Miksei Suomessa voisi olla pyöräilytunneleita, kun kerran on hiihtotunneleita ja -areenoitakin. Työmatkapyöräily lisääntyisi, kun olisi katettu pyörätie, joka kulkisi asuinalueelta alueelle, jossa on kaupungin suurimmat toimistokeskittymät ja vastaavat työpaikat.
Pyöräilytunneli?
21
641
Vastaukset
- pyöräpummit
Hyvä idea! Autoilijoiden veroistako tämäkin kustannettaisiin?
- Työmatkapyöräilijä2
Pyörätien talvikunnossapidon kustannuksista. Tunneli voisi olla tehty esim. kevytrakenteisista paloista niin, että se puretaan kesäksi pois. Tämä on ratkaisu jolla saatataisiin oikeasti ihmisiä siirtymään töihin autoilusta töihin pyöräilyyn. Suomen sää on syksyllä ja talvella niin haasteellinen pyöräilyn kannalta että vain harva ajaa enää lokakuussa pyörällä.
- Työmatkapyöräilijä2
Niin ja muita säästyviä kustannuksia olisivat mm. liikunnan puuttesta aiheutuvien terveydenhoitokustannusten merkittävä väheneminen, tiestön kulumisen väheneminen, ilmanlaadun paraneminen ja hiilidioksidipäästöjen väheneminen.
- öykyräpaavo
Pyöräilijät vaan sattuu olemaan niitä paremmin tienaavia ja vähempi saikuttavia ihmisiä.
- Alkup_maantiepyöräi
Suomessa on ainakin yksi pyöräilytunneli käytössä. Se on Uudessakaupungissa. Myös Lohjalla on käytetty jonkin verran Tytyrin kaivosta.
Sisäpyöräilymahdollisuutta kutsutaan yleensä sisävelodromiksi. Sellainen Suomesta puuttuu. Homma on kaatunut rahoituksen puutteeseen jo muutamia kertoja. Kalliita kulttuuripyhättöjä on varaa rakentaa yhteiskunnan rahalla pieniinkin kuntiin, mutta maahan ei saada edes yhtä velodromia.- työmatkapyöräilijä2
Hyvä niin. Tarkoitin kuitenkin enemmän nimenomaan työmatkapyöräilyyn sopivaa pyöräilytunnelia kaupunkien asuinalueiden ja työpaikkakeskittymien välille. Se tehtäisiin esim. lasikuidusta tms. materiaalista valmistetuista kestävistä, mutta kevytrakenteisista paloista jotka asetettaisiin tavallisen pyörätien päälle talviajaksi ja sitten keväällä kerättäisiin pois (esim. nosturilla varustetulla lavettiautolla tms.). Peräkkäin toisiinsa kiinnitettävien/asetettavien palojen muoto voisi olla sellainen, että lumi ei pysy niiden päällä vaan valuu suojakelillä tunnelin ja pyörätien sivuille. Valaistus tunnelissa voitaisiin hoitaa liiketunnistimien avulla automaattisesti syttyvillä ja sammuvilla LED valoilla, jolloin energiaa ei valaisemiseen kuluisi paljon.
- Nykyaikaa
Kyllähän sitä kaikenlaista on haihateltu 60-luvun loputtoman edistysuskon aikana. Nykyään tajutaan, että sellaiset ovat liian kallita, ja lisäksi räntäsateessa pyöräily kasvattaa luonnetta.
- Nykyaikaa
Niin, siis silloinhan ajateltiin kaiken maailman katettuja kaupunkeja, joiden sisällä ihmiset olisivat suojassa sateelta ja tuiverrukselta. Sellaisia piti rakentaa toisille taivaankappaleillekin. Nykyään kukaan ei viitsi, koska sosiaalisessa mediassa roikkuminen on helpompaa ja trendikkäämpää.
- Työmatkapyöräilijä2
Kyllä se nykyinen pyöräteiden kunnossapitokin maksaa. Talvella pitää lähes päivittäin aurata lumet ja yleensä sen jälkeen myös hiekoitettava uudelleen. Keväällä hiekkojen puhdistus, joka pitää tehdä myös pyörätien vieressä olevalta nurmikaistalta. Näiltä kustannuksilta vältyttäisiin. Eikä tietenkään ole tarkoitus, että tehdään katettu kaupunki, vaan mahdollisesti yksi pääväylä asuinalueilta niille alueille, jossa ihmiset pääsääntöisesti käyvät töissä. Jos ihmisten halutaan pyöräilevän työpaikoilleeen nykyistä enemmän myös talvella tämä lienee Suomessa ehkäpä ainut keino sen aikaansaamiseksi. En heti keksi parempaa.
- aika_kallista
"Yli 118 000 euroa metriltä – Helsingin uuden pyöräilytunnelin metrihinta kalliimpi kuin länsimetron"
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/607264-yli-118-000-euroa-metrilta-helsingin-uuden-pyorailytunnelin-metrihinta-kalliimpi- LisääInfoa
Olisi ollut mielenkiintoista lukea, minne kyseinen tunneli rakennetaan. Onko tarkoitus jatkaa baanaa itään, ettei itä-länsi suunnassa tarvitse ajaa rautatieaseman edestä?
Miksi tunneli? Miksi taas tunneli? Miksei ylikulkusilta kävelijöille ja pyöräilijöille, joka katettu, ja ei varmasti maksa yhtäpaljon kun tunneli? - Pomppukeppi
LisääInfoa kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoista lukea, minne kyseinen tunneli rakennetaan. Onko tarkoitus jatkaa baanaa itään, ettei itä-länsi suunnassa tarvitse ajaa rautatieaseman edestä?
Miksi tunneli? Miksi taas tunneli? Miksei ylikulkusilta kävelijöille ja pyöräilijöille, joka katettu, ja ei varmasti maksa yhtäpaljon kun tunneli?Ylikulkusillasta tulee todella pitkä ja massiivinen kun sinne johtavien luiskien pitää olla turvamääräysten mukaan varsin loivia. Tuossahan on tarkoitus ylittää kaikki Helsingin päärautatieaseman raiteet kaikkine johtimineen ja pylväineen..
Alitus on huomattavasti helpompi tehdä kun ei tarvitse mennä kuin juuri ratojen alle. - AsiaSelvaa
Okei. Tuollaisia tunneleita olis pitänyt rakentaa jo vuosikymmeniä sitten varalle, kun rautatieasemalla on tehty remontteja, mutta kaikki tehdään aina vaikeimman kautta.
- Maantiepyöräi
Pomppukeppi kirjoitti:
Ylikulkusillasta tulee todella pitkä ja massiivinen kun sinne johtavien luiskien pitää olla turvamääräysten mukaan varsin loivia. Tuossahan on tarkoitus ylittää kaikki Helsingin päärautatieaseman raiteet kaikkine johtimineen ja pylväineen..
Alitus on huomattavasti helpompi tehdä kun ei tarvitse mennä kuin juuri ratojen alle.Nyt on käynyt ilmi, että silta on sittenkin houkuttelevampi ja kaiken lisäksi halvempi vaihtoehto.
- Linkkaa
Laita nyt ihmeessä linkkiä, jos sellaista löytyy.
Tosi inhottavaa kiertää pyörällä, aina rautatieaseman edestä, itä-länsi suunnassa keskustassa.
- jalkamies-
Näitä tarvitaan lisää. Suojateidenkin sijaan pitäisi olla tunneli tien alitse niin olisi tien toisellepuolelle pääseminen turvallisempaa, Autoilijoiden käytös on arvaamatonta suojatien kohdalla.
- Totvie
Niin mutta kun sitten pitäis olla katetut pilkkihallit, koirankusetustunnelit ja niin edelleen. Ettei vain tämä luonnosta erkautunut kaupunkilaisolio joutuisi tekemisiin suomalaiseen ilmastoon kuuluvien vaihtelujen piiriin talvineen kaikkineen.
- Työmatkapyöräilij
Kyllä minä pärjään, mutta monet muut eivät näytä pärjäävän, kun ajavat saastuttavilla dieselautoillaan 5km:n työmatkan päivittäin. Näitä yritän saada vaihtamaan auton ratin takaa pyöräilemään. Eivät lähde ulos tuuleen ja räntäsateeseen, kun vaihtoehtona on mukava, mutta röllykkämahaa kasvattava auto.
- SuojatieJoo
Venäjällä kuulemma on isoja teitä. Siellä ne laittaa aina alikulkutunnelin, verrattuna suojateihin.
En ole koskaan käynyt Venäjällä, enkä mene, mutta kuullostaa järkevältä. Vähän ontuva vertaus tuo hiihtoputki ja työmatkapyöräily. Mutta tähän hiihtoputki-analogiaan kyllä sopii Vahterusring Uuddessakaupungissa jossa ajetaan myös pyörällä: https://www.youtube.com/watch?v=fNK8l1mz2zI&index=1&list=PLsDJucv3JYFWvCunc94nC91ZjirPeuvPL
- Työmatkapyöräilijä2
Juu, kyllä kieltämättä on ontuva vertaus, mutta tässä tarkoitus oli pohtia keinoja millä ihmiset saadaan pyöräilemään töihin myös talvella autoilun sijaan. Pelkäänpä, että suurin syy siihen on juurikin talven säät ja pimeys ja siihen tuo pyöräilytunneli olisi toimivin ratkaisu. Kyllä ymmärrän, että halpaa se ei olisi, mutta kallista on nykymenokin. Montakohan miljardia säästyisi, jos työmatkapyöräily saataisiin lisääntymään niin että se olisi talvella samaa tasoa kuin kesällä. Niillä rahoilla saattaisi rakentaa muutaman pyöräilytunnelin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .613757Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493000Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631272914Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3661970- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101125Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27949- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että108918