Laulaja Veli Lehto

Veli Lehto eli viralliselta nimeltään Viljo Lehtinen (1904-65) oli Dallapé-orkesterin solistina 1930-37. Hän ei ollut laulun alalla pelkkä harrastelija, sillä hän ryhtyi opiskelemaan laulunopettajaksi Helsingin konservatoriossa 1924.

Dallapén jälkeen hän toimi papinvirassa. Molemmissa tehtävissään hän puhui ihmisille, joilla oli syvä kaukokaipuu sekä taivasikävä.

Muutamia poimintoja artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-5496696

"Syynä oli alter ego, sillä salanimen taakse kätkeytyi pappismies Viljo Lehtinen, joka oli Turun seudun suosituin vihkipappi aikoinaan, ja kuoronjohtajana opasti mm. muuan Mauno Koivistoa laulun saloihin."

"Veli Lehto esiintyi aikanaan vain harvakseltaan julkisuudessa, eikä häntä nähty lavoilla edes Dallapén kuuluisilla kesäkiertueilla. Levytysstudiossa hän sen sijaan vieraili ahkeraan rahoittaakseen teologian opintonsa."

"Kirkollisella puolella Viljo Lehtinen sai toteuttaa musikaalista lahjakkuutaan julkisesti. Hän toimi NMKY:n mieskuoron ja Nuorisokuoron johtajana."

"Tuomiokirkkoseurakunnan lisäksi hän toimi kirkonmiehenä myös mm. Naantalissa, Raisiossa ja Mellilässä."

Veli Lehto eli Viljo Lehtinen oli armoitettu ja kansan pitämä pappismies. Juuri tällä tavalla evankeliumi menee parhaiten eteenpäin. Evankeliumi ei tee eroa tavallisten ihmisten ja itsetehtyjen eliittikristittyjen välillä.

Itse tein papintyötä omassa seurakunnassani pyrkimättä koskaan näkyville ja johtovirkoihin. Jotkut ovat tehneet hyvinkin merkittävän uran. Arvostan heitä, jotka ovat käyttäneet oikein Jumalan heille antamia lahjoja. Myös meillä vähemmillä sisarilla ja veljillä on Jumalan ja seurakunnan antama kutsumus ja olemme toteuttaneet sitä, mihin Hän on antanut voimia.

21

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä kirjoitukseni joutui koneen poistamaksi. S24 kertoi että oli tapahtunut erehdys, pyyteli anteeksi ja palautti sen.

      • missä.päin

        vaikutatko sinä Turun seudulla?


      • samaa.horinaa
        missä.päin kirjoitti:

        vaikutatko sinä Turun seudulla?

        Vaikuttaa, Mäkisen porstuassa.


      • Hyvä juttu kerrassaan. Ne pyyttömät ja tasapuoliset saavat aina kannustusta,

        Muistan Helsingistä, kun kävimme perheterapiassa, niin vasta Ev.lut terapeutti oli hyvä Aiemmin huomasin muiden asettuneen minun puolelleni, ja vaimoni myös huomasi erittäin selvästi.

        Ev.Lut oli asiallinen, ja silloin vasta tajusin vaimollani olleen lapsuuden traumoja isästään.


    • Jokaisella on omat lahjansa ja käyttöön ne on tarkoitettu. Voi olla, ettei itse edes ymmärrä omaa lahjaansa,mutta Jumala ymmärtää ja käyttää silti.

      • jahhasss

        Miten Hän sinua käyttää?


      • jahhasss kirjoitti:

        Miten Hän sinua käyttää?

        Aina kysytään ensin itseltä. Miten Jumala minua käyttää?


      • jahhasss kirjoitti:

        Miten Hän sinua käyttää?

        Aina sitä ei itse edes tiedä. Joskus saa palautetta, että on sanonut jokin ratkaisevat sanat oikeaan aikaan. Olen itsekin antanut palautetta, kun olen saanut jonkun kautta sanat oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan ja useinkaan sanoja ei ole tiennyt tuovansa viestiä Jumalalalta. Näin Jumala toimii meidän kauttamme.
        Omista lahjoistani olen ajatellut, että palvelu on minun lahjani, jonka koen saaneeni Jumalalta. Käyttää aikaani ja taitojani toisten hyväksi, se on ollut minun näkyni ihan uskon ensi metreiltä asti ja päihde- ja mielenterveystyö ovat osa sitä näkyäni.

        Miten ajattelet, että Jumala sinua käyttää?


      • torre12 kirjoitti:

        Aina kysytään ensin itseltä. Miten Jumala minua käyttää?

        Näin se on. Mihin Jumala minua käyttää ja mitä lahjoja olen sitä varten saanut ja tietysti haluanko olla Jumalan käytettävissä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näin se on. Mihin Jumala minua käyttää ja mitä lahjoja olen sitä varten saanut ja tietysti haluanko olla Jumalan käytettävissä.

        Ihan hyvin sinun kauttasi voisi saada uskon. Eikö vaan lempeys ja hyvyys vedä puoleensa.


      • torre12 kirjoitti:

        Ihan hyvin sinun kauttasi voisi saada uskon. Eikö vaan lempeys ja hyvyys vedä puoleensa.

        Olipa Torre sydäntä lämmittävää lukea kommenttisi.
        Minuun on itseeni aina vaikuttanut lempeys ja hyvyys eniten. Kovat sanat rikkovat, lempeät sanat avaavat sydämen kuuntelemaan. Ajattelen Jumalan puhuvan lempeästi rääkkääntyneelle. Sanoohan Raamattukin Jes.42 : 3. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti.


    • hyviä.lahjoja.luojalta

      Joillakin on laulutaito, joillakin taidemaalarin taito ja joillakin kirjoittamisen taito.

    • Isä soitti usein hänen levyjään ja muistan hänen sanoneen, että Lehto oli pappi. Hyvä laulaja.

      • "soitti" ja soittaa varmaan vieläkin, en vaan itse ole niin kovin usein kuulemassa. :)


      • Vveli

        Ja kyllä Viljo toimi pappina


    • Vveli

      Itse olen hänelle sukua nimittäin hän on minun mummini isän veli ja olen saanut nimenikin hänen mukaan, koska on rikkaan suvumme ylpeys

    • Miettinen

      Kuunnelkaapa miten Dallapé pistää parastaan... eikä Veli Lehtokaan huono ole ;) Mutta ajatellaan kuitenkin myönteisellä tavalla tuo laulun alussa riimitelty Allah sananmukaisesti Jumalaksi, eikä islamilaisuuden epäjumalaksi? https://www.youtube.com/watch?v=bXcdujxX6z0

      • Miettinen

        Ja miten neito sitten vastaa miehen lupaukseen uudesta kohtaamisesta. Tämähän on kuin Laulujen laulusta... ihan tulee kylmät väreet kun kuuntelee. Odotammeko me näin ylkäämme saapuvaksi..? https://www.youtube.com/watch?v=cPpokbZszJ4


      • Miettinen

      • Miettinen

    • Aina kun kuulen Dallapen äänitteitä menen jotenkin hurmoksiin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      185
      4417
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      36
      3643
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      236
      3254
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      151
      1299
    5. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      167
      1267
    6. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      64
      1234
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1011
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      950
    9. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      62
      897
    10. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      52
      891
    Aihe