Kalorivajeen määrän merkitys

VTDieetti

Olen lueskellut juttuja laihdutuksen energiavajeen määrän merkityksestä kaikenmaailman neuvokkipalstoilta ja nettilaihduttajien teorioita siitä, että esim. jollain 1000 kcal vajauksella oleminen ei laihduttaisi, vaan pitäisi syödä 1500 kcal. Mihin ihmeeseen tällainen teoria perustuu? Osaako elimistö laskea kalorimäärän ja päättää sitten vasta luopua kilosta viikossa tai jonkin muun määrän, kun laskuri näyttää 1500? Sitä ennen ei mitään tapahdu vaan elimistö menee vaikka sille säästöliekille? Onko säästöliekki tai sen polttimo jokaisella muka samanlainen? Mihin sitten perustuu joku 600 kcal pussidieetti, ja sillä jotkut vaan laihtuu. Tajuan toki, että ei kukaan pysty olemaan noin alhaisella energiamäärällä muutamaa viikkoa pidempää ja jossain vaiheessa on nostettava ruoan määrää. Mutta mikä ihmeen taika tuossa em. luvussa mahtaa joidenkin mielestä olla? Aina tulee tähän jotain juttua, että yksi läskikilo on 7000 kcal, mutta eihän ihminen ole kone, joka toimii samalla lailla riippumatta iästä, koosta, sukupuolesta, hormonitoiminnasta ja sairauksista. Näitä olen tässä pähkäillyt valvoessani.

11

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv27

      Säästöliekkiä varotaan yleensä turhaan. Se pienentää energiankulutusta ehkä 10%. Suurempi pelko on siinä, että todella pienillä energioilla elimistö polttaa myös lihasta. Pienempi lihasmäärä taas tarkoittaa sitä että tulevaisuudessa energiaa kuluu vähemmän.

      Laatikaiselta löytyy hyvä kirjoitus tuostakin. Googlaa 'Tutkimus: Suurin pudottaja -kilpailijalle jää käteen vain säästöliekki'.

      Vaikka itsekin aloitan tiistaina nutrauksen ei ole aikomustakaan jatkaa sitä yli 3 viikkoa juuri tuosta syystä.

      • Laihiksella

        Eikö laihikset aloiteta yleensä "ensi maanantaina". Tai uuden vuoden jälkeen?


      • hpv27
        Laihiksella kirjoitti:

        Eikö laihikset aloiteta yleensä "ensi maanantaina". Tai uuden vuoden jälkeen?

        Jäi luottokortti kotiin enkä viitsi lähteä kauppaan viikonloppuna eli minulla on hyvä syy etikettivirheeseeni.


      • VTDieetti

      • Laihiksella
        hpv27 kirjoitti:

        Jäi luottokortti kotiin enkä viitsi lähteä kauppaan viikonloppuna eli minulla on hyvä syy etikettivirheeseeni.

        "Jäi luottokortti kotiin enkä viitsi lähteä kauppaan viikonloppuna eli minulla on hyvä syy etikettivirheeseeni."

        Oliko oikeampi syy se että et halua vaan luopua bissen kittaamisesta vielä kun tuli ostettua lava, joka pitää saada tyhjättyä? :DDDDD


      • hpv27
        Laihiksella kirjoitti:

        "Jäi luottokortti kotiin enkä viitsi lähteä kauppaan viikonloppuna eli minulla on hyvä syy etikettivirheeseeni."

        Oliko oikeampi syy se että et halua vaan luopua bissen kittaamisesta vielä kun tuli ostettua lava, joka pitää saada tyhjättyä? :DDDDD

        No ei. Ostan olueni pulloissa ja viinakaupasta enkä lavaa kerralllaan. Nutrauksen piti muutenkin alkaa vasta maanantaina. Nutraus kun saa kestää sen kolme viikonloppua niin yhtä monta viikonloppua siinä menee muutenkin . Käyn vaan perinteisesti postissa ja kaupassa perjantaisin. Viikolla kun en kotona juurikaan syö niin tuo sopii minulle enkä kanna luottokorttia mukana jollen arvele tarvitsevani sitä.

        Jouluolutkausi alkaa kotsillään ja täytyy kyllä varata parille kymmenelle pullolle olutta tilaa dieetissä. Toivottavasti tulee uusia miellyttäviä tuttavuuksia ja vanhoja tuttuja vastaan. Nutrauksen aikana ei voi luonnollisesti juoda yhtään olutta eikä muutenkaan käyttää alkoholia.

        Jouluoluiden takia voisikin suunitella seuraavan nutrauskuurin tammikuulle.


      • hpv27
        VTDieetti kirjoitti:

        Löysin lihastohtoriltakin tästä proteiiniasiasta jotain kirjoitusta.

        https://lihastohtori.wordpress.com/2016/03/25/dieetti-lihasmassan-saastaminen-proteiini/

        Joo. Ihan asiallisen tuntuinen kirjoitus. Tuollaisia proteiinimääriä en kyllä pysty syömään ja herankin muodossa on aika työlästä. Lisäksi tuollainen proteiinimäärä vähentää ketoosia jo aika tehokkaasti.

        Bodaajat tunnetusti vähentävät kehon rasvaa dieetillä, jossa on miltei pelkästään proteiinia ja hiilihydraattia. Fysiologinen rasvan tarve on tietysti pieni eli 2 g linolihappoa ja 2 g alfalinoleenihappoa mutta kun noita ei saa puhtaana niin rypsiöljyäkin tarvitaan vähintään 20 g päivässä.


      • eihelvatataas
        hpv27 kirjoitti:

        No ei. Ostan olueni pulloissa ja viinakaupasta enkä lavaa kerralllaan. Nutrauksen piti muutenkin alkaa vasta maanantaina. Nutraus kun saa kestää sen kolme viikonloppua niin yhtä monta viikonloppua siinä menee muutenkin . Käyn vaan perinteisesti postissa ja kaupassa perjantaisin. Viikolla kun en kotona juurikaan syö niin tuo sopii minulle enkä kanna luottokorttia mukana jollen arvele tarvitsevani sitä.

        Jouluolutkausi alkaa kotsillään ja täytyy kyllä varata parille kymmenelle pullolle olutta tilaa dieetissä. Toivottavasti tulee uusia miellyttäviä tuttavuuksia ja vanhoja tuttuja vastaan. Nutrauksen aikana ei voi luonnollisesti juoda yhtään olutta eikä muutenkaan käyttää alkoholia.

        Jouluoluiden takia voisikin suunitella seuraavan nutrauskuurin tammikuulle.

        "Jouluolutkausi alkaa kotsillään ja täytyy kyllä varata parille kymmenelle pullolle olutta tilaa dieetissä."

        Kannattaisko jättää se kalja niin vois diabeteskin parantua.... alkoholisti hyötyisi karppaamisesta, alkoholinhimo jää pois kun verensokerit tasaantuu. Mut alkkis keksii kaikkia syitä ettei tarvis jättää kaljaa...


      • hpv27
        eihelvatataas kirjoitti:

        "Jouluolutkausi alkaa kotsillään ja täytyy kyllä varata parille kymmenelle pullolle olutta tilaa dieetissä."

        Kannattaisko jättää se kalja niin vois diabeteskin parantua.... alkoholisti hyötyisi karppaamisesta, alkoholinhimo jää pois kun verensokerit tasaantuu. Mut alkkis keksii kaikkia syitä ettei tarvis jättää kaljaa...

        20 pulloa olutta kahdessa kuukaudessa tekee 10 pulloa kuukaudessa ja noin 2 pulloa viikonlopussa. Suositusten mukaan 2 annosta päivässä on ok miehelle ja annos on noin 12 g alkoholia. Vahvassa oluessa on puolen litran pullossa noin 25 g alkoholia eli ihan suositusten mukaan mennään. Jää vielä 5 pulloa viikossa juomatta itse asiassa.


    • popol

      Laihduttaminen on ihan henkilöstä kiinni oleva asia. Suurin osa lihavista on sellaisia, jotka ovat lihottaneet itsensä syömällä ja juomalla ja tekemättä mitään. Tällaiset henkilöt laihtuvat yleensä nopeasti kun vähentävät kaloreita ja alkavat liikkumaan. Sitten taas on itseni kaltaisia henkilöitä, jotka ovat olleet koko ikänsä ylipainoisia ( ei mahdottoman, mutta kuitenkin) ja ovat syöneetkin sen vuoksi kohtuu normaalisti koko elämänsä. Olen itse viimeiset 6 vuotta yrittänyt laihtua tavoitteellisesti. Lopputulos on se, että olen koko ajan ollut noin -5kg sisässä painoni osalta eli se ei ole juurikaan muuttunut. Olen kuntoillut reilusti näin normi ihmiseksi ( parhaana vuonna yli 300h treeniä arkiliikunta), syönyt vähän ja kokeillut erilaisia dietteejä ja paino ei ole muuttunut miksikään. Kaiken lopputulos oli keväällä se että söin noin 1500kcal päivässä pitkän aikaa, urheilin jne. Lopputuloksena kauhea ylirasitustila elimistöön johtuen kalorivajeesta, stressistä jne. No tutkimuksissa selvisi, että minulla on uniapnea ja nyt kun olen muutaman viikon käyttänyt uniapnean hoitoon laitetta niin alkaa tuntua olokin paljon paremmalta. Ehkä voisin nyt jo laihtuakin.
      Mutta mitä tästä opimme. Ihminen ei laihdu varmasti jos stressihormonit on syystä tai toisesta koholla. Taustalta voi myös löytyä jokin sairaus ( kuten uniapnea), joka ylläpitää väärää hormonitasapainoa. Liian vähän syömällä osa ihmisistä saa myös aikaa voimakkaan stressireaktion, joka on ns. säästöliekki.
      Laihduttaminen on ehdottomasti tähän saakka ollut elämäni vaikein asia tehtäväksi, koska se ei ole onnistunut millään ns. normaalilla tavalla. Olenkin päättänyt lopettaa painon kanssa taistelun ja keskittyä siihen, että minulla on hyvä olla, jolloin uskon että laihtuminenkin tulee automaattisesti perässä. Hyvän olon saavuttaminen vaatii turhien stressitekijöiden poistamista, suoliston bakteerikannan kuntoonsaamista, omalla kohdalla esim. uniapnean hoitoa jne. Osa ihmisistä myös on luontaisesti pullakampia, joten ei siitäkään kannata olla liian huolissaan, jos ei ole määrättömän ylipainoinen

      • VTDieetti

        Hyvät yöunet onkin ensisijainen asia. Kyllä elimistö menee sekaisin jos ei saa nukuttua. Mulla hormonikorvaushoito antoi ehjät yöunet joiden puutteessa olinkin kärsinyt. Huonot yöunet nostaa verenpainetta ja haittaa just aineenvaihduntaa jne. Hyvä kun sait apua. ☺ 😴


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      383
      1470
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1200
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      671
    Aihe