Kysymys valehtelun "rajoista"

Uneton112

Kertokaas oi viisaat parisuhteilijat. Kun kumppani kertoo hypöjä ja asiota, jotka eivät ole totta, Kyse on pienistä ja mitättömistä asioista. Kuten tuntee jonkin vaikkapa menestyneen ihmisen. Tai liioittele ansiotulojaan. Kuinka todennäköisesti tälläinen ihminen mielestänne valehtelee merkityksellisissä asioissa? Pettääkö esim. helpommin?

17

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinävoikäydä

      Onko kyseisen ihmisen todellisuudentaju jotenkin häiriintynyt itseensä nähden ja hänellä on jotain mielenterveydellistä ongelmaa? Valehteleeko hän omaksi edukseen, saadakseen näyttämään itsensä paremmalta silmissäsi, jos on jollain tavoin epävarma ja huonosti itsetuntoinen ihminen? Onko se hänelle opittu tapa lapsuudesta lähtien, että kun on mokannut, niin kehittää aina tilalle jonkin valkoisen valheen? Vai onko se ihan patologista? Kenelläkään terveesti itsetuntoisella ihmisellä ei ole tarvetta tehdä noin, jos haluaa toimivan ja luottamuksellisen parisuhteen. Itse olisin huolissani siitä, että miten sen luottamuksen käy suhteessa, jossa toinen osapuoli harrastaa valehtelua. Voitko itse luottaa kyseiseen ihmiseen kuin vuoreen, joka tekee noin vai nakertaako hänen käytöksensä suhteenne luottamuksen vähitellen niin, ettet usko enää sanaakaan mitä hän sanoo? Näinkin...

      • Uneton112

        Ei mun mielestä hänen mielenterveydessään mitään normaalista poikkeavaa ole. Enpä tosin ole mikään ammattilainen arvioimaan sitä. Itsetuntokin vaikuttaa normaalilta. Se voisi olla pätemistä mun silmissä. Voisi myös olla patologista.
        Seurustelin joskus erään kanssa. Hän oli narsisti. Enpä tosin ole edelleenkään ammattilainen arvioimaan. Mutta hyvin lähellä narsistia ainakin. Hän ei ollut kovin fiksu, joten selvisin aika helpolla lopulta suhteesta eroon. Tämä nykyinen on huomattavan fiksu. Nyt hän haluaisi muuttaa kanssani yhteen. En haluaisi samaan ansaan uudelleen. Kaikki muuttuu, kun ollaan saman katon alla.
        Eli, tapahtuuko tämä vain mun pääni sisällä, vai onko samankaltaiset merkit joita näen tai olen näkevänäni todellisia. Ystävät sanovat, että intuitio kannattaa ottaa vakavasti. Ulkopuolinen mielipide olisi enemmän kuin tarpeen. Siksi näitä ajatuksia tänne raapustan...


      • Kokemuksenopettama
        Uneton112 kirjoitti:

        Ei mun mielestä hänen mielenterveydessään mitään normaalista poikkeavaa ole. Enpä tosin ole mikään ammattilainen arvioimaan sitä. Itsetuntokin vaikuttaa normaalilta. Se voisi olla pätemistä mun silmissä. Voisi myös olla patologista.
        Seurustelin joskus erään kanssa. Hän oli narsisti. Enpä tosin ole edelleenkään ammattilainen arvioimaan. Mutta hyvin lähellä narsistia ainakin. Hän ei ollut kovin fiksu, joten selvisin aika helpolla lopulta suhteesta eroon. Tämä nykyinen on huomattavan fiksu. Nyt hän haluaisi muuttaa kanssani yhteen. En haluaisi samaan ansaan uudelleen. Kaikki muuttuu, kun ollaan saman katon alla.
        Eli, tapahtuuko tämä vain mun pääni sisällä, vai onko samankaltaiset merkit joita näen tai olen näkevänäni todellisia. Ystävät sanovat, että intuitio kannattaa ottaa vakavasti. Ulkopuolinen mielipide olisi enemmän kuin tarpeen. Siksi näitä ajatuksia tänne raapustan...

        Normaalissa luottavassa suhteessa ei tarvitse mitään tuonkaltaista mietiskellä, eikä ihminen ole normaali, jos hänellä on tarve värittää elämäänsä valheilla, joten en suosittele muuttamaan saman katon alle. Luottamus syntyy olemalla luottamuksen arvoinen ja rehellinen, ei valheilla ja värittämällä ihme tarinoita itsestään.


      • Uneton112

        Kiitos kommenteista. Tässä on mennyt jo liian monta yötä asiaa pohtiessa. Alkaa univelkakin vääristää ajatuksenjuoksua. Täytyy nyt vain ottaa asia esille ja katsoa kuinka käy.
        Kiitokset osallistujille:)


    • freeheart

      On lähipiirissä myös tuollainen tapaus. Valehtelee aivan kaikille, etenkin raha ja suhde asioista. Pettää uusinta, kuten kaikkia kumppaneitaan, viikottain. Kun avovaimo lähtee aamulla toiselle paikkakunnalle töihin, alkaa soittelu ja päiväkahviseuran haku. Kihlasi juuri tämän uuden uhrin joka maksaa elämisensä. Edellinen suhde päättyi valehtelun vuoksi puoli vuotta sitten...kun ei sitä perintöä ollutkaan jota odotellaan. Muutama avioliitto takana. On ikäisekseen komea ja romanttinen ja hyvin varusteltu ja lässyttää naiset heikoksi. Tunnet olevasi ainoa nainen maanpäällä. Usein jää jopa kiinni valheistaan ja höpöhöpö tarinoistaan mutta ei kun jatkaa....
      Kannattaa oikeesti miettiä pilaatko elämäsi tuollaiseen satusetä sontaan.

      • Hoitelevainomasi

        Mitä tämä kaikki kuuluu sinulle?


    • satulinnansankari

      Kyllä tommonen valehtelija pystyy valehtelemaan niin pienissä kuin isoissakin asioissa. Ja olemaan epärehellinen muutenkin. Huonolla itsetunnolla varustettu ihminen yrittää nostaa statustaan sillä, että kertoilee satuja, miten tuntee julkkiksia ja on tehnyt sitä ja tätä erityistä ja yleensä kertoo sillain puolittaisesti, että toiselle jää vähän hämärä käsitys asiasta, kaikkee kun ei voi ihan yksityiskohtaisesti kertoilla, jäämättä kiinni valeesta.

      Mieluummin pysy kaukana.

    • Selvitäomatrajasi

      En käsitä kysymystä. Kauan aikaa sitten mies ei tahtonut kuunnella kertomuksiani kun olin käynyt 'ulkona', jossain reissussa ilman häntä. Silloin en vielä ymmärtänyt sitä mitä ymmärrän nyt: hän luuli ja kuvitteli minun tarinoillani peittelevän jotain sellaista, mitä en kyennyt tekemään vuosienkaan päästä vaikka kovasti yritin.

      Joten kehoitan aloittajaakin selvittämään vain omia ongelmiaan ja 'totuuksiaan'. Toisen pään sisällöstä ei ikinä saa selvää koska sulla ei ole sinne pääsyä. Onneksi ja Luojalle siitä kiitos.

      • Prrrkl

        Mikä tätä rakkinetta riivaa? Miksi kommentti on kaksi kertaa vaikka on vain yksi 'lähetys'?


    • Selvitäomatrajasi

      En käsitä kysymystä. Kauan aikaa sitten mies ei tahtonut kuunnella kertomuksiani kun olin käynyt 'ulkona', jossain reissussa ilman häntä. Silloin en vielä ymmärtänyt sitä mitä ymmärrän nyt: hän luuli ja kuvitteli minun tarinoillani peittelevän jotain sellaista, mitä en kyennyt tekemään vuosienkaan päästä vaikka kovasti yritin.

      Joten kehoitan aloittajaakin selvittämään vain omia ongelmiaan ja 'totuuksiaan'. Toisen pään sisällöstä ei ikinä saa selvää koska sulla ei ole sinne pääsyä. Onneksi ja Luojalle siitä kiitos.

    • oolala

      No eihän toisen pään sisältöä voi tietenkään täydellisesti tietääkään, mutta on sitä sen verran oltava toisen ajatusmaailmasta perillä, että tietää, voiko sen ihmisen kanssa elää. Kyllä sitä joskus on saanut itsekin kummastella, että mitä ihmeen ratoja tuonkin kaverin ajatukset kulkee, ja on pakko ollut miettiä, onko yhteistä tulevaisuutta mahdollista rakentaa. Puolison valinnassa on oltava tarkka, valitettavasti pelkkä suuri rakkaus ei riitä. Jos toinen satuilee asioita, se on paha merkki. On tietenkin seurattava, onko tämä satuilu kroonista vai joku satunnainen valkoinen valhe. Ja tehtävä sitten johtopäätöksensä, omasta elämästä on kyse.

      • Tarkkuuskaaneiriitä

        Voi kuvitella ja luulla tietävänsä toisen pään sisällöstä mutta se on harhaa, koskaan ei voi tietää. Toisen pään sisällön määrittelee hänen elämänsä historia joka 'pyörii' ja vaikuttaa koko elämän ajan ja tekee tepposiaan kun elämä etenee ja tekee kepposiaan.


    • Olisit voinut vielä kertoa, että kuinka kauan olet ollut yhdessä tämän "kumppanisi" kanssa?

      Jos ne asiat ovat "pieniä ja mitättömiä" niin milloin aloit itse tekemään niistä isompia? Jokainen tuntee jonkun menestyneen ihmisen. Onko se sinulta jotenkin "pois" kumppanisi tuntee mutta sinä ilmeisesti et? Miten sinä määrittelet mielessäsi menestystä - rahallisestiko? Oletko jotenkin kateellinen kumppanillesi siitä, että hän tuntee ja sinä et? Sinä taidat olla kovin rahakeskeinen. Onko se ollut sinun kriteerisi kumppania etsiessäsi?

      Mitään todennäköisyyttä sille, että kumppanisi valehtelisi hänelle merkityksellisissä asioissa ei ole. Ovatko ne asiat samoja, jotka ovat sinulle merkityksellisiä, ei ole tietoa. Ellet kerro sitä täällä.
      Samoin, ei voi sanoa hänen pettävän helpommin. Samoin voit sinäkin pettää, kun löydät "kumppanin" jolla on enemmän rahaa ja on vertailussa nykyistäsi parempi.

    • vanhatätini

      Tapasin vuosia sitten miehen joka myös satuili milloin mitäkin. Milloin oltiin oltu paikallisen ison firman johtajan kanssa jossakin , milloin jonkin nais tj. hoteissa. Todellisuudessa mies oli ihan normaali duunari . Toki noilla aloilla mutta satua paljon tarinoissa. Kun en noteerannut häntä paheni nämä juttujen vahvuudet sen mukaan. Kun hän sai huomiota tarinatkin palasi maanpäälle. Myöh. kuulin että hän sairasti masennusta ja jakomielitautia. Taitaa nykyään olla bibolaarinen häiriö nyky diagnoosiltaan. Hyvin tunteiden mukaan heittelehtivä tyyppi oli tämä yksilö myös. Jos luottamus ei tule luonnollisesti mukaan suhteeseen on siellä jossakin joku takapiru mörö joka ei ole toiselle vielä selvinnyt. En lähtisi tämmöisen hlön kanssa avoliittoa edes suunnittelemaan johon ei voi luottaa.

    • munmielestä

      Pettäminen liittyy usein huonoon makuhuoneelämään ei ole tuon asian kanssa tekemistä se johtuu jostakin muusta.

    • Etunimim

      Sen miehen sukunimi alkaa Rkirjaimella.Täys kusipää valehtelija.

    • Vaihteluvirkistää

      Miksiköhän luen tuon aloituksen otsikon joka kerta: kysymys vaihtelun rajoista ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe