Syyllinen ja syytön

Eriparista

Mistäköhän johtuu semmoinen, että jos parisuhteessa kertoo avoimesti ja rehellisesti mikä omaa mieltä painaa ja mihin haluaisi parisuhteessa muutosta, se on ”syyllistämistä”?

Mietin tätä kun oman puolison kanssa ei meinaa tulla juttelusta yhtään mitään. Tulee heti tiuskimista, mielenosoittamista mököttämisellä ja hän kuulemma ahdistuu kun syytän häntä. Puhun mielestäni rauhallisesti ja lempeästi, en säti enkä korota lainkaan ääntäni.

On aika kurjaa esim. pyytää enemmän hellyyttä ja yhteistä aikaa, kun saan kuulla syyllistäväni. Olen toivonut myös, että puoliso ottaisi mut huomioon seksissä, yleensä kun hän ei koske minuun lainkaan, ei hyväile vartaloa mistään, siis ei ollenkaan koske esileikkinäkään, vaan minä teen ns. työt. Olen kesken seksinkin hellästi pyytänyt että koske muhun, mutta ei koske eikä vastaa pyyntöön. Minusta näistäkin toiveistaan pitäisi saada puhua ja kertoa mitä itse haluaisin edes vähäsen, mutta enkö sitten osaa, koska muuten ”syytän”.

Minä en koe, että parisuhteessa edes pitäisi etsiä syyllisiä. On vain erilaisia toiveita. Puhumalla ja kuuntelemalla toista voidaan sovitella toiveita yhteen niin, että molemmat tuntisivat olonsa hyväksi. En ymmärrä miksi toisen toive on toiselle syytös?

Musta on alkanut tuntua, että tuo syyllistämisestä puhuminen on joku verho jonka taakse mennään, kun ei oikeasti halua eikä pysty välittämään toisen toiveista ja tunteista tai vastaamaan niihin.
Vai olenko mä nyt ihan väärässä?

25

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eisyyllistämistä

      Puhut ihan asiaa noinhan se pitäisi mennä miten sitä muuten tietää mitä toinen haluaa.

    • fusss

      Hmm. Vaikuttaa suuresti, että ette ole ollenkaan samalla aaltopituudella kumppanisi kanssa. Siitä johtuu, että puhutte toistenne yli. Eli sinä sanot jotain, jonka toinen torjuu, syyllistämällä tai muuten. Ts. teidän on mahdotonta päästä vuorovaikutukseen ja lämpimään suhteeseen keskenään.

      Tuota jäin ihmettelemään miten voi sekstailla koskematta toiseen?

    • 7369

      Kasvatuksesta johtuva estoisuus ja itsekkyys.
      Ei siinä muuta syytä tarvitse olla.

      Estoisuudesta pääsee hiljalleen eroon jos on hyvää tahtoa mutta itsekkyys saattaa olla pysyvästi sissän rakentunutta.

    • toute

      Kerrohan miten olet "joutunut" tuollaiseen suhteeseen? Kuinka kauan se on kestänyt ja onko tilanne aina ollut tuo, vai miten kauan aikaa?

    • Eriparista

      Varmaan on jopa ihan kaikkea tuota mitä vastasitte. Toivon ehkä turhia jos yritän vielä muutosta. Olen itse ollut kai vähän sokea asialle, luullut että en vain osaa puhua oikein.

      Seksi koskematta - kun sitä erikseen ihmeteltiin - menee niin että kumppani vain sanoo, että nyt tekee mieli ja hän alkaa itse masturboimaan ja sitten menen hänen viereen ja jatkan siitä eli hyväilen häntä, nuolen ja imen jne., ja siitä aktiin kun hän on valmis siihen. Hän ei koske minuun yleensä lainkaan, ei tule edes lähelle kun haluaa seksiä tai hyväile minua mistään kohtaa homman aikana. Onhan tuo nyt aika omituista minustakin, mutta olen tähän asti kyllä kiihottunut hänen kiihottumisestaan ja sillä olen pärjännyt ja lauennut itsekin. Nyt vaivaa tuo ettei saa edes pyytää mitään, kun se on sitä vaatimista ja syyllistämistä.
      Ja tämä aloitus ei liittynyt seksiin siis, mutta näkyy se siinäkin kuten yllä kuvasin.

      Ollaan jo keski-iässä ja kaikenlaista kokeneita, ei ole lapsiakaan vaikeuttamassa kuviota. Eipä tämä suhde taida tästä muuksi muuttua vaikka miten päin koittaisin asioita ottaa puheeksi.

      • poxq

        Vaikutat tyypilliseltä alistujalta. Sinua käytetään hyväksi, ja suostut huonoon kohteluun. Eroa ihmeessä, ja pian. Ole itsellesi parempi.

        PS. Mies vaikuttaa todella etovalta yksilöltä. Melkein oksensin, kun luin kirjoitustasi.


      • Iliman
        poxq kirjoitti:

        Vaikutat tyypilliseltä alistujalta. Sinua käytetään hyväksi, ja suostut huonoon kohteluun. Eroa ihmeessä, ja pian. Ole itsellesi parempi.

        PS. Mies vaikuttaa todella etovalta yksilöltä. Melkein oksensin, kun luin kirjoitustasi.

        Nyt vasta ymmärsin että aloittaja on nainen ja puoliso mies... tuntui nimittäin melko samanlaiselta kun minun liittoni, paitsi että minä olen mies.


      • 87539983
        Iliman kirjoitti:

        Nyt vasta ymmärsin että aloittaja on nainen ja puoliso mies... tuntui nimittäin melko samanlaiselta kun minun liittoni, paitsi että minä olen mies.

        Mistä sen ymmärsit? Minusta tuntui, että kyseessä on homomiespariskunta.

        Mitä väliä sillä on?


      • Kohtalotover

        Olen mies ja näen jutussasi samoja ongelmia oman vaimoni kanssa,vaimoni ei ole 15 vuoteen sanonut tai antanut muutenkaan merkkejä että rakastaa minua,on todella raskasta puhua (seinille),aina asia hän kääntää riidaksi,mielestäni rakkautta parisuhteessa ei tarvitse anella,se pitää tulla autom,kummankin osalta sillointällöin.


      • Kohtalotover

        Myös seksi puolella hän ei koe tarvetta olla 100% leikissä mukana,olen yrittänyt vaikka mitä,itse tykkään tehdä kaikkeni tyydyttääkseni toisen.


      • SisäLukuTaito
        87539983 kirjoitti:

        Mistä sen ymmärsit? Minusta tuntui, että kyseessä on homomiespariskunta.

        Mitä väliä sillä on?

        Olisi myös mielenkiintoista tietää, että mistä nää lukijat ymmärsi aloittajan sukupuolen!
        Jos puhutaan "puolisosta" niin kyllä se voi tarkoittaa niin miestä kuin naistakin.
        No, täällä kyllä törmää usein kommentoijiin, jotka ei ole edes lukenut aloitusta.


    • 42v-sinkkumies

      Sinulla on ihan väärä kumppani joka ei rakasta sinua. Onko sinun pakko olla tuollaisen henkilön kanssa yhdessä.? Suhteessa tulee puhua mitä haluaa kumppanilta ja millaista seksiä haluaa esimerkiksi. Jos toinen ei ota huomioon niin silloin se on väärä kumppani ja tuhlaat vaan elämääsi sellaiseen joka ei sinua rakasta.

    • elämänkoulupuuduttaa

      On kaksi aihepiiriä joista ei avovaimon kanssa enää voi tai kannata keskustella, seksi ja rahan käyttö. Kun avovaimo ei halua kuluttaa enää aikaansa jonninjoutavan ja turhan seksin kanssa niin antaa olla. Rahankäyttökin kun on tapetilta niin mun on pitänt monesti jopa puolustella pieniä ostoksiani tosin kuun taas nainen kuluttaa omiin naisellisiin tarpeisiins paljon enemmän.

    • mämitäänmyönnä

      Se osoittaa syyllisyyttä jos suuttuu kun toinen esittää kysymyksen mieltä painavasta asiasta. Silloin siinä on ainakin osa totta.

    • töyhtö

      Jotkut meistä on vaan oppineet sellaisiksi, että kaikki mitä toinen pyytää, on vaatimista ja kaikki mitä toinen esittää tehtäväksi, on syyllistämistä. Se oma itse on niin saamarin herkkä ja tärkeä, että kaikki toisen toiveet ja mieltymykset on ulkopuolelta tulevaa omaan egoon kohdistuvaa vaatimusta. Luonnekysymyskin se on aika pitkälle. Ja tätä on vaikea muuttaa. Ainakaan toisen ihmisen.

      • toinentöyhtöpää

        Tuon niin totta. Mikä sen oikein voi aiheuttaa tuon herkkyyden ja tärkeyden. Rasittavaa, kun sanojaan pitää asetella huolella, kun kaikki tulkitaan valittamiseksi, vaatimiseksi tai sitten syyllistämiseksi. Kyse on kuitenkin ihan perusarjen asioista, joista aiemmin ei vastaavaa ole tullut. Itse vaan valitsee sitten hiljaisuuden ja niukan kommentoinnin, ei tätä muuten voi jaksaa.

        Olen pohtinut, että onko syynä nykyajan nopeaan reagointiin liittyvä toiminta, kun pitää olla kokoajan tavoitettavissa ja kännykkään pimahtaa sähköviestejä tusina, niin sitä kaaosta on vaikea hallita. Puhelin pimahtelee sietokyvyn rajoilla. En voi olla tuota pohtimatta, kun lähetin tässä, harvinaista kyllä, viestin, niin minkä räkätyskohtauksen se yksi viesti aiheutti. En ole paljon puolisoa viesteillä häirinnyt ja nyt oli sentään kyse vapaa-ajasta, työaikana en ota koskaan yhteyttä, koska haluan taata hänelle työrauhan.


    • Hyvätyöt

      Jos ottaa herkästi asioista itseensä, on heikommalla itsetunnolla varustettu epävarma ihminen, niin voi käydä noin, että kokee keskustelun syyllistävänä ja syyttävänä.

    • NäitäKuulee

      Ovatpa ihmiset omituisissa parisuhteissa. Luulin että lasteni äidin kanssa meni todella huonosti, mutta ohhoh. Olen juuri lopettanut parisuhteen paljon pienemmästä syystä, mutta itselleni tärkeästä, vaikka en tahtoisi olla yksin.

      • 87yut

        Juuri näin. Ihmiset elävät todella omituisissa ja sairaissa parisuhteissa. Pitävät kaikenlaista epänormaalia normaalina. Olisi kiinnostava tietää miten tuollaiseen on tultu?


    • diudiudiu

      Kumppanisi on hukassa itseltään (ja siten toisilta myös tietenkin), ei ole oma aito itsensä, tasapainoton. Hänen kanssaan on mahdotonta olla tasaveroisessa parisuhteessa. Sinä olet syyllinen, hän on syytön. Omaa itseä ei ole löytynyt, puhumattakaan kultaisesta keskitiestä.That's it.

    • beccerel

      Kyllä mä luulen et kyse on vaan siitä herkkänahkasuudesta. Joillekin ei voi puhua samalla lailla kuin muille, ne on heti niskavillat pystyssä. Ottaa kirjaimellisesti joka sanan, tosin joskus tuntuu, et tekee sen tahallaan että saa suuttua. Siis kyse ei oo mistään autistisesta tai aspergeerikosta, jotka voi oikeesti käsittääkin asiat tasan kirjaimellisesti. Vaan ihan normaali ihmisestä muuten, mut on vaan jotenkin niinku aina asetelmassa minä vastaan muu maailma. Elä tämmösen kanssa sitten, minä en kauaa jaksanut. Mut voin siis sanoa, että tapauksen tiiän.

      • robotti_enole

        Herkkänahkaisuus merkitsee sitä, ettei ole oma aito oma itsensä (ei kykene). Herkkänahkaista ohjaa pelko. Silloin suu menee ns. suppuun tai vastataan syyllistämällä toista.


    • Parisuhteensala

      Täyty myöntää ihmeellisiä suhteita on näymmä. Eikö parisuhteessa voi kysyä asiaa toiselta. Jos kommunikointi ei pelaa ei siinä silloin muutkaan asiat ole kunnossa. Puhua pitää osata ja näyttää mitä parisuhteet haluaa. Jos kaipaat tunteiden näyttämistä niin miksi se on vaikeaa toiselta pyytää? Jos parisuhteessa olet niin kyllä pitää näyttää se mitä toiselta haluaa. Meillä on aina suukoteltu halattu ja seksiä harrastettu toisinaan enempi toisinaan vähempi. Kun osaa toiselta pyytää osaa toinen antaa. Tuosta riiteöystä en osaa neuvoa kun en riitele.

    • Vieraskynä

      Voisimmeko jatkaa keskustelua intiimeissä olosuhteissa?

    • robotti_enole

      "oman puolison kanssa ei meinaa tulla juttelusta yhtään mitään"

      Suhde, jossa ei voi kommunikoida avoimesti, puolin ja toisin - lähettää vastaanottaa sanomia, ei ole mikään suhde. Edellisen kommentti "Puhua pitää osata " on merkityksetön, sillä vuorovaikutuksessa on nimenomaan kyse juuri noista molemmista elementeistä - lähettämisestä (puhumisesta) ja vastaanottamisesta (kuuntelusta). Silloin kun kumppani ei vastaanota sanomaa, vaan läiskäisee sen lähettäjää syyllistämällä takaisin, on kyseessä hänen kyvyttömyytensä normaaliin kanssakäymiseen. Kumppani on "rikki". Eikä toinen voi tehdä asialle yhtään mitään. Paitsi tietysti tyytyä surkeaan suhteettomaan suhteeseen tai erota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe