Hommasin käytettynä Hybridi Auriksen, uus korimalli vm,2013.
Reilu puolivuotta olen suhaillu ja hyvin on mennyt. Keskilulutus n. 5l/100 km.
Nyt syksymmällä on ensimmäiset kilsat luokkaa 7-8l/100 km. Sitten kun on ajettu lähemmäs 10 km, alkaa kulutus putoomaan sinne 5l tienoille. Eli kylmä keli ja lyhyt matka (alle 6 km) on aika myrkkyä hybridille. Olen tässä alkanut kyseinalaistamaan hybridin hyödyt kun normimatkat on usein juuri alle tuon 6 km. Vanha Avensis 1.8 vm.2004 pystyi lähes samaan (n. 8l)noilla lyhyillä vedoilla!
Hommasin kiesin talvella ja on siis kokemusta kylmästä mutta viime talvena oli aina lohkolämppäris ja valmiiksi kone lämmin. Nyt syksyllä ei vielä ole lohkolämppärii käytetty ja kulutus sen mukainen!!
Onko Auris Hybrid pihi ollenkaan????
Auris Hybrid vm.2013
18
189
Vastaukset
- Hybridguru
Kabiininlämmitys on se mikä tuon aiheuttaa. Eli jos kytket auton sisäpuhalluksen pois niin huomaat kuinka moottori sammuu silloin kun sitä ei käytetä etenemiseen. Muistaakseni Auris pitää jäähdytysveden min. 38c lämmöissä ja jos valuu tuon alle niin bensamoottori käynnistyy tekemään lämpöä. Suosittelen tekemään autolle esilämmityksen.
Valitettavasti tähän lyhyiden matkojen kylmäkulutuksen nousuun ei ole viisasten kiveä, jos ei halua kikkailla sisäpuhaltimen kanssa.
Itsellä 6v kokemus Toyotan hybrideistä. Voit lukea tarkat moottorin lämmöt OBD-väylän kautta, niin huomaat kuinka systeemi toimii.
Nykyään ajan plug-in hybridillä ja se toimii erinomaisesti lyhyillä matkoilla, jopa talvella. - Rainhold2
Kiitos, erittäin asiallinen vastaus!
Aion kokeilla ehdottomasti tuota puhalluksen poiskytkemistä (ehkä käynnistän saunaolosuhteissa kun ei höyryltä näe ikkunoista ulos, heh).
Mikähän mahtaa olla tuo paikka lukea nuo OBD-väylän tiedot?- Hybridguru
OBD-portti löytyy kuskin jalkatilasta ihan. Olen käyttänyt ScanGaugea, joka on kiinnitetty kojelaudan päälle. Laite saa virran OBD:n kautta. https://www.race.fi/fi/product/44653a/scangauge-2
OBD:sta saa Auriksesta tarkkojen moottorilämpöjen lisäksi mm. ajoakkuun liikkuvan virran suunnan ja määrän. Tällä on merkitystä silloin kun harrastaa hypermiling-ajoa. Se auttaa hakemaan auton liukumispisteen (gliding) ilman että virtaa otetetaan tai ladataan akkuun.
https://www.youtube.com/watch?v=91sJ0AhjepQ
Sisälämppäri jo 5"C lämpötilassa käyttöön niin moottori ja kabiini ovat lämpimiä ja kylmäkäynnistyskulutus laskee...
- Kohti_Hybridiä
Samat ovat kokemukset nyt nollakeleillä Yarisella. Sähköllä pääsee vasta viimeiset pari kilsaa mun 5km työmatkasta. Toisaalta ei ollut mulle mikään yllätys, osasin odottaa tätä.
- Hybridguru
Toyotan hybrideillä ei ole tarkoitus ajaa pakotetusti sähköllä. Tämä johtuu ihan siitä fysikaalisesta faktasta että kaikki sähköenergia tuotetaan bensiinillä, joten on parempi käyttää bensaa etenemiseen ja sähkö moottorit vain tukee sitä automaatikan avulla.
Toyota hybrideissä (kuten muissakin ei plug-in malleissa) ajoakun tarkoitus on toimia ainoastaan hyötysuhteen nostajana. Eli ottaa energiaa talteen tilanteissa joissa se muuten menisi lämpönä hukaan. Esimerkkiksi jarrutuksissa. Pakotettu sähköajo moodi on hauska lisä, mutta pakko ajamalla ajoakun tyhjäksi auto generoi akun huonolla hyötuhteella, kohta taas täyteen ja tämä tuloksena auton kulutus vain nousee siitä mihin normaalisti ajamalla pääsisi. - Kohti_Hybridiä
Hybridguru kirjoitti:
Toyotan hybrideillä ei ole tarkoitus ajaa pakotetusti sähköllä. Tämä johtuu ihan siitä fysikaalisesta faktasta että kaikki sähköenergia tuotetaan bensiinillä, joten on parempi käyttää bensaa etenemiseen ja sähkö moottorit vain tukee sitä automaatikan avulla.
Toyota hybrideissä (kuten muissakin ei plug-in malleissa) ajoakun tarkoitus on toimia ainoastaan hyötysuhteen nostajana. Eli ottaa energiaa talteen tilanteissa joissa se muuten menisi lämpönä hukaan. Esimerkkiksi jarrutuksissa. Pakotettu sähköajo moodi on hauska lisä, mutta pakko ajamalla ajoakun tyhjäksi auto generoi akun huonolla hyötuhteella, kohta taas täyteen ja tämä tuloksena auton kulutus vain nousee siitä mihin normaalisti ajamalla pääsisi.En pakota autoa EV moodiin napilla, se menee itse siihen. Kesällä 50% sähköllä on mulle ihan normia.
- Kohti_Hybridiä
Näyttää nyt asettuneen kulutus tuohon 6l/100km tienoille mun 5km työmatkalla, vaikka sähköllä ei enää mennä kuten kesällä. Tuo ei ole paha kaupungissa.
- KaikkiVievätPaljon
Oman auton kylmäkulutuksen seuraamisesta tulee vain paha mieli.
Tankkaa auto, aja sillä kunnes se pyytää lisää bensaa. Tankkaa uudestaan jne. - noki.vasara
Kylmänä ilman lämmitystä jokainen auto kuluttaa paljon, jopa reilusti yli 10 l/100km ja kaikissa nykyisissä polttoainepiheissä autoissa on ongelmana moottorin hidas lämpiäminen kaupunkiajossa, jolloin moottorista ei tarvita paljon tehoa.
Juuri tuollainen 6 km matka on myrkkyä autolle ja dieselautolle vielä pahempi ellei siinä ole lisälämmitintä. Kokemusta on vähän isommasta autosta, joka kylmästä lähtiessä kuluttaa ensikilometreillä 20-30l/100km eli Toyotasi kulutus on todella pieni siihen verrattuna ja päästöt vielä pienemmät.- akkukuljetus
Mahtaa olla turhaa vouhotusta taas kerran ja Tahvoja kusetettu kovalla rahalla?
- Hybridguru
Lataushybridilläni on ajettu nyt ajettu 2100km, samalla tankilla. Bensiiniä autooni on tankattu viimeksi elokuussa. Nyt ajotietokoneen mukaan bensaa kulunut noin 11 litraa tuossa ajassa.
Ihan mukavan pienellä kulkee tämä akkukuljetus. - Soppaatankkiin
Hybridguru kirjoitti:
Lataushybridilläni on ajettu nyt ajettu 2100km, samalla tankilla. Bensiiniä autooni on tankattu viimeksi elokuussa. Nyt ajotietokoneen mukaan bensaa kulunut noin 11 litraa tuossa ajassa.
Ihan mukavan pienellä kulkee tämä akkukuljetus.Kaikki on suhteellista, olen itse tankannut dieseliä elokuun alusta 800 litraa, mutta on sitten ajettukkin 13tkm. Ei tuo lataushybridillä olisi paljon pienempi, kun ei se lataus motarilla pitkälle riitä kesärajoituksilla vähän yli.
- Hybridguru
Soppaatankkiin kirjoitti:
Kaikki on suhteellista, olen itse tankannut dieseliä elokuun alusta 800 litraa, mutta on sitten ajettukkin 13tkm. Ei tuo lataushybridillä olisi paljon pienempi, kun ei se lataus motarilla pitkälle riitä kesärajoituksilla vähän yli.
Viestini pointti olikin se, että auto kannattaa valita tarpeen mukaan. Plugari riittää moneen ajoon jo tämän hetkisellä rangella. Itse ajelen pääosin max. 20km siivuja. Niiden ketä sähköinentulevaisuus ahdistaa, kannattaa roskeasti siirtää se kalenteri nykyaikaan.
Kaupparatsu hommiin diesel sopiikin edelleen, kunhan pysyisivät pois kaupungeista.
- egonom
Tahvoja on kusetettu, taas kerran
- vikavirtavertti
Ja ekonoomi uskoo myös kaiken mitä trumppi valehtelee. Maapallokin on plätty...
- pultitpoikki
Toyo on ihan rimpula, jos siihen ei saa viimasuojaa?
- cruise_control
Yaris hybrid hki-mikkeli, keskikulutus 4,6. Eläköön talvirajoitukset.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä712388Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711460Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2551425- 831252
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3801222Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3441156