Nelosvaihde tipahtaa pois päältä. Vika alkoi ihan yllättäen, ilman mitään oireita. Muut vaihteet toimivat normaalisti. Auto on Fiat Doblo -08. Vaijerista en löytänyt mitään kiristyssysteemiä.
Fiatin vaihdevika
5
620
Vastaukset
- RMB54
Minulla oli eri automerkissä sama vika pakkivaihteella. Vaihteiden siirto tapahtui tässäkin kahdella vaijerilla. Toinen siirtää sivuasennossa eli etsii oikeaa koloa. Toisella vaijerilla siirretään vaihde päälle.
Siinä siirtovaijerissa oli vika vaihdekepin puoleisessa päässä.
Vaijerin kuori on lukittu hahloonsa. Kuori koostuu kahdesta eri osasta. Päälykuori ja sisäkuori, jossa vaijeri liikkuu. Tämä sisäkuori pääsi osittain hahlon välistä liukumaan vaijerin mukana ja näin vaihteen siirtomatka lyheni eikä vaihde ylettynyt lukkiutumaan päälle.
Vian voi korjata väliaikaisesti laittamalla pieni klemmari päälykuoren päälle aivan hahlon taakse. Kiristämällä klemmaria puristuu sisäkuori päälykuorea vasten. Näin estyy sisäkuoren liukuminen vaijerin mukana.
Klemmaria ei saa kiristää liian tiukalle koska ylikiristys estää vaijerin liikkeen kuoressa.
Vika on korjattava mahdollisimman pian, koska se rasittaa synkronipakkaa.
Tietenkin vika voi olla synkronipakassa tai siirtohaarukassa.- Fiatia
Kiitos vinkistä RMB54. En vain ihan hahmota sitä tässä autossa. Tässä on vaihdekepissä kaksi tankoa joissa on pallopäät. Näistä molemmista pallopäistä lähtee metallitangot (vaijerit) jotka häviävät tuonne konehuoneen puolelle. Jossain vaiheessa ne tangot varmaankin "muuttuvat" vaijeriksi? Jos ja kun näin on, niin mahdollisesti siellä on nuo kuoret. Toinen vaihdekepin päässä olevan pallopään liitos on jämäkkä ja suorassa, toinen liitos vetää sillai vinoon. Tämä saattaa aiheuttaa mainitsemasi ilmiön, eli vaijeri ikäänkuin lyhenee kun se vähän vääntyy. Yritän laittaa siihen liitokseen jonkun jäykisteen että pääsen testaamaan onko vika siinä.
- RMB54
Voisit kokeilla niin, että panet sen 4-vaihteen päälle. Kokeile suoraan vaihteiston kyljessä olevaa vipua liikkuuko se vielä eteenpäin, Jos liikkuu, on löysää jossain kepin ja vaihteiston välissä.
Niin, et siis ole varma onko vaijereita ollenkaan?
Tämä minun esimerkki on Peugeot 406.
- Fiatia
On vaijerit, joissa on siis tangot molemmissa päissä. Näkyvillä on vain ne tangot. Pääsen nosturille tiistaina, niin sitten kokeilen tuon antamasi vinkin. Nelonen pysyy muuten päällä ja toimii moitteettomasti, jos pitää kädellä kiinni vaihdekepistä.
- Fiatia
Nonni. Asia on nyt tutkittu ja testattu, vika on vaihdelaatikon sisäpuolella. Eikun metsästämään uutta laatikkoa...tai siis käytettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot993775Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe523126- 793037
- 192875
- 282744
- 522472
- 192207
- 602138
- 591986
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola121888