Onko narsistit niitä luolaanjääneitä ja me menossa kohti valoa, vai päinvastoin?
uhrina tuntuu että on tyrmään teljetty kun kiusaajat vaan porskuttaa
( sivuuta tämä ellet tunne otsikkoon liittyvää pohdiskelua)
Platonin luolateoria
136
1300
Vastaukset
- Valoa_kan
https://fi.wikipedia.org/wiki/Platonilainen_tietoteoria
"Platon teki selvän eron varman tiedon ja pelkän epävarman mielipiteen välille. Mielipiteet on johdettu muuttuvasta ilmiömaailmasta, kun taas tieto on kytköksissä ajattomiin, ikuisiin muotoihin tai ideoihin. Dialogissa Valtio Platon havainnollisti näitä käsitteitä aurinkovertauksella, jaetulla janalla ja luolavertauksella."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luolavertaus
"Kuvittele joukko vankeja, jotka on kahlehdittu lapsuudestaan saakka syvälle luolaan. Paitsi heidän jäsenensä, myös heidän päänsä on kahlehdittu niin, että heidän silmänsä ovat pakotettuja katsomaan luolan peräseinään. Vankien selän takana on tuli, ja tulen ja vankien välissä on korotettu kävelytie, jota pitkin kuljetetaan erilaisia eläinten, kasvien ja muiden asioiden muotoja. Tulen valo heijastaa sekä vangeista että kuljetetuista asioista tulevan varjon luolan peräseinälle ja kiinnittää vankien huomion. Samoin kun joku muotoja kantava puhuu, hänen äänensä kaikuu luolan peräseinästä ja saa vangit uskomaan, että ääni tuli varjoista. Vangit osallistuvat eräänlaiseen peliin, antaen asioille nimiä kun näkevät niitä. Tämä on kuitenkin ainoa todellisuus, jonka he tuntevat, vaikka näkevätkin ainoastaan kuvien varjoja."
Valoa kansalle😉 - Uskoisin
Uskoisin että narsisti on aina ollut luolassa ja tulee siellä aina olemaan. Uhrihan usein yrittää pelastaa narsistiparan. Narsisti kuitenkin osaa luolakieltä ja luolassa elämisen, on luolakuvien taitava ja terävä tulkitsia, kun uhri taas menee sinne sokaistuneena omasta viisaudestaan ja yrittää saada narsistin ymmärtämään todellisuutta. Narsisti kaappaa valistavan uhrin ja uhri saa paikan rivissä... ellei ymmärrä jättää narsistia ja luopua tästä kokonaan.
Tässä ainakin meidän tarina.
(Tämä ei nyt ihan loppuun asti pohdittu näkökulma luolateoriaan minulta).- poiuytrsxcv
Mun oma teoria, ei välttis
Narsistit on niita vankeja, jotka on ottaneet meidat vangeikseen ja yrittaa pakottaa kanssaan tuijottamaan samaa seinaa. Me ollaan niita valoon kulkijoita, JOS me onnistutaan kaantymaan. Mutta narsistit tekee kaikkensa jottei me onnistuttaisi.
Eli suunnilleen sama mielipide mulla kuin edellisella, eika mullakaan loppuun mietitty - poiuytrsdf
noi sanat ei valttis tuli tuohon vahingossa.
Kiva kun joku aloitti minullekin ajatuksia tuovan ketjun. Näin untakin seinasta. :)
- AlienitRuotsista
""Kuvittele joukko vankeja, jotka on kahlehdittu lapsuudestaan saakka syvälle luolaan. Paitsi heidän jäsenensä, myös heidän päänsä on kahlehdittu niin, että heidän silmänsä ovat pakotettuja katsomaan luolan peräseinään. "
Ruotsinsuomalainen, poikia jahtaava homosk, jos kliinisesti ei saa tehtyä poikakaveria itselle, kääntää lapsosten ajatukset sitten homouteen.
Hän tahtonee luolaveraukseen viittaamalla sanoa, että joku on pakottanut katsomaan itseään vaan siinä sukupuolessa, joksi kroppa ilmentää hänet.
Hän lienee itse, rukousaitinkin mukaan hyvillään, että hän on tullut ulos siitä kaapista (Tämä kaappi, josta yksi nainen tykkää, siis äiti). Hän myy homoutta sairaille.
Kannattaisi perustaa firma myymään homologiaa ihmisille, hoitajan työssä mahdottoman hyvä kaupata hoidon sijasta taivaallista homoaatetta ja käskeä maksulliselle rukoussaitille, kun ei usko ilmitulemaansa. Mielummin kilokaupalla kallista farmasiatehtaan tuotetta kuin totuuden puhuminen vaikka omille vanhemmilleen. Mielummin kiloittain kokoomuslaisille tehtaille rahaa, kuin realismi. Realismi on aivan liikaa, sen verran tomppeli saa huomoita enemmän ja homot flirttailee. Mainoskyltti vaan homosta salkun kylkeen, niin tulot lisääntyvät. Voi maksusta ostaa kavereita.
Ex-puolustusministeri, Entnen oikeuasiamies, yhden suuren firman johtajistoon kuuluva, muutama poliisimies, lääkärismies. Mistä on kyse? Rokotetaanko parempi väki olemaan jotain toista sorttia, kuin keho kertoo? Onko oksitosiiniruiskutus äiteihin tehonnut erityiseti länsiosaan sakkia?
Saa olla laboratorian siisti, täydellinen, ajausten voimakin ihan platoonista luolaa jne. - NarsistiEiVetäydy
"Narsisti kuitenkin osaa luolakieltä ja luolassa elämisen, on luolakuvien taitava ja terävä tulkitsia, kun uhri taas menee sinne sokaistuneena omasta viisaudestaan ja yrittää saada narsistin ymmärtämään todellisuutta. Narsisti kaappaa valistavan uhrin ja uhri saa paikan rivissä... ellei ymmärrä jättää narsistia ja luopua tästä kokonaan. Tässä ainakin meidän tarina."
Onko naristi ko. päähomo? Uhri tämä mt-potilas, joka käännytetään homouteen, muusta ei puhuta, lähinnä vertauskuvallisesti, ettei uhri huomaa faktaa, mistä on kyse?
Koska teidän tarinassa uhri sai paikan narsistin uhrien rivissä ja on sen verran sokaistunut narsistin älystä, jota uhrilla itsellä ei ole, niin hän ressukka jää loukkuun naristin luolaan.
Narsisti saa etsimänsä ihailijan elämäänsä, josta hän ammentaa elämän vitaaliteettia. Narisismin koukusta ei pääse ulos kuin täysin jättämällä reagoimatta sen juttuihin ja tekemisiin. Koukkua on nyt yöstä toiseen vatkattu kesäkuusta 2017 aina marraskuulle 2017, sanoisin, että melko kallis tikki on sotkea asiansa sekaantumalla narisistiin. Joillekin siitä seuraa loppu, se on elämä siihen kaluttu, haristin huomio kaipaa yhtä ja toista, vaatii päätä vadille. Kuka se itse itsenä vadille?
Yritä hyvän sään aikana lähteä pois tältä saitilta ja tee vain reaalielämän asioita, Suomalainen rallikuski Juha Vatanen piti ennen elämänsä ykkösohjeena vaarallisessa rallikuskin ammatissa sitä, että hänellä oli mahdollisuus kysyä vaimolta. Vaimo ei ole tämä narsisti, vaan hän on täysin ulkopuolienen homoksi kentis "kasvatettu", joka tuuppaa sekaantumaan rahvaan jälkeläisiin, saadakseen itselle elämän vitaliteettia ja luolaan "uhreja". Äkkiä ulos tuo tyypin ansoista, vaikka mikä muu arkielämä on järkevämpää kuin itsetuho ja hulluus narisistiin ihastuneena pöljänä.
Miten pääsen eroon narsistista?
https://narsismi.info/miten-paasen-eroon-narsistista/
Kuinka erota narsistista? - Rehellisyys ei tässä
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/201701032200048702_lz.shtml
Näin jätät narisistin
http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/nain-jatat-narsistin/
AUTTAKAA! Miten pääsee eroon narsistisesta miehestä!?
https://kaksplus.fi/threads/auttakaa-miten-paeaesee-eroon-narsistisesta-miehestae.2403675/
Eroon narsismista
http://eroonnarsistista.com/
Mitä tapahtuu,kun eroaa narisista? Asiantuntijat kertovat.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/mita-tapahtuu-kun-eroaa-narsistista-asiantuntijat-kertovat
Narsistista selviäminen
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
Mielellään muutin uhrit voisivat tulla kertomaan jätetyksi tulosta tai koukuttamisesta, ansaan jäivät kaikki. Tulkaa esiin narsistin uhrit.- Haista_kuule
Haista kuule fitztan(l) Mistä noita sikiää.
- förlurad
"Eroon ei pääse kuin täysin jättämällä reagoimatta". Juuri niin.
Narsistin uhrin vika on olla jollain tavalla aktiivinen. Jos ei enää reagoi mitenkään, narsisti saattaa koventaa otettaan. Eroon on kuitenkin päästävä. Muistettava, että se loinen ei milloinkaan muutu. Mutta uhri voi muuttua. Ei tarvi reagoida mihinkään narsistiin liittyvään mitään. Eli luopuu omasta aktiivisuudestaan narsistiin nähden, ei edes ajattele enää häntä.
Mennään eteenpäin vaikka sydän verillä.
- poiuytrdfgh
No ei narsistit ainakaan luolasta vapautuneita ole.
Tämä aihe onkin erittäin mielenkiintoinen. Innostuin lukemaan Platonia enemmänkin.
Ihmettelen kovasti miksei esim. luurivastaajien koulutukseen kuulu ilmeisesti ollenkaan filosofian kurssia. Mielestäni oleellisia olisi etiikan ja argumentoinnin kurssi, jossa käytäisiin myös argumentointivirheet läpi, jottei sellaisilla aiheutettaisi soittajille turhaa päänvaivaa ja sekavuutta. Ihan jo lukiossa opetetaan että kyky filosofiseen ajatteluun on ihan kansalaistaito, että nähdäkseni sen ei tarvitse liittyä mihinkään ammattilaisuuteen. Etiikkaa olisi hyvä ymmärtää ainakin sen verran, että osaisi soveltaa oman seuran tai yhteisön eettisiä periaatteita käytännössä keskustelujen aikana.- seuraselvitys
Mutta eikö tuo ole juuri se ongelma meillä että on sovellettu ja sovelletaan jonkun yhteisön ja seuran periaatteita eriseuraiseen ja -alustaiseen yksilöön? Argumentaatiota voi toki opetella kaikki seurasta huolimatta
- poiuytrdfgh
Joo mutta esim. Suomen mielenterveysseura sanoo tukihenkilöstä seuraavasti: "Keskusteluissa kunnioitetaan tuen tarvitsijan oikeutta itse
määritellä keskustelun aihe ja tehdä omia ratkaisujaan
ilman painostusta ja ohjailua tukihenkilön taholta.
Kuitenkin tukihenkilö vastaa keskustelun laadusta auttavana
keskusteluna."
Laatua voisi mielestäni olla argumentointi ilman turhia argumentointivirheitä.
Ja eettisissa ohjeissa näin:
"Suomen Mielenterveysseuran auttamistyössä lähdetään
asiakkaan omista, hänen itse ilmaisemistaan tarpeista ja
korostetaan hänen omien voimavarojensa merkitystä."
Ja näin:
"Suomen Mielenterveysseura kunnioittaa yksilön itsemääräämisoikeutta.
Jokaisella ihmisellä on oikeus
toteuttaa yksilöllisyyttään ja syvintä ominaislaatuaan
ihmisenä kunhan hänen toimintansa ei loukkaa muita."
Täten nähdäkseni eettiset ja filosofiset näkökulmat (tai neurologisetkaan)eivät voi olla keskustelujen ulkopuolelle rajattuja aihealueita ainakaan mikäli henkilön syvin olemus on filosofinen ja häneltä kysellään hänen sisimmästään ja hän valitsee etiikan keskustelun aiheekseen ja esittää oikeudenmukaisuuden tarpeekseen.
Eettisissä ohjeissa sanotaan myös näin:
"Suomen Mielenterveysseura kunnioittaa yhteiskunnallisen
oikeudenmukaisuuden periaatetta ja pyrkii vaikuttamaan
siihen, että periaatetta myös noudatettaisiin
yleisesti."
Ja näin:
"Suomen Mielenterveysseura kunnioittaa jokaisen
ihmisen oikeutta fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen
kaikissa olosuhteissa."
ja näin:
"Suomen Mielenterveysseura pyrkii kaikessa toiminnassaan
siihen, että edellä mainitut perusarvot ja
periaatteet toteutuvat mahdollisimman täydesti
jokaisen yksilön, perheen ja ihmisryhmän elämässä."
Lainauksien lähde:
https://www.mielenterveysseura.fi/sites/default/files/materials_files/kriisiauttamisen_linjaukset.pdf
Kyllä nuo periaatteessa ihan minulle passaa tuossakin seurassa... - poiuytrdfgh
Niin eikö periaatteessa tuon puitteissa meillä olisi oikeus soittaa sinne ja valita aiheeksemme vaikka narsistien lapset tai etiikka ja ilmentää omaa olemustamme mikä se nyt sitten onkaan ja odottaa keskustelua ilman painostusta tai manipulointia mihinkään suuntaan ratkaisuissa tai mielipiteissä samalla kuulumatta samaan ihmisryhmään heidän kanssaan ?
- poiuytrdfgh
PuhEet-neuvotteöukunnan eettisten ohjeiden mukaan:
"Päivystäjällä on aikaa yhteydenottajalle. Yhteydenottaja ja
hänen asiansa ovat keskustelun keskiössä. Yhteydenottaja tulee
kuulluksi ja kohdatuksi."
"Puhelin- ja verkkoauttamisen palvelujen tavoitteena on yhteydenottajan
auttaminen. Palveluilla ei ole muita tarkoitusperiä.
Päivystäjä kohtaa yhteydenottajan arvostavasti ja ihmisarvoa
kunnioittavasti. Päivystäjä kunnioittaa yhteydenottajan itsemääräämisoikeutta
ja ratkaisuja."
Jne.
Lisäksi seura kerää palautetta nimenoomaan seuratakseen kuinka eettiset periaatteet toteutuvat käytännössä.
Mutta siltikö soittava osapuoli ei saisi puhua mitään etiikasta ?
Ei kuulu asiaan ? - poiuytrdfgh
Myöskään ei saisi puhua siitä että on olemassa mielipiteitä, mutta sitten on olemassa myös paikkansapitävää tietoa, ainakin mitä Platoon on uskominen.
- poiuytrdfgh
Ihan lukion oppikirjassa sanotaan että filosofiassa harjoitettavat taidot ovat kansalaistaitoja, joita tarvitaan demokratiassa. Ja että filosofian yksi tehtävä on aikalaissokeudesta vapautuminen, mikä on kyvyttömyyttä nähdä päättömyyksiä ja järjenvastaisuuksia omassa ajassa.
(Lähde: Ennariina Hämäläinen, Arno Kotro, Meri Tuulia Arkko: Idea, Johdatus filosofiaan. Otava) - poiuytrdfgh
Samassa lukion oppikirjassa myös opetetaan kuinka filosofiaa on lukuisissa ammateissa neuropsykologeista virkamiehiin ja lastentarhanopettajista fysiikan tutkijoihin.
- fjfiiyfhf
poiuytrdfgh kirjoitti:
Joo mutta esim. Suomen mielenterveysseura sanoo tukihenkilöstä seuraavasti: "Keskusteluissa kunnioitetaan tuen tarvitsijan oikeutta itse
määritellä keskustelun aihe ja tehdä omia ratkaisujaan
ilman painostusta ja ohjailua tukihenkilön taholta.
Kuitenkin tukihenkilö vastaa keskustelun laadusta auttavana
keskusteluna."
Laatua voisi mielestäni olla argumentointi ilman turhia argumentointivirheitä.
Ja eettisissa ohjeissa näin:
"Suomen Mielenterveysseuran auttamistyössä lähdetään
asiakkaan omista, hänen itse ilmaisemistaan tarpeista ja
korostetaan hänen omien voimavarojensa merkitystä."
Ja näin:
"Suomen Mielenterveysseura kunnioittaa yksilön itsemääräämisoikeutta.
Jokaisella ihmisellä on oikeus
toteuttaa yksilöllisyyttään ja syvintä ominaislaatuaan
ihmisenä kunhan hänen toimintansa ei loukkaa muita."
Täten nähdäkseni eettiset ja filosofiset näkökulmat (tai neurologisetkaan)eivät voi olla keskustelujen ulkopuolelle rajattuja aihealueita ainakaan mikäli henkilön syvin olemus on filosofinen ja häneltä kysellään hänen sisimmästään ja hän valitsee etiikan keskustelun aiheekseen ja esittää oikeudenmukaisuuden tarpeekseen.
Eettisissä ohjeissa sanotaan myös näin:
"Suomen Mielenterveysseura kunnioittaa yhteiskunnallisen
oikeudenmukaisuuden periaatetta ja pyrkii vaikuttamaan
siihen, että periaatetta myös noudatettaisiin
yleisesti."
Ja näin:
"Suomen Mielenterveysseura kunnioittaa jokaisen
ihmisen oikeutta fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen
kaikissa olosuhteissa."
ja näin:
"Suomen Mielenterveysseura pyrkii kaikessa toiminnassaan
siihen, että edellä mainitut perusarvot ja
periaatteet toteutuvat mahdollisimman täydesti
jokaisen yksilön, perheen ja ihmisryhmän elämässä."
Lainauksien lähde:
https://www.mielenterveysseura.fi/sites/default/files/materials_files/kriisiauttamisen_linjaukset.pdf
Kyllä nuo periaatteessa ihan minulle passaa tuossakin seurassa...Joo tietysti. Pitäisihän tuon olla itsestäänselvyys ja lähtökohta kaikessa avussa. Ei tuo kirjattu ja ilmaistu itsestäänselvyys käytännössä toteudu. Ei ainakaan minun kohdallani missään missä lie avuissa ja avustajissa lapsuudessa ja nuoruudessa. Eihän minua edes kuultu paitsi joskus itsetäänselvänä syyllisenä perheen pahoinvointiin. Tätä lähtökohtaoletusta on vaikea muuttaa. Sittemmin ja nyttemmin olen myös törmännyt erikoisiin ilmiöihin kun juuri vallitsevat arvot törmäilee tietoon ja tosiasioihin ja myös kokemus- ja elämismaailmaani. Taitaapa joissain avuissa ja avuliaissa harrastuksena olla jokin sadistinen henkinen väkivaltakin, ties mitä muodikasta kivenkolon koulukuntaa sitten edustavat.
- NytStopSeis
poiuytrdfgh kirjoitti:
Samassa lukion oppikirjassa myös opetetaan kuinka filosofiaa on lukuisissa ammateissa neuropsykologeista virkamiehiin ja lastentarhanopettajista fysiikan tutkijoihin.
Tarkoittaako vitsi vieköön, että kun jostain löytyy joku vanha vähänkäytetty ketju, niin sinä saat käyttää sitä vähänkuin nenäliinoina ja sönkätä ne täyteen. Lopeta heti.
- poiuytrdfgh
Olen kyllä mielestäni ihan fiksusti kirjoittanut ja perustellut. Mutta aaia tuli jo sanottua, joten siksi lopetan.
- poiuytrdfgh
fjfiiyfhf kirjoitti:
Joo tietysti. Pitäisihän tuon olla itsestäänselvyys ja lähtökohta kaikessa avussa. Ei tuo kirjattu ja ilmaistu itsestäänselvyys käytännössä toteudu. Ei ainakaan minun kohdallani missään missä lie avuissa ja avustajissa lapsuudessa ja nuoruudessa. Eihän minua edes kuultu paitsi joskus itsetäänselvänä syyllisenä perheen pahoinvointiin. Tätä lähtökohtaoletusta on vaikea muuttaa. Sittemmin ja nyttemmin olen myös törmännyt erikoisiin ilmiöihin kun juuri vallitsevat arvot törmäilee tietoon ja tosiasioihin ja myös kokemus- ja elämismaailmaani. Taitaapa joissain avuissa ja avuliaissa harrastuksena olla jokin sadistinen henkinen väkivaltakin, ties mitä muodikasta kivenkolon koulukuntaa sitten edustavat.
Joo. Mun mielestä henkistä väkivaltaa on hyvin paljon ympärillämme.
Ja sitten, josko se olisi niin, että nuo kirjoitetut säännöt ovat ikäänkuin sieltä ideamaailmasta (eettiset ideat) , mutta käytännössä olemme sitten siellä varjomaailmassa kun sitä apua varjojen maailmassa joudumme hakemaan. Ja sitten kun soittaa esim. semmoiseen luuriin niin silmien eteen visualisoituukin kuvat niistä varjoista , ei synny samanlaista kokemusta siitä etiikan valosta kuin eettisiä periaatteita lukiessa, jolloin tule hyvä valoisa olo. - poiuytrdfgh
Mutta ei tästä sen enempää. Menen itsekseni filosofiaa lukemaan. Se on todellakin niin helpompaa.
- poiuytrdfgh
En tajua miks niin monet on niin vihamielisiä filosofiaan.
- poiuytrdfgh
Kun minä koen että filosofian vaikutus aivoihin ja ajatteluun on todella tervehdyttävä. En minä vaan keksi mitään huonoa filosofiasta paitsi jotkut teoriat mihin en usko.
Silti jo nuorena mun filosofiakiinnostukseen suhtauduttin tosi karsastaen toivoen sitä teini-iän hurahdukseksi joka menee ohi, mutta eipä mennyt ja miksi ihmeessä kaikkia tieteitä yhdistävän tekijän kiinnostuksen pitäisikään mennä ohi ???? - avunapu
poiuytrdfgh kirjoitti:
Joo. Mun mielestä henkistä väkivaltaa on hyvin paljon ympärillämme.
Ja sitten, josko se olisi niin, että nuo kirjoitetut säännöt ovat ikäänkuin sieltä ideamaailmasta (eettiset ideat) , mutta käytännössä olemme sitten siellä varjomaailmassa kun sitä apua varjojen maailmassa joudumme hakemaan. Ja sitten kun soittaa esim. semmoiseen luuriin niin silmien eteen visualisoituukin kuvat niistä varjoista , ei synny samanlaista kokemusta siitä etiikan valosta kuin eettisiä periaatteita lukiessa, jolloin tule hyvä valoisa olo.Mut kun osoittaa joitain näitä käytäntöjä epäeettisiksi niin eikö niitä tulisi muuttaa ideaalin suuntaan. Tällaiseen ilahtuneeseen halukkuuteen en ole juuri asiassani törmännyt, kaikkea muuta. Minusta on vaikea perustella avun olemassaoloa eettisesti kestävästi jos se ei palvele asiakkaitaan vaan lähinnä avunantajia tai epäeettisesti toimivia ihmisiä.
- poiuytrdfgh
Filosofia on ajattelun taitoa, joten eikö sen voisi ajatella olevan hyvin oleellista mielenterveydelle.
Eihän siitä nyt aina mielenterveyden nimissä luopua kannata. Jos saisi ajatuksen sujumaan taitavammin ja paikkansapitävämmin, niin seh'n olisi ratkaisu vaikka mihin !!!! - poiuytrdfgh
avunapu kirjoitti:
Mut kun osoittaa joitain näitä käytäntöjä epäeettisiksi niin eikö niitä tulisi muuttaa ideaalin suuntaan. Tällaiseen ilahtuneeseen halukkuuteen en ole juuri asiassani törmännyt, kaikkea muuta. Minusta on vaikea perustella avun olemassaoloa eettisesti kestävästi jos se ei palvele asiakkaitaan vaan lähinnä avunantajia tai epäeettisesti toimivia ihmisiä.
No niinpä sitä minäkin ihmettelen. Yksi ihminen oli minulle jo kiukkuinen halustani vaikuttaa siihen suuntaan että eettisiä peruaatteita noudatettaisiin. Mun pitäisi kuulemma ainakin olla asiasta hiljaa, vaikka mielessäni miettisinkin. Mutta miksi ihmeessä meidän pitäisi olla etiikasta hiljaa ???? Miksi ???
- poiuytrdfgh
Ja olen sitä mieltä, että vaikka kukaan ei käytäntöjä muuttaisikaan, etiikkakiinnostus hyödyttää sitten ainakin omia aivoja.
- poiuytrdfgh
Juurikin etiikan pohdiskelun voimalla voi sitten mahdollisesti selvitä ilman auttavia puhelimakin jne. Mulle se ainakin hyvin korvaa auttavat puhelimet.
- poiuytrdfgh
Narsismi juuri kadottaa etiikan, joten paaaaaaljon etiikkaa on vastalääke !!!!!!!!!
- poiuytrdfgh
Ei sentään kuitenkaan etikkaa !! :)
- hlyiyyg
poiuytrdfgh kirjoitti:
Filosofia on ajattelun taitoa, joten eikö sen voisi ajatella olevan hyvin oleellista mielenterveydelle.
Eihän siitä nyt aina mielenterveyden nimissä luopua kannata. Jos saisi ajatuksen sujumaan taitavammin ja paikkansapitävämmin, niin seh'n olisi ratkaisu vaikka mihin !!!!Ei sujuva kirkas ja todenmukainen ajattelu mitään hyvää ole tuonut, ei varsinkaan kun se on ilmaistu, ja suht vielä hyvin, ainakin omalla mittapuulla. Aika vihaisia on monesti oltu ja tykitetty hyttysiä niin että kamelia ei huomattaisi. Eiköhän siellä jotain 8epäeettisiä)etuja ole silloin kyseessä.
- poiuytrdfgh
Ei vihaa, ei katkeruutta, vain etiikkaa niin että korvistakin pursuaa...
- poiuytrdfgh
hlyiyyg kirjoitti:
Ei sujuva kirkas ja todenmukainen ajattelu mitään hyvää ole tuonut, ei varsinkaan kun se on ilmaistu, ja suht vielä hyvin, ainakin omalla mittapuulla. Aika vihaisia on monesti oltu ja tykitetty hyttysiä niin että kamelia ei huomattaisi. Eiköhän siellä jotain 8epäeettisiä)etuja ole silloin kyseessä.
No tuon minä olen ratkaissut siirtymällä monologin yksinäiseksi kamelilla ratsastajaksi.
- poiuytrdfgh
mm. vetoaminen enemmistöön tai perinteeseen on argumentointivirhe lukion oppikirjan mukaan.
- hdeuddh
poiuytrdfgh kirjoitti:
mm. vetoaminen enemmistöön tai perinteeseen on argumentointivirhe lukion oppikirjan mukaan.
Niinhän se on. Ehkä ne ei sitten vaan tiedä sitä?Tai mitä jos ne ei välitä kun jos ne ei ole eettisiä vaan enemmänkin sosiaalisia tai vaikkapa taloudellisia tai sovinnais-kunniallisia tms. ihmisiä.
- jlkuiih
poiuytrdfgh kirjoitti:
No tuon minä olen ratkaissut siirtymällä monologin yksinäiseksi kamelilla ratsastajaksi.
Niin no, epäeettisten olojen vallitessa se on varmaan välttämätöntä. Tosin yksin on aika jännä olla eettinen kun siihen kai tarvitaan yleensä joku kosketus muihin ja tapahtumiin.
- NytStopSeis
poiuytrdfgh kirjoitti:
Olen kyllä mielestäni ihan fiksusti kirjoittanut ja perustellut. Mutta aaia tuli jo sanottua, joten siksi lopetan.
Toivottavasti lopetat todellakin näiden ketjujen hautausmaalla lepäävien vainajien kaivamisen omaan käyttöösi. Näillä on museoarvoa ja toimintasi ei todellakaan ole eettistä.
Lopeta heti. - poiuytrdfgh
Minkä ihmeen takia ?
kuka sinä olet ?
Oletko ketjun aloittaja ?
Ketjun aloittaja vaikuttaa niin filosofiselle, etten olisi ajatellut hänen pahoittavan mieltään. - poiuytrdfgh
Aiheenihan on joka tapauksessa lempeä ja hyväntahtoinen,
- Stoppaaja
NytStopSeis kirjoitti:
Toivottavasti lopetat todellakin näiden ketjujen hautausmaalla lepäävien vainajien kaivamisen omaan käyttöösi. Näillä on museoarvoa ja toimintasi ei todellakaan ole eettistä.
Lopeta heti.Varmaan joku Platonin tekijänoikeuksien perikuntalainen.
- poiuytrdfgh
Mut tämä palsta on jotenkin ahdistava,, joten varmaan parempi mennä mukavampaan ympäristöön etiikkaa ja filosofiaa miettimään.
Aihe on kiva ja iloinen ja sekin ilo täällä pilataan. - poiuytrdfgh
Hyvää jatkoa taas palstakaveri !
- palstakamu
poiuytrdfgh kirjoitti:
Hyvää jatkoa taas palstakaveri !
Sulle kans Poiu!
- hlkjöuou
poiuytrdfgh kirjoitti:
Ei vihaa, ei katkeruutta, vain etiikkaa niin että korvistakin pursuaa...
No minä en tiedä että mikä tunnetila olisi sallittu eettisen arvostelman esittäjälle tai ylipäänsä eettiseen ajatteluun suuntautuneelle ihmiselle. Kai sitä voi olla katkera siinä missä iloinenkin eettisen kysymyksenasettelun ollessa silti relevantti ja validi. Kun eihän tunnetilojen pitäisi eettisellä ihmisellä vaikuttaa eettiseen arvostelmaan. Ja onhan filosofien kaanonissa kränttyä ja iloluontoista ja kaikkea siltä väliltä, noin tunnetaipumuksiltaan ja temperamenttisesti.
- poiuytrdfgh
Aivan-
Minä vaan tuun filosofiasta aina jotenkin inspiroituneeksi ja siten iloiseksi vaikka aihe olisi tuskallinenkin. Filosofinen näkökulma vaan jotenkin innostaa. Tuun energisemmäksi jne. - siirrännäinen
https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/arvot-ja-etiikka
Voisitte siirtyä tuonne kun olette löytäneet toisenne. - poiuytrdfgh
Ihan kivaa kun tämmösiäkin löytöjä suomi24 palstoilla. Pääsin monologistani jonkinasteiseen dialogiin...
Pelkkä monologi on vähän huonosti toteutunutta filosofiaa. Mutta tyydyb siihen aina paremman puutteessa.
- poiuytrdfgh
Vastaan vielä lopuksi suoraan ketjun aloittajan kysymykseen oman tämänhetkisen käsitykseni.
Koen että narsistiperheessä narsistit ja uhri ovat luolaan sidottuja. Kun uhri tajuaa olevansa narsismin uhri ja siten ikäänkuin mukana narsismissa, hänen on käännyttävä. Jos hän tajuaa kirkkaasti tilanteensa ja haluasi vapauttaa vanhempansa ja hän palaa säälistä heidän luokseen luolaan heitä vapauttamaan, se on aina todella vaarallista ja hän voi itse tuhoutua sellaisissa yrityksissä. Parhaimman voinnin saa itselleen jättämällä vanhemmat luolaan, mutta se on todella tuskallista empaattiselle ihmiselle.- poiuytrdfgh
Mutta koitan nyt siirtyä ainakin hieman valoisamman maailman suunnalle, joten en avaa tätä sivustoa ainakaan vähään aikaan.
Filosofia liittyy kaikkiin aiheisiin. Sitä voi soveltaa lähes kaikkeen, joten siksi se ei nähdäkseni kuulu vain filosofia ketjuun vaan yhtälailla kaikkialle kaikkiin aiheisiin. - poiuytrdfgh
Minä en jaksaisi uhrautua joidenkin toisen sielun sairaudelle, kun ei siinä ole järkeä, mutta joskus rakkaus tekee sen että luopuu järjestäänkin.
Mutta mitä järkeä sitä on tehdä sellaisten ihmisten eteen, jotka eivät näe koko rakkautta...
- poiuytrdfgh
Mun vanhempien henkinen sokeus on aivan uskomatonta, olen nähnyt sen teini-ikäisestä asti ja se vaan pahenee. Ja kun ihmiset ei tajua edes haluta pimeydestään pois. Se on niin järkyttävää katseltavaa, että olen koko ajan shokkitilassa sen takia.
- poiuytrdfgh
Koen periaatteessa olevani kykenevä vanhempiani kehittyneempään ajatteluun, mutta olen asettautunut heitä tyhmemmän rooliin tukeakseni heidän egojaan.
Näin koska he eivät ole kykeneviä todelliseen rakkauteen. - poiuytrdfgh
Mutta minun aivoni kärsivät tästä. Olen nuoresta asti sanonut että koen itseöni kiduteetavan laittamalla aivoni kokoaan pienempään laatikkoon. Se on todella hirveimpiä kidutusmmetodeja
Olen vakuuttunut että vain filosofia voi vapauttaa tuollaisesta laatikosta... - poiuytrdfgh
Olen tiennyt sen teini-ikäuisestä asti. Tähän väliin iskenyt aivovaurio vaan väliaikaisesti heikensi filosofointikykyni
- poiuytrdfgh
Liittäisin tämän luolateorian narsismiin näin:
Sekä narsistit, että heidän uhrinsa ovat luolassa, koska he elävät peilikuvien maailmassa.
Narsistit heijastelevat väärää itseään peilistä ja uhrit saavat katsella heidän omaan pintaansa vasten heidän tahtoaan heijastettuja projektioita. Eli molemmat ovat luolassa, koska eivät ole identtisiä itsensä kanssa vaan kummallisia heijastumia.- poiuytrdfgh
Lisään tähän eettisen perusteluni.
Jos esim. joku on vanhempiensa kanssa luolassa tuolla tavalla, siinä ei ole mitään pahaa, jos hän yrittää kuvata tilanteen itselleen ja vanhemmilleen ja muille. ..koska itseasiassa hän on ikäänkuin yrittämässä vapauttaa itseään ja vanhempiaan luolasta, mutta auttajat hyökkäävätkin sitä vastaan, joka yrittää päästää porukkaa päivänvaloon. Hän ei saisi kertoa kenellekään luolan todellista tilannetta. Auttajat käytännöllisesti katsoen toimintatavoillaan pyrkivät pitämään koko porukan synkeässä luolassa kieltäessään puhumasta luolan todellisesta tilanteesta. , - poiuytrdfgh
Noihin kahteen edeltävään viestiin sainkin viimeinkin tiivistettyä koko asiani lyhyeen. Ei olisi tarvinnut 1000 viestiä. Mutta aivot ei aina tiivistä nopeasti. Olen pahoillani 1000 ylimääräisestä viestistä joita olen lähetellyt tänne ja muualle. Tilanteen analysointivaihe vain oli niin hankala.
- jddkeeo
poiuytrdfgh kirjoitti:
Lisään tähän eettisen perusteluni.
Jos esim. joku on vanhempiensa kanssa luolassa tuolla tavalla, siinä ei ole mitään pahaa, jos hän yrittää kuvata tilanteen itselleen ja vanhemmilleen ja muille. ..koska itseasiassa hän on ikäänkuin yrittämässä vapauttaa itseään ja vanhempiaan luolasta, mutta auttajat hyökkäävätkin sitä vastaan, joka yrittää päästää porukkaa päivänvaloon. Hän ei saisi kertoa kenellekään luolan todellista tilannetta. Auttajat käytännöllisesti katsoen toimintatavoillaan pyrkivät pitämään koko porukan synkeässä luolassa kieltäessään puhumasta luolan todellisesta tilanteesta. ,No tuo on yksi auttajaryhmä ja ehkä enemmistö kohtaamistani... Suurin osa nuorena ja lapsena kohtaamistani on tietysti jakanut sellaisenaan vanhempien kuvauksen todellisuudesta pitäen heita luotettavina sellaisen antamaan. Sitten on jokunen todellisuudenkuvauksen validoija ja kannustaja, joka on sitten epäonnistunut näkemään muita esteitä ja ideologisia tiedon portinvartijoita kaikkine kippokuntineen, joiden ovia joutuu yksin koputtelemaan resurssittomana mustelmille.
Tosin molemmat omat vanhempani ovat myös validoineet näkemykseni, mutta ovat kyvyttömiä ja haluttomia lähtemään luolasta, koska ovat uhranneet sille koko elämänsä. Ja minut. - pimeitä
jddkeeo kirjoitti:
No tuo on yksi auttajaryhmä ja ehkä enemmistö kohtaamistani... Suurin osa nuorena ja lapsena kohtaamistani on tietysti jakanut sellaisenaan vanhempien kuvauksen todellisuudesta pitäen heita luotettavina sellaisen antamaan. Sitten on jokunen todellisuudenkuvauksen validoija ja kannustaja, joka on sitten epäonnistunut näkemään muita esteitä ja ideologisia tiedon portinvartijoita kaikkine kippokuntineen, joiden ovia joutuu yksin koputtelemaan resurssittomana mustelmille.
Tosin molemmat omat vanhempani ovat myös validoineet näkemykseni, mutta ovat kyvyttömiä ja haluttomia lähtemään luolasta, koska ovat uhranneet sille koko elämänsä. Ja minut.Vanhempani ovat siis kyllä enemmän tai vähemmän tietoisia luolastaan mutta tuskin kestävät sosiaalisesti tai millään tavalla suoraa auringonpaistetta.
- poiuytrdfgh
Joo siis kirjoittamasi:
"Tosin molemmat omat vanhempani ovat myös validoineet näkemykseni, mutta ovat kyvyttömiä ja haluttomia lähtemään luolasta, koska ovat uhranneet sille koko elämänsä. Ja minut.
Vanhempani ovat siis kyllä enemmän tai vähemmän tietoisia luolastaan mutta tuskin kestävät sosiaalisesti tai millään tavalla suoraa auringonpaistetta."
...on todella mielenkiintoista, koska tuo pätkä kuulostaa lähes identtiselle minun perheeni tilanteen kanssa. - poiuytrdfgh
(hullunkurista on että äitini ei fyysisesti kestä auringonpaistetta ja joutuu välttelemään a urinkoa kykyjensä mukaan . Mielenkiintoisesti Platon aurinkovertaus vertaa fyysistä aurinkoa ja tiedon valoa toisiinsa.)
- poiuytrdfgh
Sekin on todella mielenkiintoista, että olemme tulleet näin samanlaisiin johtopäätöksiin joissakin ajatuksissamme. Mielenkiintoinen ilmiö. Ja kumpikin koemme, että tätä asiaa eivät muut ymmärrä.
- valot.on
poiuytrdfgh kirjoitti:
(hullunkurista on että äitini ei fyysisesti kestä auringonpaistetta ja joutuu välttelemään a urinkoa kykyjensä mukaan . Mielenkiintoisesti Platon aurinkovertaus vertaa fyysistä aurinkoa ja tiedon valoa toisiinsa.)
Vanhempani ovat luultavasti myös olleet aika tietoisia sosiaalisista pelisäännöistä ja vaikuttavista arvoista kun ovat uskaltautuneet luottamaan niiden kykyyn pitämään tieto pimeydessä. Itse taas en niinkään kaiken kaoottisuuden ja tyhjyyden keskelle heitettynä...
- poiuytrdfgh
Mielenkiintoista tässä on se että joiltain osin meillä vaikuttaa olevan melko samankaltainen todellisuuskäsitys.
- poiuytrdfgh
Ja mitä on todellisuus, mikä on todellisuuden luonne...nähdäkseni sen tarkastelemiseen todellakin tarvitsemme filosofiaa.
Se ei pelkällä psykologialla nähdäkseni selviä.
Aina kun olen kysynyt että jos asia ei ole niinkuin sanon, niin kuinka se sitten on ? Koskaan en ole saanut siihen mitään järjellisesti perusteltua loogista vastausta. Se yleensä lopahtaa siihen : "En usko" tai "tämä on hölynpölyä", eikä mitään sen selvempää perustella... - jdjhhh
valot.on kirjoitti:
Vanhempani ovat luultavasti myös olleet aika tietoisia sosiaalisista pelisäännöistä ja vaikuttavista arvoista kun ovat uskaltautuneet luottamaan niiden kykyyn pitämään tieto pimeydessä. Itse taas en niinkään kaiken kaoottisuuden ja tyhjyyden keskelle heitettynä...
Mutta siis tuskin kyse on mistään erityisen suunnitelmallisesta mestaripetoksesta, vaan aina uudelleen syttyvästä vihreästä valosta yhä uusille kieroiluille ja petoksille minun kustannuksellani, joka on sitten varsinaisten aggressoreiden kohdalla koettu voimaannuttavana ja oikeutusta vahvistavana käytöksenä rohkaisten varmaan yhä röyhkeämpiin tekoihin.
- poiuytrdfgh
Siis minulle ei ole koskaan esitetty oikeastaan missään asiassa kunnollisia loogisia vasta-argumenttejakaan, joilla väitteeni kumoutuisi. Perustelen perusteellisesti ja vastaus on "en usko" ja se jää siihen mitätöintiin ilman perusteluja aina. Se tuntuu epäreilulle,
Joskus heidän argumentti saattaa olla: "Etkö huomaa että kaikki muut ovat eri mieltä ?" Joo mutta he eivät perustele mitenkään mielipidettään ja pelkkään enemmistöön vetoaminen on argumentointivirhe, - poiuytrdfgh
jdjhhh kirjoitti:
Mutta siis tuskin kyse on mistään erityisen suunnitelmallisesta mestaripetoksesta, vaan aina uudelleen syttyvästä vihreästä valosta yhä uusille kieroiluille ja petoksille minun kustannuksellani, joka on sitten varsinaisten aggressoreiden kohdalla koettu voimaannuttavana ja oikeutusta vahvistavana käytöksenä rohkaisten varmaan yhä röyhkeämpiin tekoihin.
Joo olen tuostakin samaa mieltä. Ympäristö ikäänkuin kannustaa vanhempiani kohtelemaan minua huonosti. Ainahan niissä luureissakin keksittiin joku kaunis perustelu vanhempieni käytökselle, jos he olivat kohdelleet minua törkeästi. Eli tämä kuvio myöskin muodostuu perheen ja ympäristön yhteisvaikutuksesta, vaikka minä, vanhempani ja ympäristö, kaikki omaisivat erilaisen aivan omanlaisensa näkemyksen tilanteesta.
- poiuytrdfgh
Mun mielestä näissä apusysteemeissä on myös perhettä hajottavia elementtejä, vaikka näennäisesti he haluavat pitää perheen koossa ja minä erkaantua.
- khdiyiy
poiuytrdfgh kirjoitti:
Ja mitä on todellisuus, mikä on todellisuuden luonne...nähdäkseni sen tarkastelemiseen todellakin tarvitsemme filosofiaa.
Se ei pelkällä psykologialla nähdäkseni selviä.
Aina kun olen kysynyt että jos asia ei ole niinkuin sanon, niin kuinka se sitten on ? Koskaan en ole saanut siihen mitään järjellisesti perusteltua loogista vastausta. Se yleensä lopahtaa siihen : "En usko" tai "tämä on hölynpölyä", eikä mitään sen selvempää perustella...No minusta jos he pitävät sanomisiani hölynpölynä he pitävät varmaan sitten vanhempieni sanomisia totena. Tosin vanhempani ovat kyllä validoineet minun todellisuusversioni oikeammaksi niin ettäsitten he uskovat ennemmin heille kerrottuihin valheisiin. Toinen nyt ei ole käsittääkseni ollut niin nuuka julkisuuskuvastaan kuin toinen, jonka varmaan koko eksistenssi kiertyy sosiaalisen kunniallisuuden ja luotettavuuden ympärille, ja arvatenkin siellä onkin ollut enemmän kieltämistä ja vääristelyä. Tosin yks aika röyhkeä vale paljastui kyllä toiseltakin puolen, mutta se ei koske ihan suoraan minua....
- poiuytrdfgh
Vaikuttaako se millaisia patsaita luolan ulkopuolella kulkijat kuljettavat siihen millaisia näkyjä luolassa olijat näkevät ?
- jlouiui
poiuytrdfgh kirjoitti:
Joo olen tuostakin samaa mieltä. Ympäristö ikäänkuin kannustaa vanhempiani kohtelemaan minua huonosti. Ainahan niissä luureissakin keksittiin joku kaunis perustelu vanhempieni käytökselle, jos he olivat kohdelleet minua törkeästi. Eli tämä kuvio myöskin muodostuu perheen ja ympäristön yhteisvaikutuksesta, vaikka minä, vanhempani ja ympäristö, kaikki omaisivat erilaisen aivan omanlaisensa näkemyksen tilanteesta.
Oletko sinä soittanut helvettiin? Kuulostaa kyllä aivan hullulta.
- perhee.tön
poiuytrdfgh kirjoitti:
Mun mielestä näissä apusysteemeissä on myös perhettä hajottavia elementtejä, vaikka näennäisesti he haluavat pitää perheen koossa ja minä erkaantua.
Minkä/kenen perheen?
- poiuytrdfgh
khdiyiy kirjoitti:
No minusta jos he pitävät sanomisiani hölynpölynä he pitävät varmaan sitten vanhempieni sanomisia totena. Tosin vanhempani ovat kyllä validoineet minun todellisuusversioni oikeammaksi niin ettäsitten he uskovat ennemmin heille kerrottuihin valheisiin. Toinen nyt ei ole käsittääkseni ollut niin nuuka julkisuuskuvastaan kuin toinen, jonka varmaan koko eksistenssi kiertyy sosiaalisen kunniallisuuden ja luotettavuuden ympärille, ja arvatenkin siellä onkin ollut enemmän kieltämistä ja vääristelyä. Tosin yks aika röyhkeä vale paljastui kyllä toiseltakin puolen, mutta se ei koske ihan suoraan minua....
No vähän samantapaisesti meilläkin vähän erilaisissa muodoissa......
- poiuytrdfgh
perhee.tön kirjoitti:
Minkä/kenen perheen?
Tarkotan sitö että ulkopuoliselle vanhempamme ja me ovat perhe...
- jljouou
poiuytrdfgh kirjoitti:
Vaikuttaako se millaisia patsaita luolan ulkopuolella kulkijat kuljettavat siihen millaisia näkyjä luolassa olijat näkevät ?
Ai niinku että jotkut valossa olijat raijaa hihitellen jotain yksisarvisia luolaihmisille arvuuteltavaksi? Voihan sen varmaan järkeillä sellaiseksi, mutta ei sellaisia välttämättä ole. Huijareita sellaiset valotaiteilijat.
- hklhiui
poiuytrdfgh kirjoitti:
Tarkotan sitö että ulkopuoliselle vanhempamme ja me ovat perhe...
No minulla ei varsinaisesti oikein koskaan ole ollut perhettä niin en osaa sanoa muuta kuin että apu on ollut jotain myyttistä äitiyttä tai vanhemmuutta tms. suojaavaa. Mikäli puhun perheestä niin lähinnä siinä merkityksessä kuin se on merkityksellistynyt jossain kulttuurisessa kielessä ja avuissa yms.
- poiuytrdfgh
jljouou kirjoitti:
Ai niinku että jotkut valossa olijat raijaa hihitellen jotain yksisarvisia luolaihmisille arvuuteltavaksi? Voihan sen varmaan järkeillä sellaiseksi, mutta ei sellaisia välttämättä ole. Huijareita sellaiset valotaiteilijat.
En osaa ajatella tätä vielä niin pitkälle mutta jos oikein ymmärsin jossain Platon Valtio -ideoissa ne patsaat edustaa kai jotain instituutioita. Ja se liittyy jotenkin siihen että Plato olisi kannattanut filosofihallintoa. Mutta tämä menee nyt vähän vaikeaksi, en ole perehtynyt politiikkaan.
- poiuytrdfgh
Mutta tämän voisi liittää aiheeseen niin, että mä kannattaisin narsistiperheessä filosofihallintoa mitä narsistit vastustelee vaikka muistaakseni itse minulle jotain tämmöstä sanoivat isompana lapsena: "Kiinnostaisiko sinua etiikka tai estetiikka ?"...hehe
- poiuytrdfgh
Nyt sitten saan niin tympeitä kommentteja filosofiaan. Esimerkkejä vain siitä kuinka ihmiset eivät jaksa olla kiinnostuneita mistään filosofiasta. Mistäköhän tämän vanhempieni intellektuaalinen alamäki johtuu ?
- SitäOdotellessa
poiuytrdfgh kirjoitti:
Mutta tämän voisi liittää aiheeseen niin, että mä kannattaisin narsistiperheessä filosofihallintoa mitä narsistit vastustelee vaikka muistaakseni itse minulle jotain tämmöstä sanoivat isompana lapsena: "Kiinnostaisiko sinua etiikka tai estetiikka ?"...hehe
Voisitteko mennä sinne arvot ja etiikka palstalle.
Kun sääntöuudistukset tulevat tänne palstalle tuota pikaa, ette enää pääse kuitenkaan keskustelemaan kirjautumatta ja sitten alkaa poistot viuhua. - poiuytrdfgh
No mutta nyt me ollaan ihan juuri täm'n ketjun aiheessa tarkalleen .
Voin sitten myöhemmin lopettaa kirjoittamisen kokonaan.
Mutta siis luuri ei tuntunut kannattavan perheen sisäistä filosofihallintoa, koska siellä tuettiin sellaista kantaa ettei köyhän ole asiallista ostaa filosofian kirjaa viimeisillä rahoillaan ja se on ihmisen auttamista ja poarhaan ajamista että hänelle taotaan tuollaista "järkeä" päähän. - poiuytrdfgh
Koin luurin juurikin intellektuaaliselta kannalta niin ahdistavaksi, että se aiheutti minulle lisää neurologisia oireita. Siis siellä tehtiin lisää sitä vanhempieni aloittamaa kidutusta, että aivojani aletaan tunkea niitä pienempään laatikkoon.
Väitän että ainoa todellinen parannus aivoille on niiden vapaa kasvu valtoimenaan....
...ja tuon tien yritän aloittaa...vaikka tänään minull vielä oli niitä inhottavia oireita, joita tullee kasvun tukahduttamisesta... - poiuytrdfgh
Luurissa siis otettiin kantaa siihenkin soittajaa vastaan sopiiko köyhän ostaa filosofian kirja, joten se ei kuulosta minulle kovin "sitoutumattomalle" jonkun tietyn ihmisryhmän arvoihin. Ja tuokin keskustelu aiheutti minulle rankkaa ahdistusta. Niin rankkoja oireita tuli etten aivovauriossa kyennyt edes ilmaisemaan ahdistuksen aiheuttajan syytä-.
- poiuytrdfgh
minulle entiselle filosofian harrastajalle oli siinä jo riittävästi tuskaa että olin menettänyt aivoni , kalleimpani...miksi soitin...niin sitten ei enää sopisi edes ostaa filosofian kirjoja. semmosta apua...
mä koin sen vammaantuneen henkiseksi nöyryyttämiseksi... - angiina
poiuytrdfgh kirjoitti:
Luurissa siis otettiin kantaa siihenkin soittajaa vastaan sopiiko köyhän ostaa filosofian kirja, joten se ei kuulosta minulle kovin "sitoutumattomalle" jonkun tietyn ihmisryhmän arvoihin. Ja tuokin keskustelu aiheutti minulle rankkaa ahdistusta. Niin rankkoja oireita tuli etten aivovauriossa kyennyt edes ilmaisemaan ahdistuksen aiheuttajan syytä-.
Minusta on kyllä myös vähän tyhmää ostella kirjoja minkäänmoisia kun saahan niitä kirjastoista. Omani olen hankkinut lähinnä kirppareilta tai saanut jostain ilmaiseksi tai lahjaksi. Kamalan kalliitahan viimeisimmät uutuudet onkin. Kyllä minä suosittelisin ihan ruumiinravintoa ensisijaisempana ja tärkeämpänä. On sitten tietysti vähän eri juttu että kuinka ja mikä edes maistuu tässä asemassa, vai meinaako juuttua kurkkuun. Silloin varmaan pitää kurkistaa että mikä kurkussa on vikana.
- poiuytrdfgh
Juuttuuko sulla ruoka kurkkuun ?
Mun tragediani alkoivat siitä kun ruoat alkoivat juuttua kurkkuun siis ihan fyysisesti. - poiuytrdfgh
Kyllä minä nytkin haluaisin yhden filosofian kirjan ihan ostaa, mutta nyt tosiaankaan en voi ostaa.
Mulla on se nyt kirjastosta, mutta tuo olis kiva omistaa, kun se on semmoinen kuin hakuteos mitä vois käyttää ajattelun tukena aina välillä pidemmällä aikavälillä. Mun lukutyyli kun on semmonen etten lue kirjoja kerralla ja luen ainoastaan tietokirjoja ja tykkään lukea monia tietokirjoja sieltä täältä pätkiä samaan aikaan. Tosin en jaksa kun on niin huono näkö eikä rahaa kunnon silmälaseihin. Jos olisin rikas hankkisin varmaan itselle kokonaisen kirjastohuoneen kaikki mahdolliset tietokirjat - huuruja
poiuytrdfgh kirjoitti:
Juuttuuko sulla ruoka kurkkuun ?
Mun tragediani alkoivat siitä kun ruoat alkoivat juuttua kurkkuun siis ihan fyysisesti.Juu fyysisesti ja kuvainnollisesti. Aina vähän ollutkin niin. Ehkä pitäisin sitä jopa normaalina jos ei muistissa olisi ettei niin ihan aina ole ollut. Itse epäilisin äiti-instituutiota syyksi ja muita henkimaailman kuvajaisia ja käynnissä olevia projekteja mitä epäilen täällä luolassani aika perustellusti järkeilleeni. Onkohan siihen jotain lääkettä?
- poiuytrdfgh
Joo....kuulostaa tutulle...
en tiä lääkettä...ruoka menee nyt itsestään vähän paremmin alas... - köjpoio
poiuytrdfgh kirjoitti:
En osaa ajatella tätä vielä niin pitkälle mutta jos oikein ymmärsin jossain Platon Valtio -ideoissa ne patsaat edustaa kai jotain instituutioita. Ja se liittyy jotenkin siihen että Plato olisi kannattanut filosofihallintoa. Mutta tämä menee nyt vähän vaikeaksi, en ole perehtynyt politiikkaan.
Minua taas ei kauheasti kiinnosta mitkään hallinnat ja politiikat sellaisena minä käsitän ne olevan. Tietysti jos ja kun se on huonoa siinä mielessä että asioista lanseerataan vääriä käsityksiä hallitsijoiden ja heidän asiantuntijaneuvonantajien toimesta ja koen olevani asiasta perustellusti paremmin perillä ja katson arvojärjestyksen olevan epäeettinen esim. äitiysinstituutio tai perheinstituutio itsessään (parisuhde?) ennen tarkoitustaan, eli lapsen oikeutta turvaan, huolenpitoon ja taipumuksiaan vastaavaan kasvuun ja mitä kaikkea se kauniisti muotoiltu lastensuojelulaki pitikään sisällään.
- jkjouopoop
köjpoio kirjoitti:
Minua taas ei kauheasti kiinnosta mitkään hallinnat ja politiikat sellaisena minä käsitän ne olevan. Tietysti jos ja kun se on huonoa siinä mielessä että asioista lanseerataan vääriä käsityksiä hallitsijoiden ja heidän asiantuntijaneuvonantajien toimesta ja koen olevani asiasta perustellusti paremmin perillä ja katson arvojärjestyksen olevan epäeettinen esim. äitiysinstituutio tai perheinstituutio itsessään (parisuhde?) ennen tarkoitustaan, eli lapsen oikeutta turvaan, huolenpitoon ja taipumuksiaan vastaavaan kasvuun ja mitä kaikkea se kauniisti muotoiltu lastensuojelulaki pitikään sisällään.
...niin ihmetyttää ja aiheuttaa mm. ruoan kanssa ongelmia tuommoinen instituution tuputtaminen.
- poiuytrdfgh
Joo ja ihan kuin jotain demoneja muodostuisi niistä valeista. Toisaalta "deamon" kai Platolle voi olla jotakin myönteisempää.
- 41neurologistavaivaa
poiuytrdfgh kirjoitti:
Joo....kuulostaa tutulle...
en tiä lääkettä...ruoka menee nyt itsestään vähän paremmin alas...Äiti-instituution syytä, kun ruoka juuttuu kurkkuun??????
- poiuytrdfgh
Minä en kirjoittanut sitä sanaa vaan toinen kirjoittaja. Ymmärrän mielestäni hänen ilmauksensa ja kokemuksensa kuitenkin empatialla vaikka se ei ole prikulleen sama kuin minun.
Uskon kuitenkin että minun ruoan juuttuminen kurkkuun rakenteellisten seikkojen lisäksi johtui ylistressaantuneen hermoston toiminnasta joka kramppasi kaulan lihaksia ei-tahdonalaisesti. ..mikä johtui henkisestä väkivallasta jne.
Jollekulle stressiä voi tuottaa se jos odotetaan hänellä olevan sellainen äiti jota ei ole. - poiuytrdfgh
Tuosta tulikin mieleeni että ei se stereotypia mielestäni ole hyvä toisenlaisille äideillekään kun he sitten joutuvat keskittymään näyttelemään sitä todellisen itsensä kehittämisen sijaan.
- poiuytrdfgh
Mun psykopaattikin tuossa jo tokaisin jotain semmosta että "miksi et sitten ite muuta asioita jos olet niin viisas !"
Ni jos mä nyt sitten yritän ite alkaa muuttaa järkeni ja kykyni mukaan kysymättä keneltäkään.
Tää filosofointi kuuluu siihen. Yritän, ei se helppoa ole
- poiuytfdcvb
Minä oon tehny aina kaikkeni pysyäkseni erossa politiikasta, mutta aina joku jotenkin yrittää sotkea mua siihen epäaidosti ja luonnottomasti kun mä oikeesti en ole mikään poliittinen henkilö kuin ainoastaan siinä määrin kuin kaikki on pakotettu olemaan enkä haluaisi olla sitäkään vertaa.
Mä haluan vain yksinäni pohtia filosofisia ja niin on aina ollut...- kokemuksellinen
Mutta sinullahan on paljon sanottavaa juuri kokemuksellisesti ihan suhteissa olemisesta jo pelkästään vanhempiisi ja luuriauttajiin. Ei kai ne ideat ja aiheet pelkästään tyhjästä nyhjäisty ole? Ja vaikka olisi kyse keijuista ja tontuista ja noita-akoista niin kai ne joku on jossain vaiheessa sinuun syöttänyt edustuksineen. Kuitenkin minulla ainakin on mennyt todellisuus edelle edustuksia vaikka sitten se on sattunut jossain kohtaan se stereotypia päteä paremmin kuin hyvin.
- poiuytrdfgh
Selvennätkö vielä vähän mikä liittyy mihin ?
- poiuytrdfgh
Joo siis mulla on aika paljon elämänkokemusta, Mulle sanottiin jo nuorena että mulla on sitä enemmän kuin monilla iäkkäilläkään. Siis on paljon sellastakin elämänkokemusta mistä en ole hiiskahtanutkaan täällä-
Mun hahmoni on hieman muutettu anonyymiuden säilyttämiseksi. - poiuytrdfgh
Enkä kertonu mun kaikestä elämänkokemuksesta luureissakaan, Siis aiemmasta ennen aivovauriota. Mua kohdeltiinkin kuin oisin ollut aivovairioinen aina. Se oli kamalaa- Sain sen aivovaurion vasta neljänkympin jälkeen
- poiuytrdfgh
On edes jotain toivoa siitä että mun aiempi persoonallisuus alkaa vielä pilkahdella...
Se on vaan tosi hidasta tommosen aivovaurion paraneminen. Esim. yhdessä kirjassa eräällä lääkärillä kesti 8 vuotta. - poiuytrdfgh
poiuytrdfgh kirjoitti:
Joo siis mulla on aika paljon elämänkokemusta, Mulle sanottiin jo nuorena että mulla on sitä enemmän kuin monilla iäkkäilläkään. Siis on paljon sellastakin elämänkokemusta mistä en ole hiiskahtanutkaan täällä-
Mun hahmoni on hieman muutettu anonyymiuden säilyttämiseksi.Mutta siis oleellista on että olen saanut 90% siitä elämänkokemuksesta täysin minulle vastentahtoisesti.
- poiuytrdfgh
Ja useimmiten se meni aina niin että muut sanoi mulle että "sun pitäis tehdä sitä ja tätä ".
Olen jonkin verran yksin matkustanutkin. Sekin varmaan vain siksi että mulle sanottiin: "Sun pitäisi yksin matkustaa !" - poiuytrdfgh
Mun matkatkin muodostui sitten aika kummallisiksi. Ei mitään tavallisia lomamatkoja.
- aikakaiauttaa
poiuytrdfgh kirjoitti:
Mutta siis oleellista on että olen saanut 90% siitä elämänkokemuksesta täysin minulle vastentahtoisesti.
Aika iso prosenttiluku. Itsellä paljon pienempi.
- poiuytrdfgh
Onneks on matkat matkustettu ja sekin elämänkokemus saatu eikä mun ehkä enää ikinä tarvi matkustaa...
Tosin jos olisin rikas menisin varmaan johonkin hienoon paikkaan avustajan kanssa pitämään taidenäyttelyä...mutta semmosta tuskin koskaan tulee - poiuytrdfgh
aikakaiauttaa kirjoitti:
No esim. mulla ei oikeastaan koskaan ole ollut itse haluamaani ihmissuhdetta. Ne oli 95% semmosia jotka halusi tutustua minuun. Tosin oli heissä joitakin tosi mielenkiintoisia ihmisiä, jotka muuttivat pois Suomesta.
Mutta mua kiinnostaisi semmonen elämänkokemus vielä saada että saisin itse valita itselleni jonkun ystävän. - täytetty
Ai, mulla ei ole aavistustakaan alkuperäisestä oikeasta persoonastani. Mua on pahoinpidelty, petetty ja hylkäilty niin paljon että en ole kykenevä selvittämään mitään alkuperää. Nämä kokemukset on niin vallitsevia ettei minulla ole mitään hentoisia alkuperiä kykyä selvittää.
- poiuytrdfgh
aikakaiauttaa kirjoitti:
Taide ja filosofia on ihan mun itse valitsemaa, ei oikeestaan mikään muu paitsi on joku juttu vielä mistä itse tykkään mistä en puhu ihmisille.
- poiuytrdfgh
täytetty kirjoitti:
Ai, mulla ei ole aavistustakaan alkuperäisestä oikeasta persoonastani. Mua on pahoinpidelty, petetty ja hylkäilty niin paljon että en ole kykenevä selvittämään mitään alkuperää. Nämä kokemukset on niin vallitsevia ettei minulla ole mitään hentoisia alkuperiä kykyä selvittää.
Ymmärrän. Mun alkuperä on niin omaperäinen ettei kukaan usko sitä kun kerron, joten en kerrokaan ...
Mulle aletaan väittää ettei mua ole oikeesti olemassakaan, jos kerron, joten en viiti satuttaa sillätavoin itseäni enää
Se on eräänlainen filosofinen idea.... - poiuytrdfgh
Maalaan siitä kuitenkin nytten juuri
- mahtuvaisuus
poiuytrdfgh kirjoitti:
No esim. mulla ei oikeastaan koskaan ole ollut itse haluamaani ihmissuhdetta. Ne oli 95% semmosia jotka halusi tutustua minuun. Tosin oli heissä joitakin tosi mielenkiintoisia ihmisiä, jotka muuttivat pois Suomesta.
Mutta mua kiinnostaisi semmonen elämänkokemus vielä saada että saisin itse valita itselleni jonkun ystävän.Ei ihme että muuttivat. Eihän täällä oikein ole tilaakaan.
- jjl
mahtuvaisuus kirjoitti:
Ei ihme että muuttivat. Eihän täällä oikein ole tilaakaan.
Joo mulla aika sama prosenttiluku. Minustakin olisi mukava matkustella. Vaikkapa interrailit tms mitä ikäiseni aikoinaan harrastelivat. Ystävyystoiveista olen luopunut monista syistä. Varmaan mummuikäisenä on sitten taas joku parempi mahdollisuus päätellen näistä naapurimuorien mahdollisuudesta osoittaa mielenkiintoa. Tiedä sitten paljonko yhteistä aikanaan löytyy. Ei näytä kovin lupaavalta.
- poiuytrdfgh
Mä maalaan ittelleni olentoja kavereiksi ja juttelen niiden kaa, saan semmosia kuin haluan...heh
- poiuytrdfgh
Pitkästä aikaa onnistunut taulu...tai mä itseasiassa maalasin yhden 30 vuotta sitten maalaamani päälle, mutta siitä jäi hahmo...
- hahmottaja
poiuytrdfgh kirjoitti:
Pitkästä aikaa onnistunut taulu...tai mä itseasiassa maalasin yhden 30 vuotta sitten maalaamani päälle, mutta siitä jäi hahmo...
Ai mimmonen hahmo?
- enasuyksin
poiuytrdfgh kirjoitti:
Mä maalaan ittelleni olentoja kavereiksi ja juttelen niiden kaa, saan semmosia kuin haluan...heh
Kun toimit noin se kertoo siitä että olet yksinäinen, auttaako se. Minä en ole koskaan kokenut sellaista yksinäisyyttä, mutta minulla on monta lasta.
- poiuytrdfgh
Joo siis se auttaa aivan yllättävän paljon. Kun hermostovammauduin vakavasti ja kaikki hylkäsivät minut ja päädyin viettämään joitakin vuosiakin kokonaan yksin asunnossani siis ilman ulkoiluakin, niin näiden olentojen maalaaminen pelasti minut...siis ihan oikeesti....
- poiuytrdfgh
Siis olo on 100 kertaa yksinäisempi ilman näitä maalattuja olentoja kuin näiden kanssa...siis ihan oikeesti. Nyt mä pärjään vaikka loppuikäni yksin kun mulla on näitä... :)
Siinä on se kiva etten nyt tosiaankaan ole riippuvainen kenenkään kaveruudesta...
Nää jotenkin toimii tajunnassa kuin oikeat olennot... - oma.tila
enasuyksin kirjoitti:
Kun toimit noin se kertoo siitä että olet yksinäinen, auttaako se. Minä en ole koskaan kokenut sellaista yksinäisyyttä, mutta minulla on monta lasta.
Me olemme poiun kanssa jo ohittaneet semmoisen naisille sopivan yksinäisyyskanvoijan kuin lapset ja niiden teko. Jollein karanneille ja eronneille sopis mennä varmaan piikomaan tuotoksiaaan mikä ei kyllä kuulosta kauhean houkuttelevalta. Saanemme täyttää tilamme myös omillamme.
- poiuytrdfgh
Mulla on siis täällä koko ajan kymmeniä olentoja seurana...ei oo ikinä yksinäistä...
pääosa näistä olennoista ei ole ihmisiä... - poiuytrdfgh
Tykkään olennoista....Semmosista joita ei maalaamatta voi nähdä missään...
- poiuytrdfgh
Mun mielestä tää on ihmisiä huomattavasti mukavampaa seuraa...
- poiuytrdfgh
Ja tämä kokemus oli hyvin mielenkiintoinen...näiden olentojen kohtaaminen ja muu. Kiitos paljon kaikille minut hylänneille tästä kauniista kokemuksesta.
- poiuytrdfgh
En todellakaan vaihtaisi olentojani ihmisseuraan...nyt kun on kokemusta kummastakin...
- poiuytrdfgh
Tosin kommenttini ei koske kaikkia ihmisyksilöitä...
- enkelikelloja
poiuytrdfgh kirjoitti:
Mulla on siis täällä koko ajan kymmeniä olentoja seurana...ei oo ikinä yksinäistä...
pääosa näistä olennoista ei ole ihmisiä...Minä olen nähnyt muutama vuosi sitten lentäviä enkeleitä, ne näyttivät minulle suunnan minne päin minun tulisi kulkea. Olin unohtanut sen, mutta nyt ymmärrän kulkeneeni juuri minulle näytettyyn suuntaan.
- poiuytrdfgh
Joo kyllä nää olennot parempaa suuntaa näyttää ku toiset ihmiset...
- poiuytrdfgh
Olin nuorena tunnetun henkiopettajan enkelikurssillakin kun sain semmosen lahjaksi eräästä tehtävästä-
- realmit
Oletkos nyt varma ettei tuo ole sitä luolan suulle raijattua romua sinun pitämiseksi siellä kiiruisena tulkitsijana... Tosin mistä minä tiedän vaikka palvelisikin jotain tarpeellista funktiota sinulla, mutta kun ihmisten kanssa kai tässä todellisuudessa operoidaan, tiiä sit enkeleistä sun muista menninkäisistä...
- poiuytrdfgh
No joo kyllä kuvajaiset ja kuvat kuuluu luolamaailmaan valitettavasti, mutta ehkä näillä on joku vastaavuus siellä todellisuudessa mistä nämä on heijastusta.
Sitä asiaa pitää vielä tutkia. - poiuytrdfgh
Toisaalta nämä olennot toimi mulla linkkinä toisiin ihmisiin. Siis kohtaan uusia ihmisiä näiden kautta.
- poiuytrdfgh
Se on vähän niinkuin ihmiset saattaa tutustua ulkoiluttaessaan koiriaan ja keskustellessaan niistä, niin nää on mun lemmikkejä joista voi keskustella...ja nää pärjää pelkällä hengenravinnolla
- poiuytrdfgh
muuten minä lopettanen täällä viimeistään sitten kun täytyy rekisteröityä, en oikeen ikinä jaksa rekisteröityä minnekään.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251078Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759