Eihän se voi olla niin, että 24 vaihteisessa ketju saa venyä vain vajaan 2 millimetriä - (en nyt muista kuinka monen lenkkipari matkalta) - ennen kuin se taas pitäisi vaihtaa. Onko se niin?
Toinen kysymys: haluaisin vaihtaa kunnolliset ketjut 24 vaihteiseen shimanoon. Ei sellaisia biltema ketjuja.
ketjun venyminen
51
4749
Vastaukset
- kooämcee
kmc tekee kunnon ketjuja.ostin omaan cyclo crossariini 11 lehtiseen ....ketjuille hintaa 65euroa vaan hyvästä kannattaa maksaa ja onhan pyöräkin 3 tonnin vehe
- ammattipolkija
Kolmen tuhannen euron cyclo on keskihintainen, hieman keskitasoa heikkolaatuisempi pyörä. Oma cycloni maksoi 6800 euroa ja se onkin jo kokolailla huippulaadukas urheiluväline.
- Kovempipolkija
ammattipolkija kirjoitti:
Kolmen tuhannen euron cyclo on keskihintainen, hieman keskitasoa heikkolaatuisempi pyörä. Oma cycloni maksoi 6800 euroa ja se onkin jo kokolailla huippulaadukas urheiluväline.
Vajaan 7000€ cyclo on vain keskihintainen, hieman keskitasoa heikkolaatuisempi pyörä. Oma cycloni maksoi n. 13000€ ja se onkin kokolailla huippulaadukas urheiluväline.
- Anonyymi
Kovempipolkija kirjoitti:
Vajaan 7000€ cyclo on vain keskihintainen, hieman keskitasoa heikkolaatuisempi pyörä. Oma cycloni maksoi n. 13000€ ja se onkin kokolailla huippulaadukas urheiluväline.
Minä taas ostin 500 eurolla käytetyn maantiepyörän ja vaihdoin 28 mm leveät renkaat 23mm tilalle sekä kevyempivälitteisen rataspakan taakse itse ja käy nyt täysin cc-pyörästä. Olen tähän hyvin tyytyväinen. Nim. Käänteinen Elvistelijä.
- neljäysiysi
Kaksitoista lenkkiparia ja venymä 2mm niin vaihtoon ja venymän ollessa 3mm ketju jo romu. Bilteman ketjun valmistaa KMC ja mielestäni on vähintään yhtä laadukas tai jopa parempi, kuin kolmekertaa saman hinnan maksava shimano.
- tavis-cyklare
Niinpä niin. "Oma cycloni maksoi 6800 euroa".
Pysytään nyt kuitenkin maan pinnalla.
Kuinka usein sinä (neljäysiysi) joudut vaihtamaan ketjut?
Minä joudun vaihtamaan 24 vaihteiseen Bilteman ketjut kerran vuodessa. Mielestäni liian usein.
Ajelen joka päivä, mutta vain viidestä, kymmeneen kilometriin kerrallaan. - neljäysiysi
tavis-cyklare kirjoitti:
Niinpä niin. "Oma cycloni maksoi 6800 euroa".
Pysytään nyt kuitenkin maan pinnalla.
Kuinka usein sinä (neljäysiysi) joudut vaihtamaan ketjut?
Minä joudun vaihtamaan 24 vaihteiseen Bilteman ketjut kerran vuodessa. Mielestäni liian usein.
Ajelen joka päivä, mutta vain viidestä, kymmeneen kilometriin kerrallaan.Ajosuoritteesi on ilmeisesti n.2600km/y. Tämän matkan Bilteman 5,99€ maksava KMC ketju kestää hyvin huollettuna ja natuna ajettaessa, eli vaihtoväli aivan normaali. Itsellä neljät ketjut vuodessa ajosuoritteen ollessa n.7000km/y. Ketjujen ikä suurin piirtein puolittuu keskiömoottorin ja hetkittäisen 1kW:n tehon takia. Näihin 24 vaihteisiin ei ole saatavissa mitään ultrahypersuper erikois kalliita ketjuja ja ei edes tarvetta. Kalliit ketjut puoltavat paikkaansa esim. 11-lehtisessä pakassa jossa ketju alkaa olla jo huomattavan kapea. Joskus mietiskellyt, että kannattaako edes pestä ja huoltaa näitä vitosen ketjuja vaan tarpeeksi likaannuttua vaihtaa uutta tilalle. Saahan noita ylläkerrotun ketjun hinnalla 10kpl.... :D
- KetjutVaihtoon
Juuri näin. Ketjut vaihtoon mahdollisimman usein. Helppoa ja halpaa.
- EI-Quick
Ketjut vaihtoonko?
Olen samaa mieltä, että on varmaankin viisainta vaihtaa aika usein, mutta onhan siinä vahän työtä.
Miten kannattaa vaihtaa 24 vaihteiseen Shimanoon ketjut? Itse katkaisen vanhan ketjun ja liitän sen väliaikaisesti ohuella rautalangalla uuteen ketjuun ja sitten vain vedän läpi ja liitän.
Muuten, kannattaako niita Quick -liittimiä käyttää? - Dfghjklöyu
En käyttäisi Quick liittimiä vaan ostaisin kunnollisen ketjunkatkaisimen
(biltemakaan ei myy enää halpoja).
Tarkkaavaisuuttaa vain liittämiseen, että tappi tulee tasan molemmin puolin.
Helsingis ja Espoos ainakin on muutaman kauppakeskuksen ja yliopiston pihalla polkupyörän huoltotolppa, ja niissä ketjunkatkaisin, sekä mukava nostaa pyörä ylös telineelle. - madeinkina
Dfghjklöyu kirjoitti:
En käyttäisi Quick liittimiä vaan ostaisin kunnollisen ketjunkatkaisimen
(biltemakaan ei myy enää halpoja).
Tarkkaavaisuuttaa vain liittämiseen, että tappi tulee tasan molemmin puolin.
Helsingis ja Espoos ainakin on muutaman kauppakeskuksen ja yliopiston pihalla polkupyörän huoltotolppa, ja niissä ketjunkatkaisin, sekä mukava nostaa pyörä ylös telineelle.http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Tyokalut/Ketjun-katkaisija-2000038268/
Ai tuollaisen? Näyttää aivan saman tehtaan valmistamalta, minkä minä ostin toisesta kaupasta. Vaatii kolmikätisen akrobaatin taidot ja muutaman ketjun harjoitteluun. Ei nimittäin ole minkäänlaista tukea tapille, joten on suuri todennäköisyys, että tappi menee vinoon ja venyttää levyn reunaa. En käyttäisi muuhun kuin hätätilassa suoravetoisen mummomankelin ketjuun. - Pomppukeppi
madeinkina kirjoitti:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Tyokalut/Ketjun-katkaisija-2000038268/
Ai tuollaisen? Näyttää aivan saman tehtaan valmistamalta, minkä minä ostin toisesta kaupasta. Vaatii kolmikätisen akrobaatin taidot ja muutaman ketjun harjoitteluun. Ei nimittäin ole minkäänlaista tukea tapille, joten on suuri todennäköisyys, että tappi menee vinoon ja venyttää levyn reunaa. En käyttäisi muuhun kuin hätätilassa suoravetoisen mummomankelin ketjuun."Ei nimittäin ole minkäänlaista tukea tapille, joten on suuri todennäköisyys, että tappi menee vinoon ja venyttää levyn reunaa."
Ei ainakaan Shimanon ketju mitään tapin ohjuria tarvitse. Siinähän tappi on asennettaessa kaksi kertaa niin pitkä kuin on tarpeen. Sen alkosa menee ihan sormin työntämällä katjun lenkkien sisään ja voimaa tarvitaan vasta kun se varsinainen tapin puolisko työnnetään ketjutyökalulla paikoilleen. Tappi toimii siis ihan itse ohjurina.
Yli jäävä ohjuriosa tapista tulee siis toiselta puolelta ulos ja katkaistaan lopuksi vain pois. - Anonyymi
neljäysiysi kirjoitti:
Ajosuoritteesi on ilmeisesti n.2600km/y. Tämän matkan Bilteman 5,99€ maksava KMC ketju kestää hyvin huollettuna ja natuna ajettaessa, eli vaihtoväli aivan normaali. Itsellä neljät ketjut vuodessa ajosuoritteen ollessa n.7000km/y. Ketjujen ikä suurin piirtein puolittuu keskiömoottorin ja hetkittäisen 1kW:n tehon takia. Näihin 24 vaihteisiin ei ole saatavissa mitään ultrahypersuper erikois kalliita ketjuja ja ei edes tarvetta. Kalliit ketjut puoltavat paikkaansa esim. 11-lehtisessä pakassa jossa ketju alkaa olla jo huomattavan kapea. Joskus mietiskellyt, että kannattaako edes pestä ja huoltaa näitä vitosen ketjuja vaan tarpeeksi likaannuttua vaihtaa uutta tilalle. Saahan noita ylläkerrotun ketjun hinnalla 10kpl.... :D
Jos ajaa sähköpyörällä, niin kannattaa käyttää niihin tarkoitettuja vahvempia ketjuja, (ainakin keskimoottorisissa, takanapamoottori taas ei kuluta rasita ketjuja, paitsi suuremman painon osalta, etunapamoottorikaan ei ketjuja luonnollisesti kuluta.) Sähköpyörän ketjut ovat vähän kalliimpia, mutta kestävät paremmin suuremman väännön. Mitenhän muuten nykyisin suosittu ketjujen kuumavahaus vaikuttaa kestävyyteen?. On se ainakin siistimpi öljyyn verrattuna.
- EI-Quick
Hyvä. Tuota ajattelinkin, mutta tarvitsin varmaankin varmistaa.
Kiitos vihjeestä. - Alkup_maantiepyöräi
Bilteman toimittaja tiettävästi vaihtelee ja ketjujakin on tullut myös muualta kuin KMC:ltä, vaikkapa Shimanolta. Eli Biltemassa pitää aina katsoa paketista, mikä on ketjun tuottaja. KMC on laatuketjua, muut eivät välttämättä ole sitä.
Teräsketju ei veny ollenkaan. Kuluu kyllä. Biltemasta ostettuna saman ketjun saa jopa yli puolta halvemmalla. Shimano tekee monenlaatuisia ketjuja, sipixistä priimaan.
Ketju saa venyä varsin paljon jos et välitä rattaista. Idea venymän seurannassa on, että kun vaihdat ketjun ajoissa, voit ajaa monta ketjua yksillä rattailla. Puolen prosentin venymässä kun vaihtaa, on varman päälle, mutta max 0,75%. Seurantaan on erilaisia tulkkeja, esittelen yhtä ratkaisua ja ketjun katkaisua videolla https://www.youtube.com/watch?v=8RALoNBCH04&list=PLsDJucv3JYFXASKpgYQz5pyD0fEiqa5V5&index=3
- Iidiootti
Kyllä, tätä olen myös yrittänyt täällä kertoa useasti.
Kaveri, joka on moottoripyöräilijä, ei myöntänyt että polkupyörissäkin ketjut voi venyä. Idiootti. - Anonyymi
Onkohan jotain sellaista "äärimittaa" jossa ketju yleensä katkeaa kun ei veny enempää? Vähän kun tekisi mieli ajella vielä vanhoilla kamppeilla kun hyvin kerran toimii, vaikka uudet onkin odottamassa....
- Anonyymi
Iidiootti kirjoitti:
Kyllä, tätä olen myös yrittänyt täällä kertoa useasti.
Kaveri, joka on moottoripyöräilijä, ei myöntänyt että polkupyörissäkin ketjut voi venyä. Idiootti.Ketju muuttuu pidemmäksi kuormituksessa kuluessaan nivelkohdista, eli niin sanotusti venyy. Mutta ei siinä mitään metallin venymistä tapahdu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketju muuttuu pidemmäksi kuormituksessa kuluessaan nivelkohdista, eli niin sanotusti venyy. Mutta ei siinä mitään metallin venymistä tapahdu.
Ne miksi sen mitta on pidempi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne miksi sen mitta on pidempi?
Niveltapeista ja niiden holkeista on kadonnut metallia kulumisen seurauksena. Ketju muuttuu kuormitettaessa jo tapahtuneen kulumisensa verran pidemmäksi.
- Omat_kokemukset
Olen huomannut että ketjuissa on eroa. Ketjuja on välillä puhdistettu ketjupesurilla ja öljyämisestä on pidetty huolta. Alunperin pyörässä oli Shimanon HG-40 ketju, joka sitten vaihdettin noin 3000km kohdalla. Sitten laitettiin KMC:n Z8S ketju, joka oli floppi. Ketju oli kuukaudessa ajettu 24-vaihteisella pyörällä yli 0,75% (Ostopaikka XXL ja hinta 8,90€ ja oli silloin ainut 8:n pakalle oleva malli tavaratalon hyllyssä). Eräässä pyöräliikkeessä huoltaja arveli, että olisiko ollut valmistusvika. No nyt on menossa Shimanon HG-71, joten nähdään onko se nyt parempi. Shimanokin tekee kuraa kuten Phoca55 jo mainitsi, joten en ainakaan ostaisi tuota HG-40 ketjua, koska hintaerot eivät ole suuria. Jos KMC:n ketjun ostaa 8:n rattaille, ostakaa jokin "kalliimpi" versio.
Helpoin tapa mitata venymää mielestäni on sellainen yksinkertainen mittatyökalu, jota löytyy esim Suomen urheilupyörästä. Velogin videot on asiaa, joten kannattaa muutama minuutti käyttää niihin.- retropyöräilijä
Minulla oli hg-40 ketjuja pari joista toinen venyi ylimittaiseksi noin 1000km:ssä, olikohan 1% tuo mittatyökalun isompi mitta, noin 700km:ssä oli vielä mitassaan. Toinen ketju katkesi noin 1000km:n ajon jälkeen. Siinä tienposkessa ketjuja korjaillessa huomasin että noin viidessä lenkissä oli halkeama, kesti kyllä hissukseen polkea kotiin noin 15km mutta roskiinhan ne sitten lensi.
Olen 75kg, runttaan kyllä mäet ylös seisaaltaan, keskivauhdit noin 25-30km/h, pyöränä vanha 80-luvun Peugeot. Olin kyllä pettynyt shimanon ketjuihin, 1000km on kyllä mielestäni armottoman vähän.
Tämän kesän on sitten ollut KMC:n halppisketju, pyörälle tullut reilu 1000km ja vielä on mitoissaan ja lenkitkin ehjiä.
Tokmannista löytyviä ketjuja on huonommissa pyörissä, ne on kestäneet mutta kilometreistä ei ole tietoa, ehkä enimmillään 1000 tietämillä. - Neljäysiysi
Ei aina välttämäti ole ketjun huonoutta jos uusi ketju kuluu vanhalla takapakalla ajettaessa ennenaikaisesti loppuun. Vanha kulahtanut ratas rassaa kyllä uuden ketjun huomattavan nopeasti vaihtokuntoon.
- retropyöräilijä
Takapakka oli yhtä uusi kuin ketjukin, toisella ketjulla takapakka oli sitten se reilu 1000km ajettu ja KMC:n ketju laitettaessa oli reilu 2000km. Kammetkin on jossain vaiheessa vaihdettu, ajettu tietysti mutta hyvin istuivat ketjut rattaille.
- Kona_kahuna
retropyöräilijä kirjoitti:
Takapakka oli yhtä uusi kuin ketjukin, toisella ketjulla takapakka oli sitten se reilu 1000km ajettu ja KMC:n ketju laitettaessa oli reilu 2000km. Kammetkin on jossain vaiheessa vaihdettu, ajettu tietysti mutta hyvin istuivat ketjut rattaille.
Ajoin ekalla ketjulla ja rattailla 7000km, ketju kului niin, että alkoi kovemmin polkaistessa hyppiä rattailla yli.
Vaihdoin kaikki rattaat ja aloin vaihtamaan uuden ketjun 0.5% venymän jälkeen. Katsotaan kuinka pitkälle rattailla pääsee tällä taktiikalla.
Nyt pyörällä ajettu 16000km ja 7. ketju menossa. Ketju (KMC n. 25€ kpl Bikerster). Kesällä ketju kestää n.1000km, talvella 2000km, kun hiekka ei niin kuluta. Ajan vuodessa 5-6000km pääsiassa hiekkatiellä, niin ketju vaihtuu reilun parin kuukauden välein. En pidä kalliina, koska kaikki toimii hyvin ja rattaat kestää pidempään. - retropyöräilijä
Jatketaanpas juttua..eli tuossa ylempänä valittelin ketjujen venymistä. Tuolla maantiepyörällä ja KMC-ketjulla tuli noin reilu 1200km ja kesti venymättä nuo ajot. Pyörä on vielä talviteloilla mutta toisella pyörällä tuli taas ketjuilla kilometrit täyteet.
Pyörä on viime keväänä kokoamani retkipyörä, voimansiirron osat siis uusia, KMC:n ketju siinäkin. Nyt meni venymä 0,75 mittaan. Kilometrejä 1515. Vähän parempia kuin Shimanon vastaavat 7-8 vaihteisen ketjut tällä otannalla. Tilanne Kmc - Shimano 2-0. - Sähkis
Varmaankin monelta menee herne nenukkiin, mutta Bilikan "kalliimpi" KMC-ketju kestää paljon paremmin, kuin Shitmanon tuplasti kalliimpi räpellys :D
- Sähkis
Tarkennuksena, että Bilikan 4,99e ketju on sontaa, mutta 5,99e maksava päihittää vastaavan tuplasti kalliimman Shitmanon mennen tullen :D
- Anonyymi
Neljäysiysi kirjoitti:
Ei aina välttämäti ole ketjun huonoutta jos uusi ketju kuluu vanhalla takapakalla ajettaessa ennenaikaisesti loppuun. Vanha kulahtanut ratas rassaa kyllä uuden ketjun huomattavan nopeasti vaihtokuntoon.
Kulunut rataspakka ei mitenkään voi rassata ketjua ennenaikaisesti vaihtokuntoon, koska ketju kuluu sisältäpäin, nivelistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulunut rataspakka ei mitenkään voi rassata ketjua ennenaikaisesti vaihtokuntoon, koska ketju kuluu sisältäpäin, nivelistä.
Tietenkin kulunut ratas voi kuluttaa ketjua, kun osat eivät enää kohdistu suunnitellulla tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin kulunut ratas voi kuluttaa ketjua, kun osat eivät enää kohdistu suunnitellulla tavalla.
Se tilanne syö silloin rattaiden hampaita, ei ketjua, kun ketju asettuu väärään kohtaan hampaille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se tilanne syö silloin rattaiden hampaita, ei ketjua, kun ketju asettuu väärään kohtaan hampaille.
Ottaisitko suuhusi mieluummin ylä vai alahampaat?
Molemmat tietenkin kuluvat, sekä ketjut että rattaat. Heikompi antaa ensin periksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin kulunut ratas voi kuluttaa ketjua, kun osat eivät enää kohdistu suunnitellulla tavalla.
Ratas siinä silloin enemmän kärsii, ei ketju.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottaisitko suuhusi mieluummin ylä vai alahampaat?
Molemmat tietenkin kuluvat, sekä ketjut että rattaat. Heikompi antaa ensin periksi.Ratas se heikompi lenkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se tilanne syö silloin rattaiden hampaita, ei ketjua, kun ketju asettuu väärään kohtaan hampaille.
Niin jos nyt näin loogisesti yrittäis ajatella niin ei kai se ketjun rulla tiedä missä kohtaa sitä hammasrattaan kurvia on menossa. Hammasrattaan hammas kun kuluu niin kurvi muuttuu loivemmaksi jolloin ketju nousee rattaalla ja lopulta tarpeeksi kuluneilla hampailla alkaa ketju hyppimään yli. Siitä rutinassa ottaa jo ketjukin tietenkin osumaa. Mutta vaikea hahmottaa miksi se ketju hyppimättä nyt tavallista nopeammin siinä venyisi.
- Anonyymi
Pääsi ketju yllättäen kulahtamaan 0.9% venymään, onkohan takapakka nyt viimeistään sitten ns. Kaputt ja syö uudetkin ketjut ennenaikaisesti? Oudon nopeasti kyllä ketjut kuluneet muutenkin vaikka kyseessä takavetoinen sähköpyörä jossa ymmärtääkseni ketjun pitäisi olla jopa vähemmällä rasituksella kuin normipuörässä kun takanapa vetää.
- Anonyymi
Itselläni vastaavassa pyörässä takavaihtajan säädöt oli päin prinkkalaa ja söi pakkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni vastaavassa pyörässä takavaihtajan säädöt oli päin prinkkalaa ja söi pakkaa.
Säätöjen pitäisi olla kohdallaan ainakin sen puolesta mitä voi säätää, eli vaihtajan L/H ääripäät ja siinäpä se. Ketju näyttäisi suoralta takaapäin katsottuna joka rattaalla.
- Anonyymi
0.5-0.75% on se väli missä ketju pitää vaihtaa ja jos yli menee niin sitten ottaa rattaat enemmän osumaa valitettavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
0.5-0.75% on se väli missä ketju pitää vaihtaa ja jos yli menee niin sitten ottaa rattaat enemmän osumaa valitettavasti.
On tämä yhtä kuljailua näiden ketjujen kanssa. Kun ostin uuden pyörän niin tuumin että nyt noudatan tiukasti tätä ketjuvenymän kyttäämistä ja ajattelin kierrättää muutamaa ketjua aina välillä. No kun ekalla olin ehkä 100km ajanut eikä ollut venynyt vielä paljoa ja laitoin uuden ketjun niin polkimissa tuntui ärsyttävää tärinää jonkin aikaa kun ilmeisesti rattaat oli silti ehtineet kulua niin ettei enää uudelle ketjulle istuneet. Muutamat kilsat ja tärinät loppui kun ketju varmaan venähti sen verran että istui rattaille kunnolla. Mietin vain että onko tässä ketjujen plaraamisessa mitään ideaa kun kuluu näymmä ne rattaat kuitenkin ja sitten pitää aina paremman ketjun venyä huonommaksi että sopii edellisen ketjun kuluttamille rattaille. Melkein sama kun yhdellä ketjulla vaan ajaa niin pitkälle kun pääsee ja vaihtaa lopuksi kaikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tämä yhtä kuljailua näiden ketjujen kanssa. Kun ostin uuden pyörän niin tuumin että nyt noudatan tiukasti tätä ketjuvenymän kyttäämistä ja ajattelin kierrättää muutamaa ketjua aina välillä. No kun ekalla olin ehkä 100km ajanut eikä ollut venynyt vielä paljoa ja laitoin uuden ketjun niin polkimissa tuntui ärsyttävää tärinää jonkin aikaa kun ilmeisesti rattaat oli silti ehtineet kulua niin ettei enää uudelle ketjulle istuneet. Muutamat kilsat ja tärinät loppui kun ketju varmaan venähti sen verran että istui rattaille kunnolla. Mietin vain että onko tässä ketjujen plaraamisessa mitään ideaa kun kuluu näymmä ne rattaat kuitenkin ja sitten pitää aina paremman ketjun venyä huonommaksi että sopii edellisen ketjun kuluttamille rattaille. Melkein sama kun yhdellä ketjulla vaan ajaa niin pitkälle kun pääsee ja vaihtaa lopuksi kaikki.
Ajattelin samaa kun pyörän aikoinaan hommasin mutta jotenkin sitten jäi se ketjujen vaihtelu ja sama ketju "unohtui" pitkäksi aikaa paikalleen. Kaikki toimii eikä rattaat luista, mutta kun kokeilin uutta ketjua niin eihän ajamisesta meinannut tulla mitään kun ei loivaa ylämäkeä meinannut päästä ylös kun polkimet lähes kävi tyhjää. Vaihtamalla pienimmälle vaihteelle jotenkin pelastuin pinteestä kun ei kai ollut rattaat sillä osastolla niin paljoa kuluneet. Vanha ketju takaisin ja taas kaikki toimii. Alkaakohan tämä vanha ketjukin luistamaan jossain vaiheessa vai napsahtaako se vaan poikki kun saa tarpeekseen? Venymää on ainakin melko reippaasti mitä uuteen ketjuun vertasin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelin samaa kun pyörän aikoinaan hommasin mutta jotenkin sitten jäi se ketjujen vaihtelu ja sama ketju "unohtui" pitkäksi aikaa paikalleen. Kaikki toimii eikä rattaat luista, mutta kun kokeilin uutta ketjua niin eihän ajamisesta meinannut tulla mitään kun ei loivaa ylämäkeä meinannut päästä ylös kun polkimet lähes kävi tyhjää. Vaihtamalla pienimmälle vaihteelle jotenkin pelastuin pinteestä kun ei kai ollut rattaat sillä osastolla niin paljoa kuluneet. Vanha ketju takaisin ja taas kaikki toimii. Alkaakohan tämä vanha ketjukin luistamaan jossain vaiheessa vai napsahtaako se vaan poikki kun saa tarpeekseen? Venymää on ainakin melko reippaasti mitä uuteen ketjuun vertasin.
Lisäyksenä vielä että mielenkiintoisena seikkana vanha venähtänyt ketju toimii moitteitta kaikilla rattailla mutta uusi ketju ei toimi kuin vähiten kuluneilla rattailla.
Anonyymi kirjoitti:
Lisäyksenä vielä että mielenkiintoisena seikkana vanha venähtänyt ketju toimii moitteitta kaikilla rattailla mutta uusi ketju ei toimi kuin vähiten kuluneilla rattailla.
Tuo on totta, itse huomannut samaa, jos ketjut pääsevät venymään selvästi yli suositellun vaihtovälin (eli luokkaa 0.75%), vaikka jonnekkin +1,00% päälle, niin se käytännössä tarkoittaa sitä että myös rattaat ovat kuluneet sellaiseen muotoon että uusi ketju ei enään toimi kunnolla niiden kanssa. Tälläisessä tapauksessa viisainta onkin ajaa koko voimansiirto siihen asti kun se vielä toimii kohtuullisesti ja sitten vaihtaa se kokonaisuudessa yhdellä kertaa (eli etu- ja takarattaat sekä ketju).
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo on totta, itse huomannut samaa, jos ketjut pääsevät venymään selvästi yli suositellun vaihtovälin (eli luokkaa 0.75%), vaikka jonnekkin 1,00% päälle, niin se käytännössä tarkoittaa sitä että myös rattaat ovat kuluneet sellaiseen muotoon että uusi ketju ei enään toimi kunnolla niiden kanssa. Tälläisessä tapauksessa viisainta onkin ajaa koko voimansiirto siihen asti kun se vielä toimii kohtuullisesti ja sitten vaihtaa se kokonaisuudessa yhdellä kertaa (eli etu- ja takarattaat sekä ketju).
Täällä meillä viimeisintä hetkeä vaihtaa ketju pidetään tuota 0,5% mutta miksiköhän englanninkielisissä youtubevideoissa pidetään sitä prosenttia takarajana vaihtaa ketju niin ettei rattaat kulu? Meikäläisten säännöillä rattaiden pitäisi olla tuossa vaiheessa ja pilattu. Itselläkin kun ketju pääsi huomamatta venymään lähemmäs prosenttia, niin uudella ketjulla huomaan että se vähän täryttää polkimia eli ei täysin enää istu rattaille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tämä yhtä kuljailua näiden ketjujen kanssa. Kun ostin uuden pyörän niin tuumin että nyt noudatan tiukasti tätä ketjuvenymän kyttäämistä ja ajattelin kierrättää muutamaa ketjua aina välillä. No kun ekalla olin ehkä 100km ajanut eikä ollut venynyt vielä paljoa ja laitoin uuden ketjun niin polkimissa tuntui ärsyttävää tärinää jonkin aikaa kun ilmeisesti rattaat oli silti ehtineet kulua niin ettei enää uudelle ketjulle istuneet. Muutamat kilsat ja tärinät loppui kun ketju varmaan venähti sen verran että istui rattaille kunnolla. Mietin vain että onko tässä ketjujen plaraamisessa mitään ideaa kun kuluu näymmä ne rattaat kuitenkin ja sitten pitää aina paremman ketjun venyä huonommaksi että sopii edellisen ketjun kuluttamille rattaille. Melkein sama kun yhdellä ketjulla vaan ajaa niin pitkälle kun pääsee ja vaihtaa lopuksi kaikki.
Lukenut näitä kaiken maailman juttuja missä ketjuja uitetaan asetooneissa ja missä lie liuotinmyrkyissä. KMC kuitenkin näyttää suosittelevan ettei ketjua puhdisteta millään liuottimilla "uittamalla" vaan putsataan ainoastaan päällisin puolin ja lisätään öljyä.
- Anonyymi
"Kaveri, joka on moottoripyöräilijä, ei myöntänyt että polkupyörissäkin ketjut voi venyä. Idiootti."
Täällä pyörii edelleen noita samanlaisia idiootteja. - Anonyymi
Vanha ketju on siis pidempi kuin uusi kaupasta haettu. Näkee kun roikottaa ketjuja rinnakkain.
- Anonyymi
Onko edes tieteellisesti todistettu että tämä ketjujen vaihtelu ja peseminen merkittävästi pidentäisi matkaa jonka osilla pääsee. Monethan kertoneet että sama ketju putsaamatta ollut iät ajat ja pyörällä ajettu vaikka miten paljon. Eli onko vähän samanlaista touhua kuin pörssisähköläisillä jotka sammuttelee pakastimiaan sun muuta kalliina tunteina.
- Anonyymi
Vaikka sinulle kerrottaisiin että kyllä on, niin tuskin sitä uskoisit.
Tuossa on ketjujen ja etenkin niiden voitelun osalta tunnetuin tutkimuslaitos maailmalla jonka testeihin iso osa pyöräilymediasta pohjaa juttujansa yms.
Mutta kuten sanoin, tuskin sinulle riittää, kun Suomi24 kokemukset pesävät aina kaikkein parhaatkin laboratoriokokeet mitä olla voi...
https://zerofrictioncycling.com.au/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603705Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen492990Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631252898Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3651961- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2091112Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27929- 47921
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että105904