Leukani napsuu jonkin verran,pari vuotta naksunut. purentakiskon saan parin viikon päästä. Eikai leukaniveleni voi kulua jotenkin niin väärin että kasvotkin vääristyvät jotenkin??? Meikpiis tai joku?
Apua kun leuka napsuu
10
1367
Vastaukset
- maniac
hammaslääkäri ei mitään tämmöistä sanonut, oman paniikkini tuottamaa kuvitelmaa..
- meikpiis75
Älä huoli, ei sinun kasvoillesi mitään tapahdu. Sinulla asiaan on kuitenkin puututtu suht aikaisin ja se on hoidossa. Jos leukanivel kuluu oikein _todella_ pahasti, saattaa leuka kääntyä jonkin verran vinoon toiselle puolelle. Tähän vaaditaan vuosikausien hoitamaton narskutus, heikko luu, nivelrikkoa jne jne. Eli kaikki mahdolliset epäonnet ja hoitamattomuudet. Nivelessä olevan välilevyn täytyy kulua melkeinpä kokonaan pois, mistä on seurauksena jo niin kovat kivut, että hölmömpikin hakeutuu hoitoon.
- Yasuni
Olen ymmärtänyt, että minulla on oikealta kulunut koko välilevy pois rakennepoikkeaman takia (nilvelrikko oli jossain vaiheessa karmean näköistä) muttei minulla kyllä mitään kipuja ole ollut.. Lähinnä kylmä on joskus aiheuttanut pientä jomottelua niveleen. Ovatkohan sitte hammaslääkärit liioitelleet tuon levyn "katoamista"..
- mkk
Yasuni kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että minulla on oikealta kulunut koko välilevy pois rakennepoikkeaman takia (nilvelrikko oli jossain vaiheessa karmean näköistä) muttei minulla kyllä mitään kipuja ole ollut.. Lähinnä kylmä on joskus aiheuttanut pientä jomottelua niveleen. Ovatkohan sitte hammaslääkärit liioitelleet tuon levyn "katoamista"..
siis sullako ei näy päällepäin mitään?
- meikpiis75
Yasuni kirjoitti:
Omituista. Lienevät todellakin liioitelleet tuota välilevyn häviämistä. Jos se puuttuu, luiden päät hankaavat toisiaan vasten ja siitä tulee todella kovat kivut. Olet varmaankin kuullut nivelrikkopotilaiden valittavan, että nivelet ovat erittäin kipeät (niin kipeät, että liikkuminen on hyvin vaikeaa). Sama ongelma, oli kyseessä mikä tahansa nivel. Kun suojattomat luunpäät hinkkaavat toisiaan vasten..
- mielenkiinnosta
meikpiis75 kirjoitti:
Omituista. Lienevät todellakin liioitelleet tuota välilevyn häviämistä. Jos se puuttuu, luiden päät hankaavat toisiaan vasten ja siitä tulee todella kovat kivut. Olet varmaankin kuullut nivelrikkopotilaiden valittavan, että nivelet ovat erittäin kipeät (niin kipeät, että liikkuminen on hyvin vaikeaa). Sama ongelma, oli kyseessä mikä tahansa nivel. Kun suojattomat luunpäät hinkkaavat toisiaan vasten..
Mitä tuommoisessa tilanteessa tehdään jos tuo välilevy on hävinnyt? kai sitä hoidetaan jotenkin?
- meikpiis75
mielenkiinnosta kirjoitti:
Mitä tuommoisessa tilanteessa tehdään jos tuo välilevy on hävinnyt? kai sitä hoidetaan jotenkin?
En osaa sanoa. Kai siihen jonkinlainen hoito on olemassa, jos ei muuten, niin kipulääkitys. Nivelrikkohan ei ole mikään yksikertainen sairaus, "varaosia" ei noin vain ole.
Tämä menee nyt vähän sivuun, mutta liittyy aiheeseen kiertotietä: Äidilläni on nivelrikko ranteissa, polvissa ja kyynärpäissä, eikä hänellä ainakaan ole muuta hoitoa kuin muutaman kuukauden välein suoraan niveleen annettavat pistokset, jotka joksikin aikaa helpottavat kipua. Niveliin ei ole ruvettu asentelemaan mitään leikkauksissa. - Yasuni
mkk kirjoitti:
siis sullako ei näy päällepäin mitään?
Päällepäin ei tosiaan näy mitään. =) Ainoa, mikä välillä kiusaa, on se, kun pitkän hiljaisuuden jälkeen alkaa puhua eikä leuka toimikaan kovin jouhevasti. Sekin on mielestäni vähentynyt itsestään. Kerronpa tässä koko pitkän tarinani, kun keskustelua näkyy riittävän.
Hammaslääkäri kysyi minulta joskus kouluaikoina, onko mitään purentavaivoja ollut. Oli tosiaan ollut pientä lihassärkyä leukapielessä ja minut lähetettiin purentaspesialistille. Hän oli sitä mieltä, että kisko ja hionta rauhoittaisivat tilanteen. Röntgenkuvissa näkyi pahasti rosoreunainen leukanivel ja lääkäri totesi jumiutumisherkkyyden perusteella, että tulehdus tai rakennevika on saattanut kuluttaa välilevyn pois kokonaan, kun nivelrikko on edennyt jo noin pitkälle.
Hoito oli hankalaa, rimpuilin, kun leuan vääntely sattui ja lähinnä tuntui siltä, että kohta koko alaleuka jää lääkärin käteen. Hampaita yhteen iskemällä tehdyt tutkimukset olivat pahimpia ja sain silloin tutkimusten jälkeisenkin lukkiutumisen ja kipuilun seurakseni. Lopulta leuka jumiutui jo kaikesta ja hammaslääkäri löi (vinyyli)hanskat =) tiskiin todeten ettei pysty minua auttamaan. Nivelrikko oli vuotta myöhemmissä kuvissa vain edennyt ja luu oli silminnähden läpikuultavaa laajemmaltakin alueelta.
Yliopisto-opintojen aikaan kävin taas purentaspesialistilla hammaslääkärin lähettämänä ja - tadaa! - uudet kuvat osoittivat luun uusiutuneen tuntemattomasta syystä ja reunat olivat sileät ja luu kuvissa uutuuttaan hohtavaa. Purentaspesialisti totesi luun korjautuneen harvinaisen kauniisti. Kieltäydyin enemmästä hoidosta huonojen kokemusteni vuoksi, koska vaivat olivat niin vähäisiä. Paukkumista syödessä ja lihasarkuutta.
Nyt vuosia, vuosia myöhemmin aiemmin terve leukaniveleni jumiutui täysin. Sain Sirdaludia ja tulehduskipulääkettä ja lukko aukeni yön aikana. Työterveyslääkäri lähetti minut TYKSiin selvän purennan epätasapainon ja hankalien lihasspasmien vuoksi.
Nyt hoito on juuri aloitettu ja tarkoitus on selvittää välilevyjen tilanne magneettikuvauksella. Röntgenkuvissahan niiden tila ei näy. Kärsin pahoista päänsäryistä ja haluan selvittää niiden yhteyden purentaan. Saan erilaisen kiskon kuin viimeksi - kuulin kuinka puhelimessa konsultoitu asiantuntija kielsi ehdottomasti antamasta tällaiselle tapaukselle sellaista kiskoa, jonka sain nuorempana. Eli hoito epäonnistui silloin ehkä senkin vuoksi.
Olen huomannut myös itsehoidon auttavan, vaikka purentani on kuulemma täysin väärällä mallilla. Puremalihasten omatoiminen hieronta ja kasvojen ääriasentoihin vääntely sekä niskan venyttely ovat lopettaneet jumiutumiset kokonaan ainakin toistaiseksi.
Saapa nähdä mikä on hoidon tulos tällä kertaa: lääkäri ei antanut näin pitkäaikaisista ongelmista kärsineelle mitään takeita.
- Qwertylizer
Itselläni ollut samoja oireita jo pari vuotta, mites tuo sitten hoidettaisiin kuntoon?
- meikpiis75
Purentakiskolla ja tarvittaessa purennan hionnalla. Katso sellaiset palstan aiemmat viestit, joissa aiheena on leuan naksuminen, purentakiskot, narskuttelu, bruksaaminen. Kaikki kiertävät samaa kehää. Jo tältäkin sivulta löytyy viestejä aiheesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533895- 623071
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242432- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197