Laihtuminen ilman liikuntaa ja ilman oikoteitä

KPaavo

Hei, halusin tehdä tämän keskustelun kertoakseni omasta tavastani laihduttaa. Toivon innoittavani muita muuttamaan elämäntapojansa.

Erittelen seuraavaksi hyviä ja huonoja puolia tavastani laihduttaa. En koe itselleni hyvien ja huonojen puolien erottelua kovin tärkeinä, sillä tiedän tapani olevan varmin ja paras tapa laihduttamiseen minulle. Erottelen hyviä ja huonoja puolia muille siinä toivossa, että hyvien puolien runsaus ja huonojen puolien niukkuus motivoisi muitakin ihmisiä koittamaan.

Hyvät puolet joita ensimäisenä tulee mieleen:

-Laihtuminen ilman liikuntaa
-Laihtuminen ilman nälän tunnetta
-Laihtuminen ilman lihasmassan menettämistä
-Laihtuminen terveellisellä, maukkaalla ja ravintorikkaalla ruokavaliolla

Huonoja puolia joita ensimäisenä tulee mieleen:

-Vaatii tarkkaa laskemista
-Ruokailu työpaikalla/koulussa tarjotulla ruoalla ei pääsääntöisesti sovi ruokavalioon

Asiaan:

-Vain kalorien määrä määrittää painon muutoksen. Kun kalorimäärä on korkeampi kuin kuluttamasi kalorimäärä, painosi nousee. Kun kalorimäärä on pienempi kuin kuluttamasi kalorimäärä, painosi laskee.
-Se, että lähteekö painosi lihaksesta ja rasvasta vai pelkästä rasvasta määrittyy makroravinteiden (hiilarit, proteiinit ja rasva) määrästä.
-Mikrovinteet vaikuttavat terveyteen ja ovat siksi tärkeä osa ruokavaliota.
-Liian nopea laihduttaminen johtaa ruokavaliosta riippumatta lihasmassan vähenemiseen. -25% kalorivaje on suurin vaje mitä voit hyödyntää ruokavaliossasi menettämättä lihasmassaa.

Lihasten menettäminen laihduttamisessa selittyy joko liian suurella kalorivajeella tai vääristä makroravinteista. Makroravinteista proteiini on pääroolissa laihduttamisessa. Kalorivajeessa ihmisen keho käyttää ensi-sijaisesti vatsasta saatavia ravinteita. Näiden lisäksi ihminen käyttää energian saantiin rasva-varastojaan (tämä aiheuttaa laihtumisen). Ihminen ei kuitenkaan pysty saamaan aminohappoja rasva-varastoitaan vaan joutuu turvautumaan lihaksiin jos ravintoa ei ole saatavilla mahassa. Siksi on tärkeää että laihduttaessa syö erityisen paljon laadukasta proteiinia esim. kananmuna ja maitotuotteet. Suosittelen n. 2g proteiinia/per paino kilo. (80kg painoinen söisi 160g prot.) On hyvä jakaa proteiini tasaisesti jokaiselle aterialle.

Kaloritarpeen saa selvitettyä käyttämällä internetistä löytyviä energiantarvelaskureita. Itse suosittelen koittamaan useampia ja ottamaan niiden keskiarvon.
Laihduttamiseen sopivan kalorimäärän saat kun kerrot sen 0,75. esim. minun tapauksessani
Päivän energiatarpeeni jotta painoni pysyisi samana on 2170kcal. Laihtuakseni syön 1736 kaloria ja 172g proteiinia. Syön päivässä 4 ateriaa joten yhdellä aterialla nautin 434kcal ja 43g proteiinia. (proteiini lähinnä kananmunanvalkuaisista ja kreikkalaisesta jugurtista) Se miksi syön lähinnä vain kananmunanvalkuaisista johtuu vain yksinkertaisesti keltuaisen suuresta kalorimäärästä ja vähäisestä proteiini määrästä.

Yksinkertaisuudessaan ruokavalioni koostuu:
Vihanneksista, kananmunanvalkuaisista, hedelmistä, marjoista, oliiviöljystä, pähkinöistä ja pavuista.

Yksi lempiaterioistani joka sopii myös esim. ovo-vegetaristeille.
Kukkakaali kananmunanvalkuaisilla (oliivi-öljyä paistamiseen)
Kukkakaali on erittäin terveellistä ja hyvin vähä kalorista ruokaa jolla voit helposti täyttää itsesi. Kukkakaali on erittäin mietoa maultaan joten kananmunanvalkuainen ja esim. curry mauste saavat mössön maistumaan ja näyttämään täysin kanalta. Sopii siis myös esim. ovo-vegetaristeille.

Kun aloitat painonpudotuksen, menetät aluksi nesteitä ja painonpudotuksesi näyttää uskomattoman nopealta. Painonpudotuksesi kuitenkin hidastuu tai voi jopa alkaa "nousta" lähiviikkojen aikana. Tämä johtuu nesteiden poistumisesta kehosta. Painon nouseminen selittyy kehon tottumisesta uuteen ruoka-valioon jolloin neste alkaa hitaasti palautua kehoon. Tämä ei ole kuitenkaan vaikuttanut rasvan laihduttamiseen. Tästä syystä suosittelen ottamaan mitat esim. vyötäröltä ja seuraamaan muutosta vyötäröltä sen sijaan että kävisi vain vaa'alla. Hyvä tapa tarkkailla edistystä on myös laskea rasvaprosentti mittojen ja rasvaprosenttipihtien avulla. Halpa ja ehkä tarkin tapa selvittää oma rasvaprosenttisi. (voit tehdä tämän kotona, pihdit maksavat n. 10e)

Itse olen tullut päätökseen aloittaa lihaskuntoharjoittelu vasta laihdutettuani melko matalalle rasvaprosentille. Tietysti tämä on kunkin oma päätös.

Ensimäinen kertani kun kirjoittelen keskustelupalstoille ja varmasti jäi jotain tärkeää kirjoittamatta. Kritiikki, kysymykset ja kaikki muu otetaan mieluusti vastaan.

KPaavo, 19

44

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veijo8739839

      Pitkä tarina pelkkää puutaheinää.

      kaloriteoria ei toimi ihmisen kohdalla.

      • nonniinneropatti

        Miksi ei toimi? Syntyykö massaa tyhjästä ja häviää vaikka energiaa tulee yli tarpeen. Kerro ihmeessä.


      • Ihmisen keho noudattaa termodynamiikan lakeja. Kalorit (energia) siirtyy kehoon ruokana/juomana ja lähtee kehosta työnä, (esim. asioiden nostaminen, liike) tai lämpönä johtamalla, konvektio(kuljettuminen) tai sätelemällä. Jos vähemmän kaloreita (energiaa) menee kehoon sisälle kuin lähtee, laihtuu.


      • häädä_huonot_bakteerit
        KPaavo kirjoitti:

        Ihmisen keho noudattaa termodynamiikan lakeja. Kalorit (energia) siirtyy kehoon ruokana/juomana ja lähtee kehosta työnä, (esim. asioiden nostaminen, liike) tai lämpönä johtamalla, konvektio(kuljettuminen) tai sätelemällä. Jos vähemmän kaloreita (energiaa) menee kehoon sisälle kuin lähtee, laihtuu.

        Kropan sisällä vaikkapa suolistossa voi olla ylisuuri ja vääränlainen mikrobi ja bakteeripopulaatio joka mässäilee herkuilla ja lihottaa isäntäänsä. Tuo vääränlainen iso bakteerijoukkio/floora huutaa koko ajan lisää kaloreita. Vinkkinä laihduttajille. Antakaa lähtöpassit väärille mikrobeille/bakteereille ja laihtuminen alkaa paljon helpommin. Turvotus loppuu. Ihminen elää symbioosissa bakteerien kanssa. Ei ole samantekevää paljonko itsellä on erilaisia loisia ja bakteereja. Siinäpä pohdittavaa. Kyse ei ole vain ihmisen omista kaloreista vaan myös mikrobipopulaation kaloreista.


      • veijo_pannaan

        Vaikka aloittajan ruokavalio on karppauksen suuntaan? Veijo-setä on kalkkeutuneilla aivoillaan niin oman ajattelunsa lumoissa, ettei suostu edes kuulemaan muita vaihtoehtoja. Ihmiset ovat laihduttaneet laihduttamatta pelkästään sillä, että ovat jättäneet valkoisen lisätyn sokerin pois. Helppoa, sillä 75 % markettituotteista sisältää lisättyä sokeria. Kun jättää 75 % markettituotteista hyllyyn, laihtuu varmasti, sillä suurin osa ruokia sisältää lisättyä sokeria.

        Itse olen samaa mieltä siinä, että ihan turha laskea kaloreita. Ihan turha myöskään omistaa vaakaa. Mittanauha riittää. Olen ollut koko ikäni normaalissa painossa, ja vyötärön ympärys ok. Tämän vuoden lukemat 67 - 70 cm. Ihminen tarvitsee ainoastaan aivot ja mittanauhan, niin normaalipaino säilyy.


      • VihdoinkinToimivaDieetti
        veijo_pannaan kirjoitti:

        Vaikka aloittajan ruokavalio on karppauksen suuntaan? Veijo-setä on kalkkeutuneilla aivoillaan niin oman ajattelunsa lumoissa, ettei suostu edes kuulemaan muita vaihtoehtoja. Ihmiset ovat laihduttaneet laihduttamatta pelkästään sillä, että ovat jättäneet valkoisen lisätyn sokerin pois. Helppoa, sillä 75 % markettituotteista sisältää lisättyä sokeria. Kun jättää 75 % markettituotteista hyllyyn, laihtuu varmasti, sillä suurin osa ruokia sisältää lisättyä sokeria.

        Itse olen samaa mieltä siinä, että ihan turha laskea kaloreita. Ihan turha myöskään omistaa vaakaa. Mittanauha riittää. Olen ollut koko ikäni normaalissa painossa, ja vyötärön ympärys ok. Tämän vuoden lukemat 67 - 70 cm. Ihminen tarvitsee ainoastaan aivot ja mittanauhan, niin normaalipaino säilyy.

        "Ihan turha myöskään omistaa vaakaa. Mittanauha riittää. "

        Tässä olen kyllä samoilla linjoilla, ja myöskin terveydenhoitohenkilökunta neuvoi, ettei kannata tuijottaa sitä vaakaa, koska peili ja mittanauha kertoo aika paljon enemmän. Terveysnäkökulmasta juuri vatsan ympärysmitta merkitsee paljon.

        Vaa'an lukemien tuijottamisesta voi tulla pakkomielle, ja päivä ja dieettikin mennä pilalle siitä, kun on kituuttanut päivän syömättä ja vaaka näyttääkin lisäkiloja. Kun ei tuloksia tule nopeasti, tulee halu heittää hanskat tiskiin. Näin päättelen luettuani tämän osaston kirjoituksia.

        Kun vaatteet alkaa käydä löysiksi, niin kyllä se havainto palkitsee enemmän kuin paino, joka vaihtelee muutenkin jo päivän mittaan. Muutaman kilon laihdutus ei edes vielä näy vaatekoossa (ainakaan itselläni) joten siinä vaiheessa kun vaatteet alkaa käydä isoiksi, on kysymys jo ihan kivasta painonpudotuksesta.


    • veijo785598736

      nonniinneropatti

      emailini löydät blogistani. SUO)MI24 kaatopaikka ei ole keskustelemista varten.

      Kaloriteorian ei ole koskaan osoitettu toimivan ihmisen kohdalla.

    • liikkujainen

      Kyllä se vaan toimii. Olen laihduttanut ilman ylimääräistä liikuntaa 18 kg puolessa vuodessa. Nt tällä hetkellä on hieman noussut takaisin paino noin 3 kg, kun normaalikin liikkuminen on mennyt rollarin työntelyksi. Täytyy taas aloittaa pinemmällä ruokamäärällä, niin kyllä se sitten siitä. Aina kun ruokamäärä pinenee, niin kohta ei tartte syödä enää ollenkaan.

      • Ruokamäärää ei tarvitse pienentää kunhan vain keskityt siihen että ruoan proteiini-kalori suhde on hyvä. Tuo aloituksessani mainitsema kukkakaali kananmuna ruoka on hyvä esimerkki ruoasta joka on hyvää ja jota voi tosiaankin syödä paljon.


      • VihdoinkinToimivaDieetti
        KPaavo kirjoitti:

        Ruokamäärää ei tarvitse pienentää kunhan vain keskityt siihen että ruoan proteiini-kalori suhde on hyvä. Tuo aloituksessani mainitsema kukkakaali kananmuna ruoka on hyvä esimerkki ruoasta joka on hyvää ja jota voi tosiaankin syödä paljon.

        "Tuo aloituksessani mainitsema kukkakaali kananmuna ruoka on hyvä esimerkki ruoasta joka on hyvää ja jota voi tosiaankin syödä paljon."

        Olenkohan itse joku nirppanokka kulinaristi, koska minusta kananmuna ja kukkakaali yhdessä kuulostaa kuvottavalta. :) Molemmat kun on mietoja ja valjun makuisia, varsinkin kukkakaali kaipaa vähän umamia. Kukkakaali on kyllä hyvää mahantäytettä, samoin kuin parsakaali. Itsellä nää on perusruokaa. Nää on makuasioita, mistä kukakin tykkää. Mutta se on totta, että jos söisi pelkkiä sahanpuruja, niin alkaa kaikki ruoka maistua ennen pitkää hyvältä. Minä käytän kaurapuuroon kuitulisänä sokerijuurikaskuitua, joka maistuu puulta. Kaurakin on herkkua siihen verrattuna. Makuaisti terästyy varsinkin kun on roisisti vähentänyt suolaisia ruokia (mulla juustot ja suolakalat).


      • VihdoinkinToimivaDieetti kirjoitti:

        "Tuo aloituksessani mainitsema kukkakaali kananmuna ruoka on hyvä esimerkki ruoasta joka on hyvää ja jota voi tosiaankin syödä paljon."

        Olenkohan itse joku nirppanokka kulinaristi, koska minusta kananmuna ja kukkakaali yhdessä kuulostaa kuvottavalta. :) Molemmat kun on mietoja ja valjun makuisia, varsinkin kukkakaali kaipaa vähän umamia. Kukkakaali on kyllä hyvää mahantäytettä, samoin kuin parsakaali. Itsellä nää on perusruokaa. Nää on makuasioita, mistä kukakin tykkää. Mutta se on totta, että jos söisi pelkkiä sahanpuruja, niin alkaa kaikki ruoka maistua ennen pitkää hyvältä. Minä käytän kaurapuuroon kuitulisänä sokerijuurikaskuitua, joka maistuu puulta. Kaurakin on herkkua siihen verrattuna. Makuaisti terästyy varsinkin kun on roisisti vähentänyt suolaisia ruokia (mulla juustot ja suolakalat).

        Kannattaa maistaa tota kukkakaalikananmuna reseptiä, se maistuu lähes täsmälleen paistetulta kanalta kun maustat curryllä ja kasvis/kanaliemikuutiolla :D, en kyllä yhtään ihmettele että kuulostaa kuvottavalta, mut kaikille joille oon tarjonnut ni ovat kehuneet


    • veijo69837678

      Kaloreihin keskittyminen elämäntavanmuutoksen yhteydessä ei auta. On parempi keskittyä ruoan laatuun ja suositella välimerenruokavaliota, runsaasti rasvaa ja matala glykemiininen rasitus.

      Raportin ovat kirjoittaneet dr Malhotra, professori Lustig ja tutkiva lääkintäjournalisti Maryanne Demasi. Todella lukemisen arvoinen.


      “On täysin selvää että näin valittu elämäntavanmuutos johtaa todella vaikuttaviin tuloksiin verrattuna nykyiseen lääkitykseen ja ilman sivuvaikutuksia. Myös kustannukset ovat huomattavasti pienemmät.” – Dr Aseem Malhotra

      http://www.pharmaceutical-journal.com/20203046.article?clearcache=1


      Esihistoriallinen ihminen: keskittyi siihen MITÄ söi-Tulos vaivattomasti loistava.

      Kaikki nisäkkäät: keskittyvät siihen mitä syödä-Tulos vaivattomasti loistava.

      Moderni ihminen: keskittyy siihen kuinka paljon syödä-Tulos useimmiten lihava

      Kehonrakentajat: keskittyy siihen mitä ja minkä verran syödä-Tulos laiha

      Kalorien laskeminen on mennyttä aikaa-nykyaikaa on se että syöt aitoa ruokaa kunnes olet kylläinen. Otsikon alla dr. Ted Naiman osoittaa sen oivallisesti

      "MITÄ syödä ja KUINKA PALJON ovat molemmat asioita joita kannattaa miettiä, mutta uskon kiven kovaan sen että pidemmällä tähtäimellä se MITÄsyöt on PALJON tärkeämpää kuin se kuinka paljon syöt"

      – Dr Ted Naiman

      • Terveellinen ruokavalio on erittäin tärkeä juttu. Fakta on vain se että päivän aikana nautitun ruoan energiamäärä suhteessa omaan kulutukseen määrittää sen muuttuuko paino. Makroravinteet määrittävät sen muuttuuko paino lihaksesta vai rasvasta.

        En ollenkaan epäile, etteikö jonkinlaista muutosta tapahtuisikin jos ruokavalion esimerkiksi muuttaa välimererenruokavaliota muistuttavaksi, mutta tässäkin loppujen lopuksi on kyse ruoasta saadusta energiasta ja omasta energiantarpeestaan. Lähes mikä tahansa ruokavalion muutos johonkin terveellisempään johtaa laihtumiseen, mutta vain tiettyyn pisteeseen, koska kalorimäärä ei putoa enää siitä tietystä pisteestä alaspäin, jollei sitä itse tee.

        Helppo ja yksinkertainen esimerkki voisi olla vaikka henkilö joka poistaa ruokavaliostaa kokonaan sokerin. Kalorimäärä siis putoaa. Mutta jos tämä sama henkilö lisää muuta ruokaa ja kalorimäärä pysyy samana, ei painoon tule muutosta. (Terveydessä voi tosin jotain muutoksia tullakkin, tietäemme sokerin epäterveellisyyden.)

        Se että vertaa ihmistä esihistoriallisiin esi-isiinsä tai eläimiin on monella tapaa ongelmallinen sillä ensinnäkään ruokaa ei todellakaan ole ollut samalla tavalla tarjolla. Esihistoriallisen ihmisen elämäntapakin on varmasti ollut huomattavasti fyysisesti rasittavampi kuin keskiverto ihmisen nykyisin. Sama pätee kaikilla eläimilläkin, ruoan eteen täytyy tehdä työtä.

        Pointtisi siitä että keskitytään siihen että "mitä syö" on tosi hyvä ja sillä pääsee pitkälle, mutta se, että voi keskittyä siihen "mitä syö" täytyy olla jonkinlainen käsitys siitä millaista ravintoa sitten kannattaa syödä.

        lyhyesti: Teoriasi jonka esitit johtaa muutokseen mutta vain tiettyyn pisteeseen saakka. Muutosta ei kuitenkaan voi varmuudella taata. Esimerkiksi runsaasti ylipainoinen henkilö tuskin osaa hallita määrää jonka ruokaa voi syödä laihtuakseen optimaaliseen painoonsa. Usein myös käy niin että tuollaiset elämäntapamuutokset johtavat aivan liian nopeaan laihtumiseen (= yli -25% kcal/d) ja laihtumisen myötä myös lihasmassaa katoaa.

        On tärkeää ottaa huomioon myös se, että kun syö paljon ruokaa täyttää tämä vatsalaukun eikä silloin enää vaan halua syödä enempää oli ruoka kuitu, proteiini tai rasvapitoista. Kun osaa vielä ottaa oikeat määrät noita makroja ja ymmärtää miten kalorit toimivat, voi syödä optimaalisen määrän makroja ja suuren annoksen.

        En siis halua korostaa kaloreja tärkeämpänä kuin terveellinen ruokavalio, vaan pikemminkin terveellisenkin ruokavalion rajana.


    • VihdoinkinToimivaDieetti

      Ihan järkeenkäypää tuo mistä kirjoitat. Itse en vaan mitenkään raaski heittää kananmunankeltuaisia munan arvokkaimpana osana pois, koska niissähän se kaikki ravinto on, eli kaikki mitä ihminen (tai kananpoika) tarvitsee. Itse vaihtaisin (koska en hedelmiä juuri syö) hedelmät sokeri- ja kaloripitoisina siihen kananmunankeltuaiseen ja marjoihin, kun tosiaan laskettava on nää kalorit, kuten sanot, ja mäkin teen, mutta rajoitan samalla hiilihydraatteja rajusti. Nälkä ei ole juuri ollut koko aikana. Mulla toimii näköjään tää homma. Olo on huomattavasti keventynyt. Raportoin sitten tänne kun aletaan päästä joihinkin isoihin lukemiin ja saan kontrolloidun punnituksen kunnollisella vaa'alla.

      Meloni (kaikki melonit) on kans kelpo hedelmänkorvike. Hedelmät nostaa verensokeria ja laskee sen yhtä nopeesti, eli nälkä tulee aika pian eli vähän yhtä tyhjän kanssa syödä pelkkää hedelmäsokeria. Lisäksi on tosi paljon merkitystä psyykellä, että miten sitäkin ruokkii. Millään kituuttamisella ei kestä sitä pitkää ja kärsivällisyyttä kysyvää tietä, minkä laihduttaminen vaatii, vaan itse olen huomannut, että sillä jaksaa, kun ottaa yhden löysän päivän tähän laskemiseen. Siihen lataa sitä ruokaunelmaansa, ja nyt viikoja laihdutettuani ja pitämällä herkkupäivän olen huomannut, että ne mieliteot on todella laimentuneet, eikä ole mitään sellaista mihin olisi himokaan. Verensokeri on tasainen. Kun tietää, että kerran viikossa syön jotain oikein herkkua. Esim. olen itse suunnitellut herkkupäivän ateriaksi Burger Kingin burgeria, mutten ole vieläkään saanut aikaiseksi mennä hampparille :D Joka päivä menen ohi paikan, (haistelen niitä ihania grillatun lihan tuoksuja) ja aina mietin siinä kohtaa että milloinkahan käväisisin syömässä. Kun se ei ole kiellettyä, niin se ei koko ajan pyöri mielessä. Tämä toimii mulla erinomaisesti: kun tietää ettei ole kokonaan kiellettyjä asioita, vaan niitä voi harrastaa silloin tällöin. Yksi burgeri on noin puolet siitä omasta päivän kalorimäärästä ja samana päivänä voi syödä paljon muutakin. Hesellä on myös mainio vaihtoehto karppaajille: Burgersalaatti eli burger ilman sämpylää. Ei ole kiellettyja asioita. Joku hedelmänsyöjä voi vaikka tyydyttää hedelmäntarpeensa sillä herkkupäivällä ja popsia kassillisen hedelmiä. :)

      Suurena apuna olen kokenut nää proteiini- ja ateriankorvikepatukat. Aluksi olin tosi paljon vastaan näitä, kun luin tuoteselosteen, mutta olen muuttanut kantani, koska nää on kuitenkin parempi vaihtoehto, kuin joku muu. Ne tuntuu suklaaherkulta, vaikka niissä on kaikkien lisäaineiden lisäksi myös paljon ravintoaineita ja just sitä elintärkeää proteiinia. En siis vedä noita joka päivä vaan esim. jos on pakko mennä kahville muualle, niin mulla on eväänä patukka. Se on mulle se yksi päivän ateria.

      Otan tuollaisen mielummin kuin hedelmän, koska patukasta tulee kylläiseksi proteiinin takia ja sokeria on tosi vähän. Otan joko puoli proteiinipatukkaa tai kokonaisen (35g) puls bite -patukan, jossa alle 1,5 g sokeria ja paljon proteiinia.

      Aineenvaihduntateoriaan taitaa vaikuttaa tosi paljon ikä ja sukupuoli, koska se on ihan oikeasti totta, että iän myötä kaikki toiminnot hidastuu ja rappeutuu. Samoin tosi paljon vaikuttaa hormonitoiminta (kilpirauhas, estrogeeni, insuliini) ja juuri nuo edellä mainitut bakteerit suolistossa. Eli kun kaksi samankokoista ihmistä syö täsmälleen samaa ruokaa, liikkuu saman verran jne niin voi tulos olla aivan toisistaan poikkeava.

      Mutta tosi järjellistä tekstiä aloittajalta.

      • Noista kananmunista, en siis tosiaankaan heitä kaikkia keltuaisia pois vaan tasapainottelen niiden ja valkuaisten kanssa (noin puolet ja puolet) juuri siksi, että saa kaikki päivän ravinteet . Rakastan hedelmien makua. Ne ovat mun tapa pysyä kiinni ruokavaliossa. Syön usein pääruoan kylkiäisenä pienen määrän jugurttia ja hedelmiä/marjoja (tietysti kalorien rajoissa). Niistä saa myös jonkinverran kuituja ja vitamiineja, luontaisesti. Siksi joudun osan keltuaisista heittämään pois koska kalorimääräni menisi yli rajan ja proteiini määrä jäisi vajaaksi.

        Voi tosin olla, että se, että olen ollut n. 8kk pois kaikilta herkuilta ja sokereilta on helpottanut tätä omaa polkua. (tuo herkkujen ja sokerien jättäminen ei kuitenkaan harmillisesti saanut mitään aikaa painon pudotukseen (ainoastaan nousua) sillä korvasin herkkujen himoa alitajunnalisesti suuremmalla määrällä ruokaa, terveellistä ruokaa)

        Oot täysin oikeassa tossa aineenvaihduntateoriassa. Kun on ikää tai vaikka jotain mainitsemistasi kehon ongelmista, on erityisen tärkeää itse varovasti koittaa mikä energiamäärä on se jolla paino pysyy samana ja millä se laskee. Ravinteikkaan ravinnon tärkeys myös korostuu entisestään. Onneksi usein ylimääräisen painon vähentäminen ja terveellinen ruokavalio johtaa jonkinlaiseen helpotukseen kyseisissä oireissa.


    • maltti_valttia

      Olet nuori. Et ottanut yhtä pientä seikkaa lukuun. Iso osa ihmisistä laihduttaa vasta sitten, kun terveyden mittarit alkavat heilahdella, eli usein keski-iässä. Keski-iässä lihasmassa on jo aloittanut karkumatkansa. Eli ilman harjoittelua lihasmassa ei säily elinikää, ei kellään. Olen nähnyt riittävän paljon pulloharteisia keski-ikäisiä miehiä, jotka laihduttavat sokeritaudin tai verenpainetaudin vuoksi.

      Siinä olet oikeassa, että maltti on valttia. Lääkärit kehottavat potilaita laihtumaan, mutta heillä ei ole mitään käsitystä, miten laihtuminen tapahtuu. Etenkin kun laihtuminen on ennen kaikkea psyykkinen prosessi. Ihminen joutuu muokkaamaan uusiksi käsityksensä syömisestä ja ruokavaliosta sekä omasta kehonkuvastaan. Ja vain harvoin tämä prosessi onnistuu. Mitä vanhempi laihduttaja, sitä tuhoisampaa lihasmassan menetys on. Ja suurimmalla osalla on laihduttaessa kiire. Eli laihdutus on keholle tuhoisaa, ei terveyttä tuottavaa toimintaa.

      Liian rajun laihdutuksen yhteydessä myös ylipainoisen ihmisen keholle tapahtuu sama kuin anorektikolle. Luut haurastuvat, samoin sydän. Ikääntyneellä se vain on vielä tuhoisampaa, koska muutokset eivät ehkä ikinä palaudu. Ja väärien elämäntapojen vaurioittama keho on jo ennättänyt kehittää sairauksia tai niiden esiasteita. Vai miksi ylipainoisen sydämenvajaatoimintapotilaan ennuste on parempi kuin laihan? Nimenomaan siksi, että ylipainoisella ravitsemustila on kuitenkin parempi. Jos ihminen ei syö, on sairauksista toipumisen ennustekin huono.

      • Totta, en ole ottanut iästä johtuvaa lihaskudoksen rappeutumista mukaan. Mutta pointtini on ,että voi elää sellaisella ruokavaliolla että lihaskudoksen menettämistä ei tapahtu myös ruokavalion puolesta vaikka iän tuomaa rappeutumista ei voikkaan tällein estää. Lihasmassa on niin arvokasta keholle ja hankkiminen niin hidasta että sitä ei ole syytä menettää huonolla ruokavaliolla/laihdutuksella.


    • veijo407833

      Syyllinen liikalihavuuteen on kehon liian korkeat insuliinitasot jonka saa aikaan kiika hiilihydraatti/sokeri ravinnossa. PISTE.

      • Et nyt näytä ymmärtävän tätä pointtiani. Hiilihydraatteja ja sokeria on kyllä syytä syyttää sillä usein korkea hiilihydraattipitoiset ruoat ja sokerit on vaikeita sijoittaa ruokavalioon niiden sisältämän korkean kalorimäärän ja vähäisen proteiinimäärän takia.


    • veijo987698736

      "Et nyt näytä ymmärtävän tätä pointtiani."

      Kerro nyt se päivän ruokasi kun en kerran ymmärrä että olet proteiini-ruokavalion käyttäjä.

      Energiaarvo proteiinissa ja sokerissa on sama 4kcal/gr.

    • Tässä, -25% kalorivajeella:
      Rahkaa 4,2dl 256,2kcal - 42g prot.
      200g appelsiini 94kcal
      100g mustikoita 44kcal
      10g pellavansiemeniä 46kcal - 2g prot
      440kcal

      50g kauraleseitä 180kcal - 9g prot
      9 valkuaista 144kcal - 31,16g prot
      100g ananasta 53kcal
      150g vadelma 56kcal
      433kcal

      225g kukkakaalia 54kcal -5g prot
      3 kananmunaa 234 kcal -20,4g prot
      5 valkuaista 80kcal -17,6g prot
      10g oliiviöljyä 90kcal
      kuivattua nokkosta
      458kcal

      20g chia siemeniä 92kcal -4g prot
      50g mustaviinimarjoja 24kcal
      100g mustapapu 96kcal -8g prot
      300g parsakaalia 102kcal -8,4 prot
      7 valkuaista 112kcal -24,6kcal
      426kcal

      • VihdoinkinToimivaDieetti

        Etkö syö ollenkaan rasvaa? Mistä saat riittävästi rasvahappoja? Kovasti noissa kaloreita per ateria, uskomatonta, vaikka ainekset ns kevyitä. Toihan on kyllä niin äärihiilihydraattidietti kuin olla voi. Jokainen taaplaa tavallaan. Itselleni noi ruoat näyttäytyy aika mauttomina, ja olis kyllä vaikeeta pitää tollasta kuuria. Burgeri alkais himottaa liikaa kun ei saa ollenkaan mitään täyteläistä ja hyvänmakuista, maustettua, sipulia, kalaa jne valmistettua ja kypsennettyä.

        Sulla ei siis ole nälkä välillä? Oletkos laskenut paljon päivässä tulee hiilaria?


      • hpv27
        VihdoinkinToimivaDieetti kirjoitti:

        Etkö syö ollenkaan rasvaa? Mistä saat riittävästi rasvahappoja? Kovasti noissa kaloreita per ateria, uskomatonta, vaikka ainekset ns kevyitä. Toihan on kyllä niin äärihiilihydraattidietti kuin olla voi. Jokainen taaplaa tavallaan. Itselleni noi ruoat näyttäytyy aika mauttomina, ja olis kyllä vaikeeta pitää tollasta kuuria. Burgeri alkais himottaa liikaa kun ei saa ollenkaan mitään täyteläistä ja hyvänmakuista, maustettua, sipulia, kalaa jne valmistettua ja kypsennettyä.

        Sulla ei siis ole nälkä välillä? Oletkos laskenut paljon päivässä tulee hiilaria?

        Tuossa on kyllä välttämättömät rasvahapot ihan riittävällä tasolla eli LA 4 g ja ALA 2 g. Rasvaakin vähintään 33 g eli ei mitenkään olemattomasti. 33 g on jo 300 kcal ja yhteensä 1757 kcal eli 17 E% rasvasta..


      • VihdoinkinToimivaDieetti kirjoitti:

        Etkö syö ollenkaan rasvaa? Mistä saat riittävästi rasvahappoja? Kovasti noissa kaloreita per ateria, uskomatonta, vaikka ainekset ns kevyitä. Toihan on kyllä niin äärihiilihydraattidietti kuin olla voi. Jokainen taaplaa tavallaan. Itselleni noi ruoat näyttäytyy aika mauttomina, ja olis kyllä vaikeeta pitää tollasta kuuria. Burgeri alkais himottaa liikaa kun ei saa ollenkaan mitään täyteläistä ja hyvänmakuista, maustettua, sipulia, kalaa jne valmistettua ja kypsennettyä.

        Sulla ei siis ole nälkä välillä? Oletkos laskenut paljon päivässä tulee hiilaria?

        Tietenkin syön rasvaa. Rasva on erittäin tärkeätä kehon ja aivojen toiminnalle. Helposti ehkä saa sellaisen käsityksen että pelkään rasvaa, vaikka kyse ei ole siitä. Kyseinen ruokaesimerkki on vain eiliseltä, syön joka päivä hieman erilailla, kyllä varmaan jokaista alkaisi vähän kyllästyttää jos joka päivä samat kuviot . Rasvaa saan esimerkiksi kananmunankeltuaisista, oliiviöljystä, siemenistä, pähkinöistä ja avokadoista. En ole laskenut hiilarien määrää, ehkä voisin joku päivä ihan vain "suuntaa antavaksi"

        Ruoan makuhan ei tässä ole mielestäni kärsinyt yhtään, kun mausteet eivät oikeastaan kalorilaskentaan vaikuta. Suolaakaan en pelkää laittaa jos sitä haluan käyttää, nestettähän se vain sitoo ja verenpaineongelmia ei ole. Voisin nyt vedota tässä vakiintusmistason lakiin, eli että kun syö "kurinalaisesti" alkaa kaikki maistua hyvältä. Pätee muuten muuhunkin elämään :D

        Kalorimäärä varmasti näyttää "suurelta" mutta kun näkee lautaselta minkäkokoisista annoksista on kyse, niin ymmärtää. Useammin on kyse siitä, että ei ole tarpeeksi kaloreita annoksessa kuin että olisi liian paljon. Ei ole ollut nälkä kertaakaan välillä. Suuri ihmetys vain joka kerta kun syö, että miten paljon ruokaa voi syödä.

        Kun olen tavoite rasvaprosentissani, voin taas nostaa ruoan kalorimäärää 25% ylöspäin, ja lihaskuntoharjoittelun aloittaessa vielä n. 5-10% siitä ylöspäin.

        Mainittakoon vielä se, että minä olen "normaalipainoinen". On huomattavasti helpompaa laihduttaa selvästi ylipainoisena tai lihavana. Siinä vaiheessa kun pyrkii saavuttamaan kehon optimaalista koostumusta, eivät yksinkertaiset muutokset ruokavaliossa enää juurikaan tuota tulosta. Tarkalla laskemisella saa kaikkein turvallisimman hallitun lopputuloksen ilman pelkoa lihasmassan menettämisestä.


      • VihdoinkinToimivaDieetti
        KPaavo kirjoitti:

        Tietenkin syön rasvaa. Rasva on erittäin tärkeätä kehon ja aivojen toiminnalle. Helposti ehkä saa sellaisen käsityksen että pelkään rasvaa, vaikka kyse ei ole siitä. Kyseinen ruokaesimerkki on vain eiliseltä, syön joka päivä hieman erilailla, kyllä varmaan jokaista alkaisi vähän kyllästyttää jos joka päivä samat kuviot . Rasvaa saan esimerkiksi kananmunankeltuaisista, oliiviöljystä, siemenistä, pähkinöistä ja avokadoista. En ole laskenut hiilarien määrää, ehkä voisin joku päivä ihan vain "suuntaa antavaksi"

        Ruoan makuhan ei tässä ole mielestäni kärsinyt yhtään, kun mausteet eivät oikeastaan kalorilaskentaan vaikuta. Suolaakaan en pelkää laittaa jos sitä haluan käyttää, nestettähän se vain sitoo ja verenpaineongelmia ei ole. Voisin nyt vedota tässä vakiintusmistason lakiin, eli että kun syö "kurinalaisesti" alkaa kaikki maistua hyvältä. Pätee muuten muuhunkin elämään :D

        Kalorimäärä varmasti näyttää "suurelta" mutta kun näkee lautaselta minkäkokoisista annoksista on kyse, niin ymmärtää. Useammin on kyse siitä, että ei ole tarpeeksi kaloreita annoksessa kuin että olisi liian paljon. Ei ole ollut nälkä kertaakaan välillä. Suuri ihmetys vain joka kerta kun syö, että miten paljon ruokaa voi syödä.

        Kun olen tavoite rasvaprosentissani, voin taas nostaa ruoan kalorimäärää 25% ylöspäin, ja lihaskuntoharjoittelun aloittaessa vielä n. 5-10% siitä ylöspäin.

        Mainittakoon vielä se, että minä olen "normaalipainoinen". On huomattavasti helpompaa laihduttaa selvästi ylipainoisena tai lihavana. Siinä vaiheessa kun pyrkii saavuttamaan kehon optimaalista koostumusta, eivät yksinkertaiset muutokset ruokavaliossa enää juurikaan tuota tulosta. Tarkalla laskemisella saa kaikkein turvallisimman hallitun lopputuloksen ilman pelkoa lihasmassan menettämisestä.

        Joo kiitos vastauksista.

        Minä tuota sinun listaa katsoessa ihmettelen myös että miten noista koostat aterian? Esim. parsa, mustapapu, mustaherukka, valkuaiset? Miten valmistettuna syöt nuo?

        Laitatko ne kaikki samalle lautaselle? Syötkö parsan ilman mausteita, keitettynä, raakana vai miten? Onko valkuaiset raakoja vai keitettyjä vai paistettuja? Vai teetkö noista jotain pirtelöä?

        Väliin itse olen tehnyt vihannesmoothieta, mihin laitan raakaa parsaa, heraproteiinia, maustamatonta jugurttia, melonia, kurkkua, pinaattia ja selleriä. Pahaa on mutta menee ateriana. :D


      • VihdoinkinToimivaDieetti kirjoitti:

        Joo kiitos vastauksista.

        Minä tuota sinun listaa katsoessa ihmettelen myös että miten noista koostat aterian? Esim. parsa, mustapapu, mustaherukka, valkuaiset? Miten valmistettuna syöt nuo?

        Laitatko ne kaikki samalle lautaselle? Syötkö parsan ilman mausteita, keitettynä, raakana vai miten? Onko valkuaiset raakoja vai keitettyjä vai paistettuja? Vai teetkö noista jotain pirtelöä?

        Väliin itse olen tehnyt vihannesmoothieta, mihin laitan raakaa parsaa, heraproteiinia, maustamatonta jugurttia, melonia, kurkkua, pinaattia ja selleriä. Pahaa on mutta menee ateriana. :D

        Syön yleensä suolaiset ja makeat ruoat erikseen, vähän niin kuin pääruoka ja jälkiruoka tyyliin :)
        Parsan, mustapavut ja valkuaiset kypsennän pannulla yhdeksi "muhennokseksi". Marjat sun muut sitten jälkkäriks, jos niitä sattuu ateriassa olemaan.
        Toi sun smoothie muistuttaa vähän sosekeittoa, oon ite tehny sellasta välillä, laitat vaa pari kasviliemikuutiota ni ei tarvi muutaku lämmittää enää. :D


    • veijo987637

      Kiitos PaavoK

      Minä jatkan omilla eväilläni kylläisenä ja normaalipainoisena. Tyydyttynyttä rasvaa pelkäämättä ja kaloreita laskematta. Syön kun on nälkä ja syön itseni aina kylläiseksi. Myös D2:seni hoituu siinä sivussa täysin ilman lääkkeitä.

      Mitä ravintooni kuuluu voi katsoa blogini etusivulta kuvasta.

      hyvää talvenjatkoa sinulle.

    • ehkä_ne_geenit

      Minä syön suklaata ja jäätelöä päivittäin mutta totta kai normaalia ruokaakin. Onnekas olen sillä painoni on pysynyt 25 vuotta samana. Hoikka olen.

      • VihdoinkinToimivaDieetti

        Käy kateeksi sellaset geenit. Olispa mullakin. On mullakin tuttuja, jotka voi syödä mitä herkkuja vain, eivät liiku eivätkä liho silti. Perskeles. Tasan ei käy onnen lahjat. 😛


    • EiNeKalorit

      Luin avausta tähän asti ja huomasin sen olevan puutaheinää:
      "-Vain kalorien määrä määrittää painon muutoksen. Kun kalorimäärä on korkeampi kuin kuluttamasi kalorimäärä, painosi nousee. Kun kalorimäärä on pienempi kuin kuluttamasi kalorimäärä, painosi laskee."

      100 kaloria sinulle on eri asia kuin 100 kaloria minulle. Ainut terveellinen tapa laihtua on herättää eloon sammunut aineenvaihdunta.

      Kaloriteorialla saadaan aineenvaihtunta hidastumaan. Edellä oleva ehkä_ne_geenit kirjoittaja epäilee hyviä geenejä, mutta totuus on, että jos hän on aina ollut hoikka ja nauttinut sopivasti ruokaa, hän ei ole tappanut aineenvaihduntaansa. Väärä tyyli laihduttaa - lihottaa.

      • hpv27

        Ei kaloriteoria tapa aineenvaihduntaa vaan liian nopea laihdutus. Ilman kalorivajetta ei voi laihtua, toki paino voi laskea jos elimistöstä poistuu nestettä ja lihasta.


      • komppaan tässä hp27:n vastausta. Kaloriteorialla pystyt tarkasti hallitsemaan laihdutusta, ilman tätä laihdutus toki on mahdollista, mutta silloin aineenvaihdunta todennäköisemmin sekoittuu kuin kaloreita laskettaessa. Kun syö pelkän näläntunteen ja kylläisyyden mukaan, syö helposti liian paljon tai liian vähän ruokaa. On esimerkiksi "terveellistäkin" ruokaa nauttiessa mahdollista saavuttaa kylläisyyden tunne ennen tarvittavaa energiamäärää. Kalorien laskenta siis poistaa kokonaan kyseisen arpapelin.


      • hpv27
        KPaavo kirjoitti:

        komppaan tässä hp27:n vastausta. Kaloriteorialla pystyt tarkasti hallitsemaan laihdutusta, ilman tätä laihdutus toki on mahdollista, mutta silloin aineenvaihdunta todennäköisemmin sekoittuu kuin kaloreita laskettaessa. Kun syö pelkän näläntunteen ja kylläisyyden mukaan, syö helposti liian paljon tai liian vähän ruokaa. On esimerkiksi "terveellistäkin" ruokaa nauttiessa mahdollista saavuttaa kylläisyyden tunne ennen tarvittavaa energiamäärää. Kalorien laskenta siis poistaa kokonaan kyseisen arpapelin.

        Oikeastaan kaloreita ei tarvitse laskea vaan arviointi riittää.

        Terveellinen ruoka (nyt esimerkiksi mikrossa proteiinipuuro (60%heraproteiinia 40%kaurahiutaleita sekoitetty tehosekoittimessa jauheeksi ja makeutettu karppisokerilla)) on usein hyvin kevyttä. Kasviksissa ja hedelmissä on hyvin vähän energiaa eikä täysjyväviljaakaan pysty syömään määrättömästi ja kun kalorivajeen hyvä määrä on tuollaiset 500 kcal niin monelle käy laihduttaessa niin, että kaloreita ja proteiinia tulee hyvin vähän ja lopputuloksena on lihaskato.


      • VihdoinkinToimivaDieetti
        KPaavo kirjoitti:

        komppaan tässä hp27:n vastausta. Kaloriteorialla pystyt tarkasti hallitsemaan laihdutusta, ilman tätä laihdutus toki on mahdollista, mutta silloin aineenvaihdunta todennäköisemmin sekoittuu kuin kaloreita laskettaessa. Kun syö pelkän näläntunteen ja kylläisyyden mukaan, syö helposti liian paljon tai liian vähän ruokaa. On esimerkiksi "terveellistäkin" ruokaa nauttiessa mahdollista saavuttaa kylläisyyden tunne ennen tarvittavaa energiamäärää. Kalorien laskenta siis poistaa kokonaan kyseisen arpapelin.

        "Kun syö pelkän näläntunteen ja kylläisyyden mukaan, syö helposti liian paljon tai liian vähän ruokaa."

        Onhan tämä totta, mutta sitten herää kysymys, että voiko sellaista dieettiä pitää ollenkaan järjellisenä, missä on jatkuva nälkä? Kun on nälkä, alkaa kaikki ajatukset pyöriä ruoan ympärillä, uni alkaa kärsiä jne ja ahmimisriski ja laihdutuksen lopettaminen on lähellä.

        Kerrot että olet normaalipainoinen, ja säädät rasvaprosenttiasi. Oletko urheilija, kehonrakentaja tms? Silloin lähtökohdat on kyllä vähän erit kuin ylipainoisilla, joilla on monenlaista terveysongelmaa, ikää ja sitä rasvaa ylen määrin jne.


      • VihdoinkinToimivaDieetti kirjoitti:

        "Kun syö pelkän näläntunteen ja kylläisyyden mukaan, syö helposti liian paljon tai liian vähän ruokaa."

        Onhan tämä totta, mutta sitten herää kysymys, että voiko sellaista dieettiä pitää ollenkaan järjellisenä, missä on jatkuva nälkä? Kun on nälkä, alkaa kaikki ajatukset pyöriä ruoan ympärillä, uni alkaa kärsiä jne ja ahmimisriski ja laihdutuksen lopettaminen on lähellä.

        Kerrot että olet normaalipainoinen, ja säädät rasvaprosenttiasi. Oletko urheilija, kehonrakentaja tms? Silloin lähtökohdat on kyllä vähän erit kuin ylipainoisilla, joilla on monenlaista terveysongelmaa, ikää ja sitä rasvaa ylen määrin jne.

        Ei 25% kalorivajeella tarvitse olla nälkä kenelläkään, toki jos tekee liian tiukkaa voi sen pudottaa vaikka -10% mutta silloin tietysti on hitaammat tulokset. Kun pitää huolen että määrällisesti ruokaa voi syödä paljon, ja että ruoka sisältää paljon proteiinia ja kuituja, ja sopivasti rasvaa ja hiilareita niin ei pitäis tulla ongelmia. Tärkeintä on se että ruoka-ajat on jaettu tasaisesti päivän mukaan vaikka viiteen ateriaan joista viimeisin juuri ennen nukkumaanmenoa että saa hyvin nukutuksi. Jos nukkumisessa on ongelmia, voi se estää kokonaan laihtumisen ja voi johtaa lihasmassan menetykseen.

        Kun on runsaasti ylipainoa niin tärkeintä on mielestäni vain aloittaa jonkinlainen ruokavalion muutos, kuhan se johtaa painon ja erityisesti rasvan pudottamiseen. Pitää myös muistaa se, että monilla ylipainoisilla nälän tunne on täysin vääristynyt, addiktio ja tottumukset voivat aiheuttaa ruokailun vaikka ei olisi oikeasti edes nälkä. Onneksi nämäkin harhatuntemukset useimmiten
        katoavat viimeistään n. 3vk kuluessa. Kun valmistaa ateriat valmiiksi vaikka parin päivän osalta, vähentää se ahmimisriskiä, kun tietää että ruoka on valmista.

        Mutta joo, vaikeinta laihduttamisessa on sen aloittaminen ja siinä pysyminen. Jos se jollain tarkoittaa sitä, että esim. VHH on helpoin ratkaisu, niin mikäs siinä.

        En ole urheilija, enkä kehonrakentaja. Aion kyllä aloittaa jonkinlaisen lihaskuntoharjoittelun kun olen tarpeeksi alhaisella rasvaprosentilla. Haluan aloittaa puhtaalta pöydältä ja nähdä tulokset myös peilissä, sillä tiedän tämän osaltaan motivoivani mua. Näillä näkymin jatkan kalorivajeella n. 130d.


    • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT

      ihte pujotytanu painoo 16-20 kiloa. Liikun jonku verran. Syön vähä kaikkea. Lihakset ei oo lähteneet.
      Käytän maitoa/maitotuotteita, juon paljon vettä, kahvia juon aika paljon, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, lihaa en oo jättäny enkä hiilarituotteita, mut pyrin välttään valkoista viljaa ja en syö liikoja mitään pullia ja munkkeja. Välttelen myös suklaata, jäätelöä jne.
      Kerran viikossa voi olla karkkipäivä, silloin mieluiten salmiakkia.
      En koske limsoihin, mehuja joskus ostelen, usea mehu on vain sokerista, ei meinaa löytyä kaupoista sokeritonta tai sitten oon sokea.
      Kananmuna on ok.
      Samoin maito ja maitotuotteet. Turhaan maitoa ja maitotuotteita haukutaan.
      Suolaa ja sokeria en käytä liikoja, en myöskään liikoja rasvaa.
      Leipä kuuluu osana mun elämää, en vois elää ilman ruisleipää.
      Moni laihduttaja sanoo, että pitäs luopua kokonaan leivästä/hiilareista, mut minäpä en oo, tosin en oo laihtunutkaan erityisen nopeasti, toisaalta ei oo terveellistä laihtua liian noppeesti.
      Jos menettää esim liikaa lihaksia, ei hyvä.

      • VihdoinkinToimivaDieetti

        "Leipä kuuluu osana mun elämää, en vois elää ilman ruisleipää."

        Mäkään en voinut, söin ruisleipää aika paljon. Siihen tuleekin riippuvuus, koska se on niin hyvää, liittyy hiilaririippuvuuteen kai sekin. Mutta ruokatorven,mahalaukun ja suoliston tulehdus pani etsimään syytä ruoasta ja ruisleivän poisjättäminen (vaikka oli tosi vaikeata) paransi tulehduksen. Nyt kun verensokerit on tasaiset ruokavalion ansiosta, ei tee mieli ruisleipääkään.

        Niin se on, että meillä kaikilla on näitä herkkuja, mistä luopuminen on joko mahdotonta ja ainakin tuskan takana. Mutta onko herkuista syytä luopuakaan, jos niistä ei tule selkeästi jotain terveyshaittaa? Elämä tuntuisi aika kauhealta, jos ei koskaan saisi herkutella. Elämä tuntu suorastaan juhlalta, kun on pitänyt yyberterveellistä ruokavaliota koko viikon ja sitten saa hieman irrotella ja syödä jotain mistä oikein tykkää. Näissä mietteissä lähden kohta viinipullon ostoon. ;)))


      • KYRPÄKYRSÄPUKKI
        VihdoinkinToimivaDieetti kirjoitti:

        "Leipä kuuluu osana mun elämää, en vois elää ilman ruisleipää."

        Mäkään en voinut, söin ruisleipää aika paljon. Siihen tuleekin riippuvuus, koska se on niin hyvää, liittyy hiilaririippuvuuteen kai sekin. Mutta ruokatorven,mahalaukun ja suoliston tulehdus pani etsimään syytä ruoasta ja ruisleivän poisjättäminen (vaikka oli tosi vaikeata) paransi tulehduksen. Nyt kun verensokerit on tasaiset ruokavalion ansiosta, ei tee mieli ruisleipääkään.

        Niin se on, että meillä kaikilla on näitä herkkuja, mistä luopuminen on joko mahdotonta ja ainakin tuskan takana. Mutta onko herkuista syytä luopuakaan, jos niistä ei tule selkeästi jotain terveyshaittaa? Elämä tuntuisi aika kauhealta, jos ei koskaan saisi herkutella. Elämä tuntu suorastaan juhlalta, kun on pitänyt yyberterveellistä ruokavaliota koko viikon ja sitten saa hieman irrotella ja syödä jotain mistä oikein tykkää. Näissä mietteissä lähden kohta viinipullon ostoon. ;)))

        Ei minulla ei oo ollu mitään terveyshaittoja etkä kyllä väittänytkään niin.
        Hyvä verenpaine, hyvä verensokeri jne.
        Hyvä hemoglobiinitaso on myös.
        Nukun myös hyvin.


    • yleinen.erikoistapaus

      10%:lla ainakin naisista on kilpirauhasen vajaatoiminta.
      Tutkimuksessa 800 kcal:llakin lihottiin kun aineenvaihdunta hidastuu.
      (rT3:n muodostus lisääntyy, T3:n muodostus vähenee.)

    • Laske_lämpötilaa

      Kylmä vuodenaika kannattaa hyödyntää. Kulje kevyissä vaatteissa ja laske huoneen lämpötilaa. Nuku alasti ilman paksua täkkiä. Sopiva hytinä on merkki siitä että kaloreita kuluu.

    • veiho637863

      Laske_lämpötilaa

      Ojasta allikkoon kuten useimmilla muillakin kikkakonsteilla. Oletko hoitohenkilökuntaa vai onko työnantajasi THL tai Diabetesliitto?

      ;=)))))

      • Laske_lämpötilaa

    • NäkyNäkyNää

      Itse näen punaista aina kun joku kirjoittaa lahduttamisesta ilman liikuntaa. En siksi että laihduttaa ei voisi ilman liikuntaa vaan siksi että sen alemman painon pitäminen pysyvänä tilana on äärimmäisen vaikeaa ilman liikunnallista elämäntapaa. Tämä johtuu siitä että hyvin harva ihminen jaksaa vuosikausia elää elämäntapaa johon kuuluu liikkumattoman elämäntavan kalorikulutukseen sopiva määrä kaloreita, eli siis varsin vähän.
      Kun elämään kuuluu kohtuullisen paljon liikuntaa, on ruokailutottumukset paljon helpompi vakiinnutta tasolle jossa ei tarvitse joka hetki ajatella kaikkea syömistä vain kalorien kannalta. Eli siis alkaa elää elämää jossa ruokailu ei ole pääosassa vaan vain yksi normaali ja luonnollinen osa sitä. Liikunta myös totuttaa elimistön luonnolliseen nälän tunteeseen jossa nälkä on seuraus kalorien kulumisesta, ei vain tottumuksesta tai mielihaluista.
      Suositteleen siis todella lämpimästi että laihduttaja muun elämänmuutoksen lisäksi alkaisi vähitellen ja pienin askelin totuttautumaan myös liikuntaan osana tavallista elämää. Ja tämä tapahtuu aina niin että löydetään niitä itselle sopivia ja ennen kaikkea mieluisia liikuntamuotoja joita on oikeasti motivoitunut harrastamaan. Siis liikuntaa josta tulee hyvä olo. Pakolla ei kukaan jaksa liikua aivan kuten ei jaksa laihduttaakaan loputtomiin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe