Keskustelua Cruisersfoorumilla.
Kaikille nurin menemisille näyttää olevan olennaista se, että tilanne tulee niin yllättäen, että vaikka siihen ehtisi reagoida, niin reagointi ei enää auta.
Kun noita juttuja on aikansa lukenut, rupeaa tuntumaan, että itselleni en kattia isoille vesille huolisi, vaikka rahaa olisikin. Sen verran olen neuroottinen luonteeltani, etten jaksaisi pelätä, tuleeko kohta jotain yllättävää.
Taas meni katti nurin
19
824
Vastaukset
- perspektiiviäplease
Kuinka usein on "taas". Entä onko useammin kuin yksirunkoiset, siis suhteessa lukumääräänsä?
- Vuostoijen
"Kuinka usein on "taas"."
Kyllähän noita vuosittain näyttää kippaavan. Kilpakatit sitten erikseen päälle.
Minua tuossa katissa pelottaisi se, että tilanne tuntuu olevan täysin hallinnassa, mutta sitten ei olekaan. Yksirunkoista ei tuuli kaada, mutta katin voi kaataa. Siksi yllättävät syöksyvirtaukset ja vastaavat ovat katille myrkkyä.
- seppomartti
Jos katsotte kuvia 2017 pyörremyrskyalueelta niin näette erikoisuuden . Monet isot 40-50ft katit ovat ylösalaisin, jotkut jopa toistensa päällä. Yksirunkoveneet ovat pikemmin kölillään tai rannalla kyljellään. Aika totaali tuho molemmissa kuitenkin. Valtamerillä katit ovat selvinneet myrkyistä esim Jordans series droguella ajelehtimalla. Monirunkoisten matkaveneiden suosio on lisääntymään päin. Pääsin yhteen uuteen ( Lagoon 49?) tutustumaan. Tilat ja varusteet olivat valtavat. Esim. vesikone 130L/h. Ja iso sukelluskompressori pullojen tila, mitkä ei 1-runkoiseen mahtuisi. Toisaalta esim purjeita ei kiinteän katon läpi voi nähdä ja puomi on tavoittamattoman korkealla. Karibian ranskalaisilla saarilla taitaa katit hallita uusien veneiden hankintoja ja chartermarkkinoita.
- outejklöhg
Jos vain rahaa piisaa eikä kylmä ilmasto häiritse, niin hyvin moni ostaa katin. Niillä tuskin kuitenkaan kovin paljon maileja taitetaan purjein.
- kurvitKuntoonKesäksi
Kait se on ajateltavissa cat veneiden GZ kurvin olevan melko äkki jyrkkä. Eli vakautta on tautisesti pitkän aikaa ja kun se menetetään se tapahtuu hetkessä vs yksirunkoinen jossa GZ kurvi loiva ja oikaiseva momentti kääntää veneen takaisin pystyyn. Ei kaikissa yksirunkoisissa, muta ei yhdessäkään katissa.
- termitesille
Mistä tulee lyhenne "GZ"
G-Zone?
Vai puhutaanko täällä termeistä, mitä ei edes ymmärretä? - KurvitKuntoonKesäksi
termitesille kirjoitti:
Mistä tulee lyhenne "GZ"
G-Zone?
Vai puhutaanko täällä termeistä, mitä ei edes ymmärretä?Rautalangasta väännettynä yksinkertaisimmillaan https://www.sailboat-cruising.com/gz-curves.html
GZ on, niin, kuin lyhyesti oikaiseva momenttivarsi metreinä laskettaessa vakauksia...ja ylhäällä selitetty syvällisemmin.
Katti on Super vakaa, noin 13° kalistumaan saakka jolloin vakaus menetetään ja yllättäen se ei menetä vakauttaan niin nopeasti kuin luulin, Gz kurvi jatkaa n.45° asteen laskulla 90° asteeseen jolloin keikahtaa ja paaluuta ei ole, kuten merikelpoisella yksirunkoisella jolla kaatuminen tapahtuu noin 120-130° kallistuksessa ja parhaimmat jatkavat kallistusta ja oikenevat takaisin kölilleen.
Trimari on vielä vakaampi, vakaus alkaa laakea n.33° asteen kallistelulla ja muuten meno jatkuu kuten katilla ja 90° kulmalla se on hellurei.
Nämä luvut eivät olleet absoluuttisia kaikille aluksille, vaan suuntaa antavia eri matkapursityypeille
Olitko vielä muita visaisia tietoja vailla? - amatöörifyysikko
KurvitKuntoonKesäksi kirjoitti:
Rautalangasta väännettynä yksinkertaisimmillaan https://www.sailboat-cruising.com/gz-curves.html
GZ on, niin, kuin lyhyesti oikaiseva momenttivarsi metreinä laskettaessa vakauksia...ja ylhäällä selitetty syvällisemmin.
Katti on Super vakaa, noin 13° kalistumaan saakka jolloin vakaus menetetään ja yllättäen se ei menetä vakauttaan niin nopeasti kuin luulin, Gz kurvi jatkaa n.45° asteen laskulla 90° asteeseen jolloin keikahtaa ja paaluuta ei ole, kuten merikelpoisella yksirunkoisella jolla kaatuminen tapahtuu noin 120-130° kallistuksessa ja parhaimmat jatkavat kallistusta ja oikenevat takaisin kölilleen.
Trimari on vielä vakaampi, vakaus alkaa laakea n.33° asteen kallistelulla ja muuten meno jatkuu kuten katilla ja 90° kulmalla se on hellurei.
Nämä luvut eivät olleet absoluuttisia kaikille aluksille, vaan suuntaa antavia eri matkapursityypeille
Olitko vielä muita visaisia tietoja vailla?Turha kopioida toisten tekstiä tänne, jos et sitä itse ymmärrä.
Et näköjään tajua ollenkaan mistä puhut. Kysyjä kysyi selvän kysymyksen ja et osannut siihen vastata.
G tarkoittaa fysiikassa painovoiman kiihtyvyyttä vapaassa pudotuksessa.
g = 9.80665 m/s2.
Z oletettavasti viittaa tuossa asiassa zonea eli aluetta, missä kyseinen G-voima vaikuttaa.
Näiden yhteisvaikutuksia voidaan laskea eri tarkoituksiin sopivaksi.
Viitteeksi suosittelen vaikkapa Newtonin painovoimalain opiskelua ja jos se ei vielä riitä niin Einsteinin suhteellisuusteoria antaa lisätarkkuutta asiaan.
Oliko jotain muuta, mitä et ole koskaan tähän mennessä tajunnut fysiikasta? - KurvitKuntooKesäksi
amatöörifyysikko kirjoitti:
Turha kopioida toisten tekstiä tänne, jos et sitä itse ymmärrä.
Et näköjään tajua ollenkaan mistä puhut. Kysyjä kysyi selvän kysymyksen ja et osannut siihen vastata.
G tarkoittaa fysiikassa painovoiman kiihtyvyyttä vapaassa pudotuksessa.
g = 9.80665 m/s2.
Z oletettavasti viittaa tuossa asiassa zonea eli aluetta, missä kyseinen G-voima vaikuttaa.
Näiden yhteisvaikutuksia voidaan laskea eri tarkoituksiin sopivaksi.
Viitteeksi suosittelen vaikkapa Newtonin painovoimalain opiskelua ja jos se ei vielä riitä niin Einsteinin suhteellisuusteoria antaa lisätarkkuutta asiaan.
Oliko jotain muuta, mitä et ole koskaan tähän mennessä tajunnut fysiikasta?Hyvä kun oivalsit hieman, olisi luullut sinun ymmärtävän "GZ on, niin, kuin lyhyesti oikaiseva momenttivarsi metreinä laskettaessa vakauksia" ihan kotimaan kielellä ja virallisin sana kääntein...
Olen saanut kyllä koulunpenkillä laskea GZ kurveja ja muita vakavuus laskuja, tosin en fysiikan tunnilla vaan merenkulun, ja ihan läpäissyt tämänkin osa-alueen.
Jos haluat, niin kertaus ja lisäopinnot kyllä kelpaavat, kiitos.
Ehkäpä katin mastonhuippuun voisi asentaa viiden kuution kokoisen airbagin. Kun katin kallistuma ylittää 90 astetta, airbag laukaistaan. Sen noste estää kattia pyörähtämästä katolleen. Sen jälkeen katti pyörii niin, että runko on alatuuleen päin ja myrsky nostaa katin takaisin pystyyn ja airbag tyhjenee ja irtoaa, kun kallistuma on ollut alle 20 astetta puolen minuutin ajan.
- KurvitKuntoonKesäksi
Hyvä ajatus Bossu
Voisi toimiakkin, eikö joissain rib(mob) veneiden turvakaarissa ole kellukkeita muistaakseni, juuri estämässä kaatumista ympäri.
Nyt patentoimaan tutkaheijastin airback pöpeliä KurvitKuntoonKesäksi kirjoitti:
Hyvä ajatus Bossu
Voisi toimiakkin, eikö joissain rib(mob) veneiden turvakaarissa ole kellukkeita muistaakseni, juuri estämässä kaatumista ympäri.
Nyt patentoimaan tutkaheijastin airback pöpeliäSe onkin jo keksitty.
http://www.f-boat.com/pages/background/capsizearticle.html- KurvitKuntoonKesäksi
Bossu kirjoitti:
Se onkin jo keksitty.
http://www.f-boat.com/pages/background/capsizearticle.htmlNo, onneksi et vielä laittanut miljoona hakemusta TEKESIN vetämään.
Mutta oivalluksestasi silti iso peukku, näin keksintöjä syntyy ja vielä, kun ajatukset siirrettäisiin kaupallisiksi toteutuksiin...
Tsemppiä kaikille oivaltajille!
- 54fgsr434
Eikös nuo katit mene useimmin keulan kautta ympäri. Auttaako airbag siihen?
Katin stabiili asento on kyljellään, joten airbagin lauettua se kääntyy aallokossa kyljellään. Airbag laukeaa, kun katti on eteenkinpäin kallellaan yli 90 astetta. Rikiä täytynee myös vahvistaa, että se kestää sellaisen nosteen.
- siksienpurjehdi
Eikös toi purjehdus ole sellasta että joskus voi sattua jotain yllättävää?
- EiksKaikkiOle
Missäpä ei tapahtuisi? Joskus luulin et japanilainen raideliikenne on tappavan tylsääja ennakoitua mutta ei näemmä sekään ole.
- Jahtijatkuu
Totta.
Joskus juna voi lähteä 20 sekuntia etuajassa - ja silloin maassa piru irti! :D - VarmastiMutta
Jahtijatkuu kirjoitti:
Totta.
Joskus juna voi lähteä 20 sekuntia etuajassa - ja silloin maassa piru irti! :DSe juna ei ole VR:n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692050- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321373- 1431092
- 103942
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten354880Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664