Akku ongelma ?

sailorix

Kyseessä 4vuotta vanhat rinnankytkettyt AGM akut (2 kpl) , joista toinen on testauksen perusteella "sökö , kaput" .
Onko järkevää hankkia vioittuneen akun tilalle uusi saman merkkinen samoilla arvoilla oleva akku , seuraako siitä ongelmia,vai onko uusittava kummatkin ?

30

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

      Tulee ongelmia. Viimeistään siinä vaiheessa, kun tuo nyt vielä ehjänä oleva hajoaa. Kannattaa vaihtaa samalla molemmat.

      4- vuotta on kuitenkin ihan suht hyvä elinaika. Riippuen tietty paljon miten ja kuinka paljon niitä on käytetty. Jotkuhan onnistuvat saamaan ihan normi biltema akuistakin 6 käyttövuotta. Tosin tällöin akkujen varaus ei ole varmaan ikinä päässyt alle 75%.

      • sailorix

        Jos näitä yli 100 ah AGM akkuja näin tiheään joutuu uusimaan , herää kysymys, onko mitään järkeä ostaa kalliita AGM akkuja , latausta hoidettu Mastervoltin maasähkölaturilla maissa ollessa ja vesillä paneeli/mppt säädin . Bilteman akkuja en tunne mutta kuulostaa hyvältä ja AGM:n hinnalla saa varmaan useamman Bilteman akun.


    • Ei 4 vuoden ikä ihan normaali ole. Itsellä on kestänyt tavallisetkin akut lähemmäs 10 vuotta. Meneekö akut vähän väliä tyhjiksi vai mikä on syynä? Onko akkukapasiteetti liian pieni? Onko vene reissussa koko ajan?

      • sailorix

        Mulla on Nasan akkumonitori mistä olen seurannut jännitettä/kulutusta/tuottoa , akut on alusta asti toimineet oudosti , olemattomalla kulutuksella kapasiteetti putosi nopeasti n.70 prosenttiin eli juuri niin kuin nyt kun latasin akut täyteen ja navat irti , parin päivän päästä jännite oli 12.32V ja "alamäki" jatkuu joskin hidastuen . Akkuja startti 2x105Ah ei ole purettu koskaan alle 50% , käyttöä on kyllä ollut n.90 vrk/ kausi .


      • sailorix

        sen verran vielä ,ostin parivuotta sitten starttiakuksi edullisen Sznajderin 75 ah akun , tämän akun jännite oli parinpäivän päästä 12.92V kun kalliin AGM akun 12.32V !


      • seppomartti
        sailorix kirjoitti:

        sen verran vielä ,ostin parivuotta sitten starttiakuksi edullisen Sznajderin 75 ah akun , tämän akun jännite oli parinpäivän päästä 12.92V kun kalliin AGM akun 12.32V !

        Kelpaisiko selitykseksi, että halpa ja pienikapasiteettinen märkä akku sai sille sopivaa latausvirtaa 13.6V ja se oli liian vähän 210 Ah AGM akustolle, eivätkä.ne tulleet koskaan ladatuksi täyteen.
        Tällaista tuhoteoriaa lehottelin kun omat AGM -akut jäivät hyvin lyhytikäiseksi


      • Pilssirotta

        Vähän samaa pohdin mitä seppomarttikin. En nyt äkkiseltäni tosin muista onko AGM-akun ja märkä akun latausjänitteet samat.

        Itselläni on hupiakuston päivitys tulossa vuoden päästä. Olen miettinyt eri vaihtoehtoja ja todennäköisesti tulen päätymään tavallisiin 12 v halppis märkä akkuihin. Nämä kestävät kuitenkin sen 4 vuotta ja hinta on murto-osan AGM-akuista. Jos jännityksen saa pidettyä aina vähintään n. 75% ja kennoissa vettä, niin akkujen tulisi kestää hyvin.

        Tarkoitus on tällöin lähteä pidemmälle reissulle ja veneessä asutaan ympärivuotisesti. Jos venettä käytetään vain kesäisin, samat akut luutavasti kestäisivät lähes tuplasti yhtä pitkään.


      • sailorix
        seppomartti kirjoitti:

        Kelpaisiko selitykseksi, että halpa ja pienikapasiteettinen märkä akku sai sille sopivaa latausvirtaa 13.6V ja se oli liian vähän 210 Ah AGM akustolle, eivätkä.ne tulleet koskaan ladatuksi täyteen.
        Tällaista tuhoteoriaa lehottelin kun omat AGM -akut jäivät hyvin lyhytikäiseksi

        En tiedä kuinka tarkka on Nasa BM2 :n prosenttinäyttö , n, vuorokauden tolpalla olon jälkeen näytti 100% varaustilaa mikä romahti nopeasti 70:een ilmeisesti toisen akun epäkunnon takia .
        Roudasin akut veneestä Motonetin testiasemalle jossa akkujen kunto todettiin.
        Ilmeisesti ei kannata hankkia samanlaista akkua vioittuneen tilalle vaan uusia kummatkin ? :-(


      • agmfani
        sailorix kirjoitti:

        Mulla on Nasan akkumonitori mistä olen seurannut jännitettä/kulutusta/tuottoa , akut on alusta asti toimineet oudosti , olemattomalla kulutuksella kapasiteetti putosi nopeasti n.70 prosenttiin eli juuri niin kuin nyt kun latasin akut täyteen ja navat irti , parin päivän päästä jännite oli 12.32V ja "alamäki" jatkuu joskin hidastuen . Akkuja startti 2x105Ah ei ole purettu koskaan alle 50% , käyttöä on kyllä ollut n.90 vrk/ kausi .

        Latausjännitteesi on liian alhainen. Akkusi eivät ole koskaan olleet täynnä?


      • sailorix kirjoitti:

        En tiedä kuinka tarkka on Nasa BM2 :n prosenttinäyttö , n, vuorokauden tolpalla olon jälkeen näytti 100% varaustilaa mikä romahti nopeasti 70:een ilmeisesti toisen akun epäkunnon takia .
        Roudasin akut veneestä Motonetin testiasemalle jossa akkujen kunto todettiin.
        Ilmeisesti ei kannata hankkia samanlaista akkua vioittuneen tilalle vaan uusia kummatkin ? :-(

        Mittaa yleismittarilla jännite, kun moottori on käynnissä. Jos se on akun navoissa vaikkapa se 13,6, ei akkusi saa tarpeeksi latausjännitettä. Yleensä sen pitäisi olla 14,1-14,6, mutta AGM-akuissa tai pakkasella voi olla 14,7.


      • mittarimies
        Bossu kirjoitti:

        Mittaa yleismittarilla jännite, kun moottori on käynnissä. Jos se on akun navoissa vaikkapa se 13,6, ei akkusi saa tarpeeksi latausjännitettä. Yleensä sen pitäisi olla 14,1-14,6, mutta AGM-akuissa tai pakkasella voi olla 14,7.

        Eikös tuo riipu akun varaustilasta. Ainakin veneen mittaripaneelissa jännite nousee akun täyttyessä nimenomaan koneella ajettaessa. Maasähkö tippuu float tilaan akun täyttymisen jälkeen eli ihan noin suoraviivaisesti ei voi asiaa kiteyttää.


      • sailorix
        seppomartti kirjoitti:

        Kelpaisiko selitykseksi, että halpa ja pienikapasiteettinen märkä akku sai sille sopivaa latausvirtaa 13.6V ja se oli liian vähän 210 Ah AGM akustolle, eivätkä.ne tulleet koskaan ladatuksi täyteen.
        Tällaista tuhoteoriaa lehottelin kun omat AGM -akut jäivät hyvin lyhytikäiseksi

        Kyllä kelpaa , tutkittuani tarkemmin maasähkölaturiani , Mastervolt 12/3/25 , irrotettuani siitä toisen päädyn löysin sieltä pienet kytkimet wet akuille ja agm akuille . Nyt vain on jätettävä starttiakku (ei agm) lataamatta maasähköllä ettei keitä , se ei ole ongelma, eiköhän kone pidä sen latingissa.
        Joten eiköhän tämä minunkin moka ollut yleisin tapa pilata kalliit agm akut.


    • seppomartti

      100% mistä. Ehkä sulfatoituneen akun
      viimeaikaisista latauksista?.
      Pitkässä reissussa latasin aikaisemmin 115A laturilla dieseliä 1500 rmp pyörittäen 0.5- 1 tuntia kertallaan. AGM akusto kesti 2- v kunnes vaihdoin takaisin halpisakkuihln. Tuhohypoteesini on, ettei niitä ladattu todellisuudessa kunnolla koskaan. Tämä oli siis verkkoähkön ulkopuolella.. Nyt ongelma on poistunut hydrogeneraattorillla

      • Seilorix

        En tunne bm2:n sielunelämää, mutta olen antanut sille 210ah lukeman (akkukapasiteetti)joten oletan vertailukohtana olevan se. Kun se vrk:n latauksen jälkeen ilmoittaa 100% ja latauksen loputtua melko nopeasti 70 - 80%. Näinhän sille toiselle akulle tapahtui kun irrottin navat, veneen nostettua ylös muutama päivä sitten.


    • akuista.jotakin

      Tarinaa akuista, AGM:stä kuulee hyvää ja pahaa. Oma kokemus on, että toimii hyvin kuuden kauden jälkeen ja erityisesti nopea latautuminen on hyvä juttu saariston kulkijalle. Mutta hintavia eli jos hajoaa muutaman sadan syklin jälkeen niin aivan tolkuttoman kalliita. Ehkä niissä on isoja laatueroja?

      http://sterling-power.eu/support-faq-2.htm

      • Luin artikkelin.Edullinen, korkeilla varustettu lyijyakku akku on paras huvivenekäyttöön.Siihen voidaan lisätä vettä ja pitää pitää huolta että veneen ollessa laiturissa akku on latauksessa.Meillä akut kesti kaksi vuotta ennenkuin huomasin että akut eivät ole koskaan täynnä.Nyt alkaa toisella akulla neljäs vuosi ja toisella kolmas vuosi ja (still going strong), ei merkkejä hiipumisesta.


    • Pilssirotta

      Akkusi ovat rinnan kytketty. Ne ovat vanhat ja niiden kapasiteetti on heikentynyt. Jos liität toisen niistä uuden akun rinnalle tulee niistä yksi iso akku. Uudella ja vanhalla akulla on kuitenkin eri kapasiteetti, iästä riippuen. Todennäköisesti niistä ei kumpikaan lataudu enää täyteen. Itseasiassa uusi akkusi muuttuu hyvin nopeasti yhtä huonoksi, kun vanha akku. Eli ei kannata kytkeä uutta ja vanhaa rinnan.

      Tietenkin voit erottaa ne toisistaan kytkimellä ja käyttää niitä vuorotellen. Mutta tämä vaatii taas muutoksia latausjärjestelyihin.

      Uusi molemmat akut samalla kertaa. Vaihda vaikka tilalle Sznajderin 100 ah akut ja testaa miten ne toimivat. Ne maksavat n. 100 €/ kpl, joten kovin isoa lovea ei lompakkoon tule.

      • sailorix

        Näin taidan tehdä , joko Sznajder tai Exside , niitä saa minimissään 2-3 yhden AGM akun hinnalla ja onhan niissä 2v. takuu. Eli ei ne kalliimmaksi tule kuin tämä AGM kokeilu.


      • Akkuinsinööri

        Uusia ja vanhoja, pieniä ja suuria akkuja voi ihan hyvin käyttää rinnankytkettyinä, kunhan ne ovat tyytyväisiä samaan varausjännitteeseen. Vanha akku ei estä uutta varautumasta eikä vaurioita sitä. Varaustilanteessa akut eivät ”näe” toisiaan. Kukin ottaa osansa kokonaisvarausvirrasta., joka jakaantuu keskimäärin kapasiteettien suhteessa. Purettaessa taas kukin akku antaa energiaa kykyjensä mukaan. Iso akku enemmän kuin pieni ja vanha vähemmän kuin uusi.
        Kaikkien akkujen yhtäaikainen vaihto on hyödyllistä akkujen myyjille.


    • Joakim1

      4 vuotta AGM-akulle on kyllä surkea suoritus, jos kyse on Suomessa veneilystä eikä vuoden ympäri maailmalla. Omassa veneessä on vielä mukana ostettaessa 2011 tullut 180 Ah hupiakku, joka luultavasti on muutaman vuoden tuota vanhempikin. Ei ole AGM, vaan ihan perusakku avattavilla korkeilla ja ilmeisesti lähinnä starttiakkutyyppinen. Akkumonitori on ollut 2012 alkaen ja aurinkopaneeli taisi tulla 2013. Yleensä varaustila ei mene alle 60% , mutta varsin usein alle 75%.

    • Reiska2K

      Minulla on tässä edessäni Cristec YPOWER12/25 maavirtalaturin manuali kädessä. Täällä on taulukko erilaisille akuille.
      Factory setting AGM type bat = 13,6 V . Toisessa sarakkeessa sanotaan : Voltage with boost ON = 14,4 V.
      Huomautuksissa sanotaan että : REFRESH is not advised for certain types of AGM batteries. Tämä REFRESH asento ei ole tehdasasetuksissa päällä.

      Minulla on ollut Bilteman 100Ah vapaa-ajanakut 2 rinnankytkettynä kesäkuusta 2009 kesäkäytössä. Alkuaikoina minulla oli Volvolta ostettu jakodiodi niitä ohjaamassa. Ihmettelin monta kesää kun ne eivät koskaan tulleet täyteen, vaikka olin koko päivän koneillut. Näitä sivuja lukemalla opin, että se diodi ei päästä niitä koskaan täyteen.

      Pari vuotta sitten menin kauppaan ja pyysin sellaisen latauksen jakajan, joka pistää akut täyteen. Myyjä haki varastosta Cristec elktronisen jakajan, joka tarkkailee akkuja ja pitää ne täynnä.

      Viime keväänä ostin tämän 25 ampeerin maavirtalaturin, josta mainitsin tuolla yllä. Nyt on sähkötalous kunnossa. Veneen jäädessä yksin laituriin pitää 80 W aurinkopaneeli akut täynnä.

      Nämä Bilteman akut ovat talven veneessä (Helsinki) . Olen niitä talvella mittaillut pari kertaa, eikä jännite ole pudonnut kuin pari kymmenystä.

      • Seilorix

        Noilla ilmoittamillasi arvoilla on Mastervolt maasähkölaturini virtaa akkuihin pukannut paneelien ja tuuligenun lisäksi. Ei voi kun ihmetellä jos se on akut rikkonut?


      • Reiska2K

        Tosi kurja juttu tuo akkukuolema. Minulla ei riitä know- how sanomaan muuta kuin ”mein Beileid” kuten saksalainen sanoo.


      • Seilorix kirjoitti:

        Noilla ilmoittamillasi arvoilla on Mastervolt maasähkölaturini virtaa akkuihin pukannut paneelien ja tuuligenun lisäksi. Ei voi kun ihmetellä jos se on akut rikkonut?

        Meillä akkujen jatkuva alijännite tuhosi akut parissa vuodessa ja kerran rikkoitui aurinkopaneelien PWM säädin ( paloi oikosulkuun kun raskas 6 neliön latausjohto irtosi säätimestä) .Ruuvasin sen latausjohdon takaisin huomaamatta säätimen tuhoutuneen ja alle viikossa oli 100 Ah jääkaappiakku kaputt.Akku oli merkkiä Snaitzer ja toista vuotta käytössä.Tämä tapahtui toukokuussa siis veneilykauden alussa.Akkujutut ovat mielenkiintoisia !
        Niin akun loppujännite oli yli 17 V.


    • Kuten Bossu sanoo, mittaa yleismittarilla akkujännite kun moottori käy ja myös kun maasähkö on kytkettynä.Sinulla voi olla jännitehävijöitä jossakin.Ja tietenkin paneelien säätimessä voi olla vikaa.Veilä siihen edelliseen juttuun, meidän akut ovat halpoja Sneitzereitä ( Motonet).
      Ja vielä, oletko varma että sinulla ei ole sähkövuotoja missään.

      • Seilorix

        Mulla on reilun vuoden vanha Victron mppt säädin. Jännitehäviöt luulisin näkyvän akkumonitorista mikä näyttää nollaa, kun mikään laite ei ole päällä ja kaikkien piuhat kulkee sen suntin kautta. Epäilen että toinen akku on ollut alun alkaen viallinen ja vanhetessaan vain pahentunut. Seuraavat akut testautan ennen veneeseen roudaamista, onko siitä mitään hyötyä, eipähän ainakaan valmiiksi viallisen kanssa tarvitse temppuilla vuosikausia.


      • Seilorix kirjoitti:

        Mulla on reilun vuoden vanha Victron mppt säädin. Jännitehäviöt luulisin näkyvän akkumonitorista mikä näyttää nollaa, kun mikään laite ei ole päällä ja kaikkien piuhat kulkee sen suntin kautta. Epäilen että toinen akku on ollut alun alkaen viallinen ja vanhetessaan vain pahentunut. Seuraavat akut testautan ennen veneeseen roudaamista, onko siitä mitään hyötyä, eipähän ainakaan valmiiksi viallisen kanssa tarvitse temppuilla vuosikausia.

        Yep, yritin vain keksiä selityksiä vaikeaan tilateeseen.Voihan se olla ja on toivottaavaakin että se toinen akku oli viallinen alusta alkaen, silloinhan sähköjärjestelmäsi on kunnossa.Ei muuta kun lykkyä tykö ja uutta akkua hankkimaan ensi keväänä.Hyvää loppusyksyä.


    • agmpitääolla

      Vähän outoja tarinoita AGM akuista. Itselläni on Vartan 3x85 Ah:n AGM akut. Asennettu 2007 ja välillä tehty parin vuoden Välimeren reissu. Volvon D2 40 kone ja Mastervoltin maasähkölaturi.
      Eivät näytä vielä mitään hiipumisen merkkejä.

      • Seilorix

        Kiitokset kaikille hyvistä ja "osaaottavista"kommenteista, ei tässä muukaan auta kun keväällä kipittää akkukauppaan.


    • Kölivinossa

      Viestiketjussa puhutaan käynnistysakuista, hupiakuista ja AGM-aikuista. Myös viimeksimainittuja on sekä käynnistys että hupikäyttöön. Akun oikealla valinnalla käyttötarkoituksen mukaan on oleellinen merkitys kestävyydelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe