Jatkuva vai kytkettävä neliveto, kumpi parempi?

maasturi_mielessä

Mitähän eroa on käytännössä jatkuvalla nelivedolla (esim. LR Discovery) ja erikseen kytkettävällä nelivedolla (esim. Pajero)? Teknisesti tuo kytkettävä on kai sama kuin jatkuva lukko päällä.

Onko jompi kumpi selvästi parempi esim. talviajossa?

16

3003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 102030405060

      Pajeroissakin on "jatkuva" tila, jos on Super Select jakolaatikolla oleva malli, joita on noin 90-luvun alusta asti ollut tarjolla. Eli niissä on silloin keskitasauspyörästö, jonka voi lukita, ja lisäksi voi ajaa pelkällä takavedolla. Neliveto päällä, keskitasauspyörästö auki, pajeron neliveto on tällöin samanlainen, kuin muissakin jatkuva nelivetoisissa.

      Eli oleellinen kysymys on se, onko autossa keskitasauspyörästö.

      Siitä on iloa maantieajossa, kun voi ajaa neliveto päällä huoletta vaikka tie olisi välillä sulakin. On se talvellakin mukavampi ajaa tiellä nelivetoisena, kun voimanjako ei ole kiinteä.

      Sitten taas kun vaaditaan etenemiskykyä, niin se, että nelivedon saa lukittua kiinteäksi keskeltä, on valttia.

    • maasturi_mielessä

      Kytkettävässä nelivedossahan ei ole keskitasauspyörästöä, ainakaan vanhemmissa autoissa. Se siis vastaa samaa kuin lukko päällä keskitasauspyörästön kanssa.

      Minua lähinnä kiinnostaa noiden erot talvisella maantiellä. Maastossa tai hiekallahan ei lukosta ole juurikaan haittaa.

    • RuiserillaMummolaan

      Keskilukko päällä talviliukkailla maantienopeuksilla: itsemurha. Pientä kaarretta niin aina joku pyöristä luistaa. Sitten useampi.

      Land Cruiser: jatkuva neliveto ja Torsen keskitasauspyörästö. Siinä mallia muille. Valitettavasti Hiluxissa ei ole samaa konstruktiota.

      • Ruisaaja

        Näin on.

        Pajerossa on sama ratkaisu ollut vuodesta 91, jos on Super Select jakolaatikolla. Ja tällä vuosituhannella myös L200:ssa, edelleen kenties ainoana lava-autona . . .

        Tosin mitsuissa on keskellä VCU tyyppinen rajoitin trosenin sijasta. Torsenia on sitten taka akselilla tämän vuosituhannen malleissa ollut tarjolla.


      • Eijummarra
        Ruisaaja kirjoitti:

        Näin on.

        Pajerossa on sama ratkaisu ollut vuodesta 91, jos on Super Select jakolaatikolla. Ja tällä vuosituhannella myös L200:ssa, edelleen kenties ainoana lava-autona . . .

        Tosin mitsuissa on keskellä VCU tyyppinen rajoitin trosenin sijasta. Torsenia on sitten taka akselilla tämän vuosituhannen malleissa ollut tarjolla.

        Ok. Kerro nyt ihan suomeksi mitä tuo tarkoittaa? On niin teknistä etten ymmärrä. Eli mikä on käytännön ero vaikka Toyota Landcruiserin nellivetoon verrattuna.


    • Löytyykösss

      Pajerosta löytyy keskitasauspyörästön
      lukko ja takatasauspyörästön lukko vakiona. Ei taida löytyä Toyota Landcruiserista. Ainakaan vakiona.

      • RuiserillaMummolaan

        Keskitasauspyörästön lukko löytyy (ja Torsen hoitelee helpommat keissit automaattisesti, toivottavasti sen toimintaperiaate on tuttu). Akselilukkoja ei valitettavasti ole, mutta saahan ne ARB Air Lockerit lisäämällä siedettävään lisähintaan. Taitaa G-Mersu olla ainoa maasturi jossa kaikki lukot vakiona.

        Jostain syystä akselilukkoja ja esimerkiksi 70 litran lisätankkia ei tarjota lisävarusteena Suomessa myytäviin Land Cruisereihin / Pradoihin. Australian malleissa on...


    • Lantikkaman

      Lantikka jossa jatkuva neliveto - toimii!

      • RuiserillaMummolaan

        Onhan siinä jatkuva 4-veto, mutta ei minkäänlaista muuta kuin 100% lukko keskitasauspyörästössä. Siis ei osittaista lukkoa (vaikkapa Torsenia) eikä akselilukkoja siinäkään. Defenderillä olen tämän takia aikoinaan joutunut jonkun kerran hankalaan tilanteeseen.

        Tietysti nykyjään saadaan jarruilla tehtyä luistonestoa, mutta se vie tehoja ja rasittaa jarruja vaikeassa maastossa aivan penteleesti.


    • Nelivedoista

      Siis ymmärsinkö oikein että Pajerossa on Landcruiseria parempi neliveto?Landcruiserissa on vain yksi lukko, Pajerossa kaksi.

      • RuiserillaMummolaan

        Keskilukko perälukko = Pajero parempi kun niitä tarvitaan.

        Keskellä Torsen = LC parempi jokapäiväisessä liukkaan kelin ajossa. Ja Torsenin saa myös lukittua tarvittaessa.

        Siis valintakysymys, mille antaa enemmän painoa. Jos auto on paljon maastossa, sitten ehkä Pajero (jos pelkästään tämän perusteella valitaan). Jos ajo on lähes pelkästään maantietä, sitten LC.

        En valitsisi pelkästään lukkojen perusteella, nehän saa Cruiseriinkin noin tonnilla, sekä eteen että taakse (ARB Air Lockers). Sitten toisaalta Pajeroon ei saa Torsen -keskitasauspyörästöä edes rahalla.

        Tietysti olen puolueellinen, kun minulla on LC J150 vm 2011.


    • Nohöhh

      Se mitä saa asennettua jälkeenpäin ei ole kovin oleellista. Saahan noihin laitettua vaikka tuulivoimalan jälkeenpäin halutessaan.
      Se mikä noissa on vakiona merkitsee.
      Eikös muuten sillä Torsenilla ole suurempi mahdollisuus jäädä ristiriipuntaan?

      • RuiserillaMummolaan

        Suurempi mahdollisuus kuin millä?

        Pienempi kuin avoimella keskitasauspyörästöllä, suurempi kuin lukitulla. Mutta kuten sanottu, LC:ssä on myös keskilukko aina toimivan Torsenin lisäksi, joten... Seuraavaksi auttaa luistonesto jarrujen välityksellä.

        Toki on niin, että täydellinen esto tulee vain joko kahdella akselilukolla tai keskilukolla ja toisen akselin lukolla. Tai hyvin toimivalla luistonestolla.


    • 949393

      Pyöriä jarruttavat luistonestot tuppaa kuumenemaan raskaassa maastoajossa. Sitten ne ei enää toimi.
      Lukot ei ala luistamaan.

      • Anonyymi

        Land Cruiserissa kun kytkee keskitasauspyörästön lukon päälle, niin samalla luistonestot menevät pois päältä. Huonossa paikassa siis keskitasauspyörästön lukitus päälle ja hidas puoli päälle. Torsen jakaa voimaa pitäville renkaille, jolloin meno jatkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Land Cruiserissa kun kytkee keskitasauspyörästön lukon päälle, niin samalla luistonestot menevät pois päältä. Huonossa paikassa siis keskitasauspyörästön lukitus päälle ja hidas puoli päälle. Torsen jakaa voimaa pitäville renkaille, jolloin meno jatkuu.

        Land Cruiseria en suosittelisi jos keskustelussa kysytään Land Roveriin liittyviä juttuja.
        Ehkä mielummin Suosittelisin range Roveria tai Defenderiä.
        https://www.nettiauto.com/land-rover/defender/14690156

        Tämä yksilö on pakettiauto mutta 5 tai 7 paikkasia löytyy myös.
        Hintaa vain tulee vähän lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      94
      7613
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      4037
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      47
      3586
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3004
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2702
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2552
    7. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      21
      2504
    8. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2471
    9. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2419
    10. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      29
      2258
    Aihe