Avioeroanatomiaa.

Taaksensajättänyt

Noin puolet avioliitoista päätyy kuulemma eroon. Miksi?

Eräs syy voi löytyä uusliberalistisesta aikakaudestamme. Yksilöt haluavat olla mahdollisimman vapaita. Halutaan olla vapaita vastuista ja velvollisuuksista, mutta samalla pidetään kiinni kynsin ja hampain omista oikeuksista. Ristiriita on valmis.

Parisuhteen tapaisissa liitoissa vastuita ja velvollisuuksia ei voi kuitenkaan välttää, sillä niihin liittyy oleellisesti valta. Kyse on siis valtainstituutiosta. Parisuhteen sisäinen valta liittyy keskinäisiin sopimuksiin ja lupauksiin. Ulkoista, juridista valtaa käyttää yhteiskunta. Puolestaan moraalinen valta tulee uskontokunnista. "Minkä Jumala on yhdistänyt, älköön ihminen erottako". "Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto" Jne.

Ahtaassa, sisäisen ja ulkoisen vallan välimaastossa on hankala elää. Niiden aiheuttama paine voi usein muodostua aivan liian suureksi, jolloin ainoaksi ratkaisuksi voi jäädä parisuhteen purkaminen. Se voi kuitenkin olla vain osaratkaisu, sillä varsinkin lasten osalta vastuut ja velvollisuudet saattavat jatkua. Oikeuksien suhteen taas mikään ei ole varmaa.

Avioeroista on vaikea löytää voittajia. Tosiasiallisia voittajia taitavat olla vain juristit.

4

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukaonsetyperys

No niinä tai näin ihan sama mulle mitä muiden suhteisiin kuuluu tai ei kuulu. Kuka hyötyy tai voittaa. Aivan sama mulle. Minä pidän liittoni joka on mielestäni ihan ok. Eihän se pelkkää pumpulia ole. Ja kokenut olen jopa kaikenlaista paskaa. Itsekin aiheuttanut. Mutta opiksi otin ja tyydyn vaikka se muille aiheuttaa hammastenkiristystä. En siis aio tulla tilastoon eronneena. Se kuka voittaa on mulle ihan ja sama.

• Taaksensajättänyt

Siis maltillista normiavioelämää. Ei mikään huono ratkaisu ja arvotkin taitavat olla kohdillaan.

• paulataina

.......verotoimisto, vuokranvälitys, myyntivälittäjä,psykiatrit,autoliikkeet,apteekit,ravintolat,vaatebisnes,ravintolat,gynegologit....erot on talouden veturi , median päätarkoitus on manipulointi , eroa heti , saat uutta säpinää kun et tiedä mitä satiaisia on uudella tyypillä ja on jännittävää kuulla ja nähdä mitä hölmöä tämä on ennen suhdettamme tehnyt.....ainahan voin vaihtaa, kunnes olen liian järkevä .

• Taaksensajättänyt

Uusliberalismi pähkinänkuoressa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7111
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7063
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      17
      3477
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3400
    Aihe