Sähköbussilla lähes 1800km KERTALATAUKSELLA !

1___1Markkinat

20

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina_voi_kysya

      Markkinat haluatko kertoa pääpointsit meille huonosti ruotsia taitaville.

    • 1_____Markkinat

      Kotimaisten kielten hallinta on kaiken perusta.

      • ei-pakkoruotsia

        Minä hallitsen molemmat kotimaiset kielet, eli suomen ja englannin.


    • Huuhaatavaan

      Mahtuiko akkujen lisäksi matkustajia kyytiin?

    • Tasaista ajoa näköjään, ja todella hitaasti.

      Mikäköhän moisen linja-auton todellinen ajomatka yhdellä latauksella talvisen Helsingin paikallisliikenteessä päivän mittaan satoine kiihdytyksineen ja jarrutteluineen? Kestäisivätkö akut ajovuoron?

    • 1.__Markkinat
    • Patteri-Paavo

      1,631.5 km 36 tunnissa, eli keskinopeus noin 45 km/h.
      Sinänsähän tuossa ei mitään ihmeellistä ole. Kun lavetille laittaa tarpeeksi isot akut ja mitä hitaammin ajaa, jotta energian kulutus on pienempi, sitä pitemmälle tietysti pääsee.
      Ajomatkan määrittämiseen ei tarvitse edes pitkäveteistä ajokoetta, vaan sen voi laskea vaikka kynällä ja paperilla pöydän ääressä etukäteen.
      Pointtihan ei edes ole siinä, pitkällekö tyhjällä autolla pääsee yhdellä ajolla, vaan kuinka nopeasti määrähänpääähän ja takaisin pääsee tarvittava kuorma päällä. Eihän kukaan halua matkustaa jatkuvasti kuin tippakisassa.
      Sinänsä kaupunkibussi lienee sähköistämiseen otollisempi kuin henkilöauto, koska sillä ajetaan etukäteen määriteltyjä reittejä määritellyn aikataulun mukaan suunnitellulla kuormalla, eikä sillä lähdetä yllättäen ajamaan pitkin maakuntia tai laiteta peräkärryä perään eikä suksiboksia katolle.
      Kiinteäreittiset sähköbussit taas eivät mikään uusi keksintö ole. Onhan näitä virroittimilla kulkevia trollikoita ollut esimerkiksi Tampereella ja Helsingissä pitkään käytössä. Niissä ei tarvinnut kuljettaa edes akkuja mukana.

    • 1.__Markkinat
    • TurhaaElvistelyä

      Ihan turhaa mitata vain tasaista ajoa bussilla ellei se ole sitten korimalliltaan pitkän matkan bussi. Mittaus pitäisi myös tehdä taajama busseja varten eli paljon myös pysähtymisiä pysäkeille, ovia vaikkapa 20 sekkaa auki ja taas mennään. Tulisi ihan toiset mittalukemat silloin ja enemmän oikeasta elämästä. Kiihdytys kun vie aika paljon energiaa.

    • 1.__Markkinat
    • Charge

      1772km.

    • PieniPiruVasempaan

      Hienoa, muttei aina järkevää.

      Jos sähkö tehdään kaasulla, jota voi sellaisenaan käyttää polttoaineena, hyötysuhde sähkön tuotannossa on 55% ja kun häviöt ottaa lukuun, niin puolet kaasusta muuttuu sähköksi. Jos sillä sähköllä ladataan akkuja, joita käytetään bussin liikuttamiseen, niin akun lataamisen ja purkamisen hyötysuhteen takia vain neljännes energiasta on käytettävissä liikuttamiseen.
      Sähkömoottorin hyötysuhde on korkea, joten reili viidennes alkuperäisestä energiasta muuttuu liikkeeksi.

      Jos kaasu poltetaan polttomoottorissa, siitä pääty kutakuinkin saman verran - itse asiassa hieman enemmän- liike-energiaksi.

      Kun otetaan huomioon kaasubussin keveys ja parempi hyötykuorma, suoraan kaasulla ajeleminen on ympäristöystävällisempää. Sama pätee myös siihen, jos sähkö tuotetaan dieselgeneraattorilla.

      Jos sähkö tehdään vaikka vesivoimalla, sen ekologisuus peittoaa kaasubussin mennen tullen. Toisaalta akkubussi on edelleen yli kaksi kertaa saastuttavampi kuin johdinauto.

      Raitiovaunu ja juna mielletään usein ympäristöystävällisiksi. Raideliikenteen huono puoli on kuitenkin matala kitka, joka edellyttää raskaita vetureita. Raiteilla kiihdytetään ja jarrutetaan aivan turhaa massaa verrattuna kumipyöriin.

      Väitän, että tulevaisuus on sähköbussien, mutta sellaisten, jotka käyttävät sähkön suoraan hukkaamatta sitä akkujen huonoon tehoon.

    • 1.__Markkinat

      Johdinautoliikennettä on kustannustehottomuuden vuoksi globaalisti vähennetty. Infra on hankala ja kallis pitää kunnossa.
      Proterran akkubusseilla saavutetaan kustannussäästöjä.

      Esimerkiksi Britannian Leeds yritti 2009 käynnistää jodinautoliikennettä . Se ei onnistunut.
      http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/road-and-rail-transport/6447960/Trolleybuses-set-to-return-to-Britain-after-40-years.html

      KUSTANNUSTEHOTTOMUUS !
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems_in_the_United_Kingdom

    • 1.__Markkinat
    • 1.__Markkinat
    • 1.__Markkinat

      Proterran osaamiseen uskoo BMW.
      https://www.youtube.com/watch?v=Rer5ANOocpI

      Proterra on saanut jo 5 rahoituskierrosta! BMW :n tekemä investointi on kuudes !

      Proterra ja vahva R&D vetoaa BMW:n filosofiaan ja luo synergiaetuja.

    • 1._Markkinat

      Proterra soveltaa lentokoneteollisuuden rakenteita ja materiaaleja sähköbusseihin. Tuote on siksi laadukas ja kustannustehokas.

    • salaisuusilmi

      Näissä sähköbusseissa on sisäänrakennettu aggregaatti, 2,5 litranen diesel koneena ja siihen liitetty 48 voltin laturi jossa tehoa 400 amperia. Tätä tietoa ei saa levittää ympäri nettiä, ei tee hyvää sähköbussien maineelle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe