Nelosvaihde tipahtaa pois päältä. Vika alkoi ihan yllättäen, ilman mitään oireita. Muut vaihteet toimivat normaalisti. Auto on Fiat Doblo -08. Vaijerista en löytänyt mitään kiristyssysteemiä.
Fiatin vaihdevika
5
580
Vastaukset
- RMB54
Minulla oli eri automerkissä sama vika pakkivaihteella. Vaihteiden siirto tapahtui tässäkin kahdella vaijerilla. Toinen siirtää sivuasennossa eli etsii oikeaa koloa. Toisella vaijerilla siirretään vaihde päälle.
Siinä siirtovaijerissa oli vika vaihdekepin puoleisessa päässä.
Vaijerin kuori on lukittu hahloonsa. Kuori koostuu kahdesta eri osasta. Päälykuori ja sisäkuori, jossa vaijeri liikkuu. Tämä sisäkuori pääsi osittain hahlon välistä liukumaan vaijerin mukana ja näin vaihteen siirtomatka lyheni eikä vaihde ylettynyt lukkiutumaan päälle.
Vian voi korjata väliaikaisesti laittamalla pieni klemmari päälykuoren päälle aivan hahlon taakse. Kiristämällä klemmaria puristuu sisäkuori päälykuorea vasten. Näin estyy sisäkuoren liukuminen vaijerin mukana.
Klemmaria ei saa kiristää liian tiukalle koska ylikiristys estää vaijerin liikkeen kuoressa.
Vika on korjattava mahdollisimman pian, koska se rasittaa synkronipakkaa.
Tietenkin vika voi olla synkronipakassa tai siirtohaarukassa.- Fiatia
Kiitos vinkistä RMB54. En vain ihan hahmota sitä tässä autossa. Tässä on vaihdekepissä kaksi tankoa joissa on pallopäät. Näistä molemmista pallopäistä lähtee metallitangot (vaijerit) jotka häviävät tuonne konehuoneen puolelle. Jossain vaiheessa ne tangot varmaankin "muuttuvat" vaijeriksi? Jos ja kun näin on, niin mahdollisesti siellä on nuo kuoret. Toinen vaihdekepin päässä olevan pallopään liitos on jämäkkä ja suorassa, toinen liitos vetää sillai vinoon. Tämä saattaa aiheuttaa mainitsemasi ilmiön, eli vaijeri ikäänkuin lyhenee kun se vähän vääntyy. Yritän laittaa siihen liitokseen jonkun jäykisteen että pääsen testaamaan onko vika siinä.
- RMB54
Voisit kokeilla niin, että panet sen 4-vaihteen päälle. Kokeile suoraan vaihteiston kyljessä olevaa vipua liikkuuko se vielä eteenpäin, Jos liikkuu, on löysää jossain kepin ja vaihteiston välissä.
Niin, et siis ole varma onko vaijereita ollenkaan?
Tämä minun esimerkki on Peugeot 406.
- Fiatia
On vaijerit, joissa on siis tangot molemmissa päissä. Näkyvillä on vain ne tangot. Pääsen nosturille tiistaina, niin sitten kokeilen tuon antamasi vinkin. Nelonen pysyy muuten päällä ja toimii moitteettomasti, jos pitää kädellä kiinni vaihdekepistä.
- Fiatia
Nonni. Asia on nyt tutkittu ja testattu, vika on vaihdelaatikon sisäpuolella. Eikun metsästämään uutta laatikkoa...tai siis käytettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun433044Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081887Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171870Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si751561- 171474
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431358- 251300
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901289UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1021081Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1001071