Paavali mainitsee työtoverikseen lääkäri Luukkaan. Tämä ei kuitenkaan liene sama Luukas joka on kirjoittanut evankeliumin ja Apostolien teot. Tähän päätökseen ovat tulleet yleensä yliopistoteologit. Hihhuliteologia sen sijaan näyttää uskovan vakaasti että kyseessä on yksi ja sama lääkäri Luukas. Mm. Jehovantodistajien ja Sleyn verkkosivuilla uskotaan näin. Kirjassaan Johdatus Raamattuun Kari Kuula, Martti Nissinen ja Wille Riekkinen päätyvät toisenlaiseen näkemykseen. Ei voinut olla sama henkilö koska Paavalin ja Luukkaan teologia poikkeaa toisistaan huomattavasti eikä Luukas mainitse työtoveruudestaan Paavalin kanssa mitään. Paavalin kirjeet antavat myös aivan erilaisen kuvan kuin mitä Luukkaan Apt antavat varhaisseurakunnan tilasta. Paavalille niin tärkeä Jeesuksen syntiuhrikuolema näyttää puuttuvan Luukkaalta melkein kokonaan vaikka hänen teoksensa on UT:n laajin. Luukkaalle Jeesuksen kuolema merkitsi lähinnä profeetan marttyyrikuolemaa.
Oliko evankelista Luukas lääkäri?
15
969
Vastaukset
- näin.sen.näen
Luukas oli humanisti ja historiankirjoittaja. Nykyään hihhulit sanoisivat häntä liberaaliksi.
- evl.sielunhoitajalle
Kyllä, evl, luukas oli lääkäri.
- raamatunlukija
Vedit jäniksen hatustasi. Raamatuntutkijat ovat kanssasi eri mieltä.
- samaluukas
Luukas oli lääkäri ja tiedemies, joka tarkoin oli tutkinut kaikki mitä Jeesuksen aikaan tapahtui ja teki niistä hyvin toimivan kirjallisen dokumentin.
Luukas:
"Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,"- raamatunlukija
Mikä tässä kertoo että Luukas olisi ollut lääkäri? Ei mikään.
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Luukas oli lääkäri? Entä missä kohtaa sanotaan, että hän olisi ollut pakana, niin kuin usein väitetään?
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Luukas oli lääkäri? Entä missä kohtaa sanotaan, että hän olisi ollut pakana, niin kuin usein väitetään?
Löytyi jo missä sanotaan että olisi ollut pakana, Kol. 4:10-14 eli unohtakaa.
Kristitty.net kirjoitti:
"Luukas, rakas lääkäri, lähettää teille tervehdyksen, niin myös Deemas." Kol. 4;14 Jos on sama Luukas. Eli unohtakaa jälleen, olin väärässä ja kehtaan myöntää sen.
”Tiedemies” juu. 😅
Kerrohan Korkkiruuvi miten hän tarkoin tutki kaikki tapahtumat, kun melkein kaikki asiakirjadokumentaatio oli rikkaitten yksityiskirjeitä lukuun ottamatta Rooman valtion hallussa?Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
”Tiedemies” juu. 😅
Kerrohan Korkkiruuvi miten hän tarkoin tutki kaikki tapahtumat, kun melkein kaikki asiakirjadokumentaatio oli rikkaitten yksityiskirjeitä lukuun ottamatta Rooman valtion hallussa?Ah, enpä huomannut ketjun tavatonta vanhuutta. Toivottavasti Korkkiruuvi silti on yhä elossa.
- KirjeRaottaa
Mielestäni toinen Timoteukselle osoitettu kirje kertoo hyvin miksi Luukkaan evankeliumi noudattaa Markuksen evankeliumia tarkemmin kuin Matteuksen evankeliumi:
"4:9 Koeta päästä pian luokseni. 10 Demas on tähän maailmaan mieltyneenä jättänyt minut ja lähtenyt Tessalonikaan. Crescens on mennyt Galatiaan ja Titus Dalmatiaan. 11 Vain Luukas on täällä kanssani. Ota Markus mukaasi, sillä hänestä olisi minulle paljon apua. 12 Tykikoksen olen lähettänyt Efesokseen. 13 Tuo mukanasi myös viittani, jonka jätin Troakseen Karpoksen luo, sekä kirjat, ennen kaikkea pergamenttikääröt. 14 Kupariseppä Aleksandros on tehnyt minulle paljon pahaa, mutta Herra kyllä maksaa hänelle hänen tekojensa mukaan. 15 Varo sinäkin häntä, sillä hän on vastustanut kiivaasti meidän opetustamme. 16 Kun ensimmäisen kerran puolustauduin oikeudessa, ei kukaan tullut avukseni vaan kaikki jättivät minut yksin. Älköön sitä luettako heille viaksi! 17 Herra kuitenkin auttoi minua ja antoi minulle voimaa, jotta voisin saattaa julistustyöni päätökseen ja evankeliumin kaikkien kansojen kuuluville, ja näin pelastuin leijonan kidasta. 18 Herra pelastaa vastedeskin minut kaikesta pahasta ja vie minut turvaan taivaalliseen valtakuntaansa. Hänen on kunnia aina ja ikuisesti. Aamen."
Tämä lienee "Paavalin" kirjeiden ainoa viittaus evankeliumin tekstien syntyyn, vaikka pastoraalikirjeiden aitoudesta ei ole todisteita niiden aitouden puolesta tai niitä vastaan. Aidoiksi luettavista kirjeistä ei myöskään ole sen enempää yksimielisyyttäkään kuin kiveenhakattua tietoa. Kirjeiden kielellinen ja sanastollinen eroavaisuus esimerkiksi johtuu paljon siitä että Paavali käytti kirjureita, joilla oli hyvin iakaa ja täysi vapaus jäsennellä kirjeitä Paavalin sanelusta tuon ajan tavan mukaan. Vaikka aiemmin kirjeiden kielellistä eroavaisuutta pidettiin todisteena kirjeiden pseudonyymiydestä. Samoin nykyisten käsitysten mukaan varhaisen seurakunnan virat tulivat suoraan juutalaisesta synagoga järjestelmästä, josta ne karkeasti kopioitiin Jeesus-liikkeen oman "synagogan" käyttöön. Aiemmin ajateltiin virkojen vasta syntyneen toisella vuosisadalla. Vaan mutta, no, saavatpa eksentikot riidellä asiasta hamaan loppuun saakka.- ei.riitele
Ei siitä muut riitele kuin fundikset.
- Anonyymi
Sama Luukas siellä on ollut.On myös tapahtumat ,jotka ovat olleet myllertäviä koko ut alun aikana.
Vaikka Jumala on johtanut ja antanut tietoa niin se ihmisyys tai saviastia näkyy myös läpi.
Esim pietarin teot on ihan kuin kaksi eri persoonaa olisi kyseessä ,mutta siinäpä se ,että myllerrys on ollut kova.
Se asia pitäisi ottaa huomioon kun tekstejä tutkitaan se ihmisyys ja Hengen tuoma muutos.
Muutoinhan voi jokainen ns kirjanoppinut veistellä mitä vaan ,mutta olisi hyvä myös inhimillisesti tutkia kirjoituksia.
Kuitenkaan kun kenelläkään ei ole millin tarkkaa alkutekstiä ,jolla kumota nykyiset niin tuuleen puhuttua moni jorina..tuuli vie.. - Anonyymi
Täällä esiintyy yksi luterilainen opportunisti, joka korvaa kaikki puutteensa röyhkeällä valehtelemisella. Luterilaisella kirkolla on nyt kova hätä. On tietysti aina ollut.
2.Kor.
14 Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
Eivätkö juuri luterilaiset papit tekeydy valkeuden enkeleiksi, kun he kastavat valkoisessa mekossa vauvoja, vaikka itse käyttävät pikimustia pukuja.- Anonyymi
johan rupeetkin vääntään ja lisään raamatun tekstiin , OMIA sanojas,
raamatussa:
"jos joku panee niihin jotakin LISÄÄ, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoietut tähän kirjaaan"
Ilm: 22: 18
"tähän kirjaan > raamatun sanaan/ raamattu on: jokaisen aikana jokaiselle kansalle
"joka lisää" , > lisäsit raamatun tekstiin sanan "luterilaiset papit tekeytyy , jne.)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta703540Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1483463Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463312- 532759
- 322016
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘301942- 481676
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401665Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä961625- 391390