Miksi veneelle nimi?

Huutiksi

Onko vene pakko nimetä? Tarvitaanko sitä johonkin rekisteriin tai kirjanpitoon ja voiko näihin laittaa nimeksi esim "Finn 26" tai "Vene"? Mitä ongelmia nimettömyydestä voi seurata?

Tausta tälle on sellainen että ostimme purjeveneen jolla on ruma nimi. Nyt on päätetty että nimeä ei tarvita.

96

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainoa yhteys, jossa nimi on pakko olla, on aluksen radiolupa. Eli jos veneessä on meri-VHF tai aiotte hankkia sellaisen, on teidän jokin nimi veneelle annettava. Tosin kaipa ne hyväksyisivät Ficorassa, jos ilmoittaisit nimeksi rekisteritunnuksen :)
      Trafin rekisteriin ei nimeä tarvita.

      • Tuli tuosta muuten mieleen, että kerran kuulin yhden veneenomistajan kertovan muuttaneensa veneensä nimen huomattavasti alkuperäistä lyhyemmäksi ihan siltä varalta, että joskus joutuisi sitä radioliikenteessä tavaamaan :)


      • nimi.alukselle

        On aika outoa, ettei Trafin rekisteriotteessa ole veneen nimeä! Se mitä matkapurjehtija passin lisäksi tarvitsee, on sellainen alustodistus , jossa on veneen nimi, kansallisuus, omistajan nimi, call-sign ja numerotiedot veneestä. Maahantulotarkastuksissa Trafin pienikokoista korttia on kummasteltu. Siinähän kansallisuuskin on ilmaistu pelkällä lipun kuvalla ja aluksen nimi puuttuu kokonaan. Sekin on herättänyt maahantuloselvityksissä ihmettelyä, miksi veneellä on eri numero purjeessa ja rungossa.

        Jos veneellään aikoo liikkua pelkästään kotivesillä, nimeä ei varmaankaan vaadita. En tiedä tuleeko vaikeuksia, jos nimettömällä paatilla päättää lähteä Suomenlahdelta Saimaalle kanavan kautta.
        Kielin kanavassa vaaditaan sekin, että veneen nimen on oltava kaukaa luettavissa. Satamapoliisit kiikaroivat liikennettä ja liian pienistä kirjaimista (peräpeilissä tai kyljissä tai molemmissa) tulee huomautus.


      • nimi.alukselle kirjoitti:

        On aika outoa, ettei Trafin rekisteriotteessa ole veneen nimeä! Se mitä matkapurjehtija passin lisäksi tarvitsee, on sellainen alustodistus , jossa on veneen nimi, kansallisuus, omistajan nimi, call-sign ja numerotiedot veneestä. Maahantulotarkastuksissa Trafin pienikokoista korttia on kummasteltu. Siinähän kansallisuuskin on ilmaistu pelkällä lipun kuvalla ja aluksen nimi puuttuu kokonaan. Sekin on herättänyt maahantuloselvityksissä ihmettelyä, miksi veneellä on eri numero purjeessa ja rungossa.

        Jos veneellään aikoo liikkua pelkästään kotivesillä, nimeä ei varmaankaan vaadita. En tiedä tuleeko vaikeuksia, jos nimettömällä paatilla päättää lähteä Suomenlahdelta Saimaalle kanavan kautta.
        Kielin kanavassa vaaditaan sekin, että veneen nimen on oltava kaukaa luettavissa. Satamapoliisit kiikaroivat liikennettä ja liian pienistä kirjaimista (peräpeilissä tai kyljissä tai molemmissa) tulee huomautus.

        Mikään kansainvälinen säädös lukuunottamatta tuota radiolupaa ei vaadi, että aluksella olisi nimi. Eikä VHF ole pakollinen. Siksi on täysin perusteltua, ettei Trafikaan sellaista vaadi.


      • pakollinentunniste
        10-14 kirjoitti:

        Mikään kansainvälinen säädös lukuunottamatta tuota radiolupaa ei vaadi, että aluksella olisi nimi. Eikä VHF ole pakollinen. Siksi on täysin perusteltua, ettei Trafikaan sellaista vaadi.

        Euroopan sisävesisäännöstö, Cevni, muistaakseni edellyttää selvästi luettavissa olevaa tunnistusta pienaluksilta. Tunniste voi olla aluksen nimi tai rekisterinumero (käytännössä molemmat). Muistelen Cevni tenttiin luettuani, että aluksen nimen pakollisuudesta olisi viitattu lippuvaltion määräyksiin. Cevni ei tunne käsitettä huvivene tai huvialus.

        Googlesta löytynee alusten nimiä koskevia säädöksiä. Ainakin pikaisella selauksella tuli vastaan "Regulation no. 754 concerning ship's name....jne", jossa todettiin aluksen nimi pakolliseksi ja omistaja voi päättää minkä nimen antaa.

        Käytännön kysymys kuuluukin: miksi et antaisi veneellesi nimeä? Onko jotenkin mukavampaa puhua pelkästä rekisterinumerosta ja valmistenimestä kuin veneelle annetusta nimestä?


      • pakollinentunniste kirjoitti:

        Euroopan sisävesisäännöstö, Cevni, muistaakseni edellyttää selvästi luettavissa olevaa tunnistusta pienaluksilta. Tunniste voi olla aluksen nimi tai rekisterinumero (käytännössä molemmat). Muistelen Cevni tenttiin luettuani, että aluksen nimen pakollisuudesta olisi viitattu lippuvaltion määräyksiin. Cevni ei tunne käsitettä huvivene tai huvialus.

        Googlesta löytynee alusten nimiä koskevia säädöksiä. Ainakin pikaisella selauksella tuli vastaan "Regulation no. 754 concerning ship's name....jne", jossa todettiin aluksen nimi pakolliseksi ja omistaja voi päättää minkä nimen antaa.

        Käytännön kysymys kuuluukin: miksi et antaisi veneellesi nimeä? Onko jotenkin mukavampaa puhua pelkästä rekisterinumerosta ja valmistenimestä kuin veneelle annetusta nimestä?

        Mainitsemasi säädös näkyy olevan norjalainen, mutta pikasilmäyksellä vaikutti, että se ei pätisi huviveneisiin sielläkään. Suomessa ainakaan ei ole säädöstä, joka vaatisi huviveneiltä nimen lukuunottamatta tuota jo mainitsemaani radiolupajuttua.

        Aloittajan kysymyshän oli "onko pakollista". Hän ei ilmeisesti pidä nimeä tarpeellisena. Enkä minäkään, vaikka olenkin sellaisen veneelleni antanut, pidä sitä mitenkään toiminnallisesti välttämättömänä. Sillä ei voi korvata rekisterinumeroa ja radioliikenteessäkin voi käyttää kutsutunnusta. Tai voisi, jos ikinä olisi tarve ketään kutsua VHF:lla.


      • nimi.alukselle kirjoitti:

        On aika outoa, ettei Trafin rekisteriotteessa ole veneen nimeä! Se mitä matkapurjehtija passin lisäksi tarvitsee, on sellainen alustodistus , jossa on veneen nimi, kansallisuus, omistajan nimi, call-sign ja numerotiedot veneestä. Maahantulotarkastuksissa Trafin pienikokoista korttia on kummasteltu. Siinähän kansallisuuskin on ilmaistu pelkällä lipun kuvalla ja aluksen nimi puuttuu kokonaan. Sekin on herättänyt maahantuloselvityksissä ihmettelyä, miksi veneellä on eri numero purjeessa ja rungossa.

        Jos veneellään aikoo liikkua pelkästään kotivesillä, nimeä ei varmaankaan vaadita. En tiedä tuleeko vaikeuksia, jos nimettömällä paatilla päättää lähteä Suomenlahdelta Saimaalle kanavan kautta.
        Kielin kanavassa vaaditaan sekin, että veneen nimen on oltava kaukaa luettavissa. Satamapoliisit kiikaroivat liikennettä ja liian pienistä kirjaimista (peräpeilissä tai kyljissä tai molemmissa) tulee huomautus.

