Purjerahtilaiva

Rahtiapurjeila

Olisikihan kanntavaa rakentaa purjelaiva kuten royal clipper jolla on jo pittuuta 130 m. Aluksessa on moottoroidut vinssit ja purjeita voidaan hallita vai 20 hengellä. Kanttaisikohan tälläinen rahtilaiva nyky mailmassa. Polttoaineen hinta nousee ja ympäristö kysymykset tulevat vastaa. Purjehtiminen on ilmaista ja puhdasta. Ja tuon kokoiseen alukseen alkaa jo rahtia maksamaan. Kyllä vrm alkais olemaan kustannus tehokkaampaa kun ei käytä polttoainetta tuhansia litroja merimatkalla. Ainoastaa jäisi maksettavaksi miehistön palkka. Mitäs ajatuksia teille herää kannattavuudesta.

34

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ssppss

      Jos olisi kannattava niin ne purjehtisivat jälleen. Sitten Ericssonin aikojen ei ole kannattanut

      • taivaanrannanseilori

        Voipi olla että historia toistaa tässäkin itseään eli moottorilaivat ovat sittenkin väliaikainen ilmiö ja purjeet tulevat takaisin.

        Mutta niin kauan kuin"aika on rahaa" tai polttoaine on halpaa mutta saastuttavaa, niin rahti ei kulje purjevoimalla.


    • voi.koululaitosta

      Ajatuksia herää lähinnä Suomen koululaitoksen tasosta (tai tasottomuudesta ...).

      • 1koiravahti

        Jep. Jokaisen kirjoittajan pitäisi lukea otsikko ennen kommentoimista.


    • Miksi niin iso miehistö? Pari täkkäriä plus kolme perämiestä riittää. Tietokone säätää purjeet.

    • pRANKKARI123

      Ei oo kanntavaa!

    • niilowälläri

      Tottakai. Anna mennä. Eikä tulevaisuuden laivoissa ole miehistöä rettelöimässä.

      • 1koiravahti

        Juuri näin, ilman miehistöä mennään. Mutta matkustajalaivoissahan on sitten itsepalvelu ja juomat saa hanasta ilman rajaa!


    • Laivayhteys

      Hawaijin Honolulun, Kiribatin tasavallan atollisaarten ja Cookin saaren välillä kulkee Kwai-rahtipurjelaiva. Se toimittaa kaiken rahdin ja matkustajaliikenteen noiden paikkojen välillä:

      http://svkwai.com/

      • kwai

      • JaOnhan

        S/V Estelle, Uuden Tuulen sittemmin Ship to Gazan reilun kaupan purjerahtilaiva.
        Tarkemmin mm. Wikipediassa. Israelin laivasto valtasi aluksen kv. vesillä ja pakotti sen Ashdodin satamaan. Takavarikko päättyi syksyllä 2014 - laivaa noutamaan!


    • Kdkshshsueoro

      Miehistö maksaa, ei polttoaine. Paras on laiva ilman miehistöä, se kannattaa parhaiten.

      • onkoNäin

        Raskaspolttoöljy hinta $600 /tonni esim mariella kulutus noin 3.5t/h marssinopeudella. Filippiino täkkäri maksaa kymppejä päivässä ja tekee töitä 24/7 Siitä sitten laskemaan mikä on kallista...


      • Uniseis
        onkoNäin kirjoitti:

        Raskaspolttoöljy hinta $600 /tonni esim mariella kulutus noin 3.5t/h marssinopeudella. Filippiino täkkäri maksaa kymppejä päivässä ja tekee töitä 24/7 Siitä sitten laskemaan mikä on kallista...

        Jos rahti Aasiasta Eurooppaan kestää 3-5kk nykyisen 1,5-2viikon sijasta ei tuu kauppoja. Toinen tärkeä asia on laivan koko. Suurimmat suezin kanavasta läpi pääsevät laivat tuovat niin suuria lasteja, että hinta pystytään pitämään alhaisena. Tällä hetkellä ostaessasi kontillisen lenkkareita Kiinasta, rahti tossuparia kohti on noin 20centtiä.


      • Macee

        Et voisi olla enempää väärässä. Esim. Emma Maersk kuluttaa 12 000 dollaria polttoaineisiin joka tunti. Miehistöä on 10 joiden kulut ovat yhteensä n. $100 tunnissa. Eli miehistön kulut on p Saharassa, vaikka tuohon laskee parin hengen päällystön, ruuan yms.


      • Vainmatikkaavaatii
        Macee kirjoitti:

        Et voisi olla enempää väärässä. Esim. Emma Maersk kuluttaa 12 000 dollaria polttoaineisiin joka tunti. Miehistöä on 10 joiden kulut ovat yhteensä n. $100 tunnissa. Eli miehistön kulut on p Saharassa, vaikka tuohon laskee parin hengen päällystön, ruuan yms.

        Emma pystyy kuljettamaan parhaimmillaan 14700 20 ft. konttia. Vauhti 21-22 knots. Vaikka lasket tuntikuluja ja kuvittelet ne isoksi, se on vain tehokkain tapa kuljettaa rahtia. Osaatko kertoa miksi on päädytty isoihin laivoihin, jos se olisi jotenkin epäedullinen tapa. Varmasti saisi kuljetettua jotain 10 konttia jossain purjealuksessa lähes puoli-ilmaiseksi. Mutta saman määrän kuljettamiseksi kuin Emma, pitäisi reissu tehdä 1470 kertaa. Vaikka purjelaiva pystyisi kuljettamaan 1000 konttia, sama reissu samalle rahdille kuin Emman kanssa pitäisi tehdä 147 kertaa. Emman kyydissä yksi 20ft. kontti Kiinasta Suomeen maksaa noin 3000€ ja toisin päin 1000€. Fatka on että yhdelle tossuparille tuo rahti on noin 20cnt. Niitä tossulaatikoita kun menee konttiin tuo noin 15000.


      • oikeat.luvut
        Vainmatikkaavaatii kirjoitti:

        Emma pystyy kuljettamaan parhaimmillaan 14700 20 ft. konttia. Vauhti 21-22 knots. Vaikka lasket tuntikuluja ja kuvittelet ne isoksi, se on vain tehokkain tapa kuljettaa rahtia. Osaatko kertoa miksi on päädytty isoihin laivoihin, jos se olisi jotenkin epäedullinen tapa. Varmasti saisi kuljetettua jotain 10 konttia jossain purjealuksessa lähes puoli-ilmaiseksi. Mutta saman määrän kuljettamiseksi kuin Emma, pitäisi reissu tehdä 1470 kertaa. Vaikka purjelaiva pystyisi kuljettamaan 1000 konttia, sama reissu samalle rahdille kuin Emman kanssa pitäisi tehdä 147 kertaa. Emman kyydissä yksi 20ft. kontti Kiinasta Suomeen maksaa noin 3000€ ja toisin päin 1000€. Fatka on että yhdelle tossuparille tuo rahti on noin 20cnt. Niitä tossulaatikoita kun menee konttiin tuo noin 15000.

        Mikä rajoittaa purjerahtilaivan kokoa? Jopa vanha kaljaasi kuljettaisi enemmän kuin 10 konttia. Matematiikka on pätevää vain, jos kaavaan sijoittaa oikeat muuttujan arvot. Macee totesi Emman tuntikulut suuriksi, mutta se, mitä sillä osoitettiin, oli palkka- ja henkilökustannusten suhde.


      • Dreamonall
        oikeat.luvut kirjoitti:

        Mikä rajoittaa purjerahtilaivan kokoa? Jopa vanha kaljaasi kuljettaisi enemmän kuin 10 konttia. Matematiikka on pätevää vain, jos kaavaan sijoittaa oikeat muuttujan arvot. Macee totesi Emman tuntikulut suuriksi, mutta se, mitä sillä osoitettiin, oli palkka- ja henkilökustannusten suhde.

        hohhoijaa. Nuku uni pois ja herää rauhassa.


      • oikeat.luvut kirjoitti:

        Mikä rajoittaa purjerahtilaivan kokoa? Jopa vanha kaljaasi kuljettaisi enemmän kuin 10 konttia. Matematiikka on pätevää vain, jos kaavaan sijoittaa oikeat muuttujan arvot. Macee totesi Emman tuntikulut suuriksi, mutta se, mitä sillä osoitettiin, oli palkka- ja henkilökustannusten suhde.

        Tällaista laskeskelin aiemmassa ketjussa: "Noissa purjelaivoissa näkyy Gross Tonnage olleen luokkaa 5000-8000. Maerskin Emmassa, joka on suuri konttilaiva, on GT 170 000. Purjeala on purjelaivoissa jotain 4000 neliötä, Emmassa siis pitäisi olla jotain 120 000 neliötä purjeita. Jos yhteen 40 m mastoon on mahtunut purjeita maksimissaan 1000 neliötä, pitäisi Emmassa olla 120 mastoa, tai jos sen maston korkeus olisi 200 metriä ja masto olisi leveämpi, mahtuisi yhteen mastoon ehkä 8000 neliötä purjeita, jolloin riittäisi ehkä 15 mastoa. Mastojen välinen etäisyys olisi tällöin metreinä suunnilleen sama kuin noissa purjelaivoissa. Olisi aika vaikuttava näky."


      • Henkilöstöä
        Bossu kirjoitti:

        Tällaista laskeskelin aiemmassa ketjussa: "Noissa purjelaivoissa näkyy Gross Tonnage olleen luokkaa 5000-8000. Maerskin Emmassa, joka on suuri konttilaiva, on GT 170 000. Purjeala on purjelaivoissa jotain 4000 neliötä, Emmassa siis pitäisi olla jotain 120 000 neliötä purjeita. Jos yhteen 40 m mastoon on mahtunut purjeita maksimissaan 1000 neliötä, pitäisi Emmassa olla 120 mastoa, tai jos sen maston korkeus olisi 200 metriä ja masto olisi leveämpi, mahtuisi yhteen mastoon ehkä 8000 neliötä purjeita, jolloin riittäisi ehkä 15 mastoa. Mastojen välinen etäisyys olisi tällöin metreinä suunnilleen sama kuin noissa purjelaivoissa. Olisi aika vaikuttava näky."

        Ja se kaikki onnistuisi 13 henkilöllä niinkuin Emmassa.


      • oikeat.luvut
        Bossu kirjoitti:

        Tällaista laskeskelin aiemmassa ketjussa: "Noissa purjelaivoissa näkyy Gross Tonnage olleen luokkaa 5000-8000. Maerskin Emmassa, joka on suuri konttilaiva, on GT 170 000. Purjeala on purjelaivoissa jotain 4000 neliötä, Emmassa siis pitäisi olla jotain 120 000 neliötä purjeita. Jos yhteen 40 m mastoon on mahtunut purjeita maksimissaan 1000 neliötä, pitäisi Emmassa olla 120 mastoa, tai jos sen maston korkeus olisi 200 metriä ja masto olisi leveämpi, mahtuisi yhteen mastoon ehkä 8000 neliötä purjeita, jolloin riittäisi ehkä 15 mastoa. Mastojen välinen etäisyys olisi tällöin metreinä suunnilleen sama kuin noissa purjelaivoissa. Olisi aika vaikuttava näky."

        Paitsi että purjerahtilaivassa ei olisi mastoja ollenkaan. Leijapurje 500 m korkeuteen aivan eri kertaluokan tuulessa pärjäisi noin (neliöjuuri 120 000) pinta-alalla. Siis varovaisestikin laskien 500 m^2. Brykan väki, pari kansimiestä kokki päätyisi ehkä siihen 13 hengen miehistöön.

        Toinenkin laskutehtävä pitäisi laittaa uusiksi. Jos 22 solmun vauhdilla matka kestää 1, 5 viikkoa, tarkoittaisia 4 kk matka alle kahden solmun nopeutta, mikä ei ainakaan nykyisillä purjerahtilaivoilla ole normaali.


      • MaaKutsuu

        Just joo. Tuollainen hehtaarin purje maksaa n. miljoonan, ja silti se voi revetä vaikka kuinka on varovainen. Sitten vain uutta miljoonan purjetta kehiin niillä 10 miehellä sillä välin kun se kokki tekee aterian.


      • oikeat.luvut
        MaaKutsuu kirjoitti:

        Just joo. Tuollainen hehtaarin purje maksaa n. miljoonan, ja silti se voi revetä vaikka kuinka on varovainen. Sitten vain uutta miljoonan purjetta kehiin niillä 10 miehellä sillä välin kun se kokki tekee aterian.

        Ja taas kerran mennään täysin stetsonista vedetyillä luvuilla. Purjeen repeämiset eivät riipu varovaisuudesta. Mitoitukset perustuvat tunnettuihin faktoihin ja automatiikka huolehtii lopusta. Ajattelet asioita täysin raakapurjeiden aikakauden mukaan. Pieni tarkennus siihenkin, että hehtaari on 100x100 m, eli 10 000 m^2.


      • Kryssii

      • Käskemälläkötoimii
        oikeat.luvut kirjoitti:

        Paitsi että purjerahtilaivassa ei olisi mastoja ollenkaan. Leijapurje 500 m korkeuteen aivan eri kertaluokan tuulessa pärjäisi noin (neliöjuuri 120 000) pinta-alalla. Siis varovaisestikin laskien 500 m^2. Brykan väki, pari kansimiestä kokki päätyisi ehkä siihen 13 hengen miehistöön.

        Toinenkin laskutehtävä pitäisi laittaa uusiksi. Jos 22 solmun vauhdilla matka kestää 1, 5 viikkoa, tarkoittaisia 4 kk matka alle kahden solmun nopeutta, mikä ei ainakaan nykyisillä purjerahtilaivoilla ole normaali.

        Leijapurjeellako mennään mihin suuntaan vaan ja milloin vaan .


      • oikeat.luvut
        Käskemälläkötoimii kirjoitti:

        Leijapurjeellako mennään mihin suuntaan vaan ja milloin vaan .

        Tuskin on oletettavaa, että palattaisiin siihen purjelaivojen aikaan, jolloin purjeet olivat ainoa voimanlähde. Tosin jo silloin tiedettiin, mitä reittiä mikin väli pitää purjehtia. Loppu on matematiikkaa oikeilla luvuilla, purjehditaan silloin, kun se taloudellisesti kannattaa.

        Samoin kuljetaan sen kokoisilla laivoilla, jotka reitille sopivat. Vaikka iso laiva on halvin per rahtitonni, ei niitä rahdattavia tonneja riitä joka välille Emman kokoisille. Siksi tuolla edelleen kulkee kaiken kokoista pikkuisista rannikkorahtareista Emmoihin.


      • MaaKutsuu
        oikeat.luvut kirjoitti:

        Tuskin on oletettavaa, että palattaisiin siihen purjelaivojen aikaan, jolloin purjeet olivat ainoa voimanlähde. Tosin jo silloin tiedettiin, mitä reittiä mikin väli pitää purjehtia. Loppu on matematiikkaa oikeilla luvuilla, purjehditaan silloin, kun se taloudellisesti kannattaa.

        Samoin kuljetaan sen kokoisilla laivoilla, jotka reitille sopivat. Vaikka iso laiva on halvin per rahtitonni, ei niitä rahdattavia tonneja riitä joka välille Emman kokoisille. Siksi tuolla edelleen kulkee kaiken kokoista pikkuisista rannikkorahtareista Emmoihin.

        Eli nyt otat jo takaisin sanomisiasi? Jos isossa valtamerilaivassa pitää olla kuitenkin koneet varalla purjeiden tai "leijojen" lisäksi, kalliiksi tulee. Miten tuollaista leijaa operoidaan muutamalla miehellä? Se täytyisi tapahtua tietokoneella ja koneellisesti, perustuen erittäin tarkkoihin mittauksiin yläilmoissa. Mittauksetkaan ei toisaalta auta koska pitäisi esim. ennustaa suihkuvirtauksien ym. käytös mihin ei oikein pysty edes supertietokoneet. Vai filippiinotko siellä kannella vetelee naruista?


      • oikeat.luvut kirjoitti:

        Tuskin on oletettavaa, että palattaisiin siihen purjelaivojen aikaan, jolloin purjeet olivat ainoa voimanlähde. Tosin jo silloin tiedettiin, mitä reittiä mikin väli pitää purjehtia. Loppu on matematiikkaa oikeilla luvuilla, purjehditaan silloin, kun se taloudellisesti kannattaa.

        Samoin kuljetaan sen kokoisilla laivoilla, jotka reitille sopivat. Vaikka iso laiva on halvin per rahtitonni, ei niitä rahdattavia tonneja riitä joka välille Emman kokoisille. Siksi tuolla edelleen kulkee kaiken kokoista pikkuisista rannikkorahtareista Emmoihin.

        Joka vuosi rakennetaan monta Emmaa paljon isompaa konttilaivaa. Rahtia todellakin riittää. Emma on suunnilleen sijalla 90-100 konttilaivojen kokovertailussa, vaikka se valmistuessaan 2006 oli suurin.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_container_ships


      • MaaKutsuu kirjoitti:

        Eli nyt otat jo takaisin sanomisiasi? Jos isossa valtamerilaivassa pitää olla kuitenkin koneet varalla purjeiden tai "leijojen" lisäksi, kalliiksi tulee. Miten tuollaista leijaa operoidaan muutamalla miehellä? Se täytyisi tapahtua tietokoneella ja koneellisesti, perustuen erittäin tarkkoihin mittauksiin yläilmoissa. Mittauksetkaan ei toisaalta auta koska pitäisi esim. ennustaa suihkuvirtauksien ym. käytös mihin ei oikein pysty edes supertietokoneet. Vai filippiinotko siellä kannella vetelee naruista?

        Kyse on siitä, millaiset nopeudet riittävät. Jos aika on kalliimpaa kuin öljy, pidetään koko ajan vaihde päällä ja moottori pyörimässä ja joku leijapurje avustaa sopivissa kohdissa. Jos öljy on kalliimpaa, yritetään mennä vastaiseenkin purjein, jolloin tarvitaan mastoja ja purjeita.

        Toisaalta, öljyn säästämisen vuoksi konttilaivat ajelevat nykyisin usein samaa vauhtia kuin purjelaivat yli sata vuotta sitten, joten purjeilla ei aikaa keskimäärin menettäisi kovin paljon.

        https://amp.theguardian.com/environment/2010/jul/25/slow-ships-cut-greenhouse-emissions


      • oikeat.luvut
        MaaKutsuu kirjoitti:

        Eli nyt otat jo takaisin sanomisiasi? Jos isossa valtamerilaivassa pitää olla kuitenkin koneet varalla purjeiden tai "leijojen" lisäksi, kalliiksi tulee. Miten tuollaista leijaa operoidaan muutamalla miehellä? Se täytyisi tapahtua tietokoneella ja koneellisesti, perustuen erittäin tarkkoihin mittauksiin yläilmoissa. Mittauksetkaan ei toisaalta auta koska pitäisi esim. ennustaa suihkuvirtauksien ym. käytös mihin ei oikein pysty edes supertietokoneet. Vai filippiinotko siellä kannella vetelee naruista?

        Mitä sanoja olen ottamassa takaisin, voisitko osoittaa?

        Tutustupa vaikka alkuunsa "Maltese Falconin" hallintaan ja sen vaatimaan miehistöön. Sehän kuitenkin periaatteessa vain raakapurjealus. Jos siihen saakka pääsee yhden yksityishenkilön panoksella, mitä on saatavissa kokonaisen elinkeinoalan resursseilla. Purje laitteistoineen on lopulta halpa. Kallista on järjestelmän kehityskustannukset. Muutamalle kymmenelle tuhannelle laivalle jaettuna jo ehkä hyvinkin kustannustehokasta. Kohoavat vaatimukset hiilijalanjäljen pienentämiseen tarkoittavat edelleen parantuvaa kilpailukykyä purjeiden käyttöön.


      • MaaKutsuu
        Bossu kirjoitti:

        Kyse on siitä, millaiset nopeudet riittävät. Jos aika on kalliimpaa kuin öljy, pidetään koko ajan vaihde päällä ja moottori pyörimässä ja joku leijapurje avustaa sopivissa kohdissa. Jos öljy on kalliimpaa, yritetään mennä vastaiseenkin purjein, jolloin tarvitaan mastoja ja purjeita.

        Toisaalta, öljyn säästämisen vuoksi konttilaivat ajelevat nykyisin usein samaa vauhtia kuin purjelaivat yli sata vuotta sitten, joten purjeilla ei aikaa keskimäärin menettäisi kovin paljon.

        https://amp.theguardian.com/environment/2010/jul/25/slow-ships-cut-greenhouse-emissions

        Sinun linkkisi on 8 vuotta vanha. Öljyn hinta on tullut puoleen noista ajoista ja putoaa edelleen. Slow steaming ei ole enää juuri tarpeen muuta kuin ympäristösyistä eikä se kaikkia kiinnosta. On haihattelua luulla että aletaan jotain leijoja virittelemään kun alkaa tuulla. Rahdille on tärkeää myös ennustettavuus koska se on perillä, leijat ja purjeet eivät sovi siihen. Pyörivät roottoripurjeet sen sijaan ovat jo ihan käytössäkin.


      • skönö99
        Vainmatikkaavaatii kirjoitti:

        Emma pystyy kuljettamaan parhaimmillaan 14700 20 ft. konttia. Vauhti 21-22 knots. Vaikka lasket tuntikuluja ja kuvittelet ne isoksi, se on vain tehokkain tapa kuljettaa rahtia. Osaatko kertoa miksi on päädytty isoihin laivoihin, jos se olisi jotenkin epäedullinen tapa. Varmasti saisi kuljetettua jotain 10 konttia jossain purjealuksessa lähes puoli-ilmaiseksi. Mutta saman määrän kuljettamiseksi kuin Emma, pitäisi reissu tehdä 1470 kertaa. Vaikka purjelaiva pystyisi kuljettamaan 1000 konttia, sama reissu samalle rahdille kuin Emman kanssa pitäisi tehdä 147 kertaa. Emman kyydissä yksi 20ft. kontti Kiinasta Suomeen maksaa noin 3000€ ja toisin päin 1000€. Fatka on että yhdelle tossuparille tuo rahti on noin 20cnt. Niitä tossulaatikoita kun menee konttiin tuo noin 15000.

        Emma ei aja Suomeen.


      • tarpeenmukaan
        skönö99 kirjoitti:

        Emma ei aja Suomeen.

        Harvoin tänne kerralla tarvitaan 14700 konttia, tai edes 7350 kappaletta 40 jalan konttia, joita tuolla satamien pinoissa voittopuolisesti näkyy. Eikä nopealla merirahdilla olisi paljoa arvoa, jos täyden lastin kertymistä pitäisi odotella kuukausia.


      • Kryssii kirjoitti:

        Tässä keksintö jossa runko on purje:

        https://edition.cnn.com/2015/01/16/tech/vindskip-wind-powered-container-ship/index.html

        Mielenkiintoinen peli. Sellainen tuli vielä mieleen, että nythän on kehitetty droneteknologiaa ja miehittämättömiä lennokkeja, ne ovat pieniä ja suhteellisen edullisia ja iso osa niiden avuista on softassa, joka pitää ne ilmassa. Samas ideaa voisi noudattaa konttibisneksessä. Jättilaivan sijaan voisi olla 10000 pientä trimaraania, jotka kykenisivät kuljettamaan yhden tai kaksi pitkää konttia. Ne purjehtisivat autonomisesti Kiinasta Eurooppaan purjeilla. Trimaraaneillakin on päästy maailman ympäri melkein 30 solmun keskivauhtia. Tällainen trimaraani olisi yksinkertaisempi ja halvempi, mutta voisi silti olla nopea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      987
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      599
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe