vanhan 2-paikkaisen dieselpakun verotus

assssss

Miten on, vieläkö selviää joissain, esim. vuoden 1990 pikkupakettiautoissa, kaksipaikkaisissa noin 60-90 euron vuosittaisella diesel-verolla (käyttövoimavero).

Mitä mahtaa olla käyttömaksun osuus? Vanhasta bensakäyttöisestä 24 v ikäisestä Volvostakin (henkilöauto) 2,3 kone, ei turboa, bensakone, menee jo yli 300 €/vuosi sitä muka CO2-pohjaista veroa.

9

3753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VanhaPaku

      Taitaa olla laki muuttunut. Osta valmiiksir ekisteröity paku, niin pääset helpommalla.

      • messersmith

        Istumapaikat tulevat hintoihinsa, suomessa?


      • asssss

        Tarkoitankin juuri sitä. Ilmeisesti uudempia enää saa mitenkään muutettua tai edes valmiiksi muutettuna pakuiksi pienellä diesel-verolla, mutta onko vanhoilla aikanaan tuon pienen diesel-veron saaneilla, ehkä jonkun jälkeenpäin 2-paikkaiseksi ja pakettiautoksi muutetulla vielä voimassa pieni diesel-vero?
        Tämä oli juuri se mitä ajan takaa. Ajaako joku vielä tuollaisella vähäveroisella, kiinnostaisi tietää?

        Nuo autot olisi tosi vanhoja nykyään, mutta jos olisivat melko vähän ajettuja ja hyvin ruostesuojattuja, niin autoja voisi vielä löytyä "hengissä". Tarkoitus olisi välttää tuollainen helvetin korkea diesel-vero, eikö jo siinä ns. käyttömaksussakin ole aivan riittävästi vitutusta?
        Tuossa voisi olla järkiauto vanhemmalle miehelle, joka ei vielä pääse eläkkeelle ja joka on. ns. eläkeputkessa (saa ansiosidonnaista). Eläkekään ei tule mikään kovin korkea olemaan, taitaa jäädä alle parin tonnin/kk/brutto. Muijan kanssa riittäisi se kaksipaikkainenkin kärry, ja toisaalta tavaraa on usein paljon mukana - mökkeilen ainakin 8 kk vuodessa.


    • Museokilpiin

      Niitä vanhoja "hyviä"ei yksinkertaisesti voi löytyä johtuen siitä että dieseleinä ne menivät tietysti ajettavaksi eikä sen papan skoodan tai corollan kaveriksi joita kylläkin tallien kätköistä yhä tupsahtelee perikunnan myytäväksi.
      Toinen juttu on se ettei autot parane säilömällä,niiden tekniikka ja elektroniikka elää elämäänsä käytit tai et.
      Kehitys on mennyt niin hurjaa vauhtia että 25vuotta vanha suksiboxi tms veronkiertoauto on täyttä antiikkia vaikka varmasti sillä nykyliikenteessä pärjäisikin oikein hyvin,sen korjaaminen on kumminkin samanmoista kuin vaikka verollisen 8 paikkaisen farmariversion ja tuon ikäisissä sitä pakosta piisaa ihan kotitarpeiksi pakolliset ruostevauriot ellei se lämpimässä tallissa ollut ajamatta...
      Miksi ihmeessä et voi ostaa ehtaa pientä pakettiautoa joissa 2-3 paikkaa ja auto suuniteltukin sellaiseksi kuin se on ilman tee-se-itse suomivirityksiä??
      Moisia löytyy tonnista kahdesta ylöspäin ja saattaa ihan" hyviäkin" löytyä jos aikansa etsii ja mikä nyt kullekkin "hyvä"onkin.
      Kovin paljon ajettu vanha"hyvä" tahtoo tulla enempi taakaksi ja rahanreiäksi jolloin joku pikkasen parempi"hyvä"ei niin harmita.

    • samallakertaakaikki

      Saahan edelleenkin muutettua diesel autoja pakettiautoiksi.

      Vanhemmissa autoissa, ennen noin vuotta 2001, käyttövoimavero menee kokonaispainon mukaan, uudemmissa päästöjen mukaan.

      Suosittelisin jonkun uudemman pikkudieselfarmarin etsimistä ja sen muuttamista pakettiautoksi jos tuollaista kaipaa.

    • assssss

      Täällä on ihan toivotonta porukkaa. Kukaan ei oikeasti vastaa alkuperäiseen kysymykseen.
      Onko siis enää missään, ilmeisesti vanhoissa pakettiautoissa alle 100 €/vuosi olevia dieselveroja?
      Siis lukeeko kenellä'kään dieselverolapussa joku alle 100 € oleva summa?

      Vastatkaa kyllä tai ei.

      Jos kyllä, mitä vuosimallia auto on, ja minkä merkkinen.
      Jos nyt ei tule vastauksia, en enää kysele aiheesta.

      • NoNytAlkoiSelviämään

        "Onko siis enää missään, ilmeisesti vanhoissa pakettiautoissa alle 100 €/vuosi olevia dieselveroja? Siis lukeeko kenellä'kään dieselverolapussa joku alle 100 € oleva summa?"

        Ei lue. Dieselvero on poistunut, samalla on poistunut dieselverolappu. Nykyisin maksetaan käyttövoimaveroa.

        Kun nyt kuitenkin tarkoitit tuota käyttövoimaveroa, niin missä tahansa dieselpakettiautossa, jonka kokonaispaino on alle 3000kg, tuo käyttövoimavero jää alle 100€/vuosi.

        https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit

        Ole hyvä.


      • assssss
        NoNytAlkoiSelviämään kirjoitti:

        "Onko siis enää missään, ilmeisesti vanhoissa pakettiautoissa alle 100 €/vuosi olevia dieselveroja? Siis lukeeko kenellä'kään dieselverolapussa joku alle 100 € oleva summa?"

        Ei lue. Dieselvero on poistunut, samalla on poistunut dieselverolappu. Nykyisin maksetaan käyttövoimaveroa.

        Kun nyt kuitenkin tarkoitit tuota käyttövoimaveroa, niin missä tahansa dieselpakettiautossa, jonka kokonaispaino on alle 3000kg, tuo käyttövoimavero jää alle 100€/vuosi.

        https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit

        Ole hyvä.

        Kiitos, viimein joku ymmärsi mitä todella yritin kysyä. Käytin linkkaamaasi laskuria.
        Sen huomasin tuolla, että vanhemmilla pakettiautoilla, ennen 2008 käyttöönotetuilla, on perusveroa rukattu yli 100 euroa ylöspäin verrattuna 2008 tai sen jälkeen käyttöönotettuihin.
        Käytin CO2 arvoa 150 ja kokonaispainoa 2500 kg.
        Vanhemmille autoille kuin 2008 ovat käyttääneet perusvero ("käyttömaksu") laskemisessa pelkästään annettua kokonaispainoa. Tästä on seurannut aika iso perusvero, yli 400 €. CO2 arvo on jätetty huomioimatta.
        Kokonaispainoksi laittamalla 3490 kg saa järkyttävän ison perusveron, 747€. Käyttövoimavero on pieni, noin 115€. Tuossa painoluokassa ollaan jo ihan lähellä kuorma-autoa.

        Tuollainen iso vero on aika törkeä. Mielestäni siinä kyllä peritään toiseen kertaan autoveroa, jonka on joutunut jo kaupassa maksamaan uutta autoa ostaessaan.
        Vanhan autoveron historiaa on tässä:
        https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto

        Tuon linkin vero ei liity siihen, mitä vuosittain joutuu maksamaan ajoneuvoveroa (perusvero käyttövoimavero).


    • tässäolisivolvo

      Perusvero käyttövero on minun autossa yhteensä 400e vuodessa.

      Auto on kaksipaikkainen farmari volvo jossa on myös tietenkin vakuutukset nyt hyvin edulliset, koska on pakettiauto.

      Hyvin tyylikäs volvo v70 d5 eli volvon omalla koneella vuodelta 2004.
      Kovin olen tyyväinen tähän ratkaisuun,takapenkit on säilössä kuivassa tilassa vain muistona.

      Volvon kulutus on tälläinen,70l tankki ja nyt vilkaisin niin ajettu oli 950km,jäljellä oleva matka oli noin 650km,mielestäni on yksi edullisimpia kulkuneuvoja j kohtuu ajo ominisuuksin vielä.


      Manuaali laatikko,sekä polttoainelämmitin,lämmittäa sisätilat valmiiksi ja koneen,lähtö on yhtä juhlaa.

      Autolla on ajettu 400000km eli ei tuolle konelle mitään vielä,autossa on integroitu puhelin joka on todella hyvä kauittimineen kaupungissa myös heikoissa kentissä missä ei kuulu normaali luuri niin tuo kuuluu.

      Autossa on vielä varusteena navigaattori joka nousee lasin edestä koetaulun sisältä sähköllä,tähän on vielä erikseen mausteena kaukosäädin.

      Meitä on kaksi henkilöä minä ja vaimo, niin tälläinen auto on kyllä jotain unelmaa onnesta.

      Käyttövoimavero on alle sadan euron,lienee jossain 60e-70e tietämillä.

      Tämä auto on huolettu mukavasti,siis ei tälläistä saa ostettua näin hyvin pidettynä silloin kun sellaisen tarvis olisi.

      Kiinostasko kysyjää ostaa valmis paketti? en myy tätä kyllä romuauton hinnalla,autossa alla juuri asennettu neljän vuoden ajan renkaat eli uudet volvon vanteilla,ei mitään hätää vaihtaa nasta renkaita ensilumiin,sitten kunnon talveen on vielä uudet nastarenkaat valmiina tasapainoitettuna eli molemmat on uudet,syyskuussa säädetty aurauskulmat.

      Öljynvaihdot koneeseen ja suodatin, polttoainesuodatin laitettu kaksiviikko sitten.

      Vaihdatin oikean puoleisen takalaakerin myös vaikkei olisi tarvinnut,koska käsijarrussa olevat jouset oli se joka olisi pitänyt vaihtaa ja nekin myös vaihdettiin,toiselle puolelle on valmiina paketissaan uusi pyöränlaakeri jos se joskus menisi tai alkaisi ääntämään.

      Jakopäänhihna ja moniurahihna vaihdettu n:10000km sitten.

      Seuraava laitto autoon on näillä näkymin öljynvaihto koneeseen, suodatin,vaihdettu viimeksi 5000km sitten, ja seuraavaan vaihtoon matkaa olisi 10000km,öljyt on ostettu jo valmiiksi, samoin suodatin.

      Tuulilasissa ei ole kiveniskuja eikä naarmuja ,kuin uusi.

      Tässä olisi kyllä käyttäjän auto,eli järkiauto jota on myös pidetty niin ettei tarvii heti alkaa laittamaan.

      No mainostin vain vähän,että on mahdollista löytää käyttö auto järjellä, muttei tälläistä myydä 2000eurolla tai minä en myy,olisitko kiinostunut ostamaan auton jolla on edessään satojen tuhansien kilometrien tulevaisuus?kunhan huoltaa säännöllisesti.

      Voin sanoa varmuudella tämän ettei miljoona kilometriä ole tälle yksilölle mitenkään mahdoton,keskiviikkona 18.10 auto on menossa käsinpesuun liikkeeseen ja vahaukseen,olen tosin pyrkinyt pitämään auton jokaisen ajon jälkeen puhtaana ilman hankausta eli harjoja.

      Kiinostaako tosi mielessä käyttöauto,oikealla volvon koneella 163hp.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11382
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      101
      5783
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5151
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4009
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3531
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3040
    Aihe