        "Sekin on herättänyt maahantuloselvityksissä ihmettelyä, miksi veneellä on eri numero purjeessa ja rungossa."

        No siitä ihmettelystäsihän pääset helposti poistamalla purjeesta numeron kokonaan. Tai pistämällä sinnekin virallisen rekisterinumeron.


      • nimi.alukselle
        10-14 kirjoitti:

        Mainitsemasi säädös näkyy olevan norjalainen, mutta pikasilmäyksellä vaikutti, että se ei pätisi huviveneisiin sielläkään. Suomessa ainakaan ei ole säädöstä, joka vaatisi huviveneiltä nimen lukuunottamatta tuota jo mainitsemaani radiolupajuttua.

        Aloittajan kysymyshän oli "onko pakollista". Hän ei ilmeisesti pidä nimeä tarpeellisena. Enkä minäkään, vaikka olenkin sellaisen veneelleni antanut, pidä sitä mitenkään toiminnallisesti välttämättömänä. Sillä ei voi korvata rekisterinumeroa ja radioliikenteessäkin voi käyttää kutsutunnusta. Tai voisi, jos ikinä olisi tarve ketään kutsua VHF:lla.

        VHF-kommentistasi on helppo päätellä, ettet olet tehnyt purjehdusreissuja "kotimerta" kauemmaksi.
        Matkapurjehduksilla VHF ja tietysti aluksen nimi on käytännössä välttämätön/pakollinen, vaikka Suomessa ei vaadita etkä itse tunne tarvitsevasi. Esim. Englannin kanaalissa edellytetään, että kutsut VHF:llä "port control":ia pyytääksesi lupaa mennä satamaan. Isoissa satamissa on vilkas laivaliikenne ja voit joutua odottamaan vuoroasi sen takia. Satamakapteeni myös neuvoo mihin voit paattisi kiinnittää. Ramsgaten satamassa annettiin jopa ohje kummalle puolella fendarit kannattaa laittaa kylkikiinnitystä varten.
        Aika usein Pohjanmerellä rannikkovartioston alus on VHF:llä kysynyt alustiedot (veneen nimi, call-sign, miehistön luku ja kansallisuus sekä "last port of call" ja seuraava satama). Ilman VHF:ää on odotettavissa hankaluuksia. Islannin vesille purjehtivien on hyvä tietää sekin, että Islannin rannikoilla purjehtiessa pitäisi nykyisin ilmoittaa sijainti VHF:llä rannikkovartiostolle 6 tunnin välein ellei veneessä ole lähettävää AISia!


      • nimi.alukselle kirjoitti:

        VHF-kommentistasi on helppo päätellä, ettet olet tehnyt purjehdusreissuja "kotimerta" kauemmaksi.
        Matkapurjehduksilla VHF ja tietysti aluksen nimi on käytännössä välttämätön/pakollinen, vaikka Suomessa ei vaadita etkä itse tunne tarvitsevasi. Esim. Englannin kanaalissa edellytetään, että kutsut VHF:llä "port control":ia pyytääksesi lupaa mennä satamaan. Isoissa satamissa on vilkas laivaliikenne ja voit joutua odottamaan vuoroasi sen takia. Satamakapteeni myös neuvoo mihin voit paattisi kiinnittää. Ramsgaten satamassa annettiin jopa ohje kummalle puolella fendarit kannattaa laittaa kylkikiinnitystä varten.
        Aika usein Pohjanmerellä rannikkovartioston alus on VHF:llä kysynyt alustiedot (veneen nimi, call-sign, miehistön luku ja kansallisuus sekä "last port of call" ja seuraava satama). Ilman VHF:ää on odotettavissa hankaluuksia. Islannin vesille purjehtivien on hyvä tietää sekin, että Islannin rannikoilla purjehtiessa pitäisi nykyisin ilmoittaa sijainti VHF:llä rannikkovartiostolle 6 tunnin välein ellei veneessä ole lähettävää AISia!

        Kyllä, pitää paikkansa, että veneilen vain Itämerellä. Se pätee myös vähintään 95%:iin suomalaisista matkaveneilijöistä (sekä purje- että moottori-), joten eksoottisempien rannikoiden kokemuksilla ei ole valtaosalle kuin uteliaisuusarvoa.

        Vaikka on sinänsä mielenkiintoista lukea vaikkapa Seppomartin, Arielin jne. kokemuksia maailman meriltä, niin ellei kysyjä nimenomaisesti kerro veneilyalueensa ulottuvan Itämäeren ulkopuolelle, on jokseenkin hölmöä ruveta esittämään hänelle, että pitää tehdä näin tai noin "koska Espanjassa/Intiassa/Kanadassa tms. on tarpeen".


      • ItämeriYllättävSuuriPaha
        10-14 kirjoitti:

        Kyllä, pitää paikkansa, että veneilen vain Itämerellä. Se pätee myös vähintään 95%:iin suomalaisista matkaveneilijöistä (sekä purje- että moottori-), joten eksoottisempien rannikoiden kokemuksilla ei ole valtaosalle kuin uteliaisuusarvoa.

        Vaikka on sinänsä mielenkiintoista lukea vaikkapa Seppomartin, Arielin jne. kokemuksia maailman meriltä, niin ellei kysyjä nimenomaisesti kerro veneilyalueensa ulottuvan Itämäeren ulkopuolelle, on jokseenkin hölmöä ruveta esittämään hänelle, että pitää tehdä näin tai noin "koska Espanjassa/Intiassa/Kanadassa tms. on tarpeen".

        kyllä VHF voi olla tarpeen Itämerelläkin, kännyköiden kentät häviävät, jollet seilaa rannikon tuntumassa 10-15nm, mukava kuulla esim sääennusteita sieltä pidemmällä siivulla, ehkä tuleekin hätä tai jollain muulla on hätätilanne.

        Suomessa VHF liikenne on VTS liikennettä lukuun ottamatta aika hiljaista, mutta jo Ruotsissa huomattavasti vilkkaampaa, kun joku on pulassa milloin mistäkin syystä.


    • tässäkaikkitänään

      Veneellä tulee olla nimi, eikä sitä pidä vaihtaa. Syy on aivan helposti ymmärrettävissä.
      Meren jumala, Poseidon, pitää kaikista vesillä liikkuvista aluksista kirjaa. Ja siinä kirjassa aluksella on nimi. Nimen vaihtaminen aiheuttaa Poseidonille ylimääräistä kirjausten muutos- ja korjaustarvetta, puhumattakaan siitä, että kirjan sivut menevät ruman näköiseksi, kun vanhoja nimiä yliviivataan ja riviväleihin kirjoitetaan uusia. Kaikki tämä turha työ vituttaa meren jumalaa, eikä hän jätä sopivan tilaisuuden tullen, näpäyttämättä tällaista laivuria.

      • AHTI-vt.Poseidon

        Ugh.


      • kvg_auttaa

        Kuten aina, kvg auttaa nimen vaihdossa. Netistä kyllä löytyy hyvät Poseidonin kelpuuttamat ohjeet vanhan nimen poistoon. Ilman suurempia Poseidonin näpäytyksiä olen kuitenkin jo useammalle veneelle ihan omin päin antanut uuden nimen.


    • ei.tarvitse

      Mikä se ruma nimi oli?

      • MitenRumaOli

        Samaa mietin.


      • Huutiksi

        Selipaatti oli veneen nimi.


      • assimpleasthat
        Huutiksi kirjoitti:

        Selipaatti oli veneen nimi.

        Ja sinulle tuottaa sitten vaikeuksia keksiä kauniimpaa? Vanha nimen on aurinko kuitenkin polttanut siihen, vaikka kirjaimet irti repisitkin. Keksi parempi nimi ja peitä vanha nimi sillä.


      • luovuutta
        Huutiksi kirjoitti:

        Selipaatti oli veneen nimi.

        Edellisen omistajan vaimo kai huomasi, että kallellaan oleva vene ei sovi hänelle. Vaimo ei suostunut lähtemään mukaan eikä antanut lupaa ottaa veneelle vieraita naisiakaan. Kaveri taas ei ollut virtuoosi sivistyssanoissa.
        Voisithan korjata nimen, ja jos oikein ymmärrän, yhden kirjaimen vaihtamalla.


    • nolottaa

      Itämeren ulkopuolella nimi on numeroita tärkeämpää. Jos veneen papereissa ei ole nimeä, aiheutuu siitä melkoista ihmettelyä. Se että olet suomalainen saattaa helpottaa tilannetta. Ovat jo alkaneet tottua meidän outoihin rekisteritodistuksiin. Trafi voisi mennä jollekin EUn kurssille asiasta.

      • Nomanswater

        Kysytään Bernerin Anskulta - siihen saakka olkoon vaikka No Name !!!


      • Eunukki2

        Asia on juuri päinvastoin. Suomen viranomaiset haluavat noudattaa pilkuntarkasti EU:n säädöksiä eivätkä uskalla vaatia mitään mitä EU ei vaadi. Kaikki kansallinen tai kansainvälinen (ei-EU) on pannassa. Oman maan nimeäkään ei uskalla laittaa, sehän voisi olla äärioikeistolaista nationalismia!


    • EiNim

      Hyvä kompromissi teille pulmaan, veneelle nimi No name tai nimetön

      • BBCn_ohjelma

        "Insert name here" olisi myös sopiva, tosin vähän pitkä.


      • Sailor1

        Unnamed.


    • Huutiksi

      Poistuva nimi ei ole oleellinen. Siksi tässä vähän purnaan nimenantoa vastaan että jos nimeän kiulun vaikka Annastiinaksi, on pitkin Suomea 1200 muutakin Annastiinaa itserakennetusta vanerijollasta alkaen. Jos nimeän veneen tyyliin "Finn 26" tai "Sunwind 27", on yksilöityvyys ihan sama ja nimi lukee usein jo valmiina jossain. Jos veneeni nimi olisi jonkun rekisterinpitäjän määräämä P12345, olisi veneeni heti sen mukaan yksilöitävissä. Rannat tihkuvat mitä naurettavimpia nimiä Suomalaisista naistennimistä muinaisten merenneitojen ja jumalten nimiin. En halua mitään tekoimelää paskajuttua siihen perään enää riesaksi. Jos veneeni nimi olisi jonkun rekisterinpitäjän määräämä P12345, olisi veneeni heti sen mukaan yksilöitävissä. Edellisellä veneelläkään ei ollut nimeä, mutta se ei ollutkaan rekisterissä.

      Veneen nimijuttuhan on ihan täysin uskomus- ja perinneriesa siis, johon en aio osallistua, mutta kysyinkin sitä että tuleeko siitä ongelmia ja vastauksen jo sainkin. Kiitos siitä. Jatkan nimiuskovaisten väittelyn seuraamista suurella mielenkiinnolla.

      • mielikuvitustapliis

        Niistä nimettömyyden virallisista ongelmista jo saitkin tietoa. Sitten on ne käytännön ongelmat. Peeyksikaksikolmeneljäviisi on tolkuttoman hankala sanottavaksi. Ja aivan varmasti joudut sitä nimeä muille kertomaan. Todellista mielikuvituksen puutetta taas, jos ei keksi sellaista helposti äännettävää nimeä, joka ei ole mielestäsi naurettava, tekoimelä tai täysin yksilöllinen. Muutenkin samannimisyys on olematon ongelma, tuskin koskaan sattuisit samaan satamaan toisen Annastiinan kanssa, jos sellaista edes on olemassa.

        Oikeasti tässä vastustuksessa on kysymys vain itsensä nostamisesta rahvaan yläpuolelle, ei mistään uskovaisuudesta.


      • Antti-Juhani

        Mä kyllä ymmärsin tämän niin että aloittaja ei halua nimeä. Ei mielikuvitussyystä vaan jostain syystä haluaa olla erilainen? Miten sillä nostetaan itsensä "Rahvaan yläpuolelle"? En tajua. Etkä tajua sinäkään, mutta heitit olkiukon.

        Sekin todettiin että varsinaista virallista ongelmaa ei ole.


      • olkipukki_
        Antti-Juhani kirjoitti:

        Mä kyllä ymmärsin tämän niin että aloittaja ei halua nimeä. Ei mielikuvitussyystä vaan jostain syystä haluaa olla erilainen? Miten sillä nostetaan itsensä "Rahvaan yläpuolelle"? En tajua. Etkä tajua sinäkään, mutta heitit olkiukon.

        Sekin todettiin että varsinaista virallista ongelmaa ei ole.

        Et sitten mitenkään huomannut, miten tyhmiä ne muiden antamat nimet ovat aloittajan mielestä. Jos muut ovat tyhmiä, miten asemoit itsesi silloin? Siinä sulle olkiukkoa.


      • faktoja.jos.saisi
        mielikuvitustapliis kirjoitti:

        Niistä nimettömyyden virallisista ongelmista jo saitkin tietoa. Sitten on ne käytännön ongelmat. Peeyksikaksikolmeneljäviisi on tolkuttoman hankala sanottavaksi. Ja aivan varmasti joudut sitä nimeä muille kertomaan. Todellista mielikuvituksen puutetta taas, jos ei keksi sellaista helposti äännettävää nimeä, joka ei ole mielestäsi naurettava, tekoimelä tai täysin yksilöllinen. Muutenkin samannimisyys on olematon ongelma, tuskin koskaan sattuisit samaan satamaan toisen Annastiinan kanssa, jos sellaista edes on olemassa.

        Oikeasti tässä vastustuksessa on kysymys vain itsensä nostamisesta rahvaan yläpuolelle, ei mistään uskovaisuudesta.

        Kerropa, miksi sitä nimeä joutuisi vain Suomessa tai yleensä Itämeren Schengen-maiden välillä liikkuva kertoilemaan?


      • mielikuvitustapliis
        faktoja.jos.saisi kirjoitti:

        Kerropa, miksi sitä nimeä joutuisi vain Suomessa tai yleensä Itämeren Schengen-maiden välillä liikkuva kertoilemaan?

        Useammassakin vierassatamassa olen täyttänyt veneen nimen kirjaan. Ja likipitäen kaikissa laiturikeskusteluissa puhutaan veneen nimillä. Jos viranomainen tulee merellä katsomaan, se kyllä keskustelee veneen ensisijaisesti veneen nimeä käyttäen. Nämä ovat käytännön faktoja, vaikka nimeä ei kukaan virallisesti vaadikaan. Ilmankin selviää hieman selitellen niin kauan, kun ei sitä aluksen vhf-lupaa ja mmsi-numeroa hae.


      • mielikuvitustapliis kirjoitti:

        Useammassakin vierassatamassa olen täyttänyt veneen nimen kirjaan. Ja likipitäen kaikissa laiturikeskusteluissa puhutaan veneen nimillä. Jos viranomainen tulee merellä katsomaan, se kyllä keskustelee veneen ensisijaisesti veneen nimeä käyttäen. Nämä ovat käytännön faktoja, vaikka nimeä ei kukaan virallisesti vaadikaan. Ilmankin selviää hieman selitellen niin kauan, kun ei sitä aluksen vhf-lupaa ja mmsi-numeroa hae.

        Ei siinä mitään tarvitse selitellä. Merkitsee sinne kirjaan (tosin eihän sitä tapaa edes ole juuri muualla kuin Virossa) pelkän rekisterinumeron. Ja äärimmäisen harvinaista se on, että viranomainen Itämerellä tulee radiolla kyselemään. Lähes 25 veneilyvuoden aikana ei ole minulle tapahtunut kertaakaan, vaikka veneilen paljon.

        Laiturikeskusteluissa ihmiset kyllä yleensä sanovat "minun veneeni" tai "meidän veneemme" sen sijaan, että käyttäisivät nimeä.


      • mielikuvitustapliis
        10-14 kirjoitti:

        Ei siinä mitään tarvitse selitellä. Merkitsee sinne kirjaan (tosin eihän sitä tapaa edes ole juuri muualla kuin Virossa) pelkän rekisterinumeron. Ja äärimmäisen harvinaista se on, että viranomainen Itämerellä tulee radiolla kyselemään. Lähes 25 veneilyvuoden aikana ei ole minulle tapahtunut kertaakaan, vaikka veneilen paljon.

        Laiturikeskusteluissa ihmiset kyllä yleensä sanovat "minun veneeni" tai "meidän veneemme" sen sijaan, että käyttäisivät nimeä.

        Taitaa olla veneesi nimi jotenkin erikoisen vaikea, jos laiturilla vain "veneestä" puhutaan. Tai ehkä, mikä juttujesi perusteella tuntuisi todennäköiseltä, olet vaikeasti lähestyttävä ihminen, jonka veneeseenkin pidetään etäisyyttä. Niillä laitureilla, missä minä olen ollut, keskustellaan yleensä veneen nimellä. Tutuissa ympyröissä aina ja ainoastaan käytetään veneiden nimiä. Vaikka keskustelu muualla alkaisikin "meidän veneellä" se jatkossa esitellään omalla nimellään.

        Sen kerran kun viranomainen on minua puhutellut, aloitti kyllä veneen nimellä tultuaan ribillä rinnalle katsomaan. Yrittivät kyllä ensin vhf:llä, jota silloin ei kukaan ollut sisällä kuuntelemassa. Virossa satamakirjan täyttäminen on yleistä, mutta olen sitä kotimaassakin tehnyt.


      • mielikuvitustapliis kirjoitti:

        Taitaa olla veneesi nimi jotenkin erikoisen vaikea, jos laiturilla vain "veneestä" puhutaan. Tai ehkä, mikä juttujesi perusteella tuntuisi todennäköiseltä, olet vaikeasti lähestyttävä ihminen, jonka veneeseenkin pidetään etäisyyttä. Niillä laitureilla, missä minä olen ollut, keskustellaan yleensä veneen nimellä. Tutuissa ympyröissä aina ja ainoastaan käytetään veneiden nimiä. Vaikka keskustelu muualla alkaisikin "meidän veneellä" se jatkossa esitellään omalla nimellään.

        Sen kerran kun viranomainen on minua puhutellut, aloitti kyllä veneen nimellä tultuaan ribillä rinnalle katsomaan. Yrittivät kyllä ensin vhf:llä, jota silloin ei kukaan ollut sisällä kuuntelemassa. Virossa satamakirjan täyttäminen on yleistä, mutta olen sitä kotimaassakin tehnyt.

        Jutustelen tuntemattomien kanssa melko harvoin laitureilla, joten otokseni voi olla suppea, mutta en muista kenenkään KOSKAAN maininneen veneensä nimeä. Tältä kesältä muistan nyt äkkipäätään puolisen tusinaa keskustelua eri vierassatamista Suomen ja Viron rannikolta. Venetyyppi on saatettu mainita, esim. "tuon Bavarian porukat sanoivat, että Dirhamin jälkeen oli aika paha aallokko" tai "tuo Äksä on kuulemma Visbysta tulossa".

        Ja kun muistelen, mitä puhutaan oman seuran satamissa, niin ei silloinkaan kovin usein veneiden nimiä mainita. Mahdollisesti silloin, kun puhutaan jostain sellaisesta veneestä, jonka porukkaa ei ole paikalla, saatetaan puhua veneen nimellä. Tavallisempaa silloinkin on kyllä puhua ko. veneen kipparista (tai sellaisena pidetystä), tyyliin "Kallellahan on muistaakseni laminaattipurjeet" tai "näin Virtaset viime viikolla Kasnäsissa" jne.


      • sutOnTunnistettu
        10-14 kirjoitti:

        Jutustelen tuntemattomien kanssa melko harvoin laitureilla, joten otokseni voi olla suppea, mutta en muista kenenkään KOSKAAN maininneen veneensä nimeä. Tältä kesältä muistan nyt äkkipäätään puolisen tusinaa keskustelua eri vierassatamista Suomen ja Viron rannikolta. Venetyyppi on saatettu mainita, esim. "tuon Bavarian porukat sanoivat, että Dirhamin jälkeen oli aika paha aallokko" tai "tuo Äksä on kuulemma Visbysta tulossa".

        Ja kun muistelen, mitä puhutaan oman seuran satamissa, niin ei silloinkaan kovin usein veneiden nimiä mainita. Mahdollisesti silloin, kun puhutaan jostain sellaisesta veneestä, jonka porukkaa ei ole paikalla, saatetaan puhua veneen nimellä. Tavallisempaa silloinkin on kyllä puhua ko. veneen kipparista (tai sellaisena pidetystä), tyyliin "Kallellahan on muistaakseni laminaattipurjeet" tai "näin Virtaset viime viikolla Kasnäsissa" jne.

        JuoruÄmmä 35 jalkaa=10-14


      • tosiuskottavaa

        On tää jälleen kerran niin tätä. 10-14 väittelee nimen tarpeellisuudesta Itämeren ulkopuolella, missä itse ei ole ikinä käynyt. Ja tietenkin sanoo, ettei laitureilla KOSKAAN puhuta veneiden nimillä kerrottuaan ensin, ettei juurikaan keskutele laitureilla..


    • miksi.sitten.ei

      Kuten edelläkin todettu, kysymys kuuluu käytännössä: miksi ei nimeä? Nimi helpottaa kaikkea veneeseen liittyvää kommunikointia, jos vene ei ole "se valkoinen, siniraitainen" tai "Virtasten vene". Tietysti, jos vene pidetään tiukasti perheen sisäisenä asiana, eikä liiemmin poiketa vierassatamiin, se voi kulkea vain nimikkeellä "vene". Nimen antaminen ei kuitenkaan maksa mitään, eivätkä tarratkaan paljoa, miksi siis pihdata.

    • Nimeä_vaihtoon

      Voihan sitä alkuperäistä nimeä muokata. Tekee siitä esim.. kaksiosaisen. Tai jos nimi on tosi ruma , ja vene on kuitenkin nätti, niin vaihtaa kokonaan uuden ja nätimmän nimen.

      Tuskin sen nimen vaihtaminen tuo huonoa onnea (vaikka jossain niin väitetään),, päinvastoin vene saa uuden ja paremman elämän.

      • aussien.suositus

        Kerroit veneen nimen vaihtamisesta, jota kai jotkut täälläkin arastelevat kuten jotkut veneen nimiä muutenkin.

        Maailmalla seilatessani opin australialaisten purjehtijoiden perinteellisen suosituksen: "Säilytä sama nimi kaikilla veneilläsi. Älä muuta veneesi nimeä, vaikka veneesi vaihtuvat. Kukaan purjehtija ei muista sukunimeäsi. Sinut muistetaan vain etunimelläsi ja veneesi nimellä!"
        Aussien mukaan veneesi nimi on siis jonkinlainen sukunimesi. Älä vaihda sitä!
        Monet laittavat veneensä nimen perään järjestysnumeron, mutta sekään ei ole tarpeellinen.


      • suosittelenminäkin
        aussien.suositus kirjoitti:

        Kerroit veneen nimen vaihtamisesta, jota kai jotkut täälläkin arastelevat kuten jotkut veneen nimiä muutenkin.

        Maailmalla seilatessani opin australialaisten purjehtijoiden perinteellisen suosituksen: "Säilytä sama nimi kaikilla veneilläsi. Älä muuta veneesi nimeä, vaikka veneesi vaihtuvat. Kukaan purjehtija ei muista sukunimeäsi. Sinut muistetaan vain etunimelläsi ja veneesi nimellä!"
        Aussien mukaan veneesi nimi on siis jonkinlainen sukunimesi. Älä vaihda sitä!
        Monet laittavat veneensä nimen perään järjestysnumeron, mutta sekään ei ole tarpeellinen.

        Ei vain aussit, sama pätee täälläkin. Minulla ainakin on kohtalaisen hyvissäkin purjehtijatutuissa useita, joiden sukunimen muistaminen vaatii vähintään ponnistelua, jos tiedän ollenkaan. Etunimen ja veneen nimen kyllä tiedän, jopa purjenumeron muistan paremmin kuin sukunimen. Ja aika yleistä on sekin, että myyjä suorastaan kieltää pitämästä veneen nimeä, koska haluaa seuraavan veneensä olevan samanniminen. Ja sitten on klassikot, joissa nimi kuuluu veneen "persoonaan" ja sillä on usein jokin tarinakin takanaan.


      • vene.ja.ihminen

        Ihan tässä pari viikkoa sitten oli tilanne, jossa minulle kerrottiin veneen omistajan nimi, joka ei kilistänyt mitään kelloja päässäni. Kun kuitenkin veneen matkat tuntuivat hiukan tutuilta, kysyin veneen nimeä. Sen kuultuani taustat aukesivat, venehän oli toki tuttu. Sitten tiesin henkilönkin.


    • Antti-Juhani

      Miksi veneellä pitää olle nimi kun ei autollakaan ole? Eikä moottorikelkalla tahi suksilla. Soutuveneet on nimettömiä ja lähes kaikki perämoottorikaukalot. Pienemmät purjeveneetkin on helposti nimettömiä. Missä kohden tulee tämä nimitarve? VHF:ssä, vierasvenelaiturimaksussa vai Kielin kanavalla?

      Minusta on jonkinlaista suuruudenhulluutta nimetä joku 10 metrinen lasikuitupurkki jollain mukamas hienolla nimellä. Ei naapurin ukkokaan ei ole harrasteferrarinsa perään kirjoittanut mitään Auvo-Uolevia vaikka joka kesä sillä euroopassa käykin?

      Mun mielestä aloittajalla on täys oikeus raapia oman veneensä kyljistä kaikki tunnisteet, rek.tunn. lukuunottamatta, pois jos haluaa. Mitä vattua se sataman rantaukoille ja pappakerhoille kuuluu?

      • vapaus.valita

        Autoa tarvitaan paikasta toiseen siiirtymiseen, kun vene taas on perheenjäsen. Autoa vaihdetaan kuin kansallispukuiset hevosta, mutta vene luovutetaan aina hyvään kotiin.

        Lasten nimissä käytetään kaksiosaista nimeä, jos oikein hienostellaan.

        Mitä vattua se muille kuuluu, jos veneelle annetaan nimi (tai jätetään antamatta).


      • Antti-Juhani

        Tuot mainiosti esiin sitä idiotismia joka veneilyyn liittyy. Erityisesti purjeveneilyyn. Kylmä totuus on kuitenkin että veneet odottavat nettiveneessä vuosia päästäkseen mihin hyvänsä. Vaikka kaatopaikalle. Myyjä odottaa saavansa siitä vain rahaa. Kukaan ei myy perheenjäsentä.

        Edelleenkin, kuten nimimerkissäsi toteat, vapaus on valita. Siitä pidettäköön kiinni ja perinnepussihousut maalatkoon edelleen niitä nimiään ja paikkakuntiaan veneiden persuuksiin.


      • perjkl

        Missä kirjoituksessa on vaadittu veneelle nimeä? Toistaiseksi on argumentoitu hyvin puhtaasti käytännön asioilla sanallakaan viittaamatta perinteisiin. Koitahan siis vain itse pysyä niissä perinnepussihousuissasi.


      • perjkl kirjoitti:

        Missä kirjoituksessa on vaadittu veneelle nimeä? Toistaiseksi on argumentoitu hyvin puhtaasti käytännön asioilla sanallakaan viittaamatta perinteisiin. Koitahan siis vain itse pysyä niissä perinnepussihousuissasi.

        Tosin ne käytännölliset perusteet ovat olleet aika ohkaisia. Itämeren alueella (poislukien Venäjä) liikkuvalle ne eivät ole relevantteja.


      • nuurdikki
        Antti-Juhani kirjoitti:

        Tuot mainiosti esiin sitä idiotismia joka veneilyyn liittyy. Erityisesti purjeveneilyyn. Kylmä totuus on kuitenkin että veneet odottavat nettiveneessä vuosia päästäkseen mihin hyvänsä. Vaikka kaatopaikalle. Myyjä odottaa saavansa siitä vain rahaa. Kukaan ei myy perheenjäsentä.

        Edelleenkin, kuten nimimerkissäsi toteat, vapaus on valita. Siitä pidettäköön kiinni ja perinnepussihousut maalatkoon edelleen niitä nimiään ja paikkakuntiaan veneiden persuuksiin.

        Omituinen näkökanta, ikäänkuin veneet hankittaisiin nettiveneessä roikotettaviksi rahanhankinta tarkoitus mielessä.
        Eiköhän se ole kuitenki niin että kun sen oikean veneen on löytänyt saattaa se olla perheen käytössä useammankin vuosikymmenen. Uuden omistajan etsiminen sitten aikanaan voi ottaa muutaman vuoden.


      • 22.kautta.takana
        nuurdikki kirjoitti:

        Omituinen näkökanta, ikäänkuin veneet hankittaisiin nettiveneessä roikotettaviksi rahanhankinta tarkoitus mielessä.
        Eiköhän se ole kuitenki niin että kun sen oikean veneen on löytänyt saattaa se olla perheen käytössä useammankin vuosikymmenen. Uuden omistajan etsiminen sitten aikanaan voi ottaa muutaman vuoden.

        Aivan kuin veneet ostettaisiin vain myytäviksi... No, välittäjäthän tuskin nimiin paneutuvatkaan.


    • EiNimiVenettäPahenna
    • seiloriska

      no siksi nimi että se on siiistin näköstä siellä perätuhdossa!

      • outo.logiikka

        Perustelu jää perseen alle. Vaikka olisikin siistin näköistä siellä perätuhdossa, ei se paljon perätuhdolla istujan alta näy.


    • Nickers

      Aika naisellista tuo nimettömillä seiluu :-/

    • seppomartti

      Katselen Portugalin Lagosissa kaikenmaalaisia veneitä. Malla ja vedessä yhteensä ehtä 700. Ei ole yhdellekään muulle tullut mieleen jättää purjevene nimettömäksi paitsi suomalaiselle änkyrälle " kun ei ole pakko". Hyvä kun ei ole kaikkeen pakkoa vaan ihmiset tekee miten on hyvä. Näillä leveysasteilla nimettömällä veneellä asioiminen tekisi elämän todella hankalaksi , vaikkei ole pakkoa.

      • eitarviinimeä

        Just näin. Käytiin mekin sielläpäin. Lagosissakin ja sadassa muussa satamassa matkan varrella.
        Kyllä olisi saanut selitellä, että "ei sillä mitään nimeä ole..."


      • Toisaalta: jos et ole itse nimettömällä veneellä liikkunut, et itse asiassa pysty antamaan luotettavaa todistajalausuntoa siitä, miten sellaisen kanssa asiointi viranomaisissa sujuisi.

        "Niin muutkin tekevät" on tyhmimpiä perusteluja toiminnalle. mitä keksiä saattaa.


      • turhaapelleilyä
        10-14 kirjoitti:

        Toisaalta: jos et ole itse nimettömällä veneellä liikkunut, et itse asiassa pysty antamaan luotettavaa todistajalausuntoa siitä, miten sellaisen kanssa asiointi viranomaisissa sujuisi.

        "Niin muutkin tekevät" on tyhmimpiä perusteluja toiminnalle. mitä keksiä saattaa.

        Ja toisaalta: jos sinulla, nimimerkki 10-14, ei ole omaa kokemusta ulkomailla purjehtimisesta, maahantulobyrokratioista ja satamista, perustelusi ovat "tyhmimpiä, mitä keksiä saattaa".
        Vaikka täällä todistellaaan, ettei Suomessa tarvita veneelle nimeä, pitkille purjehduksille lähtijöiden kannattaa nimetä veneensä ja hommata sellainen alustodistus, jossa veneen nimi on merkittynä. Trafin rekisteriotteessa ei ole veneen nimeä, vaikka aluksen nimi on ensimmäinen asia, jota kysytään vaikkapa rannikkovartiostojen tekemissä tarkastuksissa tai satamaan ilmoittautuessa.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Toisaalta: jos et ole itse nimettömällä veneellä liikkunut, et itse asiassa pysty antamaan luotettavaa todistajalausuntoa siitä, miten sellaisen kanssa asiointi viranomaisissa sujuisi.

        "Niin muutkin tekevät" on tyhmimpiä perusteluja toiminnalle. mitä keksiä saattaa.

        Siis kaikki muut ovat tyhmiä paitsi sinä. Eikö yhtään epäillytä?


      • muutkyllä
        seppomartti kirjoitti:

        Siis kaikki muut ovat tyhmiä paitsi sinä. Eikö yhtään epäillytä?

        Ketä muuta hyvänsä epäilyttäisi, mutta väitetystä älykkyydestään huolimatta 10-14 on niin tyhmä, ettei älyä epäillä.


      • Solmuvauhdissa
        muutkyllä kirjoitti:

        Ketä muuta hyvänsä epäilyttäisi, mutta väitetystä älykkyydestään huolimatta 10-14 on niin tyhmä, ettei älyä epäillä.

        Muistanko oikein, että tämä 10-14 on se sama veijari, joka perusteli taannoin, miksi purjehtijan ei tarvitse osata solmuja?


      • sehän_se
        Solmuvauhdissa kirjoitti:

        Muistanko oikein, että tämä 10-14 on se sama veijari, joka perusteli taannoin, miksi purjehtijan ei tarvitse osata solmuja?

        Oikein muistat. On varmaan kunniakasta olla osaamatta jotain.


      • Solmuvauhdissa kirjoitti:

        Muistanko oikein, että tämä 10-14 on se sama veijari, joka perusteli taannoin, miksi purjehtijan ei tarvitse osata solmuja?

        Muistat oikein, niin olen sanonut ja sanon edelleen.

        Tässä on kyse ihan peruslogiikasta: yhden henkilön omakohtaisella kokemuksella ei voi sanoa, että jotain tarvitaan aina. Mutta sen perusteella voidaan sanoa, että väite "tarvitaan aina" on epätosi. Pätee solmuihin, VHF:n käyttöön, veneen nimeen ja KAIKKEEN ELÄMÄSSÄ!


      • edelleen.typerää
        10-14 kirjoitti:

        Muistat oikein, niin olen sanonut ja sanon edelleen.

        Tässä on kyse ihan peruslogiikasta: yhden henkilön omakohtaisella kokemuksella ei voi sanoa, että jotain tarvitaan aina. Mutta sen perusteella voidaan sanoa, että väite "tarvitaan aina" on epätosi. Pätee solmuihin, VHF:n käyttöön, veneen nimeen ja KAIKKEEN ELÄMÄSSÄ!

        Niinpä, ei tarvita aina pätee solmuihin. Minunkin veneeni on laiturissa kiinni neljällä köydellä, joissa on itse pleissaamani haka. Onko kiinnitys veneen puolella knaapiin, on jo tosin solmun rajatapaus. Mutta että AINA selviäisi ilman solmuja, on epätosi. Ja vain 10-14 kaltainen typerys yrittää muuta. Aivan kuten 10-14 kaltainen typerys yrittäisi selvitä ilman nimeä veneessään. Ehkä selviäminen on väärä ilmaisu, ilman solmuja ja nimeä ei varmaankaan kuole, mutta tekee elämänsä käsittämättömän typerästä motivaatiosta vaikeaksi. Ja kuitenkin hän ilmoittaa inhoavansa turhaa vaivaa kaikin tavoin.


      • edelleen.typerää kirjoitti:

        Niinpä, ei tarvita aina pätee solmuihin. Minunkin veneeni on laiturissa kiinni neljällä köydellä, joissa on itse pleissaamani haka. Onko kiinnitys veneen puolella knaapiin, on jo tosin solmun rajatapaus. Mutta että AINA selviäisi ilman solmuja, on epätosi. Ja vain 10-14 kaltainen typerys yrittää muuta. Aivan kuten 10-14 kaltainen typerys yrittäisi selvitä ilman nimeä veneessään. Ehkä selviäminen on väärä ilmaisu, ilman solmuja ja nimeä ei varmaankaan kuole, mutta tekee elämänsä käsittämättömän typerästä motivaatiosta vaikeaksi. Ja kuitenkin hän ilmoittaa inhoavansa turhaa vaivaa kaikin tavoin.

        Ei tee edes elämää vaikeaksi. Päinvastoin, helpommaksi. Se, joka väittää, ettei pärjää ilman solmuja, on yksinkertaisesti osaamaton idiootti. Kai sinä myös sitten käytät öljylamppuja sähkön sijasta jne.?


      • typeryys.jatkuu
        10-14 kirjoitti:

        Ei tee edes elämää vaikeaksi. Päinvastoin, helpommaksi. Se, joka väittää, ettei pärjää ilman solmuja, on yksinkertaisesti osaamaton idiootti. Kai sinä myös sitten käytät öljylamppuja sähkön sijasta jne.?

        Eilen purin rikiä telakointia valmistellessa. Siinä avasin solmut ainakin purjesiteistä, reiviköysistä, cunninghamista ja barduunoista. Vastaavasti tein solmut falleihin mastolla, kannattavan kini köyteen rajoittaakseni kikin aukeamista täyteen mittaansa, purjesiteeseen rullatun ison ympäri ja takastaagiin, josta oli purettu talja pois. Tietenkin jotain vippas- ja kepulikonsteja olisi voinut keksiä solmujen korvikkeeksi, mutta ne olisivat olleet nimenomaan paljon monimutkaisempia korvikkeita. Ainakin olisi vaadittu lukuisa joukko jotain tarranauhan tapaisia lisävitkuttimia, joita ei muuten tarvitsisi. Solmut syntyivät sekunneissa. Ja elämähän piti tehdä helpoksi, ei vaikeaksi. Ja kyllä, käytän öljylyhtyjä. Veneessä on kyllä täysi sähkövalaistuskin.

        Miten muuten kiinnität puosuntuolin, jos pitää nousta mastoon?


      • typeryys.jatkuu kirjoitti:

        Eilen purin rikiä telakointia valmistellessa. Siinä avasin solmut ainakin purjesiteistä, reiviköysistä, cunninghamista ja barduunoista. Vastaavasti tein solmut falleihin mastolla, kannattavan kini köyteen rajoittaakseni kikin aukeamista täyteen mittaansa, purjesiteeseen rullatun ison ympäri ja takastaagiin, josta oli purettu talja pois. Tietenkin jotain vippas- ja kepulikonsteja olisi voinut keksiä solmujen korvikkeeksi, mutta ne olisivat olleet nimenomaan paljon monimutkaisempia korvikkeita. Ainakin olisi vaadittu lukuisa joukko jotain tarranauhan tapaisia lisävitkuttimia, joita ei muuten tarvitsisi. Solmut syntyivät sekunneissa. Ja elämähän piti tehdä helpoksi, ei vaikeaksi. Ja kyllä, käytän öljylyhtyjä. Veneessä on kyllä täysi sähkövalaistuskin.

        Miten muuten kiinnität puosuntuolin, jos pitää nousta mastoon?

        Puosuntuolin kiinnitän nostimen päässä olevalla haalla. Purjesiteinä käytän niitä pallopäisiä kumiköysiä, reiviköysissä on pienet lukkohaat, cunninghamia en ole ikinä viitsinyt edes laittaa mutta sama toimisi siihenkin. Barduunoihin en ota kantaa, sellaista venettä en ostaisi, jossa moiset on riesana.
        Talvisäilytysajan siteiksi käy myös ne kumiköydet.

        Edelleenkin se ainoa "solmu", jota olen lähes 25 veneilyvuoden aikana tarvinnut, on knaapisolmu ja sitä minä en edes lue varsinaiseksi solmuksi.


      • hampaat_tallella
        10-14 kirjoitti:

        Puosuntuolin kiinnitän nostimen päässä olevalla haalla. Purjesiteinä käytän niitä pallopäisiä kumiköysiä, reiviköysissä on pienet lukkohaat, cunninghamia en ole ikinä viitsinyt edes laittaa mutta sama toimisi siihenkin. Barduunoihin en ota kantaa, sellaista venettä en ostaisi, jossa moiset on riesana.
        Talvisäilytysajan siteiksi käy myös ne kumiköydet.

        Edelleenkin se ainoa "solmu", jota olen lähes 25 veneilyvuoden aikana tarvinnut, on knaapisolmu ja sitä minä en edes lue varsinaiseksi solmuksi.

        Ja puosuntuoli tietenkin kiinni sellaisella tavallisella pikahaalla, joka on pleissattu köyteen? Siinä kohtaa on tehty kaksi todella karkeaa virhettä. Juuri uuden spinnufallin päähän ostamassani Tylaskan haassa on jo maininta, ettei saa käyttää henkilönostoihin tai taakan nostamiseen ihmisten yläpuolelle. Kuitenkin se Tylaska on varmuudeltaan moninkertainen normi pikahakaan verrattuna. Pikahaan saa laukaistua tahattomasti melkoisen helpolla.

        Vaikka pleissi heikentää köyttä oleellisesti vähemmän kuin solmu, se on silti köydessä suuri epävarmuustekijä. Erityisen epävarma se on falleissa, joissa pleissi menee mastossa kehrän päälle. Siellä se jauhautuu katki, vaikka päällepäin ei näy mitään vikaa. Noista syistä mastoon nousu on sallittua ainoastaan pleissin taakse tehdyn solmun varassa. Mutta etpä taidakaan itse sinne mastoon mennä, vaan vaarannat jonkun muun hengen.

        Pallopäisistä purjesiteistä tulee lähinnä mieleen vanha pilapiirros. Siinä etuhampaaton purjehtija tapaa toisen samanlaisen ja toteaa, että taidat käyttää samanlaisia purjesiteitä kuin minäkin. Joskus 70-luvulla sellaisia käytettyäni totesin niiden olevan perkeleestä, ei ikinä enää. Eipä niitä juuri kukaan mukaan enää käytä, paitsi näköjään joku kädetön. Melkoista kädettömyyttä osoittaa myös cunninghamin käyttämättä jättäminen. Ei ihme, ettei kryssi maistu.

        Haka, joka menisi purjeen reivireiästä läpi, olisi karkeasti alimittainen reiviköyteen. Paljon pitää vaivaa nähdä ollakseen käyttämättä yksinkertaisinta ratkaisua.


    • Tietäjä_52

      Aloittajalle tiedoksi; voit käyttää veneesi nimenä sen tyyppinimeä (Finn26:ko se oli?) tai rekisteritunnusta. Kaikki muu on vapaaehtoista.

    • Nimetön1256

      Niin, tämä kirjoitus pisti minut miettimään...
      Pitääkö lapsillekaan antaa mitään nimeä?
      Eikö riitä, että antaa pelkän sosiaaliturvatunnuksen nimeksi?
      Tai sitten vaan lapsi 1, lapsi 2 jne. Sotuhan kertoo loput.

      Ihan tyhmää roikkua jossain vanhassa tavassa kiinni ja antaa lapsille jokin nimi!

      • Jaakkimatti

        Miten rinnastat lapsen jonkin tavaraan? Onko televisiollasi tai autollasi nimi? Ehtä polkupyörälläsi?


      • Nimetön1256
        Jaakkimatti kirjoitti:

        Miten rinnastat lapsen jonkin tavaraan? Onko televisiollasi tai autollasi nimi? Ehtä polkupyörälläsi?

        Jäätkö nyt roikkumaan johonkin vanhoihin tapoihin ja perinteisiin!!??
        Ole nyt avarakatseinen ja hyväksy, että maailma muuttuu.
        Lapset voi rinnastaa tavaroihin siinä mielessä, että nimeä ei tarvita.


      • Nimetön1256 kirjoitti:

        Jäätkö nyt roikkumaan johonkin vanhoihin tapoihin ja perinteisiin!!??
        Ole nyt avarakatseinen ja hyväksy, että maailma muuttuu.
        Lapset voi rinnastaa tavaroihin siinä mielessä, että nimeä ei tarvita.

        Rinnastuksesi on tietysti muutenkin täysin älytön, mutta lisäksi unohdat sen, että LAKI vaatii lapselle nimen.


      • Jurristikko
        10-14 kirjoitti:

        Rinnastuksesi on tietysti muutenkin täysin älytön, mutta lisäksi unohdat sen, että LAKI vaatii lapselle nimen.

        Nii, ja lehmälle myös on nimi pakollinen. Koiran voipkii sit jättää nimettä vaikka jotku sitäkii pitää perheenseen kuuluvana kuten ylväästi nimeään kantava pursi kuuluu meidän perheeseen.
        :)
        Mut jos joku nimettömillä seilaa - anna männä vaa itse valitemaasi reittiä :D


      • EtteKaiTosissanne
        Jurristikko kirjoitti:

        Nii, ja lehmälle myös on nimi pakollinen. Koiran voipkii sit jättää nimettä vaikka jotku sitäkii pitää perheenseen kuuluvana kuten ylväästi nimeään kantava pursi kuuluu meidän perheeseen.
        :)
        Mut jos joku nimettömillä seilaa - anna männä vaa itse valitemaasi reittiä :D

        Siis ihanko aikuisten oikeasti joku pitää venettä tai ylipäätään mitään elotonta esinettä "perheenjäsenenä"????? Menkää hoitoon. Tuollaiselle todellisuudentajun hämärtymiselle on varmasti diagnoosi. Olisikohan skitsofrenia?


      • Jurristikko
        EtteKaiTosissanne kirjoitti:

        Siis ihanko aikuisten oikeasti joku pitää venettä tai ylipäätään mitään elotonta esinettä "perheenjäsenenä"????? Menkää hoitoon. Tuollaiselle todellisuudentajun hämärtymiselle on varmasti diagnoosi. Olisikohan skitsofrenia?

        Jaa, mitenkä minun perhesuhteeni sinua häiritsevät? Riittävä hoito on se kun purteni taas kevään koitettua kantaa minut merelle :)
        Nyt pitää lähteä hänet peittelemään talvihorrokseen.
        Mutta päätellen murkkuilmaisusta "aikuisten oikeasti" (hyi hitto eli yök) - kunhan kasvat vähän niin ehkä opit ymmärtämään elämän ja todellisuuden moninaisuutta :D


      • nimittäin.nyt

        Pitäisikö sitten ihmisten alkaa luopumaan nimistään? Uusi nimettömiksi haluavien puolue tarvittaisiin varmaan ajamaan heidän nimettömyyden asiaa.


      • pidä.nimes
        nimittäin.nyt kirjoitti:

        Pitäisikö sitten ihmisten alkaa luopumaan nimistään? Uusi nimettömiksi haluavien puolue tarvittaisiin varmaan ajamaan heidän nimettömyyden asiaa.

        Eihän tässä pidä mitään. Kysymyshän on vain siitä, ettei ole pakko olla nimeä.


      • lähestymistapa

        Nimettömyyttä ajava puoluekin olisi nimetön?


      • ihmisryhmän.syrjintää
        lähestymistapa kirjoitti:

        Nimettömyyttä ajava puoluekin olisi nimetön?

        5000 nimetöntä kannattajakorttia?


    • Frankkeri

      Kaikkia se leipä elättääkin. Että oikein perheenjäsen on vene. Tähänkö on tultu kun laitospaikkoja ei ole enää kaikille?

    • FUCKYOUFUCKYOU
      • hyötynimi

        Vähentäisiköhän veneen nimi Promille turhia puhallutuksia yhtään?


      • jatkumoa
        hyötynimi kirjoitti:

        Vähentäisiköhän veneen nimi Promille turhia puhallutuksia yhtään?

        Entä siitä seuraava vene Promille 2 ?


      • järkinimi

        s/y Puhalluttakaa


      • NimetOn2

        Minä annoin yhdelle veneelleni nimeksi "Valta on luovutettava neuvostoille ja maataloudessa on toimeenpantava kolhoosimanifestin mukainen pakkokollektivisointi".


      • Jurristikko
        NimetOn2 kirjoitti:

        Minä annoin yhdelle veneelleni nimeksi "Valta on luovutettava neuvostoille ja maataloudessa on toimeenpantava kolhoosimanifestin mukainen pakkokollektivisointi".

        Siinäpä tankkaat: viktor alfa lima tango alfa oskar november lima uniform oskar viktor uniform tango echo tango tango alfa viktor alfa november echo uniform viktor oskar sierra tango oskar india lima lima echo juliett alfa mike alfa alfa tango alfa lima oskar uniform delta echo sierra sierra alfa oskar november...

        Huh huh - en jaksanut loppuun...

        Joten, ei kovin kätevä vaikkakin voi olla hyvin omistajan mielestä rakas ja aluksen ominaisuuksia kuvaava.


    • Rottibun

      On se pakko nimetä. Muutoin olet huono ihminen sillä et noudata hyvää merimiestapaa. Ja muista että mikä tahansa nimi ei käy sen on noudatettava tiettyjä sääntöjä.

      • asialinjalla

        "Tiettyihin sääntöihin" veneen nimeämisessä kuuluu se, että Mayday-hätäkutsua ei pidä käyttää veneen nimenä.


      • asialinjalla kirjoitti:

        "Tiettyihin sääntöihin" veneen nimeämisessä kuuluu se, että Mayday-hätäkutsua ei pidä käyttää veneen nimenä.

        Itse asiassa, miksi ei? Eihän veneen nimeä ole pakko käyttää radiokutsussakaan, sen voi korvata tunnuksella. Joten periaatteessa Mayday on täysin sallittu nimi veneelle. On toki mahdollista, ettei Ficora hyväksyisi sitä, mutta hiukan heikoilla he olisivat yrittäessään löytää lakipykälän kieltoon. En ainakaan muista, että sitä olisi älytty kieltää edes alan kv. sopimuksessa, johon se nimen vaatiminen radiolupaan perustuu.

        MMSI-luettelossa ei toki ole yhtään Maydayta (löytyy muuten peräti 5 Maya-nimistä).


      • JaakkoKLaine

        Joo samassa laiturissa meidän kanssa oli joskus vene jonka nimi oli "Mari". Vähän me kokeneemmat veneilijät sille naureskeltiin, vaan omistaja ei ilmeisesti ymmärtänyt omaa noloa mokaansa kun pyöri kuvioissa ja morjesteli ihan kun asiassa ei olisi mitään ihmeellistä.


      • lkwejrlkjwelrjw

        Nyt meni ohi. Miksi "Mari" oli nolo moka nimenä?


      • naseva.nimi
        JaakkoKLaine kirjoitti:

        Joo samassa laiturissa meidän kanssa oli joskus vene jonka nimi oli "Mari". Vähän me kokeneemmat veneilijät sille naureskeltiin, vaan omistaja ei ilmeisesti ymmärtänyt omaa noloa mokaansa kun pyöri kuvioissa ja morjesteli ihan kun asiassa ei olisi mitään ihmeellistä.

        Mikä "teitä vähän kokeneempia" nauratti veneen nimessä Mari? Aluksen nimenä Mari on suhteellisen tavallinen. Esim. ITU:n tiedostossa näyttää olevan toista sataa Mari-nimistä laivaa eri puolilla maailmaa. Voi tietysti olla, että näiden Mari-nimisten alusten omistajat eivät ole samalla tavalla kokeneita kuin JaakkoKLaine omassa laituriseurassaan ;-)
        Varsinkin matkapurjehtijoiden kannattaa valita veneelleen lyhyt ja naseva nimi, jonka kirjaimet on helppo luetella VHF-liikenteessä. Nimimerkkillä 10-14 kirjoittelevan juttuja lakipykälistä ja nimettömällä veneellä purjehtimisesta voi pitää juuri sellaisina, joina JaakkoKLaine kuvaili Mari-nimeä.


      • lkwejrlkjwelrjw kirjoitti:

        Nyt meni ohi. Miksi "Mari" oli nolo moka nimenä?

        Kirjoittaja taisi harrastaa sarkasmia "nimiperinteistä". Miten se nyt menikään, kolme tavua, naisen nimi ja viimeisen kirjaimen piti olla "a"?


      • naseva.nimi kirjoitti:

        Mikä "teitä vähän kokeneempia" nauratti veneen nimessä Mari? Aluksen nimenä Mari on suhteellisen tavallinen. Esim. ITU:n tiedostossa näyttää olevan toista sataa Mari-nimistä laivaa eri puolilla maailmaa. Voi tietysti olla, että näiden Mari-nimisten alusten omistajat eivät ole samalla tavalla kokeneita kuin JaakkoKLaine omassa laituriseurassaan ;-)
        Varsinkin matkapurjehtijoiden kannattaa valita veneelleen lyhyt ja naseva nimi, jonka kirjaimet on helppo luetella VHF-liikenteessä. Nimimerkkillä 10-14 kirjoittelevan juttuja lakipykälistä ja nimettömällä veneellä purjehtimisesta voi pitää juuri sellaisina, joina JaakkoKLaine kuvaili Mari-nimeä.

        Kun kerran olet kyllin röyhkeä arvostellakseni kirjoituksiani, odotan, että osoitat, missä kohtaa olen antanut väärää tietoa lakipykälistä?


    • Kemppaine
    • Wellamolaiva

      Aloittaja tulee kokemaan sietämättömän käytännön ongelman, mikäli hän ei nimeä venettään: aikaisemmasta nimestä kuultavat tarranjämät tai vähemmän haalistuneet kohdat tulevat kummittelemaan, kunnes päälle on laittanut jotakuinkin samaa kirjasinkokoa olevan uuden nimen.

    • ylösalaisin

      1 aloittajalle käypä vaihtoehto on laittaa nimeksi kaikki aakkosten konsonantit peräkkäin käännetyssä järjestyksessä.

      • Ssppss

        Konsonanttinimen ääntämistä kannattaa kysellä puolalaisilta. Uskottavampaa olisi myös rekisteröidä sinne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe