Kirkkoon liittymisestä ja avioliitosta

Matkalaukkulainen

Minut on lapsena kastettu ev. lut kirkkoon. Sittemmin erosin kirkosta ja olen nyt siviilirekisterissä. Kirkosta eroamisen jälkeen menin naimisiin mutta kysymyksessä oli siviilivihkiminen maistraatissa. Sittemmin otin avioeron. Ja nyt pari kysymystä:

1. Jos haluan liittyä katoliseen kirkkoon käsitelläänkö minut nyt kasteen saaneena vaikka olen eronnut ev.lut kirkosta? Miten pitäisi edetä?

2. Olenko kirkon käsityksen mukaan ollut naimisissa? Jos liityn katoliseen kirkkoon voinko ilman muuta solmia avioliiton sen jälkeen?

5

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elsa67

      Puhu näistä asioista katolisen papin kanssa.
      Kerron sen minkä tiedän: sinua pidetään kastettuna koska katolinen kirkko pitää ev.lut-kastetta pätevänä (ja päinvastoin).
      Jos ex-puolisosi oli ei-katolilainen niin valitettavasti katolinen kirkko pitää avioliittoanne oletusarvoisesti pätevänä edelleenkin vaikka olette saaneet siviilieron. Voit kuitenkin tutkituttaa avioliiton kanonisesti hiippakunnan oikeusistuimessa ja jos se todetaan pätemättömäksi niin olet vapaa avioitumaan (eikä kuulemma ole edes raskas prosessi). Poikkeuksena se jos exäsi on kuollut, silloin ei tarvita mitätöintiä koska avioliitto on purkautunut.
      Muista että avioero itsessään ei ole este kirkon täyteen yhteyteen ottamiseen eikä sakramenttien vastaanottamiseen. Jos siis elät kirkon opetusten mukaisesti niin voit liittyä kirkkoon ja saada vahvistuksen ja eukaristian kuten muutkin sekä tietenkin rippi ennen kirkkoonottoa.

    • Matkalaukkulainen

      "Jos ex-puolisosi oli ei-katolilainen niin valitettavasti katolinen kirkko pitää avioliittoanne oletusarvoisesti pätevänä edelleenkin vaikka olette saaneet siviilieron. "

      Siitäkin huolimatta että vihkiminenkin oli siviilivihkiminen? Minä siis en kuulunut mihinkään kirkkoon vihkimis- tai eroprosessin aikana ja ex-puolisoni oli ei-katolinen. Jotenkin ei tunnu loogiselta että siviilivihkiminen olisi kirkon mielestä pätevä mutta siviiliero ei. Entäs jos olen ollut kaksi kertaa naimisissa (siviilivihkiminen ja ero molemmissa tapauksissa)? Olenko silloin kirkon mukaan yhä ensimmäisessä aviossa ja toinen on mitätön?

      En kysy arvostellakseni vaan asiat ovat minulle outoja ja kirkon käytännöt kiinnostavat.

    • ölzdfmz

      Käsitykseni mukaan oli avioliitto ollut mitä laatua tahansa, eron jälkeen et voi tulla vihityksi kirkossa. Katolisen kirkon jäsenenä voit ottaa siviilivihkimyksen, tai jos morsiamesi on luterilainen, saatte vihkimyksen luterilaisessa kirkossa.

      • elsa67

        Katolilainen voi solmia pätevän avioliiton vain katolisessa kirkossa.
        Jos katolilainen "avioituu" maistraatissa niin hän ei silloin ole naimisissa. Hänen on mentävä kirkossa oikeisiin naimisiin tai jos se ei ole mahdollista niin sitten joko erottava tai elettävä uuden "puolisonsa" kanssa kuin veli ja sisar.
        Joskus on mahdollista saada poikkeuslupa avioitua kirkon ulkopuolella mutta sitä ei tietenkään myönnrtä eronneille joiden aiempaa liittoa ei ole todettu pätemättömäksi ja joiden puoliso on yhä elossa koska he eivät ole vapaita solmimaan uutta avioliittoa.


    • ilmesryskirja20

      Älkää eroilko kirkoista. Pysytte sukujenne lähellä ja hautaatte sukuhautaan. Muita uskontoja Eli jumalia ei kannata kokeilla koska kukaan ei sovittanut syntejäsi kuin Jeesus. Oikeesti avioliitto tarkoittaa lapsenlapsia sukuun. Oleskelupa ei Ole muuta kuin huijausavioliitto. Muihin uskontoihin kääntyminen on pelastuksesta pois eksyttämistä. Risti on sovinnon merkki sinun ja Luojasi välillä. Älkää enää pelleilkö. Sielun pelastuminen on lahja taivaasta. Usko Jeesukseen pelastaa . Kaste tarkoittaa kastettu syntiensovitukseen anteeksiantoon. Kyse on vähän enemmästä kuin kirkkoon kastamisesta. Taivaalliset asiat on syytä ottaa vakavasti. Jos haluat lapsesi pääsevän taivaaseen kannattaa pysyä sukusi yhteydessä ja kasteessa. Sukusi hautapaikat on yleensä monelle tarkoitettuja kannattaa hoitaa. Pysykää kiinni omissa kirkoissanne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      290
      3277
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3104
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      24
      2047
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1932
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1844
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1681
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1420
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1243
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1163
    10. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      39
      1152
    Aihe