


    • Nämä uskon "sankarit" joista Raamatussa kerrotaa olivat aika raadollisia ihmisiä. Opetuslapsetkin, jotka sentään kulkivat Jeesuksen kanssa...heidät Jeesus kuitenkin kutsui kulkemaan kanssaan.

      • Eikä hylännyt heitä heidän puutteistaan huolimatta.


      • sage8 kirjoitti:

        Eikä hylännyt heitä heidän puutteistaan huolimatta.

        Juuri näin. Jeesukselle kelpasi inhimillinen ihminen hyvine ja huonoine puolineen, heikkoine uskoineen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juuri näin. Jeesukselle kelpasi inhimillinen ihminen hyvine ja huonoine puolineen, heikkoine uskoineen.

        Onkohan minulla ihan olematon usko kun en saa mitään vastausta aikaiseksi monesta yrityksestäni huolimatta?


      • sage8 kirjoitti:

        Onkohan minulla ihan olematon usko kun en saa mitään vastausta aikaiseksi monesta yrityksestäni huolimatta?

        Levosta käsin sage, levosta käsin :)


      • OleAvoin

        Lapsen mielisyys tarkoittaa avarakatseisuutta ja ennakkoluulottomuutta. Usein kun ihminen opiskelee ja kartuttaa tietojaan, avarakatseisuus katoo joilloin ihmisestä tulee konservatiivinen, skeptinen ja jopa kyynine, eikä hän suhtaudu uusiin asioihin enään niin avoimesti kuin lapsena jolloin vielä oli valmis oppimaan kaikkea uutta. Tämä tulee hyvin esille tämän päivän tieteessä joka hyvin mininalista ja hylkää hyvin nopeasti tieteen uudet saavutukset jos ne eivät ole sopusoinnussa vanhojen käsitysten ja arvojen kanssa. Kannattaa siis ajatella avoimesti ja piitää se avoimena, tarttua haasteisiin, sekä pyrkiä oppimaan uutta kuin nuori ja innokas lapsi.

        Ps. Jeesuskin oli aika raadollinen, välillä kuitenkin opetuksessa näkyi myös huumori ja läppä; kuten silloin kun Jeesus murjaisee vessahuumoria kun hän opettaa oppilailleen siitä mikä saastuttaan ihmisen.


    • Ei Jeesus missään yleisessä varhaisessa kulttuurissa elänyt vaan nimenomaan tietyssä, hyvin uskonnollisessa Lähi-idän kulttuurissa.

      • Varhaiset kulttuurit ovat sisäänlämpiäviä. Kulttuurit ovat keskenään eriävä,t mutta ne ovat niin vähän tekemisissä keskenään, että ne eivät juuri tiedä toisistaan. Niiden maailmankatsomukseen kuuluu sellasiakin aineksia, mitkä me sanoisimme yliluonnollisiksi tai uskonnollisiksi, mutta eivät ne asiaa näin itse miellä.

        Lähi idän kulttuurit saattavat olla meidän nykyaikaisessa katsannossamme hyvin uskonnollisia. Tämä harha syntyy siitä, että ne olivat eriaikuisia kuin nykyinen kaulttuurimme, joka perustuu osin tieteelliseen tutkimukseen. Jos katsomme kuitenkin samanaikaisia kulttuureita ympäri maailmaa, ne ovat yhtä "uskonnollisia".

        Kun kulttuurit kohtaavat, ne ajattelevat aluksi toistensa jumalista, että kutakin kulttuuria tai kansaa ohjaa niiden jumala, joka tosin on olemassa, mutta ei kuuluu meille. Kulttuurit identifioivat jumalat kyseiseen kansaan. Käydään kilpaa siitä, kenellä on voimakkain jumala eli mikä kansa on voimakkain. Kunkin kansan keskuudessa vallitsee kuitenkin yhtenäinen maailmakuva.

        Rooman valtakunnassa oli jo kulttuurien sulatusuuni. Koska siihen oli tullut lukuisia alunperin sisäiseltä kulttuuriltaan yhtenäisiä kansoja, ja koska muuttoliike ja kulttuurivaikutteiden liike oli runsasta, myös toiseen kulttuuriin alunperin kuulunut saattoi omaksua toisen kulttuurin ajatusmaailman. Syntyi uskontojen sekamelska koko Rooman valtakunnassa: alkuperäisistä kulttuureista syntyi filosofisuskonnollisia liikkeitä, jotka kilpailivat keskenään.

        Kilpailijoita olivat muinainen roomalais-kreikkalainen ajattelu, juutalaisperäinen kristinusko, erään arvelun mukaan persialaisesta zarathustralaisuudesta ja hellenismistä kehittynyt mithralaisuus, egyptiläisperäinen Isis ja Osiris, fryygialaisperäinen Kybele ja Attis, persialaisesta kulttuurista kotoisin oleva manikealaisuus ynnä lukuisat muut. Kaikki olivat siis jonkin kansan parissa syntyneitä yhtenäiskulttuurin tuotteita, mutta nyt monikulttuuriseen ympäristöön joutuneita.

        Tilanne Rooman valtakunnassa oli jo hyvin sama, kuin nykyisin koko maailmassa. Ei ollut enää yhtenäiskulttuuria vaan kilpaileva sekamelska. Koska ei enää ollut luontaista ajattelutapaa, vaadittiin uskoa. Käsitettä uskonto ei siinä vaiheessa kuitenkaan vielä ollut, oli vain palvonnan käsite.

        Otamme esimerkiksi Egyptin, mutta vastaavasti voisimme ottaa minkä tahansa valtakunnan. Egyptiläinen ajattelu oli alkujaan yhtenäistä. Ihmisten maailmakuva oli samanlainen. Kulttuurista osa käsitteli tuonpuoleisia, mutta ei olisi tullut kyseeseen, että egyptiläinen olisi mieltänyt osan kulttuuristaan olevan uskontoa, puhumattakaan siitä, että ihmiseltä olisi vaadittu "uskoa" jonkin totenapitämiseksi. Uskoa vaadittiin vasta sitten, kun egyptiläisperäinen kultturi ryhtyi kilpailemaan laajan valtakunnan markkinoilla.

        Kristinusko voitti ja Euroopassa syntyi uusi yhtenäiskulttuuri. Aina renessanssin aikaan asti kansa ja oppineet ajattelivat suunnilleen samalla tavalla. Ero oli ennen kaikkea tietotasossa. Käsitys kulttuurista itsenäisestä uskonnosta alkoi vähitellen syntyä.

        Reformaatiossa Eurooppa repesi kahtia. Nyt oltiin jo selvästi perillä, että uskonto oli osa kulttuuria. Tosin kansa ei näin ajatellut. Meillä alkoi niin selvä luterilainen yhtenäiskulttuuri, että ei voinut ajatellakaan ruotsalaisen kulttuurin ei-uskonnollista osaa. Ei sellaista voinut olla. Oli otettu pitkä askel taaksepäin, kunnes 1700-luvulla yhtenäisyys taas rupesi rakoilemaan.

        Varhainen kulttuuri oli pienten yhtenäiskulttuurien tilkkutäkki. Rooman valtakunta oli kulttuurien kilpakenttä ja sekamelska ennen uutta eurooppalaista yhtenäiskulttuuria. Reformaatio jakoi tämän kahteen erittäin yhtenäiseen alakulttuuriin. 1700-luvulta lähtien ne alkoivat rakoilla. Nyt elämme taas globaalia monikulttuurisuutta. On kulttuurien kilpailua ja toisiinsa sulautumista.

        x x x

        Varhaiskantaisia kulttuureita on netti täynnään. Mienkiintoisia ovat esimerkiksi Brasilian heimot. Kukin heimo elää viidakossa noudattaen omaa yhtenäiskulttuuriaan. Ei voisi ajatella, että joku henkilö asettuisi tätä vastaan. Mistä hän saisi vaikutteita? Ei voi myöskään ajatella, että joku näkisi kulttuurin jonkin osan olevan "uskontoa". Koko ajatus on hänelle vieras, koska se on vain osa siitä, mitä hän luontevasti toteuttaa. Ei hänellä voi olla mitään uskoa. Usko vaatii, että on mahdollisuus vertailla.

        Kulttuurintutkimuksessa interpretoimme varhaiskantaisten ja nykyisten kulttuurien ajattelua nykykielelle, nykyisessä kulttuurissa eläville. Mutta tässä on vaaransa. Käytämme nykyisiä oman kulttuurimme käsitteitä, ja piirrämme toiseen kulttuuriin jakoviivoja. Luokittelemme asiota toisin, kuin kulttuurien sisällä olevat luokittelisivat. Interpretaatiomme jää aina vajaaksi ja antaa väärän kuvan.


      • dogmatikos- kirjoitti:

        Varhaiset kulttuurit ovat sisäänlämpiäviä. Kulttuurit ovat keskenään eriävä,t mutta ne ovat niin vähän tekemisissä keskenään, että ne eivät juuri tiedä toisistaan. Niiden maailmankatsomukseen kuuluu sellasiakin aineksia, mitkä me sanoisimme yliluonnollisiksi tai uskonnollisiksi, mutta eivät ne asiaa näin itse miellä.

        Lähi idän kulttuurit saattavat olla meidän nykyaikaisessa katsannossamme hyvin uskonnollisia. Tämä harha syntyy siitä, että ne olivat eriaikuisia kuin nykyinen kaulttuurimme, joka perustuu osin tieteelliseen tutkimukseen. Jos katsomme kuitenkin samanaikaisia kulttuureita ympäri maailmaa, ne ovat yhtä "uskonnollisia".

        Kun kulttuurit kohtaavat, ne ajattelevat aluksi toistensa jumalista, että kutakin kulttuuria tai kansaa ohjaa niiden jumala, joka tosin on olemassa, mutta ei kuuluu meille. Kulttuurit identifioivat jumalat kyseiseen kansaan. Käydään kilpaa siitä, kenellä on voimakkain jumala eli mikä kansa on voimakkain. Kunkin kansan keskuudessa vallitsee kuitenkin yhtenäinen maailmakuva.

        Rooman valtakunnassa oli jo kulttuurien sulatusuuni. Koska siihen oli tullut lukuisia alunperin sisäiseltä kulttuuriltaan yhtenäisiä kansoja, ja koska muuttoliike ja kulttuurivaikutteiden liike oli runsasta, myös toiseen kulttuuriin alunperin kuulunut saattoi omaksua toisen kulttuurin ajatusmaailman. Syntyi uskontojen sekamelska koko Rooman valtakunnassa: alkuperäisistä kulttuureista syntyi filosofisuskonnollisia liikkeitä, jotka kilpailivat keskenään.

        Kilpailijoita olivat muinainen roomalais-kreikkalainen ajattelu, juutalaisperäinen kristinusko, erään arvelun mukaan persialaisesta zarathustralaisuudesta ja hellenismistä kehittynyt mithralaisuus, egyptiläisperäinen Isis ja Osiris, fryygialaisperäinen Kybele ja Attis, persialaisesta kulttuurista kotoisin oleva manikealaisuus ynnä lukuisat muut. Kaikki olivat siis jonkin kansan parissa syntyneitä yhtenäiskulttuurin tuotteita, mutta nyt monikulttuuriseen ympäristöön joutuneita.

        Tilanne Rooman valtakunnassa oli jo hyvin sama, kuin nykyisin koko maailmassa. Ei ollut enää yhtenäiskulttuuria vaan kilpaileva sekamelska. Koska ei enää ollut luontaista ajattelutapaa, vaadittiin uskoa. Käsitettä uskonto ei siinä vaiheessa kuitenkaan vielä ollut, oli vain palvonnan käsite.

        Otamme esimerkiksi Egyptin, mutta vastaavasti voisimme ottaa minkä tahansa valtakunnan. Egyptiläinen ajattelu oli alkujaan yhtenäistä. Ihmisten maailmakuva oli samanlainen. Kulttuurista osa käsitteli tuonpuoleisia, mutta ei olisi tullut kyseeseen, että egyptiläinen olisi mieltänyt osan kulttuuristaan olevan uskontoa, puhumattakaan siitä, että ihmiseltä olisi vaadittu "uskoa" jonkin totenapitämiseksi. Uskoa vaadittiin vasta sitten, kun egyptiläisperäinen kultturi ryhtyi kilpailemaan laajan valtakunnan markkinoilla.

        Kristinusko voitti ja Euroopassa syntyi uusi yhtenäiskulttuuri. Aina renessanssin aikaan asti kansa ja oppineet ajattelivat suunnilleen samalla tavalla. Ero oli ennen kaikkea tietotasossa. Käsitys kulttuurista itsenäisestä uskonnosta alkoi vähitellen syntyä.

        Reformaatiossa Eurooppa repesi kahtia. Nyt oltiin jo selvästi perillä, että uskonto oli osa kulttuuria. Tosin kansa ei näin ajatellut. Meillä alkoi niin selvä luterilainen yhtenäiskulttuuri, että ei voinut ajatellakaan ruotsalaisen kulttuurin ei-uskonnollista osaa. Ei sellaista voinut olla. Oli otettu pitkä askel taaksepäin, kunnes 1700-luvulla yhtenäisyys taas rupesi rakoilemaan.

        Varhainen kulttuuri oli pienten yhtenäiskulttuurien tilkkutäkki. Rooman valtakunta oli kulttuurien kilpakenttä ja sekamelska ennen uutta eurooppalaista yhtenäiskulttuuria. Reformaatio jakoi tämän kahteen erittäin yhtenäiseen alakulttuuriin. 1700-luvulta lähtien ne alkoivat rakoilla. Nyt elämme taas globaalia monikulttuurisuutta. On kulttuurien kilpailua ja toisiinsa sulautumista.

        x x x

        Varhaiskantaisia kulttuureita on netti täynnään. Mienkiintoisia ovat esimerkiksi Brasilian heimot. Kukin heimo elää viidakossa noudattaen omaa yhtenäiskulttuuriaan. Ei voisi ajatella, että joku henkilö asettuisi tätä vastaan. Mistä hän saisi vaikutteita? Ei voi myöskään ajatella, että joku näkisi kulttuurin jonkin osan olevan "uskontoa". Koko ajatus on hänelle vieras, koska se on vain osa siitä, mitä hän luontevasti toteuttaa. Ei hänellä voi olla mitään uskoa. Usko vaatii, että on mahdollisuus vertailla.

        Kulttuurintutkimuksessa interpretoimme varhaiskantaisten ja nykyisten kulttuurien ajattelua nykykielelle, nykyisessä kulttuurissa eläville. Mutta tässä on vaaransa. Käytämme nykyisiä oman kulttuurimme käsitteitä, ja piirrämme toiseen kulttuuriin jakoviivoja. Luokittelemme asiota toisin, kuin kulttuurien sisällä olevat luokittelisivat. Interpretaatiomme jää aina vajaaksi ja antaa väärän kuvan.

        Kritillinen kirkko repesi ortodoksiseen ja roomalaiskatoliseen kirkkoon jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Siten viimeistään tässä vaiheessa uskonto oli osa kristillistä kulttuuria.


    • OleAvoin

      Pidän tästä aloituksesta ja näistä kommenteista. Dogmantikokselle - jatka samaan malliin, pidä mieli avoimena ja opi ainna uutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe