Eriseuralainen

Kädestäpäivää

Miten määrittelet eriseuralaisen?
Pohjustuksena minun määritelmä:
Ei alistu jonkun liikkeen alaisuuteen, ei heidän tapojansa ja oppejansa omaksu.

153

1515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iloinenasia

      Olen tavannut yhden eriseuraisen joka on mielestäni uskomassa.

    • Kalle334

      Eriseurainen on sellaisen harhaopin seuraaja/kannattaja, joka tuo Kristuksen sovitustyön lisäksi omaa pyhyyttään, lain tekoja, luottamusta ihmiseen yms pelastuksekseen.
      Hän myöskin tuomitsee muita eriseuraisiksi ja sitä kautta kadotukseen.

      • näinajattelen

        Kalle334:lle. Tämä lista, jossa varmaan ei ollut kaikki, ei tosiaankaan kuulu vanhurskauttamiseen. Se kuuluu uskossa vaeltamiseen, hieman tarkistettuna. Lain tekoa tulee kiitollisuuden ilmentymänä ja uskon hedelmänä Jumalan antamin voimin innolla tehdä, niin paljon kuin rahkeet riittää. Ja kun huomaa että ei riitä rahkeet ja intokin on vähän niin ja näin, se auttaa oikeaan itsetuntemukseen ja armoistuimen eteen johtaen.

        Eriseuraiseksi tuomitseminen on liian ylimalkaista, pitää tutkia sieluntila syvällisesti ja selvittää missä mätttää, niin voi tuomita ne kohdat, ja sitten kehottaa parannukseen. Jos on itse hairahdellut samoissa, siitä on jälkikäteinen siunaus, voi kertoa kuinka Jumala veti niistä kuiville.

        Eriseuraiset kadottaa lopulta sama kuin kenet tahansa, kuollut usko eli ei ole uskoa, kun eriseurassa tehdään ensin toimenpiteitä. Siellä kielletään taivaasta puhuva ääni ja sitten ei saa enää enää paeta eli ei pysty pakenemaan tulevaista vihaa.


      • näinajattelen kirjoitti:

        Kalle334:lle. Tämä lista, jossa varmaan ei ollut kaikki, ei tosiaankaan kuulu vanhurskauttamiseen. Se kuuluu uskossa vaeltamiseen, hieman tarkistettuna. Lain tekoa tulee kiitollisuuden ilmentymänä ja uskon hedelmänä Jumalan antamin voimin innolla tehdä, niin paljon kuin rahkeet riittää. Ja kun huomaa että ei riitä rahkeet ja intokin on vähän niin ja näin, se auttaa oikeaan itsetuntemukseen ja armoistuimen eteen johtaen.

        Eriseuraiseksi tuomitseminen on liian ylimalkaista, pitää tutkia sieluntila syvällisesti ja selvittää missä mätttää, niin voi tuomita ne kohdat, ja sitten kehottaa parannukseen. Jos on itse hairahdellut samoissa, siitä on jälkikäteinen siunaus, voi kertoa kuinka Jumala veti niistä kuiville.

        Eriseuraiset kadottaa lopulta sama kuin kenet tahansa, kuollut usko eli ei ole uskoa, kun eriseurassa tehdään ensin toimenpiteitä. Siellä kielletään taivaasta puhuva ääni ja sitten ei saa enää enää paeta eli ei pysty pakenemaan tulevaista vihaa.

        Sinulla on kummallisia päähän piinttymiä ,
        Kerroppa ensin mikä on sinusta 'eriseurainen'
        -
        Onko se Es/Lesta niinkuin minusta tuntuu. . .
        -


      • l3sta


    • Bubujussi

      Eriseurainen olen minä joka en voi enkä halua olla joka ikisessä asiassa samaa mieltä kenen tahansa kanssa.
      Eriseurainen olen myös itseni kanssa,kuvaan sitä tennismatsiksi mieleni kanssa jossa pallo liikkuu ein ja kyllä välillä.
      Kuka siis on samaa seuraa?
      Eriseuralaisuuden lyhyt oppimäärä:
      Ei kuulu samaan Jumalan seurakuntaan maksavana jäsenenä mihin minä.
      Raamatun mukaan eriseuralaisuus Jumalan seurakunnasta johtaa helvettiin.

      Sitten se tärkeä kysymys,missä siis maan päällä on se Jumalan seurakunta joka päättää tai olettaa seurakuntaansa kuulumattomien joutavan helvettiin?

      • kymysyksiä

        Luulenpa, että koen asiat samoin kuin sinä - "Eriseurainen olen myös itseni kanssa" on osuvasti sanottu!

        Tätä eriseuran käsitettä ovat kai ahkerimmin käyttäneet lestadiolaisista suunnista vanhoilliset ja vanhalestadiolaiset (nyk. esikoislestadiolaiset).

        Jotenka siinä näkyy viimeisen kysymyksesi vastaus - vaikka seurakunnissa taitaa olla toisinajattelijoita myös. Kaikki eivät siis tuota nielaise, että vain täällä.

        Joku voi kysellä, miksi kirjoittelen täällä. Niin kauan kuin saan kehotuksia parannuksen tekoon ainoassa oikeassa joukossa, koska mikään usko ei riitä muuten. Jeesus on matkasauva, johon nojataan, mutta autuus tulee vasta seurakunnan kautta. Ja se on siis jompi tai kumpi.

        Minun pitäisi siis anella anteeksi sitä, että olen uskaltautunut uskomaan raamatunopetusta kuultuani Raamatun sanomaan - ilman näitä em. seurakuntia. Siitä pitäisi tehdä parannus: se on se parannus, jota vaaditaan.

        Parannus on parannus eriseurasta, koska "olet ottanut itse Raamatusta uskon" jne. vaikka olen vakuuttanut, että olen kuullut evankeliumin ja uskonut sen ainoana mahdollisuutenani pelastua.

        Se on väärin? Epäuskoa, eriseuraa, mitä?


      • Oxp
        kymysyksiä kirjoitti:

        Luulenpa, että koen asiat samoin kuin sinä - "Eriseurainen olen myös itseni kanssa" on osuvasti sanottu!

        Tätä eriseuran käsitettä ovat kai ahkerimmin käyttäneet lestadiolaisista suunnista vanhoilliset ja vanhalestadiolaiset (nyk. esikoislestadiolaiset).

        Jotenka siinä näkyy viimeisen kysymyksesi vastaus - vaikka seurakunnissa taitaa olla toisinajattelijoita myös. Kaikki eivät siis tuota nielaise, että vain täällä.

        Joku voi kysellä, miksi kirjoittelen täällä. Niin kauan kuin saan kehotuksia parannuksen tekoon ainoassa oikeassa joukossa, koska mikään usko ei riitä muuten. Jeesus on matkasauva, johon nojataan, mutta autuus tulee vasta seurakunnan kautta. Ja se on siis jompi tai kumpi.

        Minun pitäisi siis anella anteeksi sitä, että olen uskaltautunut uskomaan raamatunopetusta kuultuani Raamatun sanomaan - ilman näitä em. seurakuntia. Siitä pitäisi tehdä parannus: se on se parannus, jota vaaditaan.

        Parannus on parannus eriseurasta, koska "olet ottanut itse Raamatusta uskon" jne. vaikka olen vakuuttanut, että olen kuullut evankeliumin ja uskonut sen ainoana mahdollisuutenani pelastua.

        Se on väärin? Epäuskoa, eriseuraa, mitä?

        Kysymyshän on siitä uskooko Jeesukseen Kristukseen vai seurakuntaan.


      • Kädestäpäivää
        kymysyksiä kirjoitti:

        Luulenpa, että koen asiat samoin kuin sinä - "Eriseurainen olen myös itseni kanssa" on osuvasti sanottu!

        Tätä eriseuran käsitettä ovat kai ahkerimmin käyttäneet lestadiolaisista suunnista vanhoilliset ja vanhalestadiolaiset (nyk. esikoislestadiolaiset).

        Jotenka siinä näkyy viimeisen kysymyksesi vastaus - vaikka seurakunnissa taitaa olla toisinajattelijoita myös. Kaikki eivät siis tuota nielaise, että vain täällä.

        Joku voi kysellä, miksi kirjoittelen täällä. Niin kauan kuin saan kehotuksia parannuksen tekoon ainoassa oikeassa joukossa, koska mikään usko ei riitä muuten. Jeesus on matkasauva, johon nojataan, mutta autuus tulee vasta seurakunnan kautta. Ja se on siis jompi tai kumpi.

        Minun pitäisi siis anella anteeksi sitä, että olen uskaltautunut uskomaan raamatunopetusta kuultuani Raamatun sanomaan - ilman näitä em. seurakuntia. Siitä pitäisi tehdä parannus: se on se parannus, jota vaaditaan.

        Parannus on parannus eriseurasta, koska "olet ottanut itse Raamatusta uskon" jne. vaikka olen vakuuttanut, että olen kuullut evankeliumin ja uskonut sen ainoana mahdollisuutenani pelastua.

        Se on väärin? Epäuskoa, eriseuraa, mitä?

        Olen aloittaja,kiva että joku osaa argumentoida niinkuin sinä.
        Kristuksen löytäminen ja sisäistäminen ei ole siinä mihin seurakuntaan sattuu kuulumaan tai on syntyjään kasvatettu.
        Monilla vaan on sellainen tapa että seurakunnissa saa sisältöä elämäänsä,kanssaveljiä ja sisaria jotka monelta osin ajattelevat samoin,samaistuminenkin on harhaanjohtavaa koska ihminen kun ajatellee olevansa Jumalalle uskollinen hairahtuu väistämättä uskollisuudessaan ylentämään itsensä kanssaihmisiinsä nähden.
        Se ei ole kuitenkaan todiste minkään seurakunnan elävästä uskosta.
        Sillä uskohan on omakohtainen,ei mihinkään sidottu eikä kenenkään hallittavissa.
        Jos Jeesuksen sovintotyöhön on uskominen jokaisen pitäisi olla kapinallinen vallitsevia sääntöjä ja normeja kohtaan jotka alistavat ihmisen ihmisen alaisuuteen.
        Summa summarum,olen eksyksissä mutta eiköhän Jeesus nappaa minut riveihinsä ennen kuin kuolen.


    • MaanPäälläSeOn

      Ei missään,Jeesus on perustanut maan päälle yhden elävän seurakunnan,piste!!

      • Tuota , Suomentaisitko ?
        -


    • Jeesuksen_seurassa

      Jeesuksen seura on oikea seura. Suura joka ei hyväksy sitä, että Jeesus Kristus on uhrillaan koko maailman synnit sovittanut, ja tämän lahjan saa omakseen YKSIN USKON ja KASTEEN kautta, kuten Jeesus opettaa, on eriseura.

      • EsikoisetSuuttuu

        Entä KIRKKO? Eikö sen jäsenyys ja ehtoollinen olekkaan pakollinen pelastukseen ?


      • Suutuitko
        EsikoisetSuuttuu kirjoitti:

        Entä KIRKKO? Eikö sen jäsenyys ja ehtoollinen olekkaan pakollinen pelastukseen ?

        Mikä niistä?Tiesitkö että täällä rakkaassa Suomessammekin on monta kirkkoa.
        Jäsenyys ei todellakaan pelasta.Jos se pelastaisi vain ja ainoastaan esim.esikoislestaadiolaisessa liikkeessä,jätin pois tuon herätyssanan koska aika olematonta heidänkin touhunsa herätyksien suhteen on muuta kuin verenperintönä vanhempien lasten sitouttaminen liikkeeseen.Voisi jo alkaa kutsua heitä sukuseuraksi.
        Enemmänkin pidän mahdollisena että kaikissa seurakunnissa ja jopa jumalattomien keskuudessa on näitä Jumalan seurakuntaan kuuluvia.


    • Jeesuksen_seurassa

      Maailmassa on paljon erilaisia käsityksiä kristinuskon perustotuuksistakin, ja kaikki nämä ryhmittymät kulkevat omissa seuroissaan ja jumalanpalvelusmenoissaan. Jos ne eivät kiellä Kristusta Kuolleista ylösnousseena Jumalöan Poikana ja KOKO maailman syntien sovittajana, niin ei kysymyksessä ole eriseura. Mutta sellainen narsistien seura joka kieltää muilta kuin itseltään Kristuksen ja syntien sovituksen, se on eriseura.

    • kakunkoristelu

      Eräille eriseuran määrityksen täyttää se, että on erimieltä OM:n ja GP:n näkemyksien kanssa , koska OM ja GP ovat erehtymättömiä uskon asioissa.

    • ViisasErkki

      Pois langennut armontilasta väärään vanhurskauteen. Ryhtynyt rakentamaan ihmisoppia lihan jälkeen johon sekoitettu suuri annos maailman rakkautta josta ei tahdota luopua. Tästä hyvä esimerkki Eriseura ry hyljännyt isien ja äitien kalliit opetukset tuonut tilalle kuolleen kirkon opit
      Pukeneet päälleen Mooseksen peitteen jonka alta ei voi nähdä syntiä eikä kaitaa elämän tietä joka hämärtyy. Tilalle haetaan tuonelan portit jotka on kaunistettu heinillä ja oljilla.

      • "viisaalle erkille"
        -
        Aivan niin, kuinka hyvin sopiikaan sanasi Es/ Lestalle ,
        joka on eksynyt ihmisoppiin, vai tarkoititko juuri sitä.
        -
        Isät ja Äidit ei olisi koskaan hyväksyneet sitä mitä
        nyt on tapahtunut. EI KOSKAAN ...
        -


      • Tyhminminä

        Tiesitkö hyvä ihminen että isiä ja äitejä ei voi ympätä samaan seuraan koska he ovat yksilöitä meidän lailla.Tuonelan porttisi ovat oma fantasiasi jolla pyrit pelottelemaan Kristuksen kanssa elävät ikiomaan alaisuutesi maailmanrakkauteesi.


      • NäinhänSeVaanOn

        "ViisasErkki" on aika räväkästi ja totuuden mukaisesti kuvannut eriseuran synnyn ja sen hengen ja sen seuraukset mitkä syntyvät kun karvasjuuri on päässyt muovaamaan sydämen maata.


      • Vilho84
        Tyhminminä kirjoitti:

        Tiesitkö hyvä ihminen että isiä ja äitejä ei voi ympätä samaan seuraan koska he ovat yksilöitä meidän lailla.Tuonelan porttisi ovat oma fantasiasi jolla pyrit pelottelemaan Kristuksen kanssa elävät ikiomaan alaisuutesi maailmanrakkauteesi.

        Heillä on ja oli taivaalliset neuvot että heidän jälkeläiset tulisivat autuaaksi sellainen on heidän rakkautensa lapsiaan kohtaan, mutta nyt nämä kiittämättömät lapset ovat alkaneet riitelemään omien vanhempiensa kanssa. Tuolla aikaisemmin oli kirjoitus että tällä työllä lapset repivät vanhempiaan alas taivaasta.


      • TätäTarkoitin
        teuta01 kirjoitti:

        "viisaalle erkille"
        -
        Aivan niin, kuinka hyvin sopiikaan sanasi Es/ Lestalle ,
        joka on eksynyt ihmisoppiin, vai tarkoititko juuri sitä.
        -
        Isät ja Äidit ei olisi koskaan hyväksyneet sitä mitä
        nyt on tapahtunut. EI KOSKAAN ...
        -

        Aivan niin, kuinka hyvin sopiikaan sanasi Esikoisille
        joka on eksynyt ihmisoppiin, vai tarkoititko juuri sitä.


    • AikaOnPaha

      Kukaan ei ole erehtymätön...niin,kyllä isä ja äiti olisivat kauhuissaan,että Jumalan Sanaa tällä lailla riepotellaan,onneksi ovat päässeet jo pois!

      • VanhimmanSydäntäSärkee

        Pitää paikkansa ettei vanhimpien tarvitse nähdä kun omat rakkaat lapset ovat siirtyneet Eriseuraan pois oikeasta uskosta omanvanhurskauden vietäviksi. Kyllä siellä pidetään halpana ne kalliit kristillisyyden opetukset ja neuvot.


    • Määrytys

      Eriseura on sitä jotta kuka mistäkin seurakunnasta lähtöö riidan tahi oman ymmärryksen jälkeen. Alkaa kerämään omanmielistä porukka selkänsä takse. Ja alkaa pitämään omia kokouksin erillään muista. Hyvä tuntomerkki on eriseuran sarnaajat he jättävät lunansa ja lähtevät sikojapimentaman muualle niinkuin raamtussakin kerrotaaan

    • TapahtukoonSinunTahtosi

      ALOITTAJA,suostu kuitenkin Jumalan tahtoon!

      • Helvetistätule

        Olen aloittaja,mikä siis on Jumalasi tahto?
        Sekö että alistuisin sinun selityksiisi Jumalan tahdottomana sätkynukkena?


      • Kädestäiltaa
        Helvetistätule kirjoitti:

        Olen aloittaja,mikä siis on Jumalasi tahto?
        Sekö että alistuisin sinun selityksiisi Jumalan tahdottomana sätkynukkena?

        OK,ärhäkästi tuli vastattua aikaisemmin,anteeksi.
        Suostun Jumalan tahtoon ja astun valoon.

        Aloittaja


    • eieriseuralainen

      Eikös eriseuraisia ole he, jotka ulkoistavat uskonsa seurakuntauskoon ja joidenkin miesten alaisuudessa olevaan uskoon?
      Eikös eriseuraisia ole he, jotka konkreettisesti haluavat eristäytyä omaksi ryhmäkseen omine oppeineen? Vielä saarnoissa tuomisevat muun hengellisyyden kuolleeksi uskoksi, ilman Pyhää Henkeä?
      Ollaan menty jumalaksi Jumalan paikalle. Uskona on siis seurakunta- ja ihmisoppi, ei Jeeksuksen Kristuksen, meidän Herramme, perustama seurakunta ja Hänen oppinsa.

      • Eriseuraa

        Aivan,tapakristityiksi ovat tulleet joiden tuulilla ei ole määrää eikä rajaa.
        Ihmispalvonta kun on kuolettavan yleistä kaikkialla.


      • HyvätPerusteet

        Niin sinäsen sanoitkin hyvin
        Eikös eriseuraisia ole he, jotka ulkoistavat uskonsa seurakuntauskoon ja joidenkin miesten alaisuudessa olevaan uskoon?
        -uskoo ehtoollisen kasteen vihkimisen ev lut seurakunnan / pappien alaisuuteen ja heidän yksinoikeudeksi

        Eikös eriseuraisia ole he, jotka konkreettisesti haluavat eristäytyä omaksi ryhmäkseen omine oppeineen?
        -Niin konkreetisesti halusivat eristäytyä ja perustaa oman ERISEURAN esikoisset RYn

        Vielä saarnoissa tuomisevat muun hengellisyyden kuolleeksi uskoksi,
        -tuomitsevat esikoislestaadiolaiset / vanhimmat paaveiksi.
        Ollaan menty jumalaksi Jumalan paikalle.
        -ja kielletään muilta. Kun ev lut korkolta ehtoollisen vietto Uskona on siis seurakunta- ja ihmisoppi, ei Jeeksuksen Kristuksen, meidän Herramme, perustama seurakunta ja Hänen oppinsa


      • tulkaakaikki

        Eriseurainen on se, kun ei voi asettua ehtoollispöytään lähimmäisen vierelle, vieruskaverin pitää olla samoilla ajatuksilla varustettu ja ulkonäkökin lähes sama.
        Sydämen uskoa kun emme kukaan voi nähdä, jotenka koko eriseuran touhu perustuu ulkoiseen olemukseen.


      • mennäänpäsasiaan
        HyvätPerusteet kirjoitti:

        Niin sinäsen sanoitkin hyvin
        Eikös eriseuraisia ole he, jotka ulkoistavat uskonsa seurakuntauskoon ja joidenkin miesten alaisuudessa olevaan uskoon?
        -uskoo ehtoollisen kasteen vihkimisen ev lut seurakunnan / pappien alaisuuteen ja heidän yksinoikeudeksi

        Eikös eriseuraisia ole he, jotka konkreettisesti haluavat eristäytyä omaksi ryhmäkseen omine oppeineen?
        -Niin konkreetisesti halusivat eristäytyä ja perustaa oman ERISEURAN esikoisset RYn

        Vielä saarnoissa tuomisevat muun hengellisyyden kuolleeksi uskoksi,
        -tuomitsevat esikoislestaadiolaiset / vanhimmat paaveiksi.
        Ollaan menty jumalaksi Jumalan paikalle.
        -ja kielletään muilta. Kun ev lut korkolta ehtoollisen vietto Uskona on siis seurakunta- ja ihmisoppi, ei Jeeksuksen Kristuksen, meidän Herramme, perustama seurakunta ja Hänen oppinsa

        Et taida ymmärtää sanomaasi ja sanomaani. Ilmeisesti et halua tajuta sitä, että ehtoollinen ei ole yksinoikeus kirkolle, mutta sakramenttien jako kuuluu kirkolle, siis esivallalle, lakien mukaan. Jos olisi oma kirkko, niin silloin sillä voisi olla oma kirkkojärjestys, asiat menisi ilman laittomuuksia.
        Eriseura, voi hyvänen aika. Etkö tiedä mitä se on, nimenomaan tässä tapauksessa? Sanotaan, viimeksi eilen Tappiksella, että mikään ei saa muuttua. Esikoiset ry:ssä ei ole mikään muuttunut, paikka vain, mutta rakennus ei anna muutosta uskoon.

        Totta se on, että muuttuuneessa (sakramentit itselle puhtaisiin käsiin) ry:ssä tuomitaan vanhassa pysyvät, aika paksua. Esikoisten, vanhassa järjestuksessä toimitetuissa ja toimittavissa seuroissa, ei syyllistetä eikä haukuta ihmisiä tai muita hengellisiä yhteisöjä. Jos joku sanoo, että näin siellä tehdään, niin hän valehtelee, hän saa vastata valheistaan sitten Taivaan portilla.

        Olen käynyt muutaman kymmenen vuoden ajan Rukoushuoneilla. Kaikki se, mitä aiemmin totesin ei ole luulo- tai kuulopuheisiin perustuvaa, on silminnäkijän ja -kuulijan todistuksia.

        Vielä tästä seurakuntauskosta ja seurakunnan todistuksista: Yksi läheinen mies sanoi minulle, anteeksipyytämisestä kun oli puhetta, niin totesi, että "Minä käyn edessä anteeksi pyytämässä että saan todistuksen seurakunnalta uskostani." Usko on henkilökohtainen, uskon todistaminen työllä ei ansaitse todistusta, tai siis ansaitsee sen todistuksen, että kellään ei ole mitään antaa Vapahtajallemme muuta, kuin usko Häneen.


      • TätäTässäIhmetellään
        tulkaakaikki kirjoitti:

        Eriseurainen on se, kun ei voi asettua ehtoollispöytään lähimmäisen vierelle, vieruskaverin pitää olla samoilla ajatuksilla varustettu ja ulkonäkökin lähes sama.
        Sydämen uskoa kun emme kukaan voi nähdä, jotenka koko eriseuran touhu perustuu ulkoiseen olemukseen.

        Eriseurainen on se, kun ei voi asettua ehtoollispöytään lähimmäisen vierelle,
        -Tätähän tässä ollaan ihmetelty mikseivät esikoiset ry/ halua tulla sammaan pöytään vaikka kutsu on kaikille Tarkoitus oli että kaikki saisivat sulasaa ssovussa nauttia rkkaudenaterian omilla rukoushuonillamme missä ollaan aina ennenkin yhdessä kokoonnuttu vaikka ette samallalailla ole kaikessa ajatelleet tähänkään asti

        vieruskaverin pitää olla samoilla ajatuksilla varustettu ja ulkonäkökin lähes sama.
        - Tämä ei koskaan ole ollut este eikä kriteeri. Se on jopa vaalhe mitä levitätte Mutta jumalanasaanan mukaaan toivottavaa se olisi kylläkin YKSI MIELI JA YKSI SYDÄN

        Sydämen uskoa kun emme kukaan voi nähdä, jotenka koko eriseuran touhu perustuu ulkoiseen olemukseen.
        -Tämä piää paikkans emme näe sydämmeen mutta radikaali maailmallinen ulkonäkö kertoo kuitenkin jo paljon sydämmen tilasta


      • JampanJalonen
        mennäänpäsasiaan kirjoitti:

        Et taida ymmärtää sanomaasi ja sanomaani. Ilmeisesti et halua tajuta sitä, että ehtoollinen ei ole yksinoikeus kirkolle, mutta sakramenttien jako kuuluu kirkolle, siis esivallalle, lakien mukaan. Jos olisi oma kirkko, niin silloin sillä voisi olla oma kirkkojärjestys, asiat menisi ilman laittomuuksia.
        Eriseura, voi hyvänen aika. Etkö tiedä mitä se on, nimenomaan tässä tapauksessa? Sanotaan, viimeksi eilen Tappiksella, että mikään ei saa muuttua. Esikoiset ry:ssä ei ole mikään muuttunut, paikka vain, mutta rakennus ei anna muutosta uskoon.

        Totta se on, että muuttuuneessa (sakramentit itselle puhtaisiin käsiin) ry:ssä tuomitaan vanhassa pysyvät, aika paksua. Esikoisten, vanhassa järjestuksessä toimitetuissa ja toimittavissa seuroissa, ei syyllistetä eikä haukuta ihmisiä tai muita hengellisiä yhteisöjä. Jos joku sanoo, että näin siellä tehdään, niin hän valehtelee, hän saa vastata valheistaan sitten Taivaan portilla.

        Olen käynyt muutaman kymmenen vuoden ajan Rukoushuoneilla. Kaikki se, mitä aiemmin totesin ei ole luulo- tai kuulopuheisiin perustuvaa, on silminnäkijän ja -kuulijan todistuksia.

        Vielä tästä seurakuntauskosta ja seurakunnan todistuksista: Yksi läheinen mies sanoi minulle, anteeksipyytämisestä kun oli puhetta, niin totesi, että "Minä käyn edessä anteeksi pyytämässä että saan todistuksen seurakunnalta uskostani." Usko on henkilökohtainen, uskon todistaminen työllä ei ansaitse todistusta, tai siis ansaitsee sen todistuksen, että kellään ei ole mitään antaa Vapahtajallemme muuta, kuin usko Häneen.

        "Minä käyn edessä anteeksi pyytämässä että saan todistuksen seurakunnalta uskostani."

        Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, että hän haluaa kaikkien näkevän, että.....?

        Alun perin herätysliikkeessä seurakunnan todistus toimi toisin päin. Seurakunta halusi saada todistuksen siitä, että ihmisen usko kesti kuoleman tullessa. Se siis vahvisti seurakuntaa.

        Myös Paavali kirjoittaa, että, kun meillä on nyt suuri todistajien joukko ympärillämme, niin pankaamme pois.....

        Siinä nimenomaan poispanija saa todistuksen syntien anteeksisaamisesta siksi, ettei vihollinen pysty enempää nostamaan anteeksi saatuja syntejä. Kysymys koskenee varmaan mahdollisuutta yksityiseen rippiin ja yleiseen todistamiseen anteeksiantamuksesta.

        Kumpikaan näistä asioista ei tarkoita sitä, että "mahdollisimman moni näkisi, kuinka minä..." ja antaisi sitten jälkeenjääville hyvän todistuksen minusta. Sellainen asiahan muistuttaa fariseuksen toimintaa temppelissä. Siinähän sitten nappaa väärä kunniakin osansa.


      • OnkoRajoituksia
        mennäänpäsasiaan kirjoitti:

        Et taida ymmärtää sanomaasi ja sanomaani. Ilmeisesti et halua tajuta sitä, että ehtoollinen ei ole yksinoikeus kirkolle, mutta sakramenttien jako kuuluu kirkolle, siis esivallalle, lakien mukaan. Jos olisi oma kirkko, niin silloin sillä voisi olla oma kirkkojärjestys, asiat menisi ilman laittomuuksia.
        Eriseura, voi hyvänen aika. Etkö tiedä mitä se on, nimenomaan tässä tapauksessa? Sanotaan, viimeksi eilen Tappiksella, että mikään ei saa muuttua. Esikoiset ry:ssä ei ole mikään muuttunut, paikka vain, mutta rakennus ei anna muutosta uskoon.

        Totta se on, että muuttuuneessa (sakramentit itselle puhtaisiin käsiin) ry:ssä tuomitaan vanhassa pysyvät, aika paksua. Esikoisten, vanhassa järjestuksessä toimitetuissa ja toimittavissa seuroissa, ei syyllistetä eikä haukuta ihmisiä tai muita hengellisiä yhteisöjä. Jos joku sanoo, että näin siellä tehdään, niin hän valehtelee, hän saa vastata valheistaan sitten Taivaan portilla.

        Olen käynyt muutaman kymmenen vuoden ajan Rukoushuoneilla. Kaikki se, mitä aiemmin totesin ei ole luulo- tai kuulopuheisiin perustuvaa, on silminnäkijän ja -kuulijan todistuksia.

        Vielä tästä seurakuntauskosta ja seurakunnan todistuksista: Yksi läheinen mies sanoi minulle, anteeksipyytämisestä kun oli puhetta, niin totesi, että "Minä käyn edessä anteeksi pyytämässä että saan todistuksen seurakunnalta uskostani." Usko on henkilökohtainen, uskon todistaminen työllä ei ansaitse todistusta, tai siis ansaitsee sen todistuksen, että kellään ei ole mitään antaa Vapahtajallemme muuta, kuin usko Häneen.

        Löytyykö Raamatusta neuvoja siitä mitä ei saa tehdä ehtoollisella?
        Tässä yksi ,Ehtoollista ei saa syödä ja juoda erottamatta sitä muusta ruoasta
        - Jos joku näin tekee, hän syö ja juo kelvottomasti


      • HyvätTodistukset
        mennäänpäsasiaan kirjoitti:

        Et taida ymmärtää sanomaasi ja sanomaani. Ilmeisesti et halua tajuta sitä, että ehtoollinen ei ole yksinoikeus kirkolle, mutta sakramenttien jako kuuluu kirkolle, siis esivallalle, lakien mukaan. Jos olisi oma kirkko, niin silloin sillä voisi olla oma kirkkojärjestys, asiat menisi ilman laittomuuksia.
        Eriseura, voi hyvänen aika. Etkö tiedä mitä se on, nimenomaan tässä tapauksessa? Sanotaan, viimeksi eilen Tappiksella, että mikään ei saa muuttua. Esikoiset ry:ssä ei ole mikään muuttunut, paikka vain, mutta rakennus ei anna muutosta uskoon.

        Totta se on, että muuttuuneessa (sakramentit itselle puhtaisiin käsiin) ry:ssä tuomitaan vanhassa pysyvät, aika paksua. Esikoisten, vanhassa järjestuksessä toimitetuissa ja toimittavissa seuroissa, ei syyllistetä eikä haukuta ihmisiä tai muita hengellisiä yhteisöjä. Jos joku sanoo, että näin siellä tehdään, niin hän valehtelee, hän saa vastata valheistaan sitten Taivaan portilla.

        Olen käynyt muutaman kymmenen vuoden ajan Rukoushuoneilla. Kaikki se, mitä aiemmin totesin ei ole luulo- tai kuulopuheisiin perustuvaa, on silminnäkijän ja -kuulijan todistuksia.

        Vielä tästä seurakuntauskosta ja seurakunnan todistuksista: Yksi läheinen mies sanoi minulle, anteeksipyytämisestä kun oli puhetta, niin totesi, että "Minä käyn edessä anteeksi pyytämässä että saan todistuksen seurakunnalta uskostani." Usko on henkilökohtainen, uskon todistaminen työllä ei ansaitse todistusta, tai siis ansaitsee sen todistuksen, että kellään ei ole mitään antaa Vapahtajallemme muuta, kuin usko Häneen.

        Onkohan siulle JUHA nyt mennyt puurot ja vellit väärään kurkkuun taas

        Et taida ymmärtää sanomaasi ja sanomaani. Ilmeisesti et halua tajuta sitä, että ehtoollinen ei ole yksinoikeus kirkolle, mutta sakramenttien jako kuuluu kirkolle
        -KUULUU KIRKOLLE mutta vain kirkon omissa tiloissa Emmehän me sinne niitä olekkaan menossa jakaamaan vaan jaamme ne kistittyjen kesken ja meidän omisa tiloissamme joita kirkko ei määrä ei sitten milläänlailla Sanoohan meidänkin säännöt etteivät papit saa meidän rukoushuoneissa riehua. Eikä muiden yhdistyksien saarnaajat saarnata

        siis esivallalle, lakien mukaan. Jos olisi oma kirkko, niin silloin sillä voisi olla oma kirkkojärjestys, asiat menisi ilman laittomuuksia.
        -MIKSI JAUHAT tätä sontaa laittomuudesta. Millään perusteilla et laittomaksi saa vaikka kaikki maailman yhdistykset jakaisivat ehtoollista ilman kirkoksi rekistöimistä.
        -Millä perusteella voit väittää kirkon omia isäinsääntöjä Esivallan säännöiksi. Jotka koskisivatt kaikkia kristityitä. Häpeä edes vähäsen mitä kirjoittelet

        Eriseura, voi hyvänen aika. Etkö tiedä mitä se on, nimenomaan tässä tapauksessa? Sanotaan, viimeksi eilen Tappiksella, että mikään ei saa muuttua. Esikoiset ry:ssä ei ole mikään muuttunut, paikka vain, mutta rakennus ei anna muutosta uskoon.
        -Olen samaa mieltä mikään ei saa muuttua ei piirtoakaan jatketaan samaan malliin miten Jeesus on ehtoollisen asettanut hänhän sen asetti kristityille. Ei hän sitä kuolleille asettanut.

        Totta se on, että muuttuuneessa (sakramentit itselle puhtaisiin käsiin) ry:ssä tuomitaan vanhassa pysyvät, aika paksua. Esikoisten, vanhassa

        -MISSÄ VANHASSA OLETTE PYSYNEEET. Siinäkö että uuden yhdistyksen pykäsitte ja pidätte seuranne kirkoissa OANKO SE vanhassa pysymistä.? Kaikillahan oli oikeus /mahdollisuus käydä kummassa ehtoollisessa tahansa joko kirkon tai meidän. Tuo teidän touhunne on kaikkea muuta kun vanhassa pysymistä. Vastoin se on valheessa elämistä etten paremmin sano. Ellei tuo teidän touhunne ole eriseuraa niin ei ole mikään.
        Esikoislestoisaa ei mikään ole muuttunut vaan ehtoollinenkin on nyt taas silläpaikalla missä se kuuluukin olla ja miten Jeesus sen on tarkoittanutkin

        järjestuksessä toimitetuissa ja toimittavissa seuroissa, ei syyllistetä eikä haukuta ihmisiä tai muita hengellisiä yhteisöjä. Jos joku sanoo, että näin siellä tehdään, niin hän valehtelee, hän saa vastata valheistaan sitten Taivaan portilla.
        .Kuolleesta. Oskosta ja väärästä vanhuskaudesta on jo LL huutanut ja sitä samaa jatketaan maailanloppuun saakka sitäkään ei saa muuttaa

        Olen käynyt muutaman kymmenen vuoden ajan Rukoushuoneilla. Kaikki se, mitä aiemmin totesin ei ole luulo- tai kuulopuheisiin perustuvaa, on silminnäkijän ja -kuulijan todistuksia.

        -Noinkin kauan olet rukkoushuoneilla hengaillut eikä mitään ele sydämmeen jäänyt Tuo vain tarkoittaa sitä ettei uskoa voi itse ottaa eikä toiselle antaa ellei jumala sitä anna Rukoile kuitenkin vielä josko Jumala armahtaisi sinuakinnpoloistan

        Vielä tästä seurakuntauskosta ja seurakunnan todistuksista: Yksi läheinen mies sanoi minulle, anteeksipyytämisestä kun oli puhetta, niin totesi, että "Minä käyn edessä anteeksi pyytämässä että saan todistuksen seurakunnalta uskostani." Usko on henkilökohtainen, uskon todistaminen työllä ei ansaitse todistusta, tai siis ansaitsee sen todistuksen, että kellään ei ole mitään antaa Vapahtajallemme muuta, kuin usko Häneen.
        - Kyllä se on uskoa vahvistettu kun on jäänyt hyvä todistus ystävästä joka nautti täyttä uskollisuutta ja luottamusta tähän kristillisyyteen. On myös valitettavas kun on niitäkin kenestä ei todistusta jäänyt vain ikävät muistot jäivä eriseuranrakentajista ja rähjääjistä


    • VanhalleKuuliaiset

      "Hyvät todistukset" ,mikään ei saa muuttua,tosi on,siis Jumalan Sana ei saa muuttua,oppi ei saa muuttua!

      • HeiVaanHeiPapapit

        Niimpä juuri oppi ei saa muuttua emme saa alkaa myöskään hyväksyä samaasukupuolta olevia hei vaan hei pappeja. Ja heidän avioliittojaa. Samoin harhaisia kirkon kasteoppeja niinkuin eriseura hyväksyy


    • KaidanTienKuIkija

      Esikoiset ry on eriseura.

      Ai miksikö?

      Selitän.

      Siksi että he eivät usko Jeesuksen kaste käskyä, ja ehtoollista elävien kristittyjen tehtäväksi, vaikka raamattu niin selvästi näyttää!

      He laittavat maallisen kirkon ja ihmisen oman kutsumuksen mukaisen pappisviran, herran seurakunnan, ja Jumalan sanan mukaisen järjestyksen edelle. Siis isäin säännöt.

      Siksi että he tahtoivat pois elävästä seurakunnasta ja raamatullisesta järjestyksestä, ja suorastaan pilkkaavat Pyhää Henkeä siinä, että eivät usko sen vaikuttavan seurakunnan kautta ja neuvoissa vaikka raamattu niin todistaa.

      Seurakunta on yksittäisen kristityn herra. Mutta eriseuralainen tahtoo olla vapaa herra, jota ei saarnaajat saa hallita Jumalan sanalla. He tahtovat olla saarnaajien herroja, kuten täälläkin on kuultu.

      Siis

      Esikoiset ry on eriseura, luopuessaan raamatun opetuksesta ja sanasta.

      Raamattu ei kehoita jättämään kristittyjen joukkoa. Ei rakkaudettomuuden tai erimielisyydenkään takia. Raamattu ei varsinkaan kehoita seurakunnan painamia saarnaajia, jättämään suurimman osan laumasta, ja lähteä saarnaamaan haluamaansa sanaa toisaalle, helpomman riistan toivossa.

      TÄSSÄ HEIDÄN SYYTÖKSESSÄÄN ON MYÖS RISTIRIITA.
      Eriseura syyttää elävän kristillisyyden järjestystä siitä, että siellä ei seurakunta olisi tarpeeksi saarnaajansa herra.
      Kuitenkin heidän omat saarnaajansa olivat itse kaikkein vähiten kuuliaiset seurakunnallensa, lähtiessään ja jättäessään saarnavirkansa siellä, jonne heidät oli seurakunta painanut!!!

      • Savisilmä

        Hyvä KTK,
        Sinulleko on annettu valta tuomita joku porukka eriseuraksi tai pyhänhengen pilkkaajaksi?
        Mitä tarkoittaa: Lähteä saarnaamaan helpomman riistan toivossa?
        Minusta on pahinta pilkkaa väittää ainoastaan yhtä porukkaa eläväksi kristillisyydeksi!
        Teidän porukassa ei voi olla kuuliainen seurakunnalle, koska päätökset tekee "hengellinenhallitus"


      • KaidanTienKuIkija
        Savisilmä kirjoitti:

        Hyvä KTK,
        Sinulleko on annettu valta tuomita joku porukka eriseuraksi tai pyhänhengen pilkkaajaksi?
        Mitä tarkoittaa: Lähteä saarnaamaan helpomman riistan toivossa?
        Minusta on pahinta pilkkaa väittää ainoastaan yhtä porukkaa eläväksi kristillisyydeksi!
        Teidän porukassa ei voi olla kuuliainen seurakunnalle, koska päätökset tekee "hengellinenhallitus"

        Eikö saarnaajan sitä suuremmalla syyllä tulisi jäädä SAARNAAMAAN omaan seurakuntaansa, eikä lähteä, jos tuntee että seurakunta on väärällä tiellä?

        Näin ei tee eriseuran saarnaaja, jolla on omia ajatuksia.
        Hän lähtee saarnaamaan sinne mistä löytää vähänkin tukea omille ajatuksillensa. Ja se on väärä mieli.

        Toiseksi, ei minun tarvitse tuomita. Sen tekee Jumalan sana. Lue raamatusta mikä on eriseura.
        Porukka, joka hylkää ne neuvot ja käsitykset, jolle raamatussa on täysi tuki, ja sellainen porukka, jolla on omia ajatuksia, ja joka taistelee seurakuntaa ja sen ajatuksia vastaan, ja joka jättää seurakuntansa ja pyhänhengen saaneet saarnaajat ja kristityt. Mikä muu se on kuin eriseura?

        Pyhä Henki vaikuttaa saarnatun sanan kautta, ja saarna virkaan painetun saarnaajan suun kautta. Näin raamattu todistaa. Mitä muuta se on kuin Pyhän Hengen halventamista, kun tämä käsitys yritetään repiä alas?
        Kun saarna virkaa yritetään tehdä tyhjäksi ja saarnaajia joidrn käsiä tulee pitää ylhäällä, aletaan haukkua ja pilkata?
        Miten PyhäHenki silloin saa olla vaikuttamassa?
        Ja kun saarnaajat kokoontuvat raamatun äärellä, pohtimaan joitakin asioita ja näin Pyhän Hengen valossa tekevät päätöksiä ja antavat neuvoja. Mitä muuta se on, kuin Pyhän Hengen halventamista, kun tätä järjestystä aletaan repiä alas, ja aletaan vaatia päätös/äänivaltaa seurakunnassa?
        Eli yritetään saada toisenlaisille ajatuksille mahdolisuus vaikuttaa ja seurakunnassa? Mistä hengestä se tulee?
        Se on Pyhän Hengen halvaksi tekemistä.


      • TurhatSyytökset
        Savisilmä kirjoitti:

        Hyvä KTK,
        Sinulleko on annettu valta tuomita joku porukka eriseuraksi tai pyhänhengen pilkkaajaksi?
        Mitä tarkoittaa: Lähteä saarnaamaan helpomman riistan toivossa?
        Minusta on pahinta pilkkaa väittää ainoastaan yhtä porukkaa eläväksi kristillisyydeksi!
        Teidän porukassa ei voi olla kuuliainen seurakunnalle, koska päätökset tekee "hengellinenhallitus"

        Ei KTK ole ketään tuominnut se on jumalansana joka tuomitsee Pakkohan Eeroseuralaisten on jonkun muun syyksi se laittaa Oletko koskaan kuullut eriseurasta joka sen pystyy myöntämään ?


      • Hävetkää_saastaiset
        TurhatSyytökset kirjoitti:

        Ei KTK ole ketään tuominnut se on jumalansana joka tuomitsee Pakkohan Eeroseuralaisten on jonkun muun syyksi se laittaa Oletko koskaan kuullut eriseurasta joka sen pystyy myöntämään ?

        Täällä on toistuvasti esiintynyt Jumalan Sanaksi tekeytyneitä pilkkaajia. He ovat Esikoislestadiolaiset ry vapaakirkon jäsenistöä.

        Eriseurainen on sellainen henkilö tai yhdistys jolle Kristuksen ruumiin jäsenyys merkitsee jonkun pienyhdsistyksen jäsenyyttä ja samalla toimitaan ahkerasti muiden Kristus-ruumiin jäsenten leikkaamista pois Kristus-ruumiista.


      • ÄläHurskastele
        Hävetkää_saastaiset kirjoitti:

        Täällä on toistuvasti esiintynyt Jumalan Sanaksi tekeytyneitä pilkkaajia. He ovat Esikoislestadiolaiset ry vapaakirkon jäsenistöä.

        Eriseurainen on sellainen henkilö tai yhdistys jolle Kristuksen ruumiin jäsenyys merkitsee jonkun pienyhdsistyksen jäsenyyttä ja samalla toimitaan ahkerasti muiden Kristus-ruumiin jäsenten leikkaamista pois Kristus-ruumiista.

        Äläs nyt tekeydyy hurskaaksi ei eriseura ole koskan ollut Kristusruumiin jäaen. Eikä siittä tule tänäkäänaikana


      • paljastit_ites_piruparka
        ÄläHurskastele kirjoitti:

        Äläs nyt tekeydyy hurskaaksi ei eriseura ole koskan ollut Kristusruumiin jäaen. Eikä siittä tule tänäkäänaikana

        Juri tämä on eriseuraisen vahvin tunnustus. Hänen toimintansa tähtää jatkuvasti siihen että Kristus-ruumiin jäsenet luopuisivat uskostaan ja lähtisivät seuraamaan hänen harhaista maailmankuvaansa.


      • EriseuraSepeOn
        paljastit_ites_piruparka kirjoitti:

        Juri tämä on eriseuraisen vahvin tunnustus. Hänen toimintansa tähtää jatkuvasti siihen että Kristus-ruumiin jäsenet luopuisivat uskostaan ja lähtisivät seuraamaan hänen harhaista maailmankuvaansa.

        On tuo Eriseura vaan käynyt kovin julmaksi entisiä veljiä kohtaan nyt he nimittelevät heitä jo piruiksi, viha on tullut kovin näkyväksi muodoksi heidän joka päiväisessä elämässä ja heidän pyhitys elämässä joka ei tietenkään täytä rakkauden lakia jolla kristityt tunnetaan.


      • Jovain12
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Eikö saarnaajan sitä suuremmalla syyllä tulisi jäädä SAARNAAMAAN omaan seurakuntaansa, eikä lähteä, jos tuntee että seurakunta on väärällä tiellä?

        Näin ei tee eriseuran saarnaaja, jolla on omia ajatuksia.
        Hän lähtee saarnaamaan sinne mistä löytää vähänkin tukea omille ajatuksillensa. Ja se on väärä mieli.

        Toiseksi, ei minun tarvitse tuomita. Sen tekee Jumalan sana. Lue raamatusta mikä on eriseura.
        Porukka, joka hylkää ne neuvot ja käsitykset, jolle raamatussa on täysi tuki, ja sellainen porukka, jolla on omia ajatuksia, ja joka taistelee seurakuntaa ja sen ajatuksia vastaan, ja joka jättää seurakuntansa ja pyhänhengen saaneet saarnaajat ja kristityt. Mikä muu se on kuin eriseura?

        Pyhä Henki vaikuttaa saarnatun sanan kautta, ja saarna virkaan painetun saarnaajan suun kautta. Näin raamattu todistaa. Mitä muuta se on kuin Pyhän Hengen halventamista, kun tämä käsitys yritetään repiä alas?
        Kun saarna virkaa yritetään tehdä tyhjäksi ja saarnaajia joidrn käsiä tulee pitää ylhäällä, aletaan haukkua ja pilkata?
        Miten PyhäHenki silloin saa olla vaikuttamassa?
        Ja kun saarnaajat kokoontuvat raamatun äärellä, pohtimaan joitakin asioita ja näin Pyhän Hengen valossa tekevät päätöksiä ja antavat neuvoja. Mitä muuta se on, kuin Pyhän Hengen halventamista, kun tätä järjestystä aletaan repiä alas, ja aletaan vaatia päätös/äänivaltaa seurakunnassa?
        Eli yritetään saada toisenlaisille ajatuksille mahdolisuus vaikuttaa ja seurakunnassa? Mistä hengestä se tulee?
        Se on Pyhän Hengen halvaksi tekemistä.

        "Porukka, joka hylkää ne neuvot ja käsitykset, jolle raamatussa on täysi tuki, ja sellainen porukka, jolla on omia ajatuksia, ja joka taistelee seurakuntaa ja sen ajatuksia vastaan, ja joka jättää seurakuntansa ja pyhänhengen saaneet saarnaajat ja kristityt. Mikä muu se on kuin eriseura?"

        Neuvot ja käsitykset, joille Raamatussa on täysi tuki!

        Tämähän on juuri se asia, josta ei saa keskustella!

        Me kansalaiset, ollessamme esim. asunto-osakeyhtiön osakkaita, olemme velvolliset noudattamaan sen as. Oy:n sääntöjä, johon kuulumme. Samoin, kun olemme evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä, olemme sidotut noudattamaan sen kirkkojärjestystä.

        Tämän asian rikkominen saattaa meidät ansaitun arvostelun ja paheksunnan kohteeksi. Lisäksi kanssamme ei tehdä yhteistyötä, eikä kirkko suo tilojaan käyttöömme kuten muille jäsenilleen.

        Kun sitten osa jäsenistöstä kokee omassatunnossaan, että tämä on syntiä, koska säännöt ja asiat eivät ole ristiriidassa Jumalan sanan kanssa, niin yhteisömme muuttaa opetuksensa omasta tunnosta. Ihmisen EI tule uskoa Raamatun Sanan mukaisesti tuomitsevaa omaa tuntoa, vaan TULEE uskoa, että, kun Pyhä Henki on kirkastanut Lapin vanhimmille sääntörikkomuksen olevan oikein, niin omatuntosi tuomitsee väärin, eikä sinulla ole oikea usko. Jos et muuta käsitystäsi, niin olet epäuskoinen. (Norjan kirkkojärjestys sallii asian, mutta Ruotsin ja Suomen ei. Asia oikeutetaan sillä, ettei niistä aiheudu suoria sanktioita. Vain välillisiä.)

        Mitenkä nyt selitetään apostoli Paavalin sanat siitä, että jos jonkun omatunto tuomitsee jonkun asian synniksi, ja hän silti toteuttaa sen, niin hän tekee syntiä siksi, että hän epäröi ja tekee silti.
        Vaikka toiselle, jonka omatunto ei sitä tuomitse, asia ei ole synti. Mutta heidän ei tule loukata toisiaan rakkauden tähden.

        Tässä sinäkin, KTK, menet Jumalan Sanan ylitse, kun tuomitset ne saarnaajat, joiden omatunto on tuominnut synniksi sääntörikkomuksen. Sinunkin pitäisi pitää heitä uskonveljinä ja sisarina ja lopettaa jauhaminen eriseurasta. Rikot kristittyjen keskinäistä rakkautta.


      • Vannepääs

        Ekköhän sinä KTK ole eriseuraa kaikkien kanssa jotka eivät taivu sinun ymmärrykseesi ja siks toiseksi olet korottanut itsesi Jumalasta seuraavaksi oikeuttaaksesi syntisien vainon.
        Kun pitää taivaspaikkaansa varmana ja uskoo tietävänsä muidenkin puolesta mitä pitää tehdä,puhua ja ajatella seuraako siitä aina tuo tuomiohenkisyys.
        Ootko laskenut kuin monta metriä pitkä syntiluettelo sinulla on?


    • Kokemusta-on

      KTK, eiköpä Esikoislestadiolaiset juuri lähteneet ev.lut.kirkosta vaikka heidän olisi pitänyt siellä olla saarnaamassa ja olla valona ja suolana. Nyt puhuit itsesi pussiin!

      • KaidanTienKuIkija

        Ei lähtenyt. Edelleen suurin osa kuuluu kirkkoon. Myös minä.
        Maksamme kirkollisveroa ja tuemme näin kirkon työtä.
        Me äänestämme kirkollisissa vaaleissa. Rukoilemme edelleen kirkon ja isänmaan puolesta.
        Mm, julkaisimme juuri julkilausuman kirkollisiin lehtiin, jossa vastustamme homoutta ja tämän maailman saastaa, jota jo kovalla voimalla myös kirkossa moni taho ajaa.
        Se on kirkon sisällä ja kirkon ja yhteiskunnan suuntaan tehtyä työtä.
        Kyllä meidän saarnaajat saarnaavat kirkossa vieläkin jos heitä sinne pyydetään.

        Mutta suruksemme voimme huomata kuinka taitaa kirkolle kuitenkin olla tärkeämpi pitää kiinni naispapeista, ja saada aikaan ajan mukaista uudistusta. Siunata ja vihkiä homoliittoja jne, Kuin pitää kiinni Jumalan sanasta ja sakramenteista.


      • Tohvelisankarix
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Ei lähtenyt. Edelleen suurin osa kuuluu kirkkoon. Myös minä.
        Maksamme kirkollisveroa ja tuemme näin kirkon työtä.
        Me äänestämme kirkollisissa vaaleissa. Rukoilemme edelleen kirkon ja isänmaan puolesta.
        Mm, julkaisimme juuri julkilausuman kirkollisiin lehtiin, jossa vastustamme homoutta ja tämän maailman saastaa, jota jo kovalla voimalla myös kirkossa moni taho ajaa.
        Se on kirkon sisällä ja kirkon ja yhteiskunnan suuntaan tehtyä työtä.
        Kyllä meidän saarnaajat saarnaavat kirkossa vieläkin jos heitä sinne pyydetään.

        Mutta suruksemme voimme huomata kuinka taitaa kirkolle kuitenkin olla tärkeämpi pitää kiinni naispapeista, ja saada aikaan ajan mukaista uudistusta. Siunata ja vihkiä homoliittoja jne, Kuin pitää kiinni Jumalan sanasta ja sakramenteista.

        Älä viitti kusettaa,minun luottamukseni sinuun on nolla vaikka kuperkeikkoja tekisit.
        Teillä on jo kaikki kirkolta jolloin voitte lähteä atai oikeammin sanoen olette jo lähteneet sen kanssa kilpailemaan jäsenistä ja kaikkein parasta tässä kaikessa on se että olette kirkossa kirkkona joka yrittää,suorastaan toivoo äitikirkkonsa erottavan heidät liikkeenä.
        Sitten ei tarvitse seuraavaksi kuin Lapin vanhimman kultaisen Pyhän Hengen neuvon=määräyksen tulla jäsenille että kun he ovat teidät liikkeenä erottaneet niin olisi suotavaa erota yksilöinäkin kirkosta.
        Ja kas kummaa,sitten eiku taas uusi kirkko on syntynyt lukemattomien entisten lisäksi.
        Yrität kätkeytyä sinne Raamatun taakse senkin perkele mutta minä sinut kyllä nään.


      • PyhätAsiatHalvennetaan
        Tohvelisankarix kirjoitti:

        Älä viitti kusettaa,minun luottamukseni sinuun on nolla vaikka kuperkeikkoja tekisit.
        Teillä on jo kaikki kirkolta jolloin voitte lähteä atai oikeammin sanoen olette jo lähteneet sen kanssa kilpailemaan jäsenistä ja kaikkein parasta tässä kaikessa on se että olette kirkossa kirkkona joka yrittää,suorastaan toivoo äitikirkkonsa erottavan heidät liikkeenä.
        Sitten ei tarvitse seuraavaksi kuin Lapin vanhimman kultaisen Pyhän Hengen neuvon=määräyksen tulla jäsenille että kun he ovat teidät liikkeenä erottaneet niin olisi suotavaa erota yksilöinäkin kirkosta.
        Ja kas kummaa,sitten eiku taas uusi kirkko on syntynyt lukemattomien entisten lisäksi.
        Yrität kätkeytyä sinne Raamatun taakse senkin perkele mutta minä sinut kyllä nään.

        Älä ryhdy edes halveksimaa Pyhää Henkeä siitä on raamatussa kauhistava esimerkki.


    • älä_petä_ittees

      Kuules nyt kulkija. Teillä on oma papisto, omat sakramantit, Siis oma Kaste ja oma HPE. Teillä on omat konfirmaatiotilaisuuden. Kaikki nämä ulkopuolella evankelisluterilaisen kirkon.

      Aika tavalla hölmöä (sokeutta) enään tässä vaiheessa puhua siitä osasta seurakuntalaisia jotka ennen vapakirkoksi muuttumista kuuluivat evankelisluterilaiseen kirkkoon. Se on nyt vapaakirkon menoa KaidanTienKulkija. Vain yksi mahdollisuus palata entiseen, on liittyä Esikoiset ry:n jäseneksi. Yleensäkin kahteen eri kirkkokuntaan kuuluminen saman yhteisön sisällä, on kornia.

      • VäärääTietosi

        Kahteen kirkkokuntaan kuuluminen ei ole mahdollista. Jos vaihdan kirkkokunta, niin samalla edellinen jäsenyys päättyy .


      • TekinEsikoislestoja

        Monet Esikoiset kuuluvat kolmeen.
        1.Evlut.kirkkoon 2. Esikoislestadiolaisiin ja lisäksi vielä 3. Esikoisiin.
        Onko se kolmas yhdistys vasta se pelastava "Vain me" yhdistys?
        Jos on kahdessa 1 ja 2 jäsenenä se ei riitäkään , niinkö?
        Hassuiksi menee,
        Voisitko tätä vähän tarkemmin perustella?


      • KaidanTienKuIkija

        Olet ymmärtänyt väärin. Ei meillä ole omia.

        Meillä on seurakunnan työhön painamat saarnaajat, eli se Pyhä ja raamatullinen järjestys. Meillä on HERRAN pyhä ehtoollinen ja HERRAN pyhä kaste.

        Sen lisäksi meillä on yhdistyksen ja rakkaiden saarnaajiemme pitämä, siunattu rippikoulu ja konfirmaatio, koska kirkko ei jatkanut siinä enään yhteistyötä kanssamme.


    • piä_tietämätön_läppä_kii

      Esikoiset ry ja suomen evankelisluterilainen kirkko on yksi kirkkokunta. Kahteen itsenäiseen kirkkoon ei meillä kuuluta lainkaan. Olemme evankelisluterilaisia.

      • SekootteItsekinJo

        Entä ne monet monet Esikoiset jotka kuuluvat Esikoislestadiolaiset ry een?
        Eikä samalla logiikalla olekin kahdessa kirkossa?


    • huijarit_pelaavat

      "Kahteen kirkkokuntaan kuuluminen ei ole mahdollista. Jos vaihdan kirkkokunta, niin samalla edellinen jäsenyys päättyy ."

      Kas niin, hyvä kun heräsit. Petos kannattaa tässäkin tapauksessa! Vapaakirkoksi muuttunut Esikoislestadiolaiset ry on näet tarkoituksellisesti jättänyt rekisteröimättä vapaakirkkonsa.
      Näin voidaan omaa väkeä huijata melko pitkään muka-luterilaisuudella.

      • Pääsykokeisiin

        Monet Esikoislestadiolaiset yksityishenkilöt ovat evlut kirkon jäseniä , mutta eivät kaikki .Esikoislestadiolaiset ry.n jäsenen ei ole tarvinnut koskaan olla evlut kirkon jäsen .
        Onko Esikoisten jäsen vaatimuksessa evl.kirkon jäsenyys.
        -Saako ei kirkon jäsen tulla Esikoisten jäseneksi?
        -Saako Esikoislestadiolaisten jäsen tulla Esikoisten jäseneksi?


    • kitarakerho

      Esikokko ei saa sitä rauhaa minkä me saamme tuntea sydämissämme

      • rauhasydämessä

        Pakko on pitkittää kirkon perustsmista, koska silloin täytyy yhdistys lopettaa ja omaisuuden yksipuolinen jako olisi paikkakuntien lasten hyväksi, eikös säännöissä niin sanota, muistelen lukeneeni ja myös kuulleeni.


      • OnVaiEiOle
        rauhasydämessä kirjoitti:

        Pakko on pitkittää kirkon perustsmista, koska silloin täytyy yhdistys lopettaa ja omaisuuden yksipuolinen jako olisi paikkakuntien lasten hyväksi, eikös säännöissä niin sanota, muistelen lukeneeni ja myös kuulleeni.

        Meillähän on jo vapaakirkko, mitä vielä odotat? Uudelleen rekisteröintiä? Miksi toiseen kertaan ?
        Juuri vakuutitte kirkon olemassaolosta!


    • Totuus-paljastuu

      Kyllä meillä vähitellen näköjään porukka on alkanut "heräämään". Nuorisokin on sentään aika valistunutta.

    • PUR-SI-SEURA

      Hauska lukea Näät esikoiset eriseura on näköjään nyt jo ihan sekisin ja tuukiajolla niinkuin kaikki ovat ennustneet. Pursiseura on oikein osuva nimikin jota käytetään

    • Iloonasti

      Hyvä ktk.
      Valaise tämmöisellä aidanvierus kulkijalle miksi mielestäsi kirkko lopetti yhteistyön teidän kanssanne jos kerran puhtaat jauhot on laarissa.

      • KaidanTienKuIkija

        Kirkko tekee yhteistyötä ja yhteis messuja jopa katolisen kirkon kanssa, johon heillä ei ole minkään laista ehtoollisyhteyttä. Kirkko järjestää sateenkaari messuja (kirkko on tehnyt tuosta Jumalan rauhan merkistä sateenkaaresta HOMO SYMBOLIN) ja vihkii homoja. Kirkkolla on seksimessuilla koju, ja se pitää kalja messuja ja erilaisia disco messuja. Kirkko hyväksyy melkein kaiken saastan ja antaa siunauksen monelle synnille.

        Mutta esikoislestadiolaiset ryn kanssa kirkko ei tahdo tehdä yhteistyötä...
        No voit itse miettiä onko kirkolla vielä puhtaita jauhoja pussissa.
        Voit miettiä miksi kirkko tekee mielellään Perkeleen kanssa sopimuksia ja yhteistyötä, muttei pienen joukon kanssa, jossa jaetaan sakramentit oiken ja saarnataan yksinkertaista Jumalan sanaa!

        Mutta näin se on ollut aina. Kuka hurskas ylipappi tai lainoppinut teki Jeesuksen kanssa yhteistyötä?
        Esikoiset ryn kannattaisi pelästyä kirkon suurta halua vaalia heitä tässä hajaannuksessa. Heidän kannattaisi miettiä, että mikä on se voima ja henki, joka saa kirkon antamaan kaiken tukensa heille ja vaalimaan heitä samalla tavalla kuin homoja ja naispappeja.


      • YliRaamatun

        Kirkko on asettunut lakeineen raamatun yläpuolelle.
        Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana ja oppimme ainoa perusta.


      • Jovain12

        Ystäväni KTK!

        Muutit puheenaihetta! Tarvitseeko sinun olla konna, jos yhteistyökumppanisi on konna?

        Myös Esikoiset ry:n jäsenet ovat samaa mieltä kirkon rappiosta! Jos sopimuskumppanisi rikkoo sopimusta, niin silloin tehdään huomautus ja kehotus sääntöjen noudattamiseen. Ja tietenkin lopulta irtisanotaan sopimus.

        Muistan aina 1970-luvulta saakka sen, että kirkkoa on aina kritisoitu. Myös alkuajan Vanhimmat kritisoivat, mutta halusivat pysyä siinä noudattaen kirkkojärjestystä, kuten asiaan kuului,. Myös Luther kirjoittaa, että kirkon pappia tulee kunnioittaa sen viran puolesta joka hänellä on. Itse sakramenteissahan toimii Jumala sanansa mukaan ja ihmisen oma usko Kristukseen. Ei papin usko.

        Muistatko miten Jeesus sanoi Herodekselle (tai Pilatukselle): "Jos Jumala ei olisi antanut sinulle valtaa minuun, niin et sinä mitään voisi. (Ei sanatarkasti). Kun uskomme sakramentin asettajaan, niin sen toimittajan uskolla, elämällä tai esikuvalla ei ole vaikutusta.)

        Kirkolla oli perusteltu syy katkaista yhteistyö.


      • Jovain12
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Kirkko tekee yhteistyötä ja yhteis messuja jopa katolisen kirkon kanssa, johon heillä ei ole minkään laista ehtoollisyhteyttä. Kirkko järjestää sateenkaari messuja (kirkko on tehnyt tuosta Jumalan rauhan merkistä sateenkaaresta HOMO SYMBOLIN) ja vihkii homoja. Kirkkolla on seksimessuilla koju, ja se pitää kalja messuja ja erilaisia disco messuja. Kirkko hyväksyy melkein kaiken saastan ja antaa siunauksen monelle synnille.

        Mutta esikoislestadiolaiset ryn kanssa kirkko ei tahdo tehdä yhteistyötä...
        No voit itse miettiä onko kirkolla vielä puhtaita jauhoja pussissa.
        Voit miettiä miksi kirkko tekee mielellään Perkeleen kanssa sopimuksia ja yhteistyötä, muttei pienen joukon kanssa, jossa jaetaan sakramentit oiken ja saarnataan yksinkertaista Jumalan sanaa!

        Mutta näin se on ollut aina. Kuka hurskas ylipappi tai lainoppinut teki Jeesuksen kanssa yhteistyötä?
        Esikoiset ryn kannattaisi pelästyä kirkon suurta halua vaalia heitä tässä hajaannuksessa. Heidän kannattaisi miettiä, että mikä on se voima ja henki, joka saa kirkon antamaan kaiken tukensa heille ja vaalimaan heitä samalla tavalla kuin homoja ja naispappeja.

        "Kirkko tekee yhteistyötä ja yhteismessuja jopa katolisen kirkon kanssa, johon heillä ei ole minkään laista ehtoollisyhteyttä."

        Joo! Onkohan kirkolliskokous tuon hyväksynyt? Kirkon kanta on kokonaan eri asia, kun yksittäisten pappien toimet.

        En kuitenkaan ala puolustelemaan. Huomautan kuitenkin, että sopimus anglikaanikirkon kanssa on peräisin 1930-luvulta. Vasta nyt 2010-luvulla se on ruvennut hiertämään... Samoin naispappeuskaan ei ole uusi asia. Miksi sitten muutoksen täytyi tapahtua muutaman kuukauden sisällä?

        Kirkossa on vielä pappeja, jotka noudattavat itse Jumalan Sanaa ja opettavat sen mukaan.

        Miksiköhän Jeesus sitten opetti temppeli- ja synagooga-laitoksessa, joka oli yhtälailla rappeutunut?

        Onko kirkkoon kuuluminen jotenkin haitannut meidän kokous- tai seuraelämää? Päinvastoin. Olemme saaneet jopa ylimääräisiä ehtoollisjumalanpalveluksia halutessamme.


      • kymysyksiä
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Kirkko tekee yhteistyötä ja yhteis messuja jopa katolisen kirkon kanssa, johon heillä ei ole minkään laista ehtoollisyhteyttä. Kirkko järjestää sateenkaari messuja (kirkko on tehnyt tuosta Jumalan rauhan merkistä sateenkaaresta HOMO SYMBOLIN) ja vihkii homoja. Kirkkolla on seksimessuilla koju, ja se pitää kalja messuja ja erilaisia disco messuja. Kirkko hyväksyy melkein kaiken saastan ja antaa siunauksen monelle synnille.

        Mutta esikoislestadiolaiset ryn kanssa kirkko ei tahdo tehdä yhteistyötä...
        No voit itse miettiä onko kirkolla vielä puhtaita jauhoja pussissa.
        Voit miettiä miksi kirkko tekee mielellään Perkeleen kanssa sopimuksia ja yhteistyötä, muttei pienen joukon kanssa, jossa jaetaan sakramentit oiken ja saarnataan yksinkertaista Jumalan sanaa!

        Mutta näin se on ollut aina. Kuka hurskas ylipappi tai lainoppinut teki Jeesuksen kanssa yhteistyötä?
        Esikoiset ryn kannattaisi pelästyä kirkon suurta halua vaalia heitä tässä hajaannuksessa. Heidän kannattaisi miettiä, että mikä on se voima ja henki, joka saa kirkon antamaan kaiken tukensa heille ja vaalimaan heitä samalla tavalla kuin homoja ja naispappeja.

        KTK, mitä arvelet, jos esikoislestadiolaisia olisi Suomessa noin neljä miljoonaa, miltä asiat näyttäisivät?

        Olisivatko kaikki samoin ajattelevia ja toimisivatko samoin?

        Sitten yksi kysymys tästä sakramenttiasiasta: kävin rippikoulun v. 1967. Nainen oli opettajana siellä ja myös saarnasi kirkossa. Ystäväni, joka oli myös esikoislestadiolainen ja samassa rippikoulussa, oli paikkakunnan saarnaajan lapsenlapsi.

        En koskaan kuullut mitään huomauttelua asiasta saati että olisi kielletty menemästä kirkkoon konfirmaatiotilaisuuteen, koska nainen saarnasi.

        Myöskään yhteistä ehtoollistilaisuutta ei kritisoitu.

        Miksi elävässä ainoassa kristillisyydessä on opetettu näin ristiriitaisesti vuosikymmenien saatossa? Jos senaikaisten opettajien puhe oli Jumalan sanaa, mutta nyt sellainen ei enää sitä ole, miksi meille opetettiin sellaista? Johdettiin siis harhaan - niinkö?

        Itse asiassa ehtoolliskäytäntö oli "oikea" herätysliikkeen olemassaolon ajan vuoteen 2015 saakka Suomessa - aika monta vuotta!

        En muuten perustelisi Lutherilla mitään, jos en varmasti tietäisi, mitä hän on opettanut.


      • SanaJaSakramentit
        Jovain12 kirjoitti:

        "Kirkko tekee yhteistyötä ja yhteismessuja jopa katolisen kirkon kanssa, johon heillä ei ole minkään laista ehtoollisyhteyttä."

        Joo! Onkohan kirkolliskokous tuon hyväksynyt? Kirkon kanta on kokonaan eri asia, kun yksittäisten pappien toimet.

        En kuitenkaan ala puolustelemaan. Huomautan kuitenkin, että sopimus anglikaanikirkon kanssa on peräisin 1930-luvulta. Vasta nyt 2010-luvulla se on ruvennut hiertämään... Samoin naispappeuskaan ei ole uusi asia. Miksi sitten muutoksen täytyi tapahtua muutaman kuukauden sisällä?

        Kirkossa on vielä pappeja, jotka noudattavat itse Jumalan Sanaa ja opettavat sen mukaan.

        Miksiköhän Jeesus sitten opetti temppeli- ja synagooga-laitoksessa, joka oli yhtälailla rappeutunut?

        Onko kirkkoon kuuluminen jotenkin haitannut meidän kokous- tai seuraelämää? Päinvastoin. Olemme saaneet jopa ylimääräisiä ehtoollisjumalanpalveluksia halutessamme.

        Asian ydin on tämä
        "Nyt oli aika aloittaa HPE omilla rukoushuoneilla," raamatun mukaan tämä on ja olisi ollut aina mahdollista. (20 vuotta tästä on puhuttu )Kirkkoon kuuluminen ja kirkon sakramenttien käyttö on vieläkin mahdollista .
        Esikoislestadiolaisuus ei vaadi, eikä ole koskaan vaatinut selvitystä seurakuntalaisten kirkon jäsenyydestä, vaan se on yksityishenkilöiden valitsema asia.


      • Jovain122
        SanaJaSakramentit kirjoitti:

        Asian ydin on tämä
        "Nyt oli aika aloittaa HPE omilla rukoushuoneilla," raamatun mukaan tämä on ja olisi ollut aina mahdollista. (20 vuotta tästä on puhuttu )Kirkkoon kuuluminen ja kirkon sakramenttien käyttö on vieläkin mahdollista .
        Esikoislestadiolaisuus ei vaadi, eikä ole koskaan vaatinut selvitystä seurakuntalaisten kirkon jäsenyydestä, vaan se on yksityishenkilöiden valitsema asia.

        "Kun sitten osa jäsenistöstä kokee omassatunnossaan, että tämä on syntiä, koska säännöt ja asiat eivät ole ristiriidassa Jumalan sanan kanssa, niin yhteisömme muuttaa opetuksensa omasta tunnosta. Ihmisen EI tule uskoa Raamatun Sanan mukaisesti tuomitsevaa omaa tuntoa, vaan TULEE uskoa, että, kun Pyhä Henki on kirkastanut Lapin vanhimmille sääntörikkomuksen olevan oikein, niin omatuntosi tuomitsee väärin, eikä sinulla ole oikea usko. Jos et muuta käsitystäsi, niin olet epäuskoinen."


      • KäskyVoimassa
        Jovain122 kirjoitti:

        "Kun sitten osa jäsenistöstä kokee omassatunnossaan, että tämä on syntiä, koska säännöt ja asiat eivät ole ristiriidassa Jumalan sanan kanssa, niin yhteisömme muuttaa opetuksensa omasta tunnosta. Ihmisen EI tule uskoa Raamatun Sanan mukaisesti tuomitsevaa omaa tuntoa, vaan TULEE uskoa, että, kun Pyhä Henki on kirkastanut Lapin vanhimmille sääntörikkomuksen olevan oikein, niin omatuntosi tuomitsee väärin, eikä sinulla ole oikea usko. Jos et muuta käsitystäsi, niin olet epäuskoinen."

        Onko jokin sääntö joka estää Kristuksen kastekäskyn toteuttamisen?
        Ei sitä ole mikään laki kirkoltakaan kieltänyt .


      • VaikkaAasi
        Jovain12 kirjoitti:

        Ystäväni KTK!

        Muutit puheenaihetta! Tarvitseeko sinun olla konna, jos yhteistyökumppanisi on konna?

        Myös Esikoiset ry:n jäsenet ovat samaa mieltä kirkon rappiosta! Jos sopimuskumppanisi rikkoo sopimusta, niin silloin tehdään huomautus ja kehotus sääntöjen noudattamiseen. Ja tietenkin lopulta irtisanotaan sopimus.

        Muistan aina 1970-luvulta saakka sen, että kirkkoa on aina kritisoitu. Myös alkuajan Vanhimmat kritisoivat, mutta halusivat pysyä siinä noudattaen kirkkojärjestystä, kuten asiaan kuului,. Myös Luther kirjoittaa, että kirkon pappia tulee kunnioittaa sen viran puolesta joka hänellä on. Itse sakramenteissahan toimii Jumala sanansa mukaan ja ihmisen oma usko Kristukseen. Ei papin usko.

        Muistatko miten Jeesus sanoi Herodekselle (tai Pilatukselle): "Jos Jumala ei olisi antanut sinulle valtaa minuun, niin et sinä mitään voisi. (Ei sanatarkasti). Kun uskomme sakramentin asettajaan, niin sen toimittajan uskolla, elämällä tai esikuvalla ei ole vaikutusta.)

        Kirkolla oli perusteltu syy katkaista yhteistyö.

        ☆Kun uskomme sakramentin asettajaan, niin sen toimittajan uskolla, elämällä tai esikuvalla ei ole vaikutusta.☆
        Juuri tässä on hyvin kerrottu Kristuksen kastekäskyn sisältö.




        Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin:

        "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
        (Matt. 28:18–20)


      • onkohuomattuasiaa
        VaikkaAasi kirjoitti:

        ☆Kun uskomme sakramentin asettajaan, niin sen toimittajan uskolla, elämällä tai esikuvalla ei ole vaikutusta.☆
        Juuri tässä on hyvin kerrottu Kristuksen kastekäskyn sisältö.




        Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin:

        "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
        (Matt. 28:18–20)

        Kerrotkos tässä välissä miksi KUKAAN Apostoleista EI noudata sitä teidän kuvittelemaanne kastekäskyä?

        haittaako se mitään siinä teidän opissanne?


      • SydämestäSydämeen
        onkohuomattuasiaa kirjoitti:

        Kerrotkos tässä välissä miksi KUKAAN Apostoleista EI noudata sitä teidän kuvittelemaanne kastekäskyä?

        haittaako se mitään siinä teidän opissanne?

        Miten sitten Sana on sinut tavoittanut, elleivät opetuslapset sitä ole opettaneet seuraaville ja he taas seuraaville.....


      • Jovain12
        KäskyVoimassa kirjoitti:

        Onko jokin sääntö joka estää Kristuksen kastekäskyn toteuttamisen?
        Ei sitä ole mikään laki kirkoltakaan kieltänyt .

        Kuule ystäväni. Kasteeseen on oikein Jeesuksen käsky! Kuitenkin Paavali opettaa, että olkaa alamaiset kaikille inhimillisille säädyille, tms. Ja niin paljon, kun teistä riippuu, niin pitäkää hyvä meno kaikkien kanssa. Jne. Jos olen kiekon jäsen, niin minun tulee noudattaa kirkkojärjestystä.

        Synti on siinä, että uskotellaan olevamme kirkon jäseniä niin, että saamme toimia kuin siat pellossa.

        Aivan surkeinta tässä on, että opetetaan Jumalan sanan vastaisesti omasta tunnosta.


      • Valomerkkituli
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Kirkko tekee yhteistyötä ja yhteis messuja jopa katolisen kirkon kanssa, johon heillä ei ole minkään laista ehtoollisyhteyttä. Kirkko järjestää sateenkaari messuja (kirkko on tehnyt tuosta Jumalan rauhan merkistä sateenkaaresta HOMO SYMBOLIN) ja vihkii homoja. Kirkkolla on seksimessuilla koju, ja se pitää kalja messuja ja erilaisia disco messuja. Kirkko hyväksyy melkein kaiken saastan ja antaa siunauksen monelle synnille.

        Mutta esikoislestadiolaiset ryn kanssa kirkko ei tahdo tehdä yhteistyötä...
        No voit itse miettiä onko kirkolla vielä puhtaita jauhoja pussissa.
        Voit miettiä miksi kirkko tekee mielellään Perkeleen kanssa sopimuksia ja yhteistyötä, muttei pienen joukon kanssa, jossa jaetaan sakramentit oiken ja saarnataan yksinkertaista Jumalan sanaa!

        Mutta näin se on ollut aina. Kuka hurskas ylipappi tai lainoppinut teki Jeesuksen kanssa yhteistyötä?
        Esikoiset ryn kannattaisi pelästyä kirkon suurta halua vaalia heitä tässä hajaannuksessa. Heidän kannattaisi miettiä, että mikä on se voima ja henki, joka saa kirkon antamaan kaiken tukensa heille ja vaalimaan heitä samalla tavalla kuin homoja ja naispappeja.

        Ai ai mitä herkkua tarjoilet,käyn sinuun kiinni kuin sika limppuun.
        Terve vaan vanha taistelutoveri,veri lentäköön ja tanner pölytköön.
        Olen muuten aloittaja ja tulit kuin mato mädän luo,kiva saada sinut taas tähtäimeen.
        Kirkko sitä ja tätä,pysytkö edes housuissasi enään.
        Kun koet itsesi uudestisyntyneeksi eläväksi kristityksi ja armoitetuksi syntiseksi joka sitten "puhtaalla omatunnolla" varustettuna omassa vanhurskaudessaan alkaa vihata muita kristityitä heidän syntiensä tähden.
        Näen kuolinkamppailusi,arvon KTK,siinä että syytät lähes neljää miljoonaa jäsentä perkeleen kanssa sopimisesta ja yhteistyöstä.
        Syytät näitä neljää miljoonaa jäsentä kaikkien muiden vähemmistöryhmien hyysäämisestä sinun vähemmistösi sijaan.
        Kuinka hurkas ylipappi ja lainoppinut oletkaan.
        Näin nähtiin kuinka perkele omiansa ei kiusaa vaan ylentää heidät jalustalle hengelliseen sokeuteen ja kuurouteen kunniaansa ja ylpeyttänsä vaalimaan.


      • EsikoistenVaatimans
        Jovain12 kirjoitti:

        Kuule ystäväni. Kasteeseen on oikein Jeesuksen käsky! Kuitenkin Paavali opettaa, että olkaa alamaiset kaikille inhimillisille säädyille, tms. Ja niin paljon, kun teistä riippuu, niin pitäkää hyvä meno kaikkien kanssa. Jne. Jos olen kiekon jäsen, niin minun tulee noudattaa kirkkojärjestystä.

        Synti on siinä, että uskotellaan olevamme kirkon jäseniä niin, että saamme toimia kuin siat pellossa.

        Aivan surkeinta tässä on, että opetetaan Jumalan sanan vastaisesti omasta tunnosta.

        Kunnon evl.kirkko erottaa väärintekijät , samoin kuin Jehovantodistajat. Synnintekijät ulos kirkoista!!!!


      • Jovain12
        EsikoistenVaatimans kirjoitti:

        Kunnon evl.kirkko erottaa väärintekijät , samoin kuin Jehovantodistajat. Synnintekijät ulos kirkoista!!!!

        Minä kuulun esikoislestadiolaisiin, siis siihen vanhaan yhdistykseen. En ole kuullut ketään erotetun yhdistyksestä syntiin joutumisen vuoksi. En siksi vaadi myöskään luterilaiselta kirkolta vastaavaa.

        Toki odotan kaikilta synteihin langenneilta parannusta. Lisäksi tahdon itse olla muistuttamassa synnintekijöitä synnin vaarallisuudesta. Seurakuntaa hoidetaan Jumalan Sanaa saarnaamalla. Ei pitämällä hoitokokouksia ja erottelemalla ihmisiä yhdistyksestä.

        Olen toivomassa heräyksen tuulia koko kansakunnallemme. Nyt tuntuu hyvältä, kun kirkko näyttää säilyttävän ryhtinsä vihkimiskysymyksissä. Kansankirkolla tulee olemaan merkittävä rooli, jos Jumala antaa suuremman heräyksen maahamme.

        Huomaa! Kirkko ei ole alkanut erottaa edes esikoislestadiolaisia saarnaajia, vaikka he kasteillaan ja ehtoolliskäytännöillään rikkovat kirkkojärjestystä.

        Haluaisitko palata aikaan, jolloin vähänkin epäselvemmissä oloissa kuollut vainaja haudattiin varalta kirkkomaan aidan taakse ehkäpä ilman siunaamista? Se oli totaalinen kirkosta erottaminen.


    • MinäUskonNäin

      "Oxp",kyselit,uskooko Jeesukseen vai seurakuntaan,mutta Jeesushan on perustanut oman seurakunnan,se on edelleen täällä maan päällä ja Hän on itse siellä läsnä puhumassa meille Sanaansa Hänen seuraajiensa suun kautta,uskotko näin,minä uskon?!

    • EeroNT

      Eriseuraiset johdatajat kantavat vastuun. Heidän seuraajat ei koska ole tuomitut, sitä vahinten kirjeet todustaa

    • OnkoNiinKiire

      Hei,voisitteko kirjoittaa tällä palstalla niin,että sanat olisivat suht.oikein kirjoitetut,välillä vaikea saada selvää...tarkistakaa vielä lopussa,kiitos!

      • lähetystyö

        Tasta lahtienmä kirjotuta oikiasti ja kakistan aina enne ku ma lahettaa sinälle, ole huva.


    • surkeapaikka

      Sanoista viis jos tuo oppinsa olisi edes hiukan Raamattuun päin.

      kirkko on heidän elämänsä ja jumalansa, Jeesusta he eivät juuri mainitse eivätkä omakohtaista uudestisyntymää se on heille outo käsite.

      kaikki taitavat olla lestasukujen jatkeita eli siis prittyä uskonnollisuutta on vahvasti ilmassa, ja ilman kirkkoa heillä ei ole juuri mitään.

      lutteri tulee heidät noutamaan jos sattuu heräämään ja ehtoollinen on jokin ihmeellinen taikameno josta ei juuri us´kalla puhua päivänvalossa.

      Raamatuss on asiat kohdallaan mutta sieltä ei lueta eikä noudateta jos sattuu lukemaan, isien opit on parempia vaikka isätr olisivat olleet kuinka pihalla opisa ja elossa.

    • häpeä_saastainen

      surkeapaikka
      18.10.2017 19:07

      Oo sinä jumalaton. Älä kirjoittele asioista joista et mitään tiedä!"

      • kirkasjasuoraoppi

        tiedän taatusti enemmän kuin sinä ja moni muu siellä karsinassanne.

        mutta teillä kun ei ole mitään todellista sanottavaa se jääkin sitten ylläolevan kaltaiseksi se sanomisenne.

        kerroppas kun minä luen Raamatustani mm; se joka uskoo ja kastetaam, pelastuu, ok!

        miksi te ette edes tuota opetusta noudata, kerro miksi ette, ja kuitenkin olette valmis sanomaan tuon tekstin lukijalle ja noudattajalle, että et tiedä mitään!!??


      • mitenonmahdollista

        Onko sulla yhtään mitään hengellistä järkeä kun lyhyessä viestissäsi saat sanottua -sinä saastainen- ja jumalaton!!!??

        kuka se sinulle antoi noin suuren valtakirjan ja millä mittasit edellämainitut tuosta noin vaan ilman mitään tietoa mistään!!


    • olkaapa_tarkkoja

      "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

      Tämä on yllä oleva on väärennetyn Raamatun tekstiä!
      (Matt. 28:18–20)

      OIkea teksti kuuluu:

      Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      Matt. 28:20 ja opettamalla heitä - PITÄMÄÄN - kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän - PITÄÄ -. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      Pitäminen on täysin eri asia kun noudattaminen.

      Lakikin pitää - pitää -, mutta kukaan ei sitä kykene noudattamaan. Ne jotka LAIN PITÄVÄT, HYVÖKASYVÄT KADOTUSTUOMIONSA.

      Ne jotka eivät PIDÄ LAKIA, koittavat kiemurrellen ja itselleen valehdellen pettää itseään, niin ettei kadotustuomio olisikaan heidän kohdallaan totta ja oikea tuomio.

      Jaak. 2:10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.

      • pieleenmeneeselityksenne

        mitä oikein yrität selittää eikö lain noudattaminen ole muka sama kuin sen pitäminen höh kaikenlaista selitystä sitä onkin.


      • " Olkaapa -tarkkoja "
        -
        Jaak. 2:10-11. ...
        -
        Jumalaan turvaava ja Häntä yli kaiken pelkäävä ja rakastava ihminen
        osoittaa yhtälaista kunnioitusta ja kuuliaisuutta Jumalan sanaa kai-
        kille käskyille ja opetuksille, pyrkien tunnollisesti noudattamaan nhiitä
        kaikkia . Henkilö joka tekee yhdenkin Jumalan Käskyn rikkomisen itsel-
        leen luvalliseksi , osoittaa olevansa lihanmielessään Jumalan vihollinen, joka ei alistu Hänen lakinsa alle..
        ks. Room 8:7.


    • kuuleha_sie

      pieleenmeneeselityksenne
      18.10.2017 23:15

      Sinäkään mäntti et noudata lakia kahta sekuntia. Lain sä voit kuitenkin pitää ja todeta laista kadotustuomiosi.

    • Lähinnä Lestadiolaisuuteen liittyvät herätysliikkeet yms. nimittelevät toisiaan eriseuroiksi sillä perusteella että he eivät ole meidän ryhmässämme eivätkä noudata meidän omia oppejamme.

      Raamatun mukaan eriseuraisuutta on sellainen opetus, joka on Raamatun vastaista. Raamatun vastaista opetusta esiintyy lähes kaikissa herätysliikkeissä ja kirkoissa joko tahallisesti, tahattomasti tai sitten puhujan huonosta Raamatun tuntemisesta johtuen. Valitettavan usein myös itse keksittyjä syntejä käytetään vallan välineinä, sekin on eriseuraisuutta.

      1. Kor 1:10
      Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

      1. Kor. 11:19
      Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

      Eli eriseuraisuutta esiintyy jossakin määrin joka puolella. Usein on perusteetonta nimittää kokonaista herätysliikettä eriseuraksi.

      • "2000"
        -
        Juuri näin, aamen .
        -


    • KahdetSeurat

      Esikoislestadiolaisista poistui Esikoisiin kuulemma toisellatavalla (evankeelisiksi itse heitä kutsuvat)saarnanneet saarnaajat ja heidän kannattajansa. Molempiin joukkoihin valikoitui vain tietyn tyyppisiä ihmisiä.
      Vaivalla erottautuneitako tulisikin sanoa samaaseuraa keskenään oleviksi?
      Hajaannuttiinko samaseuraiseksi? Totuus on se että olemme kumpikin Eriseuraa haluatte tai ette.
      Olette siis meille Eriseuraa.
      Ette halua olla meitä, eikä me haluta olla teitä.

      • Eriseura ja eri seura ovat kaksi eri asiaa. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.


    • MitenVoiKeksiä

      "Sakari 2000" ,mitä ovat itsekeksityt synnit ja kuka niitä keksii?

      • Savisilmä

        Lapin vanhimmat ja muut saarnaajat keksivät syntejä, joita ovat mm.
        ehtoollisen jakamatta jättäminen
        kevyiden jyvien erottamatta jättäminen
        televisio ( netistä ohjelmien katselu ok )
        radion kuuntelu, jos veli tai sisar huomaa
        miehillä ylänapin auki pitäminen
        halaaminen
        naisilla liian lyhyt tai pitkä hame
        naisilla hiukset auki
        miehillä pitkät hiukset
        voisi jatkaa vielä vaikka kuinka paljon
        Sakari 2000 voi jatkaa
        Mitä tekemistä näillä on uskon kanssa?


      • KaikkeaLöytyy
        Savisilmä kirjoitti:

        Lapin vanhimmat ja muut saarnaajat keksivät syntejä, joita ovat mm.
        ehtoollisen jakamatta jättäminen
        kevyiden jyvien erottamatta jättäminen
        televisio ( netistä ohjelmien katselu ok )
        radion kuuntelu, jos veli tai sisar huomaa
        miehillä ylänapin auki pitäminen
        halaaminen
        naisilla liian lyhyt tai pitkä hame
        naisilla hiukset auki
        miehillä pitkät hiukset
        voisi jatkaa vielä vaikka kuinka paljon
        Sakari 2000 voi jatkaa
        Mitä tekemistä näillä on uskon kanssa?

        Voi voi, kynttilät ja kukkopillit sekä kirjavat huivit unohdit.

        Esikoisiin siirtyvät saarnaajat ja heidän seuraajansa ovatkin unohtaneet entiset tiukat saarnansa.
        Yhden saarnaajan neuvo odottaa vielä muidenkin 11 saarnaajan neuvoa.
        Eli kynttilät ja kukkopillit on jäänyt yksittäiseksi neuvoksi.
        Samoin yhden saarnaajan "telkkari, kuoro ja kitara myönteisyys" ei automaattisesti ole yhteinen mielipide.


      • Esimerkiksi se, että Lapin vanhimmat ovat saarnanneet, että ne, jotka eivät hyväksy ja noudata heidän antamiaan "yhteisiä" neuvoja ovat Jumalaa vastaan eivätkä voi tuntea itseään kristityksi.


    • KeksiLisää

      "Sakari 2000" ,HYVIN KEKSITTY !!

    • SattuuOmaanNilkkaan

      SAVISILMÄ ,koetko synniksi tällaisen kirjoittelun(tuli yksi synti lisää),haiskahtaa pilkalta!

      • Juupajei

        Eihän "Sakari 2000" mitään syntejä täällä ole keksinyt. Hän vain totesi, että on syntynyt uusi synti tässä esikoislestadiolaisuudessa:

        Lapin Vanhimpien neuvon toteuttamatta jättäminen.

        Se on vakava synti. Jos tähän langennut vielä itse saattaisikin uskoa itsensä kristityksi, niin totiset kristityt eivät kuitenkaan pidä häntä kristittynä.

        Häntä voidaan pitää ikään kuin samarialaisena. Joka seurustelee hänen kanssaan tai kulkee yhtä matkaa tai vaikka samaa tietä hänen kanssaan, joutuu suorittamaan säädetyn puhdistautumisrituaalin, tekemään siitä nimellisestä synnistä parannuksen.

        Näinhän se oli vanhan liitonkin aikana. Jos vaikka ruokaili samoista astioista, joita samarialainen oli käyttänyt, joutui suorittamaan tuon rituaalin.


      • PäästänneTulleita
        Juupajei kirjoitti:

        Eihän "Sakari 2000" mitään syntejä täällä ole keksinyt. Hän vain totesi, että on syntynyt uusi synti tässä esikoislestadiolaisuudessa:

        Lapin Vanhimpien neuvon toteuttamatta jättäminen.

        Se on vakava synti. Jos tähän langennut vielä itse saattaisikin uskoa itsensä kristityksi, niin totiset kristityt eivät kuitenkaan pidä häntä kristittynä.

        Häntä voidaan pitää ikään kuin samarialaisena. Joka seurustelee hänen kanssaan tai kulkee yhtä matkaa tai vaikka samaa tietä hänen kanssaan, joutuu suorittamaan säädetyn puhdistautumisrituaalin, tekemään siitä nimellisestä synnistä parannuksen.

        Näinhän se oli vanhan liitonkin aikana. Jos vaikka ruokaili samoista astioista, joita samarialainen oli käyttänyt, joutui suorittamaan tuon rituaalin.

        Miettihän vielä, kyllä varmasti keksit vieläkin kierompia tarinoita jotka sitten pyöräytätkin muiden asioiksi. Nämähän ovat todellisuudessa teidän päänne tuotoksia. Kyllä me uskossa olevat kerromme ihan itse uskostanne... ja vielä mielellään.


    • KoetelkaaMikäOnSynti

      Eiköhän jokainen itse tunne omassatunnossaan,mikä on synti,se mieli,se mieli...sama asia voi toiselle olla synti,toiselle ei,taas se mieli!

    • EisittenMikään

      Ellei eriseuraa ole se kun saarnaaja jättää seurakunnan joka on hänet sananpalvelijaksi asettanut ja lähtee eriseuraan sikojapaimentamaan.

      • Jovan12

        "EisittenMikään"

        Nuo mainitsemasi saarnaajat ovat omien paikkakuntien kristittyjen tehtäviinsä asettamia. Kun he ovat keskuudessaan perustaneet Esikoiset Ry:n paikallisosaston, niin juuri nämä samat ihmiset ovat kehottaneet heitä saarnaamaan.

        Toisin sanoen:

        Nämä ko. paikkakunnan esikoislestadiolaiset ovat aikoinaan pyytäneet heitä saarnaajiksi. Nyt nämä samat kristityt uudessa paikallisosastossa ovat kehottaneet heitä saarnaamaan. He siis saarnaavat samoille ihmisille kuin ennenkin.

        Ainakin jollain paikkakunnilla Esikoiset Ry:n jäsenet ovat enemmistönä. Silloin voitaisiin puhua, että niillä paikkakunnilla vanhan yhdistyksen jäsenet ovat se "metsätokka", jota tarkoittanet.


      • KuolleenHauta
        Jovan12 kirjoitti:

        "EisittenMikään"

        Nuo mainitsemasi saarnaajat ovat omien paikkakuntien kristittyjen tehtäviinsä asettamia. Kun he ovat keskuudessaan perustaneet Esikoiset Ry:n paikallisosaston, niin juuri nämä samat ihmiset ovat kehottaneet heitä saarnaamaan.

        Toisin sanoen:

        Nämä ko. paikkakunnan esikoislestadiolaiset ovat aikoinaan pyytäneet heitä saarnaajiksi. Nyt nämä samat kristityt uudessa paikallisosastossa ovat kehottaneet heitä saarnaamaan. He siis saarnaavat samoille ihmisille kuin ennenkin.

        Ainakin jollain paikkakunnilla Esikoiset Ry:n jäsenet ovat enemmistönä. Silloin voitaisiin puhua, että niillä paikkakunnilla vanhan yhdistyksen jäsenet ovat se "metsätokka", jota tarkoittanet.

        No sepäs tässä ihmeellisteelöistä onkin kun jättävät elävätlampaat ja lähtevt kuolleita hautaamaan


    • PeseSuuSaippualla

      "Tohvelisankari",mikä ihmeen hulina on tästä asiasta,että joku kuuluu kirkkoon,miksi ei saisi kuulua...ja kuka sinulle on opettanut tuota kielenkäyttöä?!

      • Jovan12

        PeseSuuSaippualla

        Eihän kenellekään ole jäänyt epäselväksi, että Lapin Vanhimmat ja muut inkvisiittorit halavat, että kirkko erottaisi Esikoislestadiolaiset.

        Siksi kummallisia kaste- ym. käytäntöjä harjoittavat. Onneksi papisto eikä piispat eivät provosoidu....


      • SinäEtunenäsaäJuha
        Jovan12 kirjoitti:

        PeseSuuSaippualla

        Eihän kenellekään ole jäänyt epäselväksi, että Lapin Vanhimmat ja muut inkvisiittorit halavat, että kirkko erottaisi Esikoislestadiolaiset.

        Siksi kummallisia kaste- ym. käytäntöjä harjoittavat. Onneksi papisto eikä piispat eivät provosoidu....

        Äläs nyt kyllä se on niin notta net esikooset ry ja sinä etunenässä haluavat kirkon erottavan meidät Näinhän eriseura tekkee.


      • Taka-Jamppa
        SinäEtunenäsaäJuha kirjoitti:

        Äläs nyt kyllä se on niin notta net esikooset ry ja sinä etunenässä haluavat kirkon erottavan meidät Näinhän eriseura tekkee.

        Esikoislestadiolaisille olisi eduksi, jos kirkko erottaisi heidät. Silloin he voisivat aivan marttyyreina perustaa sen Apostolis-Lestadiolaisen kirkkonsa. Kun luterilainen kirkko oli vielä niinkin paha, että erotti meidät.


      • Painavatpäälle
        Taka-Jamppa kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisille olisi eduksi, jos kirkko erottaisi heidät. Silloin he voisivat aivan marttyyreina perustaa sen Apostolis-Lestadiolaisen kirkkonsa. Kun luterilainen kirkko oli vielä niinkin paha, että erotti meidät.

        Esikoiset koittavat tätä asiaa kovin ajaa?? Jehovan todistajat ovat esikuvana?


      • SinäEtunenäsaäJuha kirjoitti:

        Äläs nyt kyllä se on niin notta net esikooset ry ja sinä etunenässä haluavat kirkon erottavan meidät Näinhän eriseura tekkee.

        Eihän kirkko voi käytännössä erottaa jotakin herätysliikettä itsestään muuten kuin ilmoittamalla että yhteistyö päättyy, ja näinhän on jo tapahtunutkin Esikoislestadiolaisten suhteen myös Venäjän suunnalla.

        Yksittäiset ihmiset kuuluvat tai sitten eivät kuulu kirkkoon, se on jokaisen itse päätettävissä oleva asia.

        Kirkon ja Esikoiset ry:n näkökulmasta Esikoislestadiolaisuuden johdossa on niin paljon eriseuraisuutta, että karttaminen ja saarnaajien pakeneminen esikoisiin on perusteltua.

        Tit. 3:10
        Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,


      • SoudatteJaHuopaatte
        Sakari2000 kirjoitti:

        Eihän kirkko voi käytännössä erottaa jotakin herätysliikettä itsestään muuten kuin ilmoittamalla että yhteistyö päättyy, ja näinhän on jo tapahtunutkin Esikoislestadiolaisten suhteen myös Venäjän suunnalla.

        Yksittäiset ihmiset kuuluvat tai sitten eivät kuulu kirkkoon, se on jokaisen itse päätettävissä oleva asia.

        Kirkon ja Esikoiset ry:n näkökulmasta Esikoislestadiolaisuuden johdossa on niin paljon eriseuraisuutta, että karttaminen ja saarnaajien pakeneminen esikoisiin on perusteltua.

        Tit. 3:10
        Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,

        Mitä sitten vielä siitä eroamisesta viitsitte puhua.
        Nyt kun ollaan erottu ja vapaakirkko on vapaakirkko, niin eikö kaikki olekin hyvin.
        Loppuuko vaatimiksenne tähän?
        Vai jatkuuko vainoamisenne?


      • SoudatteJaHuopaatte kirjoitti:

        Mitä sitten vielä siitä eroamisesta viitsitte puhua.
        Nyt kun ollaan erottu ja vapaakirkko on vapaakirkko, niin eikö kaikki olekin hyvin.
        Loppuuko vaatimiksenne tähän?
        Vai jatkuuko vainoamisenne?

        Mutta kyllä Esikoislestadiolaisten asema on lievästi sanottuna sekava, ei siitä ota selvää Erkkikään. Itse ovat keittonsa keittäneet.


      • Sakari2000 kirjoitti:

        Eihän kirkko voi käytännössä erottaa jotakin herätysliikettä itsestään muuten kuin ilmoittamalla että yhteistyö päättyy, ja näinhän on jo tapahtunutkin Esikoislestadiolaisten suhteen myös Venäjän suunnalla.

        Yksittäiset ihmiset kuuluvat tai sitten eivät kuulu kirkkoon, se on jokaisen itse päätettävissä oleva asia.

        Kirkon ja Esikoiset ry:n näkökulmasta Esikoislestadiolaisuuden johdossa on niin paljon eriseuraisuutta, että karttaminen ja saarnaajien pakeneminen esikoisiin on perusteltua.

        Tit. 3:10
        Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,

        Aivan, sekä Tiituksen kirje että Timoteuksen kirjeet oli
        Paavalin pastoraaliset kirjeet joissa kerrottiin seura-
        kunnan ohjeistuksia. . . .
        -


      • TaivaanHerkut
        Sakari2000 kirjoitti:

        Mutta kyllä Esikoislestadiolaisten asema on lievästi sanottuna sekava, ei siitä ota selvää Erkkikään. Itse ovat keittonsa keittäneet.

        Kaikki ihanat asiat ovat seurakunnassa, Sana ja Sakramentit raamatun ohjeilla. Kristus itse on seurakunnan päänä.
        Mitä vielä tulis pyytää, sit en mä ymmärrä.


    • Kokemusta-on

      Muutamien kirjoituksista voisi päätellä, että rippikoulu on vielä käymättä. Mahdanko olla oikeassa. Sen verran lapsellisia tekstejä näiltä sivuilta löytyy!

      • LastenValtakunta

        Lasten ja lapsellisten on Jumalanvaltakunta. Aikuiset omastamielestä tuloo niin viisaaks notta pittää eriseuraa alkaa rakentaan


      • Psykologin_valvonnassa

        Tämä onkin avohoidon terapiapalsta Esikoosilla.


      • Savisilmä
        Psykologin_valvonnassa kirjoitti:

        Tämä onkin avohoidon terapiapalsta Esikoosilla.

        Olet oikeassa. Kyllä me terapiaa tarvitaankin, sellaisen hengellisenväkivallan jälkeen, jota saimme kokea vanhassa seurakunnassa.


      • NäinOnVaan

        Ei sitten pidä paikkansa, olitte käyneet jo pitkään vierailla ruokakupeilla ja saitte vatsapöhön ja aloitte lihomaan ja tallaamaan viheriöitä laidunmaata. Ei paimen kauaa katsele keitureita ei ne anna villoja turmelevat laitumen sonnallaan.


    • Julmuus_hämmästyttää

      Jeesus pitää omistaan huolta. Katumattomat rosvot ja heidän tulevaisuutensa kyllä huolestuttaa. Julmuus ahneus ja katumattomuus ei hyvää tiedä herätysliikkeen kaappareille. Nykyistä vapaakirkkoa ohtavalle porukalle. Heidän toiminnastaan kärsiviä on paljon. Tuosta tempusta ei liike toivu koskaan.

      • NenäliinaaKuluu

        Toisten synnit itkettää.


      • Savisilmä
        NenäliinaaKuluu kirjoitti:

        Toisten synnit itkettää.

        Tolla kommentilla myönnät, että kaappauksessa kaikki ei tapahtunut ihan Raamatun neuvojen mukaisesti.
        Katumista teiltä lienee turha odottaa?


      • SikopaimenetLähtivät

        Jeesus pitää omistaan huolta.
        -Näin se taaas nähtihinn Jumala on pitänyt taas kerran omistaan huolen. Eriseuroja mee ja tulee Jumalanseurakuntaa se ei juurikaan hetkauta suuntaan eikä toiseen

        Katumattomat rosvot ja heidän tulevaisuutensa kyllä huolestuttaa.
        -Yrität varmaaan viitata ROSVOUKSELLA rukoushuoneiden omistussuhteisiin Yrititte kylläkn rosvousta mutta jumala tämänkinasian varjeli hienosti.
        Julmuus ahneus ja katumattomuus ei hyvää tiedä herätysliikkeen yrittäneille kaappareille. Nykyistä esikoiset ry johtavalle porukalle. Heidän toiminnastaan kärsiviä on paljon. Tuosta tempusta ei esikoiset ry eriseura toivu koskaan.


      • SikopaimenetLähtivät kirjoitti:

        Jeesus pitää omistaan huolta.
        -Näin se taaas nähtihinn Jumala on pitänyt taas kerran omistaan huolen. Eriseuroja mee ja tulee Jumalanseurakuntaa se ei juurikaan hetkauta suuntaan eikä toiseen

        Katumattomat rosvot ja heidän tulevaisuutensa kyllä huolestuttaa.
        -Yrität varmaaan viitata ROSVOUKSELLA rukoushuoneiden omistussuhteisiin Yrititte kylläkn rosvousta mutta jumala tämänkinasian varjeli hienosti.
        Julmuus ahneus ja katumattomuus ei hyvää tiedä herätysliikkeen yrittäneille kaappareille. Nykyistä esikoiset ry johtavalle porukalle. Heidän toiminnastaan kärsiviä on paljon. Tuosta tempusta ei esikoiset ry eriseura toivu koskaan.

        Miksi haastat riitaa koko ajan .
        Eikö sinulla ole mitään muuta kirjoittamista.
        -


      • JumuutesiHämmästyttäää

        teuta01
        27.10.2017 15:53
        SikopaimenetLähtivät kirjoitti:
        Jeesus pitää omistaan huolta.
        -Näin se taaas nähtihinn Jumala on pitänyt taas kerran omistaan huolen. Eriseuroja mee ja tulee Jumalanseurakuntaa se ei juurikaan hetkauta suuntaan eikä toiseen

        Katumattomat rosvot ja heidän tulevaisuutensa kyllä huolestuttaa.
        -Yrität varmaaan viitata ROSVOUKSELLA rukoushuoneiden omistussuhteisiin Yrititte kylläkn rosvousta mutta jumala tämänkinasian varjeli hienosti.
        Julmuus ahneus ja katumattomuus ei hyvää tiedä herätysliikkeen yrittäneille kaappareille. Nykyistä esikoiset ry johtavalle porukalle. Heidän toiminnastaan kärsiviä on paljon. Tuosta tempusta ei esikoiset ry eriseura toivu koskaan.
        Näytä lisää
        Miksi haastat riitaa koko ajan .
        Eikö sinulla ole mitään muuta kirjoittamista


    • Vaikene_sokea

      Pitäisikö naureskella kun iisaksonilaiset vievt Jeesuksen lampaat muutaman ruotslais ja suomalaisukon orjuuteen. Eroon puhtaasta evankeliumista ja Jumalan lasten vapaudesta?

      Kysymys on suuresta tuhotyöstä melko suurta porukkaa vastaan, ei suinkaan jonkun yksittäisen ihmisen synneistä joilla hän vain tuhoaisi itseään.

      • Vaikene_eriseura

        Koitappa rauhoittua Seppo ja luota seurakunnan Herraan Jeesukseen, että Hän hoitaa edelleenkin omaa pientä peltopalaa, ei eriseuran tarvite pitää älä mölöä varsinkaan kun ei ymmärrys tule siihen riittämään. Naureskele aivan vapaasti sillä mitä sinä teet Jumalan lapsille sen teet Jeesukselle ja tämä on Hänen oma sanomansa.


      • TurvassaParemmassa

        Meitä ohjataan pois orjuudesta ja kaikesta omasta vanhurskaudesta Kristuksen lunastustyön tuleviin ja uskoon. Emme hauku niitäkään jotka vielä ovat heränneellä tai langenneella tiellä. Luotamme Jumalan johdatuksen.


        1.
        Kirkasta, oi Kristus, meille
        ristinuhri Golgatan,
        josta meille langenneille
        loistaa sydän Jumalan.
        Uskon silmä kiinnitä
        aina kohti ristiä.

        2.
        Synkeys nyt hajoaapi,
        yöstä päivä valkenee.
        Kun näin Jeesus voiton saapi,
        taivas meille aukenee.
        Herra Jeesus verellään
        rauhan tuotti ristillään.

        3.
        Eksynyttä lammastansa
        hän on aina säälinyt,
        tuonut laumaan armossansa,
        siinä sitä kärsinyt.
        Uskon, että käydä saan
        kasvojansa katsomaan.

        4.
        Ei siis alla kiusausten
        epäillä nyt tarvitse,
        eikä tiellä huokausten
        epätoivo vallitse,
        kun on täysi sovitus,
        sielun turva, pelastus.

        5.
        Niinpä uskon silmä kantaa
        yli matkan myrskyisen.
        Katsellessa rauhan rantaa
        kaipuu täyttää sydämen.
        Saavu kohta, määränpää,
        silloin tyyntyy myrskysää.

        6.
        Jeesus, sinun alkamasi
        usko on ja kilvoitus.
        Myös on sinun hallussasi
        matkan päässä vapahdus.
        Silloin minut uupuneen
        Noudat kotiin taivaaseen.


        V 311


    • TässäOnTotuus

      Asian ydin on tämä
      "Nyt oli aika aloittaa HPE omilla rukoushuoneilla," raamatun mukaan tämä on ja olisi ollut aina mahdollista. (20 vuotta tästä on puhuttu )Kirkkoon kuuluminen ja kirkon sakramenttien käyttö on vieläkin mahdollista .
      Esikoislestadiolaisuus ei vaadi, eikä ole koskaan vaatinut selvitystä seurakuntalaisten kirkon jäsenyydestä, vaan se on yksityishenkilöiden valitsema asia.

      • Savisilmä

        "TässäOnTotuus"
        Mitä totuutta on väitteessä, että tästä on keskusteltu jo 20 vuotta.
        Montako vuotta asiasta on keskusteltu vuosikokouksessa ja siellä yhteisesti päätetty ko. muutoksesta?


      • HyväksiKoeteltu
        Savisilmä kirjoitti:

        "TässäOnTotuus"
        Mitä totuutta on väitteessä, että tästä on keskusteltu jo 20 vuotta.
        Montako vuotta asiasta on keskusteltu vuosikokouksessa ja siellä yhteisesti päätetty ko. muutoksesta?

        Ei ole ollut vuosikokous asia tutkittu 20v koeteltu ja oikeaksi tododettu aanoohan raamattukin niin pitääkää ae joka hyvä on Ylimmääräisessä vuosikokouksessa syntyi viimeinen päätös pikeellisuudesta


    • mikähommannimi

      olettek ot ekaikki jotain joutilaita eläkeläisiä ja onko kukaan uudestisyntynyt Raamatun mallin mukaan, siltä tuntuu kun tarujanne lukee.

      • "mikä on homman nimi"
        -
        Opettele sana jako .
        -


    • AelväatikäänEobät

      Näät esikoiset eivät ole kun luulevat Hpe olevan ev lut kirkon ylsinoikeus Siksi vastustavat

      • "AelväatikäänEobät"
        -
        Ei kukaan usko puheitasi. !
        -


    • MeilläOnValinta

      ALOITTAJA,..ei sinun ole pakko alistua mihinkään eikä kenenkään tahtoon,edes Jumala ei väkisin pakota mihinkään,joten älä itke enää!

      • Vapahdus

        Olen aloittaja.
        Köhöm,oikein sanoit, ei olekaan.
        Mielelläni itkisen enemmänkin jos pystyisin,se lievittää tuskaani.
        Jumala ei minua pakota mihinkään mutta rakastaa minua täydesti,siksipä minä Hänen tahtoonsa alistun; Hänen polkuansa kuljen.


    • Erikoista_keskustelua

      Kun Jumalaan uskovaksi itseaan mainostavalla ihmisella on tarve kyseenalaistaa jonkun toisen henkilon usko Jumalaan, heraa huoli mihin tama ihminen oikein uskookaan. Jumalan lapsella ei pitaisi olla mitaan tarvetta tai halua moiseen. Kyseinen toiminta on lahinna vain uskon puutteen tunnustamista ja Jumalan kaikkivaltiaisuuden vahattelya. Kilvoielkaamme vain oman pelastumisemme suhteen ja jatetaan muiden ihmisten Jumala suhteen todellisuus heidan ja Jumalan valiseksi asiaksi.

      • SattuuKaikille

        Huolen herääminen on kyseenalaistamista.
        Meille kaikille on sovintoveri tarjolla.


      • Erikoista_keskustelua

        Huolen heraaminen ja kyseenalaistaminen ei todellakaan ole sama asia. Eroa on kuin yolla ja paivalla. Tutukiskeleppa sydantasi. Sielta se ero loytynee...


    • KielioppiHoi

      Teuta,sanajako yhteen!
      ...edellisellä äänpisteet kadoksissa!

    • MeilläOnValinta

      Aloittaja,hyvä,että alistut Jumalan tahtoon,se on hyvä,mutta mitä tuskaa itket?

    • onkosehäh

      jos käy erilaisissa seuroissa eikö se ole silloin eriseurainen mitä!

      • OletKrryillä

        On se j itä karta. Vaikka kitaroilla houkuttelisi


      • OletKrryillä kirjoitti:

        On se j itä karta. Vaikka kitaroilla houkuttelisi

        Tuli mieleen mustalais vitsi, heille tuli äkkilähtö jostakin,
        eukko yritti toppuutella miestä että kustaa putos, johon
        mies vastasi että pudotkoon vaikka paska nyt myö männään.
        -
        Sitten mies huomasi itsekin että kustaa ei ole kärryillä ja
        totesi että kustaa haetaan, käänsi kärryt ja nouti kustaan.
        tästä opimme sen että mustalaiselle on suku tärkeää .
        -


      • nyteinaarata
        teuta01 kirjoitti:

        Tuli mieleen mustalais vitsi, heille tuli äkkilähtö jostakin,
        eukko yritti toppuutella miestä että kustaa putos, johon
        mies vastasi että pudotkoon vaikka paska nyt myö männään.
        -
        Sitten mies huomasi itsekin että kustaa ei ole kärryillä ja
        totesi että kustaa haetaan, käänsi kärryt ja nouti kustaan.
        tästä opimme sen että mustalaiselle on suku tärkeää .
        -

        Pitäiskös jutussasi jossain kohtaa nauraa tai olla huvittunut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe