Nelosvaihde tipahtaa pois päältä. Vika alkoi ihan yllättäen, ilman mitään oireita. Muut vaihteet toimivat normaalisti. Auto on Fiat Doblo -08. Vaijerista en löytänyt mitään kiristyssysteemiä.
Fiatin vaihdevika
5
415
Vastaukset
- RMB54
Minulla oli eri automerkissä sama vika pakkivaihteella. Vaihteiden siirto tapahtui tässäkin kahdella vaijerilla. Toinen siirtää sivuasennossa eli etsii oikeaa koloa. Toisella vaijerilla siirretään vaihde päälle.
Siinä siirtovaijerissa oli vika vaihdekepin puoleisessa päässä.
Vaijerin kuori on lukittu hahloonsa. Kuori koostuu kahdesta eri osasta. Päälykuori ja sisäkuori, jossa vaijeri liikkuu. Tämä sisäkuori pääsi osittain hahlon välistä liukumaan vaijerin mukana ja näin vaihteen siirtomatka lyheni eikä vaihde ylettynyt lukkiutumaan päälle.
Vian voi korjata väliaikaisesti laittamalla pieni klemmari päälykuoren päälle aivan hahlon taakse. Kiristämällä klemmaria puristuu sisäkuori päälykuorea vasten. Näin estyy sisäkuoren liukuminen vaijerin mukana.
Klemmaria ei saa kiristää liian tiukalle koska ylikiristys estää vaijerin liikkeen kuoressa.
Vika on korjattava mahdollisimman pian, koska se rasittaa synkronipakkaa.
Tietenkin vika voi olla synkronipakassa tai siirtohaarukassa.- Fiatia
Kiitos vinkistä RMB54. En vain ihan hahmota sitä tässä autossa. Tässä on vaihdekepissä kaksi tankoa joissa on pallopäät. Näistä molemmista pallopäistä lähtee metallitangot (vaijerit) jotka häviävät tuonne konehuoneen puolelle. Jossain vaiheessa ne tangot varmaankin "muuttuvat" vaijeriksi? Jos ja kun näin on, niin mahdollisesti siellä on nuo kuoret. Toinen vaihdekepin päässä olevan pallopään liitos on jämäkkä ja suorassa, toinen liitos vetää sillai vinoon. Tämä saattaa aiheuttaa mainitsemasi ilmiön, eli vaijeri ikäänkuin lyhenee kun se vähän vääntyy. Yritän laittaa siihen liitokseen jonkun jäykisteen että pääsen testaamaan onko vika siinä.
- RMB54
Voisit kokeilla niin, että panet sen 4-vaihteen päälle. Kokeile suoraan vaihteiston kyljessä olevaa vipua liikkuuko se vielä eteenpäin, Jos liikkuu, on löysää jossain kepin ja vaihteiston välissä.
Niin, et siis ole varma onko vaijereita ollenkaan?
Tämä minun esimerkki on Peugeot 406.
- Fiatia
On vaijerit, joissa on siis tangot molemmissa päissä. Näkyvillä on vain ne tangot. Pääsen nosturille tiistaina, niin sitten kokeilen tuon antamasi vinkin. Nelonen pysyy muuten päällä ja toimii moitteettomasti, jos pitää kädellä kiinni vaihdekepistä.
- Fiatia
Nonni. Asia on nyt tutkittu ja testattu, vika on vaihdelaatikon sisäpuolella. Eikun metsästämään uutta laatikkoa...tai siis käytettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984