seksuaalista häirintää, vai?

SeksuaalistaHäirintää

Minä olen mies, kerrottakoon se heti alkuun vaikka asia tullee ilmi tuossa myöhemmin. Tämä on jonkinlainen puolustuspuhe kaikkiin miehiin kohdistuvan hyökkäyksen takia, tällä kertaa aiheena: "Seksuaalinen häirintä". Myös minuun vaikka minut luokitellaan todennäköisesti naisten suhteen saamattomaksi, ujoksi hissukaksi.

Nuorista naisista joka toinen kertoi joutuneensa häirinnän kohteeksi kuluneen 12 kuukauden aikana. Mitä sitten seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan? THL:n mukaan: https://www.thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/sukupuoli/syrjinta/hairinta

Pohdintaanpas sitten käsitteen "seksuaalista häirintää" määrittelyä:
Laajasti ottaen kaikki toiminta toisten ihmisten kanssa on seksuaalista häirintää! PISTE! Jos sitä ei olisi ollut, ei myöskään ihmisiä olisi.
Hiukan tiukemman määrittelyn mukaan "seksuaalista häirintää" onkin vain ei-toivottava "seksuaalinen häirintä"? No, miten sinä sitten voit tunnistaa milloin se on toivottavaa ja milloin se ei ole? Suoraan sanottuna et mistään! Sitä on vain testattava koska joka ikinen ihminen kokee sen erilailla. Osittain mielipide-kyselyjen löysien kysymysten takia ja ilman käsitteiden määrittelyä saadaan näitä raflaavia vastauksia ja otsikoita.

Riippuen siitä keneltä kysyt ja missä elämän vaiheessa niin saat erilaisen määrittelyn ko. käsitteelle. Naiset sanoo kokevansa "seksuaalista häirintää" huomattavasti herkemmin kuin miehet. Naiset käyttää tätä myös osittain tarkoituksella lyömäaseena. Jotkut naiset kokee "seksuaalista häirintää" kun vain näkevät miehiä! Ehkä myös toisinpäin mutta periaatteessa miehien ei oleteta kokevan "seksuaalista häirintää" oli kulttuuri mikä tahansa.

Nykyisen "seksuaalisen häirinnän" aikakaudellakin, sanotaan vaikka 20-30 viimeistä vuotta, jotkut suomalaiset naiset antavat lausuntoja että suomalaiset miehet on saamattomia nynnyköitä! Ja sen takia he matkustelevat maissa missä miehet on vielä miehiä. Eli juurikin sinne missä ko. toiminta on suomalaisittain katsottuna TOSI härskiä!

Ainoastaan raiskaus tai sen yritys on aivan selvää seksuaalista häirintää. Lähes kaikki muu onkin sitten jo huomattavasti vaikeampaa tunnistaa ei-toivottavaksi seksuaaliseksi häirinnäksi. Osa ihmisistä (kuulemma) harrastaa sadomasokistisia seksileikkejä? Minusta raiskaukseen verrattavaa toimintaa mutta lienee yleensä niukasti lain sallimissa rajoissa? Onko se sinusta "seksuaalista häirintää"? Onko se sinusta "seksuaalista häirintää" kun joku kertoo sellaista olevan?

Otetaanpas THL:n "Seksuaalinen häirintä" määrittelyistä käsittelyyn esim. "härskit puheet, kaksimieliset vitsit sekä vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevat huomautukset tai kysymykset".
- "Onpas sinulla nätti mekko tänään. Mistä ostit?"
- "Paitapuserosi sopii sinulle erinomaisesti"

HAHHAA. Vaimon mielestä en koskaan kehu hänen hienoja vaatteitaan, joten olen onnistunut ilmeisesti hyvin välttämään THL:n "Seksuaalinen häirintä" -määrittelemän toiminnan?

Vaikka naisia ei saa koskea tai ilmeisesti edes pukeutumisesta kommentoida niin toisin päin se onkin ihan sallittua (kun naisilta kysyy)?
- "kylläpäs tuon miehen housut istuu hyvin"
- "Tyyppihän on kuin variksen pelätin. Parta ajamatta ja rievut päällä"
- "Annappas kun minä hiukan kampaan sun hiuksia ennenkuin menet sinne kokoukseen"
- "Mintenkäs sun vaimo voi nykyään?"

Kamoon, jotain järkeä tähän "Seksuaalinen häirintä" -keskusteluun!

11

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TotuusSattuuQXQXXXX

      "Kamoon, jotain järkeä tähän "Seksuaalinen häirintä" -keskusteluun!"

      No juuri niin! Ethän sinäkään nyt sentään ole oikeasti niin yksinkertainen että et tajuaisi että iso osa seksuaalista häirintää on täysin helposti sellaiseksi ymmärrettävissä, myös siis tekijän puolelta jos hän yhtään asiaa ajattelee. On täysin selvää että tuntemattomia tai puolituttuja ei kähmitä tai kosketella intiimeistä paikoista, ei halailla tai suudella väkisin, ei kerrota härskejä juttuja jos ei ole ihan selvää että toinen ei niitä pidä jne.
      Harmaata aluetta toki on mutta se ei ole kauhean iso. Ja siitäkin selviää ihan kunnialla kun vain katsoo miten toinen reagoi. Jos vastapuoli näyttää siltä että asia ei nyt ollutkaan mieluinen, on syytä vain pyytää kauniisti anteeksi ja todeta että nyt tuli toimittua sopimattomasti ja että se ei toistu.

      • SeksuaalistaHäirintää

        "Harmaata aluetta toki on mutta se ei ole kauhean iso. Ja siitäkin selviää ihan kunnialla kun vain katsoo miten toinen reagoi. Jos vastapuoli näyttää siltä että asia ei nyt ollutkaan mieluinen"

        Mutta tämäkin esimerkkisi osoittaa että tietääkseen miten herkkähipiäinen porukka ympärillä on niin täytyy kokeilla vaikka vain vitsin kerronnassa. Mitä isompi yleisö sitä todennäköisemmin paikalla on myös elämäntapa-mielensäpahoittaja. Esim. TV:ssä ei yleensä kerrota kovinkaan räväköitä vitsejä tai juttuja. Mutta sitten jossain saunailloissa pienessä porukassa jutut onkin sitten ihan erilaisia. Sekä miehillä että naisilla. Olen joskus nuorena ollut naisvaltaisella työpaikalla ja täytyy sanoa etten siihen mennessä ollut kuullut niin härskejä juttuja edes miesporukoissa! Korvat punaisena istuin ja tuhersin omaa duuniani mutta vaikka jutut oli seksuaalispainotteisia ei minulle silti tullut mieleen lähteä itkemään pomolle niistä. Olen kyllä sitä mieltä että liian pumpulissa kasvatetut ei pärjää yleensäkään, jonkin verran täytyy puheita kestää. Myöhemmin olen kyllä tavannut härskien juttujen kertojia myös miehissä.

        Ja niinkuin totesit, jos huomaa pahoittaneensa toisen mielen on se sitten millä tavoin tahansa niin hyviin tapoihin kuuluu vähintäänkin lopettaa ko. vitsi/toiminta ja ehkä pyytää anteeksi. Toisilla seksuaalinen häirintä on vain yksi vallankäytön väline panettelujen, valehtelujen, yms. lisäksi. Alkaa koulukiusaamisella ja jatkuu kunnes joku ottaa "senkan" nenästä.
        Toisessa ääripäässä nämä elämäntapa-mielensäpahoittajat.

        Eli kyllä sitä harmaata aluetta löytyy hyvinkin leveästi jos sitä oikeasti muistelet ja mietit. Pelkästään suomessakin, muu maailma kun huomioidaan niin huonolta näyttää. Lapset ja nuoret on aiheestakin syytä pitää hiukan suodatettujen juttujen kohteena vaikka he väittäisivät olevansa aikuisia mutta ei niitä voi ikuisesti suojella pahalta maailmalta. En varsinaisesti näe että maailma olisi menossa parempaan päin, välillä näyttää menevän paremmin ja heti kohta joku diktaattori tappaa kaikki jotka ei satu mielyttämään...


      • PyhimysQXQXXXX

        Iso osa kyllä. Mutta kun seksuaaliseksi häirinnäksi on määritelty mm.

        - irstas katse
        - miesten kesken kerrottu "härski" juttu, jonka nainen kuulee (vaikka homovitsi)
        - vartalokontakti tanssin aikana

        Se voi myös olla

        - flirtti
        - ehdotus jostakin
        - kehu
        - ele tai ilme

        Mistäs sinä tiedät, milloin sinun katseesi on jonkun mielestä irstas? Tarkoittaa siis, että olet katsonut liian pitkään. Ettet vain ole itsekin ahdistelija, senkin sika?


      • SeksuaalistaHäirintää

        Todennäköisesti joku nainen syyttää seksuaalisesta häirinnästä miehiä aina kun näkee heidät? Tai vain kun muistaa että on olemassa miehiä?
        Siis myös minua?


    • SeksuaalistaHäirintää

      "On täysin selvää että tuntemattomia tai puolituttuja ei kähmitä tai kosketella intiimeistä paikoista, ei halailla tai suudella väkisin, ei kerrota härskejä juttuja jos ei ole ihan selvää että toinen ei niitä pidä jne."

      Tästä piti vielä mainita että hyvä esimerkki myös harmaasta alueesta. Milloin olet päässyt ohi mainitsemastasi "puolituttuja" -statuksesta? Voisinko minä olla jo täysin tuttu jonkun kanssa oltuani joka arkipäivä samassa junassa/bussissa/työpaikassa 20v vaikken ole puhunut koskaan mitään. Korkeintaan nyökännyt ohimennessä?
      Oliko miehesi sinulle "tuttu" kun ensimmäisen kerran puhuit hänelle? Kumpi teki aloitteen? Pahoittiko toinen mielensä "seksuaalisesta häirinnästä"?
      Jos olet elänyt muualla kuin ns. "serkkuvyöhykkeen" sisällä niin kuin yleensä tehdään, ei monellakaan ole kaikki elämässään vastaan tulevat läheskään tuttuja! Jos olet muuttanut toiseen kaupunkiin joudut tekemisiin toisten kanssa ja parin muodostusta tapahtuu joskus hyvinkin lyhyiden tapaamisten perusteella. Väkisinkin sellaiset tapaamiset ovat nyt joidenkin puheissa "seksuaalista häirintää"!
      Oletko käynyt tansseissa, urheillut/kuntoillut julkisesti? Sosiologien mielestä kaikki tällainen julkinen "näyttäytyminen" on enempi, vähempi seksuaalispainotteista - tarkoitus on olla hyvä, edustava kumppani. Joka pystyy kasvattamaan jälkeläiset!

      • paha.mieli.jäi

        Vai niin. Tuntemani naiset halailevat minua kovasti mielellään aina joskus, kun tavataan.

        Lupaa toiminnalleen ei ole kysynyt yksikään eikä kysy, sillä naisille on kaikki sallittua.


      • SeksuaalistaHäirintää

        Tätähän minä olen tässä yrittänyt kertoa. Itseäni lainaten: "Riippuen siitä keneltä kysyt ja missä elämän vaiheessa niin saat erilaisen määrittelyn ko. käsitteelle. Naiset sanoo kokevansa "seksuaalista häirintää" huomattavasti herkemmin kuin miehet."
        THL:n "Seksuaalinen häirintä" määrittelyistä jo selviää että sen on tehnyt nainen joka tarkoittaa miesten tekemiä juttuja. Naiset vastaavien määrittelyjen kohteena on mahdottumuus!


    • PieniPiruVasempaan

      Kun liikutaan normaalilla alueella, asiat eivät ole kovin monimutkaisia, vaikka niistä on vaikea tehdä sääntöä, jota ei voisi lukea monella tavalla. Esimerkiksi kaikki tietää, mitä tarkoittaa naamioituminen mielenosoituksessa, mutta sitä on vaikea pukea sanoiksi niin, että se kattaa kaiken ja toisaalta ei kata jotain sellaista, mikä ei ole sitä.

      Seksuaalinen häirintä pitää pystyä määrittelemään riittävän selkeästi. Se ei voi sisältää kokijan tai tekijän omasta historiasta tai mielentilasta johtuvia tulkintoja. Tällä tarkoitan sitä, että kukaan ei kerjää pukeutumisella ahdistelua, mutta toisaalta kenenkään omat pelot tai kokemukset eivät voi määrätä sitä, mikä on seksuaalista häirintää.

      On hyvä muistaa, että jokainen on syytön, kunnes syylliseksi todistetaan a jokaisella on oikeus saada puolustautua syytöksiä vastaan.

      • ja.minähän.katson

        Jos ihminen on allerginen eikä kestä hajuja, hän käyttäköön itse hengitysuojainta kaupungilla liikkuessaan. Nythän nämä allergikot vaativat hajuvesikieltoja,

        Jos ihminen on sairaalloisen arka seksuaalisen "ahdistelun" suhteen eikä kestä edes katseita, pysyköön kotonaan tai pukeutukoon burkhaan. Jos sekään ei auta, laitokseen hoitoon.

        Jo alkaa riittää tämä kaikenlaisten vähemmistöjen terrori ja jatkuvat vaatimukset.


      • SeksuaalistaHäirintää

        "Seksuaalinen häirintä pitää pystyä määrittelemään riittävän selkeästi. Se ei voi sisältää kokijan tai tekijän omasta historiasta tai mielentilasta johtuvia tulkintoja."

        Aina jää tulkinnanvaraa vaikka kuinka määrittelet sääntöjä ja lakeja. Niitä aukkoja täytetään mm. täällä s24:n ja vastaavilla keskustelupalstoilla sekä vaikka kahvipöytä-keskusteluissa. Siitä huolimatta että joku kuitenkin kokee ko. keskustelun seksuaaliseksi häirinnäksi.

        "Tällä tarkoitan sitä, että kukaan ei kerjää pukeutumisella ahdistelua"

        Yleistys, varmaan löytyy poikkeus tähänkin. Varsinkin jutteluseuraa halutaan usein. Mahdollisesti flirttiä. HYVIN harvoin mitään raiskausta!

        "mutta toisaalta kenenkään omat pelot tai kokemukset eivät voi määrätä sitä, mikä on seksuaalista häirintää."

        Lainaan itseäni: "Laajasti ottaen kaikki toiminta toisten ihmisten kanssa on seksuaalista häirintää! PISTE! Jos sitä ei olisi ollut, ei myöskään ihmisiä olisi.
        Hiukan tiukemman määrittelyn mukaan "seksuaalista häirintää" onkin vain ei-toivottava "seksuaalinen häirintä"?"
        Tämä "ei-toivottava" on se kompastuskivi koska sinä, minä tai naapurin mummo emme pysty tietämään mikä on "ei-toivottavaa"? Jos se naapurin mummo kysyy joka päivä (huono muisti) minulta että "onkos se sievä tyttö sinun morsmaikku, milloin on häät?".
        En varmaankaan haluaisi että mummo kyselee tuollaista asiaa mutta onko se "seksuaalista häirintää" vaikka morsmaikusta puhuminen silmän iskun kera on seksuaalissävytteistä? Vai ainoastaan hyvän tahtoista? Kuitenkin täyttyy jo peräti kaksi tämän aihealueen keskustelun kriteeriä: En varmaankaan haluaisi ja seksuaalissävytteinen aihe.
        Jos yo. tilanne olisi päällä, en minä kuitenkaan (todennäköisesti? :) syyttäisi mummoa seksuaalisesta häirinnästä?
        Painotan tällä sitä että koska tätäkään ei pysty niin täydellisesti määrittelemään lakiin niin jotakin rajaa itse kullekin intoillessan metoon kanssa! Jonkin verran täytyy kestää toisten puheita! Selvä kielto härskien vitsien kerronnalle jos niitä ei halua kuulla. Mutta selvä väkivalta on oletusarvoisesti kiellettyä oli se sitten millä vivahteilla tahansa höystettynä. Sadomasokistit pyytäkööt sitä erikseen jos niin haluavat, on kuitenkin erittäin harvinaista.


      • PieniPiruVasempaan
        SeksuaalistaHäirintää kirjoitti:

        "Seksuaalinen häirintä pitää pystyä määrittelemään riittävän selkeästi. Se ei voi sisältää kokijan tai tekijän omasta historiasta tai mielentilasta johtuvia tulkintoja."

        Aina jää tulkinnanvaraa vaikka kuinka määrittelet sääntöjä ja lakeja. Niitä aukkoja täytetään mm. täällä s24:n ja vastaavilla keskustelupalstoilla sekä vaikka kahvipöytä-keskusteluissa. Siitä huolimatta että joku kuitenkin kokee ko. keskustelun seksuaaliseksi häirinnäksi.

        "Tällä tarkoitan sitä, että kukaan ei kerjää pukeutumisella ahdistelua"

        Yleistys, varmaan löytyy poikkeus tähänkin. Varsinkin jutteluseuraa halutaan usein. Mahdollisesti flirttiä. HYVIN harvoin mitään raiskausta!

        "mutta toisaalta kenenkään omat pelot tai kokemukset eivät voi määrätä sitä, mikä on seksuaalista häirintää."

        Lainaan itseäni: "Laajasti ottaen kaikki toiminta toisten ihmisten kanssa on seksuaalista häirintää! PISTE! Jos sitä ei olisi ollut, ei myöskään ihmisiä olisi.
        Hiukan tiukemman määrittelyn mukaan "seksuaalista häirintää" onkin vain ei-toivottava "seksuaalinen häirintä"?"
        Tämä "ei-toivottava" on se kompastuskivi koska sinä, minä tai naapurin mummo emme pysty tietämään mikä on "ei-toivottavaa"? Jos se naapurin mummo kysyy joka päivä (huono muisti) minulta että "onkos se sievä tyttö sinun morsmaikku, milloin on häät?".
        En varmaankaan haluaisi että mummo kyselee tuollaista asiaa mutta onko se "seksuaalista häirintää" vaikka morsmaikusta puhuminen silmän iskun kera on seksuaalissävytteistä? Vai ainoastaan hyvän tahtoista? Kuitenkin täyttyy jo peräti kaksi tämän aihealueen keskustelun kriteeriä: En varmaankaan haluaisi ja seksuaalissävytteinen aihe.
        Jos yo. tilanne olisi päällä, en minä kuitenkaan (todennäköisesti? :) syyttäisi mummoa seksuaalisesta häirinnästä?
        Painotan tällä sitä että koska tätäkään ei pysty niin täydellisesti määrittelemään lakiin niin jotakin rajaa itse kullekin intoillessan metoon kanssa! Jonkin verran täytyy kestää toisten puheita! Selvä kielto härskien vitsien kerronnalle jos niitä ei halua kuulla. Mutta selvä väkivalta on oletusarvoisesti kiellettyä oli se sitten millä vivahteilla tahansa höystettynä. Sadomasokistit pyytäkööt sitä erikseen jos niin haluavat, on kuitenkin erittäin harvinaista.

        Asian voi nähdä niin, etä kaikki on tai mikään ei ole.
        Freudin mukaanhan kaikki on seksuaalista.
        Minä en kuitenkaan ole Ferudiin ihastunut vaan pikemminkin pragmaatikko.

        Jotta jokin asia olisi olemassa, sille pitää pystyä määrittelemään muut rajat kuin kaikki tai ei mitään. Molempien lopputulos on sama, asialla ei ole merkitystä.

        Ei toivottu seksuaalinen häirintä on saman aisan toistamista kahteen kertaan vähän kuin kansallissosialismi. Häirintä itsessään sisältää sen, että sitä ei haluat. Ei ole positiivista häirintää. eikä kukaan häiriinny iloisesti.

        Häirintä on aktiivista tekemistä ja häiriön kokeminen on passiivista. Kyseessä on häiritsijä ja häiritty.

        Häirinnän kokeminen on aina subjektiivista. Se voi riippua monesta asiasta eikä niitä tekijöitä ole tarpeen eikä edes mahdollista luetella kattavasti. Ääritapauksessa häiritty voi uskoa, että häiritsijä on ulkoavaruudesta tullut olento, joka haluaa tapaa hänet.
        Ennen kuin tyrmäät ajatuksen mahdottomana, niin muistele kirvesmurhaa metrossa, siinä tappaja uskoi tapetun olevan nimenomaan ulko-avaruudesta tullut olento, joka halusi hänelle pahaa.

        Kun kerran on olemassa ainakin yksi tilanne, jossa häiriön kokijan arvostelukykyyn ei voi luottaa, niin häirintää ei voi näyttää toteen pelkästään kokemuksen kautta. Siihen tarvitaan jotain objektiivisempaa.

        Häiritsijän kannalta kyse voi olla tahallisesta tai tahattomasta häirinnästä. Tahallisuutta on vaikea todistaa koska myös häiritsijä voi olla täysin sekaisin ja kuvitella mitä vaan, vaikka olevansa parasta, mitä toiselle voi ikinä tapahtua.

        Pitäisi olla jonkinlainen objektiivinen mittari, jossa häiritsijä tietää häiritsevänsä. EI on aika hyvä, LOPETA ehkä vielä parempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe