Jorvin päivystys

eiihannäin

Hakeuduin Jorvin päivystykseen voimakkaan kiputilan takia keskellä yötä noin kello 02-aikaan.

Olin herättänyt naiseni viemään päivystykseen, koska en enää sietänyt kipua johtuen muutamaa päivää aikaisemmasta aiheutuneesta solisluun murtumasta.

Miten siis Jorvin päivystys toimi - toki puhallutti ja olin humaltuneena (1,5 promillea), kuskasi röntgeniin, jossa luut olivat törröttäen, mutta mitään niille ei tehty.

Tulin siis päivystykseen voimakkaan kiputilan takia, mutta hoidettiinko sitä - no ei! Oikeassa olkapäässäni oli laaja verenpurkauma, mutta hoidettiinko sitä - no ei!, olin toki humalassa, mutta hoidettiinko sitäkään oikein - no ei!

Minut leimattiin häiriköksi kyseltyäni muutaman kerran röntgenin tuloksia, käytyäni vessassa, käytyäni vesipisteellä muutaman kerran saadakseni juotavaa häiritsemättä "kiireistä hoitohenkilöstöä", jotka taas tulivat heti tarjoamaan "pillereitään" käytyäni vesipisteellä.

Mitään infoa en saanut kyseleistäni huolimatta omasta tilanteestani vaan myöhemmin joku itseään esittämätön henkilö kävi lääppimässä solisluutani häipyen saman tien esittäytymättä, kertomatta miksi teki ja minkä takia - ei ihan näin nykyään kukaan saa toimia.

Itseasiassa sain aikoinaan thorax-osaston lekurin kyyneliin tämän herätettyä minut puoli seiska aamulla kesken unien vain tarjotakseen minua kandeille opetusvälineeksi. Olin pari vuorokautta seilannut vuoteen ja leikkaus-salin väliä turhaan vähällä ravinnolla ja voimakkaalla lääkityksellä ja tämä lekuri kehtaa herättää minut opetusvälineeksi kysymättä edes lupaa tähän- toki suutuin ja annoin kaikkien osastolla kuulla kunniansa kovalla äänellä - siis mihin ihminen kadottaa itsemääräämisoikeutensa jouduttuaan "opetus-sairaalaan"

Nykyään kai pitäisi kysyä ihmisen suostumus ennen toimenpiteitä, mutta tätmä ei näköjään koska HUSsia, koska kaikki sairaalakokemukseni väittävät tätä vastaan.

16

4727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgfhjfjrged

      Yllättäen solisluun murtumaa ei hoideta erityisemmin, laitetaan vain käsi tuetuksi ja pidetään liikkumatta useamman viikon. Olitko pitänyt annettua sidettä 24/7?

      Aamuyön päivystysvastaanotolla suurin osa potilaista on humalassa kuten sinäkin, joten ei ihme että hoitohenkilökunnalla pinna kiristyy. Usein humalassa oleva potilas ei ole vastaanottavaisella tuulella, joten keskustelut ja hoitotoimenpiteiden selitys koettaneen turhina koska potilas ei niitä kuitenkaan muista aamulla selvittyään. Humalaista potilasta joudutaan usein "paimentamaan" kuin lasta, tähän on totuttu. Jos joku onkin 1,5 promillen "kaasussa" hyvin toimiva ihminen, sitä ei ehkä osata huomioida.

      • eiköhäntämäolluttässä

        Itseasiassa olin hyvin mukautuva, joustava ja mahdollisimman vähän häiriötä tuottava asiakas sillä hetkellä ja silti minut alennettiin "häiriköiden" joukkoon juottaen diapamia muka "tärinän hoitoon" vaikka kyse oli pelkästään henkilöstön oman mukavuuden kannalta helpoin ratkaisu - onhan päivystyksessä kyse aina henkilökunnan jaksamisesta eikä niinkään asiakkaan hyvinvoinnista.

        Jotenkin minua häiritsee tämä saamani kohtelu - tulin päivystykseen keskellä yötä voimakkaan kiputilan takia, jota itse en pystynyt hoitamaan kipulääkkeistä huolimatta, herätin naiseni keskellä yötä vienään itseni päivystykseen ja tämän vain ihan huvikseni - älkää nyt ihan aikuisten oikeasti viitsikö - itseasiassa vertaisin kivunlievityksen tahallista väliinjättämistä jopa niin uskomattomaan kuin pahoinpitelyyn, sillä mitä muutakaan se on.

        Minulla on korkea kipukynnys ja saamani alentuvan kohtelun takia olisi ollut parempi jäädä kotiin välttäen tämän ihmisarvoa alentavan toiminnan kokemuksen, mutta näin kävi ja vieläkin kadun, että edes ajattelin tukeutua HUSin ammattitaitoon , koska sitä en sieltä löydä.

        Olen lukuisasti aikaisemminkin joutunut kyseiseen sairaanhoitoon turvautuessani (ilman alkoholia veressä) huomaamaan, että kivun hoito ei kyllä ole mitenkään henkilöstön hallinnassa eli pleuradreenin asentamisen jälkeisten kipujen kasvaessa, dreenin asentaneen päivystyslääkärin mukaan kaikki oli kuten pitää vaan tuskat lisääntyivät puudutuksen hävitessä - lopulta jouduin riippumaan tippatelineessä, aamuyön tunteina, joka oli ainoa asento, jossa kipu oli edes siedettävää ja silti tämä päivystyslääkäri kehtasi tulla väittämään vasten kasvojani, etten voi muka tuntea kipua.

        Ja sainko helpotusta kipuihini - no en - vastakun hoitohenkilöstökin näki, että sattui enkä ollut hakemassa vain opiaatteja niin jotain jopa tapahtui eli minut kärrättiin kuviin, dreeni asennettiin uudelleen ja kipulääkitys saatiin suht'kohdilleen.

        Se kama mitä HUS käytti kivunlievitykseen oli kyllä tsoukki - halpaa ehkä, mutta ei poistanut kipua vaan kuivatti limakalvot, aiheutti katkonaista unta ja sekavaksi, mutta se pahin eli ei edes poistanut kipua.

        Kun noin muuten katsoin thorax-osastoa niin päällimmäiseksi tulee mieleen visvaiset väliverhot, kaiken ympäristön kulahtaneisuus mukaanlukien käsienpesu-altaan 70-luvun hampaidenpesuun ohjeistavat tarrat kaakeleissa - siis koska tätä tilaa oli siis edes päivitetty nykyaikaan ja kyse on siis avokirurgisesta osastosta, jossa "hoidetaan" rintakehä-potilaita. Olin aikaisemmin jotain vuonna 1974 tällä osastolla ja koristeet olivat samat - miten paljon sairaalabakteereja nekin ovat keränneet itseensä.

        Pahin oli oikeastaan se, että jouduin todistamaan erään vanhuksen kuoleman ollessani Meikun päivystyksessä - eivät sitten viitsineet peittää tapahtumaa sermein vaikka käytävällä tämä tapahtuikin - jotenkin jokaisen terveydenhuollon henkilöstön jäsenen tulisi mielestäni ajatella, että haluavatko näin tapahtuvan itselleen ja toimivan sen mukaisesti.

        Itse menen lopputarkastukseen solis-luun murtuman takia - kuusi viikoa ja tuskin tähän päättyy vaikka oikealla suhtautumisella tämä olisi ollut hoidettavissa 2-3 viikkoa, mutta kukaan itseään lääkäriksi kutsuva ei vaan ole suostununut edes koskemaan minuun saati manipoilaamaan luita yhteen - se on humalassa, joten hoito on zip, zero, nada.

        Mulle on tullu mieleen tälläinen skenaarioa, jossa ylinopeutta ajava kakara vetää autolla pellolle ja loukkantuu vakavasti niin hoidetaanko häntä - hänhän on kamoissa (kaikki mahdolliset fiinit juoksee suonistossa) , joten hoidetaanko häntä liikenneonnettomuuden uhrina vaikka kundihan on pelkkä nisti ja onnettomuus on itseaiheutettu vain ja ainoastaan saadakseen kiksit ja sävärit likipitäentilanteista.

        Siis mikä on ero minun tilanteeseen?


      • haistakaasitäitseään

        Ensimmäiseen viikkoon en edes ollut käynyt suihkussa vaan suoritin pesut pyyhepesulla eli kosteaa pyyhkettä intiimialueille ja pyyhke pesuun.

        Ja saamani käsituki oli laitoksen hoitsun asentama ja minun mitenkään muuttama asetuksiltaan.

        Mistä tuleekin mieleeni, että miten tämä "terveydenhoitolaitos" kuvittelee asiakkaansa käyvän pesulla tarjoten vain vaahtomuovisia kantotukia ja nehän vettä kestävätkin - laitoin yhden voimakkaan hien hajun takia hienopesuun koneeseen ja sehän kutistui puoleen siitä mikä se oli eli se siitä sairaala - tulenko hakemaan uuden ja kenen laskuun.

        En voi kuin ihmetellä miten näinkin yksinketainen asia on pakko ryssiä hallinnollisesti päin helvettiä - oikea suhtautuminen heti alussa promilleista piittaamatta ja oikea tekeminen eli manipulaatio paikallispuudutuksessa, tiukka teippaus, riittävät kipulääkitykset ja kantoside parin viikon ajan ja homma olisi "in ordnung" vaan nyt 6 viikkoa ja ketara ei ole vieläkään hjuva ja todennnäköisesti vaatii leikkausta - siis mikä maksaa että saa luunpäät yhteen ja kantavaksi rakenteeksi, mikä kestää niin nostot kuin ojentamiset.

        Ei voi kuin ihmetellä tätä "osaamista" - olette todellisuudessa syyllistyneet pahoinpitelyyn ja vakavasti harkitsen rikos-syytteen nostamista HUS-laitosta vastaan.


      • Päivystys48h

        Vastauksesi perustella et ole sopiva palveluammattiin etkä ainakaan hoito työhön. VAIH
        DA ALAA. Teurastajan paikka voisi olla sopiva sinulle :-) Toivuttavasti päädyt joskus apua tarvitsevana tuohon kyseiseen paikkaan


      • Oudotohi
        Päivystys48h kirjoitti:

        Vastauksesi perustella et ole sopiva palveluammattiin etkä ainakaan hoito työhön. VAIH
        DA ALAA. Teurastajan paikka voisi olla sopiva sinulle :-) Toivuttavasti päädyt joskus apua tarvitsevana tuohon kyseiseen paikkaan

        Tämä tyyppi on mielenkiinoinen tapaus täällä. Hän on useammassakin ketjussa väittänyt epämiellyttävän vastauksen kirjoittanutta hoitohenkilökunnaksi ja käskenyt vaihtamaan alaa. No hassujen tyyppien mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa.


    • aasiakas57

      Voimakkaassa humalassa olevat, narkomaanit ja sekavat ovat turvallisuusongelma

      Röntgenin tuloksia ei käydä kysymässä, vaan ne kuulee hoitavalta lääkäriltä

      "vertaisin kivunlievityksen tahallista väliinjättämistä jopa niin uskomattomaan kuin pahoinpitelyyn"

      Tehokkaita kipulääkkeitä ei voi antaa humalaiselle, koska tämä voisi johtaa hengityslamaan. Lisäksi sanoit ettet voinut hoitaa asiaa kipulääkkeillä itse, joten sinulla oli jo jotain kipulääkettä taustalla.

      "Olin aikaisemmin jotain vuonna 1974 tällä osastolla ja koristeet olivat samat - miten paljon sairaalabakteereja nekin ovat keränneet itseensä."

      Kyllä ne ovat heti siinä jos sellaisia kantava potilas on pintaa koskenut. Siksi niitä pintoja puhdistetaan säännöllisesti. Seinän, altaan tai tarran ikä ei vaikuta asiaan.

      "kukaan itseään lääkäriksi kutsuva ei vaan ole suostununut edes koskemaan minuun saati manipoilaamaan luita yhteen"

      Ei solisluuta kuulukaan "manipoilata"<sic>, koska sitä ei voi kipsata eikä lastoittaa, että ihan oikein nämä itseään lääkäreiksi kutsuneet toimivat ja olet saanut aivan oikean hoidon.

      "miten tämä "terveydenhoitolaitos" kuvittelee asiakkaansa käyvän pesulla tarjoten vain vaahtomuovisia kantotukia ja nehän vettä kestävätkin"

      Kyllä minä sain käytyä suihkussa murtumasta huolimatta ja fiksumpi tuen sijainnista riippuen joko suojaa sen muovipussilla tai ottaa peseytymisen ajaksi pois, varoen liikuttamassa murtunutta aluetta. Myös kipsin voi suojata ja välttää kastelemassa sitä raajaa missä se on.

      "Ei voi kuin ihmetellä tätä "osaamista" - olette todellisuudessa syyllistyneet pahoinpitelyyn ja vakavasti harkitsen rikos-syytteen nostamista HUS-laitosta vastaan. "

      Tätä ennen kannattaa ehkä perehtyä siihen miten murtunutta solisluuta hoidetaan, että luulon sijaan ymmärtäisit ehkä jotain.

      "Itseasiassa sain aikoinaan thorax-osaston lekurin kyyneliin tämän herätettyä minut puoli seiska aamulla kesken unien vain tarjotakseen minua kandeille opetusvälineeksi. Olin pari vuorokautta seilannut vuoteen ja leikkaus-salin väliä turhaan vähällä ravinnolla ja voimakkaalla lääkityksellä ja tämä lekuri kehtaa herättää minut opetusvälineeksi kysymättä edes lupaa tähän"

      Ja tästä sinä olet ylpeä? Jos olet opetussairaalassa, veronmaksajien rahoilla hoidettavana käytännössä ilmaiseksi, niin sitten alat vielä riehumaan sen takia että ressukka herätettiin aamulla?

      • nöyrtykää

        Siis pieni hetki - minulla maksavana asiakkaana on oikeus kunnon hoitoon eikä vain ohilääppäisyyteen kuten minulle tehtiin.

        On aika käsittämätöntä miten terveydenalan ammattilaiset kohtelevat asiakkaitaan kuin me olisimme alinta kastia - hävetkää!


      • kaikkeakanssa

        Onko promille voimakas humalatila ja kipua voi hallita muillakin tavoin kuten kylmällä ja paikallispuudutteella, mutta käyttivätkö nämä Jorvissa näitä - no eivät vaan nöyryyttivät tahallaan antaen diatsepamia muka trementiaan - hävetköön.

        Kyllä minua kohdeltiin vain huonosti - oli joku sitten toista mieltä.


      • eiskulaa

        Solisluun voi manipuloida ja teipata tiukasti, mutta idiootti lekurit eivät tätä vain jummarra. Jostain syystä simppelin ei vain iskostu jumalasta seuraaviin vaan tavis saa tuntea ratkaisun ja "hoidon" nahassaan.


      • näinseonkin

        Kyllä olen "ylpeä" sillä sain ylilääkärin kyyneliin ja sitä tuskin oli tapahtunut aikoihin ja hän ansaitsi sen vain ammatitaitomuutensa takia - olisi ollut paremmin hereillä eikä valitettavaa kohtausta olisi tapahtunut.


      • einekustanna

        Itseasiassa terveydenalan työntekijät syyllistuvät usein pahoinpitelyyn vaikka toisin väittävätkin.

        Toivoisin tätä tutkttavan tulevaisuudessa enemmän.


      • tfghjfjiuyhu
        einekustanna kirjoitti:

        Itseasiassa terveydenalan työntekijät syyllistuvät usein pahoinpitelyyn vaikka toisin väittävätkin.

        Toivoisin tätä tutkttavan tulevaisuudessa enemmän.

        Oikeastaan potilas kokee jonkun toimenpiteen pahoinpitelynä, vaikka sitä ei muuten voida tehdä.


    • pahoinpitelijöitä

      Kyllä siellä terveydenhuollossa on paljon surkean huonoa työmoraalia ja ammattitaidottomuutta, valitettavasti.

    • Joo se on jorvi...ei ne tee siellä yhtään mitään

      • lorvikatarri

        Jorvi ja kaikki siellä lorvi.


    • Anonyymi

      Tänä vuonna jotunut käymään kymmenkunta kertaa Jorvissa. Vaikka aina väitetään, että alalla on rankkaa, kiireistä ja stressaavaa, niin ei siellä ainakaan urakkatahdilla töitä paineta. Ja enemmän tuntuu vilskettä olevan henkilökunnan sosiaali- ja taukotiloissa kuin potilaiden luona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9479
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4017
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2790
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2554
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      178
      2538
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1803
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1632
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe