Ennätys !
http://www.bussmagasinet.se/2017/09/varldsrekord-batteribuss-korde-170-mil-pa-en-laddning/
LG Chem NMC akut.
Sähköbussilla lähes 1800km KERTALATAUKSELLA !
20
121
Vastaukset
- aina_voi_kysya
Markkinat haluatko kertoa pääpointsit meille huonosti ruotsia taitaville.
- 1_____Markkinat
Kotimaisten kielten hallinta on kaiken perusta.
- ei-pakkoruotsia
Minä hallitsen molemmat kotimaiset kielet, eli suomen ja englannin.
- Huuhaatavaan
Mahtuiko akkujen lisäksi matkustajia kyytiin?
Tasaista ajoa näköjään, ja todella hitaasti.
Mikäköhän moisen linja-auton todellinen ajomatka yhdellä latauksella talvisen Helsingin paikallisliikenteessä päivän mittaan satoine kiihdytyksineen ja jarrutteluineen? Kestäisivätkö akut ajovuoron?- 1.__Markkinat
Proterra sähköbussi ajoi ennätyksen tasaisella kaupunkinopeudella.
Sähköbussit on tulossa. Proterra on myynyt jo 400 sähköbussia.
Proterra väittää, että kalliit sähköbussit on jo 2025 dieselbusseja halvempia.
Käyttökulut on jo nyt sähkölla alhaisemmat. Kalliin sähköbussin hankintahintaero kuittauttuu jo viidessä vuodessa.
https://qz.com/1078326/an-electric-bus-just-snagged-a-world-record-by-driving-1100-miles-on-a-single-charge/
https://www.youtube.com/watch?v=slDCwWnpQV0 - Patteri-Paavo
1,631.5 km 36 tunnissa, eli keskinopeus noin 45 km/h.
Sinänsähän tuossa ei mitään ihmeellistä ole. Kun lavetille laittaa tarpeeksi isot akut ja mitä hitaammin ajaa, jotta energian kulutus on pienempi, sitä pitemmälle tietysti pääsee.
Ajomatkan määrittämiseen ei tarvitse edes pitkäveteistä ajokoetta, vaan sen voi laskea vaikka kynällä ja paperilla pöydän ääressä etukäteen.
Pointtihan ei edes ole siinä, pitkällekö tyhjällä autolla pääsee yhdellä ajolla, vaan kuinka nopeasti määrähänpääähän ja takaisin pääsee tarvittava kuorma päällä. Eihän kukaan halua matkustaa jatkuvasti kuin tippakisassa.
Sinänsä kaupunkibussi lienee sähköistämiseen otollisempi kuin henkilöauto, koska sillä ajetaan etukäteen määriteltyjä reittejä määritellyn aikataulun mukaan suunnitellulla kuormalla, eikä sillä lähdetä yllättäen ajamaan pitkin maakuntia tai laiteta peräkärryä perään eikä suksiboksia katolle.
Kiinteäreittiset sähköbussit taas eivät mikään uusi keksintö ole. Onhan näitä virroittimilla kulkevia trollikoita ollut esimerkiksi Tampereella ja Helsingissä pitkään käytössä. Niissä ei tarvinnut kuljettaa edes akkuja mukana. - 1.__Markkinat
Akkuvalmistaja LG Chem . Akkujen hinnat on pudonneet massavalmituksen ansiosta keskimäärin 73%.... Sama kehitys jatkuu.
https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2017/09/19/proterra-counters-teslas-beast-of-a-semi-with-1100-mile-range-electric-bus/#1de0b6742317
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-proterra-range-record-20170919-story.html - TurhaaElvistelyä
Ihan turhaa mitata vain tasaista ajoa bussilla ellei se ole sitten korimalliltaan pitkän matkan bussi. Mittaus pitäisi myös tehdä taajama busseja varten eli paljon myös pysähtymisiä pysäkeille, ovia vaikkapa 20 sekkaa auki ja taas mennään. Tulisi ihan toiset mittalukemat silloin ja enemmän oikeasta elämästä. Kiihdytys kun vie aika paljon energiaa.
- 1.__Markkinat
Proterra Catalyst E2:n ylivoima perustuu hiilikuidusta valmistettuun erittäin vahvaan ja kevyeen korirakenteeseen. ERINOMAISIIN uusimman sukupolven LG Chem akkuihin.
Hiilikatodeissa käytetään lisänä piitä.
http://www.metro-magazine.com/bus-showcase/detail/1031 - Charge
1772km.
- PieniPiruVasempaan
Hienoa, muttei aina järkevää.
Jos sähkö tehdään kaasulla, jota voi sellaisenaan käyttää polttoaineena, hyötysuhde sähkön tuotannossa on 55% ja kun häviöt ottaa lukuun, niin puolet kaasusta muuttuu sähköksi. Jos sillä sähköllä ladataan akkuja, joita käytetään bussin liikuttamiseen, niin akun lataamisen ja purkamisen hyötysuhteen takia vain neljännes energiasta on käytettävissä liikuttamiseen.
Sähkömoottorin hyötysuhde on korkea, joten reili viidennes alkuperäisestä energiasta muuttuu liikkeeksi.
Jos kaasu poltetaan polttomoottorissa, siitä pääty kutakuinkin saman verran - itse asiassa hieman enemmän- liike-energiaksi.
Kun otetaan huomioon kaasubussin keveys ja parempi hyötykuorma, suoraan kaasulla ajeleminen on ympäristöystävällisempää. Sama pätee myös siihen, jos sähkö tuotetaan dieselgeneraattorilla.
Jos sähkö tehdään vaikka vesivoimalla, sen ekologisuus peittoaa kaasubussin mennen tullen. Toisaalta akkubussi on edelleen yli kaksi kertaa saastuttavampi kuin johdinauto.
Raitiovaunu ja juna mielletään usein ympäristöystävällisiksi. Raideliikenteen huono puoli on kuitenkin matala kitka, joka edellyttää raskaita vetureita. Raiteilla kiihdytetään ja jarrutetaan aivan turhaa massaa verrattuna kumipyöriin.
Väitän, että tulevaisuus on sähköbussien, mutta sellaisten, jotka käyttävät sähkön suoraan hukkaamatta sitä akkujen huonoon tehoon.- 1.__Markkinat
Landskronassa on maailman pienin johdinbussilinja. Pituutta linjalla on ainoastaan 3.38km.
Johdinautojen tulevaisuus on EHDOTTOMASTI laskujohteinen.
http://www.trolleymotion.eu/www/index.php?L=0&id=37&sy_ID=263
- 1.__Markkinat
Johdinautoliikennettä on kustannustehottomuuden vuoksi globaalisti vähennetty. Infra on hankala ja kallis pitää kunnossa.
Proterran akkubusseilla saavutetaan kustannussäästöjä.
Esimerkiksi Britannian Leeds yritti 2009 käynnistää jodinautoliikennettä . Se ei onnistunut.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/road-and-rail-transport/6447960/Trolleybuses-set-to-return-to-Britain-after-40-years.html
KUSTANNUSTEHOTTOMUUS !
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems_in_the_United_Kingdom - 1.__Markkinat
Ukrainassa ja osin Venäjällä on vielä vanhanaikaisia tyyliin tasavirtamoottorilla toimivia trollikoita.
https://www.youtube.com/watch?v=RG99l_Bt5m0 - 1.__Markkinat
Proterra tuottaa hiilikuitukoriin valmistettujaa sähköbusseja. Suuri hyötykuorma on kustannusetu !
https://www.youtube.com/watch?v=JieoVOcI0rs
https://www.youtube.com/watch?v=exDrahDrLzo - 1.__Markkinat
Proterran osaamiseen uskoo BMW.
https://www.youtube.com/watch?v=Rer5ANOocpI
Proterra on saanut jo 5 rahoituskierrosta! BMW :n tekemä investointi on kuudes !
Proterra ja vahva R&D vetoaa BMW:n filosofiaan ja luo synergiaetuja. - 1._Markkinat
Proterra soveltaa lentokoneteollisuuden rakenteita ja materiaaleja sähköbusseihin. Tuote on siksi laadukas ja kustannustehokas.
- salaisuusilmi
Näissä sähköbusseissa on sisäänrakennettu aggregaatti, 2,5 litranen diesel koneena ja siihen liitetty 48 voltin laturi jossa tehoa 400 amperia. Tätä tietoa ei saa levittää ympäri nettiä, ei tee hyvää sähköbussien maineelle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 271878
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231828Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1181819Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.821606Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?601432Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201246Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371153Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381138- 111138
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101127