Miten pohjan akselivienti kiinni?

remppamiäs

Veneessä on vanha epäluotettava sisämoottori. Tarkoitus on siirtyä kokonaan perämoottorin käyttöön ja tätä varten heitetään vanha motti pois ja pitäisi tietysti purkaa akseli. Mitäs pitää ottaa huomioon kun tuota akselin läpivientiä lähdetään laminoimaan umpeen? Laminoidaanko reikään puutappi vai leikataanko koko "läpivientimöykky" irti?

Onko jotain mitä pitäisi huomioida?

23

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raakavesi

      Minkä merkkinen mylly? Mikä vika siinä on?

      • remppamiäs

        Valmet Vire. Uutta vikaa tulee sitä mukaa kun vanhoja saa korjattua, ja varaosien saanti alkaa olla hankalaa. Kai se juurisyy on se että se on alunperinkin epäluotettava ja isohoitoinen ja kun ikää alkaa olla päälle 40 vuotta niin työ/hupi -suhde ei ole enää kohdillaan. Haluatko ostaa moottorin?


      • seppomartti

        Historian hämärässä 60-luvulla ostin Viren, jonka kutsumanimeksi tuli "Virhemoottori". Ei se toiminut uutenakaan ja palvelusaika jäi lyhyeksi.
        Yhden kerran akselin paikkaa piti rungossa siirtää moottorin muutuessa.. Kyllä vanha vannasputki leikattiin irti ja uudelle uusi reikä. Teetin enkä osaa neuvoa työkaluja. Puutappi kannattaa unohtaa. Ei lasikuitutyö ole vaikeaa, siis jos itse teet.


      • remppamiäs

        Joo, lasikuituhommia oon joskus tehnyt ja uskon että nää ei vaikeita ole, mutta mielellään tekisin nämä vain kerran, ja sillä kyselen että onko jotain mikä pitäisi ottaa huomioon. Ilmeisesti toi pohja ei ole mitään sandwich- materiaalia vaan umpilaminaattia?

        Onko toi akselin irrotus kuinka iso homma?


      • seppomartti
        remppamiäs kirjoitti:

        Joo, lasikuituhommia oon joskus tehnyt ja uskon että nää ei vaikeita ole, mutta mielellään tekisin nämä vain kerran, ja sillä kyselen että onko jotain mikä pitäisi ottaa huomioon. Ilmeisesti toi pohja ei ole mitään sandwich- materiaalia vaan umpilaminaattia?

        Onko toi akselin irrotus kuinka iso homma?

        Ellei parempia ideoita tule, niin poraa reikä. Siitä sahalla pala pois, pintojen viistoaminen ja lasikuitua reiän peitoksi. Kun ei ole tietoa veneen koosta niin teoriassa pistosahan terän pituus voisi olla rajoitttava tekiä, käytännössä tuskin. Iso taltta ja vasara taitaisi toimia myös vannasputken irroittamisessa ja reikä olisi pienempi. Kokeilevsitä ensin. Rällällä leikkaa myös kuitua keveästi. Reikä olisi isompi mutta nopein menetelmä..


      • remppamiäs kirjoitti:

        Joo, lasikuituhommia oon joskus tehnyt ja uskon että nää ei vaikeita ole, mutta mielellään tekisin nämä vain kerran, ja sillä kyselen että onko jotain mikä pitäisi ottaa huomioon. Ilmeisesti toi pohja ei ole mitään sandwich- materiaalia vaan umpilaminaattia?

        Onko toi akselin irrotus kuinka iso homma?

        Käytä epoksihartsia tarttuvuuden parantamiseksi. Etrassa myydään isojakin kumitulppia. Leikkaa sellainen sopivan kokoiseksi ja vasaroi vannasputken sisään, jos et halua putkea irrottaa. Teoriassa joku voi joskus haluta laittaa sisäkoneen takaisin, onpahan putki valmiina.


      • Raakavesi
        remppamiäs kirjoitti:

        Valmet Vire. Uutta vikaa tulee sitä mukaa kun vanhoja saa korjattua, ja varaosien saanti alkaa olla hankalaa. Kai se juurisyy on se että se on alunperinkin epäluotettava ja isohoitoinen ja kun ikää alkaa olla päälle 40 vuotta niin työ/hupi -suhde ei ole enää kohdillaan. Haluatko ostaa moottorin?

        Voisi kiinnostaa. Onko vire 7 vai 12? Mikä koneessa on nyt viimeisenä mennyt rikki?


      • gjpruwpighp
        seppomartti kirjoitti:

        Historian hämärässä 60-luvulla ostin Viren, jonka kutsumanimeksi tuli "Virhemoottori". Ei se toiminut uutenakaan ja palvelusaika jäi lyhyeksi.
        Yhden kerran akselin paikkaa piti rungossa siirtää moottorin muutuessa.. Kyllä vanha vannasputki leikattiin irti ja uudelle uusi reikä. Teetin enkä osaa neuvoa työkaluja. Puutappi kannattaa unohtaa. Ei lasikuitutyö ole vaikeaa, siis jos itse teet.

        Mainos oli jotakin sinnepäin että "Laita vene vireeseen ja Vire veneeseen"


      • remppamiäs
        Raakavesi kirjoitti:

        Voisi kiinnostaa. Onko vire 7 vai 12? Mikä koneessa on nyt viimeisenä mennyt rikki?

        Vire 7. Kaasarin ja bensa-ilmaseoksen kanssa oli toissakesä murheita. Sen korjasin. Viimeisenä siinä oli joku jäähdytysvedenkiertohäiriö ja vannasputken rasvalaakeri vuotaa ärsyttävästi vähän vettä vaikka kuinka yritti kiristää (stefat lienee menneet). Pakoputken äänenvaimentaja halkesi ja kaasukahva hyppi koko ajan pois paikaltaan (se pieni sokka kaukokäyttölaitteen vipuun luisti koko ajan pois) Lisäksi moottorin laittaminen on ärsyttävää kun se on jälkiasennettu järjettömän pieneen tilaan. Kaasarinkorjauksen jälkeen olisin ollut valmis erikoistumaan gynekologiksi. Viime kesä mentiin perämoottorilla niin että vire oli paikallaan, nyt lähtee koko kone.


    • kaikkivanhapois

      Eräässä aikaisemmassa veneessäni (S&S 6,6) oli 7hv Vire-moottori. Halusin n kymmenen käyttövuoden jälkeen vaihtaa 2-tahtisen bensakoneen 1-syl. pikkudieseliin ja siksi poistin Viren. Samalla poistin moottoripetin käsisahalla ja hioin jäljet laikalla. Vannasputken irroitus ei ollut vaikea taltalla ja vasaralla. Samoja työkaluja käytin perän tukilaakerin irroitukseen. Vanhan vannasputken reiän laminoin umpeen, koska uusi vannasputki tuli hieman eri paikkaan. Laminoinnin tein siten, että ensin hioin reikää ympäröivän alueen paljaaksi ainakin 20 cm säteellä. Teippasin rungon ulkopuolelle muovipussilla päällystetyn vanerin estämään lasikuitumaton ja hartsin pullistumisen veneen sisältä ulos. Kun laminaatti oli kuivunut, poistin vanerin ja laminoin rungon ulkopuolelta sekä sisältä. (Uutta moottoria varten laminoin uuden moottoripetin ja asensin uuden vannasputken ja tukilaakerin Eikka Antinojan antamien ohjeiden mukaisesti).
      Mielestäni ei ole hyvä idea jättää Vire-moottorin vannasputkea tai moottoripetiä runkoon, ellei halua asentaa samanlaista konetta uudelleen. Pienen bensakoneen petin mitat ja vannasputki tuskin sopivat millekään nykyaikaiselle apumoottorille. Onhan vene siistimpikin, kun vanhan moottorin jäljet on poistettu kokonaan!

      • seppomartti

        Hyvä ohje, kaikki pois!


    • subvisio

      Asenna potkuriakselin reikään vedenalainen kamera

    • Ssppss

      Eihän sillä mitään näe Suomessa

    • Raakavesi

      No pistä vaikka tori.fi myyntiin motti kuvien kera, nii katsotaan missä kunnossa noin ulkoisesti. Kaasukahvasta myös..

    • Virepärisee

      Ota moottori irti ja pois, ota myös potkuri akselista irti ja pois. Kiinnitä akseli sisäpuolelta sen verran, että ei lähde luistamaan eteen eikä taakse, eiköhän se ole siinä silloin se akselinreikä tukossa, niin kuin on ollut kai tähänkin asti? Ja akseliahan voi lyhentää jos se jää haitallisen pitkänä sisäpuolelle, voihan siitä sitten laittaa pätkän reiäntukkeeksi.

      • jälleenmyynti

        Luuletko, että tuollainen katkaistu akseli ja tarpeettomaksi käynyt vannasputki tiivistyslaakereineen on hyväkin myyntivaltti? Luulisin, että tuokin vene menee ennenpitkää myyntilistoille. Moottorin poisto ja korvaaminen peräprutkulla voi olla ensi oire kyllästymisestä ja uudemman paatin hankinnasta.
        Ainakin itse olen vanhaa venettä ostaessani arvostanut sellaisia yksilöitä, joissa ei ole runsaasti esim. katkottuja, poistamattomia johtoja tai pahoja jälkiä vanhoista laitteista. Siististi hoidettu, puhdas vene on kiinnostavampi!


      • Remppamiäs

        Kaikki veneet menee tietty ennemmin tai myöhemmin myyntiin tai paaliin. Ainahan se isompi vene mielessä on ja nettivenettä tulee kuolattua, mutta tämä purkki taitaa olla keepperi nyt hamaan tulevaisuuteen. Perämoottoriin siirryttiin mukavuus- ja mielenrauhasyistä. Tykkään harrastaa purjehdusta enemmän kuin moottorikorjausta, ja arvostan sitä että kone lähtee laakista käyntiin ahtaissa paikoissa.


      • remppamiäs

        kah, tuohan on mielenkiintoista. noi sähkömoottorit olis kiinnostavia ja jos tilaisuus tulee niin tekis mieli kokeilla liikkuuko meidän paatti esimerkiks minn-kotan sähköpersveivarilla. Painoa on vain joku puolitoista tonnia niin vois kulkeakin. Suurin ongelmahan noissa järeämmissä asennuksissa on kai ollut hinta ja järkevän akkukapasiteetin paino.


      • Raakavesi
        remppamiäs kirjoitti:

        kah, tuohan on mielenkiintoista. noi sähkömoottorit olis kiinnostavia ja jos tilaisuus tulee niin tekis mieli kokeilla liikkuuko meidän paatti esimerkiks minn-kotan sähköpersveivarilla. Painoa on vain joku puolitoista tonnia niin vois kulkeakin. Suurin ongelmahan noissa järeämmissä asennuksissa on kai ollut hinta ja järkevän akkukapasiteetin paino.

        Onko kuvia jo tarjolla?


      • remppamiäs kirjoitti:

        kah, tuohan on mielenkiintoista. noi sähkömoottorit olis kiinnostavia ja jos tilaisuus tulee niin tekis mieli kokeilla liikkuuko meidän paatti esimerkiks minn-kotan sähköpersveivarilla. Painoa on vain joku puolitoista tonnia niin vois kulkeakin. Suurin ongelmahan noissa järeämmissä asennuksissa on kai ollut hinta ja järkevän akkukapasiteetin paino.

        Noilla näyttäisi olevan 8 kpl 250 Ah Agm-akkuja. Painoa tulee 572 kg ja hintaa varmaan 2500-3500 euroa. Tuollaisessa veneessä ne toimivat painolastina.

        http://tacksamhetentheboat.blogspot.fi/2016_05_01_archive.html?m=1


      • remppamiäs
        Raakavesi kirjoitti:

        Onko kuvia jo tarjolla?

        jaa meidän koneesta? ei kyllä vielä olla siinä pisteessä että irrotettais, katotaan viikonloppuna kun pääsee töiltä rantaan rapsuttamaan. muutenkin vähän remonttia pitää tehdä, nyt oon pohjaa aloittanu ottamaan auki. Paljon on hommaa mutta toisaalta niin on kyllä viikonloppuja kauden avaukseenkin.


      • Bossu kirjoitti:

        Noilla näyttäisi olevan 8 kpl 250 Ah Agm-akkuja. Painoa tulee 572 kg ja hintaa varmaan 2500-3500 euroa. Tuollaisessa veneessä ne toimivat painolastina.

        http://tacksamhetentheboat.blogspot.fi/2016_05_01_archive.html?m=1

        Vois veikata, että tuolla on käytössä 250A 48V virtaa, eli 12 kWh, ennen kuin akut on puolillaan, eli pitäisi ladata. Jos sillä pääsee 25M, menee siis yhteen meripeninkulmaan 0,5 kWh, eli 4 solmun vauhdilla ajellaan 2kW teholla. Vene painanee kyllä varmaan ainakin 3 tonnia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe