Dogmatikos kuolinvuoteellesi?

Alempana olevassa ketjussa itseään luterilaiseksi papiksi mainitseva nimim. Dogmatikos julistaa:

"Kun katsomme asioita pelastushistorian näkökulmasta, ymmärrämme että kaikki hengelliset teksit, olipa sitten kyse Gilgamešin matkasta, kreikkalaisesta jumaltarustosta, Raamatusta tai vaikkapa Avestasta, Popol Vuhista, Tipitakasta, Vedoista tai Mahabharatasta, sisältää Jumalan ilmoitusta" (Dogmatikos)


Pyytäisitkö kuolinvuoteellesi tällaisen papin neuvomaan taivaan tietä?

89

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dogmatikoksen nimimerkillä kirjoittaminen on ymmärrettävää... toki siitä syystäkin kuin useimmilla meistä että netissä ei kannata levitellä henk. koht. tietojaan mutta Dogmatikoksen kohdalla aivan erityisesti myös siksi että jos hänen kirjoituksistaan tehtäisiin kantelu tuomiokapituliin, hän menettöisi vuorenvarmasti pappisoikeutensa suomen evlut kirkossa vaikka onkin jo eläkkeellä. Täällä löytyy jo minunkin kokoamanani niin paljon materiaalia että hän joutuisi jo pappiskollegoidensa taholta melkoisen naurunalaiseen asemaan.

      • Itsekin piileksit nikin takana ja laistesi fundamentalistien pirullisuuden tuntien, niin teen itsekin.
        Olet täynnä pahaa, odotat vain pastan hellaritrollin tapaan, että joku erehtyy kertomaan itsestään jotain ja isket heti siihen verbaalisen puukkosi kahvaa myöten. Kuten juuri teit.

        Olet empaatiton ihminen, zombi, mitään mistään välittämätön olento, jonka ainoa huvi lienee se, että saat haukkua muita netissä. Häpeä ja häviä.


      • ei.ole.pappi

        Ei domatikos ole pappi, vaan feikkaaja, noita kirjoituksia, joita hän suoltaa, löytyy netistä toisten kirjoittamana pilvin pimein, noita hän sitten lainailee, eikä huomaa tietenkään eroa, että jotkut sotivat keskenään, kun ei ymmärrä, eihän sille mitään voi :(


      • ei.ole.pappi kirjoitti:

        Ei domatikos ole pappi, vaan feikkaaja, noita kirjoituksia, joita hän suoltaa, löytyy netistä toisten kirjoittamana pilvin pimein, noita hän sitten lainailee, eikä huomaa tietenkään eroa, että jotkut sotivat keskenään, kun ei ymmärrä, eihän sille mitään voi :(

        Kyllä se ihan oikea pappi on. Ei ole pienintäkään syytä epäillä etteikö olisi, edes laiseni skeptikon.


      • linkkikeskusteluun

      • ei.ole.pappi
        linkkikeskusteluun kirjoitti:

        Linkki: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15025425/tuntemattomalle-jumalalle

        Niin ???
        Tuossa on nimenomaan postattua copypaste tekstiä, tätä voi jokainen halutessaan tehdä, mikäli on" vähän" jäljillä, eli tietää kristinuskosta jotain, kuten monet suomalaiset tietävätkin.
        Nimimerkki dogmatikos on jäänyt "kiinni" monien nikkien käyttämisestä.

        Feikki mikä feikki.......


      • Hamsteripäälle
        ei.ole.pappi kirjoitti:

        Niin ???
        Tuossa on nimenomaan postattua copypaste tekstiä, tätä voi jokainen halutessaan tehdä, mikäli on" vähän" jäljillä, eli tietää kristinuskosta jotain, kuten monet suomalaiset tietävätkin.
        Nimimerkki dogmatikos on jäänyt "kiinni" monien nikkien käyttämisestä.

        Feikki mikä feikki.......

        Monien nikkien käyttäminen ei ole säännöissä kielletty. Miksi olisi? Se ei haittaisi jos monia nikkejä käyttäisikin. Asioista täällä keskustellaan. On aivan samantekevää kuka on nikkien takana. Kun et osaa keskustella, eikä sinulla ole keskusteluun tarvittavaa tietoa, alat jankata nikeistä.


      • Ei kelpaisi. Niin epätoivoinen en ole kuolinvuoteelani 🤗
        En ota edes ehtoollista ko. lipilaareilta.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Kyllä se ihan oikea pappi on. Ei ole pienintäkään syytä epäillä etteikö olisi, edes laiseni skeptikon.

        Valehtelijan ja todenpuhujan erottaa vaikkapa siitä, että jos valehtelijan tarinassa on keksittyjä yksityiskohtia, niin hän puhuu niissä itsensä ennen pitkää pussiin. Kun hän ei muista mitä aiemmin valehteli.

        Valehtelijalla pitäisi olla norsun muisti, eikä ihmisillä ole.


      • kumma-ilmiö
        qwertyilija kirjoitti:

        Valehtelijan ja todenpuhujan erottaa vaikkapa siitä, että jos valehtelijan tarinassa on keksittyjä yksityiskohtia, niin hän puhuu niissä itsensä ennen pitkää pussiin. Kun hän ei muista mitä aiemmin valehteli.

        Valehtelijalla pitäisi olla norsun muisti, eikä ihmisillä ole.

        Ilmiötä, että puheessa on erityisen paljon totuudenvastaista, nimitetään lääketieteessä satuiluksi eli konfabuloinniksi. Satuilija kertoo melkein jokaiselle eri tarinaa, eikä voi mitenkään muistaa, mitä on kertonut kellekin. Näin hän tulee kertoneeksi samallekin ihmiselle tarinan eri versioita. Satuilija paljastuu aina, mutta jostakin syystä hän ei sitä joko itse huomaa tai ei siitä välitä.

        Satuilu on perin omituinen ilmiö. Onko satuilijalla ollenkaan toden käsitettä? Hän tuntuu asettavan kertomuksensa vain sen mukaan, miten se kussakin tilanteessa otetaan vastaan, ei sen mukaan onko se totta. Satuilijan maailmaa ei pysty interpretoimaan normaalille kielelle, yhtä vähän, kuin pystymme kuvittelemaan, mitä krokotiili ajattelee.

        Merkillinen on ilmiö, että konfabulointia esiintyy myös aivovaurioissa. Esimerkiksi pitkäaikainen runsas alkoholin käyttö voi aiheuttaa vakavan aivovaurion. Kun potilas tuodaan lääkärille ja hänelle kerrotaan, että on lääkärillä, hän käsittää sen, mutta hetken kuluttua luuleekin lääkäriä maalariksi, koska hänen asunsa muistuttaa sellaista. Tuntuu kuin konfabuloija korvaisi puuttuvat muistikuvat mielikuvituskertomuksilla.

        Valehtelu lienee tietoisempaa toimintaa kuin satuilu, mutta sekin vaatii norsunmuistin. Ja sitähän ei kellään ole.


      • kumma-ilmiö kirjoitti:

        Ilmiötä, että puheessa on erityisen paljon totuudenvastaista, nimitetään lääketieteessä satuiluksi eli konfabuloinniksi. Satuilija kertoo melkein jokaiselle eri tarinaa, eikä voi mitenkään muistaa, mitä on kertonut kellekin. Näin hän tulee kertoneeksi samallekin ihmiselle tarinan eri versioita. Satuilija paljastuu aina, mutta jostakin syystä hän ei sitä joko itse huomaa tai ei siitä välitä.

        Satuilu on perin omituinen ilmiö. Onko satuilijalla ollenkaan toden käsitettä? Hän tuntuu asettavan kertomuksensa vain sen mukaan, miten se kussakin tilanteessa otetaan vastaan, ei sen mukaan onko se totta. Satuilijan maailmaa ei pysty interpretoimaan normaalille kielelle, yhtä vähän, kuin pystymme kuvittelemaan, mitä krokotiili ajattelee.

        Merkillinen on ilmiö, että konfabulointia esiintyy myös aivovaurioissa. Esimerkiksi pitkäaikainen runsas alkoholin käyttö voi aiheuttaa vakavan aivovaurion. Kun potilas tuodaan lääkärille ja hänelle kerrotaan, että on lääkärillä, hän käsittää sen, mutta hetken kuluttua luuleekin lääkäriä maalariksi, koska hänen asunsa muistuttaa sellaista. Tuntuu kuin konfabuloija korvaisi puuttuvat muistikuvat mielikuvituskertomuksilla.

        Valehtelu lienee tietoisempaa toimintaa kuin satuilu, mutta sekin vaatii norsunmuistin. Ja sitähän ei kellään ole.

        >> Ilmiötä, että puheessa on erityisen paljon totuudenvastaista, nimitetään lääketieteessä satuiluksi eli konfabuloinniksi <<

        Tuosta en ole kuullut, tuosta satuilusta. Jotain irtojuttuja korkeintaan.
        Mutta ihan mielenkiintoinen ilmiö, jossa ihminen tuntuu elävän täysin omassa mielikuvitusmaailmassaan.

        Luin, että noin 5% ihmisistä ei erottaisi omaa päänsisäistä mielikuvitusmaailmaansa ympärillä vallitsevasta todellisuudesta. Lisäksi yksinkertaisissa ajattelumalleissa asiat tuntuu olevan tunnepohjalta syntyviä ja hyvin musta-valkoisia mutuja. Eli ehkä osa muodostaa mielikuvansa todellisuudesta yksinkertaistamalla sen vastaamaan omaa hyvä-paha-olettamustaan ja täyttämällä puuttuvat kohdat alitajuntansa tuottamalla "informaatiolla".

        Ihmisellehän on erittäin tärkeää kokea ymmärtävänsä ympäröivää todellisuutta, eikä se tunnu olevan tärkeää, miten ihminen sen itselleen selittää tai vastaako malli todellisuutta. Pääasia että selittää.


    • SairaidenYstävä

      Minulle hän kelpaisi. Millainen Sinulle?

    • Ei voi perkeleellisempia ihmisiä enää olla kun nämä palstan fundikset.

      • sögö

        Kyllä olet samanlainen, katso peiliin ?


      • Minä en kuvittelekaan olevani mikään synnitön niinkuin sinä ja nämä muut tunteettomat fundikset.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä en kuvittelekaan olevani mikään synnitön niinkuin sinä ja nämä muut tunteettomat fundikset.

        Koska olet oppinut ihmisten ajatusket lukemaan?
        Meinaatko muuten mennä syntiesi kanssa hautaan asti 😳?


      • eituomioita
        sage8 kirjoitti:

        Minä en kuvittelekaan olevani mikään synnitön niinkuin sinä ja nämä muut tunteettomat fundikset.

        Joka toisen tuomitsee niin itse on samanlainen!


    • kui2

      Kyllä vaan kelpaisi.

    • Kelpaisi kyllä kuolinvuoteeni viereen. Jos pitää valita Dogmatikos tai EvLut, en epäröi hetkeäkään valita Dogmatikos. En halua loppumetreillä kuulla sitä mitä EvLut on täällä minullekin jakanut. En halua sinua EvLut hihittelemään ja heittämään herjaa vuoteeni vierelle, olen pahoillani, jos loukkaan, mutta itse kysyit.

      • homohominiluupus

        Varmaan ilkein viesti mitä kukaan täällä on toiselle osoittanut ja vielä oletit, että loukkaat lähimmäistäsi! Ja silti kirjoitit tuollaista.


      • homohominiluupus kirjoitti:

        Varmaan ilkein viesti mitä kukaan täällä on toiselle osoittanut ja vielä oletit, että loukkaat lähimmäistäsi! Ja silti kirjoitit tuollaista.

        Joskus rehellinen vastaus, vaikka sitä on pyydetty, loukkaa.


      • ilkeysjääuseinpysyväksi
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Joskus rehellinen vastaus, vaikka sitä on pyydetty, loukkaa.

        Ja toisen ihmisen tahallinen ilkeys loukkaa! Ja tuo esiin myös suuren huolen ilkeilijän henkisestä tilanteesta elämässään.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Joskus rehellinen vastaus, vaikka sitä on pyydetty, loukkaa.

        Eerikalle:


        En yhtään epäile etteikö tarkoituksesi olisi ollut loukata kun itsekin sen tunnustat, mutta taidat kuvitella itsestäsi vähän liikoja jos luulet että minulle merkitsee sinun kirjoituksesi niin paljon että viitsisin "loukkaantua" niiden johdosta?

        Voin kertoa etten loukkaantunut, koska en oikeasti edes tapaa lukea kirjoituksiasi ja nytkin silmäilin aloittamani ketjun läpi niin huomasin että tästä oli muutkin puhuneet ja siksi vastasin tähän säikeeseen.

        Että ole hyvä vaan, kaikin mokomin!



        Yleisesti :


        Muuten voi sanoa että olen jo hyvin kauan sitten päättänyt että tarkoitukseni ei kirjoituksillani ole hakea ihmisten suosiota. Jos hakisin, kirjoittaisin toisella tavalla, esim. mielistellen liberaaleja. En minä ole koskaan kuvitellut että sinun kaltaisesi vastaanseisojat ottaisivat korvoiinsa Jumalan sanan julistusta, vaan minä kirjoitan niille joilla on korvat kuulla. Tätä palstaa näet lukee moni sellainenkin joka ei kirjoita täällä.

        Olenpa kirjoittanut opillisia kiistakirjoituksia uskonveljillenikin mikä osoittaa sen etten hae keneltäkään ihmissuosiota vaan kirjoitan niinkuin sydämeni sanoo. Jos siihen loukkaannutaan, sana on tehnyt tehtävänsä sillä toiset se parantaa, toiset paaduttaa.


      • EvLut kirjoitti:

        Eerikalle:


        En yhtään epäile etteikö tarkoituksesi olisi ollut loukata kun itsekin sen tunnustat, mutta taidat kuvitella itsestäsi vähän liikoja jos luulet että minulle merkitsee sinun kirjoituksesi niin paljon että viitsisin "loukkaantua" niiden johdosta?

        Voin kertoa etten loukkaantunut, koska en oikeasti edes tapaa lukea kirjoituksiasi ja nytkin silmäilin aloittamani ketjun läpi niin huomasin että tästä oli muutkin puhuneet ja siksi vastasin tähän säikeeseen.

        Että ole hyvä vaan, kaikin mokomin!



        Yleisesti :


        Muuten voi sanoa että olen jo hyvin kauan sitten päättänyt että tarkoitukseni ei kirjoituksillani ole hakea ihmisten suosiota. Jos hakisin, kirjoittaisin toisella tavalla, esim. mielistellen liberaaleja. En minä ole koskaan kuvitellut että sinun kaltaisesi vastaanseisojat ottaisivat korvoiinsa Jumalan sanan julistusta, vaan minä kirjoitan niille joilla on korvat kuulla. Tätä palstaa näet lukee moni sellainenkin joka ei kirjoita täällä.

        Olenpa kirjoittanut opillisia kiistakirjoituksia uskonveljillenikin mikä osoittaa sen etten hae keneltäkään ihmissuosiota vaan kirjoitan niinkuin sydämeni sanoo. Jos siihen loukkaannutaan, sana on tehnyt tehtävänsä sillä toiset se parantaa, toiset paaduttaa.

        Ehkä on turha vastata sinulle, jos et kommenttejani lue, mutta vastaan silti.
        Tarkoitukseni ei ollut loukata, vastasin rehellisesti siten kuin itse koen asian. Mutta kuten jo sanoinkin tuolla, joskus loukkaannutaan, kun pyydetään vastausta ja se saadaan. Raaka rehellisyys on aika kulmikasta ja kovaa.
        Olisin tietysti voinut siloitella sanomaani ja pukea sen rakkauden korkeampaan veisuun, mutta kun tiedän, ettei sekään sinulle kelpaa, sanoin suoraan ilman korulauseita.
        Sitä suoraan sanomista ja turhaa siloittelua itsekin karttavana olisi luullut sinun kykenevän ottamaan rehellisen vastauksen vastaan, niin ei nyt kuitenkaan tainnut käydä.

        Jos et lue kommenttejani, mitä tekisit siellä kuolinvuoteellani? Jättäisitkö sielläkin kuuntelematta ja vain saarnaisit niin kuin sydämesi näyttää sanovan kuten täälläkin tapaat tehdä?


      • kannattaajaksaaa
        EvLut kirjoitti:

        Eerikalle:


        En yhtään epäile etteikö tarkoituksesi olisi ollut loukata kun itsekin sen tunnustat, mutta taidat kuvitella itsestäsi vähän liikoja jos luulet että minulle merkitsee sinun kirjoituksesi niin paljon että viitsisin "loukkaantua" niiden johdosta?

        Voin kertoa etten loukkaantunut, koska en oikeasti edes tapaa lukea kirjoituksiasi ja nytkin silmäilin aloittamani ketjun läpi niin huomasin että tästä oli muutkin puhuneet ja siksi vastasin tähän säikeeseen.

        Että ole hyvä vaan, kaikin mokomin!



        Yleisesti :


        Muuten voi sanoa että olen jo hyvin kauan sitten päättänyt että tarkoitukseni ei kirjoituksillani ole hakea ihmisten suosiota. Jos hakisin, kirjoittaisin toisella tavalla, esim. mielistellen liberaaleja. En minä ole koskaan kuvitellut että sinun kaltaisesi vastaanseisojat ottaisivat korvoiinsa Jumalan sanan julistusta, vaan minä kirjoitan niille joilla on korvat kuulla. Tätä palstaa näet lukee moni sellainenkin joka ei kirjoita täällä.

        Olenpa kirjoittanut opillisia kiistakirjoituksia uskonveljillenikin mikä osoittaa sen etten hae keneltäkään ihmissuosiota vaan kirjoitan niinkuin sydämeni sanoo. Jos siihen loukkaannutaan, sana on tehnyt tehtävänsä sillä toiset se parantaa, toiset paaduttaa.

        "En minä ole koskaan kuvitellut että sinun kaltaisesi vastaanseisojat ottaisivat korvoiinsa Jumalan sanan julistusta, vaan minä kirjoitan niille joilla on korvat kuulla. Tätä palstaa näet lukee moni sellainenkin joka ei kirjoita täällä."

        Näinhän se on, ette me uskovat emme kirjoittele täällä oleville räyhääjille, vaan täällä käyville lukijoille. Tämä on hyvä foorumi käydä taistoa aidon kristinuskon puolesta. Ja se, että juuri tänne, luterilaisen kirkon foorumille, ovat tunkeutuneet kaikkein vihamielisimmät kristinuskon vastustajat, niin ei tämäkään ole huono asia. Näin me uskovat saamme hyvää sparrausta, mikä pakottaa tutustumaan entistä enemmän kristinuskoon ja Raamattuun. Eikä sekään, että uskovista täällä pyritään luomaan äärinegatiivista kuvaa, häiritse, koska oikeastaan sekin kuuluu asiaan. Loppujen lopuksi vaino tällä foorumilla ei ole läheskään samaa mitä islam- ja totalitarisissa ym. maissa, missä meitä tapetaan joka päivä. Pääsemme siis helpolla!

        Tiedämme, että tänne tulee paljon satunnaisia lukijoita ja uteliaita seuraamaan miten uskovat pärjäämme jatkuvassa painostuksessa ja kun osoitamme Kristuksen kärsivällisyyttä ja rakkautta, vaikkakin joskus rehellisin sanoin kuten Jeesus antoi meille mallin, niin tämä panee uteliaat mietteliäiksi ja alkavat tutustua paremmin mitä kristinusko ja uskovat oikeasti olemme. Ja sehän onnistuu vain menemällä hengellisiin tilaisuuksiin. Ja näin on siemen kylvetty, jonka uskomme tuottavan myös sen hedelmän.

        Toinen vääntömomentti ovat nämä suhteettoman raa'at keksityt mielipiteet uskovista. Nimittäin ajatteleva ja sen vihamielisyyden läpi näkevät henkilöt ymmärtävät mikä voima on Kristuksessa, kun tuollaisten kummallisten ja äärivihamielisten väitteiden läpi vaan kansaansa kuljettaa vuodesta toiseen. Tällainen panee myös satunnaiset kävijät miettimään, että tässä täytyy olla jotain sellaista takana, mitä ei ihan heti huomaa tämän maailman manipulointien keskellä.

        Tärkeintä tässä on vaan se, että jaksamme ja pyydämme Jumalalta voimaa käydä tätä taistoa pahuuden voimia vastaan taivaan avaruuksissa kuten Jumala meitä niin hellän viisaasti osasi neuvoa Paavalin kautta. Täytyy aina visusti tiedostaa, että nämä pahuutta yllemme työstävät ihmiset eivät tee sitä omassa voimassaan eikä ihmisinä olisi tuollaisia, jos pahuuden voimilla ei olisi niin suuri vaikutus nykyajan ihmiseen. Nykyajan ei-uskova ihminen on täysin suojaton näitä kauheita voimia vastaan ja meidän tehtävä on tarjota se toinen vaihtoehto. Ihmisen aina tarvitse olla paha - hän voi myös olla hyvä sillä tavalla kuin Jumala sen hyvyyden näkee.

        Lopuksi uskovien tulee visusti tiedostaa eräs tosiasia, mikä itseasiassa on eräs ratkaisevimmista voiman lähteistä eli ....

        Room. 8:28

        Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.

        Tämähän tarkoittaa, että vaikka mitä tapahtuu, niin se AINA kääntyy niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat ja se AINA kääntyy evankeliumin parhaaksi lopulta. Eli ...

        1. Piet. 4:12

        Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,

        Näin huolellisesti Jumala meistä huolehtii Sanansa kautta.


      • kannattaajaksaaa kirjoitti:

        "En minä ole koskaan kuvitellut että sinun kaltaisesi vastaanseisojat ottaisivat korvoiinsa Jumalan sanan julistusta, vaan minä kirjoitan niille joilla on korvat kuulla. Tätä palstaa näet lukee moni sellainenkin joka ei kirjoita täällä."

        Näinhän se on, ette me uskovat emme kirjoittele täällä oleville räyhääjille, vaan täällä käyville lukijoille. Tämä on hyvä foorumi käydä taistoa aidon kristinuskon puolesta. Ja se, että juuri tänne, luterilaisen kirkon foorumille, ovat tunkeutuneet kaikkein vihamielisimmät kristinuskon vastustajat, niin ei tämäkään ole huono asia. Näin me uskovat saamme hyvää sparrausta, mikä pakottaa tutustumaan entistä enemmän kristinuskoon ja Raamattuun. Eikä sekään, että uskovista täällä pyritään luomaan äärinegatiivista kuvaa, häiritse, koska oikeastaan sekin kuuluu asiaan. Loppujen lopuksi vaino tällä foorumilla ei ole läheskään samaa mitä islam- ja totalitarisissa ym. maissa, missä meitä tapetaan joka päivä. Pääsemme siis helpolla!

        Tiedämme, että tänne tulee paljon satunnaisia lukijoita ja uteliaita seuraamaan miten uskovat pärjäämme jatkuvassa painostuksessa ja kun osoitamme Kristuksen kärsivällisyyttä ja rakkautta, vaikkakin joskus rehellisin sanoin kuten Jeesus antoi meille mallin, niin tämä panee uteliaat mietteliäiksi ja alkavat tutustua paremmin mitä kristinusko ja uskovat oikeasti olemme. Ja sehän onnistuu vain menemällä hengellisiin tilaisuuksiin. Ja näin on siemen kylvetty, jonka uskomme tuottavan myös sen hedelmän.

        Toinen vääntömomentti ovat nämä suhteettoman raa'at keksityt mielipiteet uskovista. Nimittäin ajatteleva ja sen vihamielisyyden läpi näkevät henkilöt ymmärtävät mikä voima on Kristuksessa, kun tuollaisten kummallisten ja äärivihamielisten väitteiden läpi vaan kansaansa kuljettaa vuodesta toiseen. Tällainen panee myös satunnaiset kävijät miettimään, että tässä täytyy olla jotain sellaista takana, mitä ei ihan heti huomaa tämän maailman manipulointien keskellä.

        Tärkeintä tässä on vaan se, että jaksamme ja pyydämme Jumalalta voimaa käydä tätä taistoa pahuuden voimia vastaan taivaan avaruuksissa kuten Jumala meitä niin hellän viisaasti osasi neuvoa Paavalin kautta. Täytyy aina visusti tiedostaa, että nämä pahuutta yllemme työstävät ihmiset eivät tee sitä omassa voimassaan eikä ihmisinä olisi tuollaisia, jos pahuuden voimilla ei olisi niin suuri vaikutus nykyajan ihmiseen. Nykyajan ei-uskova ihminen on täysin suojaton näitä kauheita voimia vastaan ja meidän tehtävä on tarjota se toinen vaihtoehto. Ihmisen aina tarvitse olla paha - hän voi myös olla hyvä sillä tavalla kuin Jumala sen hyvyyden näkee.

        Lopuksi uskovien tulee visusti tiedostaa eräs tosiasia, mikä itseasiassa on eräs ratkaisevimmista voiman lähteistä eli ....

        Room. 8:28

        Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.

        Tämähän tarkoittaa, että vaikka mitä tapahtuu, niin se AINA kääntyy niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat ja se AINA kääntyy evankeliumin parhaaksi lopulta. Eli ...

        1. Piet. 4:12

        Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,

        Näin huolellisesti Jumala meistä huolehtii Sanansa kautta.

        "Eikä sekään, että uskovista täällä pyritään luomaan äärinegatiivista kuvaa, häiritse, koska oikeastaan sekin kuuluu asiaan."
        "Toinen vääntömomentti ovat nämä suhteettoman raa'at keksityt mielipiteet uskovista."

        Tarkoitatko sellaisia kuin esim. tämä aloitus Dogmatikoksesta?


      • Aivan, ja pidän Dogmatikoksen kristillisestä asenteesta, ja vaikka hänkin välillä sanoo kipeitä asioita, mutta ne ovat rakentavia.


      • näinhän.se.menee
        mummomuori kirjoitti:

        Aivan, ja pidän Dogmatikoksen kristillisestä asenteesta, ja vaikka hänkin välillä sanoo kipeitä asioita, mutta ne ovat rakentavia.

        Tottakai liberaalipelle pitää toisen liberaalipellen asenteesta ;););)


      • automaatiotoimii
        näinhän.se.menee kirjoitti:

        Tottakai liberaalipelle pitää toisen liberaalipellen asenteesta ;););)

        Tuo on jo automaatti, että jos esittää liberaalin mielipiteen, vaikka kuinka hullun, niin ateistilauma ja liberaalit täällä tukee sitä poikkeuksetta.


      • automaatiotoimii kirjoitti:

        Tuo on jo automaatti, että jos esittää liberaalin mielipiteen, vaikka kuinka hullun, niin ateistilauma ja liberaalit täällä tukee sitä poikkeuksetta.

        Taitaa sinunkin kommenttisi olla jo automaattinen.


      • vaantulevastaolemme
        automaatiotoimii kirjoitti:

        Tuo on jo automaatti, että jos esittää liberaalin mielipiteen, vaikka kuinka hullun, niin ateistilauma ja liberaalit täällä tukee sitä poikkeuksetta.

        Itseasiassa liberaalit ja ateistit jo tukee kaikkea mitä dogmatikos, Eerika ja mummomuori toteavat ja tämä, mitä tämä maailma ja sen pahuus tukee, niin olkoot aina vankkumaton merkki uskoville. Me uskovat emme ole tästä maailmasta eikä tämä maailma meitä voi hyväksyä.

        Joh. 15:19

        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.


      • näinhän.se.menee kirjoitti:

        Tottakai liberaalipelle pitää toisen liberaalipellen asenteesta ;););)

        Jos vapaus on sinulle pelleilyä, niin ikävä juttu. Kyllä minä pidän joistakin konservatiiveistakin ja saattaa joku fundamentalistikin toisinaan sanoa jotain, mikä rakentaa.

        Miksi tylyys ja vastenmielinen tapa loukata on se parempi malli?


    • Uskova.sisar

      Minunkin mielestä Dogmatikos olisi oikein herkistävää ja Jumalan puoleen kohottautuvaa keskusteluseuraa, esimerkiksi vaikka joka ilta. Kuolinvuoteella saattaakin olla ettei itse kykene puhumaan, mutta Dogmatikos kirjoittaa niin lohdullisesti, että voisin mielelläni kuulla häntä.
      Taivaan kotiin Isan luo hän meitä ohjaa.
      Onkin virkistävä lukea hänen tekstejään.

      • kristitty_mies

        Olen kyllä aivan samaa mieltä kanssasi "Uskova.sisar". Minullekin Dogmatikos kyllä kelpaisi mielihyvin. On hienoa että hän on löytänyt tämänkin paikan ja piipahtanut täällä.


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Olen kyllä aivan samaa mieltä kanssasi "Uskova.sisar". Minullekin Dogmatikos kyllä kelpaisi mielihyvin. On hienoa että hän on löytänyt tämänkin paikan ja piipahtanut täällä.

        Kiva, että liberaalipapeilla riittää töitä 😂


    • Dogmatikoksen tapaisilla voi olla jotakin sanottavaa jopa ateisteille. Teillä ei taasen mitään kuuntelemisen arvoista.

      • NäinOlenYmmärtänyt

        Dogmatikos edustaa jotain outoa newage-liikkeen ja universaalisuskontojen sekoitusta.


      • hihhuloi
        NäinOlenYmmärtänyt kirjoitti:

        Dogmatikos edustaa jotain outoa newage-liikkeen ja universaalisuskontojen sekoitusta.

        Yhden miehen seurakunta!


    • tässäserakkauson

      Universaaliuskonnon tai newage tyylisten kaiken kattavien uskontojen harjoittajia ei koskaan tulisi päästää kenenkään kuolinvuoteen ääreen, vaan sellaiset, jotka osaavat johdattaa kuolevan kättä Jeesuksen käteen ja näin he yhdessä voisivat lähteä kävelemään kohti taivaan kirkkautta.

    • Oikein hyvin voisin pyytää Dogmatikoksen kuolinvuoteeni vierelle.

      • Minä samoin.


      • miksi_

        Miksi?


      • miksi_ kirjoitti:

        Miksi?

        En tunne ketään pappia henkilökohtaisesti. Dogmatikos vaikuttaa kirjoitustensa perusteella rauhalliselta ja armolliselta papilta. Hän tuskin alkaisi syyttää minua kyykäärmeen sikiöksi, vihtahousun palvelijaksi tai pelottelisi helvetillä minua tuntematta (eikä varmaan kyllä vaikka tuntisikin). Hän vaikuttaa turvalliselta ihmiseltä, jolta voisin ottaa ehtoollisen ja rukoukset siinä kuin keltä muultakin kirkkoni papilta.


      • miksi_
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        En tunne ketään pappia henkilökohtaisesti. Dogmatikos vaikuttaa kirjoitustensa perusteella rauhalliselta ja armolliselta papilta. Hän tuskin alkaisi syyttää minua kyykäärmeen sikiöksi, vihtahousun palvelijaksi tai pelottelisi helvetillä minua tuntematta (eikä varmaan kyllä vaikka tuntisikin). Hän vaikuttaa turvalliselta ihmiseltä, jolta voisin ottaa ehtoollisen ja rukoukset siinä kuin keltä muultakin kirkkoni papilta.

        Ihmiseltäkö sinä armoa odotat saavasi?


      • miksi_ kirjoitti:

        Ihmiseltäkö sinä armoa odotat saavasi?

        Ihmiseltäkin. En toki kuvittele, että Dogmatikos minua pelastaa, jos sitä luulet. Haluatko sinä kuolemasi hetkellä vierellesi mielummin rauhallisen ja hyväksyvän ihmisen kuin sinut kyselemättä helvettiin tuomitsevan henkilön?


      • miksi_
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ihmiseltäkin. En toki kuvittele, että Dogmatikos minua pelastaa, jos sitä luulet. Haluatko sinä kuolemasi hetkellä vierellesi mielummin rauhallisen ja hyväksyvän ihmisen kuin sinut kyselemättä helvettiin tuomitsevan henkilön?

        Minä haluan vierelleni ihmisen joka on uskova eikä mikään humanistipelle.


      • miksi_ kirjoitti:

        Minä haluan vierelleni ihmisen joka on uskova eikä mikään humanistipelle.

        Ajattelitko tehdä jonkun haastattelun siinä kuolinvuoteellasi?


      • äläilku
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ajattelitko tehdä jonkun haastattelun siinä kuolinvuoteellasi?

        Ei kannata ilkkua tällä asialla!


      • jaainaautetaan
        miksi_ kirjoitti:

        Minä haluan vierelleni ihmisen joka on uskova eikä mikään humanistipelle.

        Tämä on aidoissa tilanteissa ihmisen toive, jos on hengellistä hätää tai toivomusta. Kuoleva kun tietää ja tuntee iankaikkisuuden läsnäolon ja jumalaton joutuu hätään vaikka olisi ollut kuinka tulipalokommunisti ja ateisti. Tositilanteessa ihmisen arvot menee ihan uusiksi ja silloin pyydetään seurakunnasta uskovaa sielunhoitajaa avuksi.


      • äläilku kirjoitti:

        Ei kannata ilkkua tällä asialla!

        En ilku. Mietin vain käytännössä sitä tilannetta kun ihminen oikeasti on siinä kuolinvuoteellaan. Jos siihen pyytää jonkun uskovan ihmisen (jota ei tunne), niin tuleeko mieleen lähteä kyselemään hänen opeistaan?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ihmiseltäkin. En toki kuvittele, että Dogmatikos minua pelastaa, jos sitä luulet. Haluatko sinä kuolemasi hetkellä vierellesi mielummin rauhallisen ja hyväksyvän ihmisen kuin sinut kyselemättä helvettiin tuomitsevan henkilön?

        ”Haluatko sinä kuolemasi hetkellä vierellesi mielummin rauhallisen ja hyväksyvän ihmisen kuin sinut kyselemättä helvettiin tuomitsevan henkilön?”

        Ajatuskin siitä, että kuolevan lähellä on henkilö, joka alkaa tivata ja aloittaa kaiken sillä, miten helvettiin on tuo kuolevan nyt menossa, kuulostaa kammottavalta. Onko tuollainen henkilö koskaan ollut kuolevan vieressä?

        Sairas, väsynyt ehkä suurien kipujen keskellä oleva, ei ehkä halua tuollaista pahuutta viereensä? Missä on toivo? Missä on usko? Ja missä on rakkaus?

        Eikö malta jättää tuossa vaiheessa Jumalalle sitä päätäntävaltaa kuolevan suhteen?


      • näinasiantuleehoitaa
        mummomuori kirjoitti:

        ”Haluatko sinä kuolemasi hetkellä vierellesi mielummin rauhallisen ja hyväksyvän ihmisen kuin sinut kyselemättä helvettiin tuomitsevan henkilön?”

        Ajatuskin siitä, että kuolevan lähellä on henkilö, joka alkaa tivata ja aloittaa kaiken sillä, miten helvettiin on tuo kuolevan nyt menossa, kuulostaa kammottavalta. Onko tuollainen henkilö koskaan ollut kuolevan vieressä?

        Sairas, väsynyt ehkä suurien kipujen keskellä oleva, ei ehkä halua tuollaista pahuutta viereensä? Missä on toivo? Missä on usko? Ja missä on rakkaus?

        Eikö malta jättää tuossa vaiheessa Jumalalle sitä päätäntävaltaa kuolevan suhteen?

        "Ajatuskin siitä, että kuolevan lähellä on henkilö, joka alkaa tivata ja aloittaa kaiken sillä, miten helvettiin on tuo kuolevan nyt menossa, kuulostaa kammottavalta."

        Nuo tuollainen kammottava ajatus tulee vain sinun omasta päästäsi ja tuskin aiot tuota koskaan toteuttaa? Eli tässä suhteessa kuolevat voivat olla rauhassa.


        "Sairas, väsynyt ehkä suurien kipujen keskellä oleva, ei ehkä halua tuollaista pahuutta viereensä? Missä on toivo? Missä on usko? Ja missä on rakkaus? "

        Ei tunnu nyt ihan terveeltä tuollainen pohdinta!


        "Eikö malta jättää tuossa vaiheessa Jumalalle sitä päätäntävaltaa kuolevan suhteen?"

        Mitä Jumalaan tulee niin Hän on jo päätöksensä tehnyt kaikkien kuolevien suhteen. Jumala haluaa viedä heidät taivaaseen yhdessä Jeesuksen kanssa käsi kädessä kävellen kohti kirkkautta. Ja tähän meidän tulee kuolevia johdattaa, jos vain he antavat tähän luvan. Ja jos kuoleva on aitoa uskovaista, papin käynnin jälkeen kuten usein tapahtuu, pyytänyt vuoteensa viereen, niin totta tosiaan sinne on sitten mentävä ja yleensä hän on halukas myös rukoilemaan yhdessä läsnäolijoiden kanssa, että Jumala häntä siinä lähestyy, lohduttaa, pyyhkii kyyneleet ja antaa armon kaikista synneistä, mitkä siinä hetkessä vielä painaa. Näin hän saa rauhan sydämelleen ja Jeesuksen läsnäolo siinä täyttää koko huoneen, syvä rauha ja pyhyys laskeutuu taivaasta ja tämä aina liikuttaa jopa uskomattomia lääkäreitä ja hoitajia, jotka tätä siinä kokevat ja näkevät.


      • näinasiantuleehoitaa kirjoitti:

        "Ajatuskin siitä, että kuolevan lähellä on henkilö, joka alkaa tivata ja aloittaa kaiken sillä, miten helvettiin on tuo kuolevan nyt menossa, kuulostaa kammottavalta."

        Nuo tuollainen kammottava ajatus tulee vain sinun omasta päästäsi ja tuskin aiot tuota koskaan toteuttaa? Eli tässä suhteessa kuolevat voivat olla rauhassa.


        "Sairas, väsynyt ehkä suurien kipujen keskellä oleva, ei ehkä halua tuollaista pahuutta viereensä? Missä on toivo? Missä on usko? Ja missä on rakkaus? "

        Ei tunnu nyt ihan terveeltä tuollainen pohdinta!


        "Eikö malta jättää tuossa vaiheessa Jumalalle sitä päätäntävaltaa kuolevan suhteen?"

        Mitä Jumalaan tulee niin Hän on jo päätöksensä tehnyt kaikkien kuolevien suhteen. Jumala haluaa viedä heidät taivaaseen yhdessä Jeesuksen kanssa käsi kädessä kävellen kohti kirkkautta. Ja tähän meidän tulee kuolevia johdattaa, jos vain he antavat tähän luvan. Ja jos kuoleva on aitoa uskovaista, papin käynnin jälkeen kuten usein tapahtuu, pyytänyt vuoteensa viereen, niin totta tosiaan sinne on sitten mentävä ja yleensä hän on halukas myös rukoilemaan yhdessä läsnäolijoiden kanssa, että Jumala häntä siinä lähestyy, lohduttaa, pyyhkii kyyneleet ja antaa armon kaikista synneistä, mitkä siinä hetkessä vielä painaa. Näin hän saa rauhan sydämelleen ja Jeesuksen läsnäolo siinä täyttää koko huoneen, syvä rauha ja pyhyys laskeutuu taivaasta ja tämä aina liikuttaa jopa uskomattomia lääkäreitä ja hoitajia, jotka tätä siinä kokevat ja näkevät.

        Teet arvokasta työtä saattohoidossa.


      • näinasiantuleehoitaa kirjoitti:

        "Ajatuskin siitä, että kuolevan lähellä on henkilö, joka alkaa tivata ja aloittaa kaiken sillä, miten helvettiin on tuo kuolevan nyt menossa, kuulostaa kammottavalta."

        Nuo tuollainen kammottava ajatus tulee vain sinun omasta päästäsi ja tuskin aiot tuota koskaan toteuttaa? Eli tässä suhteessa kuolevat voivat olla rauhassa.


        "Sairas, väsynyt ehkä suurien kipujen keskellä oleva, ei ehkä halua tuollaista pahuutta viereensä? Missä on toivo? Missä on usko? Ja missä on rakkaus? "

        Ei tunnu nyt ihan terveeltä tuollainen pohdinta!


        "Eikö malta jättää tuossa vaiheessa Jumalalle sitä päätäntävaltaa kuolevan suhteen?"

        Mitä Jumalaan tulee niin Hän on jo päätöksensä tehnyt kaikkien kuolevien suhteen. Jumala haluaa viedä heidät taivaaseen yhdessä Jeesuksen kanssa käsi kädessä kävellen kohti kirkkautta. Ja tähän meidän tulee kuolevia johdattaa, jos vain he antavat tähän luvan. Ja jos kuoleva on aitoa uskovaista, papin käynnin jälkeen kuten usein tapahtuu, pyytänyt vuoteensa viereen, niin totta tosiaan sinne on sitten mentävä ja yleensä hän on halukas myös rukoilemaan yhdessä läsnäolijoiden kanssa, että Jumala häntä siinä lähestyy, lohduttaa, pyyhkii kyyneleet ja antaa armon kaikista synneistä, mitkä siinä hetkessä vielä painaa. Näin hän saa rauhan sydämelleen ja Jeesuksen läsnäolo siinä täyttää koko huoneen, syvä rauha ja pyhyys laskeutuu taivaasta ja tämä aina liikuttaa jopa uskomattomia lääkäreitä ja hoitajia, jotka tätä siinä kokevat ja näkevät.

        Eikö kuolevalle ole tärkeää, että hän saa tunnustaa syntinsä ja hänelle luetaan niistä synninpäästö Jeesuksen nimessä?
        Miten liberaali jolle mikään ei ole syntiä voi tämän asian hoitaa?


      • näinasiantuleehoitaa kirjoitti:

        "Ajatuskin siitä, että kuolevan lähellä on henkilö, joka alkaa tivata ja aloittaa kaiken sillä, miten helvettiin on tuo kuolevan nyt menossa, kuulostaa kammottavalta."

        Nuo tuollainen kammottava ajatus tulee vain sinun omasta päästäsi ja tuskin aiot tuota koskaan toteuttaa? Eli tässä suhteessa kuolevat voivat olla rauhassa.


        "Sairas, väsynyt ehkä suurien kipujen keskellä oleva, ei ehkä halua tuollaista pahuutta viereensä? Missä on toivo? Missä on usko? Ja missä on rakkaus? "

        Ei tunnu nyt ihan terveeltä tuollainen pohdinta!


        "Eikö malta jättää tuossa vaiheessa Jumalalle sitä päätäntävaltaa kuolevan suhteen?"

        Mitä Jumalaan tulee niin Hän on jo päätöksensä tehnyt kaikkien kuolevien suhteen. Jumala haluaa viedä heidät taivaaseen yhdessä Jeesuksen kanssa käsi kädessä kävellen kohti kirkkautta. Ja tähän meidän tulee kuolevia johdattaa, jos vain he antavat tähän luvan. Ja jos kuoleva on aitoa uskovaista, papin käynnin jälkeen kuten usein tapahtuu, pyytänyt vuoteensa viereen, niin totta tosiaan sinne on sitten mentävä ja yleensä hän on halukas myös rukoilemaan yhdessä läsnäolijoiden kanssa, että Jumala häntä siinä lähestyy, lohduttaa, pyyhkii kyyneleet ja antaa armon kaikista synneistä, mitkä siinä hetkessä vielä painaa. Näin hän saa rauhan sydämelleen ja Jeesuksen läsnäolo siinä täyttää koko huoneen, syvä rauha ja pyhyys laskeutuu taivaasta ja tämä aina liikuttaa jopa uskomattomia lääkäreitä ja hoitajia, jotka tätä siinä kokevat ja näkevät.

        ”Nuo tuollainen kammottava ajatus tulee vain sinun omasta päästäsi ja tuskin aiot tuota koskaan toteuttaa?”

        Ei todellakaan tule, vaan tästä ”Haluatko sinä kuolemasi hetkellä vierellesi mielummin rauhallisen ja hyväksyvän ihmisen kuin sinut kyselemättä helvettiin tuomitsevan henkilön?” ja samalla ajattelin Ev. Lut.:ia jyrisemässä katumusta ja synnintuntoa.

        ”..myös rukoilemaan yhdessä läsnäolijoiden kanssa, että Jumala häntä siinä lähestyy, lohduttaa, pyyhkii kyyneleet ja antaa armon kaikista synneistä, mitkä siinä hetkessä vielä painaa.”

        Olen ollut isäni vieressä – joka täällä ilmeisesti joidenkin mielestä ei ole ”oikea” uskova – ja voin kertoa että tilaisuus oli vaikuttava. Mutta mitään synnintuntoja ei tivattu eikä tarvinnut papin edessä madella – riitti se tavallinen luterilainen ehtoollinen. Koska isäni oli heikko, luettiin asetussanat, Isä meidän -rukous sekä Herran siunaus.


    • Minusta pitää varoa sitä, mitä toivoo. Monesti sitä saa sitä, mitä toivoo.
      Itse en pyytäisi ko. pappia, vaan jonkun tutun, luotettavan papin.

      • VihaOnVaromattomuutta

        Tuollaiset varomattomat lupaukset uskovien vihassa ovat sopimattomia ja henkilöille itselleen vaarallisia, sillä pahuuden henkivallat tämän totta tosiaan huomioi ja toimenpiteet tuota lupaamista silmälläpitäen ovat jo alkaneet näiden ihmisten elämässä.


      • On totta, että kannattaa varoa sitä, mitä toivoo. Mutta en ainakaan tässä ketjussa huomannut kenenkään erityisesti toivovan mitään vaan esittävän mielipiteensä.


      • VihaOnVaromattomuutta kirjoitti:

        Tuollaiset varomattomat lupaukset uskovien vihassa ovat sopimattomia ja henkilöille itselleen vaarallisia, sillä pahuuden henkivallat tämän totta tosiaan huomioi ja toimenpiteet tuota lupaamista silmälläpitäen ovat jo alkaneet näiden ihmisten elämässä.

        Tätä minäkin pelkään että tuo toivomuksensa realisoituu heidän elämässään. Olisi kauheaa ajatella että joku joka olisi koko elämänsä ateistina tai liberaalina elänyt ja kuolinvuoteellaan tulisi aitoon katumukseen, saisi siihen "neuvojaksi" paholaisen lähettämän liberaali-synkretistin (=moniuskontoinen) varmistamaan että tämä potilas joutuu väärässä uskossa kadotukseen iankaikkiseen piinaan.

        Dogmatikoshan tietysti lohduttelisi syntejään katuvaa "ettei ole mitään huolta eikä syntejä tarvitse katua koska ei ole mitään iankaikkista piinaa".

        Kuinkahan monen vietellyn sielun edestä hän joutuukaan vastamaan jos on virkaansakin hoitanut tällä tavalla? Raamattu ei totisesti lupaa helppoa osaa heille joille on uskottu paljon (papeille) mutta jotka eivät tehneet mitä Viinitarhan Isäntä heille oli uskonut.

        Raamattu sanoo vielä:


        "Kirottu olkoon se, joka Herran työn laiskasti tekee" (Jesaja 48:10)


        Jos olisin eläkkelle jäänyt pappi jolla on tunnollaan tällainen julistus kuin Dogmatikoksella, vapisisin ja pelkäisin kohdata kuolemaani koska edes minkäänlaista parannuksen tai syntien tunnustamisen merkkiä ei ole, vaan yhä vielä jaktaa ajatellen ettei mikään rangaistus voi hänen jumalattomuuttaan kohdata.


      • EvLut kirjoitti:

        Tätä minäkin pelkään että tuo toivomuksensa realisoituu heidän elämässään. Olisi kauheaa ajatella että joku joka olisi koko elämänsä ateistina tai liberaalina elänyt ja kuolinvuoteellaan tulisi aitoon katumukseen, saisi siihen "neuvojaksi" paholaisen lähettämän liberaali-synkretistin (=moniuskontoinen) varmistamaan että tämä potilas joutuu väärässä uskossa kadotukseen iankaikkiseen piinaan.

        Dogmatikoshan tietysti lohduttelisi syntejään katuvaa "ettei ole mitään huolta eikä syntejä tarvitse katua koska ei ole mitään iankaikkista piinaa".

        Kuinkahan monen vietellyn sielun edestä hän joutuukaan vastamaan jos on virkaansakin hoitanut tällä tavalla? Raamattu ei totisesti lupaa helppoa osaa heille joille on uskottu paljon (papeille) mutta jotka eivät tehneet mitä Viinitarhan Isäntä heille oli uskonut.

        Raamattu sanoo vielä:


        "Kirottu olkoon se, joka Herran työn laiskasti tekee" (Jesaja 48:10)


        Jos olisin eläkkelle jäänyt pappi jolla on tunnollaan tällainen julistus kuin Dogmatikoksella, vapisisin ja pelkäisin kohdata kuolemaani koska edes minkäänlaista parannuksen tai syntien tunnustamisen merkkiä ei ole, vaan yhä vielä jaktaa ajatellen ettei mikään rangaistus voi hänen jumalattomuuttaan kohdata.

        Ei kai täällä kukaan mitään toivonut ole? Itse olen lukenut lähinnä vastauksia esittämääsi kysymykseen. Miksi täytyy vääristellä?


      • älävikoile
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ei kai täällä kukaan mitään toivonut ole? Itse olen lukenut lähinnä vastauksia esittämääsi kysymykseen. Miksi täytyy vääristellä?

        Toivomus, vastaus, lupaus tai mielipide - ihan sama sillä joka tapauksessa pahuuden voimat tarkkaa ihmisen ajatuksia. Kannattaa ottaa visusti huomioon mitä EvLut tuossa viisaasti neuvoo. Kuolevat kun lähes aina hengellisessä hädässään pyytävät uskovaista vuoteensa viereen antamaan synninpäästöä ym. apua enkä ole koskaan kuullut että jotain moniuskonnon harjoittavaa newage-tyylistä henkilöä olisi pyydetty apuun kuolinhätään.


      • älävikoile kirjoitti:

        Toivomus, vastaus, lupaus tai mielipide - ihan sama sillä joka tapauksessa pahuuden voimat tarkkaa ihmisen ajatuksia. Kannattaa ottaa visusti huomioon mitä EvLut tuossa viisaasti neuvoo. Kuolevat kun lähes aina hengellisessä hädässään pyytävät uskovaista vuoteensa viereen antamaan synninpäästöä ym. apua enkä ole koskaan kuullut että jotain moniuskonnon harjoittavaa newage-tyylistä henkilöä olisi pyydetty apuun kuolinhätään.

        "Kuolevat kun lähes aina hengellisessä hädässään pyytävät uskovaista vuoteensa viereen antamaan synninpäästöä ym. apua enkä ole koskaan kuullut että jotain moniuskonnon harjoittavaa newage-tyylistä henkilöä olisi pyydetty apuun kuolinhätään."

        Sinäkö tiedät kaikkien kuolevien pyynnöt? Koko maailmassa? No huh. Se, että sinä et ole jotain koskaan kuullut, ei tarkoita sitä, etteikö sellaista olisi tapahtunut. Dogmatikos ei minusta vaikuta miltään newage-tyyliseltä henkilöltä, jos tässä nyt sitä haet. Voisin kuvitella, että jos hän on toiminut pappina, niin on saattanut olla kuolevalle antamassa synninpäästöä ja tuskin on sitä väärällä tavalla tehnyt.

        Mitä sinun mielestäsi pitäisi sanoa kuolevalle ihmiselle, joka haluaa synninpäästön, siunauksen, ehtoollisen ym.?


      • näinlyhyesti
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        "Kuolevat kun lähes aina hengellisessä hädässään pyytävät uskovaista vuoteensa viereen antamaan synninpäästöä ym. apua enkä ole koskaan kuullut että jotain moniuskonnon harjoittavaa newage-tyylistä henkilöä olisi pyydetty apuun kuolinhätään."

        Sinäkö tiedät kaikkien kuolevien pyynnöt? Koko maailmassa? No huh. Se, että sinä et ole jotain koskaan kuullut, ei tarkoita sitä, etteikö sellaista olisi tapahtunut. Dogmatikos ei minusta vaikuta miltään newage-tyyliseltä henkilöltä, jos tässä nyt sitä haet. Voisin kuvitella, että jos hän on toiminut pappina, niin on saattanut olla kuolevalle antamassa synninpäästöä ja tuskin on sitä väärällä tavalla tehnyt.

        Mitä sinun mielestäsi pitäisi sanoa kuolevalle ihmiselle, joka haluaa synninpäästön, siunauksen, ehtoollisen ym.?

        "Sinäkö tiedät kaikkien kuolevien pyynnöt? "

        Ymmärsit oikein - mitään muita pyyntöjä hengelliseen hätään en ole kuullut kuolevan esittävän kristillisessä ympäristössä.

        ".Dogmatikos ei minusta vaikuta miltään newage-tyyliseltä henkilöltä, jos tässä nyt sitä haet. "

        Eli siis tunnet hänet?

        Tässä nyt keskustellaan dogmatikoksen kannanotosta ""Kun katsomme asioita pelastushistorian näkökulmasta, ymmärrämme että kaikki hengelliset teksit, olipa sitten kyse Gilgamešin matkasta, kreikkalaisesta jumaltarustosta, Raamatusta tai vaikkapa Avestasta, Popol Vuhista, Tipitakasta, Vedoista tai Mahabharatasta, sisältää Jumalan ilmoitusta" (Dogmatikos)" mikä viittaa newage- tyyliseen kaikkien uskontojen yhdistämiseen.


        Eli nyt emme keskustele sinun kuvitelmistasi, koska et ole pääosassa tuossa alustuksessa.


        "Mitä sinun mielestäsi pitäisi sanoa kuolevalle ihmiselle, joka haluaa synninpäästön, siunauksen, ehtoollisen ym.?"

        Itse olen keskustelun päätteeksi kysynyt lupaa tyyliin että saako rukoilla puolestasi ja haluatko tunnustaa uskosi Jeesukseen? Tietenkin tämä kysymys vaihtelee henkilön ja tilanteen herkkäluontoisuuden mukaan. Tulee olla äärimmäisen herkkä ja hienotunteinen, ja kuunnella mitä Pyhä Henki siinä tilanteessa neuvoo. Ja jos lupa myönnetään, aina on myönnetty tähän saakka, niin sitten rukoillaan, kysytään että haluatko uskoa Jeesukseen syntiesi sovittajana tai vastaavaa ja sitten annetaan Jeesuksen nimessä synninpäästö. Ja aina siinä kehittyy syvä ja rauhoittava pyhä ilmapiiri kun Jeesus itse on siinä lupauksensa mukaan keskellämme - taivas laskeutuu keskellemme. Ja suunnaton kiitollisuus syttyy sydämiimme jotka siinä ovat ja sairaanhoitajat pyyhkivät kyyneleitään, jos ovat sattuneet paikalle ja samoin viereisissä sängyissä tilanteen kuulleitten olen huomannut pyyhkivän kyyneleitään. Ja jopa käytävillä kävelleetkin ovat joskus kuulleet mitä tapahtuu eivätkä koskaan ole moittineet. Jumala voima on näin suuri ihmisten sydämissä vaikka aina eivät ole edes uskossa.


      • näinlyhyesti kirjoitti:

        "Sinäkö tiedät kaikkien kuolevien pyynnöt? "

        Ymmärsit oikein - mitään muita pyyntöjä hengelliseen hätään en ole kuullut kuolevan esittävän kristillisessä ympäristössä.

        ".Dogmatikos ei minusta vaikuta miltään newage-tyyliseltä henkilöltä, jos tässä nyt sitä haet. "

        Eli siis tunnet hänet?

        Tässä nyt keskustellaan dogmatikoksen kannanotosta ""Kun katsomme asioita pelastushistorian näkökulmasta, ymmärrämme että kaikki hengelliset teksit, olipa sitten kyse Gilgamešin matkasta, kreikkalaisesta jumaltarustosta, Raamatusta tai vaikkapa Avestasta, Popol Vuhista, Tipitakasta, Vedoista tai Mahabharatasta, sisältää Jumalan ilmoitusta" (Dogmatikos)" mikä viittaa newage- tyyliseen kaikkien uskontojen yhdistämiseen.


        Eli nyt emme keskustele sinun kuvitelmistasi, koska et ole pääosassa tuossa alustuksessa.


        "Mitä sinun mielestäsi pitäisi sanoa kuolevalle ihmiselle, joka haluaa synninpäästön, siunauksen, ehtoollisen ym.?"

        Itse olen keskustelun päätteeksi kysynyt lupaa tyyliin että saako rukoilla puolestasi ja haluatko tunnustaa uskosi Jeesukseen? Tietenkin tämä kysymys vaihtelee henkilön ja tilanteen herkkäluontoisuuden mukaan. Tulee olla äärimmäisen herkkä ja hienotunteinen, ja kuunnella mitä Pyhä Henki siinä tilanteessa neuvoo. Ja jos lupa myönnetään, aina on myönnetty tähän saakka, niin sitten rukoillaan, kysytään että haluatko uskoa Jeesukseen syntiesi sovittajana tai vastaavaa ja sitten annetaan Jeesuksen nimessä synninpäästö. Ja aina siinä kehittyy syvä ja rauhoittava pyhä ilmapiiri kun Jeesus itse on siinä lupauksensa mukaan keskellämme - taivas laskeutuu keskellemme. Ja suunnaton kiitollisuus syttyy sydämiimme jotka siinä ovat ja sairaanhoitajat pyyhkivät kyyneleitään, jos ovat sattuneet paikalle ja samoin viereisissä sängyissä tilanteen kuulleitten olen huomannut pyyhkivän kyyneleitään. Ja jopa käytävillä kävelleetkin ovat joskus kuulleet mitä tapahtuu eivätkä koskaan ole moittineet. Jumala voima on näin suuri ihmisten sydämissä vaikka aina eivät ole edes uskossa.

        Se mitä sinä olet kuullut tai ollut kuulematta ei liene yleismaailmallinen totuus niin kuin annat ymmärtää? Tuskin kuitenkaan ihan kaikkien kuolevien rinnalla olet ollut?

        Tunnen Dogmatikoksen todennäköisesti samalla tavalla kuin sinäkin. Ja tässähän emme keskustele minun kuvitelmistani emmekä sinun kuvitelmistasi, emme hänen kannanotostaan vaan siitä, haluaisimmeko hänet kuolinvuoteemme ääreen.

        Sinun tapasi kohdata kuoleva ihminen vaikuttaa hyvältä tavalta. Luulisin, että se on pitkälti samanlainen kuin Dogmatikoksella, mutta toki tämä perustuu siihen vaikutelmaan, jonka hänestä kirjoitustensa perusteella olen saanut.


    • Umpimielisyyttäkösesiinä

      Uskonnonfilosofia ei ole syntiä sinällään. Jos luetaan esim. Intialaista filosofiaa, P.T.Raju, niin sieltä saattaa löytyä monenlaista kutkuttavaa hänelle, joka muistaa, miten vastaavia asioita on selitetty Raamatussa. Esim. hindulainen saattaa olla kreationisti, mutta luterilainen saattaa uskoa evoluutioon. Eli ei mikään lahkolaisuus sinällään ole laadun tae, tai merkki pysymisestä Raamatun opissa. Siinä mielessä tämä keskustelu kuulostaa paikoin varsin omituiselta, tekopyhältä hurskastelulta, jossa pyritään mollaamaan toista, unohtaen, että maailmassa on muutakin kuin juuri se tahko tai sorvi , jonka ääressä itse on oltu kiertämässä.

      • arveluatähän

        No tuo Dogmatikoksesn suoltama uskontojen sekoitus filosofia ei ole synti eikä pahuutta, koska niissä vain harvoin kehoitetaan esim. väkivaltaan. Hindut on kyllä aggressiivisia ja ovat tappaneet paljon muslimeita ja nyt buddhalaiset ajaa muslimeita pois maastaan, mutta noin yleensä nämä ovat rauhaa rakentavia. Newage ja scientologia eivät myös suoraan kehoita väkivaltaan, vaikkakin scientologit tekee henkistä väkivaltaa tarvittaessa.

        Mutta se on väärin, että Dogmatikos näyttää pyrkivän korvaamaan aidon kristinuskon uskontojen sekasotkulla. Viestien perusteella hän sekoittaa itse keksimäänsä uskontoon itämaisia uskontoja, newagea ja scientologiaa, liberaalista "räisäsläisyyttä", kulttuurimarksismia ja osia kristinuskosta ja tästä syntyy sekoitus, josta ei ota selkoa vanha erkkikään, nuori erkki ei nyt ainakaan :)


      • arveluatähän kirjoitti:

        No tuo Dogmatikoksesn suoltama uskontojen sekoitus filosofia ei ole synti eikä pahuutta, koska niissä vain harvoin kehoitetaan esim. väkivaltaan. Hindut on kyllä aggressiivisia ja ovat tappaneet paljon muslimeita ja nyt buddhalaiset ajaa muslimeita pois maastaan, mutta noin yleensä nämä ovat rauhaa rakentavia. Newage ja scientologia eivät myös suoraan kehoita väkivaltaan, vaikkakin scientologit tekee henkistä väkivaltaa tarvittaessa.

        Mutta se on väärin, että Dogmatikos näyttää pyrkivän korvaamaan aidon kristinuskon uskontojen sekasotkulla. Viestien perusteella hän sekoittaa itse keksimäänsä uskontoon itämaisia uskontoja, newagea ja scientologiaa, liberaalista "räisäsläisyyttä", kulttuurimarksismia ja osia kristinuskosta ja tästä syntyy sekoitus, josta ei ota selkoa vanha erkkikään, nuori erkki ei nyt ainakaan :)

        Dogmatikos puhuu siitä kristinuskosta, joka meille suomalaisille on tuttua. Tätä amerikkalaista mallia meistä harva tunnistaa, jota täällä moni tuntuu edustavan.


      • eidissatatata
        mummomuori kirjoitti:

        Dogmatikos puhuu siitä kristinuskosta, joka meille suomalaisille on tuttua. Tätä amerikkalaista mallia meistä harva tunnistaa, jota täällä moni tuntuu edustavan.

        "Dogmatikos puhuu siitä kristinuskosta, joka meille suomalaisille on tuttua. "

        Scientologia ja newage-tyyliset ja itämaiset uskonnot eivät ole taatusti tuttuja kuin harvoille suomalaisille ja kirkon kristikansalle ei millään tavalla. Ihan turhaan levität tuollaista disinformaatiota.


      • eidissatatata kirjoitti:

        "Dogmatikos puhuu siitä kristinuskosta, joka meille suomalaisille on tuttua. "

        Scientologia ja newage-tyyliset ja itämaiset uskonnot eivät ole taatusti tuttuja kuin harvoille suomalaisille ja kirkon kristikansalle ei millään tavalla. Ihan turhaan levität tuollaista disinformaatiota.

        Ei tuollaiset todellakaan ole, eikä Dogmatikos onneksi sellaisista mitään puhukaan. Sinä taidat nyt antaa väärää todistusta lähimmäisestä?


      • otasittenselvääitse
        mummomuori kirjoitti:

        Ei tuollaiset todellakaan ole, eikä Dogmatikos onneksi sellaisista mitään puhukaan. Sinä taidat nyt antaa väärää todistusta lähimmäisestä?

        Kysy sitten mitä dogmatikos tarkoittaa noilla neaagea ja myös scientologiaa ja itämaisia uskontoja myötäileville puhuillaan? Monet kirkon liberaalit papit ovat vaipumassa paineistettuina mystiikkaan ja moniuskontoihin.


      • otasittenselvääitse kirjoitti:

        Kysy sitten mitä dogmatikos tarkoittaa noilla neaagea ja myös scientologiaa ja itämaisia uskontoja myötäileville puhuillaan? Monet kirkon liberaalit papit ovat vaipumassa paineistettuina mystiikkaan ja moniuskontoihin.

        Ymmärsin sen siten, että kyllä noihin voi tutustua ja niitäkin pohtia, mitä pitävät sisällään. Hyvin monessa muussakin hengellisuyydyssä on aivan samoja elementtejä kuin kristinuskossa.

        Niitä voi sitten jokainen punnita ja miettiä omalta kohdaltaan. Näin saa laajemman näkemyksen eri puoliin myös uskon asioisssa.

        Enkä vielä ole huomannut että Dogmatikos noita pitäisi mitenkään hyvinä, ovathan vain ilmiöitä, joita on syytä tuntea.


    • melkein.ruumis

      Mieluummin kuuntelisin Dogmatikosta kuin tämän typerän keskustelun aloittajaa, joka vielä kehtaa vääristellä ja siirtää maalia. Vaikutat hyvin epäluotettavalta ja narsistiselta valehtelijalta, joka ei kykene oman toimintansa tarkasteluun.

      • uskoisinn

        Todennäköisesti aidossa tilanteessa kantasi voi olla aivan toinen?


      • melkein.ruumis
        uskoisinn kirjoitti:

        Todennäköisesti aidossa tilanteessa kantasi voi olla aivan toinen?

        Käsitykseni sinusta ei tule ainakaan koskaan muuttumaan, olet mitä kirjoitat. Olet paha. Teet täällä halveksittavaa työtä vain omien narsististen halujesi vuoksi.


    • Mihin kuolivuoteella tarvitaan pappia?

      • Ikea.com

        Mihin tarvitaan kuolevaa?
        Koko tämä keskustelu on suurta näytelmää, siihenkö?

        Mihin tarvitaan kuolinvuode? Myydäänkö niitä Unikulmassa vai Sotkassa, Ikeassa, jossa vielä saat ruuvit mukaasi , jos ne ovat pudonneet tai löysällä


      • Ikea.com kirjoitti:

        Mihin tarvitaan kuolevaa?
        Koko tämä keskustelu on suurta näytelmää, siihenkö?

        Mihin tarvitaan kuolinvuode? Myydäänkö niitä Unikulmassa vai Sotkassa, Ikeassa, jossa vielä saat ruuvit mukaasi , jos ne ovat pudonneet tai löysällä

        Voisi olla ihan hauska läppä käydä Ikeasta kyselemässä kuolinvuodetta.


      • ryttylän.hampille
        Kristitty.net kirjoitti:

        Voisi olla ihan hauska läppä käydä Ikeasta kyselemässä kuolinvuodetta.

        Eikö rahasi muualle riitä kuin Ikeaan?


      • ryttylän.hampille kirjoitti:

        Eikö rahasi muualle riitä kuin Ikeaan?

        Mitä vikaa on Ikeassa? Myy laadukkaita tuotteita edullisesti.


      • symbolit.paikalleen

        Daavidintähti kuvaa huonosti Jeesusta. Risti kuvaa häntä, joka kuoli maailman synnin täden.


      • symbolit.paikalleen kirjoitti:

        Daavidintähti kuvaa huonosti Jeesusta. Risti kuvaa häntä, joka kuoli maailman synnin täden.

        Otin Israelin lipun profiilikuvakseni ihan vain provosoidakseni ihmisiä.


      • ryttylän.köyhälle
        Kristitty.net kirjoitti:

        Mitä vikaa on Ikeassa? Myy laadukkaita tuotteita edullisesti.

        Paskaa se myy mutta kyllä ne sinun kaltaisillesi ryttylän köyhille riittää.


      • ryttylän.köyhälle kirjoitti:

        Paskaa se myy mutta kyllä ne sinun kaltaisillesi ryttylän köyhille riittää.

        Olen täysin tyytyväinen Ikean tuotteisiin, mutta heidän kuolinvuoteitaan en ole vielä testannut.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Olen täysin tyytyväinen Ikean tuotteisiin, mutta heidän kuolinvuoteitaan en ole vielä testannut.

        En ole minäkään, mutta kai pitäisi, jos sille vuoteelle pitäisi Dogmatikoksenkin mahtua. Nykyiselle vuoteelle ei mahdu. En ole sillä lailla hoksannut asiaa ajatella, että joku muukin sillä vuoteella olisi. Mutta jos näin on, niin kyllä se melkein sitten menee parisängyn hankkimiseksi.

        Kun käyttöaika jää pakostakin lyhyeksi, niin kannattaa kyllä Ikean puoleen kääntyä. IKEAn jäsenkortti on jo hommattuna, joten senkin puoleen...


      • Aberkios kirjoitti:

        En ole minäkään, mutta kai pitäisi, jos sille vuoteelle pitäisi Dogmatikoksenkin mahtua. Nykyiselle vuoteelle ei mahdu. En ole sillä lailla hoksannut asiaa ajatella, että joku muukin sillä vuoteella olisi. Mutta jos näin on, niin kyllä se melkein sitten menee parisängyn hankkimiseksi.

        Kun käyttöaika jää pakostakin lyhyeksi, niin kannattaa kyllä Ikean puoleen kääntyä. IKEAn jäsenkortti on jo hommattuna, joten senkin puoleen...

        Ehkä tuota kuolinvuode asiaa tulisi tosiaankin pohtia, koskaan tiedä milloin se tulee ajankohtaiseksi, ja sitten saattaa olla jo myöhäistä.


    • ei.pirua.lähellekään

      En missään tapauksessa!

      • eieieiei_

        En minäkään!


    • Anonyymi

      Nostetaan tämä esiin, kun kyseisestä eksyttäjästä on ollut puhetta !!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1678
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1295
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1202
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      87
      1110
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      855
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      813
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      758
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe