Moikkuli! Pyhäinpäivä, Halloween tai Kekri?

Mitäs vietätte tänä lauantaina? Vaiko mitään? Minä oon viettänyt Pyhäinpäivää ja vielä niissä tunnelmissa vaikka sunnuntai jo vaihtuu.. :)

Minun pyhäinpäivään liittyvä biisi tämä, olkaa toistenne trampoliineja, niin kauan kuin se on mahdollista. Minulla ikävä omaani, jonka menetin jo 2001:

https://www.youtube.com/watch?v=DQaM1fadEc0

p.s saa olla myös iloisissa tunnelmissa, emmääkään synkistele täällä ;)

35

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukulaisissa---

      Ja myös viettämässä aitosuomalaista vainajien muistaminen - perinnettä

      har

      .

    • suvunnuorin45v

      Olin yybeen 100-vuotis synttätrillä kiljua särpmässä

      • Syntsät olikin täs just, mut ei tullu viel edes viiskybää täyteen, määhän oon sairraan nuori :) Oon kyl alkanu suunnitella jo 50v. päiviä. Yks salainen toive olis, joka ylittää ihan kaiken.. Muulla sit ei olekaan väliä. Ja siihen ei tarvitse rahaa, vaan tuuria ja omaa ahkeruutta.


      • Sigframåt
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Syntsät olikin täs just, mut ei tullu viel edes viiskybää täyteen, määhän oon sairraan nuori :) Oon kyl alkanu suunnitella jo 50v. päiviä. Yks salainen toive olis, joka ylittää ihan kaiken.. Muulla sit ei olekaan väliä. Ja siihen ei tarvitse rahaa, vaan tuuria ja omaa ahkeruutta.

        Höpöhöpö

        Olit aikoinaan raitsikan rahastajankin

        Turun raitsikka lopetti 1972


      • Sigframåt kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Olit aikoinaan raitsikan rahastajankin

        Turun raitsikka lopetti 1972

        Juu, tiedän, olin silloin kuulemma 3-vuotiaana siinä viimeisessä raitsikassa ajelulla äitini kanssa.


      • stigframåt

    • Saatan sitten joskus vanhempana, kun faija on potkassut tyhjää niin muistaa esimerkiksi häntä pyhäinpäivänä viemällä jollekin hautausmaalle kynttilän. Silloin vietän Pyhäinpäivää. Se jenkki-Halloween ei ole viikonloppuna vaan lokakuun viimeisenä päivänä eli oli jo tiistaina. Silloin oli bileet luonani. Kekri on puolestaan niin vanha juttu, että ei sitä kiinnosta viettää.

      Lauantai eilen oli tavallinen viikonlopun lauantai. Tänään sunnuntaina meinasin hetken katsoa kello 10 alkamaan katsomaan televisiosta 500-vuotiasta reformaatiota juhlivaa luterilaisenkirkon jumalanpalvelusta. Hetken kuuntelin Suomen arkkipiispaa ja vaihdoin Eurosport2:lle ja aloin katsomaan snookerkisaa, jonka loppuottelu tuli aamulla suorana tv-lähetyksenä Kiinasta.

      Jostain syystä ei kiinnosta lähteä Pyhäinpäivänä hautausmaalle tai kirkkoon, vaikka onkin uskovainen. Ehkä sitten ensi sunnuntaina. Vielä vanhempana sitä Pyhäinpäivää ilmeisesti viettää! Eli tulevaisuudessa Pyhäinpäivä ja siinä sivussa vähän aikaisemmin lokakuun lopussa se jonkinlainen Halloween! :)

      • Meillä mies viettää kaveriensa kanssa kekriä, minä Pyhäinpäivää ja lapset Halloweenia. Tiedän, että halloween oli tiistaina ja sitä juhlittiin edeltävänä viikonloppuna, mutta jotkut viettivät sitä vielä tänäkin vkl :) Mulle Halloween on jotenkin vieras, eikä lapsetkaan jaksa siitä joka vuosi innostua. Se tuli Suomeen niin myöhään, että mä olin siihen jo liian wanha..


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Meillä mies viettää kaveriensa kanssa kekriä, minä Pyhäinpäivää ja lapset Halloweenia. Tiedän, että halloween oli tiistaina ja sitä juhlittiin edeltävänä viikonloppuna, mutta jotkut viettivät sitä vielä tänäkin vkl :) Mulle Halloween on jotenkin vieras, eikä lapsetkaan jaksa siitä joka vuosi innostua. Se tuli Suomeen niin myöhään, että mä olin siihen jo liian wanha..

        Olen opiskelijalla, jonka solunaapuri muutama vuosi sitten vietti Kekriä, mikä tarkoitti jonkinlaista tekosyytä ryyppäämiseen. Minusta se on liian maalainen juhla ja liian vanhaa Suomea. Halloween oli minulle puolestaan tekosyy pitää kutsut tai pienet bileet. Kutsuin muutaman ihmisen luokseni. Jotkut eivät päässeet, mutta kyllä kaksi naisvierasta ja yksi miesvieras saivat elokuvaillan aikaan. Halloweenin siitä teki Netflixin Halloween-valikosta poimittu goottielokuva "Corpse Bride". Lisäksi toinen naisista toi Pandan "Karkki tai kepponen" suklaapatukkapusseja kaksin verroin. Yli 400 grammaa suklaata hävisi suihin. Sen kääreissä oli jenkki Halloweenin symboliikkaa kurpitsalyhtyineen ja nimineen.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Olen opiskelijalla, jonka solunaapuri muutama vuosi sitten vietti Kekriä, mikä tarkoitti jonkinlaista tekosyytä ryyppäämiseen. Minusta se on liian maalainen juhla ja liian vanhaa Suomea. Halloween oli minulle puolestaan tekosyy pitää kutsut tai pienet bileet. Kutsuin muutaman ihmisen luokseni. Jotkut eivät päässeet, mutta kyllä kaksi naisvierasta ja yksi miesvieras saivat elokuvaillan aikaan. Halloweenin siitä teki Netflixin Halloween-valikosta poimittu goottielokuva "Corpse Bride". Lisäksi toinen naisista toi Pandan "Karkki tai kepponen" suklaapatukkapusseja kaksin verroin. Yli 400 grammaa suklaata hävisi suihin. Sen kääreissä oli jenkki Halloweenin symboliikkaa kurpitsalyhtyineen ja nimineen.

        Se kekri on kyllä ikivanha juhla mutta ei oikeastaan ole mihinkään kadonnut.

        Sitä samaa Kekriperinnettä on se Halloween mitä vietit ystäviesi kanssa.

        Kekri oli aikoinaan yleiseurooppalainen vainajien muistamisen juhla jonka jatkumo oikestaan samanmuotoisena on nykypäivän Halloween.
        Amerikkalaiseen Halloweenin viettoon on siirtynyt Kekriperinteitä kuten se, että lapset kiertävät taloissa pyytämässä karkkia tai tarjoavat kepposta tilalle.

        Yhtälailla Suomessa oli tapana ennenvanhaan Kekrinä kiertää taloissa kekripukiksi pukeutuneen pyytämässä kestitystä tai tarjota jotain käytännönpilaa, jos kestitystä ei herunut.

        Jos tähän aihepiiriin tutustuu kirjallisuuden kautta tarkemmin niin huomaa ettei oikeastaan mikään ole muuttunut aikojen saatossa.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Se kekri on kyllä ikivanha juhla mutta ei oikeastaan ole mihinkään kadonnut.

        Sitä samaa Kekriperinnettä on se Halloween mitä vietit ystäviesi kanssa.

        Kekri oli aikoinaan yleiseurooppalainen vainajien muistamisen juhla jonka jatkumo oikestaan samanmuotoisena on nykypäivän Halloween.
        Amerikkalaiseen Halloweenin viettoon on siirtynyt Kekriperinteitä kuten se, että lapset kiertävät taloissa pyytämässä karkkia tai tarjoavat kepposta tilalle.

        Yhtälailla Suomessa oli tapana ennenvanhaan Kekrinä kiertää taloissa kekripukiksi pukeutuneen pyytämässä kestitystä tai tarjota jotain käytännönpilaa, jos kestitystä ei herunut.

        Jos tähän aihepiiriin tutustuu kirjallisuuden kautta tarkemmin niin huomaa ettei oikeastaan mikään ole muuttunut aikojen saatossa.

        Minä olen vähän erimieltä siitä, että se on voimassa olevaa perinnettä. Se käytännössä hävisi kaupungistumisen myötä. Itse olen kaupunkilainen ja kyseinen perinne on lähinnä tuttu pohjoisesta Itä-Suomesta, Kuusamosta, kotoisin olevan entisen solunaapurin kautta. Se maatalousperioidin loppumisjuhla. Sato oli korjattu ja juhlittiin lähtevää palvelusväkeä.

        Kyllä se käytännössä katsoen suuresta tietoisuudesta kadonnut, vaikka jotkut maataloussuuntaiset tahot ovat sitä keinotekoisesti yrittäneet elvyttää. Mitä siitä perinteestä on jäljellä on siirtynyt jossain määrin jouluun ja uuteenvuoteen.

        Minun tietääkseni suomalaisesta Kekristä on kaukana brittiläisamerikkalainen Halloween, vaikka jotain samoja piirteitä. Alunperin se ei ollut missään tekemissä esimerkiksi vainajien kanssa vaan kirkko sattui laittamaan samaan aikaan vainajien muistopäivän! Lue!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kekri

        "Kekrin vietto

        Kekri oli sadonkorjuun juhla ja karjamarkkinoiden aikaa, ja runsaalla ruoalla kestittäminen oli kekrinvietossa tärkeässä asemassa. Esimerkiksi kekripyörykät ovat lihapyöryköitä, joihin on laitettu sadonkorjuusta tulleita aineksia, kuten esimerkiksi punajuurta. Lammaspaisti oli toinen tyypillinen juhlaruoka, jota syömään kutsuttiin myös suvun vainajat.[3] Myöhempinä aikoina kekrin osuminen samaan ajankohtaan kirkolliseen pyhäinpäivän kanssa johti toisaalta siihen, että se alettiin käsittää myös vainajien muisto­juhlaksi[2][6][11], jollainen se kuitenkaan, vastoin nykyisin yleistä luuloa, ei alun perin ollut.[12]

        Kekri kuuluu suomalaisten työnjuhlien piiriin. Se oli ilon juhla. Silloin laulettiin, leikittiin ja tanssittiin. Siitä muodostui 1800-luvulla myös palvelusväen läksiäisjuhla, jonka jälkeen heillä oli kaksi viikkoa vapaata ennen uuteen taloon siirtymistä.[2] Kekrinä alkoi palveluväen vapaaviikko. Kun talossa oli syöty, juotu ja juhlittu, saivat piiat ja rengit lähteä vierailemaan kotiseudulleen.[2]

        Koska kekrin käsitettiin vanhastaan merkitsevän vuoden vaihtumista, liittyi siihen usein myös erilaisten enteiden kuulustelua ja tulevaisuuden ennustamista samaan tapaan kuin nykyisin uuteenvuoteen.[11]

        Kekri muistutti usein saksalaisia karnevaaleja.lähde? Siihen liittyi myös tavallisimmin 12 päivää kestänyt jakoaika, jolloin ei yleensä tehty työtä enemmän kuin oli välttämätöntä.[2]

        Kekrin toisena päivänä lähdettiin ”kekriä kiertämään”. Kylissä liikkui seurueita, joissa oli mukana kekripukeiksi tai kekrittäriksi naamioituneita hahmoja ja jotka halusivat taloista kestitystä. Kylän Kaisan paimentamana saattoi kulkueeseen kuulua myös Runsauden haltijatar, jonka iso rinta oli täynnä nännejä. Ilmeisesti merkittävin hahmo oli kekripukki, sarvekas ja pelottavan näköiseksi tarkoitettu olento. Kekripukki voitiin koota niin, että karhuntaljan tai vastaavan alla käveli kaksi miestä, kauhat sarvina, kirves kuonona ja pitkä varsiluuta häntänä. Olkia, turkkia ja naamareita käytettiin myös tässä rakennelmassa. Kylän Kaisaksi puettiin kylän pisin tai komein mies. Hän vartioi pukkia. Pukki vieraili usein myös nuutinpäivänä, jolloin sitä kutsuttiin nuuttipukiksi.

        Kirkko ei hyväksynyt pakanalliseksi katsottua kekrin viettoa. Piispantarkastuksessa vuonna 1729 annettiin Rautalammilla papistolle kehotus, että ”heidän piti uskollisesti neuvoa Jumalan seurakuntaa luopumaan taikuudesta”. Useissa kirjaanpanoissa 1600- ja 1700-luvuilla oikeuden pöytäkirjat tietävät kertoa kekrilampaista, joita syötiin epäkristilliseen tapaan maanhaltijan kunniaksi. Rangaistusten pelossa perhe siirtyi esimerkiksi navettaan syömään kekrin juhla-ateriaa. Suomalaiset olivat tottuneet viettämään kekrijuhlaa, johon liittyi myös kiitos saadusta sadosta. Kielto oli niin ankara, että juhlatapa unohdettiin, samoin kuin vanhat laulut ja runot.[2]
        Kekri nykyisin

        Kekri-perinne alkoi hävitä teollistumisen ja kaupungistumisen myötä, ja monet kekriin liittyneet tavat ja perinteet ovat siirtyneet joulun ja nykyaikaisen uudenvuoden viettoon. Pisimpään perinne säilyi Itä-Suomessa.[2] Kekrin vietto on kuitenkin yleistymässä, muun muassa Talonpoikaiskulttuurisäätiö [13]on edistänyt kekrin viettoa ja kehittänyt uusia tapoja eri alueilla, maalla ja kaupungeissa vietettävään syksyiseen juhlaan. Talonpoikaiskulttuurisäätiö on tuottanut kouluille mittavan kekrin opetusmateriaalin[14], joka on maksutta käytettävissä. Säätiö järjestää myös lasten kekripipari- ja -askartelupajoja. Suomessa kekriä vietetään nykyään Kajaanissa polttamalla kekripukki, jonka paikalliset toimijat ovat rakentaneet. Kekripukin polttoon liittyy yleensä myös muuta ohjelmaa, esimerkiksi tanssiesitys, musiikkia jne.[15]

        Talonpoikaiskulttuurisäätiö on myös vuonna 2013 julkaissut maailman ensimmäisen kekriaiheisen lasten seikkailukirjan Ahmattien yö[16], jonka on kirjoittanut Kreetta Onkeli ja kuvittanut Jussi Kaakinen. Kirjaa luetaan syksyllä 2016 helsinkiläisissä peruskouluissa, lukijana on näyttelijä Mari Rantasila."


    • Moikka! Tänään (su.) on vapaapv. Sitä kannattaa juhlia. Takana rankka työviikko (myös lauantai). Tällaista rutistusta ei ihan joka viikko jaksaisi. Nyt su. ma. ja ti. vapaata.
      Sytytin kynttilän (suosikki, vaniljan tuoksuinen), kupissa teetä, jalkojen päällä torkkupeitto. Olen varustautunut nettisurfailuun. :)

      • Jorma..typy

        Ilahtuipa Marjo Rein

        ku siltä peiton vein

        ja temput tein


      • Loma tekee hyvää vaikka perheellisille sekin käy joskus työstä ;) Myönnän, että välillä odotan, että arki alkaa ja pääsen töihin ja opiskeluihin ja saan lomaa muutamaks tunniksi mun "pienokaisista" (lue teineistä).


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Loma tekee hyvää vaikka perheellisille sekin käy joskus työstä ;) Myönnän, että välillä odotan, että arki alkaa ja pääsen töihin ja opiskeluihin ja saan lomaa muutamaks tunniksi mun "pienokaisista" (lue teineistä).

        Totta. Normi arjenpyöritys käy joskus hermon päälle. Viimeaikoina on unirytmi ollut vähän katkonaista, se tietysti kostautuu heti seuraavana päivän mörrimöykky-fiiliksellä. Palautuminen vie aikaa. Pakkohan se on välillä nollata pää ja ottaa omaa aikaa. Ei tätä oravanpyörää muuten jaksa. :)


    • En mitään noista

      olen Jeesuksen uskossa

      • uronomi

        Roomalaisia sotilait potutti, ku Jesse pyysi kuselle välillä


      • oletkoyksinkertainen

        Pyhäinpäivä on raamatunuskoisille, pöljä.


      • Sitten luulisin, että vietät Pyhäinpäivää, ainakin jos luterilainen olet..?


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Sitten luulisin, että vietät Pyhäinpäivää, ainakin jos luterilainen olet..?

        Pyhäinpäivä on kuollutta uskonnollisuutta, en ole lutherilainen. Lutherilainen kirkko on huorakirkko joka harjoittaa hengellistä huoruutta roomalaiskatolisen kirkon kanssa. Lutherilaisesta kirkosta tulee lähteä ulos (erota siitä) jotta ei jää osalliseksi sen synteihin


      • uronomi kirjoitti:

        Roomalaisia sotilait potutti, ku Jesse pyysi kuselle välillä

        lopeta pilkkapuheesi


      • shalomeccehomo
        Raamattu.on.totta kirjoitti:

        lopeta pilkkapuheesi

        Toit suuren riemun ihmisille

        Mikään ei ole hauskempa, kuin uskontohörhöille nauraminen

        Viihdyin aikonaan ateistipalsatalla nauramassa uskiksia

        mutta...äläpäs hihhuli enään änkeä näille asiapalstoille, Wihtori. L


      • shalomeccehomo kirjoitti:

        Toit suuren riemun ihmisille

        Mikään ei ole hauskempa, kuin uskontohörhöille nauraminen

        Viihdyin aikonaan ateistipalsatalla nauramassa uskiksia

        mutta...äläpäs hihhuli enään änkeä näille asiapalstoille, Wihtori. L

        lopeta nimittely


    • Vaihteeks naamiaiset perhepiiris. Löyty merirosvo, keiju, cowboy & viikinkinainen.
      Haudoil enää käydä ei, duunattiin laitaan metsän alttari, mihi lasketaan muistokynttilät. Harvoin kotoisella molemmat . Siks kotiolois.

      Esaks transee funtsin. Mieltäin muutin & tuon valitsin kopsaa & pistä hakuun
      I Love You (You Who Came From The Stars OST) Hangul/Romanized/English Sub Lyrics

      • Tuokin on hyvä idea, mäkin kävin yhdellä muistopaikalla tässä kodin lähellä. Mutta kävin isovanhempien haudalla kyllä myös :)


      • krapelimestaaja

        MÄMMY!!!

        Oleppas filmaatta nyh!

        Syntyperäiseen kabukkilärviisi et kammoa enääN naamareillakaan saa

        mut jospa se läskibassomiehesi esittisi vocaroossa bassot

        https://www.youtube.com/watch?v=HFQYB7DO7l8


      • kukkojenpyhimys
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Tuokin on hyvä idea, mäkin kävin yhdellä muistopaikalla tässä kodin lähellä. Mutta kävin isovanhempien haudalla kyllä myös :)

        yybeen muistopaikka on kanojen kalmisto Ala-Lemussa


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Tuokin on hyvä idea, mäkin kävin yhdellä muistopaikalla tässä kodin lähellä. Mutta kävin isovanhempien haudalla kyllä myös :)

        Väsyneit oltiin. Muksut viikol flunssas & vuoroin valvottiin. Joulun aattona käyn/käydään.


      • oy_bimbo_ab kirjoitti:

        Väsyneit oltiin. Muksut viikol flunssas & vuoroin valvottiin. Joulun aattona käyn/käydään.

        Harmi, jos lapset ovat olleet flunssassa. Sitä on liikkeelle. Parhaillaan vierailulla on yksi ystävä, joka oli flunssassa. Sen takia lykkäsi viikkoja vierailua luonani, että ei tartuta.

        Mitenkä Teillä meni isänpäivä? Saiko isä kahvin vuoteeseen vai mitä tapahtui?


      • krapelimestaaja kirjoitti:

        MÄMMY!!!

        Oleppas filmaatta nyh!

        Syntyperäiseen kabukkilärviisi et kammoa enääN naamareillakaan saa

        mut jospa se läskibassomiehesi esittisi vocaroossa bassot

        https://www.youtube.com/watch?v=HFQYB7DO7l8

        Hiljaa, kuvaus & activity


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Harmi, jos lapset ovat olleet flunssassa. Sitä on liikkeelle. Parhaillaan vierailulla on yksi ystävä, joka oli flunssassa. Sen takia lykkäsi viikkoja vierailua luonani, että ei tartuta.

        Mitenkä Teillä meni isänpäivä? Saiko isä kahvin vuoteeseen vai mitä tapahtui?

        Muksujen iskä sai kahvinsa vuoteeseen. Varmuuden vuoks termoskannus, mä kannun kannoin, muksut tarjottimen mis kupit jne. Lahjankin antoivat, lätkääliput matsiin illan. Ai sen juorusin jo.

        Sit lähtee piti moikkaa iskää omaa & appivanhempii. Minne myös vanhempain mukaan tuli. Lätkää katsomaan sielt miehet läks & kotiin mie & muksut.
        Ai ai 3-3 peli nyt

        Muksaa isänpäivän iltaa


      • oy_bimbo_ab kirjoitti:

        Muksujen iskä sai kahvinsa vuoteeseen. Varmuuden vuoks termoskannus, mä kannun kannoin, muksut tarjottimen mis kupit jne. Lahjankin antoivat, lätkääliput matsiin illan. Ai sen juorusin jo.

        Sit lähtee piti moikkaa iskää omaa & appivanhempii. Minne myös vanhempain mukaan tuli. Lätkää katsomaan sielt miehet läks & kotiin mie & muksut.
        Ai ai 3-3 peli nyt

        Muksaa isänpäivän iltaa

        Voi jos Kanada tasoitti. Formuloissa kaksi suomalaista palkintopalleille. Bottas toinen ja Räikkönen kolmas. Jospa Suomi voittaisi - niin jännää matsiin miehesi saisi hienon lopun.

        Hienoa, kun lapset pystyvät jo osallistumaan Isänpäivään! :) Kuinka vanhoja he ovat nyt?

        Hyvää isänpäivän loppua ja marraskuun loppupuolta!


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Voi jos Kanada tasoitti. Formuloissa kaksi suomalaista palkintopalleille. Bottas toinen ja Räikkönen kolmas. Jospa Suomi voittaisi - niin jännää matsiin miehesi saisi hienon lopun.

        Hienoa, kun lapset pystyvät jo osallistumaan Isänpäivään! :) Kuinka vanhoja he ovat nyt?

        Hyvää isänpäivän loppua ja marraskuun loppupuolta!

        Kiva tulos F1-sarjas. Maikkari voinut ois kisan ilmaiskanavalt näyttää.
        Lähenki saunaa lämmittää.

        Jatkot hyvät


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe