Tuntemattomalle jumalalle

"Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: ´Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.´" Apt 17:22s

Sananjulistus on perin erilaista kristillisessä ja vieraiden uskontojen maailmassa. Paavali ei suinkaan olisi voinut aloittaa julistustaan kristillisestä Jumalasta. Hänen oli vedottava siihen, mitä ateenalaset saamansa kasvatuksen perusteella yleensä tiesivät jumalista. Paavali siis vetosi, vieläpä kuulijoita kehuen, vieraisiin jumaliin: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia."

Sitten hän lausui hätkähdyttävät sanat: "...löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan." Paavali siis yksiselitteisesti sanoi, että perinteistä uskontoaan noudattaessaan he jo palvelivat tietämättään ainoaa oikeaa Jumalaa. Hän oli vain tuomassa lisätietoa.

Näin juuri menetellään nykyisinkin lähetystyössä. Ei sanota, että uskontonne ja palvontanne on väärä, vaan valitaan kuulijoiden uskonnosta seikat, joita sitten tarkennetaan ja vähitellen saavutetaan kristillinen käsitys. Täällä meillä taas kristillinen käsitys on tutuin kaikista uskonmuodoista. Pyritään siihen, että jo oleva kristillinen käsitys voimistuisi. Jotkut vieläpä uskovat, että tarvitaan uskoontulo, mutta niin eivät suuret kirkot toki opeta.

Jumala on noudattanut pelastushistoriassa juuri samaa menetelmää. Ennen Raamattuakin oli uskontoja. Varhaisin uskontomuoto lienee ollut animistinen, usko että kaikilla olioilla ja eliöillä on ollut henki. Tästä on vielä muistona indoeurooppalaisten kielten nimisanojen jaottelu sukuihin, koska henkienkin uskottiin olevan erisukuisia. Tämä oli Jumalan ilmoituksen varhaisin muoto, sopiva varhaisen ihmisen omaksumiskyvylle.

Vähitellen henget puettiin hierarkian muotoon. Syntyi henkien johtajia, joilla oli jo jumalan ominaisuuksia, mutta niitä oli vielä monta. Kauan ennen Raamatun kirjoittamista kansat omaksuivat tämän tason. Sekin oli Jumalan ilmoittamaa, valmistusta seuraavaan vaiheeseen.

Sitten jumalillekin kehittyi ylijumala, lopulta ainoa jumala, kun alemmat jumalat muuttuivat hengiksi. Jumala ilmoitti tämän vaiheen kansalle, ja siitä on todisteena Vanha testamentti. Auksi oli kansalllinen jumala, sitten kaikkien kansojen.

Jumalan ilmoitus ei päättynyt tähän, vaan täydellinen Jumalan ilmoitus tuli Jeesuksessa Kristuksessa. Tuli tieto, että Jumala onkin kolmiyhteinen. Tuli tieto, että Kristus on sovittanut koko maailman synnin ja ylösnousemisellaan murtanut kuoleman ja helvetin kahleet.

Vielä Uudenkin testamentin aikana monet virheelliset käsitykset niin lain noudattamisesta kuin tieteellisistä käsityksistäkin oli aikansa tulkintoja. Nyt tiedämme paremmin. Jumala on johtanut meitä niin, että ymmärrämme yhä paremmin ja selvemmin armon evankeliumin.

Kun katsomme asioita pelastushistorian näkökulmasta, ymmärrämme että kaikki hengelliset teksit, olipa sitten kyse Gilgamešin matkasta, kreikkalaisesta jumaltarustosta, Raamatusta tai vaikkapa Avestasta, Popol Vuhista, Tipitakasta, Vedoista tai Mahabharatasta, sisältää Jumalan ilmoitusta, mutta kaikki ei ole oikeaa ja lopullista.

Lopullinen on vain Kristuksessa, joka armahtaa syntisen. Jumalan hyvä tahto ihmisiä kohtaan on kulkenut usean välivaiheen kautta, aina kansojen käsityskyvyn mukaan. Nyt kykenemme ymmärtämään, että Jumala ei ole voittoisa sodan jumala. Jumala tahtoo meille hyvää.

" Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan."

22

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epimenedessi

Joskus 500- tai 600-luvuilta eaa. kerrottiin, miten ammoin eräs Epimenides -niminen mies vapautti Ateenan ruton kourista. Kauhuissaan ateenalaiset lähettivät sanansaattajan Kreetalle noutamaan silloin Epimenidestä, jonka kerrottiin saaneen profeetan kyvyn nukuttuaan 50 vuotta.

Kyynikko filosofi Diogenes kirjoitti 300 -luvulla eaa. tapahtumasta: ”Epimenides otti joukon lampaita ja vei ne Areiopagin kukkulalle. Siellä hän päästi ne irti ja antoi niiden mennä minne ne tahtoivat. Hän käski miesten seurata niitä ja katsoa, mihin kukin niistä asettuisi makuulle, ja uhrata sen sitten siinä paikassa soveliaalle jumalalle. Tällä tavalla tauti pysähtyi. Edelleenkin voi eri puolilta Ateenaa löytää nimettömiä alttareita.” Jos soveliasta jumalaa ei ollut löytynyt, alttariin kirjpitettiin teksti "tuntemattomalle jumalalle."

Epimenides oli puoli-myyttinen antiikin kreikkalainen profeetta, šamaani, runoilija ja filosofi joka joskus luetaan seitsemän viisaan joukkoon. Legendan mukaan mies oli yltäpäältä tatuointien peitossa.

• kannattaa.lukea
      • No eiköhän sen aloituksen teki tule myös tähän aloitukseen avaamaan ajatuksiaan.

• Eerikatässämoi kirjoitti:

No eiköhän sen aloituksen teki tule myös tähän aloitukseen avaamaan ajatuksiaan.

..siis tekijä..

No eiköhän sen aloituksen teki tule myös tähän aloitukseen avaamaan ajatuksiaan.

Olen hiukan ymmällä. En tiedä, mikä aloituksessani jäi epäselväksi. Aihe on laaja, joten yksityiskohtaisempi tarkennuspyyntö olisi paikallan.

Lienee syytä korostaa, että Raamattu ja varsinkin UT sisältävät paljon yksityiskohtaisempaa tietoa Jumalasta kuin vieratten uskontojen hengelliset kirjoitukset. Niissä on siis lopulisempaa ja runsaampaa ilmoitusta kuin vieraitten uskontojen piirissä. Jeesuksesta muut lähteet eivät tiedä mitään, paitsi tietysti myöhäsyntyiset, jotka perustuvat UT:iin.

Pelastuhistoriallinen tulkinta lähenee roomalaiskatolista käsitysta "vestigia ecclesiae": kaikissa uskonnoissa on enemmän tai vähemmän jumalallista ilmoitusta, mutta se on koko tyteydessään vain kirkossa. Tähän käsitykseen perustui myös apostoli Paavalin, kuin myös kirkkomme nykyinen lähetystyö.

• dogmatikos- kirjoitti:

Olen hiukan ymmällä. En tiedä, mikä aloituksessani jäi epäselväksi. Aihe on laaja, joten yksityiskohtaisempi tarkennuspyyntö olisi paikallan.

Lienee syytä korostaa, että Raamattu ja varsinkin UT sisältävät paljon yksityiskohtaisempaa tietoa Jumalasta kuin vieratten uskontojen hengelliset kirjoitukset. Niissä on siis lopulisempaa ja runsaampaa ilmoitusta kuin vieraitten uskontojen piirissä. Jeesuksesta muut lähteet eivät tiedä mitään, paitsi tietysti myöhäsyntyiset, jotka perustuvat UT:iin.

Pelastuhistoriallinen tulkinta lähenee roomalaiskatolista käsitysta "vestigia ecclesiae": kaikissa uskonnoissa on enemmän tai vähemmän jumalallista ilmoitusta, mutta se on koko tyteydessään vain kirkossa. Tähän käsitykseen perustui myös apostoli Paavalin, kuin myös kirkkomme nykyinen lähetystyö.

En viitannut tuossa sinun aloitukseesi vaan tuohon toiseen aloitukseen , jonka nimimerkki kannattaa.lukea linkitti tuohon ylemmäs. Pahoittelen, jos olin epämääräinen.

En viitannut tuossa sinun aloitukseesi vaan tuohon toiseen aloitukseen , jonka nimimerkki kannattaa.lukea linkitti tuohon ylemmäs. Pahoittelen, jos olin epämääräinen.

Selkisi.

• dogmatikos- kirjoitti:

Selkisi.

Hyvä juttu :)

• Onhan se ihan totta, että ihmisille on puhuttava heidän kielellään ja käsitteistöllään, jos haluaa heidän ymmärtävän mitä sanoo.

• Eikös Jumala ole vieläkin tuntematon? Ainakin päätellen siitä, että häntä markkinoidaan kovin erilaisena, sekä palstalla, eri uskontokunnissa Suomessa ja eri uskonnoissa maailmalla.

• Kyllä hän on hyvin tuntematon, mutta ei aivan kokonaan.

Kristinuskossa hän on kertonut itsestään eniten. Muuten emme tietäisi, että hän on kolmiyhteinen. Emme myöskään tietäisi, että hänelle eivät kelpaa minkäänlaiset teot, vaan hän vapauttaa armostaan ilman ihmisen pienintäkään kykyä vaikuttaa pelastuksen saamiseen.

Kaikki muut uskonnot, ihan kaikki, vaativat ihmiseltä tekoja, mikä enemmän, mikä vähemmän. Armokin tunnetaan useissa uskonnoissa, mutta vain vähäisten tekojen osalta. Pääasiassa ihminen joutuu kuitenkin maksamaan pelastuksestaan hyvillä töillä.

• epäjumalienpalvoja
        dogmatikos- kirjoitti:

Kyllä hän on hyvin tuntematon, mutta ei aivan kokonaan.

Kristinuskossa hän on kertonut itsestään eniten. Muuten emme tietäisi, että hän on kolmiyhteinen. Emme myöskään tietäisi, että hänelle eivät kelpaa minkäänlaiset teot, vaan hän vapauttaa armostaan ilman ihmisen pienintäkään kykyä vaikuttaa pelastuksen saamiseen.

Kaikki muut uskonnot, ihan kaikki, vaativat ihmiseltä tekoja, mikä enemmän, mikä vähemmän. Armokin tunnetaan useissa uskonnoissa, mutta vain vähäisten tekojen osalta. Pääasiassa ihminen joutuu kuitenkin maksamaan pelastuksestaan hyvillä töillä.

tuliko huono omatunto kun pitää yrittää selitellä?

• dogmatikos- kirjoitti:

Kyllä hän on hyvin tuntematon, mutta ei aivan kokonaan.

Minulle vastaus asia tuli selväksi.

• tietoriittäää

Tiedämme Jumalasta täsmälleen kaiken sen minkä Hän itse haluaa meille tiettäväksi. Ja itse uskon, että siinä on riittävästi.

• tietoriittäää kirjoitti:

Tiedämme Jumalasta täsmälleen kaiken sen minkä Hän itse haluaa meille tiettäväksi. Ja itse uskon, että siinä on riittävästi.

Jokainen uskoo mitä uskoo eikä se ole kaikkien maailman ihmisten usko, vain yhden.

Halusi meille tiettäväksi, että hän (Israelin Jumala) asuu Jerusalemissa? Mitä me sillä tiedolla teemme?

• tietoriittäää
        torre12 kirjoitti:

Halusi meille tiettäväksi, että hän (Israelin Jumala) asuu Jerusalemissa? Mitä me sillä tiedolla teemme?

Raamatun Sana riittää tiedoksi mitä ja kuka Jumala on, mutta uskovalle Jumala voi ilmoittaa itsestään myös Pyhän Hengen kautta, mutta vain tämän uskovan ko.hetken tarpeisiin taikka seurakunnan tarpeisiin tai myös vietäväksi jollekin uskomattomalle, että hän voisi pelastua.

Raamatun Sana riittää tiedoksi mitä ja kuka Jumala on, mutta uskovalle Jumala voi ilmoittaa itsestään myös Pyhän Hengen kautta, mutta vain tämän uskovan ko.hetken tarpeisiin taikka seurakunnan tarpeisiin tai myös vietäväksi jollekin uskomattomalle, että hän voisi pelastua.

No, asuuko Jumala missä nykyään? Onko Pyhän Hengen tietoa? Se olisi nyt ensiarvoisen tärkeä tieto.

Kukaan uskova ei tähän mennessä ole saanut minua uskoon pelastuksen esityksellään. Aikoinaan kyllä tulin uskoon, kun minut uhattiin heittää helvettiin, kun olin 15v. Oli rippileiri.

• torre12 kirjoitti:

No, asuuko Jumala missä nykyään? Onko Pyhän Hengen tietoa? Se olisi nyt ensiarvoisen tärkeä tieto.

Kukaan uskova ei tähän mennessä ole saanut minua uskoon pelastuksen esityksellään. Aikoinaan kyllä tulin uskoon, kun minut uhattiin heittää helvettiin, kun olin 15v. Oli rippileiri.

Jumala ei asu tietyssä paikassa.

Vanhan testamentin kuvaukset, joissa Jumala asuisi jossakin, perustuvat ihmisen varhempaan ja alustavampaan käsitykseen. Heille oli mahdotonta käsittää jotakin niin abstraktia kuin henki, joka ei ole paikkasidonnainen.

Varhemmassa uskonmuodossa, monolatriassa, uskottiin että kullakin kansalla oli oma jumalansa, jota tuli palvoa, ja joka asui kansansa keskuudessa. Tästä on VT:ssäkin jäänteitä vaikka kuinka paljon, mm. puhe Israelin Jumalasta. Filistealaisilla oli oma jumalansa Daagon, jota taas israelilaiset eivät saaneet palvoa, mutta pitivät alkujaan häntä ihan todellisena. Muilla kansoilla oli omansa, kuten kanaanilaisilla Baal ja Astarte eli Ištar.

Myöhemmin Jumalan ilmoituksen lisääntyessä ymmärrettiin, että Jumala on koko maailman hallitsija, ja hän on vain yksi. Oli tultu monoteismin. Ei enää käsitetty, että kullakin kansalla olisi oma jumalansa. Uudemman ilmoituksen valossa oli selvä, että Jumala ei ole paikkasidonnainen.

Kristus oli Jumalan kolmas persoona, joka tullessaan ihmiseksi oli ihmisluonnon osalta ihmisen rajoitusten alainen, myös paikkasidonnainen. Hänen jumalallinen luontonsa ei ollut paikkasidonnainen. Kristuksen tulo ihmiseksi kertoi myös siitä, että Jumala on kolmiyhteinen, niin kuin kirkkokin 300-luvulla totesi.

Samalla kun monoteismi kehittyi Jumalan lisääntyvän ilmoituksen mukana, tuli ihmisille yhä selvemmäksi, että Hän ei olekaan voimallinen sodan Jumala, vaan ihmisia rakastava ja aina ihmisten hyvää tahtova Jumala. Kristuksen astuessa maan päälle, jo muutamat käsittivät tämän, ja tätä sanomaa mekin kirkossa pyrimme tiedottamaan kaikille.

• Rehellisempää olisi sanoa, että me tieteellis-teknisen aikakauden ihmiset olemme lähes kokonaan kadottaneet pelastukseen liittyvän ymmärryksen.

• näinlyhyestii

Dogmatikosille on kyllä outo synergistinen uskonto, joka muistuttaa aikalailla newagea. Toinen mahdollisuus on, että scientologiasta on saatu vaikutteita, sillä siellä pidetään myös yllä käsitystä, että nyt on saavutettu uskomuksissa se päätepiste.

Dogmatikos, newage, scientologia ja vastaavat ovat ns. evoluutisten uskomusten kannattajia eli uskonto on kehittynyt alkuaikojen haparoinnista kohti täydellisyyttä. Näin ei ole asianlaita.

Nimittäin kristinusko oli valmis alusta saakka. Malli oli valmis ja tulevat tiedossa, mutta kaikki tapahtumat kun tapahtuvat ajassa, niin niiden toteutuma on aina tullut ajallaan. Kristinusko oli valmis toteutettavaksi heti Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen ja kaikki mitä on tapahtunut niin kaikella on vain oma aikansa. Myös tulevaisuutemme on jo tiedossa. Maailma ei ole kehittynyt vaan se taantuu kohti tuomiota. Jumala tuomitsee suuren enemmistön ja piskuinen lauma pelastuu ja tämän suuren enemmistön tulee rappeutua tuomiota varten, sillä muuten tuomio olisi epäoikeudenmukainen. Siksi tämä nykyinen kulttuurimaksistinen rappio. Ilman rappiota ei olisi myöskään langettavaa tuomiota.

• Jumala tuhosi "kaiken elävän" heti Raamatun alussa jo. Syynä se. että maa oli tullut täyteen välivaltaa ja ihmisten kaikki ajatukset olivat vain pahoja.

Näen tilanteen huomattavasti parantuneen. Raamatussa "piskuinen lauma" on 12 silloista Jeesuksen opetuslasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      111
      3627
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      66
      3277
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2724
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2561
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2468
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2164
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2113
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1792
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1716
    Aihe