Avioeroanatomiaa.

Taaksensajättänyt

Noin puolet avioliitoista päätyy kuulemma eroon. Miksi?

Eräs syy voi löytyä uusliberalistisesta aikakaudestamme. Yksilöt haluavat olla mahdollisimman vapaita. Halutaan olla vapaita vastuista ja velvollisuuksista, mutta samalla pidetään kiinni kynsin ja hampain omista oikeuksista. Ristiriita on valmis.

Parisuhteen tapaisissa liitoissa vastuita ja velvollisuuksia ei voi kuitenkaan välttää, sillä niihin liittyy oleellisesti valta. Kyse on siis valtainstituutiosta. Parisuhteen sisäinen valta liittyy keskinäisiin sopimuksiin ja lupauksiin. Ulkoista, juridista valtaa käyttää yhteiskunta. Puolestaan moraalinen valta tulee uskontokunnista. "Minkä Jumala on yhdistänyt, älköön ihminen erottako". "Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto" Jne.

Ahtaassa, sisäisen ja ulkoisen vallan välimaastossa on hankala elää. Niiden aiheuttama paine voi usein muodostua aivan liian suureksi, jolloin ainoaksi ratkaisuksi voi jäädä parisuhteen purkaminen. Se voi kuitenkin olla vain osaratkaisu, sillä varsinkin lasten osalta vastuut ja velvollisuudet saattavat jatkua. Oikeuksien suhteen taas mikään ei ole varmaa.

Avioeroista on vaikea löytää voittajia. Tosiasiallisia voittajia taitavat olla vain juristit.

4

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukaonsetyperys

      No niinä tai näin ihan sama mulle mitä muiden suhteisiin kuuluu tai ei kuulu. Kuka hyötyy tai voittaa. Aivan sama mulle. Minä pidän liittoni joka on mielestäni ihan ok. Eihän se pelkkää pumpulia ole. Ja kokenut olen jopa kaikenlaista paskaa. Itsekin aiheuttanut. Mutta opiksi otin ja tyydyn vaikka se muille aiheuttaa hammastenkiristystä. En siis aio tulla tilastoon eronneena. Se kuka voittaa on mulle ihan ja sama.

      • Taaksensajättänyt

        Siis maltillista normiavioelämää. Ei mikään huono ratkaisu ja arvotkin taitavat olla kohdillaan.


    • paulataina

      .......verotoimisto, vuokranvälitys, myyntivälittäjä,psykiatrit,autoliikkeet,apteekit,ravintolat,vaatebisnes,ravintolat,gynegologit....erot on talouden veturi , median päätarkoitus on manipulointi , eroa heti , saat uutta säpinää kun et tiedä mitä satiaisia on uudella tyypillä ja on jännittävää kuulla ja nähdä mitä hölmöä tämä on ennen suhdettamme tehnyt.....ainahan voin vaihtaa, kunnes olen liian järkevä .

      • Taaksensajättänyt

        Uusliberalismi pähkinänkuoressa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe