Olen käynyt terveystalossa aina lääkärissä mutta jos menen päivystykseeen niin näkeekö he sielä kaikki lääkkeet mitä minulle on määrätty terveystalossa? Kun minulle on määrätty tiettyjä lääkkeitä jotka eivät auta ja olen sanonut asiasta ja käskivät vain tuplaamaan annosta. Mutta jos menisin kertomaan vaivasta päivystykseen tai varaisin ajan julkiselle puolelle niin näkeekö ne sielä kaikki minulle määrätyt lääkkeet?
Näkyykö reseptit
30
5108
Vastaukset
- MrPanic
Kyllä, ellet ole Omakanta palvelussa sähköisesti kieltänyt haluamasi reseptien näkyvyyttä. Myös tietojen luovutuksen esim. lääkärikäynneistä yksityisellä voi kieltää. Itse päivitän molemmat kiellot aina joka kerran saatuani uuden reseptin ja käytyäni yksityisellä. Yksityisasiat yksityisasioina. Ne on siellä Suostumus ja kiellot-valikon takana.
- Joohannn
Okei! Mutta jos kyseessä on kolmio lääke niin pystyykö ne myös piilottamaan vai näkyykö ne aina? Ja näkevätkö lääkärit että olen laittanut kiellon päälle? Koska haluaisin myös että yksityisasiat pysyvät yksityisenä kun kuitenkään kyse ei ole mistään väärin käytöstä vaan haluaisin nähdä mitä mieltä toinen lääkäri on!
- MrPanic
Pystyy piilottamaan, ainoastaan esim. yksityinen lääkäriasema jonka lääkäri on lääkkeet määrännyt, siellä ne tiedot säilyvät, mutta omakannassa Rajoita reseptitietojen luovuttamista-kohdasta voit ruksata vaikka mitkä kolmiolääkkeet, nimim. kokemusta on.
- Outoa_salailua
Terveys ei ole yksityisasia vaikka olisikin käynyt yksityislääkärillä. Jos salaa lääkärikäynnit, tutkimustulokset ja lääkitykset, pitää olla itse melkoisen hyvin perillä lääketieteestä että osaa hoitaa itseään lääkärin ammattitaitoa vastaavasti ettei tietojen salaamisesta synny terveydelle haittaa. Lääkityksen salaamisessa syntyy helposti päällekkäislääkitystä joka voi olla terveydelle vaarallistakin. Sairauskohtauksessa tai onnettomuudessa hoito voi viivästyä tai olla väärää jos hoitotaho ei näe potilaan terveyshistoriaa (tajuttomana ei pysty sanomaan mitä sairauksia on). Myös normaalissa vastaanottotilanteessa hoito voi olla väärää jos lääkäri joutuu kyselemään potilaalta kaikki tiedot ja osaa sairaushistoriasta ei kerrota hänelle.
Jos joku lääke ei sovi ja sitä ei käytä, se voidaan poistaa e-resepteistä ja ainakin lääkäri näkee ettei sitä ole ostettu.
Yleensä täydet omakannan kiellot asettaa potilas jolla on mielenterveydellisiä häiriöitä (mielenterveyspuolen tutkimustulokset on automaattisesti osin rajoitettu näkyvyydeltään) tai käyttää lääkkeitä väärin. Luulisi lääkärin "hälytyskellojen soivan" jos hän havaitsee potilaan kieltäneen kaikkien tietojensa katselun. - Joohannn
MrPanic kirjoitti:
Pystyy piilottamaan, ainoastaan esim. yksityinen lääkäriasema jonka lääkäri on lääkkeet määrännyt, siellä ne tiedot säilyvät, mutta omakannassa Rajoita reseptitietojen luovuttamista-kohdasta voit ruksata vaikka mitkä kolmiolääkkeet, nimim. kokemusta on.
Okei kiitos tiedosta! Nyt menen sittenkin eri yksityiselle lääkärille niiin tämä sama asia varmaan pätee sieläkin? Katsovatkohan ne edes kanta palvelua. Eikö niillä ole jotkut omat järjestelmät mihin kirjaavat ja viiveellä siirtyy kantaan?
- MrPanic
Outoa_salailua kirjoitti:
Terveys ei ole yksityisasia vaikka olisikin käynyt yksityislääkärillä. Jos salaa lääkärikäynnit, tutkimustulokset ja lääkitykset, pitää olla itse melkoisen hyvin perillä lääketieteestä että osaa hoitaa itseään lääkärin ammattitaitoa vastaavasti ettei tietojen salaamisesta synny terveydelle haittaa. Lääkityksen salaamisessa syntyy helposti päällekkäislääkitystä joka voi olla terveydelle vaarallistakin. Sairauskohtauksessa tai onnettomuudessa hoito voi viivästyä tai olla väärää jos hoitotaho ei näe potilaan terveyshistoriaa (tajuttomana ei pysty sanomaan mitä sairauksia on). Myös normaalissa vastaanottotilanteessa hoito voi olla väärää jos lääkäri joutuu kyselemään potilaalta kaikki tiedot ja osaa sairaushistoriasta ei kerrota hänelle.
Jos joku lääke ei sovi ja sitä ei käytä, se voidaan poistaa e-resepteistä ja ainakin lääkäri näkee ettei sitä ole ostettu.
Yleensä täydet omakannan kiellot asettaa potilas jolla on mielenterveydellisiä häiriöitä (mielenterveyspuolen tutkimustulokset on automaattisesti osin rajoitettu näkyvyydeltään) tai käyttää lääkkeitä väärin. Luulisi lääkärin "hälytyskellojen soivan" jos hän havaitsee potilaan kieltäneen kaikkien tietojensa katselun.Halutessani saan pitää yksityikäyntini yksityiasiana, sitä varten ne mahdollisuudet siellä Omakannassa on, haloo?! Apteekissa kyllä näkevät jos on onnistunut haalimaan esim. PKV lääkkeitä useasta eri paikkaa, ei nykyään enää onnistu. Itse en ole tätä koskaan harrastanut vaan käyttänyt aina saman YKSITYISEN lääkäriaseman palveluja. Siis; en halua että vaivani tulee ilmi esim. jos joskus käyn pikku kotikuntani terveysasemalla.
Myönnän kyllä auliisti että minulla on "mielenterveydellisiä häiriöitä", mutta en todellakaan harrasta esim. bentsojen väärinkäyttöä, vaan olen nimenomaan vieroittautumassa niistä OMASTA ALOITTEESTANI. Tahdon täysin lääkkeettömäksi. Tästä projektista aloitin myös tänne oman ketjun, jota tosin päivittelen harvemmin, sillä siirryin ulkomaalaiselle foorumille, jossa on asiasta tietävää porukkaa moninverroin enemmän kuin täällä. Nyt soi teikäläisen hälytyskellot kohdallani aivan turhaan, huoli pois. - seljätakana7
Joohannn kirjoitti:
Okei kiitos tiedosta! Nyt menen sittenkin eri yksityiselle lääkärille niiin tämä sama asia varmaan pätee sieläkin? Katsovatkohan ne edes kanta palvelua. Eikö niillä ole jotkut omat järjestelmät mihin kirjaavat ja viiveellä siirtyy kantaan?
Kun käy terveyskeskuksessa hoidossa, työpaikkasi terveydenhoitaja pääsee juoruamaan ongelmasi kaikille, näin ilman kieltoja.
Ehkä työkaverisi vaimo on lähäri (juoruämmä) ja pääsee yleiseen tietokantaan. Taas jäit kiinni tai vaimosi ongelmat tietää kaikki.
Lähestymiskieltosi tietää koko työyhteisö ja hihittelee seljän takana. - Anonyymi
MrPanic kirjoitti:
Lääkärisi näkee kaikki pkv lääkkeet narkit jää kiinni. Olen töissä sairaalassa tiedän kun tänäänkin näin monen potilaan koko listat kannasta
- Ompa_hankalaa
Itse olen tules vaivojen takia rampannut lääkärillä jo 4 vuotta.
Käytin aika järeitä lääkkeitä (tramal, norspan yms.).
Tekonivelleikkaus poisti lähes kaikkien lääkkeiden tarpeen.
Itse käyn myös terveystalossa joten se on tuttu pulju.
Oma lääkärini kysyy että mitä lääkkeitä tarvitset.
Hän myös vaihtaa lääkkeitä jos jokin ei toimi.
Myös kipupolilla sain aina lääkkeet joita tarvitsin ja ihan puhelinsoitolla.
Lähinnä kyseessä oli norspanin vahvuuksien muutoksia (välillä lievempiä ja välillä vahvempia). - Joohannn
Miten päällekkäis lääkitystä voi tulla jos ei käytä lääkettä mitä on määrätty ottamaan kauheita annoksia. Monesti olen asiasta sanonut ja sanovat koko ajan vaan lisää ja lisää. Samassa puljussa käynyt erilääkäreillä niin katsovat tietoja ja sanovat että jatka sillä mitä kolleega on määrännyt. Sitä ehkä haluaa nähdä toisen lääkärin mielipiteen asiaan ilman että hän näkee mitä toisessa lääkäri keskuksessa on määrätty. Kaikki lääkärit on erinlaisia ja monella erinlaiset näkökulmat asioihin ja jos tahtoo nähdä toisen mielipiteen niin en nää itseäni mielenterveys potilaana tai lääkkeiden väärin käyttäjänä. Mutta ainahan kaikkeen ensimmäisenä leimataan näihin kategorioihin. kaikki vaan ei ole niitä väärinkäyttäjiä tai mielenterveyspotilaita. Ja myös kannassa on kohta että tiedot saa näyttää jos jotain vakavaa tapahtuu. Ja myös terveystaloja on ympäri suomea joten tuskin kukaan voi olettaa että minun lääkärini toimii samoin kun sinun!
- Anonyymi
Tunttuu että Järvempäässä on lääkäreille terveystalossa annettu ohjeet,että keskushermoston kautta määrättävät lääkkeet kielletään, vaikka ei olisi edes obiaatti, mutta kyllä rahastetaan kun lääkärin soittopalkkiokin oli viimeeksi 39e.
- varmatieto
Muuten lääkäreillä on eri systeemi miten potilaan tiedot näkyvät ja tämän kertoi eräs lääkäri itse.
Kyllä voi Kanta.fi laittaa kiellon mutta ei auta jos lääkäri haluaa katsoa ja varmaan katsoo niin se on siinä sitten. - statsa
Minä olin laittanut kiellon. Mutta kun menin Mehiläiseen niin kyllä siellä lekuri luetteli että olet saanut tätä ja tätä lääkettä eli ei auta kiellot.
- ei-worki
Mehiläisessä ei toimi kiellot. Hoitajakin (!) näki kaikki tietoni, vaikka olin kieltänyt ettei kukaan toinen lääkärikään heillä näe mitä toinen on kirjoittanut tai mitä lääkkeitä määrännyt. Se mahdollisuus oli kieltää, mutta ei se toiminut.
- näin_menee
Minullekin kävi juuri Mehiläisessä näin: siis jo ennen sähköiseen järjestelmään siirtymistä. Lääkäri luki pokkana olet saanut tämän nimiseltä lääkäriltä lääkettä xxx ja xxx. Ap. kyselyyn kyllä he näkevät kaiken.
- jhfgdfkgcdytfughjk
Jo ennen valtakunnallista tietokantaa hoitoyksikön sisäiset tiedostot olivat koko hoitohenkilöstön nähtävissä. Itsekin hämmästyin aikoinaan kun sairaalan polille mennessä perustietolomakkeessani oli arkaluontoisia tietoja jotka oli siis luettavissa toimistohenkilökunnallakin.
Nykyisestä valtakunnallisesta tietokannasta on se etu että potilas voi tarkistaa kuka on lueskellut tietojasi. Mutta paperille tulostettujen tietojen lukemisesta ei tiedä kukaan. Sairaaloissa hoitokertomukset tulostetaan vielä usein paperille. - MrPanic
jhfgdfkgcdytfughjk kirjoitti:
Jo ennen valtakunnallista tietokantaa hoitoyksikön sisäiset tiedostot olivat koko hoitohenkilöstön nähtävissä. Itsekin hämmästyin aikoinaan kun sairaalan polille mennessä perustietolomakkeessani oli arkaluontoisia tietoja jotka oli siis luettavissa toimistohenkilökunnallakin.
Nykyisestä valtakunnallisesta tietokannasta on se etu että potilas voi tarkistaa kuka on lueskellut tietojasi. Mutta paperille tulostettujen tietojen lukemisesta ei tiedä kukaan. Sairaaloissa hoitokertomukset tulostetaan vielä usein paperille.Jep, itse olen tarkistanut kuka tietojani on lueskellut. Ei kukaan jonka ei pitäisi ainakaan toistaiseksi. Mutta jos lukee niin siittä vaan, jos pystyy ja niin kiinnostaa. Ei tässä sentään niin vakavasta asiasta ole kysymys. Olen vain heikko (psyykeeltäni) ihminen, joka mielellään silti suojaisi yksityisyyttään. En siis ole mikään lääkkeitten väärinkäyttäjä. Päinvastoin, pyrin lääkkeettömyyteen.
- kukakoko_
Mistä näkee kuka on katsonut tietojani? Osaan kyllä yhdistää tapahtuneen viimeisimpään käyntiin T-talossa: kävin yleislääkärillä ihan uusissa jutuissa, ja kun myöhemmin katsoin omakantaani, niin reilu vuosi sitten saman lääkärias aivan toisen alan lääkärin nimi näkyi tervtiedoissani, mutta kun klikkasin sitä auki ei se sisältänyt mitään tietoja, kuin pvm, joka siis oli sama kuin käyntini nyt tällä yleislääkärillä? Oletan, että hän on katsonut tämän em käyntini syyt tms? Vai mistä sen näkee varmaksi, kuka tietojasi katselee?
- Postia_luukusta
Tietojen katsojat löytyy lokitiedostoista jotka sinun on pyydettävä (paperitulosteena) kustakin hoitopaikasta erikseen.
- Apteekkari-
Lääketiedot nähdaan aina apteekissa ja ne näkee kaikki lääkkeet mitä saanut ja kuka kirjoittanut. Jos yrittänyt Bentsoja eri lääkäreiltä samaan aikaan niin apteekki ei anna niitä jos epäselvää ja soittaa viimeisen reseptin kirjoittajalle samantien. Lääkäri voi sitten sanoa että tiesi asian tai perua koko reseptin samantien.
- travolta78
Itse olen sanonut että bentsot hävisi, saan heti kunnon satsit taas.
Mömmö kielen alle ja liikenteeseen.
- Ainasairas
Mutta käyttääkö terveystalo jotai omaa järjestelmää mistä katsovat tietoja jos sielä on ennenkin käynyt? Itse olen terveystalon työterveys asiakas niin olen monesti miettinyt että katsooko he kantaa vai jotai omaa järjestelmää?
- kjygkugjkfgjhfhgjf
Terveystalossa on oma tietojärjestelmänsä, mutta reseptitiedot on sieltäkin siirrettävä maanlaajuiseen lääketietokantaan.
- Ainasairas
Joo niin kaikkihan sinne tulee mutta mietin aina että katsooko ne suoraan kannasta kun sinne menen vai omaa järjestelmäänsä? takana ei siis ole mitään mikä ei saisi näkyä mutta uteliaisuuttani vaan mietin!
- hhzzzh
Kaikki näkevät menee mihin vain lääkäriin.
- Pööhööpö
Pystyykö sieltä piilottamaan kolmio lääkkeitä? Kun täällä puhuttiin että pystyy ja oon katsonut että ne saa piiloon mutta näkyykö ne oikeasti sitten lääkäreille vai ei?
- Anonyymi
Nykyään kaikki lääkärit näkevät kaiken.
- Anonyymi
Näkyykö siellä myös käynnit ja epikriisit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkyykö siellä myös käynnit ja epikriisit?
Kyllä ellet ole kieltänyt katselua toisessa hoitopaikassa.
- Anonyymi
joo niin näkyy apteekissa, mutta kävin hakee12 tarraa20mg buprea eli 3kk satsi, tramalia 150mg 100kpl , tramal 50mg 100 kpl, gapapenttiiniä 600 kpl ja noritreeniä 600kpl 25mg ja oli uus aika samalle lekurille tasan kuukauden päästä, kirjoitti noista vuoden reseptit ja menin apteekkiin heti lekurista päästyäni ja sama satsi ulos, ilman mitään kyselyjä tai ihmettelyä ja ihan tk lekuri, joskus näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077750Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866041Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221936Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951921- 371736
- 611539
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311450