Sähkö-mutterinväännin rengastöihin, toimiiko?

Pultinavaaja

Siipan autoon tuli vuosi sitten aluvanteet, enkä saanut enää kotikonstein, paremmallakaan lisävarrella pyöränpultteja auki. Oli pakko mennä rengasliikkeelle vaihdattamaan.

Nyt on omassakin uudessa vaihdokissa aluvanteet. Ja veikkaan että pultit on sikalujassa sielläkin kiinni, kun pitäisi tavikummeja saada alle.

Onko kellään kokemuksia noista Bilteman tms. myymistä sähköäisistä pulttipyssyistä,
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalujen/Mutterinvaannin/

Aukeeko noilla ratattamalla pahatkin rengaspultit?

32

8081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piukassa

      Varmasti irtoo tiukatkin pultit, kelpo ostos huono selkäsille asentajille!

    • Suosittelen.mä

      Olen ihan tyytyväinen tuohon halvempaan versioon. Voimaa on mukavasti, ei tosin yllä paineilmapyssyn tasolle.

    • ruistaranteessa

      Jos itse tekee pyöränvaihdot, ei koskaan tarvitse kuin ristikkoavaimen ja momenttiavaimen.
      Kun momenttiavaimella kiristää oikeaan kireyteen, saa ne myös helposti auki.

      • tehthetheh

        Momenttiavain lähinnä aivan turha kun järjellä osaa kiristää jatkovarsi avaimella käsin sopivaan momenttiin aluvanteella.Tarvii myös sähkökoneessa ensin hellittämiseen ja tuohon loppukiristykseen.


      • eipidäluulla
        tehthetheh kirjoitti:

        Momenttiavain lähinnä aivan turha kun järjellä osaa kiristää jatkovarsi avaimella käsin sopivaan momenttiin aluvanteella.Tarvii myös sähkökoneessa ensin hellittämiseen ja tuohon loppukiristykseen.

        Jos tarvit jatkovarsi avainta pyöränpulttien avaamiseen, et osaa järjellä kiristää sopivaan momenttiin. Pilaa vaan aluvanteesi ylikiristämällä, mutta älä yllytä muita samaan.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Mutta kun joskus käytät autoa huollossa tms. niin saatat yllättyä ikävästi sitten seuraavassa renkaan vaihdossa....


    • E220_CDI

      Verkkokäyttöinen Tamforcen väännin on toiminut hyvin muutaman vuoden. Nopeuttaa työtä mukavasti.

      Pari varoitusta silti:
      - pultti kierteelle ensin sormin
      - kiinni päin vain alle 100 Nm momenttivarrella
      - loppukiristys momenttiavaimella

      • puljailuksmenee

        Minkä takia loppukiristys momenttiavaimella, jos käyttää oikean momentin momenttivartta? Sama kuin , jos sulla on tehty sterilisaatio ja kuitenkin käytät pitkässä parisuhteessa kortsua...

        Ja, mikäli et luota momenttivarteen, miksi luotat momenttiavaimeen?


      • E220_CDI
        puljailuksmenee kirjoitti:

        Minkä takia loppukiristys momenttiavaimella, jos käyttää oikean momentin momenttivartta? Sama kuin , jos sulla on tehty sterilisaatio ja kuitenkin käytät pitkässä parisuhteessa kortsua...

        Ja, mikäli et luota momenttivarteen, miksi luotat momenttiavaimeen?

        Esikiristän momenttivarrella alle oikean kireyden ja loput momenttiavaimella, ettei mene varmasti yli. Eri autoihin tietysti eri kireys valmistajan ohjeen mukaan. En osaa perustella, miksi en luota momenttivarteen. Kerro sinä kuinka tarkkoja ne ovat?


      • puljailuksmenee
        E220_CDI kirjoitti:

        Esikiristän momenttivarrella alle oikean kireyden ja loput momenttiavaimella, ettei mene varmasti yli. Eri autoihin tietysti eri kireys valmistajan ohjeen mukaan. En osaa perustella, miksi en luota momenttivarteen. Kerro sinä kuinka tarkkoja ne ovat?

        Momenttiavaimassa on momentinsäätö joko a)mekaaninen (vika voi tulla ajan mittaan mekaanisesta väsymisestä), tai b)sähköelektroninen (vikaa voi tulla herkemmin).

        Momenttivarressa momentin säätö on mekaaninen, eli voi vika tulla ajan mittaan mekaanisesta väsymisestä.

        Yhtä perusteltua on kysyä sinulta, kuinka tarkkoja momenttiavaimet on?

        Suomessa on tapana, että myytävät tuotteet testataan virallisen tahon puolesta, ennen myyntiin pääsyä, joten uskon että jos ostan 100nm momenttivarren, se myös kiristää sataan nm eikä yli, jos en luottaisi, miksi sitten luottaisin että jos ostan momenttiavaimen ja säädän siihen 100nm se kiristäisi sataan nm eikä yli?

        "En osaa perustella, miksi en luota momenttivarteen"

        Luulisi, että sinulla joku peruste olisi, vai mutu tuntumallako ohjeita jakelet? Se on ok, mikäli tahdot momenttiavaimen kanssa kiertää varmistamassa 20 pulttia joka renkaanvaihdon yhteydessä, mutta mikäli sinulla ei ole sille perustetta, älä varoittele sen olevan se ainoa oikea tapa.


      • E220_CDI
        puljailuksmenee kirjoitti:

        Momenttiavaimassa on momentinsäätö joko a)mekaaninen (vika voi tulla ajan mittaan mekaanisesta väsymisestä), tai b)sähköelektroninen (vikaa voi tulla herkemmin).

        Momenttivarressa momentin säätö on mekaaninen, eli voi vika tulla ajan mittaan mekaanisesta väsymisestä.

        Yhtä perusteltua on kysyä sinulta, kuinka tarkkoja momenttiavaimet on?

        Suomessa on tapana, että myytävät tuotteet testataan virallisen tahon puolesta, ennen myyntiin pääsyä, joten uskon että jos ostan 100nm momenttivarren, se myös kiristää sataan nm eikä yli, jos en luottaisi, miksi sitten luottaisin että jos ostan momenttiavaimen ja säädän siihen 100nm se kiristäisi sataan nm eikä yli?

        "En osaa perustella, miksi en luota momenttivarteen"

        Luulisi, että sinulla joku peruste olisi, vai mutu tuntumallako ohjeita jakelet? Se on ok, mikäli tahdot momenttiavaimen kanssa kiertää varmistamassa 20 pulttia joka renkaanvaihdon yhteydessä, mutta mikäli sinulla ei ole sille perustetta, älä varoittele sen olevan se ainoa oikea tapa.

        Kuten sanottu, olen tässä asiassa seurannut ohjeita niiden taustaa tarkistamatta, mutta en suinkaan väittänyt sen olevan AINOA mahdollinen toimintatapa. Voin mielelläni yhdistää kaksi jälkimmäistä kohtaa kehotukseen "jos kiristetään pulttikonerlla, niin oikeaan momenttiin".

        80 niitä pultteja pyöritellään jokaisessa renkaanvaihdossa ja momentit poikkeavat toisistaan, siksi työkalut sen mukaan.


    • MItään-momenttiavaimia

      Onkohan noissa rengasliikkeiden paineilmavehkeissä oikeasti jotakin momentinrajoittimia?

      Nehän vetää pieneen Fiat Tipoon ihan samoilla työkaluilla ja asetuksilla rengaspultit kiinni kuin isoon katumaasturiinkin. Ilmakoneella papatetaan viimeiseen asti, niin että ei tiukemmalle enää mene.

      Puolen vuoden päästä kun yrittää ristikkomallsiella rengasavaimella saada auki noita, niin on niin helkatin piukassa.

      Itse kun ruuvaan ristikkoavaimella Passatin pyörät kiinni, niin ei ole koskaan pultit auennut ajossa. Saa ne sopivasti taas puolen vuoden päästä itsekin auki.

      • E220_CDI

        Ei läheskään aina. Itse en edes luota vääntimen rajoitukseen, vaan lisään kiristystä varten väliin vääntimen ja hylsyn väliin 90 Nm momenttivarren, joka jättää systemaattisesti joka pulttiin hieman lisäkiristyksen varaa momenttiavaimella tehtäväksi.


      • momenttivarsi-väliin

      • Missä-osassa-on

        Tuosta videosta ei oikein selviä että missä kohtaa se momenttivarsi tuossa on. Onko se vasemmalla kuvan reunan takana piilossa, vai onko hylsyssä itsessään olemassa tuo momenttirajoitin?

        Joku tuollainen voisi olla hyvä hankinta, jos ostaa Bitemasta tuon alle 50€ hintaisen sähköpyssyn.


      • momenttivarsi-väliin
        Missä-osassa-on kirjoitti:

        Tuosta videosta ei oikein selviä että missä kohtaa se momenttivarsi tuossa on. Onko se vasemmalla kuvan reunan takana piilossa, vai onko hylsyssä itsessään olemassa tuo momenttirajoitin?

        Joku tuollainen voisi olla hyvä hankinta, jos ostaa Bitemasta tuon alle 50€ hintaisen sähköpyssyn.

        Momenttivarsi tai momenttisauva on se pulttikoneen ja hylsyn välissä oleva jatkopalan näköinen jousiteräksinen tanko. Se on siis vääntöjousi. Momenttivarsi alkaa antaa hieman periksi mutterin ollessa oikeassa kireydessä ja sen jälkeen pulttikoneesta tuleva isku ainoastaan vääntää sauvaa mutkalle eikä enää kiristä mutteria.

        Momenttivartta ei saa käyttää pulttien avaamisen aikana (vääntö pitää tulla aina samaan suuntaan) eikä siitä saa pitää kädellä kiinni kiristyksen aikana katkeamisvaaran takia. Momenttivarsia saa monella Nm-luvulla. Kannattaa valita sellainen joka on pienempi kuin auton pyörän mutterien kiristysmomentti ja vääntää mutterit lopulliseen kireyteen käsin momenttiavaimella. Henkilöauton muttereille sopii sellainen 90-100 Nm momenttivarsi.


    • huhhuhmitä

      Tekniikan maailma testasi jo kymmeniä vuosia sitten kyseistä asiaa, ja rekkoihin tarkoitetulla pulttipyssyllä vetetyt pyöränmutterit oli pahimmillaan 250nm kireydellä,eikä se meno siitä paljoa ole muuttunut siksi oikeat automiehet vaihtaa itse renkaansa kuka hullu sitä haluaa että auto rikotaan siellä, olen nähnyt taipuneita kierteitä jotka kiilautuu kireälle vaurionsa takia jo pienelläkin momentilla jos ymmärrät mitä tarkoitan kiereen kulma on siis muuttunut.

      • teesseitse

        Jepulis helmat rusetilla ja jengat paskana, kura sontaa vanteen välissä!


    • Mulla_on_toi_sininen

      Sillä ei lähde oikein tiukassa olevat pultit auki, vaan pitää käsin löysätä jatkovartta käyttäen.

    • maltilla_kiinni

      Tuollainen mutterinväännin voisi olla todella toimiva ratkaisu varsinkin selkävaivaisten rengashommiin, jotta saa pultit auki tai varsinkin jos rengasfirma on edellisellä kerralla vanteet pulttikoneella vetänyt niille tavanomaisesti järjetömän tiukalle / ylimomenttiin.

      Itseasiassa jos rengafirman kautta joutuu menemään, nii pitäisi itse samantien avata pultit ja laittaa sitten kiinni kohtuudella. Itse viimeksi kun ostin uudet renkaat ja ne vaihdettiin rengasfirmassa peltivanteille, niin sitten alut ostettuani ja halutessani ottaa peltivanteet irti, niin edes alut renkaineen myynyt riski mies ei tahtonut millään saada pultteja auki edes pitkällä jatkovarrella... olivat aivan sairaaloisen tiukassa.

      Tuollaisella sähköpulttikoneella liian tiukat pultit auki ja sitten perinteisesti käsin ja / tai sopivan maltillisesti jalalla avaimesta kiinni painamalla. Tietysti ensin vanteet ja niiden vastapinnat puhtaiksi, samoin pultit rasvauksineen. Sitten jälitarkistus / kiristys aika ajoin. Itse en koskaan ole momenttiavaita käyttänyt, vaan laittanut ihan kohtuudella ja maltilla 'fiiilismomentilla' pultiti kiinni, jotka eivät koskaan ole itsekseen auki löystyneet. Aina ovat sitten auenneet koohtuullisella ponnistuksella.

      Rengasfirmat ovat potentiaalisti tappajia, sillä liian tiukkaan vedetyt pultiit voivat aiheuttaa hiushalkeamia aluvanteissa pultinreiän tuntumassa, jotka sitten riskeeraavat hajota suoraan ajossa kun huono tuuri käy.

      Taannoin ulkolaisella foorumilla henkilö kertoi hommanneensa uudet ja melkoisen kalliit ja ladukkaat aluvanteet 5-Bemariinsa ja antoi rengasvaihdon ja vanteiden alle laiton rengasfirmalle. Lähti ajamaan kotiinsa moottoritietä ja sitten juuri hidastettuaan ulosmenorampin tiukkaan mutkaan, niin uusi vanne kirjaimellisesti hajosi lennosta. Kiitti onneaan, ettei se hajonnut muutamaa minuuttia aiemmin täydessä vauhdissa ruuhkaisella moottoritiellä.

    • ParempiVaihtoEhto
    • 98987

      Kannattaa unohtaa momenttivarret koska ei toimi sähköisillä kiinan vehkeillä.
      Ja hidastaa renkaiden vaihtoa. Tuo bilteman ja muiden kauppojen myymät kiinalaiset 230v koneet ei muuten ole ilmoitetun tehoisia väännöltään. ( olen testannut ) ja vasarakoneisto / jousi on heikkoa laatua joka menettää iskutehon nopeasti ja alkaa rätisemään.

      Jatkovarrella oleva avain on hyvä ja kerran kun vaihtaa niin renkaan vaihto onnistuu tien päällä tai missä tahansa.

      Renkaiden vaihtoon käy 10 eur kiinalainen momenttiavain jos luulee että ei osaa suunnilleen kiristää muttereita. Kiristyksellä on isohko haarukka ja mieluummin tiukemmalla kuin löysällä.

    • Tietoo

      Kenellä renkaat kiinni Pulteilla kyl ne on vanteet jotka on pulteilla tai muttereilla voi voi tätä uusavuttamuutta tai tietämyyttä

    • hihiss

      Siis korjaat rengasliikkeen aiheuttamaa vikaa viemällä renkaat sinne vaihtoon. Jatkovarella ne aukeaa, viimeistään kun pompit varren päällä, Sitten vaan itse kiristät ne oikeaan momenttiin kiinnilaittaessa.

    • Maalaisjärkeä

      Sain vinkin autokorjaamolla aikaa sitten. Renkaiden kiinnitys ristikkoavaimella ilman jatkovartta. Tiukassa on ja pysyy. Aukeaa aivan hyvin kun käyttää jatkovartta. (Huomaa että ajossa puolen vuoden aikana pultit iskostuu hyvin lujaan käytti minkälaista pulttipastaa hyvänsä. Ei välttämättä tarvitse momenttiavainta. Eikä yksikään vanne ole hajonnut eikä irronnut omia aikojaan yli 40v:n kokemus...

    • oisac

      Voiko noinkin yksinkertaisesta asiasta jotkut tehdä noin vaikean ?

      • Halpisautoilija

        Ihan samaa mieltä. Olen reilu 20 vuotta vaihdellut renkaita itse, mutta uskaltaakohan enää ilman kurssia....


    • Anonyymi

      Vähän aikaa sitten korjaamon jäljiltä oli pultit lyöty kierteen päästä mutterinvääntimellä aivan liian tiukkaan yhdessä autossa. Testailin niin yli 200nm piti olla momenttiavaimessa samaan jos olisin löysästä kiristänyt samaan merkkiin.


      Norm henkilöauton mutterin joissa 120nm valmistajan ohjearvo.


      Minun mielestä asennusvirhe ja laittaa epäilemaan tehdäänkö muita korjauksia huolimattomasti. Asentaja ei ole ollut ainakaan ns "tarkka mies" eli jarruremontissa ei puhdistella esim ruosteita männän päästä jos epätasainen, jääköhän jarrunesteen uusintakin säiliön tyhjennykseen ja täyttöön?

      • Anonyymi

        Paikalliselle rengaskauppiaalle kun asiasta mäkätin, niin se sanoi suoraan että he vetävät pultit niin kireälle että pysyvät kiinni koska ihmiset eivät huolehdi kuitenkaan jälkikiristyksestä.

        Surkeaa oli tien päällä vaihtaa vararengasta kun renkaat oli liikkeen jäljiltä ja ainoa mukana ollut avain oli Fordin oma 25 senttinen kuttaperka-avain. Kannatta pitää kunnollista jatkovarsiavainta mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikalliselle rengaskauppiaalle kun asiasta mäkätin, niin se sanoi suoraan että he vetävät pultit niin kireälle että pysyvät kiinni koska ihmiset eivät huolehdi kuitenkaan jälkikiristyksestä.

        Surkeaa oli tien päällä vaihtaa vararengasta kun renkaat oli liikkeen jäljiltä ja ainoa mukana ollut avain oli Fordin oma 25 senttinen kuttaperka-avain. Kannatta pitää kunnollista jatkovarsiavainta mukana.

        Tuohon kun lisää sen, että pultti voi hapettua kiinni, avaavassa varressa pitää olla voimaa: tarkoittaa jopa 400 - 500 milliä vipuvartta. Kun sadan kilon ukko seisoo puolen metrin mutteriavaimen päässä, momentti on jopa 400 - 500 Nm. Ihme että pultti ei katkea.

        Ilmanpaineohjatut mutterinvääntimet ovat vahvoja avaamaan, mutta surkeita sulkemaan. Ne pilaavat myös pulttien päät ja saavat koko hoidon venymään tai vanteet halkeilemaan. Ammattipajalla pneumaattinen väännin voi tuottaa yli 1300 Nn momentin. Normimomenttihan pitäisi olla 100 Nm plus-miinus-jotakin, ja se hoituu parhaiten momenttivarrella (hinta 5€) tai momenttiavaimella. Pelti- ja alumiinivanteessa on pieni ero.

        Pajalla nopeus on valttia, silloin renkaat pistetään silkalla voimalla kiinni, eikä tule valituksia karkaavista pyöristä. Kotioloissa avaaminen voi olla oikeasti tuskallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon kun lisää sen, että pultti voi hapettua kiinni, avaavassa varressa pitää olla voimaa: tarkoittaa jopa 400 - 500 milliä vipuvartta. Kun sadan kilon ukko seisoo puolen metrin mutteriavaimen päässä, momentti on jopa 400 - 500 Nm. Ihme että pultti ei katkea.

        Ilmanpaineohjatut mutterinvääntimet ovat vahvoja avaamaan, mutta surkeita sulkemaan. Ne pilaavat myös pulttien päät ja saavat koko hoidon venymään tai vanteet halkeilemaan. Ammattipajalla pneumaattinen väännin voi tuottaa yli 1300 Nn momentin. Normimomenttihan pitäisi olla 100 Nm plus-miinus-jotakin, ja se hoituu parhaiten momenttivarrella (hinta 5€) tai momenttiavaimella. Pelti- ja alumiinivanteessa on pieni ero.

        Pajalla nopeus on valttia, silloin renkaat pistetään silkalla voimalla kiinni, eikä tule valituksia karkaavista pyöristä. Kotioloissa avaaminen voi olla oikeasti tuskallista.

        Momentti siis 200-250 Nm sadan kilon ukolle. Hyppimällä varren päässä vieläkin enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Momentti siis 200-250 Nm sadan kilon ukolle. Hyppimällä varren päässä vieläkin enemmän.

        Rengasalan "ammattilaisten" jäljiltä on sellaiset momentit, että tien päällä vaatii vahvan ristikkoavaimen ja miehen hyppimään sen päälle, että saa avatuksi ilman autoliiton apuja.
        Ilmeisesti tiepalvelun miehillä on varusteena myös jatkovarret asian hoitamiseksi.
        Mullakin on kokemusta kesä-talvi renkaanvaihto ruletista vasta 46 vuotta ja omien vaihtojen jälkeen ei ole mitään ongelmia, mutta firmassa x tai y teetetyn jarruremontin tai vastaavan jälkeen tuntuu , että pitää aina hakea järeämmät työkalut vaihtoon.
        Momentillakin olen kokeillut että ne itse kiristetyt on luokkaa 110-120 Nm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5558
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    7. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    8. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      24
      1262
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe