Auton päästöt liin korkeat, ei katsastuksesta läpi

anhe123

Eli kyseessä nissan micra 1.4 vm 2003.
Auto ei mene katsastuksesta läpi koska päästöt liian korkeat. Auto myös nyki ja oli huonosti vääntöä ajaessa kovempaa mutta osia vaihdellessa auto liikkuu taas normisti. Autoon on nyt siis vaihdettu uusi katalysaattori, molemmat lambdat, tulpat, ilmansuodatin.

Olisiko neuvoja niksejä mitä tehdä/tarkistaa ja vaihtaa vielä jotta saisi päästöt kohdilleen? Viisaat neuvot kalliit.

Autoliikkeestä neuvottiin asentamaan nissanin oma merkki katalysaattori, mutta tuntuu kohtuuttomalta laittaa sellanen jos kerran on myynnissä edullisempi tarvikeosa.

15

5310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5867000485

      Minulla oli samanlainen ongelma Mitsubishissa. Katsastusmies neuvoi, että kävisin ajamassa 3-vaihteella suurilla kierroksilla, n 3000/minuutti parinkymmenen minuutin ajan. Tein niin ja uusi pakokaasutesti oli hyväksyttävä. Katalysaattori oli karstoittunut.

    • kinkii

      Hengen vaarallinen kulkine, ennakoivaa ajoa suositellaan!

    • Kysyisin

      Mikä/mitkä arvot liian korkeat?

      • anhe123

        Päästöissä CO: 0,61 (max 0,2)


    • yökukko

      Aina ennen katsastusta, aja moottori ja katalysaattori kunnolla lämpöiseksi. Vähintään puolen tunnin ajan ajaen pienemmillä vaihteilla ja suurilla moottorin kierroksilla, ei mitään syytä välttää moottorin suurempien kierroksien käyttöä. Pääasia kunhan et huudata kylmää moottoria, etkä myöskään lämpimänä huudata moottoria ylikierroksille (se kierroslukumittarin punaraja, kaikki kierrokset ennen tätä ovat aivan turvallista käyttää ilman pelkoa että moottori vaurioituu). Ajaminen vähnitään puolituntia suurilla moottorin kierrosluvuilla polttaa mahdolliset karstat pois pakoputkesta ja katalysaattorista. Samalla varmistaen että moottori, pakoputki, katalysaattorikin ovat sopivan lämpöisiä katsastus hetkellä jolloin tulee puhtaimmat mahdolliset arvot päästötestistä.

      Näillä voit vielä yrittää korjata päästöarvoja. Molemmat näistä kahdesta tehdään moottori mieluiten kylmänä, eikä kuumana:
      1.Irroita ilmamassasensori(MAF), puhdista ilmamassasensori esim. Biltema elektroniikan puhdistusainetta reilusti suihkuttelemalla. Vaihtoehtoisesti CRC Air Sensor Clean aineella. Sitten odota puolituntia ennen kuin asennat ilmamassasensorin takaisin paikoilleen.

      2. Puhdista kaasuläppä. Tämän luokse yleensä pääsee irroittamalla moottorin puolelta sen paksun letkun joka tulee ilmanpuhdistimelta moottorin puolelle. Tähän tarkoitukseen sopii aineiksi esim. Biltema elektroniikan puhdistusaine, CRC Air Sensor Clean, Motul Throttle Body Clean. Tarvitset myös puhtaan liinan, mikä ei jätä nukkaa. Puhtaalla liinalla pyyhit varovasti kaasuläpän ja sen seinämät puhtaaksi. Sitten odota puolituntia, minkä jälkeen asennat letkun yms. takaisin paikoilleen ja huolellisesti ettet vahingossa aiheuta ilmavuotoa letkun liitoskohtien välistä. Puolen tunnin kuluttua voit käynnistää auton ja on aivan normaalia että aluksi moottori saattaa toimia hetken aikaa huonosti, mutta sitten kun moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaansa niin sitten moottorin pitäisi alkaa toimia hyvin.

    • Kysyisin

      Lämpeneehän moottori kunnolla? Viallinen lämpöanturi voi aiheuttaa liian rikkaan seoksen.
      Kuten yllä jo mainittiin, niin moottori kannattaa ajaa kunnolla lämpimäksi ennen mittausta.

      • anhe123

        Voiko lämpöanturia testata mitenkään kotikonstein? Kyseessä on nissan micra 1.4 vm.2003, en ole varma onko autossa ilmamassamittaria? Vai onko siinä imusarjan paineanturi? Missähän nämä mahtaa sijaita?
        Lämpöanturia haluaisin testata ensiksi.


      • katsoitse
        anhe123 kirjoitti:

        Voiko lämpöanturia testata mitenkään kotikonstein? Kyseessä on nissan micra 1.4 vm.2003, en ole varma onko autossa ilmamassamittaria? Vai onko siinä imusarjan paineanturi? Missähän nämä mahtaa sijaita?
        Lämpöanturia haluaisin testata ensiksi.

        Jos on ilmamassamittari. Ilmamassamittari sijaitsee useimmiten auton merkistä riippumatta siinä ilmaletkun ja ilmanpuhdistimen kotelon välillä, aika usein pultattu tai ruuvattu kiinni ilmanpuhdstimen koteloon.


    • mulla.oli.Micra-01

      Autossa ei voine olla kovin suurta vikaa jos moottorihäiriön valo ei pala eikä muistista löydy vikakoodeja. Jollain OBD skannerilla voisi tutkailla auton arvoja, vaikka niitä lämpötilatietoja ja mitä happitunnistimien lukemat näyttää.
      Tuolla on lueteltu joitain vikamahdollisuuksia korkeaan co pitoisuuteen liittyen:
      http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/CO_syyt.htm

      • anhe123

        Moottorin vikavalo palaa ja antaa vikakoodin P1143. Eli lambda herjaa seoksen olevan päin mäkiä. Co arvot korkeat. Katalysaattori, lambdat, ilmansuodatin vaihdettu uusiin.


      • Mietin.vaan
        anhe123 kirjoitti:

        Moottorin vikavalo palaa ja antaa vikakoodin P1143. Eli lambda herjaa seoksen olevan päin mäkiä. Co arvot korkeat. Katalysaattori, lambdat, ilmansuodatin vaihdettu uusiin.

        Mikäli halvat tarvikeosat vaihdettu, niin voivat hyvinkin olla jo uutena vialliset. Eihän lambda ollut sellainen rakennussarja?


      • anhe123

        Ensimmäinen lambda oli mallia rakennussarja mutta jouduttiin ostaa uus ja ihan täyssetti.


      • joskuspainittu
        anhe123 kirjoitti:

        Moottorin vikavalo palaa ja antaa vikakoodin P1143. Eli lambda herjaa seoksen olevan päin mäkiä. Co arvot korkeat. Katalysaattori, lambdat, ilmansuodatin vaihdettu uusiin.

        Possible causes

        - Faulty Front Heated Oxygen Sensor Bank1
        - Intake air leaks
        -Front Heated Oxygen Sensor Bank 1 harness is open or shorted
        - Front Heated Oxygen Sensor Bank 1 circuit poor electrical connection
        -Fuel pressure
        -Injectors

        Read more: https://www.autocodes.com/p1143_nissan.html

        Noin pikaisesti silmäiltynä, mikäli lambda on uusittu, jäljelle jää ilmavuodot (mikäli maf ohjattu, se letku, onko murtumia, vaihda uusi joka tapauksessa, muutama € kust), suuttimien karstaisuus (bensa sekaan forte ja ajoa min 30-40km kierr min 3000r/min auttaa, forte gas treatment), bensan paine (harvemmin)

        Ja tosiaan, yks tojo avensis on kohdalleni sattunut johon kokeiltiin parinkin valmistajan tarvike lambdaa->ei toiminut. Alkuperäinen 283€ ja pum-> päästöt kohdallaan...


      • nössökät

        Karstainen moottori akallla käytössä, tuppukyläs ei ole motarii


    • Ohjauslukkonollaus

      Oma 20-vuotias ranskalainen päästää häkää 8 % ( välitön ajokielto tulee kuudesta).
      Hyväksytty. Käytetään tai ajetaan pitkään, virta poikki puoleksi sekunniksi, ja kas.
      Näin on saatu viimeiset viisi vuotta hyväksytty päästömittaus.

      On vaihdettu varaosaautosta kaikki mahdollinen, suuttimet ja paineen säätökin, lisäksi uusi tietokone ja lämpöanturi. Mitattu anturien toiminta oskilloskoopilla tietokoneeseen tinatuista lisäjohdoista. On ollut päiviä merkkikorjaamolla ja viikkoja oppilastyönä moottorinohjauksesta. Ne vain on semmoisia. Ei vikaa, mutta päästöt karkailevat.

      Lambdasta lisäsin 0,6 voltin vahvistimella varustetun varoituslampun. Siitä näkee kun seos karkaa. Ajossa vain virta hetkeksi pois, ja taas toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3081
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3057
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1986
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1883
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      81
      1347
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1100
    Aihe