Noin puolet avioliitoista päätyy kuulemma eroon. Miksi?
Eräs syy voi löytyä uusliberalistisesta aikakaudestamme. Yksilöt haluavat olla mahdollisimman vapaita. Halutaan olla vapaita vastuista ja velvollisuuksista, mutta samalla pidetään kiinni kynsin ja hampain omista oikeuksista. Ristiriita on valmis.
Parisuhteen tapaisissa liitoissa vastuita ja velvollisuuksia ei voi kuitenkaan välttää, sillä niihin liittyy oleellisesti valta. Kyse on siis valtainstituutiosta. Parisuhteen sisäinen valta liittyy keskinäisiin sopimuksiin ja lupauksiin. Ulkoista, juridista valtaa käyttää yhteiskunta. Puolestaan moraalinen valta tulee uskontokunnista. "Minkä Jumala on yhdistänyt, älköön ihminen erottako". "Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto" Jne.
Ahtaassa, sisäisen ja ulkoisen vallan välimaastossa on hankala elää. Niiden aiheuttama paine voi usein muodostua aivan liian suureksi, jolloin ainoaksi ratkaisuksi voi jäädä parisuhteen purkaminen. Se voi kuitenkin olla vain osaratkaisu, sillä varsinkin lasten osalta vastuut ja velvollisuudet saattavat jatkua. Oikeuksien suhteen taas mikään ei ole varmaa.
Avioeroista on vaikea löytää voittajia. Tosiasiallisia voittajia taitavat olla vain juristit.
Avioeroanatomiaa.
4
167
Vastaukset
- Kukaonsetyperys
No niinä tai näin ihan sama mulle mitä muiden suhteisiin kuuluu tai ei kuulu. Kuka hyötyy tai voittaa. Aivan sama mulle. Minä pidän liittoni joka on mielestäni ihan ok. Eihän se pelkkää pumpulia ole. Ja kokenut olen jopa kaikenlaista paskaa. Itsekin aiheuttanut. Mutta opiksi otin ja tyydyn vaikka se muille aiheuttaa hammastenkiristystä. En siis aio tulla tilastoon eronneena. Se kuka voittaa on mulle ihan ja sama.
- Taaksensajättänyt
Siis maltillista normiavioelämää. Ei mikään huono ratkaisu ja arvotkin taitavat olla kohdillaan.
- paulataina
.......verotoimisto, vuokranvälitys, myyntivälittäjä,psykiatrit,autoliikkeet,apteekit,ravintolat,vaatebisnes,ravintolat,gynegologit....erot on talouden veturi , median päätarkoitus on manipulointi , eroa heti , saat uutta säpinää kun et tiedä mitä satiaisia on uudella tyypillä ja on jännittävää kuulla ja nähdä mitä hölmöä tämä on ennen suhdettamme tehnyt.....ainahan voin vaihtaa, kunnes olen liian järkevä .
- Taaksensajättänyt
Uusliberalismi pähkinänkuoressa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818