Taas meni katti nurin

Vuostoijen

Keskustelua Cruisersfoorumilla.

Kaikille nurin menemisille näyttää olevan olennaista se, että tilanne tulee niin yllättäen, että vaikka siihen ehtisi reagoida, niin reagointi ei enää auta.

Kun noita juttuja on aikansa lukenut, rupeaa tuntumaan, että itselleni en kattia isoille vesille huolisi, vaikka rahaa olisikin. Sen verran olen neuroottinen luonteeltani, etten jaksaisi pelätä, tuleeko kohta jotain yllättävää.

19

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perspektiiviäplease

      Kuinka usein on "taas". Entä onko useammin kuin yksirunkoiset, siis suhteessa lukumääräänsä?

      • Vuostoijen

        "Kuinka usein on "taas"."

        Kyllähän noita vuosittain näyttää kippaavan. Kilpakatit sitten erikseen päälle.

        Minua tuossa katissa pelottaisi se, että tilanne tuntuu olevan täysin hallinnassa, mutta sitten ei olekaan. Yksirunkoista ei tuuli kaada, mutta katin voi kaataa. Siksi yllättävät syöksyvirtaukset ja vastaavat ovat katille myrkkyä.


    • seppomartti

      Jos katsotte kuvia 2017 pyörremyrskyalueelta niin näette erikoisuuden . Monet isot 40-50ft katit ovat ylösalaisin, jotkut jopa toistensa päällä. Yksirunkoveneet ovat pikemmin kölillään tai rannalla kyljellään. Aika totaali tuho molemmissa kuitenkin. Valtamerillä katit ovat selvinneet myrkyistä esim Jordans series droguella ajelehtimalla. Monirunkoisten matkaveneiden suosio on lisääntymään päin. Pääsin yhteen uuteen ( Lagoon 49?) tutustumaan. Tilat ja varusteet olivat valtavat. Esim. vesikone 130L/h. Ja iso sukelluskompressori pullojen tila, mitkä ei 1-runkoiseen mahtuisi. Toisaalta esim purjeita ei kiinteän katon läpi voi nähdä ja puomi on tavoittamattoman korkealla. Karibian ranskalaisilla saarilla taitaa katit hallita uusien veneiden hankintoja ja chartermarkkinoita.

    • outejklöhg

      Jos vain rahaa piisaa eikä kylmä ilmasto häiritse, niin hyvin moni ostaa katin. Niillä tuskin kuitenkaan kovin paljon maileja taitetaan purjein.

    • kurvitKuntoonKesäksi

      Kait se on ajateltavissa cat veneiden GZ kurvin olevan melko äkki jyrkkä. Eli vakautta on tautisesti pitkän aikaa ja kun se menetetään se tapahtuu hetkessä vs yksirunkoinen jossa GZ kurvi loiva ja oikaiseva momentti kääntää veneen takaisin pystyyn. Ei kaikissa yksirunkoisissa, muta ei yhdessäkään katissa.

      • termitesille

        Mistä tulee lyhenne "GZ"
        G-Zone?
        Vai puhutaanko täällä termeistä, mitä ei edes ymmärretä?


      • KurvitKuntoonKesäksi
        termitesille kirjoitti:

        Mistä tulee lyhenne "GZ"
        G-Zone?
        Vai puhutaanko täällä termeistä, mitä ei edes ymmärretä?

        Rautalangasta väännettynä yksinkertaisimmillaan https://www.sailboat-cruising.com/gz-curves.html

        GZ on, niin, kuin lyhyesti oikaiseva momenttivarsi metreinä laskettaessa vakauksia...ja ylhäällä selitetty syvällisemmin.

        Katti on Super vakaa, noin 13° kalistumaan saakka jolloin vakaus menetetään ja yllättäen se ei menetä vakauttaan niin nopeasti kuin luulin, Gz kurvi jatkaa n.45° asteen laskulla 90° asteeseen jolloin keikahtaa ja paaluuta ei ole, kuten merikelpoisella yksirunkoisella jolla kaatuminen tapahtuu noin 120-130° kallistuksessa ja parhaimmat jatkavat kallistusta ja oikenevat takaisin kölilleen.

        Trimari on vielä vakaampi, vakaus alkaa laakea n.33° asteen kallistelulla ja muuten meno jatkuu kuten katilla ja 90° kulmalla se on hellurei.

        Nämä luvut eivät olleet absoluuttisia kaikille aluksille, vaan suuntaa antavia eri matkapursityypeille

        Olitko vielä muita visaisia tietoja vailla?


      • amatöörifyysikko
        KurvitKuntoonKesäksi kirjoitti:

        Rautalangasta väännettynä yksinkertaisimmillaan https://www.sailboat-cruising.com/gz-curves.html

        GZ on, niin, kuin lyhyesti oikaiseva momenttivarsi metreinä laskettaessa vakauksia...ja ylhäällä selitetty syvällisemmin.

        Katti on Super vakaa, noin 13° kalistumaan saakka jolloin vakaus menetetään ja yllättäen se ei menetä vakauttaan niin nopeasti kuin luulin, Gz kurvi jatkaa n.45° asteen laskulla 90° asteeseen jolloin keikahtaa ja paaluuta ei ole, kuten merikelpoisella yksirunkoisella jolla kaatuminen tapahtuu noin 120-130° kallistuksessa ja parhaimmat jatkavat kallistusta ja oikenevat takaisin kölilleen.

        Trimari on vielä vakaampi, vakaus alkaa laakea n.33° asteen kallistelulla ja muuten meno jatkuu kuten katilla ja 90° kulmalla se on hellurei.

        Nämä luvut eivät olleet absoluuttisia kaikille aluksille, vaan suuntaa antavia eri matkapursityypeille

        Olitko vielä muita visaisia tietoja vailla?

        Turha kopioida toisten tekstiä tänne, jos et sitä itse ymmärrä.
        Et näköjään tajua ollenkaan mistä puhut. Kysyjä kysyi selvän kysymyksen ja et osannut siihen vastata.

        G tarkoittaa fysiikassa painovoiman kiihtyvyyttä vapaassa pudotuksessa.
        g = 9.80665 m/s2.
        Z oletettavasti viittaa tuossa asiassa zonea eli aluetta, missä kyseinen G-voima vaikuttaa.
        Näiden yhteisvaikutuksia voidaan laskea eri tarkoituksiin sopivaksi.

        Viitteeksi suosittelen vaikkapa Newtonin painovoimalain opiskelua ja jos se ei vielä riitä niin Einsteinin suhteellisuusteoria antaa lisätarkkuutta asiaan.

        Oliko jotain muuta, mitä et ole koskaan tähän mennessä tajunnut fysiikasta?


      • KurvitKuntooKesäksi
        amatöörifyysikko kirjoitti:

        Turha kopioida toisten tekstiä tänne, jos et sitä itse ymmärrä.
        Et näköjään tajua ollenkaan mistä puhut. Kysyjä kysyi selvän kysymyksen ja et osannut siihen vastata.

        G tarkoittaa fysiikassa painovoiman kiihtyvyyttä vapaassa pudotuksessa.
        g = 9.80665 m/s2.
        Z oletettavasti viittaa tuossa asiassa zonea eli aluetta, missä kyseinen G-voima vaikuttaa.
        Näiden yhteisvaikutuksia voidaan laskea eri tarkoituksiin sopivaksi.

        Viitteeksi suosittelen vaikkapa Newtonin painovoimalain opiskelua ja jos se ei vielä riitä niin Einsteinin suhteellisuusteoria antaa lisätarkkuutta asiaan.

        Oliko jotain muuta, mitä et ole koskaan tähän mennessä tajunnut fysiikasta?

        Hyvä kun oivalsit hieman, olisi luullut sinun ymmärtävän "GZ on, niin, kuin lyhyesti oikaiseva momenttivarsi metreinä laskettaessa vakauksia" ihan kotimaan kielellä ja virallisin sana kääntein...

        Olen saanut kyllä koulunpenkillä laskea GZ kurveja ja muita vakavuus laskuja, tosin en fysiikan tunnilla vaan merenkulun, ja ihan läpäissyt tämänkin osa-alueen.

        Jos haluat, niin kertaus ja lisäopinnot kyllä kelpaavat, kiitos.


    • Ehkäpä katin mastonhuippuun voisi asentaa viiden kuution kokoisen airbagin. Kun katin kallistuma ylittää 90 astetta, airbag laukaistaan. Sen noste estää kattia pyörähtämästä katolleen. Sen jälkeen katti pyörii niin, että runko on alatuuleen päin ja myrsky nostaa katin takaisin pystyyn ja airbag tyhjenee ja irtoaa, kun kallistuma on ollut alle 20 astetta puolen minuutin ajan.

      • KurvitKuntoonKesäksi

        Hyvä ajatus Bossu


        Voisi toimiakkin, eikö joissain rib(mob) veneiden turvakaarissa ole kellukkeita muistaakseni, juuri estämässä kaatumista ympäri.

        Nyt patentoimaan tutkaheijastin airback pöpeliä


      • KurvitKuntoonKesäksi kirjoitti:

        Hyvä ajatus Bossu


        Voisi toimiakkin, eikö joissain rib(mob) veneiden turvakaarissa ole kellukkeita muistaakseni, juuri estämässä kaatumista ympäri.

        Nyt patentoimaan tutkaheijastin airback pöpeliä

        Se onkin jo keksitty.

        http://www.f-boat.com/pages/background/capsizearticle.html


      • KurvitKuntoonKesäksi
        Bossu kirjoitti:

        Se onkin jo keksitty.

        http://www.f-boat.com/pages/background/capsizearticle.html

        No, onneksi et vielä laittanut miljoona hakemusta TEKESIN vetämään.

        Mutta oivalluksestasi silti iso peukku, näin keksintöjä syntyy ja vielä, kun ajatukset siirrettäisiin kaupallisiksi toteutuksiin...

        Tsemppiä kaikille oivaltajille!


    • 54fgsr434

      Eikös nuo katit mene useimmin keulan kautta ympäri. Auttaako airbag siihen?

      • Katin stabiili asento on kyljellään, joten airbagin lauettua se kääntyy aallokossa kyljellään. Airbag laukeaa, kun katti on eteenkinpäin kallellaan yli 90 astetta. Rikiä täytynee myös vahvistaa, että se kestää sellaisen nosteen.


    • siksienpurjehdi

      Eikös toi purjehdus ole sellasta että joskus voi sattua jotain yllättävää?

      • EiksKaikkiOle

        Missäpä ei tapahtuisi? Joskus luulin et japanilainen raideliikenne on tappavan tylsääja ennakoitua mutta ei näemmä sekään ole.


      • Jahtijatkuu

        Totta.
        Joskus juna voi lähteä 20 sekuntia etuajassa - ja silloin maassa piru irti! :D


      • VarmastiMutta
        Jahtijatkuu kirjoitti:

        Totta.
        Joskus juna voi lähteä 20 sekuntia etuajassa - ja silloin maassa piru irti! :D

        Se juna ei ole VR:n.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      4
      1192
    Aihe