Unelma alkuperäisestä kristillisyydestä

Moni luulee, -varsinkin vapaissa suunnissa, -että toistaalla mahdollisimman tarkkaan ulkonasesti esim. alkuseurakunnallinen kirkkojärjestys, yrittämällä väen väkisin, vaikka vilpillisesti matkien kielilläpuhumista, kuviteltuja profetioita yms. -olisi mahdollista palauttaa alukuperäinen kristillisyys, sen entusiasmi, voima ja kirkkaus.

Toki nuo ovatkin tavoittelemisen arvoisia ja totta sekin että oma aikamme pensistyttää uskovaiset, parannusta tarvittaisiin kipeästi ja Jumalan tahdon jälkeen ojentautuvia julistajia sekä uskovaisia. Tämä vaan ei onnistu vääriä "konsteja" käyttämällä. Apostolien aikaa ei enää voi toistaa, me elämme omaa aikaamme. Sinne päin on turhaa enää haikaillen katsoa, samoin kuin suurten herätysaikojen perään, ne ovat menneet.

Tämä aika jota me elämme nyt uskovaisina, on meille paras aika. Jumala on niin armoneuvossaan hyväksi nähnyt.

Meillekin on kuitenkin sama lähde auki, kokonaan auki niinkuin apostoleillekin. Jeesus kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti! Evankeliumin sanaa tulee saarnata niin kauan kuin armonaikaa on ja maailma vielä seisoo.


Jos tahdot elää kristillisyyden alkuvoimaisena, samanlaisena kuin apostoli Paavali ja ensimmäiset kristityt - ala lukea ahkerasti Jumalan sanaa, Raamattua -ja USKOA sitä!

https://www.youtube.com/watch?v=onkHCZPEEfs

"Tulkaa siis kaikki ja lähteestä juokaa, armoa ilmaista ammentakaa!"

139

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksei Jeesuksen oppeja voisi lukea ja soveltaa niitä kristillisyyteen?

    • EvLut, teit sen taas. Miksi sinun pitää mollata toisia? Miksi sinun pitää kyseenalaistaa toisten usko ja armolahjat? Selitä minulle...

      • Lopetin lukemisen ensimmäiseen kappaleeseen....en jaksa käsittää EvLut...??


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Lopetin lukemisen ensimmäiseen kappaleeseen....en jaksa käsittää EvLut...??

        Ehkä olisi kuitenkin kannattanut lukea loppuun ennenkuin alat syttelemään toisten "mollaamisesta"?

        Sitäpaitsi, vääriä oppeja vastaan ei ole ainoastaan lupa, vaan velvoitus sanoa ja kumota niitä. Mollaamisesta voi syyttää sitten jos käydään asiattomasti jonkun henkilön kimppuun.

        Jos et voi kestää sitä että arvostelen vääriä oppeja, suosittelen olemaan lukematta ja varsinkin olemaan esittämättä tuollaisia arvosteluita motiiveistani. Eikös me taannoin vähän näin sovittukin että pidättäydytään sellaisesta vaikka ollaan erimieltä? Minä ainakin olen sitä vielä noudattanut.


      • EvLut kirjoitti:

        Ehkä olisi kuitenkin kannattanut lukea loppuun ennenkuin alat syttelemään toisten "mollaamisesta"?

        Sitäpaitsi, vääriä oppeja vastaan ei ole ainoastaan lupa, vaan velvoitus sanoa ja kumota niitä. Mollaamisesta voi syyttää sitten jos käydään asiattomasti jonkun henkilön kimppuun.

        Jos et voi kestää sitä että arvostelen vääriä oppeja, suosittelen olemaan lukematta ja varsinkin olemaan esittämättä tuollaisia arvosteluita motiiveistani. Eikös me taannoin vähän näin sovittukin että pidättäydytään sellaisesta vaikka ollaan erimieltä? Minä ainakin olen sitä vielä noudattanut.

        Jos nyt sanon ihan rehellisesti ja suoraan, ota siitä se, mikä hyvää on, jos jotain on, ja hylkää loput.

        "Moni luulee, -varsinkin vapaissa suunnissa, -että toistaalla mahdollisimman tarkkaan ulkonasesti esim. alkuseurakunnallinen kirkkojärjestys, yrittämällä väen väkisin, vaikka vilpillisesti matkien kielilläpuhumista, kuviteltuja profetioita yms. -olisi mahdollista palauttaa alukuperäinen kristillisyys, sen entusiasmi, voima ja kirkkaus."

        Otan tähän vain tuon ensimmäisen kappaleen, koska jätin lukemisen siihen.
        "Moni luulee".....mistä tiedät, että moni luulee?
        "Yrittämällä väen väkisin".......mistä tiedät, että väen väkisin?
        "Vilpillisesti matkien kielilläpuhumista".....mistä tiedät, että vilpillisesti matkien?

        Minä olen ihan sata varma, että sinä osaisit ilmaista asian myös osoittelematta . Oletko koskaan havainnoinut mitä sinussa tapahtuu, kun sinun seurakuntaasi arvostellaan? Miltä se sinusta tuntuu? Oletko havainnoinut miten koet sen, kun sinua arvostellaan? Oletko miettinyt voisiko sanottavansa sanoa niin, että toinen haluaisi lukea myös ne muut kappaleet? Onko sillä sinulle mitään merkitystä?

        Sinulla on paljon hyviä ajatuksia ja opetuksia, on hyvin valitettavaa, että puet ne helposti sellaisen muotoon, etten ainakaan minä halua niitä lukea, saati niitä omaksua. Melkein rohkenisin väittää, että samoin on laita monen muun kohdalla.
        Jos sinä haluat viestin menevän perille, voisiko sen viestin esittää jotenkin muuten kuin loukkaamalla toisia uskovia?

        Jos sinun pitää sanoa väärästä opetuksesta, samoin on laita minulla. Joskus vaan on sanottava, vaikka tietää, että se saattaa johtaa eripuraan.

        Kuten sanoin, ota, jos on otettavaa, hylkää jos ei ole.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos nyt sanon ihan rehellisesti ja suoraan, ota siitä se, mikä hyvää on, jos jotain on, ja hylkää loput.

        "Moni luulee, -varsinkin vapaissa suunnissa, -että toistaalla mahdollisimman tarkkaan ulkonasesti esim. alkuseurakunnallinen kirkkojärjestys, yrittämällä väen väkisin, vaikka vilpillisesti matkien kielilläpuhumista, kuviteltuja profetioita yms. -olisi mahdollista palauttaa alukuperäinen kristillisyys, sen entusiasmi, voima ja kirkkaus."

        Otan tähän vain tuon ensimmäisen kappaleen, koska jätin lukemisen siihen.
        "Moni luulee".....mistä tiedät, että moni luulee?
        "Yrittämällä väen väkisin".......mistä tiedät, että väen väkisin?
        "Vilpillisesti matkien kielilläpuhumista".....mistä tiedät, että vilpillisesti matkien?

        Minä olen ihan sata varma, että sinä osaisit ilmaista asian myös osoittelematta . Oletko koskaan havainnoinut mitä sinussa tapahtuu, kun sinun seurakuntaasi arvostellaan? Miltä se sinusta tuntuu? Oletko havainnoinut miten koet sen, kun sinua arvostellaan? Oletko miettinyt voisiko sanottavansa sanoa niin, että toinen haluaisi lukea myös ne muut kappaleet? Onko sillä sinulle mitään merkitystä?

        Sinulla on paljon hyviä ajatuksia ja opetuksia, on hyvin valitettavaa, että puet ne helposti sellaisen muotoon, etten ainakaan minä halua niitä lukea, saati niitä omaksua. Melkein rohkenisin väittää, että samoin on laita monen muun kohdalla.
        Jos sinä haluat viestin menevän perille, voisiko sen viestin esittää jotenkin muuten kuin loukkaamalla toisia uskovia?

        Jos sinun pitää sanoa väärästä opetuksesta, samoin on laita minulla. Joskus vaan on sanottava, vaikka tietää, että se saattaa johtaa eripuraan.

        Kuten sanoin, ota, jos on otettavaa, hylkää jos ei ole.

        "Moni luulee".....mistä tiedät, että moni luulee?
        "Yrittämällä väen väkisin".......mistä tiedät, että väen väkisin?
        "Vilpillisesti matkien kielilläpuhumista".....mistä tiedät, että vilpillisesti matkien?"


        >>> Tiedän todella sillä minulla on paljon kokemusta kyseisenlaisista ihmisistä ja piireistä. Esim. kielilläpuhumisen vilpillisestä matkimisesta käy esimerkiksi vapaitten suuntien ja karismaatikkojen keskuudessa nykyään (ja jo ennenkin) j'rjestettävät "kielikoulut" joissa opetellaan mekaanisesti puhumaan kielillä tyyliin: "kiitäkiitäkiiitäpuhuruotsiajakiitä"

        En minä yksin näitä sano, näistä on tullut televisiota myöten dokumentteja ja todistajia on satoja. Kyllä tämä on ihan totta.

        -----------------------------------------------

        "Minä olen ihan sata varma, että sinä osaisit ilmaista asian myös osoittelematta ."


        >>> Moniä taas olen sitä mieltä että jos ylipäätään osoitetaan harhaa, tulee myös osoittaa missä sitä ilmenee ja se vaatii välttämättä kohteen. Harhan osoittamisen TARKOITUShan on se että muut osaisivat sen paikallistaa ja karttaa sitä. Ja tämä on, usko pois -hyvä ja raamatullinen tarkoitus johon Herra itse ja Hänen apostolinsakin kehoittavat, jopa vaativat.
        Mitäpä sellainen harhan osoittaminen palvelisi josta kukaan ei pysty käsittämään mitä tai keitä sillä tarkoitetaan tai missä sellaista esiintyy ja miten?

        -----------------------------------------------------

        " Oletko koskaan havainnoinut mitä sinussa tapahtuu, kun sinun seurakuntaasi arvostellaan? Miltä se sinusta tuntuu? Oletko havainnoinut miten koet sen, kun sinua arvostellaan? Oletko miettinyt voisiko sanottavansa sanoa niin, että toinen haluaisi lukea myös ne muut kappaleet? Onko sillä sinulle mitään merkitystä?"

        >>> Sitä uskonnäkemystä jota minä edustan, arvostellaan kaiken aikaa, lakkaamatta ja joka paikassa. Ei pelkästään mediassa ja maailmassa vaan myös lahkoissa ja liberaalisissa yhteisöissä. Minä otan asiat sellaisina kuin ne tulevat vastaan. Ei se minua suoraan sanoen oikeastaan liikauta sillä näinhän Jeesus sanoi että tulee ollakin, -oikeaa uskoa vastaan sanotaan maailman loppuun asti -ei se mikään "loukkaus" pitäisi kenellekään Raamattua tuntevalle olla.

        -------------------------------------------

        "Sinulla on paljon hyviä ajatuksia ja opetuksia, on hyvin valitettavaa, että puet ne helposti sellaisen muotoon, etten ainakaan minä halua niitä lukea, saati niitä omaksua. Melkein rohkenisin väittää, että samoin on laita monen muun kohdalla."

        >>> Ymmärrän kyllä, mutta minä olen minä enkä aio muuksi muuttua. Tässä sinun tulee muistaa yrittää kilvoitella, kuten minäkin yritän sinun suhteesi kilvoitella että jos teksti ärsyttää. -älä käy syyttelemään henkilöä vaan voit kyllä ASIASTA väitellä kovastikin, mutta älä käy henkilöön. Minäkin koetan varoa henkilöön käymistä. Sen sijaan yhteisöjä ei tarvitse samalla tavalla varoa koska niiden opetus on julkista. Henkilönkin opetukseen voi käydä kiinni, muttei itse henkilöön.

        ----------------------------------------------------

        "Jos sinä haluat viestin menevän perille, voisiko sen viestin esittää jotenkin muuten kuin loukkaamalla toisia uskovia?"

        >>> Tämä on nyt väärä sytös jonka jätän enemmälti kommentoimatta koska en halua paisuttaa asiaa riidaksi. Sinäkin voit olla ASIASTA eri mieltä mutta pyytäisin pidäättymään tällaisista arvostelemisista. Syytä väärästä opista kaikin mokomin jos voit sen mielestäsi osoittaa mutta ei tästä. Muista muutenkin ettei täällä eikä missään muuallakaan vallitse vain sinun tapasi tuoda asioita esille vaan myös muillakin on oikeus siihen, vaikka se ei ole samanlainen tpasi kuin omasi.


        --------------------------------------

        "Jos sinun pitää sanoa väärästä opetuksesta, samoin on laita minulla. Joskus vaan on sanottava, vaikka tietää, että se saattaa johtaa eripuraan. "

        >>> Kuten sanoin jo moneenkin kertaa: väittele toki ASIASTA mutta ei motiiveistani.

        Aiheetta tällä kertaa enempään.


      • paipaieikiirettäpaluulle
        EvLut kirjoitti:

        "Moni luulee".....mistä tiedät, että moni luulee?
        "Yrittämällä väen väkisin".......mistä tiedät, että väen väkisin?
        "Vilpillisesti matkien kielilläpuhumista".....mistä tiedät, että vilpillisesti matkien?"


        >>> Tiedän todella sillä minulla on paljon kokemusta kyseisenlaisista ihmisistä ja piireistä. Esim. kielilläpuhumisen vilpillisestä matkimisesta käy esimerkiksi vapaitten suuntien ja karismaatikkojen keskuudessa nykyään (ja jo ennenkin) j'rjestettävät "kielikoulut" joissa opetellaan mekaanisesti puhumaan kielillä tyyliin: "kiitäkiitäkiiitäpuhuruotsiajakiitä"

        En minä yksin näitä sano, näistä on tullut televisiota myöten dokumentteja ja todistajia on satoja. Kyllä tämä on ihan totta.

        -----------------------------------------------

        "Minä olen ihan sata varma, että sinä osaisit ilmaista asian myös osoittelematta ."


        >>> Moniä taas olen sitä mieltä että jos ylipäätään osoitetaan harhaa, tulee myös osoittaa missä sitä ilmenee ja se vaatii välttämättä kohteen. Harhan osoittamisen TARKOITUShan on se että muut osaisivat sen paikallistaa ja karttaa sitä. Ja tämä on, usko pois -hyvä ja raamatullinen tarkoitus johon Herra itse ja Hänen apostolinsakin kehoittavat, jopa vaativat.
        Mitäpä sellainen harhan osoittaminen palvelisi josta kukaan ei pysty käsittämään mitä tai keitä sillä tarkoitetaan tai missä sellaista esiintyy ja miten?

        -----------------------------------------------------

        " Oletko koskaan havainnoinut mitä sinussa tapahtuu, kun sinun seurakuntaasi arvostellaan? Miltä se sinusta tuntuu? Oletko havainnoinut miten koet sen, kun sinua arvostellaan? Oletko miettinyt voisiko sanottavansa sanoa niin, että toinen haluaisi lukea myös ne muut kappaleet? Onko sillä sinulle mitään merkitystä?"

        >>> Sitä uskonnäkemystä jota minä edustan, arvostellaan kaiken aikaa, lakkaamatta ja joka paikassa. Ei pelkästään mediassa ja maailmassa vaan myös lahkoissa ja liberaalisissa yhteisöissä. Minä otan asiat sellaisina kuin ne tulevat vastaan. Ei se minua suoraan sanoen oikeastaan liikauta sillä näinhän Jeesus sanoi että tulee ollakin, -oikeaa uskoa vastaan sanotaan maailman loppuun asti -ei se mikään "loukkaus" pitäisi kenellekään Raamattua tuntevalle olla.

        -------------------------------------------

        "Sinulla on paljon hyviä ajatuksia ja opetuksia, on hyvin valitettavaa, että puet ne helposti sellaisen muotoon, etten ainakaan minä halua niitä lukea, saati niitä omaksua. Melkein rohkenisin väittää, että samoin on laita monen muun kohdalla."

        >>> Ymmärrän kyllä, mutta minä olen minä enkä aio muuksi muuttua. Tässä sinun tulee muistaa yrittää kilvoitella, kuten minäkin yritän sinun suhteesi kilvoitella että jos teksti ärsyttää. -älä käy syyttelemään henkilöä vaan voit kyllä ASIASTA väitellä kovastikin, mutta älä käy henkilöön. Minäkin koetan varoa henkilöön käymistä. Sen sijaan yhteisöjä ei tarvitse samalla tavalla varoa koska niiden opetus on julkista. Henkilönkin opetukseen voi käydä kiinni, muttei itse henkilöön.

        ----------------------------------------------------

        "Jos sinä haluat viestin menevän perille, voisiko sen viestin esittää jotenkin muuten kuin loukkaamalla toisia uskovia?"

        >>> Tämä on nyt väärä sytös jonka jätän enemmälti kommentoimatta koska en halua paisuttaa asiaa riidaksi. Sinäkin voit olla ASIASTA eri mieltä mutta pyytäisin pidäättymään tällaisista arvostelemisista. Syytä väärästä opista kaikin mokomin jos voit sen mielestäsi osoittaa mutta ei tästä. Muista muutenkin ettei täällä eikä missään muuallakaan vallitse vain sinun tapasi tuoda asioita esille vaan myös muillakin on oikeus siihen, vaikka se ei ole samanlainen tpasi kuin omasi.


        --------------------------------------

        "Jos sinun pitää sanoa väärästä opetuksesta, samoin on laita minulla. Joskus vaan on sanottava, vaikka tietää, että se saattaa johtaa eripuraan. "

        >>> Kuten sanoin jo moneenkin kertaa: väittele toki ASIASTA mutta ei motiiveistani.

        Aiheetta tällä kertaa enempään.

        tarinasi on paksua pajunköyttä alusta loppuun asti, eli josko säästäisi tlukjoita ja otat lomaa ainakin loppiaiseen asti. pärjäämme kaikin siihen asti verrattoman hyvin ilman luulojasi ja vääristelyitäsi, kiitos paljon kun otat huomioon itsesi lisäksi muitakin.


      • EvLut kirjoitti:

        "Moni luulee".....mistä tiedät, että moni luulee?
        "Yrittämällä väen väkisin".......mistä tiedät, että väen väkisin?
        "Vilpillisesti matkien kielilläpuhumista".....mistä tiedät, että vilpillisesti matkien?"


        >>> Tiedän todella sillä minulla on paljon kokemusta kyseisenlaisista ihmisistä ja piireistä. Esim. kielilläpuhumisen vilpillisestä matkimisesta käy esimerkiksi vapaitten suuntien ja karismaatikkojen keskuudessa nykyään (ja jo ennenkin) j'rjestettävät "kielikoulut" joissa opetellaan mekaanisesti puhumaan kielillä tyyliin: "kiitäkiitäkiiitäpuhuruotsiajakiitä"

        En minä yksin näitä sano, näistä on tullut televisiota myöten dokumentteja ja todistajia on satoja. Kyllä tämä on ihan totta.

        -----------------------------------------------

        "Minä olen ihan sata varma, että sinä osaisit ilmaista asian myös osoittelematta ."


        >>> Moniä taas olen sitä mieltä että jos ylipäätään osoitetaan harhaa, tulee myös osoittaa missä sitä ilmenee ja se vaatii välttämättä kohteen. Harhan osoittamisen TARKOITUShan on se että muut osaisivat sen paikallistaa ja karttaa sitä. Ja tämä on, usko pois -hyvä ja raamatullinen tarkoitus johon Herra itse ja Hänen apostolinsakin kehoittavat, jopa vaativat.
        Mitäpä sellainen harhan osoittaminen palvelisi josta kukaan ei pysty käsittämään mitä tai keitä sillä tarkoitetaan tai missä sellaista esiintyy ja miten?

        -----------------------------------------------------

        " Oletko koskaan havainnoinut mitä sinussa tapahtuu, kun sinun seurakuntaasi arvostellaan? Miltä se sinusta tuntuu? Oletko havainnoinut miten koet sen, kun sinua arvostellaan? Oletko miettinyt voisiko sanottavansa sanoa niin, että toinen haluaisi lukea myös ne muut kappaleet? Onko sillä sinulle mitään merkitystä?"

        >>> Sitä uskonnäkemystä jota minä edustan, arvostellaan kaiken aikaa, lakkaamatta ja joka paikassa. Ei pelkästään mediassa ja maailmassa vaan myös lahkoissa ja liberaalisissa yhteisöissä. Minä otan asiat sellaisina kuin ne tulevat vastaan. Ei se minua suoraan sanoen oikeastaan liikauta sillä näinhän Jeesus sanoi että tulee ollakin, -oikeaa uskoa vastaan sanotaan maailman loppuun asti -ei se mikään "loukkaus" pitäisi kenellekään Raamattua tuntevalle olla.

        -------------------------------------------

        "Sinulla on paljon hyviä ajatuksia ja opetuksia, on hyvin valitettavaa, että puet ne helposti sellaisen muotoon, etten ainakaan minä halua niitä lukea, saati niitä omaksua. Melkein rohkenisin väittää, että samoin on laita monen muun kohdalla."

        >>> Ymmärrän kyllä, mutta minä olen minä enkä aio muuksi muuttua. Tässä sinun tulee muistaa yrittää kilvoitella, kuten minäkin yritän sinun suhteesi kilvoitella että jos teksti ärsyttää. -älä käy syyttelemään henkilöä vaan voit kyllä ASIASTA väitellä kovastikin, mutta älä käy henkilöön. Minäkin koetan varoa henkilöön käymistä. Sen sijaan yhteisöjä ei tarvitse samalla tavalla varoa koska niiden opetus on julkista. Henkilönkin opetukseen voi käydä kiinni, muttei itse henkilöön.

        ----------------------------------------------------

        "Jos sinä haluat viestin menevän perille, voisiko sen viestin esittää jotenkin muuten kuin loukkaamalla toisia uskovia?"

        >>> Tämä on nyt väärä sytös jonka jätän enemmälti kommentoimatta koska en halua paisuttaa asiaa riidaksi. Sinäkin voit olla ASIASTA eri mieltä mutta pyytäisin pidäättymään tällaisista arvostelemisista. Syytä väärästä opista kaikin mokomin jos voit sen mielestäsi osoittaa mutta ei tästä. Muista muutenkin ettei täällä eikä missään muuallakaan vallitse vain sinun tapasi tuoda asioita esille vaan myös muillakin on oikeus siihen, vaikka se ei ole samanlainen tpasi kuin omasi.


        --------------------------------------

        "Jos sinun pitää sanoa väärästä opetuksesta, samoin on laita minulla. Joskus vaan on sanottava, vaikka tietää, että se saattaa johtaa eripuraan. "

        >>> Kuten sanoin jo moneenkin kertaa: väittele toki ASIASTA mutta ei motiiveistani.

        Aiheetta tällä kertaa enempään.

        Hyvä on EvLut.
        Kuitenkin kaikesta huolimatta kielillä puhuminen on Raamatullista. Nyt tässä muodostui kuva, että ei ole. Leimaa sinä ketä haluat leimata. Minusta se ei ole oikein, eikä Raamatullistakaan, mutta jatka toki tapojasi. Ei sinun tarvitse ottaa vastaan kritiikkiäni.
        Sinun tekstisi toki ärsyttääkin, mutta enemmän minua vaivaa se, että kerrot asioita ainoana oikeana tapana uskoa ja ymmärtää Raamattua ja siinä en anna periksi, että saan käsittää asiat ihan siten kuin ne minulle Raamatusta avautuvat. Jos sinä saarnaat täällä eri yhteisöjen puutteista, minä saarnaan siitä, että yhteisöt eivät ole joko tai.

        " Muista muutenkin ettei täällä eikä missään muuallakaan vallitse vain sinun tapasi tuoda asioita esille vaan myös muillakin on oikeus siihen, vaikka se ei ole samanlainen tpasi kuin omasi."

        Tässä sanoit viisauden, jok toivottavasti pätee myös sinun kohdallasi. Tästä juuri on kyse. Sinun tapasi ei ole ainoa oikea...


      • !!!!!!!!! !! !! !


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Hyvä on EvLut.
        Kuitenkin kaikesta huolimatta kielillä puhuminen on Raamatullista. Nyt tässä muodostui kuva, että ei ole. Leimaa sinä ketä haluat leimata. Minusta se ei ole oikein, eikä Raamatullistakaan, mutta jatka toki tapojasi. Ei sinun tarvitse ottaa vastaan kritiikkiäni.
        Sinun tekstisi toki ärsyttääkin, mutta enemmän minua vaivaa se, että kerrot asioita ainoana oikeana tapana uskoa ja ymmärtää Raamattua ja siinä en anna periksi, että saan käsittää asiat ihan siten kuin ne minulle Raamatusta avautuvat. Jos sinä saarnaat täällä eri yhteisöjen puutteista, minä saarnaan siitä, että yhteisöt eivät ole joko tai.

        " Muista muutenkin ettei täällä eikä missään muuallakaan vallitse vain sinun tapasi tuoda asioita esille vaan myös muillakin on oikeus siihen, vaikka se ei ole samanlainen tpasi kuin omasi."

        Tässä sanoit viisauden, jok toivottavasti pätee myös sinun kohdallasi. Tästä juuri on kyse. Sinun tapasi ei ole ainoa oikea...

        "...kerrot asioita ainoana oikeana tapana uskoa ja ymmärtää Raamattua ja siinä en anna periksi, että saan käsittää asiat ihan siten kuin ne minulle Raamatusta avautuvat."

        Tässä on se ongelma, jos jokainen alkaa käyttämään valtaa toisen ohi, ja väittää että vain hänen tapansa ymmrätää ja tulikita on ainoa oikea, se ei rakenna yhtään ketään.


      • mummomuori kirjoitti:

        "...kerrot asioita ainoana oikeana tapana uskoa ja ymmärtää Raamattua ja siinä en anna periksi, että saan käsittää asiat ihan siten kuin ne minulle Raamatusta avautuvat."

        Tässä on se ongelma, jos jokainen alkaa käyttämään valtaa toisen ohi, ja väittää että vain hänen tapansa ymmrätää ja tulikita on ainoa oikea, se ei rakenna yhtään ketään.

        Ei se rakenna. Samalla siinä tulee sanoneeksi ettei Jumala puhu heille, jotka uskovat " väärin" . Ettei Jumala johdatakaan ja usko on oman ymmärryksen varassa, eikä Jumalan Henki minussa. Uskohan ei ole ihmisen ymmärryksen varassa , eikä sitä voi ripustaa ihmisten sanojen varaan.


    • saarnaajasaarnaa

      Alkuperäiset Jeesus liikkeen jäsenet olivat Jeesuksen seuraajia eivätkä Paavalin seuraajia joka ei ollut edes nähnyt Jeesusta elävänä vaan teki hänestä epäjumalan.

      • KTS--

        Mitäs se Tuomas sanoikaan: "Minun Herrani, minun Jumalani!"
        shut up mofo!


      • Mistä johtuu tuo joidenkin into poistaa Raamatusta kaikki Paavalin kirjoittamat osat?


      • PaavaliParadoksi

        Paavali asui Jerusalemissa, jos Jeesus siis oli olemassa niin Paavali näki Jeesuksen viimeistään ristiinnaulittuna. Jos taas Paavali ei ollut koskaan nähnytkään Jeesusta, ei Jeesus myöskään käynyt Jerusalemissa.


      • PaavaliParadoksi
        mummomuori kirjoitti:

        Mistä johtuu tuo joidenkin into poistaa Raamatusta kaikki Paavalin kirjoittamat osat?

        "Mistä johtuu tuo joidenkin into poistaa Raamatusta kaikki Paavalin kirjoittamat osat?"

        Olisikohan siksi, että Paavali vapautti pakanat Mooseksen laista jolloin kristityt lakkasivat viettämästä sapattia, mutta Jeesus käski nouttamaan jokaista Jumalan käskyä jokaista kirjainta ja pistettä myöten.


      • PaavaliParadoksi kirjoitti:

        "Mistä johtuu tuo joidenkin into poistaa Raamatusta kaikki Paavalin kirjoittamat osat?"

        Olisikohan siksi, että Paavali vapautti pakanat Mooseksen laista jolloin kristityt lakkasivat viettämästä sapattia, mutta Jeesus käski nouttamaan jokaista Jumalan käskyä jokaista kirjainta ja pistettä myöten.

        Jaa a, ei tuo oikein selitä tätä asiaa. Paavali kyllä rakensi kristinuskoa, se on aivan totta. Mutta miksi itse kristityt haluavat poistaa nämä?


    • luterilainen_

      Luterilaisen uskon kontekstissa vapaakirkollisuus on harhaoppia ja vapaakirkollisessa kontekstissa luterilaisuus on harhaoppia. Mitä sitten? Kristinuskoakin voidaan tulkita ja ymmärtää hyvin eri tavalla. Yhtä ainoaa kristinuskon tulkintaa ei ole koskaan ollut. Jo alusta asti oli erilaisia uskonnäkemyksiä joista Uusi testamenttikin kertoo.

      • kerros.keille

        Miten alkuseurakunta tulkitsi erintavalla kristinuskoa, evl?


      • kerros.keille

        Miten alkuseurakunta tulkitsi erintavalla kristinuskoa, evl?


      • Näin vapaakirkollisena en ole koskaan kuullut kenenkään vapaakirkollisen väittävän luterilaisuutta harhaopiksi. Ero esim. luterilaisten, helluntailaisten ja vapaakirkollisten uskonkäsityksessä on loppujen lopuksi melkoista lillukanvarsien pyörittelyä.


      • tooran_lukeminen

        Alkuseurakunnalla ei vielä ollut nykymuotoista Raamattua, eikä edes vanhaa Raamattua, vaan lukivat ehkä Tooraa joka on Raamatun alkumuoto, johon ei ole lisäilty/poistettu kulloisenkin poliittisen tilanteen mukaisia kirjoituksia. Sisältää kuitenkin genesiksen yms. kirjoituksia.


      • rivitharvenee
        Tipale kirjoitti:

        Näin vapaakirkollisena en ole koskaan kuullut kenenkään vapaakirkollisen väittävän luterilaisuutta harhaopiksi. Ero esim. luterilaisten, helluntailaisten ja vapaakirkollisten uskonkäsityksessä on loppujen lopuksi melkoista lillukanvarsien pyörittelyä.

        Ai joko vapaakirkko on noin pitkällä että ei löydä luterilaisesta sakramenttihuuhaista mitään harhaisuutta, en olisi uskonut mutt apakko se on kaiketi.


      • rivitharvenee kirjoitti:

        Ai joko vapaakirkko on noin pitkällä että ei löydä luterilaisesta sakramenttihuuhaista mitään harhaisuutta, en olisi uskonut mutt apakko se on kaiketi.

        Jonkun liikkeen kutsuminen harhaoppiseksi on hieman eri asia kuin se, että omaa eri käsityksen jostain uskonoppiin liittyvästä asiasta.


      • Tipale kirjoitti:

        Näin vapaakirkollisena en ole koskaan kuullut kenenkään vapaakirkollisen väittävän luterilaisuutta harhaopiksi. Ero esim. luterilaisten, helluntailaisten ja vapaakirkollisten uskonkäsityksessä on loppujen lopuksi melkoista lillukanvarsien pyörittelyä.

        Juuri näin. En myöskään ole törmännyt siihen, että vapiksella ajateltaisi luterilaisista harhaoppisina. Toisaalta en ole myöskään törmännyt muualla siihen, että luterilaiset pitäisivät vapislaisia harhaoppisina.
        Täällä kirjoitetaan paljon siitä, että se ja se ryhmä sitä ja sitä. Se on minusta hyvin ongelmallista ja epäreilua. Mikään porukka ei ole yksi yhteen kaikessa. Kovin moni asenne perustuu siihen, että yleistetään ja luullaan...


      • luterilainen_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juuri näin. En myöskään ole törmännyt siihen, että vapiksella ajateltaisi luterilaisista harhaoppisina. Toisaalta en ole myöskään törmännyt muualla siihen, että luterilaiset pitäisivät vapislaisia harhaoppisina.
        Täällä kirjoitetaan paljon siitä, että se ja se ryhmä sitä ja sitä. Se on minusta hyvin ongelmallista ja epäreilua. Mikään porukka ei ole yksi yhteen kaikessa. Kovin moni asenne perustuu siihen, että yleistetään ja luullaan...

        Sana "harhaoppinen" on nykyisin vähän käytössä, mutta suunnilleen samaa tarkoittavat sanat "liberaali" , "atte", "uudestisyntymätön", "nimikristitty" "ei uskossa" yms. Luterilainen ei ole vapiksien mielestä vielä uskossa. Luterilaiset harvemmin haluavat arvostella vapiksia, mutta vapikset kyllä mielellään haluaisivat käännyttää luterilaiset omaan porukkaansa.

        Ei ollut varhaiskristillisyydessäkään yksimielisyyttä kovinkaan monesta asiasta. UT kertoo tästä selvää kieltään. Kristittyjen kesken on aina ollut riitelyä siitä kuka on oikeassa opissa ja kuka harhaoppinen. Alkukirkko oli hyvin riitaisa alusta asti. Uskontunnustuksetkin sorvattiin riitaisissa kirkolliskokouksissa harhaoppien torjumiseksi ja niiden takia.


      • tämä.on.totta
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juuri näin. En myöskään ole törmännyt siihen, että vapiksella ajateltaisi luterilaisista harhaoppisina. Toisaalta en ole myöskään törmännyt muualla siihen, että luterilaiset pitäisivät vapislaisia harhaoppisina.
        Täällä kirjoitetaan paljon siitä, että se ja se ryhmä sitä ja sitä. Se on minusta hyvin ongelmallista ja epäreilua. Mikään porukka ei ole yksi yhteen kaikessa. Kovin moni asenne perustuu siihen, että yleistetään ja luullaan...

        Kuuntele netistä esimerkiksi sellaista uskonlahkoa mikä nimittää itseään "Jumalan seurakunnaksi". Puolet puheista on ainakin luterilaisten ja luterilaisuuden saatanallistamista. Kyllä sekin porukka on hyvin yksimielistä. Mitään arvostelua liikkeen ideologiaa kohtaan ei sallita. Kaikki arvostelu torjutaan ateismiksi.


      • realismia_
        tämä.on.totta kirjoitti:

        Kuuntele netistä esimerkiksi sellaista uskonlahkoa mikä nimittää itseään "Jumalan seurakunnaksi". Puolet puheista on ainakin luterilaisten ja luterilaisuuden saatanallistamista. Kyllä sekin porukka on hyvin yksimielistä. Mitään arvostelua liikkeen ideologiaa kohtaan ei sallita. Kaikki arvostelu torjutaan ateismiksi.

        Kyseisen uskonlahkon perustaja on lähtöisin helluntailaisuudesta ja hänen oppinsa on tasan tarkkaan ja yksi yhteen sen kanssa. Hän sanoo asiat vain suoraan ja sen mitä ajattelee. Minusta se on hyvä asia. Falskia on sellainen hyssyttely jossa yritetään tuoda jotakin asiaa ikään kuin köökin kautta huomaamatta sisään. Eroja vapislaisten ja luterilaisten uskovien välillä on paljon. Miksi niistä ei saisi puhua? Voidaan olla eri mieltä mutta samalla hyväksyä erilaisia näkemyksiä myös kristinuskon sisällä.


      • tämä.on.totta
        realismia_ kirjoitti:

        Kyseisen uskonlahkon perustaja on lähtöisin helluntailaisuudesta ja hänen oppinsa on tasan tarkkaan ja yksi yhteen sen kanssa. Hän sanoo asiat vain suoraan ja sen mitä ajattelee. Minusta se on hyvä asia. Falskia on sellainen hyssyttely jossa yritetään tuoda jotakin asiaa ikään kuin köökin kautta huomaamatta sisään. Eroja vapislaisten ja luterilaisten uskovien välillä on paljon. Miksi niistä ei saisi puhua? Voidaan olla eri mieltä mutta samalla hyväksyä erilaisia näkemyksiä myös kristinuskon sisällä.

        Luterilaisessa kirkossa on seinät leveällä ja katto korkealla. Sillä tarkoitetaan ajattelun ja uskomisen ja epäilemisenkin vapautta, mutta kyllä kirkonkin herätysliikkeissä niin kuin vapislaisuudesssakin vaaditaan tasapäisyyttä. Jos on eri mieltä muiden kanssa, siitä täytyy vaieta. Tuollaisessa tasapäisyydessä tyhmyys tiivistyy. Jos et itse ymmärrä silloin lähteä liikkeestä, sinulle näytetään kyllä pian ovea. Sen jälkeen uskovat eivät enää edes tehvehdi kadulla tai sitten se tapahtuu hyvin vastahakoisesti.


      • tämä.on.totta kirjoitti:

        Kuuntele netistä esimerkiksi sellaista uskonlahkoa mikä nimittää itseään "Jumalan seurakunnaksi". Puolet puheista on ainakin luterilaisten ja luterilaisuuden saatanallistamista. Kyllä sekin porukka on hyvin yksimielistä. Mitään arvostelua liikkeen ideologiaa kohtaan ei sallita. Kaikki arvostelu torjutaan ateismiksi.

        Kuuntele tai lue sinä minua. Olen vapislainen, en pidä luterilaisia harhaoppisina. Minun kaltaisiani on tässä ketjussa toinenkin ja tunnen monta vapislaista, jotka ajattelevat samoin kuin minä. Yleistäminen on aina epäreilua, eikä koskaan totuus.


      • realismia_ kirjoitti:

        Kyseisen uskonlahkon perustaja on lähtöisin helluntailaisuudesta ja hänen oppinsa on tasan tarkkaan ja yksi yhteen sen kanssa. Hän sanoo asiat vain suoraan ja sen mitä ajattelee. Minusta se on hyvä asia. Falskia on sellainen hyssyttely jossa yritetään tuoda jotakin asiaa ikään kuin köökin kautta huomaamatta sisään. Eroja vapislaisten ja luterilaisten uskovien välillä on paljon. Miksi niistä ei saisi puhua? Voidaan olla eri mieltä mutta samalla hyväksyä erilaisia näkemyksiä myös kristinuskon sisällä.

        Kyllähän uskovista puhua saa ja yleistääkin saa. Se on epäoikudenmukaista, mutta niin saa halutessaan tehdä.


      • Jos haluaa löytää esimerkin ihmisestä, joka sanoo toisia harhaoppikeksi, ei tarvitse mennä tätä sivustoa pidemmälle.
        Vapislaisissa on niitä, joiden näkemys toisella tavalla uskovista on se, että he ovat harhaoppisia, luterilaisissa on sellaisia henkilöitä, mutta joku yhteinen näkemys se ei ole. Tänä päivänä on paljon yhteisiä rukousiltoja ja tapahtumia yhdessä eri kirkkokuntien välillä ja niin ei olisi, jos kaikki ajattelisivat toisen kirkkokunnanolevan harhaoppisia. On paljon eri krkkokuntiin kuuluvia, jotka ajattelevat, että on yksi Kristuksen yleismaailmallinen kirkko ja me eri kirkkokuntien uskovat ja kirkkokuntiin kuulumattomat uskovat kuulumme siihen kirkkoon.
        Toki jos haluaa levittää käsityksiään siitä ketkä ovat hathaoppisia ja niputtaa uskovia yhdeksi massaksi, siitäpä sitten vaan. Areena on auki.
        PS. Ovatko kaikki luterilaisuuspalstalla kirjoittavat ilkeitä, koska jokunen on?


      • minun.kokemukseni
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos haluaa löytää esimerkin ihmisestä, joka sanoo toisia harhaoppikeksi, ei tarvitse mennä tätä sivustoa pidemmälle.
        Vapislaisissa on niitä, joiden näkemys toisella tavalla uskovista on se, että he ovat harhaoppisia, luterilaisissa on sellaisia henkilöitä, mutta joku yhteinen näkemys se ei ole. Tänä päivänä on paljon yhteisiä rukousiltoja ja tapahtumia yhdessä eri kirkkokuntien välillä ja niin ei olisi, jos kaikki ajattelisivat toisen kirkkokunnanolevan harhaoppisia. On paljon eri krkkokuntiin kuuluvia, jotka ajattelevat, että on yksi Kristuksen yleismaailmallinen kirkko ja me eri kirkkokuntien uskovat ja kirkkokuntiin kuulumattomat uskovat kuulumme siihen kirkkoon.
        Toki jos haluaa levittää käsityksiään siitä ketkä ovat hathaoppisia ja niputtaa uskovia yhdeksi massaksi, siitäpä sitten vaan. Areena on auki.
        PS. Ovatko kaikki luterilaisuuspalstalla kirjoittavat ilkeitä, koska jokunen on?

        Minä muistan hyvin kokemukseni helluntailaisuudessa jo vuosia sitten. Saarnaaja tuli kysymään kokouksen jälkeen minulta olinko uskossa. Sanoin olleeni uskossa lapsesta asti ja että minut on kastettu luterilaisessa kirkossa. Hän raivostui ja sanoi että riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Miksi helluntailaiset vihaavat luterilaisuutta ja luterilaista kirkkoa? Oma kokemukseni ei ole suinkaan ainoa.


      • tämä.on.totta
        minun.kokemukseni kirjoitti:

        Minä muistan hyvin kokemukseni helluntailaisuudessa jo vuosia sitten. Saarnaaja tuli kysymään kokouksen jälkeen minulta olinko uskossa. Sanoin olleeni uskossa lapsesta asti ja että minut on kastettu luterilaisessa kirkossa. Hän raivostui ja sanoi että riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Miksi helluntailaiset vihaavat luterilaisuutta ja luterilaista kirkkoa? Oma kokemukseni ei ole suinkaan ainoa.

        Kirkon viidesläiset pitävät mielellään yhteisiä tilaisuuksia mm. vapaakirkon ja helluntailaisten kanssa. Sehän sopii hyvin. Heidän dogmatiikkansahan on hyvin samanlainen. Lestaadiolaisia tai körttejä ei sen sijaan saisi kyseisiin pippaloihin kirveelläkään eikä päinvastoin. Se siitä kristittyjen välisestä yhteydestä.


      • minun.kokemukseni kirjoitti:

        Minä muistan hyvin kokemukseni helluntailaisuudessa jo vuosia sitten. Saarnaaja tuli kysymään kokouksen jälkeen minulta olinko uskossa. Sanoin olleeni uskossa lapsesta asti ja että minut on kastettu luterilaisessa kirkossa. Hän raivostui ja sanoi että riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Miksi helluntailaiset vihaavat luterilaisuutta ja luterilaista kirkkoa? Oma kokemukseni ei ole suinkaan ainoa.

        Myös minulla on vastaavanlaisia kokemuksia. Ajattelen kuitenkin niin, että tuo kertoo siitä yksittäisestä ihmisestä ja hänen vuorovaikutustaidoistaan, ei koko siitä yhteisöstä johon hän kuuluu. Minulla on hyviä kokemuksia eri seurakuntalaisiat ja eri kirkkokuntaan kuuluvista ja niitä on paljon enemmän kuin näitä tylyjä kohtaamisia. kaikki eivät ole yhtä taitavia kohtaamaan toista ihmistä, se ei kuitenkaan ole mielestäni oikea peruste ajatella koko yhteisön ajattelevan samoin.


      • evl
        tämä.on.totta kirjoitti:

        Kirkon viidesläiset pitävät mielellään yhteisiä tilaisuuksia mm. vapaakirkon ja helluntailaisten kanssa. Sehän sopii hyvin. Heidän dogmatiikkansahan on hyvin samanlainen. Lestaadiolaisia tai körttejä ei sen sijaan saisi kyseisiin pippaloihin kirveelläkään eikä päinvastoin. Se siitä kristittyjen välisestä yhteydestä.

        Minun juureni ovat vankasti luterilaisuudessa. En tuomitse kuitenkaan muita eri tavalla uskovia. Minulla on ystäviä myös Jehovantodistajissa. Olen tuntenut myös vapaiden suuntien jäseniä.
        Aikaisemmin minua loukkasi se että he eivät pitäneet minua uskovana kristittynä. Tänään minulle on samantekevää minä he minua pitävät. Olen onnellinen siitä että minut on kastettu ja olen siinä lapsenuskossani minkä olen lapsesta asti saanut.


      • minun.kokemukseni kirjoitti:

        Minä muistan hyvin kokemukseni helluntailaisuudessa jo vuosia sitten. Saarnaaja tuli kysymään kokouksen jälkeen minulta olinko uskossa. Sanoin olleeni uskossa lapsesta asti ja että minut on kastettu luterilaisessa kirkossa. Hän raivostui ja sanoi että riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Miksi helluntailaiset vihaavat luterilaisuutta ja luterilaista kirkkoa? Oma kokemukseni ei ole suinkaan ainoa.

        Tuonkaltainen toisen uskon väheksyminen ei ole sopivaa. Tuollaista on valitettavasti tapahtunut ja tapahtuu varmasti aika ajoin edelleen. Uskovilta puuttuu usein taidollisuutta ilmaista asiansa.

        Itse en pidä kovaäänisistä mesoamissaarnoista, joissa saarnaaja tuntuu syyllistävän melkein kaikki muut paitsi itsensä. Rauhallisella, rakentavalla tavalla pidetty puhe, jossa mainitaan esim. "puhun ennen kaikkea itselleni", antaa huomattavasti paremman lähtökohdan niihinkin aiheisiin, joissa kuulija kokee olevansa parannuksen paikalla.


      • Eenokki12
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kuuntele tai lue sinä minua. Olen vapislainen, en pidä luterilaisia harhaoppisina. Minun kaltaisiani on tässä ketjussa toinenkin ja tunnen monta vapislaista, jotka ajattelevat samoin kuin minä. Yleistäminen on aina epäreilua, eikä koskaan totuus.

        Minusta sinä olet nainen johon saatana on verhoutuneena eksyttämään valituita. Kiellät arvostelemasta oppeja ja henkiä jotka opettavat vääriä oppeja. Sellaisia ovat uudesti kastetut ja monet muut esim. suomen homokirkko. Jo nämä lopun ajan laulut hempukoiden kidasta erottavat uskon yhteyden. Ovat ilmeisesti jonkun muun suulla sanottuna lopun ajan perseilijöitä.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Minusta sinä olet nainen johon saatana on verhoutuneena eksyttämään valituita. Kiellät arvostelemasta oppeja ja henkiä jotka opettavat vääriä oppeja. Sellaisia ovat uudesti kastetut ja monet muut esim. suomen homokirkko. Jo nämä lopun ajan laulut hempukoiden kidasta erottavat uskon yhteyden. Ovat ilmeisesti jonkun muun suulla sanottuna lopun ajan perseilijöitä.

        Ajatteletko todella tämänkin törkykirjoituksesi olevan Jumalalle mieluisaa tekstiä? Voi voi...


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Minusta sinä olet nainen johon saatana on verhoutuneena eksyttämään valituita. Kiellät arvostelemasta oppeja ja henkiä jotka opettavat vääriä oppeja. Sellaisia ovat uudesti kastetut ja monet muut esim. suomen homokirkko. Jo nämä lopun ajan laulut hempukoiden kidasta erottavat uskon yhteyden. Ovat ilmeisesti jonkun muun suulla sanottuna lopun ajan perseilijöitä.

        Kuten sanoin, ei tarvitse mennä tätä palstaa pidemmälle....


      • Eenokki12
        Tipale kirjoitti:

        Ajatteletko todella tämänkin törkykirjoituksesi olevan Jumalalle mieluisaa tekstiä? Voi voi...

        Ei sinun jumalallesi saatanalle sinä kun pidät oikeana jumalisuutta ja oppia jota saatana haluaa.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Ei sinun jumalallesi saatanalle sinä kun pidät oikeana jumalisuutta ja oppia jota saatana haluaa.

        voi sinua raukkaa


      • tämä.on.totta kirjoitti:

        Kirkon viidesläiset pitävät mielellään yhteisiä tilaisuuksia mm. vapaakirkon ja helluntailaisten kanssa. Sehän sopii hyvin. Heidän dogmatiikkansahan on hyvin samanlainen. Lestaadiolaisia tai körttejä ei sen sijaan saisi kyseisiin pippaloihin kirveelläkään eikä päinvastoin. Se siitä kristittyjen välisestä yhteydestä.

        Totta on että viidesläiset on ainoa herätysliike joka pitää yhteistilaisuuksia vapaitten suuntien kanssa. kaikki vanhat neljä herätysliikettä:

        Rukoilevaisuus
        Lestadiolaisuus
        Evankelisuus
        Körttiläisyys

        kavahtavat sellaisten järjestämistä. Viidesläisyys onkin nuorin herätysliikkeistä, 60 -luvulla syntynyt. Viidesläiset pitävät usein itseään vanhojen herätysliikkeitten näyn jatkajana mutta VAIN viidesläisillä on yhteisiä oppeja vapaitten suuntien kanssa kuten tuhatvuotisvaltakuntaoppi, karismaattiset opit, opillinen väljähtäminen/yhteiskristillisyys, ratkaisuoppi, jne.

        Tässä suhteessa ainakin vanhassa vara parempi.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Minusta sinä olet nainen johon saatana on verhoutuneena eksyttämään valituita. Kiellät arvostelemasta oppeja ja henkiä jotka opettavat vääriä oppeja. Sellaisia ovat uudesti kastetut ja monet muut esim. suomen homokirkko. Jo nämä lopun ajan laulut hempukoiden kidasta erottavat uskon yhteyden. Ovat ilmeisesti jonkun muun suulla sanottuna lopun ajan perseilijöitä.

        Olipas taas kovasti "kristillistä" tekstiä. :(


    • En oikein ymmärrä mitä sanot. Eivätkö armolahjat siis enää ole todellisia? Pitääkö kielillä puhuvaa epäillä huijariksi?

      • "Pitääkö kielillä puhuvaa epäillä huijariksi?"

        >>> On vakavia syitä epäillä. Ensinnäkin kun otetaan huomioon että kielilläpuhumista tapahtuu pääasiallisesti siellä missä esiintyy väärää ja hurmahenkistä opetusta asiasta. Toiseksi sitä näissä samoissa yhteisöissä opetetaan että KAIKKIEN tulee puhua kielillä. Kolmanneksi tätä "kielilläpuhumista" harjoitellaan mekaamisesti yrittämällä saada nopella vieraan kielen puutteellisella puhumisella kieli-solmuun periaatten kautta. Lapsiakin opetetaan tällä tavalla. Neljänneksi nämä yhteisöt joissa kielillä tavallisesti puhutaan, eivät ole raitiistia uskon asioista opettavia vaan synergistejä, hurmahenkiä, uudestikastajia yms.

        Jos joku siis väittää puhuvansa kielillä ja sen olevan Jumalasta, on muutama tärkeä asia jolla sen aitoutta voi koetella:

        1.) Jos puhuja on omaksunut vapaitten suuntien tai karismaatikkojen opi armolahjoista -feikkiä!

        2.) Jos puhuja on jäsenenä em. yhetisöissä -feikkiä!

        3.) Jos puhuminen ei ole olemassaolevaa kieltä -feikkiä!

        4.) Jos puheen sisältö ei ole tajuttavaa -feikkiä!

        5.) Jos puhuja väittää puhuvansa "muinaisia- tai enkelien kieliä" -feikkiä!

        6.) Jos puheen sisältö ei ole Jumalasanan mukaista -feikkiä!

        7.) Jos puheen sisältö ei ole Jumalann tekojen ylistämistä tai järjellistä rukousta -feikkiä!

        8.) Siansaksan mongertaminen-feikkiä!


      • EvLut kirjoitti:

        "Pitääkö kielillä puhuvaa epäillä huijariksi?"

        >>> On vakavia syitä epäillä. Ensinnäkin kun otetaan huomioon että kielilläpuhumista tapahtuu pääasiallisesti siellä missä esiintyy väärää ja hurmahenkistä opetusta asiasta. Toiseksi sitä näissä samoissa yhteisöissä opetetaan että KAIKKIEN tulee puhua kielillä. Kolmanneksi tätä "kielilläpuhumista" harjoitellaan mekaamisesti yrittämällä saada nopella vieraan kielen puutteellisella puhumisella kieli-solmuun periaatten kautta. Lapsiakin opetetaan tällä tavalla. Neljänneksi nämä yhteisöt joissa kielillä tavallisesti puhutaan, eivät ole raitiistia uskon asioista opettavia vaan synergistejä, hurmahenkiä, uudestikastajia yms.

        Jos joku siis väittää puhuvansa kielillä ja sen olevan Jumalasta, on muutama tärkeä asia jolla sen aitoutta voi koetella:

        1.) Jos puhuja on omaksunut vapaitten suuntien tai karismaatikkojen opi armolahjoista -feikkiä!

        2.) Jos puhuja on jäsenenä em. yhetisöissä -feikkiä!

        3.) Jos puhuminen ei ole olemassaolevaa kieltä -feikkiä!

        4.) Jos puheen sisältö ei ole tajuttavaa -feikkiä!

        5.) Jos puhuja väittää puhuvansa "muinaisia- tai enkelien kieliä" -feikkiä!

        6.) Jos puheen sisältö ei ole Jumalasanan mukaista -feikkiä!

        7.) Jos puheen sisältö ei ole Jumalann tekojen ylistämistä tai järjellistä rukousta -feikkiä!

        8.) Siansaksan mongertaminen-feikkiä!

        " Jos puhuja on jäsenenä em. yhetisöissä -feikkiä!"

        On sinulla otsaa, Pyhän Hengen pilkkaamistakaan et pelkää, Kyllä kielilläpuhumista esiintyy kaikissa uuudestisyntyneiden yhteisöissä, ei pelkästään väärässä hengessä olevissa. Meidänkin seurakunnassamme useilla on kielillä puhumisen armolahja. Itselläni ei ole, muttei kukaan seurakunnassa ole sen takia koskaan uskoani epäillyt, tai yrittänyt "pumpata" kielilläpuhumista. Jokaisella on ne armolahjat, jotka Herra hänelle antaa.


      • Eenokki12
        Tipale kirjoitti:

        " Jos puhuja on jäsenenä em. yhetisöissä -feikkiä!"

        On sinulla otsaa, Pyhän Hengen pilkkaamistakaan et pelkää, Kyllä kielilläpuhumista esiintyy kaikissa uuudestisyntyneiden yhteisöissä, ei pelkästään väärässä hengessä olevissa. Meidänkin seurakunnassamme useilla on kielillä puhumisen armolahja. Itselläni ei ole, muttei kukaan seurakunnassa ole sen takia koskaan uskoani epäillyt, tai yrittänyt "pumpata" kielilläpuhumista. Jokaisella on ne armolahjat, jotka Herra hänelle antaa.

        Luetteloi nämä yhteisöt niin päästään sisälle asiaan todisteiden kautta.


      • Tipale kirjoitti:

        " Jos puhuja on jäsenenä em. yhetisöissä -feikkiä!"

        On sinulla otsaa, Pyhän Hengen pilkkaamistakaan et pelkää, Kyllä kielilläpuhumista esiintyy kaikissa uuudestisyntyneiden yhteisöissä, ei pelkästään väärässä hengessä olevissa. Meidänkin seurakunnassamme useilla on kielillä puhumisen armolahja. Itselläni ei ole, muttei kukaan seurakunnassa ole sen takia koskaan uskoani epäillyt, tai yrittänyt "pumpata" kielilläpuhumista. Jokaisella on ne armolahjat, jotka Herra hänelle antaa.

        Tähän saakka omat kokemukseni kyllä puhuvat sen puolesta, että enemmän taitaa olla muotijuttu tuo kielillä puhuminen....


    • Niin, "onko Kristus jaettu"? Kyllä sitä apostolienkin aikaan kinasteltiin oikeasta uskosta, kasteesta sun muusta, mutta Paavali paheksui sitä.
      Meidäthän kehoitettiin olemaan yksimielisiä mitä Jeesyukseen tulee. Millaisen kuvan se antaa uskovista, jos uskovatkin riitelevät keskenään. Ei se riiteleminen ainakaan vie ketään lähemmäksi Jumalaa. Meidän on kehoitettu julistamaan evankeliumia ristiin naulitusta Jeesuksesta, ei kinastelemaan siitä kenen tapa uskoa on oikea.

      raamattu.fi/1933,38/1Kor.1.html

      • Näissäkin asioissa on hyvä tukeutua Raamatun sanaan ja sen ohjaukseen, näin esim. Paavali opasti.

        Kor. 12:
        4 Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. 5 Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. 6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. 7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. 8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, 9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, 10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. 11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.


    • kristitty_mies

      Minua on haukuttu uskovien toimesta liberaaliksi, ateistiksi ja homoksi. En ole ateisti enkä homokaan vaikka minulla onkin ystäviä myös heidän joukoistaan. Ateisteissa on tosi fiksuja ihmisiä, samoin seksuaalisissa vähemmistöissä. Olenko sitten liberaali? Itse sanon itseäni kristityksi. Otan todesta myös nykyaikaisen raamatuntutkimuksen tulokset ja minulla on järki päässä ja käytän omaatuntoani eettisissä kysymyksissä.

      • Kyllä sinä olet tuon yllä olevan "tunnustuksesi" perusteella liberaali. Et siis ole Jumalan sanaan-, vaan enemmän omaan järkeesi ja ihmisten mielipiteisiin uskova.

        Miksi ihmisten mielipiteet ovat sinulle tärkeämpiä kuin Raamatun todistus?


      • kristitty_mies
        EvLut kirjoitti:

        Kyllä sinä olet tuon yllä olevan "tunnustuksesi" perusteella liberaali. Et siis ole Jumalan sanaan-, vaan enemmän omaan järkeesi ja ihmisten mielipiteisiin uskova.

        Miksi ihmisten mielipiteet ovat sinulle tärkeämpiä kuin Raamatun todistus?

        Uskonelämäni kristittynä perustan saamaani kristillisen kirkon opetukseen, Raamattuun, Katekismukseen ja kaikkeen muuhunkin tietolähteeseen mitä kristinuskosta on saatavilla myös varhaiskristillisiin lähteisiin. Käytän tässä tietysti omaa järkeäni ja omaatuntoani apuna. Saat toki nimittää minua miksi haluat.


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Uskonelämäni kristittynä perustan saamaani kristillisen kirkon opetukseen, Raamattuun, Katekismukseen ja kaikkeen muuhunkin tietolähteeseen mitä kristinuskosta on saatavilla myös varhaiskristillisiin lähteisiin. Käytän tässä tietysti omaa järkeäni ja omaatuntoani apuna. Saat toki nimittää minua miksi haluat.

        Onko sinulla henkilökohtainen suhde Jeesukseen?


      • kristitty_mies
        PuhuvaAasi kirjoitti:

        Onko sinulla henkilökohtainen suhde Jeesukseen?

        Usko on hyvin henkilökohtainen asia myös minulle.


      • multinikkille
        kristitty_mies kirjoitti:

        Usko on hyvin henkilökohtainen asia myös minulle.

        Eli sinulla ei ole henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen, evl. Tämä on tullut selväksi jo aikaisemminkin.


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Uskonelämäni kristittynä perustan saamaani kristillisen kirkon opetukseen, Raamattuun, Katekismukseen ja kaikkeen muuhunkin tietolähteeseen mitä kristinuskosta on saatavilla myös varhaiskristillisiin lähteisiin. Käytän tässä tietysti omaa järkeäni ja omaatuntoani apuna. Saat toki nimittää minua miksi haluat.

        Et sinä perusta Raamattuun etkä Katekismukseen jos otat todesta nykyaikaisen raamatuntutkimuksen tulokset

        . Miksi yrität valehdella asioita jotka eivät ole totta?


      • EvLut kirjoitti:

        Et sinä perusta Raamattuun etkä Katekismukseen jos otat todesta nykyaikaisen raamatuntutkimuksen tulokset

        . Miksi yrität valehdella asioita jotka eivät ole totta?

        Ja monella nikillä tässäkin ketjussa 🤗


      • Eenokki12
        kristitty_mies kirjoitti:

        Uskonelämäni kristittynä perustan saamaani kristillisen kirkon opetukseen, Raamattuun, Katekismukseen ja kaikkeen muuhunkin tietolähteeseen mitä kristinuskosta on saatavilla myös varhaiskristillisiin lähteisiin. Käytän tässä tietysti omaa järkeäni ja omaatuntoani apuna. Saat toki nimittää minua miksi haluat.

        Uskoon liittyvissä asioissa järki omassatunnossa on perkele ja se näyttää olevan sinun kanssasi myös rakastamiesi homojen kanssa. Homokirkolta olet saanut opetuksen et lutherilaisuudesta, et myöskään Raamatusta.


      • " Itse sanon itseäni kristityksi. Otan todesta myös nykyaikaisen raamatuntutkimuksen tulokset ja minulla on järki päässä ja käytän omaatuntoani eettisissä kysymyksissä. "

        Silloin sinä olet kristitty kun sen julkisesti tunnustat. Ja jokainen saa käyttää niitä järjejen lahjojaan, joita on saanut.

        Ikävää vain on kohdata joidenkin uskovien halveksuva suhtautuminen, mutta kyllä senkin kestää.


    • Täällä on nyt taas varsin monenlaisia mielipiteitä mutta nähdäkseni melkein kaikkea lausuttua yhdistää yksi asia = nimittäin jonkinasteinen liberaalisuus.

      Tarkoitan sitä että ollaan tultu aikaan jossa ei enää ole "sopivaa" esittää oppituomioita toisuskoisista, vaan pikemminkin se koetaan vastenmieliseksi ja koetetaan kieltää leimaamalla se "rakastamattomuudeksi". Tämähän on nykyajan henki. On sitten toisaalta monenkarvaista liberaalia, koska yksi liberaali ajattelee yhtä, mutta toinen jo toista, eikä liberaaliteologisen asenteen omaksuneiden keskuudessa todellisuudessa olekaan mitään yhteistä uskonnäkemystä vaan se on oikeastaan joukko epämääräistä uskonnollista sekaannusta.


      Ymmärrän että nykyajan ihmiselle on siten vaikeaa tavoittaa sitä henkeä joka Raamatussa on vahvana joka sanoo: "harhaoppista ihmistä karta", -joka käskee valvomaan opillisissa asioissa, joka sanoo vähäisenkin hapatuksen pitämän perata pois, joka käskee erottamaan yhteydestä harhaoppien ja eriseurojen levittäjät, ja joka niin vahvoin sanoin ja monin todistuksin kieltää yhteydenpitämisen toisuskoisten kanssa. Raamatullisuus ei todella ole meidän aikanamme suosittua. se vaatii luopumaan jostain, ojentautumaan muun kuin oman ymmärryksen jälkeen, ja sehän ei liberaaleille kelpaa. Sitä vastaan huudetaan.


      Jos nyt jätetään ulkopuolelle epäuskoinen liberaalisuus ja keskitytään pelkkään uskovaisten keskuudessa esiintyvää hienompaan lajiin liberaalisuutta (=nimittäin yhteiskristillisyyteen), niin havaitaan että on syntynyt jonkinlainen "yleisprotestanttinen" harhauni jossa kuvitellaan lähes koko muun kristikunnan olevan yhdessä rintamassa paavilaisuutta ja sen karkeimpia väärinkäytöksiä vastaan. Tämä on kuitenin pelkkä toiveuni. Emme me protestantit ole "yhtä". Edes uskoontulemiskokemuksen ympärille ei tällaista yhteyttä voi ripustaa sillä se on ihmistekoinen yhteys jollei ole yhteistä uskoa.



      Jeesus opetti että he "YHTÄ" olisivat, -siis yhtä mieltä, yksi sielu, yksi ruumis, yksi mieli, yksi oppi, yksi tunnustus. Jeesus ei siis opettanut että he "YHDESSÄ" olisivat (opillisista eroista huolimatta) -vaan että he olisivat YHTÄ opillisesti, rakkaudessa keskenään ilman eripuria, ilman lahkoja ja eriseuroja, siis ne jotka jakavat osallisuuden oikeaan raamatullisees kristinoppiin.

      On turhaa, mileltöntä ja perustetonta kuvuitella että tällainen yhteys voisi olla mahdollista esim. luterilaisten ja vapaitten suuntien kesken. Syy on siinä että jo meidän esivanhempamme ovat todenneet sen mahdottomaksi molemminpuolin. Kun uskonpuhdistusliike syntyi, saivat hurmahenget myös tuulta siipiensä alle ja nousivat esille ikäänkuin Lutherin "peesissä". Tuolloin esin nousseet uudestikastajaliikkeet, sakramentinhalveksijat ja hurmahenget ovat nykyaikaisten vapaitten suuntien esi-isiä ja alkujuuri. Jo he itse katsoivat että opilliset erot heidän ja oikein uskovien välillä ovat niin suuret etteivät he voineet katsoa kuuluvansa oikein uskovaan kirkkoon vaan perustivat omia lahkojansa.

      Myös meidän aikanamme on käyty opillisia keskusteluita mm. vapaitten suuntien kanssa ja etsitty yhteisiä yhtymäkohtia. Tästä on olemassa kirjallisuuttakin. Meitä paljon edistyneemmät teologit ovat molemmin puiolin aitaa todenneet ettei teologisia edellytyksiä yhdessä olemiselle vaan ole ole ja kyllä sen jokainen itselleen rehellinen ihminen joutuu myöntämäänkin.

      Kaiken edellä todetun johdosta kaikenlainen ekumkenia ja etenkin YHTEISKRISTILLISYYS on suljettu kokonaan pois. Yhteiskristillisyys, samoin kuin ekumeeninen liikekin perustuu siihen harhaluuloon että opilliset eroavuudet eivät ole tärkeitä, että ne voidaan sivuuttaa ja lakaista maton alle esim. kysymykset vanhurskauttamisopista, vapaasta tahdosta, sakramenteista, eskatologiasta, Jumalan sanasta jne.

      Nämähän ovat elintärkeitä kysymyksiä. Nykyaikainen "yhteiskristitty" on hyvin taipuvainen hengelliseen vilpillisyyteen.

      -----------------------------------

      Paavali sanoo niille jotka ovat totuuden tulleet tuntemaan: "Pysy kiinni siinä minkä olet oppinut"!

      Epäuskon apostolit kehoittavat luopumaan siitä ja pitämään yhtä, eli lakaisemaan maton alle kaiken erottavan tai vaikenemaan siitä.

      • "On turhaa, mileltöntä ja perustetonta kuvuitella että tällainen yhteys voisi olla mahdollista esim. luterilaisten ja vapaitten suuntien kesken"

        Aiotko samaan taivaaseen meidän kanssamme kuitenkin mahtua?


      • Tipale kirjoitti:

        "On turhaa, mileltöntä ja perustetonta kuvuitella että tällainen yhteys voisi olla mahdollista esim. luterilaisten ja vapaitten suuntien kesken"

        Aiotko samaan taivaaseen meidän kanssamme kuitenkin mahtua?

        Asiaton ja pahantahtoinen kysymys.


      • näin.sen.näen
        Tipale kirjoitti:

        "On turhaa, mileltöntä ja perustetonta kuvuitella että tällainen yhteys voisi olla mahdollista esim. luterilaisten ja vapaitten suuntien kesken"

        Aiotko samaan taivaaseen meidän kanssamme kuitenkin mahtua?

        Ehkä tuonpuoleisuudessa on erilaiset kriteerit sijoituspaikkojen suhteen. Eri mieltä saamme olla ja kriittisiä niin vapaita suuntia kuin luterilaisuuttakin kohtaan. Ymmärrämme asioita eri tavalla. Se on pelkästään rikkaus, ei rasite.


      • Tällainen arvostelukin pitäisi tapahtua Jumalan sanan kautta, ei oman taustan perinteen pohjalta, pitäisi puhua siitä noudatetaanko raamatun sanaa vai ei, ylpeilyyn ei minusta kellään ole varaa. Harhaopin periaate on minusta se että luovutaan Raamatun sanan opetuksesta.


      • EvLut kirjoitti:

        Asiaton ja pahantahtoinen kysymys.

        Miksi sinä luulet olevasi parempi kuin Jeesuksen omat vapaissa suunnissa?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tällainen arvostelukin pitäisi tapahtua Jumalan sanan kautta, ei oman taustan perinteen pohjalta, pitäisi puhua siitä noudatetaanko raamatun sanaa vai ei, ylpeilyyn ei minusta kellään ole varaa. Harhaopin periaate on minusta se että luovutaan Raamatun sanan opetuksesta.

        Juuri näin!


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Miksi sinä luulet olevasi parempi kuin Jeesuksen omat vapaissa suunnissa?

        Muista 8. käsky!


      • EvLut kirjoitti:

        Juuri näin!

        No sittenhän olemme samaa mieltä.


      • EvLut kirjoitti:

        Muista 8. käsky!

        Muistan. Sinä kuitenkin tunnet ylemmyyttä kuten sanoin. Aloituksesi on jopa vihamielinen.


      • olkaamme.rehellisiä
        ArtoTTT kirjoitti:

        Tällainen arvostelukin pitäisi tapahtua Jumalan sanan kautta, ei oman taustan perinteen pohjalta, pitäisi puhua siitä noudatetaanko raamatun sanaa vai ei, ylpeilyyn ei minusta kellään ole varaa. Harhaopin periaate on minusta se että luovutaan Raamatun sanan opetuksesta.

        Raamatun sanasta ei ole luovuttu, mutta sitä ymmärretään eri porukoissa eri tavalla.


      • olkaamme.rehellisiä kirjoitti:

        Raamatun sanasta ei ole luovuttu, mutta sitä ymmärretään eri porukoissa eri tavalla.

        Raamatun sanasta luovutaan silloin kun uskotaan tai opetetaan sen ilmoitusta vstaan.

        Riippumatta siitä miten hyvässä ja vilpittömässä uskossa se tapahtuu.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Muistan. Sinä kuitenkin tunnet ylemmyyttä kuten sanoin. Aloituksesi on jopa vihamielinen.

        Muista 8. käsky!


      • EvLut kirjoitti:

        Muista 8. käsky!

        Et pysty enää muuttamaan kirjoitustasi.


      • kui2

        No paljonko luulet koko kristikunnasta olevan niitä, "oikeita uskovia" joihin itsesi alituiseen korotat -tietenkin just itsesi sehän jos mikään on inhimillistä että mä, mä, Mä jne.

        Niin paljonko luulet loppupeleissä maailmassa olevan ihmisiä jotka tasan tarkkaan hiuskarvaa myöten käsittävät ja uskovat kristinuskoon juuri Samoin kuin Sinä? Paljonko Ev.lut.

        Koko ajanhan sinä toistat että sinä yksin olet nyt, aina ja iankaikkisesti oikeassa joka ikisessä asiassa mitä uskomiseen tulee sekä ylivertainen, aamen!

        Oletkohan sinä muillakin elämänalueilla samanlainen besserwisser ja päällepäsmäri?

        P.s. Se Lutherkin lienee ollut vain ihminen, kuullosta kuin unohtaisit sen kokonaan, vai onko kaikki oikein mitä Lutherin kirjoihin on kirjattu - eihän hänkään nyt sentään mikään jumala ollut, sitä tarkoitan. Eikö hän itsekin sanonut "ettei hän kenenkään puolesta kuollut ole" kun ihmiset innostuivat oikein kovasti hyörimään.., tuon kommentin kuulin hänen sanoneen kun äskettäin kuuntelin ohjelmaa Lutherin elämästä ja reformaatiosta


      • !!!!!!!! !! !! !


      • Tipale kirjoitti:

        "On turhaa, mileltöntä ja perustetonta kuvuitella että tällainen yhteys voisi olla mahdollista esim. luterilaisten ja vapaitten suuntien kesken"

        Aiotko samaan taivaaseen meidän kanssamme kuitenkin mahtua?

        Mitä sinä pidät siitä, että Eerika julistaa täällä homouden, samaa sukupuolta olevien avioliittojen ja sukupuolenvaihdosten puolesta?


      • Eenokki12
        EvLut kirjoitti:

        Raamatun sanasta luovutaan silloin kun uskotaan tai opetetaan sen ilmoitusta vstaan.

        Riippumatta siitä miten hyvässä ja vilpittömässä uskossa se tapahtuu.

        On aivan turha molottaa uudesti syntymisestä, ja tekeytyä herran omiksi kun se uskokin opin ohella on lähtöisin sieltä syvältä. Teidän tulee tallata jumalattomat. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan. En ole koskaan teitä tuntenut. Lahkot eivät peri Jumalan valtakuntaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mitä sinä pidät siitä, että Eerika julistaa täällä homouden, samaa sukupuolta olevien avioliittojen ja sukupuolenvaihdosten puolesta?

        Liioittelet aika tavalla, mitä Eerika on kirjoittanut. Lisäksi jokaisella lienee vapaassa maassa oikeus kirjoittaa niin kuin tahtoo, eikä hän ole väittänyt samaa sukupuolta olevien liittojen olevan vapaakirkon avioliittokäsityksen mukaisia.


      • Tipale kirjoitti:

        Liioittelet aika tavalla, mitä Eerika on kirjoittanut. Lisäksi jokaisella lienee vapaassa maassa oikeus kirjoittaa niin kuin tahtoo, eikä hän ole väittänyt samaa sukupuolta olevien liittojen olevan vapaakirkon avioliittokäsityksen mukaisia.

        Luehan uudelleen mitä sinulta kysyin ja vastaa siihen.

        Mitä sinä pidät siitä, että Eerika julistaa täällä homouden, samaa sukupuolta olevien avioliittojen ja sukupuolenvaihdosten puolesta?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Luehan uudelleen mitä sinulta kysyin ja vastaa siihen.

        Mitä sinä pidät siitä, että Eerika julistaa täällä homouden, samaa sukupuolta olevien avioliittojen ja sukupuolenvaihdosten puolesta?

        Ensinnäkin: en ole huomannut mainitsemasi kaltaisia kirjoituksia. Ettet vaan anna väärää todistusta lähimmäisestäsi?
        Toiseksi: mitä se minulle kuuluu, mitä joku kirjoittaa.
        Kolmanneksi: homoudesta on tehty uskovien keskuudessa joku "ainoa todellinen synti", vaikka Raamatussa mainitaan monia muitakin syntejä, joista olisi tehtävä parannusta, kuten esim. vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus ja kateus (,Gal. 5:19-21) sekä rivoudet, typerät jutut, kaksimielisyydet ja ahneus (Efes. 5:4-5)


      • Tipale kirjoitti:

        Ensinnäkin: en ole huomannut mainitsemasi kaltaisia kirjoituksia. Ettet vaan anna väärää todistusta lähimmäisestäsi?
        Toiseksi: mitä se minulle kuuluu, mitä joku kirjoittaa.
        Kolmanneksi: homoudesta on tehty uskovien keskuudessa joku "ainoa todellinen synti", vaikka Raamatussa mainitaan monia muitakin syntejä, joista olisi tehtävä parannusta, kuten esim. vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus ja kateus (,Gal. 5:19-21) sekä rivoudet, typerät jutut, kaksimielisyydet ja ahneus (Efes. 5:4-5)

        Sinullahan on sitten harvinaisen selektiivinen lukutaito 🤗

        Miksi sitten olet tällä palstalla jos sinulle ei kuulu mitä täällä kirjoitetaan?

        Kyllä minä tiedän nuo muutkin synnit mutta Eerika puolustaa vain noita kahta joista sinulta kysyin.

        Te kaksi taidattekin olla aivan jotain leikkivapislaisia koska olette kieroja kuin korkkiruuvit ja suojelette toistenne Jumalan sanaa vastaan puhumista.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinullahan on sitten harvinaisen selektiivinen lukutaito 🤗

        Miksi sitten olet tällä palstalla jos sinulle ei kuulu mitä täällä kirjoitetaan?

        Kyllä minä tiedän nuo muutkin synnit mutta Eerika puolustaa vain noita kahta joista sinulta kysyin.

        Te kaksi taidattekin olla aivan jotain leikkivapislaisia koska olette kieroja kuin korkkiruuvit ja suojelette toistenne Jumalan sanaa vastaan puhumista.

        "Kyllä minä tiedän nuo muutkin synnit mutta Eerika puolustaa vain noita kahta joista sinulta kysyin."

        Eivätkä nämä muut mainitsemani synnit aiheuta ninkäänlaista pistosta sydämessäsi?


      • Tipale kirjoitti:

        "Kyllä minä tiedän nuo muutkin synnit mutta Eerika puolustaa vain noita kahta joista sinulta kysyin."

        Eivätkä nämä muut mainitsemani synnit aiheuta ninkäänlaista pistosta sydämessäsi?

        Kuten sanoin niitä ei kukaan - edes Eerika - ole yrittänyt väittää Raamatun vastaisesti hyväksyttäviksi.


      • Tipale kirjoitti:

        Ensinnäkin: en ole huomannut mainitsemasi kaltaisia kirjoituksia. Ettet vaan anna väärää todistusta lähimmäisestäsi?
        Toiseksi: mitä se minulle kuuluu, mitä joku kirjoittaa.
        Kolmanneksi: homoudesta on tehty uskovien keskuudessa joku "ainoa todellinen synti", vaikka Raamatussa mainitaan monia muitakin syntejä, joista olisi tehtävä parannusta, kuten esim. vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus ja kateus (,Gal. 5:19-21) sekä rivoudet, typerät jutut, kaksimielisyydet ja ahneus (Efes. 5:4-5)

        ”Raamatussa mainitaan monia muitakin syntejä, joista olisi tehtävä parannusta, kuten esim. vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus ja kateus (,Gal. 5:19-21) sekä rivoudet, typerät jutut, kaksimielisyydet ja ahneus (Efes. 5:4-5)…”

        Jostain syystä näin ei vain ole. Joka surettaa monta kertaa. Jollain tapaa joillakin uskovilla on selektiivinen lukutaito, ja ehkä nuo synnit tulevat heitä liian lähelle? On helpompaa ohjata keskustelu toisaalle, jottei omakohtaisia syntejä tarvitse miettiä.


    • luterilainen.kristitty

      Aikaisemmin minulla ei ollut mitään kielteistä sanottavaa ns. vapaista suunnista. Vasta kun olin tutustunut kyseisiin liikkeisiin huomasin kuinka tuomitsemishaluisia ne olivat. Luterilaiset olivat heidän mielestään helvettiin menevää sakkia. Lapsena saamani kristillinen kastekaan ei ollut heidän mielestään kristillinen saatikka lapsenuskoni, mikä oli heidän mielestään riivaajien uskoa.

      • Minä kuulun Vapaakirkkoon, enkö ole koskaan tuominnut luterilaisia, vaikka olen itse käynyt uskovien kasteella, en kiistä luterilaisten kastekäsitystä, Tiedän monia vapislaisia, jotka eivät tuomitse luterilaista oppia. Toisaalta olen saanut lujaa "turpaani "luterilaisilta, mutta minulle ei tulisi mieleeni tuomita kaikkia luterilaisia sen mukaan. Yksi yhteinen Kristuksen kirkko, johon kuuluvat Kristuksen seuraajat.
        Ihan jokaisessa porukassa on kaikenlaisa uskovia. Joku on ihmissuhteissa taitavampi kuin joku toinen. Kristus on kuitenkin sama.


      • positiivinen.poikkeus
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minä kuulun Vapaakirkkoon, enkö ole koskaan tuominnut luterilaisia, vaikka olen itse käynyt uskovien kasteella, en kiistä luterilaisten kastekäsitystä, Tiedän monia vapislaisia, jotka eivät tuomitse luterilaista oppia. Toisaalta olen saanut lujaa "turpaani "luterilaisilta, mutta minulle ei tulisi mieleeni tuomita kaikkia luterilaisia sen mukaan. Yksi yhteinen Kristuksen kirkko, johon kuuluvat Kristuksen seuraajat.
        Ihan jokaisessa porukassa on kaikenlaisa uskovia. Joku on ihmissuhteissa taitavampi kuin joku toinen. Kristus on kuitenkin sama.

        Minusta sinä olet kyllä positiivinen poikkeus. Minulla ei ole vapislaisista paljoa hyvää sanottavaa. Kaikki kokemani vapislaiset ovat olleet ahdasmielisiä kiihkoilijoita.


      • positiivinen.poikkeus kirjoitti:

        Minusta sinä olet kyllä positiivinen poikkeus. Minulla ei ole vapislaisista paljoa hyvää sanottavaa. Kaikki kokemani vapislaiset ovat olleet ahdasmielisiä kiihkoilijoita.

        Niitä ahdasmielisiä kiihkoilijoita löytyy ihan joka porukasta. Toisaalta löytyy myös heitä, jotka rikkomisen sijaan rakentavat.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minä kuulun Vapaakirkkoon, enkö ole koskaan tuominnut luterilaisia, vaikka olen itse käynyt uskovien kasteella, en kiistä luterilaisten kastekäsitystä, Tiedän monia vapislaisia, jotka eivät tuomitse luterilaista oppia. Toisaalta olen saanut lujaa "turpaani "luterilaisilta, mutta minulle ei tulisi mieleeni tuomita kaikkia luterilaisia sen mukaan. Yksi yhteinen Kristuksen kirkko, johon kuuluvat Kristuksen seuraajat.
        Ihan jokaisessa porukassa on kaikenlaisa uskovia. Joku on ihmissuhteissa taitavampi kuin joku toinen. Kristus on kuitenkin sama.

        #Minä kuulun Vapaakirkkoon#

        Jaa, onko Vapaakirkko luopunut raamatullisesta miehen ja naisen avioliittokäsityksestä, En olisi millään uskonut?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Minä kuulun Vapaakirkkoon#

        Jaa, onko Vapaakirkko luopunut raamatullisesta miehen ja naisen avioliittokäsityksestä, En olisi millään uskonut?

        Vapaakirkon sivuilta löytyy tietoa Vapaakirkosta ja Vapaakirkon tunnustuksesta.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vapaakirkon sivuilta löytyy tietoa Vapaakirkosta ja Vapaakirkon tunnustuksesta.

        Minusta sinä teet karhunpalveluksen Vapaakirkolle julistamalla täällä väärää evankeliumia.
        Tietävätkö he siellä mitä touhuat täällä?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minusta sinä teet karhunpalveluksen Vapaakirkolle julistamalla täällä väärää evankeliumia.
        Tietävätkö he siellä mitä touhuat täällä?

        Tulee sama kysymys mieleen, oletko pastorille kertonut että teet "rakkauden" työtä edistämällä homouden hyväksyntää ja taistelemalla Raamatun sanasta kiinni pitäviä vastaan?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minusta sinä teet karhunpalveluksen Vapaakirkolle julistamalla täällä väärää evankeliumia.
        Tietävätkö he siellä mitä touhuat täällä?

        Sinä teet karhunpalveluksen kaikille uskovilla tästä maailman ääriin.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tulee sama kysymys mieleen, oletko pastorille kertonut että teet "rakkauden" työtä edistämällä homouden hyväksyntää ja taistelemalla Raamatun sanasta kiinni pitäviä vastaan?

        Ole hyvä, voit vapaasti mennä kertomaan...


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sinä teet karhunpalveluksen kaikille uskovilla tästä maailman ääriin.

        Silläkö, että sanon sinun julistavan väärää evankeliumia? 😳


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ole hyvä, voit vapaasti mennä kertomaan...

        No, kävin katsomassa Vapaakirkon sivuja, seuraavassa muutamia poimintoja sivuilta, ihan hyvän kuuloista asiaa, Sinä Eerika ilmeisesti katsot ettei sinun näistä linjauksista tarvitse välittää mitään???

        "Avioliittoa pidetään erottamattomana. Se rakentuu miehen ja naisen keskinäiseen rakkauteen ja valintaan. "

        "Vapaakirkon kanta avoliittoon on kielteinen. Se nähdään joko tietoisena tai tiedostamattomana vastuuttomuutena ja itsekkäänä pyrkimyksenä säilyttää vapaus uusien suhteiden solmimiseen. Vapaakirkko ei näe perusteita syntyneelle tavalle"

        "Raamattu tunnustetaan Pyhän Hengen johtamien ihmisten kirjoittamaksi. Siinä Jumala ilmoittaa itsensä ja pelastussuunnitelmansa ihmiselle. Raamatun ilmoitus on lopullinen ja täydellinen."

        "Oppi ja elämä perustuvat Raamatun sanaan. "


      • ArtoTTT kirjoitti:

        No, kävin katsomassa Vapaakirkon sivuja, seuraavassa muutamia poimintoja sivuilta, ihan hyvän kuuloista asiaa, Sinä Eerika ilmeisesti katsot ettei sinun näistä linjauksista tarvitse välittää mitään???

        "Avioliittoa pidetään erottamattomana. Se rakentuu miehen ja naisen keskinäiseen rakkauteen ja valintaan. "

        "Vapaakirkon kanta avoliittoon on kielteinen. Se nähdään joko tietoisena tai tiedostamattomana vastuuttomuutena ja itsekkäänä pyrkimyksenä säilyttää vapaus uusien suhteiden solmimiseen. Vapaakirkko ei näe perusteita syntyneelle tavalle"

        "Raamattu tunnustetaan Pyhän Hengen johtamien ihmisten kirjoittamaksi. Siinä Jumala ilmoittaa itsensä ja pelastussuunnitelmansa ihmiselle. Raamatun ilmoitus on lopullinen ja täydellinen."

        "Oppi ja elämä perustuvat Raamatun sanaan. "

        Minä kysyin asiaa kesällä Vapiksen sivuilla
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14882912/mika-vapiksen-kantan-homoseksiin-ja-asp-avikseen


      • hyvä.vastaus

      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä kysyin asiaa kesällä Vapiksen sivuilla
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14882912/mika-vapiksen-kantan-homoseksiin-ja-asp-avikseen

        Niinpä näkyi olevan selvä kanta. Koskeeko tämä Eerika sinua?

        "Suomen Vapaakirkko on ilmaissut oman avioliittonäkemyksensä yhdyskuntajärjestyksensä vihkimiseen liittyvässä pykälässä. Pykälän 49 otsikko on Avioliittoon vihkiminen ja teksti sanoo: ”Avioliittoon vihkiminen on toimitettava Vapaakirkon perinteen edellyttämällä tavalla miehen ja naisen välillä.”
        Tämä on yksi yhdyskuntajärjestyksen ilmaisemia vapaakirkollisia periaatteita, joihin jokainen seurakunta, varsinainen jäsen ja työntekijä on sitoutunut."


      • kerrotko.meille
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ole hyvä, voit vapaasti mennä kertomaan...

        Koskeeko tämä Eerika sinua?
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14882912/mika-vapiksen-kantan-homoseksiin-ja-asp-avikseen

        "Suomen Vapaakirkko on ilmaissut oman avioliittonäkemyksensä yhdyskuntajärjestyksensä vihkimiseen liittyvässä pykälässä. Pykälän 49 otsikko on Avioliittoon vihkiminen ja teksti sanoo: ”Avioliittoon vihkiminen on toimitettava Vapaakirkon perinteen edellyttämällä tavalla miehen ja naisen välillä.”
        Tämä on yksi yhdyskuntajärjestyksen ilmaisemia vapaakirkollisia periaatteita, joihin jokainen seurakunta, varsinainen jäsen ja työntekijä on sitoutunut."



      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kysyt sitä suomi24 sivuilla. Ajatteletko, että näillä sivuilla Vapaakirkon työntekijät vastaavat nimimerkillä?

        En kysynyt Vapaakirkon työntekijöiltä vaan vapaakirkollisilta yleensä. Sain jmmikkoselta asiallisen vastauksen.
        Miten sinä sovitat omat puheesi tuohon Vapaakirkon kantaan?


      • usko.vainen kirjoitti:

        En kysynyt Vapaakirkon työntekijöiltä vaan vapaakirkollisilta yleensä. Sain jmmikkoselta asiallisen vastauksen.
        Miten sinä sovitat omat puheesi tuohon Vapaakirkon kantaan?

        Tarkoitatko, että menemällä täällä vapiksen osioon, siellä vastaajat ovat vapislaisia, samoin kuin täällä vastaajat ovat luterilaisia?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että menemällä täällä vapiksen osioon, siellä vastaajat ovat vapislaisia, samoin kuin täällä vastaajat ovat luterilaisia?

        Nuo hänen linkittämänsä asiat ovat suoraan Vapiksen tunnustuksesta.
        Miten sinä sovitat omat puheesi tuohon Vapaakirkon kantaan?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Nuo hänen linkittämänsä asiat ovat suoraan Vapiksen tunnustuksesta.
        Miten sinä sovitat omat puheesi tuohon Vapaakirkon kantaan?

        Ei taida vastata mitään, tietääköhän Vapaakirkon pastorit että täällä yksi vapaa kirkon jäsen(mikäli nyt pitää paikkaansa) saattaa kirjoitella jopa 100 viestiä päivässä homoavioliittojen puolustamiseen, seurakunnan opetuksen vastaisesti. Mutta älä huoli Eerika, kantelu ei ole minun tehtäväni, mutta pitäisiköhän sinun silti miettiä, toimitko oikein tai edustatko oikealla tavalla omaa seurakuntaasi jos siihen kuulut, minusta tuntuu että pastorisi ei ehkä haluaisi että toimit noin ja vielä esiinnyt vapaakirkollisena. Ja lisäksi oletko ymmärtänyt kristinuskon periaatteet totaalisesti väärin. En halua olla ilkeä, mutta kyllä sinun pitäisi ihan oikeasti nyt miettiä mitä teet ja vaikka jutella siitä jonkun kanssa.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Ei taida vastata mitään, tietääköhän Vapaakirkon pastorit että täällä yksi vapaa kirkon jäsen(mikäli nyt pitää paikkaansa) saattaa kirjoitella jopa 100 viestiä päivässä homoavioliittojen puolustamiseen, seurakunnan opetuksen vastaisesti. Mutta älä huoli Eerika, kantelu ei ole minun tehtäväni, mutta pitäisiköhän sinun silti miettiä, toimitko oikein tai edustatko oikealla tavalla omaa seurakuntaasi jos siihen kuulut, minusta tuntuu että pastorisi ei ehkä haluaisi että toimit noin ja vielä esiinnyt vapaakirkollisena. Ja lisäksi oletko ymmärtänyt kristinuskon periaatteet totaalisesti väärin. En halua olla ilkeä, mutta kyllä sinun pitäisi ihan oikeasti nyt miettiä mitä teet ja vaikka jutella siitä jonkun kanssa.

        Joskus tällä kirjoitettiin, että Eerikan kuva on lähetetty Tampereen ja sen ympäristön Vapaakirkkoihin ja varoitettu hänestä.

        Ei Eerika kylläkään käy Vapaakirkossa koska aina niihin aikoihin (kuten muulloinkin) on tällä palstalla kirjoittamassa.


      • Pitäisiköhän herrojen Arto aika monta teetä ja usko.vainen keskittyä välillä ihan palstan aihepiiriin , eikä keskustella koko ajan minusta? Ymmärrän, että sinkkunainen kiinnostaa ja huomiota haetaan tavalla tai toisella, mutta ehkä nyt välillä voisi taas keskittyä keskustelemaan luterilaisuudesta?
        Minun sieluni tilaa ei ole tarpeen luodata, sen tekee teitä taitavampi.
        En myöskään halua olla ilkeä, mutta stalkkaamistahan tämä jo muistuttaa. Jos herrat Arto aika monta teetä ja usko.vainen eivät muuten kykene keskittymään kuin minuun, ehkä on syytä ottaa yhteyttä sinne Vapaakirkoon ja vaikka koko Suomen vapaaseurakuntiin, sähköposti on kätevä väline, että saa sielulleen rauhan. Ja muistutan vielä herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen , että juttu vaikka Hesariin ja Aamulehteen on ehkä paikallaan, että saa asian pois päiväjärjestyksestä ja voi paneutua muihin tärkeisiin tehtäviin tällä palstalla.
        Oikein antoisaa kirjoittelupäivää herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen, toivottavasti löydätte jonkin muun keinon saada asian pois sydämeltänne kuin tämän stalkkauksen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Pitäisiköhän herrojen Arto aika monta teetä ja usko.vainen keskittyä välillä ihan palstan aihepiiriin , eikä keskustella koko ajan minusta? Ymmärrän, että sinkkunainen kiinnostaa ja huomiota haetaan tavalla tai toisella, mutta ehkä nyt välillä voisi taas keskittyä keskustelemaan luterilaisuudesta?
        Minun sieluni tilaa ei ole tarpeen luodata, sen tekee teitä taitavampi.
        En myöskään halua olla ilkeä, mutta stalkkaamistahan tämä jo muistuttaa. Jos herrat Arto aika monta teetä ja usko.vainen eivät muuten kykene keskittymään kuin minuun, ehkä on syytä ottaa yhteyttä sinne Vapaakirkoon ja vaikka koko Suomen vapaaseurakuntiin, sähköposti on kätevä väline, että saa sielulleen rauhan. Ja muistutan vielä herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen , että juttu vaikka Hesariin ja Aamulehteen on ehkä paikallaan, että saa asian pois päiväjärjestyksestä ja voi paneutua muihin tärkeisiin tehtäviin tällä palstalla.
        Oikein antoisaa kirjoittelupäivää herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen, toivottavasti löydätte jonkin muun keinon saada asian pois sydämeltänne kuin tämän stalkkauksen.

        Eli siis vapaakirkon oppi ja linjaukset esim. avioliiton suhteen joiden pitäisi koskea kaikkia jäseniä, ei koske sinua lainkaan?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Pitäisiköhän herrojen Arto aika monta teetä ja usko.vainen keskittyä välillä ihan palstan aihepiiriin , eikä keskustella koko ajan minusta? Ymmärrän, että sinkkunainen kiinnostaa ja huomiota haetaan tavalla tai toisella, mutta ehkä nyt välillä voisi taas keskittyä keskustelemaan luterilaisuudesta?
        Minun sieluni tilaa ei ole tarpeen luodata, sen tekee teitä taitavampi.
        En myöskään halua olla ilkeä, mutta stalkkaamistahan tämä jo muistuttaa. Jos herrat Arto aika monta teetä ja usko.vainen eivät muuten kykene keskittymään kuin minuun, ehkä on syytä ottaa yhteyttä sinne Vapaakirkoon ja vaikka koko Suomen vapaaseurakuntiin, sähköposti on kätevä väline, että saa sielulleen rauhan. Ja muistutan vielä herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen , että juttu vaikka Hesariin ja Aamulehteen on ehkä paikallaan, että saa asian pois päiväjärjestyksestä ja voi paneutua muihin tärkeisiin tehtäviin tällä palstalla.
        Oikein antoisaa kirjoittelupäivää herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen, toivottavasti löydätte jonkin muun keinon saada asian pois sydämeltänne kuin tämän stalkkauksen.

        "En myöskään halua olla ilkeä, mutta stalkkaamistahan tämä jo muistuttaa. "

        Aina kun tänne tulee joku uusi rekattu nimimerkki, alkaa tämä käännyttäminen. Ellet siihen alistu, alkaa persoonan rääpiminen ja sitten rääväsuinen kiusaaminen. Välillä yritetään selvittää henkilöllisyys, jotta päästäsiin todelliseen vainoamiseen - ehkä todella alkavat lähetellä niin seurakuntiin kuin mahdollisille oletetuille työnantajille jne. vihamielistä postia.


      • mummomuori kirjoitti:

        "En myöskään halua olla ilkeä, mutta stalkkaamistahan tämä jo muistuttaa. "

        Aina kun tänne tulee joku uusi rekattu nimimerkki, alkaa tämä käännyttäminen. Ellet siihen alistu, alkaa persoonan rääpiminen ja sitten rääväsuinen kiusaaminen. Välillä yritetään selvittää henkilöllisyys, jotta päästäsiin todelliseen vainoamiseen - ehkä todella alkavat lähetellä niin seurakuntiin kuin mahdollisille oletetuille työnantajille jne. vihamielistä postia.

        Onhan sellaistakin tapahtunut....huvinsa kullakin...


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Eli siis vapaakirkon oppi ja linjaukset esim. avioliiton suhteen joiden pitäisi koskea kaikkia jäseniä, ei koske sinua lainkaan?

        Luetun ymmärtämisessä jotain pikku ongelmaa???


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Pitäisiköhän herrojen Arto aika monta teetä ja usko.vainen keskittyä välillä ihan palstan aihepiiriin , eikä keskustella koko ajan minusta? Ymmärrän, että sinkkunainen kiinnostaa ja huomiota haetaan tavalla tai toisella, mutta ehkä nyt välillä voisi taas keskittyä keskustelemaan luterilaisuudesta?
        Minun sieluni tilaa ei ole tarpeen luodata, sen tekee teitä taitavampi.
        En myöskään halua olla ilkeä, mutta stalkkaamistahan tämä jo muistuttaa. Jos herrat Arto aika monta teetä ja usko.vainen eivät muuten kykene keskittymään kuin minuun, ehkä on syytä ottaa yhteyttä sinne Vapaakirkoon ja vaikka koko Suomen vapaaseurakuntiin, sähköposti on kätevä väline, että saa sielulleen rauhan. Ja muistutan vielä herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen , että juttu vaikka Hesariin ja Aamulehteen on ehkä paikallaan, että saa asian pois päiväjärjestyksestä ja voi paneutua muihin tärkeisiin tehtäviin tällä palstalla.
        Oikein antoisaa kirjoittelupäivää herroille Arto aika monta teetä ja usko.vainen, toivottavasti löydätte jonkin muun keinon saada asian pois sydämeltänne kuin tämän stalkkauksen.

        Täytyy kyllä sanoa, että olen hämilläni kun uskovaksi itsensä sanovat miehet viitsivät alentua tuollaiseen - miksi tuota nyt pitäisi kutusua, jos ei halua vainoamis-sanaa käyttää - epäasialliseen käytökseen? Ehkä se on niin, että he tarvitsevat jonkun, jota kytätä jotta joku omassa elämässä oleva särö ei näyttäisi niin pahalta? En tiedä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Joskus tällä kirjoitettiin, että Eerikan kuva on lähetetty Tampereen ja sen ympäristön Vapaakirkkoihin ja varoitettu hänestä.

        Ei Eerika kylläkään käy Vapaakirkossa koska aina niihin aikoihin (kuten muulloinkin) on tällä palstalla kirjoittamassa.

        Varoitettu mistä? Että hän saattaa suhtautua rakkaudellisesti lähimmäisiin? Että hän tekee vapaaehtoistyötä? Että hän vie evankeliumia eteenpäin niin täällä kuin ilmeisesti omassa yhteisössään?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Täytyy kyllä sanoa, että olen hämilläni kun uskovaksi itsensä sanovat miehet viitsivät alentua tuollaiseen - miksi tuota nyt pitäisi kutusua, jos ei halua vainoamis-sanaa käyttää - epäasialliseen käytökseen? Ehkä se on niin, että he tarvitsevat jonkun, jota kytätä jotta joku omassa elämässä oleva särö ei näyttäisi niin pahalta? En tiedä.

        Hämilläni olen minäkin ja aika yllättynyt, että uskoviksi itseään sanovat ovat melko julman oloisia. Tosin pakko sanoa, että ihmisiin pettyy aina ja uskoviin erittäinkin, kun sitä hassusti ajattelee, että se rakkaus näkyisi jotenkin toisella tavalla kuin se joskus näkyy.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Varoitettu mistä? Että hän saattaa suhtautua rakkaudellisesti lähimmäisiin? Että hän tekee vapaaehtoistyötä? Että hän vie evankeliumia eteenpäin niin täällä kuin ilmeisesti omassa yhteisössään?

        Varoitettu siitä, että hän julistaa tällä palstalla homoseksin hyväksyntää ja avioliittoa vastoin Vapaakirkon kantaa.
        Eikös tuollainen ihminen tee hallaa Vapaakirkolle? 😳


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Varoitettu mistä? Että hän saattaa suhtautua rakkaudellisesti lähimmäisiin? Että hän tekee vapaaehtoistyötä? Että hän vie evankeliumia eteenpäin niin täällä kuin ilmeisesti omassa yhteisössään?

        Jos oikeasti ajattelee sitä, että vaikka nyt minun kuvaani on levitelty joillain saatesanoilla eri seurakuntiin, niin onhan se kyllä jo melkoista toimintaa. Ja pelottelua ja uhkailua, että lähetetään, mennään puhumaan pastorille ....ei mene minun järkeeni, että joku oikeasti edes vitsinä heittää jotain tuollaista, ei ole kyllä silloin ihan kaikki kohdallaan siinä omassa elämässä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos oikeasti ajattelee sitä, että vaikka nyt minun kuvaani on levitelty joillain saatesanoilla eri seurakuntiin, niin onhan se kyllä jo melkoista toimintaa. Ja pelottelua ja uhkailua, että lähetetään, mennään puhumaan pastorille ....ei mene minun järkeeni, että joku oikeasti edes vitsinä heittää jotain tuollaista, ei ole kyllä silloin ihan kaikki kohdallaan siinä omassa elämässä.

        "pelottelua ja uhkailua"
        Ketä pelotellaan ja uhkaillaan, miten😳?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Varoitettu siitä, että hän julistaa tällä palstalla homoseksin hyväksyntää ja avioliittoa vastoin Vapaakirkon kantaa.
        Eikös tuollainen ihminen tee hallaa Vapaakirkolle? 😳

        Me ehkä luemme hänen kirjoituksiaan vähän eri lähtökohdista ja eri tavalla. Kerropa minulle yksi asia. Jos te olette niin varmoja siitä, mikä hänen kantansa on, niin miksi te jankaatte häneltä sitä ketjusta ketjuun? Eikö siinä ole selvä ristiriita?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Me ehkä luemme hänen kirjoituksiaan vähän eri lähtökohdista ja eri tavalla. Kerropa minulle yksi asia. Jos te olette niin varmoja siitä, mikä hänen kantansa on, niin miksi te jankaatte häneltä sitä ketjusta ketjuun? Eikö siinä ole selvä ristiriita?

        Kenen kanta ja mihin? Mitä jankutetaan? 😳


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos oikeasti ajattelee sitä, että vaikka nyt minun kuvaani on levitelty joillain saatesanoilla eri seurakuntiin, niin onhan se kyllä jo melkoista toimintaa. Ja pelottelua ja uhkailua, että lähetetään, mennään puhumaan pastorille ....ei mene minun järkeeni, että joku oikeasti edes vitsinä heittää jotain tuollaista, ei ole kyllä silloin ihan kaikki kohdallaan siinä omassa elämässä.

        Siitä saa varmaan jotain valheellista vallantunnetta. Kompensoi ehkä sen puutetta muussa elämässä uhoamalla täällä ja nimimerkillä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kenen kanta ja mihin? Mitä jankutetaan? 😳

        Hyvä yritys. 😉


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Hyvä yritys. 😉

        Samaa en voi sanoa sinusta 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Samaa en voi sanoa sinusta 🤗

        Et varmaan. Minä kun en tuollaista harrasta. 😄


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Siitä saa varmaan jotain valheellista vallantunnetta. Kompensoi ehkä sen puutetta muussa elämässä uhoamalla täällä ja nimimerkillä.

        Niin, ehkä kyseessä on suuruusharha.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos oikeasti ajattelee sitä, että vaikka nyt minun kuvaani on levitelty joillain saatesanoilla eri seurakuntiin, niin onhan se kyllä jo melkoista toimintaa. Ja pelottelua ja uhkailua, että lähetetään, mennään puhumaan pastorille ....ei mene minun järkeeni, että joku oikeasti edes vitsinä heittää jotain tuollaista, ei ole kyllä silloin ihan kaikki kohdallaan siinä omassa elämässä.

        ”Ja pelottelua ja uhkailua, että lähetetään, mennään puhumaan pastorille ....ei mene minun järkeeni, että joku oikeasti edes vitsinä heittää jotain tuollaista…”

        Ei se ole edes vitsi, sehän tässä pelottavaa onkin. Joillakin saattaa se kova ”hengen palo” sumentaa terveen järjenkin. Tämän on moni julkisuuden henkilökin saanut tuta, sillä heidän yhteystietonsa on helposti löydettävissä.

        Sitä en tiedä, onko tässä toiminnassa mukana vain yksityishenkilöitä vai onko joku taho, joka peräti hyväksyy sekä kannustaa moisiin tekoihin.


    • Jumalan rakkaus

      • homottajalle

        Mitä siitä tiedät?


    • ev lut, room kat kirkot ja helluntaikirkko, vapaakirkko yms ovat mukana ekumeniassa joka on hengellistä huoruutta ja josta jokaisen Jeesuksen uskossa olevan tulee irtisanoutua ja erottautua.

      ev lut - vapaat suunnat vastakkainasettelu on turhaa koska eihän Jumalan Sanassa ole kehotusta perustaa ev lut kirkkoa eikä ole kehotusta perustaa vapaita suuntia.

      Yksi usko yksi kaste yksi seurakuntaruumis joka koostuu kaikista uudestisyntyneistä Jeesuksen uskossa olevista ihmisistä, se on seurakunnan ykseyttä eli ekklesiaa. Kaikki "haarakonttorit" ovat lihan tekoja, koska ne saavat aikaan hajaannusta.

      Helluntaikirkko hyväksyy mm Yrjölän hengestäjuopumisharhaopit koska sallii Yrjölän jatkaa. Jokainen helluntaikirkkoon kuuluva helluntaiseurakunta on osallinen helluntaikirkon synteihin ja Jumalan Sana kehottaa lähtemään ulos jotta ei joudu osalliseksi sen synteihin, ja "se" tarkoittaa kaikkia epäraamatullisia uskovien yhteyksiä, mukaan lukien epäraamatullista kotikokoustoimintaa jos on semmoiseen eksynyt, kokoontumispaikalla ei ole merkitystä vaan sillä pysytäänkö Jumalan Sanassa vai ei.

      Ev lut kirkko on luopumuksen tilassa ja ev lut kirkossa olevat Jeesuksen uskossa olevat henkilöt ovat kuin sammakoita kattilassa eli "vesi" muuttuu kuumemmaksi ja kuumemmaksi vaikka pitäisi jo hypätä ulos.

      Lähtekää ulos kaikista epäraamatullisista uskovien yhteyksistä ja rukoilkaa Herralta johdatusta siihen että Herra johdattaisi raamatulliseen uskovien yhteyteen.

      Pysykää kiinni siinä mitä Raamattu opettaa

      • kui2

        Onko siis sinulla se raivoraitisRaamatullinen yhteisö? raamatussaha on viittauksia siihenkin että jonkunsorttinen yhteisökin olisi hyvä olla jossa tapaa ja kokoontuu niiden uskonsisartensa-, veljiensä kanssa, MISSÄ sinä tapaat sitä yleismaailmallista seurakuntataa jota ei lueta"haarakottoriksi", mutta ihmisyhteisö sekin kuiten loppupeleissä lienee, eikö vain.

        Ja Tottamooses, samanmieliset viihtyvät keskenään eikä niin riitaa tule, se on ihan selviö oli sitten kyse, mistä ihmisyhteisöstä tahansa, hengellisyyttäkään siihen ei erityisesti tarvita


      • kui2 kirjoitti:

        Onko siis sinulla se raivoraitisRaamatullinen yhteisö? raamatussaha on viittauksia siihenkin että jonkunsorttinen yhteisökin olisi hyvä olla jossa tapaa ja kokoontuu niiden uskonsisartensa-, veljiensä kanssa, MISSÄ sinä tapaat sitä yleismaailmallista seurakuntataa jota ei lueta"haarakottoriksi", mutta ihmisyhteisö sekin kuiten loppupeleissä lienee, eikö vain.

        Ja Tottamooses, samanmieliset viihtyvät keskenään eikä niin riitaa tule, se on ihan selviö oli sitten kyse, mistä ihmisyhteisöstä tahansa, hengellisyyttäkään siihen ei erityisesti tarvita

        Ei minulla mitään yhteisöä ole

        Enkä väitä että olen Raamatusta täydellisesti ymmärtänyt kaiken. Mutta jokaisen uskovan tulee erottautua Jumalan Sanan vastaisesta hengellisestä toiminnasta


      • Raamattu.on.totta kirjoitti:

        Ei minulla mitään yhteisöä ole

        Enkä väitä että olen Raamatusta täydellisesti ymmärtänyt kaiken. Mutta jokaisen uskovan tulee erottautua Jumalan Sanan vastaisesta hengellisestä toiminnasta

        Eli käsket lähtemään kristtyjä omista yhteisöistään ja tekemään mitä? Et itse kuulu mihinkään, joten pitäisikö kaikkien elää noin?


      • mummomuori kirjoitti:

        Eli käsket lähtemään kristtyjä omista yhteisöistään ja tekemään mitä? Et itse kuulu mihinkään, joten pitäisikö kaikkien elää noin?

        Enhän minä ole käskenyt kaikkia kristittyjä lähtemään omista uskovien yhteyksistään, sanoin tuossa että jokaisen uskovan tulee erottautua Jumalan Sanan vastaisesta hengellisestä toiminnasta.


      • "ev lut, room kat kirkot ja helluntaikirkko, vapaakirkko yms ovat mukana ekumeniassa joka on hengellistä huoruutta ja josta jokaisen Jeesuksen uskossa olevan tulee irtisanoutua ja erottautua."

        Olen eri mieltä kanssasi. Jumalan sanasta kyllä ymmärrän sen, että uskovien veljien ja sisarten kanssa ollaan yhtä. Ja jos mennään jonnekin, missä Kristusta ei ole, viemme Hänet sinne mukanamme, eikö?
        On totta että jokaisen Jeesuksen uskovan tulee irtisanoutua hengellisestä huoruudesta kuten asian ilmaisit ja siksi itse olen yhteiskristillinen, koska se ei ole hengellistä huoruutta, siihen Raamattu kehoittaa ja Raamattu ei ole hengellistä huoruutta.


      • Raamattu.on.totta kirjoitti:

        Enhän minä ole käskenyt kaikkia kristittyjä lähtemään omista uskovien yhteyksistään, sanoin tuossa että jokaisen uskovan tulee erottautua Jumalan Sanan vastaisesta hengellisestä toiminnasta.

        ”…jokaisen uskovan tulee erottautua Jumalan Sanan vastaisesta hengellisestä toiminnasta.”

        Käsitin kyllä asian siten, että omasta yhteisöstä pitää lähteä, jos joku ”oikea” uskova siihen kehottaa? Mutta vaihtoehtojahan on paljon, mihin sitten käsketään liittymään.

        Suomen evankelis-luterilainen kirkko
        Suomen ortodoksinen kirkko
        Finlands Svenska Adventkyrka
        Finlands svenska baptistsamfund
        Finlands svenska metodistkyrka
        Missionskyrkan i Finland
        Katolinen kirkko Suomessa
        Kristillisten Tekojen kirkko
        Luterilainen Sanan Yhdyskunta
        Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen seurakunta
        Suomen Adventtikirkko
        Suomen Anglikaaninen kirkko
        Suomen helluntaiherätys
        Suomen Baptistikirkko
        Suomen Metodistikirkko
        Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko
        Suomen evankelisluterilainen seurakuntaliitto
        Suomen Vapaakirkko
        Ortodoksinen Pokrovan seurakunta

        Vai johonkin herätysliikkeeseen? Mihin niistä?

        Erilaisia hengellisiä yhdistyksiä suomessa on 1355, mikä niistä on lupa sinun mielestä valita?


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…jokaisen uskovan tulee erottautua Jumalan Sanan vastaisesta hengellisestä toiminnasta.”

        Käsitin kyllä asian siten, että omasta yhteisöstä pitää lähteä, jos joku ”oikea” uskova siihen kehottaa? Mutta vaihtoehtojahan on paljon, mihin sitten käsketään liittymään.

        Suomen evankelis-luterilainen kirkko
        Suomen ortodoksinen kirkko
        Finlands Svenska Adventkyrka
        Finlands svenska baptistsamfund
        Finlands svenska metodistkyrka
        Missionskyrkan i Finland
        Katolinen kirkko Suomessa
        Kristillisten Tekojen kirkko
        Luterilainen Sanan Yhdyskunta
        Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen seurakunta
        Suomen Adventtikirkko
        Suomen Anglikaaninen kirkko
        Suomen helluntaiherätys
        Suomen Baptistikirkko
        Suomen Metodistikirkko
        Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko
        Suomen evankelisluterilainen seurakuntaliitto
        Suomen Vapaakirkko
        Ortodoksinen Pokrovan seurakunta

        Vai johonkin herätysliikkeeseen? Mihin niistä?

        Erilaisia hengellisiä yhdistyksiä suomessa on 1355, mikä niistä on lupa sinun mielestä valita?

        Kuka käskee liittymään?

        Onko tuo lista ekumeenisen neuvoston sivuilta? Ekumenia on eksytys, kirkkokuntien "ykseyttä" jonka kautta ekumeniassa mukana olevat tahot hyväksyvät mm roomalaiskatolisen kirkon epäraamatulliset opit. Roomalaiskatolinen kirkko on porttokirkko. Ekumeniasta tulee irtisanoutua


      • Raamattu.on.totta kirjoitti:

        Kuka käskee liittymään?

        Onko tuo lista ekumeenisen neuvoston sivuilta? Ekumenia on eksytys, kirkkokuntien "ykseyttä" jonka kautta ekumeniassa mukana olevat tahot hyväksyvät mm roomalaiskatolisen kirkon epäraamatulliset opit. Roomalaiskatolinen kirkko on porttokirkko. Ekumeniasta tulee irtisanoutua

        Ei kukaan käske, mutta ei sitä kukaan kielläkään. Kyllä aina yhteisö on voimakkaampi kuin hajanainen joukko yksilöitä.

        Lista on Wikistä, johon on koottu kaikki suomen viralliset kirkot.


    • En puutu niinkään noihin muihin, mutta tämä on varsin mielenkiintoinen asia ”Moni luulee, -varsinkin vapaissa suunnissa, -että toistaalla mahdollisimman tarkkaan ulkonasesti esim. alkuseurakunnallinen kirkkojärjestys…”

      Jotenkin ymmärrän tuon romanttisen ajatuksen, paluun alkujuurille. Kieltämättä ajatus on kiehtova, vaikkei me enää kyetä siihen täysin samaistumaan – olemme oman kulttuurimme ja aikamme vankeja.

      Olen huomannut että monella on kaiho juuri tuota aikaa kohtaan. Todellisuudessa me tiedämme siitä varsin vähän, mutta jotain sentään.

      Alkuseurakunta piti itseään osana juutalaisuutta, ja he keskittyivät odottamaan lopun aikoja. Helluntaitapahtuman ”pyhän Hengen vuodatuksen” jäkeen oli olemassa jo monta erilaista yhteisöä. Mitään omaa oppia ei vielä ollut. Liike veti puoleensa erityisesti naisia, köyhiä ja orjia.

      Tapahtui ensimmäinen skisma:
      ”Jerusalemissa ei ollut yhtä alkuseurakuntaa vaan kaksi. Koska oman ryhmänsä muodostivat varhain ns. hellenistit johtajinaan Stefanos ja Filippos (Ap.t.6-8). ”
      ”Heprealaisten ja hellenistien välillä ilmeni pian vakavaa jännitystä. - Vielä tulehtuneemmaksi muodostui kristittyjen hellenistien suhde ei-kristittyihin juutalaisiin. - Ristiriitojen syynä olivat hellenistien vapaa suhtautuminen Tooraan ja sen puhtaussäädöksiin, kritiikki temppeliä kohtaan ja avara asenne pakanoihin.”
      ”Lopulta hellenistit joutuivat pakenemaan Jerusalemista, heprealaiset jäivät.”

      Se mikä yhdisti näitä eri seurakuntia, oli asenne:

      ”Keskinäinen jakaminen ja huolenpito - Alkuseurakunnassa pelastus ja uusi rakkauden täyttämä elämä kuuluivat yhteen. Seurakunta sulki huolenpitoonsa niin jokaisen jäsenensä kuin myös ne kärsivät, jotka muut olivat hylänneet.”

      ”Jarmo Sormusen mukaan alkuseurakunnassa koettuun läheiseen yhteyteen, "koinoniaan", liittyi keskinäinen huolenpito myös taloudellisissa asioissa. - Historioitsijat Josefus ja Plinius nuorempi kirjoittavat molemmat, että kristittyjen tiedettiin pitävän erityisellä tavalla huolta toisistaan. - Sen lisäksi he auttoivat kaikkia ihmisiä rotuun, kansallisuuteen ja uskontoon katsomatta.”

      Lähde Elämänopisto Alkukristillissyys.

      Tämän jälkeen alkoivatkin opilliset riidat, koska kristinuskon alkoi etääntyä juutalaisuudesta, ja mukaan liittyi ”pakanoita”.

      Olemassa ei siis ollut mitään yhteinäistä seurakuntaa tai edes mitään oppiakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1775
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1385
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1187
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1008
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      987
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      923
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      808
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      185
      736
    Aihe