Työnhaun typeryys

Arsilampi

Kyllä nyt on mopo karannut käsistä aivan totaalisesti tässä TE keskuksen toiminnassa. Olen 57 vuotias mies ja teen ns.komennustöitä vakituisella työnantajalla. Meillä tulee aina silloin tällöin lyhyt kestoisia lomautus jaksoja, joita ei voi oikeastaan mitenkään ennakoida eikä edes suunnitella etukäteen. Nykyään on tilanne se, että vaikka on viikon lomautettuna niin pitää hakea työpaikaa. Tämähän on todella järkevää toimintaa, jossa kuormitetaan turhilla hakemuksilla potentiaalisia työnantajia, vaikka ei ole pienintäkään tarkoitusta vaihtaa vakituisia työpaikkaa uuteen työnantajaan. Olin myös puhelinyhteydessä TE keskukseen asian tiimoilta ja kysyin, että ovatko he nyt ihan varmoja heidän toiminnan järkevyydestä? No tämmöistä ei tietenkään saa kysyä, koska he tietävät kuinka minun tulee toimia ja heitä kumartaa. Voi hyvää päivää sentään... Siellä alettiin heti uhkailla, että työnhaku katkaistaan, jos en tanssi heidän pillin tahdissa. Minulla on takana jo yli 35 vuoden työkokemus ja jatkuu edelleen, mutta saa nähdä miten kauan. Kait minun vakituinen työpaikka menee alta kun haen jatkuvasti töitä muualta. Kyllä nyt on tullut aika että jotakin tarviis tehdä tälle typerälle toiminnalle. Nuoret ja pitkäakaistyöttömät pitää saada töihin ja heihin panostaa kaikki resurssit. Meidän vanhempien vakituisessa töissä olevien lyhyt kestoisiin lomautus jaksoihin ei kannattaisi uhrata aikaa.

13

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvä_peli

      TE-toimistolla ei ole nykyisenlaisena organisaationa mitään mahdollisuuksia vaikuttaa avoimien työpaikkojen määrään. Tästä seuraa turhautumista ja jopa yritysten kiusaamista turhilla hakijoilla.
      Kirjoitan aina paperiset hakemukset jotka toimitan suoraan yrityksen toimarin käteen tällaisen osoituksen saadessani koska en luota postin palveluihin - ollut karenssissa jo kahdesti postin hukattua työhönosoituksen hakuni, toisella kertaa tosin viisastuneena pystyin todistamaan hakeneeni, koska kopiot papereista oli itsellä vielä tallessa. Samalla pyydän allekirjoituksen paperiin, jossa lukee "Olen vastaannottanut hakemuksen Yritys Oy:hyn henkilöltä se-ja-se ja varmistanut henkilöllisyyden henkilöpapereista". Selustan turvaaminen tuntuu olevan se asia, joka nykypäivänä syö eniten työnhakuaikaani! Kerron olevani koulutukseltani sen-ja-sen alan ammattilainen, johon useimmiten vastataan, että "Jaahas - etsimme kyllä aivan toiselta alalta olevaa ihmistä tähän tehtävään.."

      • Fgbbfbfh

        Älä tee elämää turhan vaikeaksi, nykyään 99 % paikoista haetaan netissä / sähköisesti, ja muissakin paikoissa postitus on vain vaihtoehto, sähköisen rinnalla. Et tarvitse postin palveluja mihinkään.

        AP:lle sanoisin, että ihanko oikeasti viikon työttömyyden aikana ehtii työtarjouksia (eli pakkohakuja) tulla? Epäilen. Teoriassa sinun pitää olla työnantajien käytettävissä, mutta käytännössä; ketä ehtii kiinnostaa, oletko aktiivinen vai löhöätkö koko viikon.


    • työtön-42-mies

      Minäkin olin palkkatyössä kunnes työkkäristä tuli ilmoitus että minun pitää hakea toistä työpaikkaa heti. No soitin sinne ja kerroin että olen toisessa työssä vielä 2 kk, se sopi niille. Työkkärille ei sopinut joten sain karenssin kun työloppui. Karenssi kesti 6 vuotta vaikka olin sinä aikana töissäkin 3 eri paikassa 2 vuotta yhteensä

      • Fzvvbh

        Kuulostaa siltä, että et ollut ilmoittanut työkkäriin saatuasi työsuhteen. Eivät he huvin vuoksi ahdistelee työssä käyvää. Eivät tienneet työpaikastasi. On velvollisuus ilmoittaa, ettei ole enää työkkärin asiakas.


      • vapaahaku

        Kyllä työnhakijana voi olla töissä olevatkin.


      • sillä_taputeltu

        Kumman velvollisuus? Työkkäri saa ilmoitukset työnantajilta, kun työnantaja palkaa työntekijän. Katson velvollisuuden kuuluvan työnantajalle, koska muuten järjestelmään sisältyy huijauksen mahdollisuus. Itse lopetan ainoastaan tukihakemusten kirjoittamisen. Jos työnantaja ei ole velvollisuuttaan hoitanut - työnantaja siitä joutuu kärsimään, kun menen perimään häneltä velat, jotka muodostuivat TE-toimiston jättäessä tuet maksamatta - ja korkoineen.


      • Fzbdcvv

        Kyllä siellä on työnhakijalle se ominaisuus, jossa asiakkuuden voi lopettaa. Miksi et sitä tekisi: "olen nyt töissä, enkä halua asioida enää kanssanne". Miksi se olisi työnantajan velvollisuus? Ei työnantajaa kiinnosta sinun tukisysteemisi. Ei työkkäri ole mikään verottaja.

        Sekoitat nyt varmaankin työtarjoukseen, jossa työkkäri on pakottanut hakemaan työtä tietyltä työnantajalta ja raportoimaan tuloksen. Mutta jos itse hankit työsi, niin ei se info kulje kenenkään muun kuin sinun itsesi kautta. Vasta oli uutinen siitä, että työttömien haastatteluilla on saatu siivottua tilastoista ne, jotka olivat oikeasti töissä, mutta jättäytyneet haamuiksi kortistoon. Tuo karsinta on siis pitänyt tehdä manuaalisesti, tieto ei ole kulkenut minkään virkamiesten yhteistyöjärjestelmän kautta.

        Ja toiseen asiaan; kertokaa toki, mikä pointti on olla työssäkäyvänä työnhakijana työkkärissä? Mitä siitä hyötyy? Kyllä se mollin selaaminen ja jopa cv-netin käyttö onnistuu ihan omatoimisesti ilman asiakkuuttakin. Työkkärihän ei enää missään työnhaussa konkreettisesti auta.


      • Anonyymi
        vapaahaku kirjoitti:

        Kyllä työnhakijana voi olla töissä olevatkin.

        Näin minäkin luulin. Tosin olin tuohon aikaan opiskelija ja pidin itseni työnhakijana. Ensin talvella työkkärin muija soitti ja olisi mieluusti katkaissut työnhakuni ja nähnyt ett minä sitten tulen työnhakijaksi, kun olen rehellisesti työtön työnhakija. Sanoin, ettei kai siitä mitään haittaa ole, vaikka olisinkin työnhakijana. Vielä silloin sain jäädä työnhakijaksi.

        Seuraavana kesänä tuli ensin pari hakukomentoa ja sitten olisi pitänyt ilmoittaa, mitä "palveluita" olisi työkkäristä hakenut heinäkuun loppuun mennessä. En halunnut mitään palveluita ja niin heittivät mut pois kortistosta. En saanut tuohon aikaan latin latia kassasta tms. tyött.turvaa. No, ei sillä mitään merkitystä ollut. Opiskelin edelleen.


    • fkfhhf

      Allekirjoitettu on ,Kyllä tuon työkkärin toiminta on mitä , ihmettelen ettei sitä saada kuntoon millään vaan kohdellaan työttömiä kuin karjaa , kyllä pitäisi olla arvioinnin yksityiskohtaisempaa , esim . tuhansia sairaita joptka eivät sairaushistoriallaan tule ikinä työllistymään , turhaa näitä kiusataan mutta halutaan vaan pitää tilastoissa että saadaan kurmuutettua kaikkia vedoten tilastoihin.

    • Anonyymi

      Määkin hain töitä viime vuonna mut tänäkään vuonna en töihin mee, Mulla on puutiaiskuume

    • Anonyymi

      Työkkäreissä haisee sosialistinen seisahtaneisuus. Joku virkailija saattaa laahustaa kahvi huoneeseen tai vesssan

      • Anonyymi

        luulet mutta et tiedä. Ethän siellä toimistossa edes käykään.


    • Anonyymi

      Näitä sattuu. Keväällä etsittiin yhtä sijaista tekemään 1 talvilomaviikko, 4 kesäviikkoa ja mahdollisesti joskus jotain hajapäiviä.

      Tuttavapiirissä oli joku alan ihminen, ehkä 60v. Hän sanoi voivansa tehdä huomisen ja ylihuomisen, muttei uskalla luvata edes seuraavaa viikkoa eikä ainakaan kesäviikkoja. Syynä se, että työkkäri saattaa lähettää ensi viikolla tai ensi kuussa työnosoituksen johonkin paikkaan, johon on haettava t. mentävä töihin, vaikka olisi luvannut mennä tähän paikkaan. Jollei tottele, karenssi pistää rahahanan kiinni. Ja hän on tehnyt pätkiä jossakin eli sinne voi todellisuudessa tulla lähtö ihan töihin eikä pelkästään hakupakko.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe