Tarvitsen auton jolla menen satunnaisesti mökille (n.500km matka yhteen suuntaan). Menen sinne yksin, joten pieni auto kelpaa. Halvat vakuutukset ja pieni kulutus on pakollinen, koska olen opiskelija.
Tuolla hinnalla juodun katselemaan 2000-luvun alun autoja, mutta mitä?
Onko vinkkejä?
Minkä auton ostan 1000e?
117
2029
Vastaukset
- Luotettavin
Toyota Yaris
- halpaa.ajoa
peugeot 106.
- hyväideamuuten
halpaa.ajoa kirjoitti:
peugeot 106.
Peugeotit on muuten hyviä autoja. Ainoa heikkous on taka-akselin väljistyminen.
Jos löytyy peugeot, joka on korjattu ko. viasta, niin olen sun kanssa ehdottomasti täysin samaa mieltä. Se on paras, halvin ja kestävin. - PientäEpätarkkuutta
hyväideamuuten kirjoitti:
Peugeotit on muuten hyviä autoja. Ainoa heikkous on taka-akselin väljistyminen.
Jos löytyy peugeot, joka on korjattu ko. viasta, niin olen sun kanssa ehdottomasti täysin samaa mieltä. Se on paras, halvin ja kestävin.Peugeot on laaja käsite, eikä määritelmäsi taka-akselin heikkoudesta kata kaikkia malleja.
- PököttiTökötti
halpaa.ajoa kirjoitti:
peugeot 106.
Tuo 106 kuten myös 206 ovat sisätiloiltaan todellisia kirppuja, todetaan näin, että uudemmista autoista esimerkiksi Toyota Aygo on tilavampi!
Jopa saman aikakauden 306 on tosi pieni sisätiloiltaan, vastaa nykyistä pikkuautoluokkaa, siis Yarista jne.
Tuo 306 on ihan ok ajaa, pienemmät melko arvaamattomia etenkin liukkailla pinnoilla.
Eivät nuo nyt mitenkään erityisen kestäviä tai vähävikaisia ole, tuon aikakauden peruskulkineita hyvine ja huonoine puolineen, eivät toki tuon aikakauden huonoimpiakaan.
Hinta/laatu suhteeltaan kohtuullisia halpisauto sarjassa.
- Ei_rahaa
Bussilla mahdollisimman lähelle mökkiä ja loppumatka taksilla tai madollisesti pyörällä. Auton ylläpitokulut on aika suuret.
- OpiskelijanAuto
Valitettavasti tavaroiden kuskaaminen ei onnistu julkisilla. Julkisilla tässä on viime ajat kuljettu, mutta lähimmältä junasemalta on vielä 100km mökille. Auto on pakko hommata, en jaksa kiduttaa itseäni enempää.
- EnOstaisi
Todennäköisesti pitkän mökimatkan ajo "tonnin kinnerillä" on myös kidutusta, ainakin jos päädyt johonkin 90-luvun tai vuosituhannen vaihteen japanilaiseen kotteroon.
Tuon hintaluokan autoihin myös tulee vikoja, oli se japanilainen tai ei, joten korjaukset vievät varmasti myös vuosittain rahaa, vaikket paljoa ajaisikaan. Jos hitsaushommiin joudut vanhan japanilaisen kanssa, uppoaa nopeasti remonttiin lähes auton ostohinta jos et itse osaa tehdä!
- Taloudellisia
Ostaisin varmaankin vuodelta 2005 tai 2006 Fiat Panda tai Punto. Myös Citroen C1 tai Peugeot hyviä vaihtoehtoja.
- erfghjerfghjkl
Nissan primera. Paras nissaneista ja autoista yleensäkään. takaan sen! Itsellä puolimiljoonaa kohta ajettu tapaus ja kokemusta 9 vuoden ajalta 1997-mallin pelistä. koko aikana varaosiin palanut vain alle 500 euroa! Ruostetta noihin tulee mutta maltillisesti ja kun muistaa suojata niin sekään ei ongelma ole. Nyt mennyt 4 katsastusta hitsaamatta perän jälkeen. Ensivuonna voipi olla reijän alkuja luultavasti taas. Ihan kaikkeen ei vanhassa autossa suojauksaan pysty... Mutta ikäisekseen todella mainio tapaus ja tosiaan- varaosat ei kuluiltaan päätä huimaa!
Bensaa syö matka-ajossa 6.2l/100 ja muusta minulla ei kokemusta olekaan sillä lähiajot ajan pyörällä tai kävelen. Vakuutus on mielestäni aika hintava. Tarkkaa hintaa en muista mutta tuskin tuon vakuutus nyt niin hirveesti normiautosta yli menee. Ja tuon ikäistä ei kannata ylivakuttaa. Esim. Minula on vain pakollinen liikennevakuutus. Ei muuta. - UnohdaKokoJuttu
Ensimmäinen kolari tuollaisella peltipurkilla, niin et enää olisi kirjoittelemassa maailman parhaasta -97 Nissanistasi.
Jos ostaja arvostaa yhtään omaa hyvinvointiaan, niin ilman muuta etsii vaikka pienemmänkin auton 2000-luvulta, jolloin autojen kolariturvallisuuteen alettiin tosissaan kiinnittämään huomiota.
Katsot EuroNcap-sivustolta automerkin- ja mallin, joka on saanut aikanaan vähintään *** (3) tai **** (4) tähteä törmäystestien yhteistulokseksi.
Tuollainen 90-lukulainen japski kottero on todellakin hengenvaarallinen maltillisellakin nopeudella tapahtuvassa kolarissa, joten unohda sellaiset heti alkuunsa.
Mieti miten tuollainen jo ehjänäkin turvaton auto vanhana ja sieltä täältä hitsailtuna käyttäytyy lievässäkin kolaritilanteessa, jälki on karmeaa.. - örvelö234
UnohdaKokoJuttu kirjoitti:
Ensimmäinen kolari tuollaisella peltipurkilla, niin et enää olisi kirjoittelemassa maailman parhaasta -97 Nissanistasi.
Jos ostaja arvostaa yhtään omaa hyvinvointiaan, niin ilman muuta etsii vaikka pienemmänkin auton 2000-luvulta, jolloin autojen kolariturvallisuuteen alettiin tosissaan kiinnittämään huomiota.
Katsot EuroNcap-sivustolta automerkin- ja mallin, joka on saanut aikanaan vähintään *** (3) tai **** (4) tähteä törmäystestien yhteistulokseksi.
Tuollainen 90-lukulainen japski kottero on todellakin hengenvaarallinen maltillisellakin nopeudella tapahtuvassa kolarissa, joten unohda sellaiset heti alkuunsa.
Mieti miten tuollainen jo ehjänäkin turvaton auto vanhana ja sieltä täältä hitsailtuna käyttäytyy lievässäkin kolaritilanteessa, jälki on karmeaa..Hyvin on propaganda purrut, riski kuolla henkilöautossa on olemattoman pieni, Suomessa. Siihen kun vielä huomioidaan kuljettajan oma vaikutus, niin puhutaan olemattomasta todennäköisyydestä.
Autolla ei ole juurikaan merkitystä, ei ainakaan hintojen suhteessa. - NytSattui
örvelö234 kirjoitti:
Hyvin on propaganda purrut, riski kuolla henkilöautossa on olemattoman pieni, Suomessa. Siihen kun vielä huomioidaan kuljettajan oma vaikutus, niin puhutaan olemattomasta todennäköisyydestä.
Autolla ei ole juurikaan merkitystä, ei ainakaan hintojen suhteessa.Tuo ei kyllä pidä paikkaansa! Sattumalla ja silkalla tuurilla liikenteessä pääosin mennään.
Turvallisella autolla tuon olemassa olevan riskin realisoituessa omalle kohdalle olet valinnut viisaasti. Vanhalla turvattomalla 90-luvun riisikipolla ehkä näennäisen edullisesti ajava olisi tietenkin jälkiviisaana ollut myös valmis sijoittamaan vaikka kuinka paljon lisää rahojaan riittävän turvalliseen autoon.
Toimivan ja riittävän turvallisen auton kun voi ostaa jo muutamien tuhansien eurojen sijoituksella, joka on mielestäni hyvin kohtuullinen hinta edellä mainitun riskin realisoituessa omalle kohdalle.
Liikenteestä löytyy hirviä ja peuroja, rattijuoppoja, huumekuskeja, rattiin nukahtavia, sairauskohtauksen saavia, kaahailijoita, ja hullummaksi tuntuu meno vain yltyvän vuosi vuodelta..
Tähän kun lisätään Suomen vaihtelevat vuoden ajat lumineen, jäisine tienpintoineen, loskavalleineen sekä puoli vuotta täyttä pimeyttä onkin silkkaa hulluutta olla ajattelematta oman henkikultansa ja muiden autossa kulkevien hyvinvointia ja turvallisuutta mahdollisen ulosajon tai kolarin varalta. - örvelö234
NytSattui kirjoitti:
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa! Sattumalla ja silkalla tuurilla liikenteessä pääosin mennään.
Turvallisella autolla tuon olemassa olevan riskin realisoituessa omalle kohdalle olet valinnut viisaasti. Vanhalla turvattomalla 90-luvun riisikipolla ehkä näennäisen edullisesti ajava olisi tietenkin jälkiviisaana ollut myös valmis sijoittamaan vaikka kuinka paljon lisää rahojaan riittävän turvalliseen autoon.
Toimivan ja riittävän turvallisen auton kun voi ostaa jo muutamien tuhansien eurojen sijoituksella, joka on mielestäni hyvin kohtuullinen hinta edellä mainitun riskin realisoituessa omalle kohdalle.
Liikenteestä löytyy hirviä ja peuroja, rattijuoppoja, huumekuskeja, rattiin nukahtavia, sairauskohtauksen saavia, kaahailijoita, ja hullummaksi tuntuu meno vain yltyvän vuosi vuodelta..
Tähän kun lisätään Suomen vaihtelevat vuoden ajat lumineen, jäisine tienpintoineen, loskavalleineen sekä puoli vuotta täyttä pimeyttä onkin silkkaa hulluutta olla ajattelematta oman henkikultansa ja muiden autossa kulkevien hyvinvointia ja turvallisuutta mahdollisen ulosajon tai kolarin varalta.Jos katsot tilastokeskuksen tilastoa, jossa kerrotaan kuolemansyyt tilastomuodossa, voit huomata että ne 100 henkeä jotka kuolevat vuosittain henkilöautoissa, edustavat häviävän pientä osuutta kaikista kuolemansyistä.
Jos siis olet valmis maksamaan tuhansia euroja enemmän, pienentääksesi tuota kyseistä kuolemansyytä, voisi päätellä, että olet valmis maksamaan jopa merkittävästi enemmän pienentääksesi todennäköisempiä kuolemanriskejä.
Kasvaimet, syövät, verenkiertoelinten sairaudet ovat todellisia tappajia. Näihin voisi vaikuttaa vaihtamalla ravinto terveellisemmäksi, jättämällä alkoholi ja tupakka sekä harrastamalla liikuntaa. Ei välttämättä vaatisi rahallisesti isojakaan sijoituksia, mutta näihin ei satsata, sen sijaan kun henkilöauton turvallisuus tulee puheeksi, ollaan valmiita sijoittamaan jopa kymmeniä tuhansia euroja.
Tiedän, lipesi aiheen vierestä, mutta auton ostaminen turvallisuusperusteisin määritelmin on oikeasti itsensä huijaamista. - UnohdaKokoJuttu
Ja noista liikenteessä kuolleista todennäköisesti yli 80% on juurikin ajellut näillä 90-luvun turvattomilla autoilla.
Suomen liikenteessä loukkaantuu vuosittain kolareissa ja ulosajoissa valtava määrä ihmisiä, osa hyvin vakavasti ja pysyvästi esimerkiksi neliraajahalvaantuen. Arvaatkin varmaan, millaisilla autoilla tuo vakava, pysyvä vammautuminen kolaritilanteessa on kaikkein todennäköisintä.
Liikennemäärät ovat myös kasvaneet jatkuvasti ja Suomen ruuhka keskukset ympäristöineen ovatkin nykyisellään jo niin vilkkaasti liikennöityjä , että kolarin todennäköisyys on melko huomattava.
Mutta ajele sinä toki sillä muutaman satasen hitsatulla japskillasi ja toivo parasta, niin toivon minäkin puolestasi. Muutaman tuhannen euron sijoittaminen omaan ja perheen turvallisuuteen ei kuitenkaan mielestäni ole suomalaiselle työssäkäyvälle ihmiselle kohtuuttoman suuri rahallinen panostus ja on vain ja ainoastaan järkevää ennakoivaa turvallisuusajattelua.
- yksilöitä
Tuon hintaiset autot on yksilöitä. Mutta joku pieni auto kannattaa, kun sellainen on helpompi löytää hyvä noin pienellä rahalla. Ja autoa katsomaan mukaan joku, joka ymmärtää autoista.
- hjhjhgjjgh
Joku ehjäpeltinen Mazda tai mitsubitsi kyllä hyvä valinta kun vanhoilla korimalleilla huono arvostus.Taas vastaava Toytota jo monasti tuohon hintaan jo lähes loppuun ajettu kilometrien peruteella ja tietenkin volkkarit.
- 365456
Unohtaisin 2000-luvun autot jos budjetti 1000e. Jos 2000-luvun auto maksaa 1000e niin siinä on jo isompaa vikaa, katsele mielummin hyväkuntoista 90-luvun autoa. 90-luvun autot edullisempia korjata ja huoltaakin.
- 34543543
Vaikka joku 90-luvun corolla, civic, almera jne, tekniikaltaan pomminvarmoja vaikka joku ruostekukka varmasti voi löytyä, mutta ei se menoa haittaa.
- LahoavatJoKäsiin
Ruostekukka? Nyrkin meneviä reikiä useasti jo tuon ikäisissä, välttäisin hankkimasta jos budjetti on tiukka ja hyvin rajallinen.
- 54654654
LahoavatJoKäsiin kirjoitti:
Ruostekukka? Nyrkin meneviä reikiä useasti jo tuon ikäisissä, välttäisin hankkimasta jos budjetti on tiukka ja hyvin rajallinen.
Joissakin ehkä nyrkinkokoisia reikiä mutta on paljon hyväkuntoisia 90-luvun pikkujapseja joissa ei ole kuin pientä pintaruostetta alustassa korkeintaan. Vähän katsoo mitä ostaa niin ei ruoste ole ongelma.
Jos 2000-luvun autoon tulee vikaa niin se vasta kallista on, monimutkaisia sähköjärjestelmiä täynnä joita ei voi itse korjata ja korjaamollakin tosi kallista. Erityisesti max tonnin maksavissa 2000 lukulaisissa hyvin helposti suurempaa kallista vikaa.
Joten kyllä 90 luvun auto tuossa hintaluokassa paljon järkevämpi kuin 2000-luvun vikapesä (on siis vikapesä jos korkeintaan tonnin maksaa, hyväkuntoisten hinta 2000e jos puhutaan 2000-luvun autoista) - 2000-luku
2 vuotta ollut Citikka C5. 700€ autoliikkeessä veloittivat. Öljynvaihtoväli 20tkm ja jakopää 100tkm. Ne kun muistanut ja katsastus vuosittain. Koko 2v aikana korjaukset yhteensä alle 200€.
- Sukkaaja
Osta japanilainen. Itse olen tuskaillut koko ikäni eurooppalaisten "premium"-autojen parissa, joissa perushuolto (valohoito) saattaa maksaa monta sataa euroa.
Toyota, Nissan, Honda... Koeta valita jonkinlaisella huoltohistorialla oleva. Tonnilla on mahdollista saada erinomaisen hyvä kulkupeli tänä päivänä.- Yliarvostettuja
Jos ei ole jo puhkuruostunut pohjasta, helmakoteloista tai pyöränkaarista :)
- meuhkaa.täällä
Löytyisikö siitä Vantaan pienliikkeestä sopivaa?
- rölliropeltaja
fiat punto on varmaan yks hyvä vaihtoehto siinä voi saada myös ilmastoinnin ja kauko ohjatun keskuslukon ja sähkölasit tuohon hintaan. Toyota yariksen unohtaisin on meinaan surkein auto ajaa mitä kuunaan on testannu ja et saa nuita varusteita siihen hintaan.
- Suositte
Jos löydät 90-luvun lopun tai 2000 -luvun alun audin niin olet loppuelämäsi tyytyvöinen. Parempaa autoa vaikea löytää. Sellasen vähän käytetyn, niitäkin on. Jotain 250t ajettu.
- Ex-Autisti
Heh, ainakin paikallinen autokorjaamo on tyytyväinen niin kauan kuin tuollaisella viitsit ajella :)
- OstaFord
Ainakin Helsingissä huumekuskeilla on yleensä Fiat Punto. Jos sen hommaa, joutuu jonkun verran pysäyttelemään poliisien toimesta. Toisaalta mikäs siinä, jos on puhtaat jauhot pussissa ja haluaa ajaa Hiivatilla.
- asiat.asioina
ja vitut nämä on näitä ääliö kommentteja. Ettet ite ois joku nisti.
voortit on aivovammasia se boxi kun menee paskaksi niin uudet "aivot" maksaa monta tuhatta euroa. - TaiSittenNäin
asiat.asioina kirjoitti:
ja vitut nämä on näitä ääliö kommentteja. Ettet ite ois joku nisti.
voortit on aivovammasia se boxi kun menee paskaksi niin uudet "aivot" maksaa monta tuhatta euroa.kerroppa mihin alle 1000 euron fordiin ostetaan ecu useammalla tuhannella? ei varmaan yhteenkään
enkä tarkoita sitä, että asia olisi taloudellisesti kannattamaton, vaan sitä, että jos nyt noin sattuisi käymään, käytetyn osan saa pikkurahalla hajottamolta
ja.... enpä ole kuullut että noiden hajoaminen olisi fordin etuoikeus - Suurmaester
Hahaha et taida itsekään olla kovin hyvin asioista selvillä. Meeppä laittamaan eriauton aivot vaikka sama merkki oiski. Mahtaa sen jälkeen olla joulukuusi valot mittaristossa ja mahtaako edes käynnistyä.
- JoopatiJoopa
Suurmaester kirjoitti:
Hahaha et taida itsekään olla kovin hyvin asioista selvillä. Meeppä laittamaan eriauton aivot vaikka sama merkki oiski. Mahtaa sen jälkeen olla joulukuusi valot mittaristossa ja mahtaako edes käynnistyä.
Tuosta jää hieman epäselväksi että kenelle vastasit, mutta itse taisit ymmärtää kirjoituksen väärin, vastasit kenelle vaan.
Kukaan ei kehottanut laittamaan autoon väärää ecua.
- Opelilla
Opeli
- OKkompromissi
Miksei, sisältävät yleensä melko yksinkertaista tekniikkaa ja varaosat ovat edullisia.
On tukevampi ajaa kuin japanilaiset, vaikkei ihan yhtä luotettava, luotettavampi kuitenkin kuin ranskalaiset merkit.
- vikakoodi
Corsa on edullinen ja halvat varaosat sekä helppo korjata. 1,4 kone ei säry vaikka jakohinha katkeis mutta sen osaa vaihtaa kyllä vaikka kuka. Maksaa noin 20€ ja kiristäjä 30€. Vielä halvemmalla saa osia kun tilaa saksasta suoraan niinkuin minä.
Tilaat : pari öljynsudatinta ja polttoainesuodattimen sekä tulpat ja ilmansuodattimen niihin saa jo senkin raitisilmasuodattimen. Niissä on myös sellanen ominaisuus että vikakoodin lukijaa ei tarvitse koska OBD1 pistokkeesta yhditetään kaksi napaa vaikka paperiliittimellä jolloin keltanen moottorin häiriö valo vilkuttaa vikakoodin numeron virta päällä. Kaikissa vanhemmissa opeleissa onnistuu vastaavasti. Sitten vaan soitat korjaamolle että mikä vikakoodi esim,
http://www.topbuzz1.carenthusiasts.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm- JoopatiJoopa
Corsalla se 500km ajaminen ei ole mikään nautinto.
Jakohihna maksaa motonetissä 30 euroa, ei 20. Vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa toki kiristäjä, mutta myös rullat. Tottakai jos mennään aivan nollabudjetilla ja ajetaan vain lähikauppaan joka on 5km päässä, voi nuo rullatkin jättää vaihtamatta. Mutta jos yksittäisenä ajosuoritteena on 500km matka, kannattaa unohtaa moinen riskinotto ja satsata muutamalla eurolla siihen parempaan luotettavuuteenkin.
Kun polttoainekulut on corsankin suurin menoerä, noissa osissa pihtaamisesta saavutettava säästö on olematon.
Corsassa on varmasti vakuutusmaksu, käyttömaksu ja polttoaineenkulutus pieniä, mutta niinhän ne on kaikissa muissakin pikkuautoissa. - Omaakokemustaomaava
20001- c corsa ja siitä lähtien siinä on ketju ei hammashihnaa eli ei tarvitse vaihtaa ellei rupea ääntämään ainakin bensa corsissa dieselistä en tiedä.
- olisikosittenkinnäin
Omaakokemustaomaava kirjoitti:
20001- c corsa ja siitä lähtien siinä on ketju ei hammashihnaa eli ei tarvitse vaihtaa ellei rupea ääntämään ainakin bensa corsissa dieselistä en tiedä.
Motonetissa myydään jakohihnaa kuitenkin kyseiseen autoon:
Jakohihna Opel 16V 1.6/1.8 98>
Sopivuudet:
- 1,4-16V ->03
- 1,6-16V
- 1,8-16V
Tuota uudemmissa on kyllä jakoketju.
- vikakoodi
http://www.topbuzz1.carenthusiasts.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm
Vikakoodien luku onnistuu vanhemmissa autoissa myös opelisaa vastaavasti kuin tuossa linkissä. - vikakoodit
Opeli on helppoo korjata
http://www.topbuzz1.carenthusiasts.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm - Essobaari
Tonnilla kun autoa etsit niin ei sillä merkillä ole oikeistaan mitään merkitystä. Tärkeäää on se paljon ajettu ja miten on pidetty / huollettu. Väh vuosi leimaa ,kahdet hyvät renkaat jne. Kyllä tonnilla löytyy ihan käyttökelpoinen peli mutta se vaattii joskus hiukan kärsivällisyyttä ja aikaa. Ota mukaan joku luotettavatuttu joka tietää autoista...
- MuutamaNeuvo
Näinhän se on. Kun puhutaan yleensäkin alle 5 teur arvoisista autoista, kannattaa merkin sijaan ehdottomasti keskittyä etsimään hyvää yksilöä kaikista merkeistä.
Tärkeintä on aina tarkastaa auton historia esimerkiksi Trafin palvelun avulla, joka maksaa muutaman euron, mutta maksaa itsensä kyllä takaisin monikertaisesti.
Yllättävän monesta alle 5 teur hintaluokan autosta löytyy jotakin ei niin mairittelevaa historiaa; esimerkiksi jo 4-5 entistä omistajaa (vältä), kolarihistoria (vältä), historia autovuokraamo/autokoulu käytössä (vältä).
Hyvän käytetyn auton resepti:
- max 2 entistä omistajaa
- auto on hiljattain, siis 2-3kk sitten katsastettu hyväksytysti, tai jos hylätty niin uusintakatsastettu hyväksytysti (siis korjattu kuntoon)
- mukaan tulee ainakin kohtuukuntoiset kesä- ja talvirenkaat
- huoltokirja löytyy ja siinä on leimat huolto-ohjelman mukaisesti sisältäen erityisesti jakohihnan vaihdot
- auton yleiskunto maalipinta/sisätilat kertoo myös yleensä hyvin paljon edellisten omistajien huolellisuudesta muunkin autonpidon osalta --> osta siis siistikuntoinen yksilö. - Peksi__
Varsin yleispäteviä ohjeita nimimerkiltä "MuutamaNeuvo". Tässäpä muutama vinkki lisää koskien lähinnä heitä, jotka etsivät käytettyä autoa sanotaanko vaikka 4-8 teur hintaluokasta.
Autosta olisi hyvä löytyä lohkolämmitin/webasto ja mielellään myös sisäpistoke. Nämä helpottavat huomattavasti talviautoilua oli sitten pakkasta ja kylmää tai kosteaa ja märkää. Säästävät moottoria sekä tuovat talvella selvää etua myös polttoainekuluissa.
ESP-eli ajonvakautusjärjestelmä taas on nro 1 turvallisuusvaruste. Tärkein auton turva innovaatio sitten turvatyynyjen.
Kuluja ajatellen taas kannattaa huomioida, että niin sanotuilla premium merkeillä (BMW, Audi, Volvo, jne) varaosat ja vakuutukset maksavat keskimäärin selvästi enemmän kuin perusmerkeillä (Skoda, Opel, Toyota, jne).
Myös premium merkkien huoltohinnoittelu on perusmerkkejä kalliimpaa.
- Isopieniauto
Skoda fabia siinä varmaan kohtaa hinta ja laatu. Mieti saat volkswagenin tukevuuden ja ajettavuuden puoleen hintaan mitä vastaava polo maksaisi
- Vitsikästä
No enpä nyt tukevuudesta tai hyvästä ajettavuudesta puhuisi, jos tarkoitat 2000-luvun alun Fabiaa tai Poloa, ellet nyt sitten sitä vertaa saman ikäluokan Toyota Yarikseen/Nissan Micraan tai 90-luvun japanilaiseen Corollaan/Civicciin/Almeraan ;)
- uusi_poloilija
Volkswagen Polo olisi siitä hyvä vaihtoehto, että oli aikakautensa pikkuautoksi turvallinen Euro NCAP:n etu- ja sivutörmäystestissä:
https://www.automerkit.fi/testit/6259-tormaystesti-volkswagen-polo-2000
Pikkuauto on sinänsä järkevä valinta pienen kulutuksen vuoksi. Huomautan kuitenkin, että 2000-luvun alun Volkswageneissa saattaa olla öljyä kuluttava moottori. Sellainen oli itselläni eli tuon ikäluokan Golf 1,4 litran koneella, joita myös Poloihin asennettiin. Satunnaisessa ajossa tosin öljypullon mukanapito ei pääse nousemaan suureksi kustannukseksi.
Toisaalta 1,2-litrainen, kolmisylinterinen kone olisi halvempi, jos sellaisen jostain löytää.
- VinkkiVinkki
No joo, tuollaisia 15-20v vanhoja pikkuautoja kyllä löytyy tuohon tonnin hintaluokkaan ihan hyviäkin.
Japsit varmaan kannattaa kollata tarkemmin.
Nissan Micra on yks varmimpia pikkuautoja myös vanhempana, mitä markkinoilta löytyy.
Suzukilta löytyy kanssa ihan hyviä.
Jos kantti eriittää, niin Suzuki Alto on ainakin pieni ja sitäkautta edullisempia autoja ylläpitää. Niitä saa myös tuohon tonnin hintaan aika hyvinkin..
Swift ja Baleno on taas samalta merkiltä luokkaa isompia, mutta kohtuuhintaisia silti vielä pitää.
Fiattiin ei kannata sekaantua. Punto varsinkin, se on synonyymi pommille.
Eurooppalaisista ainakin Skoda Feliciaa löytyy silloin tällöin myöskin alle tonnilla kaupan. Ja ne on kyllä luotettavia vehkeitä.
Moni tuttu osti niitä aikanaan uutena ja asjoivat niillä aikamoisiakin kilsoja ilman mitään isoja ongelmia.
Ja eräs tuttu pari vuotta sitten osti Farmari-Felician 800 eurolla ja on ajellut sillä kans huolettomia kilsoja tosiaan nämä pari vuotta. Tuo oli kyllä hyvin pidetty ja kilsoja sillä oli noin 180tkm, mikä nyt ei ole kovin paha tuollaiselle 1,6-litraisella peruskoneella varustetulle menojuhdalle.
Mut tosiaan, kannattaa silmäillä markkinoita, kyllä tuossakin hitaluokassa on valinnan varaa kun vain pitää silmänsä auki.
Ja tärkeimmät seikathan tuossa luokassa on se, miten tunnollisesti auto on huollettu ja miten sitä on muutenkin pidetty. - Hyväautoseon
Puntoa minäkin suosittelisin. Syyt pikkuautoksi tilava ja pikkuautoksi hyvä penkki ja se on tärkeää pitkällä matkalla ettei selkä kipeydy. Mökille kun ajat kesäkuumalla niin sellaisia puntoja on halvalla missä on ilmastointi eli matkustusmukavuus puntossa on pikkuautoksi tuohon hintaan ehkä paras. Huomioi nämä seikat jos päädyt puntoon___
Että on katsastettu ja että jakopää on tehty se on punton heikkolenkki ei muuten vaan koska vaihtoväli on 60tkm sen jälkeen ei muuta kuin turvallisia kilometrejä :)- KamalinAjokokemus
Mitenkäs se Punto Mk2 ylikevyeksi tehostettu neuroottinen ohjaus? Pieni tuulenhenkäys tai syvempi ura kesäisessä moottoritie vauhdissa niin saat olla todella valppaana ettet löydä itseäsi ojanpenkasta, kerrassaan hirveä laite ajaa!
- Vähä.sitä.järkeä.nyt
Jos on niin kädetön ettei tajua painaa city asentoa pois päältä napista kun lähtee ajamaan maantielle niin joutaakin vähän kärsimään. Punto on ihan hyvä ajaa ja sen lisä kevennyksen saa napista päälle ja pois. Ei sitä tarvitse käyttää se on sen takia että jos haluaa ahtaissa parkeissa jne vielä keveämmäksi ohjauksen niin silloin sitä voi käyttää. Periaatteessa turha varuste mutta onpa kumminkin ;)
Niin ja mitä ajettavuuteen tulee niin punto on pikkuautojen parhaimmistoa. - KamalinAjokokemus
Aivan niin kädetön en sentään ole, enkä ollut aikoinaankaan kun tuollaisella "sain" ajella muutaman vuoden. Tarkoitin kyllä ohjauksen huonoutta ihan vakio asetuksella, se city-asento nyt on täysin turha paitsi ehkä jossain Rooman ruuhkaisilla pikkukujilla venkslaillessa, kuten vähän koko Punto muutenkin!
- fghgfhgfh
Emännällä oli myös Punto ja penkkkeihin sitten tulee läikkiä ihan pelkästä vedestä joka taas häiritsi.Etulokarin ja a-pilarin välissä sitten iso kumimosselo kun sovitus oli jäänyt hiukan suunnittelussa puolitiehen.Sitten 80 tkm ajettuba vaihtoon kun alkoi hikoilla öljyt läpi koneesta.
Suosio sitten laski kun uusii malli oli sitten liian "iso" naisten makuun ja hintakin kohosi.
- täältäkin
Ääni puntolle. Paljon valinnanvaraa, halvat osat, pieni kulutus.
Katsoo vaan juuri katsastetun, niin tietää ettei ruostevaivaa.
Itsellä yli 300 000 km puntolla takana. - puntocorsa
Auto rakennettiin samalle Gamma-pohjalevylle kuin Opel Corsa. Noin 30 prosenttia autojen osista on yhteisiä, mutta ulkoisesti ei samankaltaisuutta ole kuitenkaan havaittavissa. Alusta on GM:n Saksassa suunnittelema ja siitä on pyritty tekemään sekä urheilullinen että turvallinen
lahde:https://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_Punto- ÖlppäPölppä
Niin, grande punto ja corsa vuosimallista 2006 eteenpäin omaavat samoja osia.
Kumpaakaan ei saa 1000 eurolla käytettynä, ei ainakaan vähäisillä kilometreillä.
- Toivlöydät
Niin ja kiinnitä huomiota siihen onko auto ollut yhdellä omistajalla vai onko se vaihatnut omistajaa tiuhaan. Ihmiset eivöt ihan helposti luovu autoista joissa ei ole mitään vikaa. Vähän ajettu, yhdellä omistajalla ollut vaikka 20 vuotta vanha auto on halpa ja hyvä kärry. Ei aina mutta aika usein niin on. Ja käyt läpi huoltokirjan. Osaat kyllä itsekin. Turha neuvoa. Mutta ei ne vanhat autot ihan huvin vuoksi ole liikenteessä. Niillä on halpa ajaa. Ja usein ovat aivan yhtä hyviä, ellei parempia kuin uudet. Mikään ei ole niin kivaa kuin se ettei tarvitse juosta joko korjaamolla tai itse vääntää muttereita viikonloppuisin. Bemaria en suosittele no way, mutta audi on ok!
- VältäKiertopalkintoja
Tuo on totta. Kallis ylläpidettävä tai muuten vikaantuva auto on myös usein kiertopalkinto ja entisiä omistajia onkin saattanut siunaantua esimerkiksi 15-vuotiaalle autolle 4-7, ei hyvä!
Maksimissaan 2 entistä omistajaa tuon ikäisellä autolla kertoo yleensä siitä, että autosta on pidetty eikä haluttu päästä nopeasti eroon. Täysi huoltokirja on myös melko hyvä tae luotettavuudesta tämän lisäksi. - hwhrhbwhthhrg
En sanoisi noin.
Omassa tonnin pelissä varmaan 8 omistajaa ja autoa huollettu suurella rahalla.
Mistään kiertopalkinnosta ei ole ollut kyse vaan kädettömistä omistajista, jotka eivät osaa
tehdä mitään itse ja siksi rahaa palanut aivan pikkkujuttuihin aivan turhaan.
En sanoisi että omistajien määrä merkitsee vanhassa autossa oikein mitään-
Jos sama pitänyt niin huolloissa säästetty,
Uusi omistaja tekee yleensä aina heti joitain korjauksia. - käytettyjen_kauppias
Tai sitten se laitetaan kiertoon kun huomataan, että niitä korjauksia täytyisi tehdä:)
Oma kokemukseni on vahvasti se, että mitä vähemmän aikaisempia omistajia, niin sitä paremmassa kunnossa auto on ikäisekseen, näin siis keskimäärin.
- RelluKuski
Ranskanpullia saa ihan kohtuukuntosia tonnilla tai alle. Renault clio, ja megane 99-02(1 koppa) helppo huoltaa. lähinnä etuakselistovikoja puslissa, ja jotain sähkövikoja.
Myös Peugeot 206, ja 307. (Tietyt tyyppiviat kun korjattu), ovat ihan ok. käyttöautoja
Em. mainitut autot kulkee myös ihan hyvin. Hauska kiusata esim. clion 1.6 16V koneella isoja audeja, ja mesejä. Kiihtyy n 9 sekunnissa 0-100km/h, ja huiput reippaasti yli 200 km/h.- Ei.saa.huijataTietämät
No et helevetissä suosittele mitään käyntivikasia rellun romuja opikelija tytölle. Renault on yksi semmoinen merkki että sille ehdoton ei. Vikaherkkä ja epäluotettava pahin skenaario opiskelijalle jolla muutenkin voi olla hyvin rajalliset käyttövarat.
- RelluKuski
Ei.saa.huijataTietämät kirjoitti:
No et helevetissä suosittele mitään käyntivikasia rellun romuja opikelija tytölle. Renault on yksi semmoinen merkki että sille ehdoton ei. Vikaherkkä ja epäluotettava pahin skenaario opiskelijalle jolla muutenkin voi olla hyvin rajalliset käyttövarat.
Mistäs tiedät onko aloittaja tyttö? ja vaikka olisikin, huolletut rellut ei oo käyntivikasia. Eri asia jos ostaa joltain amishepulta loppuun ajetun passkakasan. Kaikissa autoissa voi olla käyntivikoja, jos niillä on ajeltu miten sattuu.
- ilmankos.rellu
Kiusaaminen liikenteessä onkin varsin älykästä!
- gordini
RelluKuski kirjoitti:
Mistäs tiedät onko aloittaja tyttö? ja vaikka olisikin, huolletut rellut ei oo käyntivikasia. Eri asia jos ostaa joltain amishepulta loppuun ajetun passkakasan. Kaikissa autoissa voi olla käyntivikoja, jos niillä on ajeltu miten sattuu.
Tarkoittiko rellukuski loppuun vingutettua rinkelimersua ?
- Halpiskuski
Porukka keuhkoaa 1000 euron autoista, ja luulenpa tietäväni syyn. Jokainen kalliimmalla autolla ajava kokee tietyllä tavalla syyllisyyttä siitä, että on laittanut rahaa turhuuksiin, vaikka olisi käytännössä yhtä onnellinen ajellessaan tonnin Puntolla. Olenko oikeassa?
- Lykkatil
No kyllä kai kuka vaan tajuaa, et 1000 vehkeellä ajetaan max 10 ilmasta melkein huoltovapaata vuotta. Mutta siinä se sitten on. Heh, ja kuuluuko talvirenkaat kauppaan, lainkaan. Tässä ketjussa saa sellaisen käsityksen et ei autosta kannata maksaa euroakaan. Parhaat menopelit löytyy lähes kaatikselta. Ilmasta touhua. Ja tän halvan auton omistaja on tavallaan kingi kun on onnistunut saamaan laaatuauton lähes ilmaiseksi. Odottanut et naapurin Tauno on ensin ajanut 400 t kilsaa ja sitten vasta hyppää itse puikkoihin. Ja ilmeisesti kannatti odottaa, niin suurta on hehkutus. Mutta totta se onkin aina joskus. Helmiä löytyy kun osaa ehtiä.
- PaljoRassattu
mä olen aina katsonut paljon tanssitun ja maatun femakon, tällöin meno on kevyttä eikä muna hierry kun siään ajot on suoriettu monesti jo aiemmin suurilla kilometrimäärillä edestaa, ja kaikkiin reikiin, niin ei moraali ja muukaan henkinen enää ahdista vanhaa katiskaa....
- kopioviiatti
Toyota carina e on tuon hintaluokan kunkku !
- EdullisetHinnat
Eikös sellaisen hyväkuntoisen saanut juuri vähän aikaa sitten alle 500 eurolla? Vieläpä autoliikkeestä.
- Koettua
Tiedän yhden alle 200 tkm ajetun Peugeot 406 ST 2.0:n vuosimallia 1996 vaihtaneen vuosi sitten eli 20-vuotiaana omistajaa tonnilla. Uusikin omistaja kuuluu olleen tyytyväinen.
Auton esihistorian väitän tuntevani hyvin, koska ajoin sillä itse uudesta pitäen lähemmäs 17 vuotta. Vähävikaisia vuosia, pienet ylläpitokulut. Ja kyyti sieltä mukavimmasta päästä!- TyyppivikaKait
Eikö näissä ole ongelmana ollut helmakoteloiden raju ruostuminen sisältäpäin?
Tuossa viereisellä parkkipaikallakin yksi tuollainen, jossa helmoissa ammottavia ruosteen tekemiä reikiä, ei tule ikinä menemään katsastuksesta läpi, jos nyt edes on leimalla käytettykään. - JoopatiJoopa
TyyppivikaKait kirjoitti:
Eikö näissä ole ongelmana ollut helmakoteloiden raju ruostuminen sisältäpäin?
Tuossa viereisellä parkkipaikallakin yksi tuollainen, jossa helmoissa ammottavia ruosteen tekemiä reikiä, ei tule ikinä menemään katsastuksesta läpi, jos nyt edes on leimalla käytettykään.raju ja raju...
ruostuminen johtuu siitä että tehtaalla on mennyt kotelomassat väärään paikkaan, eli on tukinnut vedenpoistoreijät.
omalla 21 vuotta vanhalla 406:lla on ajettu 380tkm, siitä arvonalennukseen on mennyt 28t€, polttoaineeseen 38t € ja koteloiden korjaamiseen 200 €. - halvallaoletkorjannut
JoopatiJoopa kirjoitti:
raju ja raju...
ruostuminen johtuu siitä että tehtaalla on mennyt kotelomassat väärään paikkaan, eli on tukinnut vedenpoistoreijät.
omalla 21 vuotta vanhalla 406:lla on ajettu 380tkm, siitä arvonalennukseen on mennyt 28t€, polttoaineeseen 38t € ja koteloiden korjaamiseen 200 €.Kerro ihmeessä, missä noin edullisesti sait teetettyä pesosen helmat? vai itsekö laitoit?
Omaan Pökö 406 -99 helmojen laitto korjaamolla maksoi 730 euroa, ja tämä oli pohjahinta kun kyselin tarjouksia lähes 15 korjaamolta pk-seudulla. - JoopatiJoopa
halvallaoletkorjannut kirjoitti:
Kerro ihmeessä, missä noin edullisesti sait teetettyä pesosen helmat? vai itsekö laitoit?
Omaan Pökö 406 -99 helmojen laitto korjaamolla maksoi 730 euroa, ja tämä oli pohjahinta kun kyselin tarjouksia lähes 15 korjaamolta pk-seudulla.No eihän siihen 10 * 10 paikan hitsaamiseen mene edes tuntia. Kustannus sen mukaan. korjaamolla teetin.
Eri juttu sitten jos haluaa olla perfektionisti ja vaihdattaa koko helman, sen vuoksi että näkymättömässä kohdassa on pieni reikä johon voi hitsata paikan.
Toki, kai noi voi ruostua niinkin pahasti että se helman vaihtaminen on aiheellista. Ilmeisesti sain itse tuhon etenemisen aisoihin sillä, että ensimmäisen ongelman ilmaantuessa ruiskutin koteloihin dinitrol ruostesuoja-aineet ja rassasin vedenpoistoreijät auki. - valitsinmukavimman
halvallaoletkorjannut kirjoitti:
Kerro ihmeessä, missä noin edullisesti sait teetettyä pesosen helmat? vai itsekö laitoit?
Omaan Pökö 406 -99 helmojen laitto korjaamolla maksoi 730 euroa, ja tämä oli pohjahinta kun kyselin tarjouksia lähes 15 korjaamolta pk-seudulla.Ei näihin halpiaisiin kannata mitään helmoja alkaa uusimaan, jossakin "keskiyön korjaamossa" vain pieni peltilappu ruostereikään, jos leima on siitä kiinni, maksaa muutaman kympin. Ja halpis MIG-hitsauslaite kannattaa hankkia, jos enempi aikoo hitsailla peltilappuja halpiaisiin.
Pösöissä harvemmin helmat ruostuu, kun sinkittyä peltiä, mutta joissakin yksilöissä voi olla pieni reikä ruostunut. Yhdessä Pösössä on jouduttu pieni paikka hitsaamaan helmaan ja leima silläkin tuli. - tarkennuksena
On kyllä ihan tyyppivika ainakin 406 pökötissä tuo helmojen reipas ruostuminen.
- valitsinmukavimman
Minulla on alla 1000€ ranskalainen iso farkku ja reilusti 2000-luvulta. Vakuutusmaksu 70% bonuksilla alle 200€ vuodessa. Ajetaan pitkää matkaa ja vuodessa kilometrejä 40000km tulee mittariin. Joten eiköhän tälläisellä satunnainen mökkimatkakin taitu. On ilmastoinnit ja muut mukavuudet!
Halvemmalla saat tietty jonkun 90-luvun Toyotan kippanan, silläkin ajaa, jos perse kestää ne surkeat penkit ajella pidempää matkaa ja on apinan luonne, että kestää kesällä viidakon kuumutta, ilmastointiahan niissä ei ole, joten aika kälyistä matkan tekoa.- Haushold
Parempi et kuiteskin lämmityslaite pelaa. Ei Suomessa ilmastoinnilla tee mitään ellei haluu flunssaa, ainaskaan tänä kesänä. Ja tietysti lämmityksenkin voi korvata villakalsareilla ja toppatakilla. T-malli Fordin jos sais.
- jäämeri.näkyy
Sulla on hanuri mennyt pahasti ruvelle, kun istut tietomoottorin ääressä kaiket yöt !
Kävin tojolla katselemassa poronhoitoalueita eli yli 1000 km/vrk. Hyvin saattoi istua kun käänsi penkin sopivalle korkeudelle ja ristiselän tuen tiukalle. Samaisessa 90-luvun autossa on myös toimintavarma ja tehokas ilmastointi eli toisin kuin volkkareissa. Ja ohittaessa menee mukavasti viisari kaakkoon. Ainoa miinus on vanhan automaatin melkoinen bensankulutus eli reipasta matka-ajoa kun päästelee, niin 8,3 l/100 km kului menovettä. - ÖlppäPölppä
Jostakin syystä et kertonut ranskalaisen ison farkun merkkiä ja mallia.
Mielelläni olisin kuullut mikä auto on kyseessä ja mikä vakuutusyhtiö, kun omasta isohkosta ranskalaisautosta joudun maksamaan 255 euroa vakuutuksia vuodessa, samoilla bonuksilla.
Vaikka eipä tuolla vakuutusmaksun suuruudella ole oikeastaan merkitystä muiden kulujen rinnalla, etenkin jos ajaa noinkin paljon, 40.000 km vuodessa. Polttoaineen kulutus on merkittävin menoerä ja kaikki muu lähes merkityksetöntä. - Hyisaasta69
Eikai kukaan kehtaa sanoa jos kyseessä on yskähtelevä käyntivikanen rellun romu
- valitsinmukavimman
ÖlppäPölppä kirjoitti:
Jostakin syystä et kertonut ranskalaisen ison farkun merkkiä ja mallia.
Mielelläni olisin kuullut mikä auto on kyseessä ja mikä vakuutusyhtiö, kun omasta isohkosta ranskalaisautosta joudun maksamaan 255 euroa vakuutuksia vuodessa, samoilla bonuksilla.
Vaikka eipä tuolla vakuutusmaksun suuruudella ole oikeastaan merkitystä muiden kulujen rinnalla, etenkin jos ajaa noinkin paljon, 40.000 km vuodessa. Polttoaineen kulutus on merkittävin menoerä ja kaikki muu lähes merkityksetöntä.Pösö on ja vakuutus ööpeepöhjölässä. Joten ei ole käyntivikainen rellun romu. Vakuutusmaksu yhdessä erässä ja 70% bonus, alle 200€. Polttoainetta tietty menee, mutta työnantaja korvaa kilometreistä 0,43€/km
- ÖlppäPölppä
valitsinmukavimman kirjoitti:
Pösö on ja vakuutus ööpeepöhjölässä. Joten ei ole käyntivikainen rellun romu. Vakuutusmaksu yhdessä erässä ja 70% bonus, alle 200€. Polttoainetta tietty menee, mutta työnantaja korvaa kilometreistä 0,43€/km
406 se on itsellänikin....
Mutta en tajunnut että asuinpaikkakin vaikuttaa vakuutuksen määrään. Itse asun melkein Helsingin keskustassa, joka nostanee omaa vakuutusmaksua.
- vuokraa
Eikö vuokra-auto ole vaihtoehto?
Jos matkat on viikonloppuisin ja satunnaisia niin vuokraamoista saa noin satasella auton viikonlopuksi vapailla kilometreillä. Nuo on kuitenkin käytännössä uusia autoja joita tarvitsee vain ajaa ja tankata. Oman auton tapauksessa kuitenkin jo pelkät verot ja vakuutukset tekee useamman satasen vuoteen ja siihen päälle vielä normaalit huolto- ja korjauskulut.- luepienelläkirjoitettu
Joo ja 2000€ omavastuulla tuollaiset vuokra-autot, ellet maksa ylimääräistä.
- vuokraa
luepienelläkirjoitettu kirjoitti:
Joo ja 2000€ omavastuulla tuollaiset vuokra-autot, ellet maksa ylimääräistä.
Aina on ollut alle tonnin omavastuulla ja omavastuun poisto on muutaman kympin jos kolarointi pelottaa. Jos otat omaan autoon täyskaskon (missä ei tonnin auton ollessa kyseessä hirveästi ole järkeä), kasvavat oman auton kiinteät kulut entisestään. Ja ilman kaskoa ihan samalla tavalla voi käydä niin että ostosta seuraavalla viikolla ajat mällin -> siinä meni tonni taivaan tuuliin.
- valitsinmukavimman
vuokraa kirjoitti:
Aina on ollut alle tonnin omavastuulla ja omavastuun poisto on muutaman kympin jos kolarointi pelottaa. Jos otat omaan autoon täyskaskon (missä ei tonnin auton ollessa kyseessä hirveästi ole järkeä), kasvavat oman auton kiinteät kulut entisestään. Ja ilman kaskoa ihan samalla tavalla voi käydä niin että ostosta seuraavalla viikolla ajat mällin -> siinä meni tonni taivaan tuuliin.
Kuka ääliö ottaa täyskaskon 1000€ halpiaiseen? Halpiaiseen otetaan VAIN halvin mahdollinen pakollinen liikennevakuutus yhdessä erässä ja kaikilla mahdollisilla alennuksilla.
Muutenkaan halpiaiseen ei tehdä mitään kalliita huoltoja ja korjauksia, sillä vain ajetaan, öljyä pitää toki aina lisätä. Katsastukseen mennään ja sinne korjataan vain näkyvät viat, siis vaihdetaan palaneet polttimot ITSE uusiin, alle lailliset renkaat jne. Katsastuksesta saadaan sitten kyllä joko leima tai vikalista. Vikalistan mukaan katsotaan, että kannattaako korjata, vai hankitaanko toinen halpiainen tilalle. Yleensä vikalistassa jotain alapalloa tai koiranluuta väljänä, ne maksaa 20€ laadukkaampanakin varaosapuodissa. Joskus jarrupalaa pitää vaihtaa, nekin maksaa 25-30€ satsi. Huoltokirjan täyttämiset ja muuta nipottamiset voi unohtaa näiden halpiaisten kanssa, riittää, kun OSTAESSA on huoltokirjassa merkintöjä ja mahdollisimman paljon vaihdettu uutta, mm. jakopään hihna, kytkin, iskareita ja jarruja laitettu uusiksi. Hyvällä tuurilla tälläisellä ajelee 200000km ilman suurempia murheita.
Rakastua näihin ei todellakaan kannata, jos sattuu huono yksilö, niin mitä siitä, toista vaan etsimään. Kyllä näitä riittää!
Meillä tulee mittariin vuodessa kilometrejä 40000km ja pelkästään näillä halpiaisilla ajetaan. Ollaan kokeiltu monet vaihtoehdot autoilussa, on ollut uutta Mersua useampiakin ja uutta Toyotaa jne. , mutta uudessa autossa arvon alennus niin järkyttävä, vaikka on vaihdettu joskus uutta autoa puolen vuoden välein. Uudehkoissa autoissa jopa voittaa, jos ostaa uudehkon auton vähän ajettuna joltain talousvaikeuksissa olevalta ja ajaa sillä sen puoli vuotta, eli meidän tapauksessa siihen tulee kilometrejä se 20000km siinä ajassa ja myy sen sitten taituroimalla, niin siitä saa vielä omat reilusti pois ja jääkin vielä. Siinä vaan ongelma, että pitää olla jatkuvasti tekemässä jotain autokauppaa ja yleensä aika kalliilla autoilla, se ei pienellä paikkakunnalla oikein (kateuden vuoksi) onnistu. Saa olla tämän tästä selvittämässä autokauppojaan joko poliisille tai verottajalle äidin kengännumeroa myöten. Ei oikein enään näillä aamuilla viitsi alkaa selittelemään ja kuitteja kaivelemaan. - rellut
Täyttä asiaa, neuvoillasi jokainen halpiaisen ostaja tietää miten toimia. Tosiaan, uutta matoa koukkuun, jos korjauskustannukset katsastuksen jäljiltä ovat liian suuret.
Hiljattain leimattu halpiainen on siitä hyvä, että saa taas vuoden ajaa ilman auton arvon alennusta, pelkillä bensakuluilla. - valitsinmukavimman
rellut kirjoitti:
Täyttä asiaa, neuvoillasi jokainen halpiaisen ostaja tietää miten toimia. Tosiaan, uutta matoa koukkuun, jos korjauskustannukset katsastuksen jäljiltä ovat liian suuret.
Hiljattain leimattu halpiainen on siitä hyvä, että saa taas vuoden ajaa ilman auton arvon alennusta, pelkillä bensakuluilla.Nämä nyt käytännössä opittuja juttuja. Leima tosiaan on parasta halpiaisessa, mutta monta kertaa halpiainen on edullisin ostaa, kun leima painaa päälle. Edellyttäen tietty, että vikoja ei ole paljoa. Jos ostaa samaa merkkiä näissä halpiaisissa, korva ja silmä harjaantuu löytämään nopeasti viat. Tärkeintä kuitenkin, että huoltokirjaa on täytetty ahkerasti edellisien omistajien toimesta ja osia vaihdettu kiitettävästi.
- Ontäähelppoa
Ei hittolainen. Kyllä parilla eurollakin hyvän menopelin saa, kun osaa kytätä romuttamoon menossa olevia autoja näköalapaikalla. Sit vaan tarkistaa et pellit pysyy paikoillaan eikä käry hajoa kappleiksi kun polkaisee kaasua. Ei kun menoksi.
- onnellinenonnn
Kyllä hävettää ajelen 96 mallisella omegalla cd kaikilla herkuilla mittarissa 225tkm automaatti,kulutus 11l kaupunki,täytyy muuttaa maalle jos vaikka kulutus laskisi.Auton arvohan on periaatteessa nolla€ .Sillä on jäljellä enää käyttöarvo,ja sehän korvaamaton.
- rellut
Ehdottomasti Lada Samara tai 110. Tonnilla saa vähän ajetun ja lähes ruosteettoman yksilön.
Hyvällä säkällä jää tonnista vielä bensarahaakin taskuun. Vältä Fiattia ja kaikkia uudempia vikakoodiautoja, siis 2001- eteenpäin. - halpiaisilla_ajava
Käytännössä mikä vaan merkki käy, kun vaan on kunnossa. Itsellä tallissa 300€ ostettu Peugeot 405 vm 1991 ja sillä ajettu 100tkm, auto on kuin uusi vanhan papan jäljiltä, aina ollut uudesta asti lämpimässä kuivassa tallissa, ajettu viikossa säännöllisesti 40km matka, joitain lomareissuja pidemmästi.
Kaveri osti vaimolleen 80tkm ajetun Ford Fiestan 300€ ja ajoivat sillä mökki- ja työmatkoja kolme vuotta. Mitään tarvetta ei ollut vaihtaa, mutta tuli vaan tarpeetonta autokuumetta ja vaihtoivat.
Paljon on tarjolla netissä halpisautoja,jotka maksaa 300-500€ ja ovat oikeasti ihan hyviä autoja, joilla ajaa vielä vuosia. - EdullisestiLiikkeestä
Olisiko liki täydellinen ehdokas?
https://www.nettiauto.com/9146549- eiehkä
Melko tuorehan tuo on, eikä vielä aivan loppuun ajettu. Kuitenkin kyseisessä mallissa saattaa ilmetä lukuisia melko kiusallisia sähköpuolen vikoja, joiden korjauttaminen saattaa käydä budjettiautoilijan kukkaron päälle kipeästi.
- edellinen
eiehkä kirjoitti:
Melko tuorehan tuo on, eikä vielä aivan loppuun ajettu. Kuitenkin kyseisessä mallissa saattaa ilmetä lukuisia melko kiusallisia sähköpuolen vikoja, joiden korjauttaminen saattaa käydä budjettiautoilijan kukkaron päälle kipeästi.
Linkin takana oli siis myynnissä Pösön 307 farmari, vm 2006 ja noin 250tkm ajettu.
- epämääräistä
edellinen kirjoitti:
Linkin takana oli siis myynnissä Pösön 307 farmari, vm 2006 ja noin 250tkm ajettu.
Eihn tuo ole edes vielä myytävänä ja lisäksi joku facebook-arvonta.
- Itseoletepämääräinen
Eihän se ole mikään arvonta, sillä arvonta tarkoittaisi ostajan valikoitumista sattumanvaraisesti. Kuka tahansa saa ostaa sen auton kun vain soittaa sinä päivänä kun se on myynnissä,
- opeli
Osta -00 vuoden Opel Astra pitkällä leimalla. Osat on halpoja ja kulutus alle 6 L/100 km. -00 vuosi siksi, koska sitä tuoreempiin autoihin tulee katsastuksessa pakollinen OBD-mittaus.
- halpiaisilla_ajava
Ei noita OBD-mittauksia kannata pelätä, monilla katsastusasemilla pääsee katsastamaan auton kuitenkin aika edullisesti, jopa 29€ kaikilla mausteilla, joten ihan turhaa ostaa vanhoja autoja vain sen vuoksi.
Onhan näitä halpisautoja myynnissä, pitää vaan ostata katsoa ostaessaan, että saa rahalle vastinetta. 1000€ saa jo hyvän auton, mutta niin saa 500€:llakin.
- Volvoturvallinen
Punto mk2:n ohjaustehostinta joku moitti tunnottomaksi, mutta facelift tuli 2004 ja samaan aikaan Panda mk2 esiteltiin, niissä kehutumpi ohjaus. Ainakin Pandan maantieajettavuutta kehuttu. Punto on sisätiloiltaan hieman isompi. Ja joku kehui täällä 2000 -luvun autojen kolariturvallisuutta samalla viitaten vanhan Primeran turvattomuuteen.. niin kyllähän turvallisuus kehittyi tuolloin. Mutta tosi vanhoista kyllä isot Volvot turvallisia jo yli 20 vuotta sitten. Luin eräästä autolehdestä auto-onnettomuudesta jutun, siinä törmäsivät keskenään ( muistaakseni molemmat nokat vastakkain) eli samanarvoisia törmäyssuunniltaan. Autot uudenkarhea Skoda Roomster ja Volvo 850 wagon vm.93. Skodan kuski ja matkustaja kuolivat, Volvossa oli muistaakseni vain kuski ja hänelle tuli murtumia ja sairaalareissun jälkeen ei jäänyt vammoja. Volvon turvarakenteita kehuttiin vaikka olikin vanha auto.
- 73897894379
Riippuu varmaan mitä automalleja verrataan keskenään, mutta tuosta kolariturvallisuudesta löytyy kyllä täysin päinvastaisiakin tuloksia, esim. Fifth Gearin tekemä törmäystesti Volvo 940 ja Renault Moduksen välillä (löytyy esim. youtubesta). Renaultin kuljettaja olisi käytännössä kävellyt pois paikalta, kun Volvon kuljettaja olisi vähintäänkin pahasti loukkaantunut (esim. jalat poikki useasta kohti) ellei menehtynyt.
- KehitysEiPysähdy
Tätä videota varmaan tarkoitit, surullista katseltavaa, Volvon osalta..
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
- Volvoturvallinen
Joo, 940 perustuu vanhempaan v.1982 markkinoille tulleeseen 700-sarjaan. 850 -sarja tuli täysin uutena mallina 1991 tai 1992. Luulin itsekin että uudemmat 2000 -luvun pikkuautotkin turvallisempia kuin vaikkapa tuo Volvo 850, mutta niin vaan kehuttiin tosi kolaritilanteessa Volvon korin turvallista rakennetta, vaikka autoo oli vm.1993. Ja Skoda Roomster uudenkarhea. Niin vaan Skodassa menehtyivät, Volvo -kuski jäi henkiin ja parani vammoistaan. Tuo juttu oli TM tai Tuulilasi -lehdesssä.
- hiemanontuvaa
Linkkiä väitteesi tueksi kiitos, lisäisi kummasti tarinasi uskottavuutta, kuten myös tiedot automatkustajien iästä sekä autojen nopeuksista ja törmäyskulmista kolarin sattuessa.
- yuukm4u6ykru
Katso euro ncap ja volvo s/v 70 vm 1997
Etutörmäyksessä todella huono. 6 pistettä.
Mikä tahansa 2000-jälkeinen auto saa puolet enemmän pisteitä
tai vähintään sen 10.
Ei jatkoon. - Volvoissaenemmän.peltiä
Vanhoissa kunnon Volvoissa on kyllä peltiä ja rautaa enemmän, kuin näissä nykyautoisa, vaikka muuten turvavarusteita ovat niukemmin. mm. turvatyynyjä vain edessä. Nokkakolarissa pärjää varmaan paremmin, kuin uudet pikkuautot, mutta sivutörmäyksessä heikommin.
- JSten
Toivottavasti tämän ketjun aloittanut opiskelija sitten myös kertoo, että minkä auton hän ostaa/osti. Näyttäisi suurin osa suosituksista menevän Puntolle, jos kohta myös vahvoja ääniä ranskalaisten ja japanilaisten suuntaan.
- Erno__Susimaa
Joo-o!
Ainahan ehdottaa voi jos jotakin, mutta jos minulla olisi sama valinta edessä, niin hankkisin auton joka ei tarvitse jokohihnan vaihtoa. Se kun vaatii samalla myös vesipumpun, sekä luonnollisesti jakohinhan kiristysrullien uusimisen.
En nyt tällä hetkellä jaksa käydä selaamaan missä kaikissa autoissa on ns. ketjukone, mutta ainakin Nissan kuuluu niihin. Kun lisäksi haluat pienen / pienimoottorisen auton, niin niitähän löytyy ko. merkistä ihan riittävästi. Lisäksi Nissan on luotettava kulkine ja harvemmin siihen sellaista vikaa tulee että tienpäälle jättäisi.
Siitä vaan sitten vaikkapa tori.fi tai nettiauton palstoille valikoimaan, sillä 1000 euroa on jo niin iso raha että varmasti riittää ihan hyvän auton hankintaan.
Katso että katsastusaikaa on jäljellä useampi kuukausi, kun myös selvitä ettei mitään veroja tai muita maksuja ole "unohtunut."- huomioihuomioi
Huomauttaisin, että yleensä myöskään ketjukäyttöinen jakopää ei ole ikuinen, vaikka usein niin kuulee virheellisesti väitettävän ja sen uusiminen se vasta kalliiksi tuleekin, silloin puhutaan usein 1,5-2 teur kustannuksesta.
Perus 4-sylinterisiin koneisiin nyt tuo jakohihnan vaihto vesipumppuineen ei montaa satasta kustanna ja harvalla se osuu edes kerran oman omistamisen aikana saman auton kohdalle jos vaihtoväli on esimerkiksi 10v/150tkm.
- satunnaisesti_mökille
Osta simca tonni.
- Toyota-mies
Nettiauto.Sieltä löytyy 198 Toyotaa max 1000€.
- Ostetaan.Autoja.fi
Kannattaa ostaa pienliikkeestä.
- KomiaRikaskin
Suosittelen mersua.
https://www.nettiauto.com/9283403 - kylänäin
se on niin että vuokraa pieni auto pysyy kulut kohdallaan niin silloin kun tarvitset
- läskimaha
Hullua vuokrata kun noita ritsoja saa viinapullon hinnalla ihan omaksi. Jos leviää niin ei muuta kun soittaa romu-ukot hakemaan raadon pois ja uutta tilalle.
Minä olen ajanut 15 vuotta noilla "tonnin autoilla" ja kaksi kertaa vain on pitänyt soittaa kaveri jeesaamaan/ hinaamaan kun auto levinny.
ps. kaikki romut korjattu illassa, yhtään moottoria tai vaihteistoja ei ole hajonnut.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1501606Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671596Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä661296En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292- 421125
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik101904Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155666