Äitini sai statiinilääkkeet?

Lääkäri oli määrännyt äidilleni kolesterolilääkkeet äidille kertomatta?
Äiti on täyttää 79 v ja lääkäri oli kotikäynnillä mutissut jotain kolesterolista äitin oltuaan aikaisemmin verikokeissa. Ja viikon päästä äiti haettua apteekista viikon lääkkeet dosetissaan siinä oli kolesterolilääkkeet mukana? Ja hintaa oli.
Terävä äitini oli huomannut että mitä hänen dosettiinsa oli lisätty. Iso Panadolkin oli tungettu uutena samaan dosettiin, eikä äidillä ole kuin joskus lievää päänsärkyä?
Asun toisella puolen suomea ja käskin äitini lukea lääkepaperista ja tarkistin asian, Atorvastin statiinihan siihen oli laitettu.
Äitini menetti malttinsa ja sanoi heittävänsä kaikki lääkkeet roskiin kun dosettiin ei tunnu enään mahtuvan mitään. verenpainelääkettäkin on kolmen sorttista.
Tämä ei kyllä jää tähän, voiko sitä potilaan kysymättä vaan laittaa lisää lääkettä ja vielä noita statiineja joista on pahoja sivuvaikutuksia? Tai edes kertomatta kuinka paljon se kolesteroli nyt onkaan koholla, ei se ole koskaan ollut äidilläni liian korkealla, nytkö niitä statiineja sitten pitäisi liki 80 v alkaa syömään?
Ei ihme, että äitini sanoi, että näinkö ne myrkyttää vanhukset pois päiviltä lääkkeillä.
Väheksymättä sitä, että toki tarpeellisiakin lääkkeitä on. Mutta liika on liikaa.
Vanhuksethan kunnioittavat lääkäreitä ja syövät vaikka teemukillisen lääkkeitä päivässä kun lääkäri niin sanoo.
Ei ole sitten kumma kun kroppa antaa periksi myrkyille.
6198
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Kyllähän lääkärillä pitää olla syy ja kertoa miksi.

Äänestä

Alottajan kannattaisi kyllä käyttää aikansa ja energiansa jossakin muualaa kuin täällä Suomi24-palstalla. Täällä on kaikenmaailman "vekupuustisia" muita haukkumassa.

Yhteyttä sinne äitiä hoitavaan lääkäriin välittömästi!

Äänestä

Se on bisnestä. Lääkärin on helppo myydä varsinkin vanhalle ihmiselle mitä vain. Ja bisnekset kasvavat.

Äänestä

Kannattaisi+vähän+tutustua+äitisi+terveyden+vuoksi+VHH+ruokavalioon+eikä+lääkärin+hyvinvoinnin+takia.+Kolesterolilääkkeillä+on+paljon+sivuvaikutuksia+aina+diabeteksen+puhkeamista+lähtien.+Mielenterveysongelmat+ovat+myös+hyvin+yleisiä+matalan+kolesterolin+omaavilla+ihmisillä.+Lihas+heikkoudet+ovat+yleisempi+statiinien+haittavaikutukset.Joita+juuri+vanhemmat+ihmiset+kärsivät+eniten.+Siksi+toiseksi+varsinkin+naisten+kuolleisuus+on+pienintä,+kun+kolesteroli+on+jossain+7+mmol/l+tienoilla+ja+ylikin.+Tilastojen+mukaa+yli+50+%+sydänkohtauksen+saaneilla+on+kolesteroli+ollut+ns.+normaali.+Veren+rasva-arvo+(triglyseridi)+on+kaikkein+tärkein.+Matalaa+triglyseridiä+ei+saavuteta+muulla+konstilla+kuin+jättämällä+kaikki+sokeria+sisältävät+ruoka-aineet+pois+ruokavaliosta+ja+lisäämällä+rasvaa,+mutta+ei+keinotekoisia+rasvoja+kuten+margariinia.+Useiden+sivuvaikutusten+korjaamiseksi+myydään+lisää+lääkkeitä.+Kysymys+tässäkään+tapauksessa+ei+ole+potilaan+hyvinvoinnista+vaan+puhtaasti+taloudellinen+lääkkeiden+myyjän+hyödyksi.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


hulluatouhua kirjoitti:

Lääkäri oli määrännyt äidilleni kolesterolilääkkeet äidille kertomatta?
Äiti on täyttää 79 v ja lääkäri oli kotikäynnillä mutissut jotain kolesterolista äitin oltuaan aikaisemmin verikokeissa. Ja viikon päästä äiti haettua apteekista viikon lääkkeet dosetissaan siinä oli kolesterolilääkkeet mukana? Ja hintaa oli.
Terävä äitini oli huomannut että mitä hänen dosettiinsa oli lisätty. Iso Panadolkin oli tungettu uutena samaan dosettiin, eikä äidillä ole kuin joskus lievää päänsärkyä?
Asun toisella puolen suomea ja käskin äitini lukea lääkepaperista ja tarkistin asian, Atorvastin statiinihan siihen oli laitettu.
Äitini menetti malttinsa ja sanoi heittävänsä kaikki lääkkeet roskiin kun dosettiin ei tunnu enään mahtuvan mitään. verenpainelääkettäkin on kolmen sorttista.
Tämä ei kyllä jää tähän, voiko sitä potilaan kysymättä vaan laittaa lisää lääkettä ja vielä noita statiineja joista on pahoja sivuvaikutuksia? Tai edes kertomatta kuinka paljon se kolesteroli nyt onkaan koholla, ei se ole koskaan ollut äidilläni liian korkealla, nytkö niitä statiineja sitten pitäisi liki 80 v alkaa syömään?
Ei ihme, että äitini sanoi, että näinkö ne myrkyttää vanhukset pois päiviltä lääkkeillä.
Väheksymättä sitä, että toki tarpeellisiakin lääkkeitä on. Mutta liika on liikaa.
Vanhuksethan kunnioittavat lääkäreitä ja syövät vaikka teemukillisen lääkkeitä päivässä kun lääkäri niin sanoo.
Ei ole sitten kumma kun kroppa antaa periksi myrkyille.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu