Eli kyseessä nissan micra 1.4 vm 2003.
Auto ei mene katsastuksesta läpi koska päästöt liian korkeat. Auto myös nyki ja oli huonosti vääntöä ajaessa kovempaa mutta osia vaihdellessa auto liikkuu taas normisti. Autoon on nyt siis vaihdettu uusi katalysaattori, molemmat lambdat, tulpat, ilmansuodatin.
Olisiko neuvoja niksejä mitä tehdä/tarkistaa ja vaihtaa vielä jotta saisi päästöt kohdilleen? Viisaat neuvot kalliit.
Autoliikkeestä neuvottiin asentamaan nissanin oma merkki katalysaattori, mutta tuntuu kohtuuttomalta laittaa sellanen jos kerran on myynnissä edullisempi tarvikeosa.
Auton päästöt liin korkeat, ei katsastuksesta läpi
15
4631
Vastaukset
- 5867000485
Minulla oli samanlainen ongelma Mitsubishissa. Katsastusmies neuvoi, että kävisin ajamassa 3-vaihteella suurilla kierroksilla, n 3000/minuutti parinkymmenen minuutin ajan. Tein niin ja uusi pakokaasutesti oli hyväksyttävä. Katalysaattori oli karstoittunut.
- kinkii
Hengen vaarallinen kulkine, ennakoivaa ajoa suositellaan!
- Kysyisin
Mikä/mitkä arvot liian korkeat?
- anhe123
Päästöissä CO: 0,61 (max 0,2)
- yökukko
Aina ennen katsastusta, aja moottori ja katalysaattori kunnolla lämpöiseksi. Vähintään puolen tunnin ajan ajaen pienemmillä vaihteilla ja suurilla moottorin kierroksilla, ei mitään syytä välttää moottorin suurempien kierroksien käyttöä. Pääasia kunhan et huudata kylmää moottoria, etkä myöskään lämpimänä huudata moottoria ylikierroksille (se kierroslukumittarin punaraja, kaikki kierrokset ennen tätä ovat aivan turvallista käyttää ilman pelkoa että moottori vaurioituu). Ajaminen vähnitään puolituntia suurilla moottorin kierrosluvuilla polttaa mahdolliset karstat pois pakoputkesta ja katalysaattorista. Samalla varmistaen että moottori, pakoputki, katalysaattorikin ovat sopivan lämpöisiä katsastus hetkellä jolloin tulee puhtaimmat mahdolliset arvot päästötestistä.
Näillä voit vielä yrittää korjata päästöarvoja. Molemmat näistä kahdesta tehdään moottori mieluiten kylmänä, eikä kuumana:
1.Irroita ilmamassasensori(MAF), puhdista ilmamassasensori esim. Biltema elektroniikan puhdistusainetta reilusti suihkuttelemalla. Vaihtoehtoisesti CRC Air Sensor Clean aineella. Sitten odota puolituntia ennen kuin asennat ilmamassasensorin takaisin paikoilleen.
2. Puhdista kaasuläppä. Tämän luokse yleensä pääsee irroittamalla moottorin puolelta sen paksun letkun joka tulee ilmanpuhdistimelta moottorin puolelle. Tähän tarkoitukseen sopii aineiksi esim. Biltema elektroniikan puhdistusaine, CRC Air Sensor Clean, Motul Throttle Body Clean. Tarvitset myös puhtaan liinan, mikä ei jätä nukkaa. Puhtaalla liinalla pyyhit varovasti kaasuläpän ja sen seinämät puhtaaksi. Sitten odota puolituntia, minkä jälkeen asennat letkun yms. takaisin paikoilleen ja huolellisesti ettet vahingossa aiheuta ilmavuotoa letkun liitoskohtien välistä. Puolen tunnin kuluttua voit käynnistää auton ja on aivan normaalia että aluksi moottori saattaa toimia hetken aikaa huonosti, mutta sitten kun moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaansa niin sitten moottorin pitäisi alkaa toimia hyvin. - Kysyisin
Lämpeneehän moottori kunnolla? Viallinen lämpöanturi voi aiheuttaa liian rikkaan seoksen.
Kuten yllä jo mainittiin, niin moottori kannattaa ajaa kunnolla lämpimäksi ennen mittausta.- anhe123
Voiko lämpöanturia testata mitenkään kotikonstein? Kyseessä on nissan micra 1.4 vm.2003, en ole varma onko autossa ilmamassamittaria? Vai onko siinä imusarjan paineanturi? Missähän nämä mahtaa sijaita?
Lämpöanturia haluaisin testata ensiksi. - katsoitse
anhe123 kirjoitti:
Voiko lämpöanturia testata mitenkään kotikonstein? Kyseessä on nissan micra 1.4 vm.2003, en ole varma onko autossa ilmamassamittaria? Vai onko siinä imusarjan paineanturi? Missähän nämä mahtaa sijaita?
Lämpöanturia haluaisin testata ensiksi.Jos on ilmamassamittari. Ilmamassamittari sijaitsee useimmiten auton merkistä riippumatta siinä ilmaletkun ja ilmanpuhdistimen kotelon välillä, aika usein pultattu tai ruuvattu kiinni ilmanpuhdstimen koteloon.
- mulla.oli.Micra-01
Autossa ei voine olla kovin suurta vikaa jos moottorihäiriön valo ei pala eikä muistista löydy vikakoodeja. Jollain OBD skannerilla voisi tutkailla auton arvoja, vaikka niitä lämpötilatietoja ja mitä happitunnistimien lukemat näyttää.
Tuolla on lueteltu joitain vikamahdollisuuksia korkeaan co pitoisuuteen liittyen:
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/CO_syyt.htm- anhe123
Moottorin vikavalo palaa ja antaa vikakoodin P1143. Eli lambda herjaa seoksen olevan päin mäkiä. Co arvot korkeat. Katalysaattori, lambdat, ilmansuodatin vaihdettu uusiin.
- Mietin.vaan
anhe123 kirjoitti:
Moottorin vikavalo palaa ja antaa vikakoodin P1143. Eli lambda herjaa seoksen olevan päin mäkiä. Co arvot korkeat. Katalysaattori, lambdat, ilmansuodatin vaihdettu uusiin.
Mikäli halvat tarvikeosat vaihdettu, niin voivat hyvinkin olla jo uutena vialliset. Eihän lambda ollut sellainen rakennussarja?
- anhe123
Ensimmäinen lambda oli mallia rakennussarja mutta jouduttiin ostaa uus ja ihan täyssetti.
- joskuspainittu
anhe123 kirjoitti:
Moottorin vikavalo palaa ja antaa vikakoodin P1143. Eli lambda herjaa seoksen olevan päin mäkiä. Co arvot korkeat. Katalysaattori, lambdat, ilmansuodatin vaihdettu uusiin.
Possible causes
- Faulty Front Heated Oxygen Sensor Bank1
- Intake air leaks
-Front Heated Oxygen Sensor Bank 1 harness is open or shorted
- Front Heated Oxygen Sensor Bank 1 circuit poor electrical connection
-Fuel pressure
-Injectors
Read more: https://www.autocodes.com/p1143_nissan.html
Noin pikaisesti silmäiltynä, mikäli lambda on uusittu, jäljelle jää ilmavuodot (mikäli maf ohjattu, se letku, onko murtumia, vaihda uusi joka tapauksessa, muutama € kust), suuttimien karstaisuus (bensa sekaan forte ja ajoa min 30-40km kierr min 3000r/min auttaa, forte gas treatment), bensan paine (harvemmin)
Ja tosiaan, yks tojo avensis on kohdalleni sattunut johon kokeiltiin parinkin valmistajan tarvike lambdaa->ei toiminut. Alkuperäinen 283€ ja pum-> päästöt kohdallaan... - nössökät
Karstainen moottori akallla käytössä, tuppukyläs ei ole motarii
- Ohjauslukkonollaus
Oma 20-vuotias ranskalainen päästää häkää 8 % ( välitön ajokielto tulee kuudesta).
Hyväksytty. Käytetään tai ajetaan pitkään, virta poikki puoleksi sekunniksi, ja kas.
Näin on saatu viimeiset viisi vuotta hyväksytty päästömittaus.
On vaihdettu varaosaautosta kaikki mahdollinen, suuttimet ja paineen säätökin, lisäksi uusi tietokone ja lämpöanturi. Mitattu anturien toiminta oskilloskoopilla tietokoneeseen tinatuista lisäjohdoista. On ollut päiviä merkkikorjaamolla ja viikkoja oppilastyönä moottorinohjauksesta. Ne vain on semmoisia. Ei vikaa, mutta päästöt karkailevat.
Lambdasta lisäsin 0,6 voltin vahvistimella varustetun varoituslampun. Siitä näkee kun seos karkaa. Ajossa vain virta hetkeksi pois, ja taas toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767