painavat? Onko muuta muuta etua dieseliin nähden kuin CO2-päästöjen poissaolo?
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/tesla-esitteli-uuden-sahkorekan-eika-siina-kaikki-elon-musk-paljasti-myos-toisen-uuden-mallin/6660960
Montako tonnia sähkörekan akut
69
1296
Vastaukset
- Logistiikkaa
Kaupunkiliikenteen sähköistämien tuo etua - jakeluliikenne ja paikallisbussit - ja pitkät matkat raiteille.
- lisääkaasua
Sähköistämiseen joukkoliikenteelle on jo olemassa keinot - raitio ja kaapelivaunut.
Kaasu olisi myös käyttökelposempi kuin ympärisöhaittoja runsaasti aiheuttava akkuihin perustuva uusi sähköautokanta.
Tämäkin teknologia palvelee vain autoteollisuutta ja -kauppaa ympäristön kustannuksella.
Verotuseduilla tms. saataisiin nopeasti kaasuautot lisääntymällä. - SipilänHäkäpönttö
lisääkaasua kirjoitti:
Sähköistämiseen joukkoliikenteelle on jo olemassa keinot - raitio ja kaapelivaunut.
Kaasu olisi myös käyttökelposempi kuin ympärisöhaittoja runsaasti aiheuttava akkuihin perustuva uusi sähköautokanta.
Tämäkin teknologia palvelee vain autoteollisuutta ja -kauppaa ympäristön kustannuksella.
Verotuseduilla tms. saataisiin nopeasti kaasuautot lisääntymällä."Verotusetusi" johdosta kannatat vahingollista kepulaisuutta, joka perustuu metsänomistajaäänestäjien kosiskeluun kaasu- ja häkäpönttöautoista puhumalla. Sellainen on vahingollista maamme tulevaisuudelle.
- maakaasua
SipilänHäkäpönttö kirjoitti:
"Verotusetusi" johdosta kannatat vahingollista kepulaisuutta, joka perustuu metsänomistajaäänestäjien kosiskeluun kaasu- ja häkäpönttöautoista puhumalla. Sellainen on vahingollista maamme tulevaisuudelle.
Juuri tällaisen pikkupolitikoinnin takia ei mitään järjellisiä oikeasti ympäristöä säästäviä päätöksiä pystytä tekemään.
Eikä ollut edes mitään puhetta häkäpöntöistä, maakaasua on jo saatavilla ajoneuvoihin tankkauspisteistä.
Tilanne nyt kuitenkin on että suurimmat ympäristötuhot aiheuttaa puoluepolitiikka.
Piruako sillä rekalla tekee, jos sillä ei voi kuljetta kun terveisiä 800 km päähän ? Eiköhän se tärkein tieto ole paljonko rahdin paino on ? Että silleen.
Kuorman paino ja mäkinen maasto voi lyhentää tuota 800 km ajomatkaa huomattavasti, ja entäs sitten kun akut loppuukin 600 kilometrin kohdalla ja latauspaikkoja ei ole? mites sitten naama väännetään ?
Ei noista patteriautoista ole pitkänmatkan rahtiliikenteeseen !
Late Lapista. SSSS Ry!Niin siitä pakkasen kestosta ja autojen lämmityksen sähkön kulutksesta nuo sähköautojen valimistajat eivät puhu mitään. Että silleen.
- jaifjjj
Late_Lapista1 kirjoitti:
Kuorman paino ja mäkinen maasto voi lyhentää tuota 800 km ajomatkaa huomattavasti, ja entäs sitten kun akut loppuukin 600 kilometrin kohdalla ja latauspaikkoja ei ole? mites sitten naama väännetään ?
Ei noista patteriautoista ole pitkänmatkan rahtiliikenteeseen !
Late Lapista. SSSS Ry!Mäkisessä maastossa polttomoottori kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa, koska alamäessä kerätyllä liike- energialla lämmitetään jarruja ja sähkörekalla ladataan akkuja. Kyllä myös dieselrekasta loppuu polttoaine aika ajoin.
- 999776
höpöhöpö kirjoitti:
Niin siitä pakkasen kestosta ja autojen lämmityksen sähkön kulutksesta nuo sähköautojen valimistajat eivät puhu mitään. Että silleen.
Pakkasessa akut toimivat paremmalla hyötysuhteella, koska niitä ei silloin tarvitse jäähdyttää.
- Röghaugh
höpöhöpö kirjoitti:
Elä edes kehtaa valehdella helvetin viherpiiperö. Että silleen.
Kyllä ne kehtaa. Saavat ääniä yksinkertaisilta ämmiltä
- häkääpöntössä
Biopolttoaineella käyvän hakerekan lasti hupenee matkalla biolaitokselle, joten sähkörekkaan tuskin kannattaa akkuja kummempaa kuormaa ottaa.
- Ei_aina_järkeä
Rekkakuljetuksessa ei muutenkaan ole nykyään enää järkeä. Ajellaan pitkin maata rekalla ja jätetään joku "nyttönen" tavaraa tarvittaviin paikkoihin.
Rekkakuljetus ei maksa kaikkia kulujaan itse, vaan me kaikki veronmaksajina kustannamme melkoisen osan rekkojen kuluista kaikenlaisena tieinfran rakentamisena ja kulumisena.
Raideliikenne tavaroiden toimittajana on unohdettu lähes täysin. Rautateitse kuljetetaan vain puuta.
Myös sisävesien kuljetus laivoilla ja proomuilla on unohdettu.- lähinrata
Monenkymmenen kilometrin päässä.
Välilastauksineen valtavan kallista ja saastuttavaa. - Satamat_
lähinrata kirjoitti:
Monenkymmenen kilometrin päässä.
Välilastauksineen valtavan kallista ja saastuttavaa.Satamat on keksitty. Ei tarvitse purkaa kontteja Helsingissä tai muualla rannikolla, voi kuljettaa lastin syväväylää pitkin sisämaahan satamaan.
- räkästä-naurua
Paljonkohan Muski on laskenut kilowatteja kuluvan 640 km matkalla?
ja meinaa sitten tyrkätä saman verran takaisin akkuihin puolessa tunnissa?
Mistäkähän löytyy tarvittaessa tarpeeksi tehokas töpseli? - pääsulake3000A
Sitten luvattiin puolen tunnin latausaika.
Rekkojen moottoritehot lienevät n. 200 - 400 kW ja jos kulutus ajossa olisi puolet eli n. 150 kW (n. 30 l/h dieselöljyä) vaatisi mainittu 640 km 8 tunnin ajoajan eli akkukapasiteettia 1200 kWh.
Puolessa tunnissa lataustehoa tarvittaisiin siis 2400 kW. 3-vaiheisena sellaine teho edellyttää tuhansien ampeerien ( n. 3000 A luokkaa, tarkentakaa sähkömiehet) virran latauspistokkeeseen.
Näistä lyhyistä uutisista ei selviä miten se käytännössä toteutetaan.No ei mitenkään isossa maanlaajuisessa mittakaavassa taloudellisesti kannattamatonta.
Että silleen.
- hg8888
Kepulaisuuteen kuuluu väistämättömän tulevaisuuden kiistäminen. Puhutaan aina vaan alkiolaisuudesta, vaikka sähköautot ovat jo muualla täydessä käytössä.
- kukapelkääkepua
Kerroppa nyt sitten ilmeisen poliittisesti valveutuneena yksilönä mistä niitä 3000 amppeerin töpseleitä löytyy? Olisiko edes Tampereella Lenin-museon seinässä?
Tsernobylissä sellainen oli seinässä, mutta räjähti tuhannen päreiksi Kazin sähkörekan latausta kokeiltaessa. Että silleen.
- räkästä-naurua
Ja kun rekkoja olisi rekkaparkissa latauksessa useita kymmeniä yhtäaikaa taitaisi viherhiipparin tuulimyllyn tehot kaydä hiukka pieneksi . Varsinkin tuulettomina aikoina.
No yritin katsoa netistä noiden Tesla sähköautojen omaa painoa, kuorman painoa ja akkujen painoa, ei sitä mainittu puhuttiin vain ajomatkoista ja lataus ajoista. Että silleen
No eipä tuo ääliö Ylekään klo 15:00 TV1 uutisissakaan kertonut mikä on sähkörekan täyden lastin paino. Täysi lasti terveisiä mahtuu kyytiin. Että silleen.
- oletpas-ääliö
höpöhöpö kirjoitti:
No eipä tuo ääliö Ylekään klo 15:00 TV1 uutisissakaan kertonut mikä on sähkörekan täyden lastin paino. Täysi lasti terveisiä mahtuu kyytiin. Että silleen.
Se on se mikä se tulee aikoinaan olemaan, kokonaispaino. Ei mitään täyden lastin painoja, hahahah.
Kun et tunne termejä niin älä sekaannu asiaan enempää.
Ja sitäpaitsi, mitä se sinulle kuuluu.
- akuton
mistä saadaan sähkö jos kaikki autot käyttävät sähköä?
- räkästä-naurua
Töpselistähän se sähkö tulee. Ainakin mikäli uskomme viherhiipparia.
- räkäsempää-naurua
räkästä-naurua kirjoitti:
Töpselistähän se sähkö tulee. Ainakin mikäli uskomme viherhiipparia.
Meiilä sähköt otetaan töpseleillä siirrettäviin laitteisiin pistorasioista.
- räkästä-naurua
räkäsempää-naurua kirjoitti:
Meiilä sähköt otetaan töpseleillä siirrettäviin laitteisiin pistorasioista.
Niin teillä. Mutta vihreä sähkö tulee töpselistä. Vihreä sähkö on parampaa sähköä.
Ei tarvii mitään ihme pistorasioita eikä ydinvoimaloita.
https://blog.kauppalehti.fi/metrossanukkuja/suomi-topselista-virtaa-vihreaa-sahkoa
- ihanat_akut_koneissa
Kohta saamme sitten lukea akkukäyttöisistä lentokoneista, joilla onnistuu Atlantin ylityskin. (tai ainakin melkein puoliväliin)
- Lentojajoutuurajoittaan
Voi vielä mennä jokunen vuosi ennen kuin jumbo nousee siivilleen pelkkien sähköpuhaltimien voimalla. Mutta jotain varmaan pitää sillekin puolelle keksiä koska suihkumoottoreissa on ällistyttävän suuret co2 päästöt kilometrille.
Yhtenä vaihtoehtona on jälleen pidetty suuria ilmalaivoja,hitaastihan ne kulkevat mutta jostain on tingittävä ilmaston vuoksi ettei kuolla hiilidioksidimyrkytykseen. No miksi lentokoneissa ei käytetä tuulivoimaa, kun siellä ylhäällä on niitä suihkuvirtauksia ?
Tuulimyllyjä siivenreunat täyteen. Että silleen.
- perusteethukassa
Onko sähköautossa tasa- vai vaihtovirtamoottori ja millä jännitteellä? Akku vaatii kai tasajännitteen 12 V?
- lisätietoa
Vaihtovirtamoottori.
"Käytännössä AC-moottori on syrjäyttänyt DC-moottorin ajoneuvokäytössä uusissa projekteissa."
http://www.sahkoautot.fi/wiki:moottori - lisätietoa
Tästä pääsee haarukoimaan isommankin auton latausaikaa ja latauslaitteiston vaatimuksia.
"Syksyllä 2016 voimaan astunut standardi edellyttää, että tavalliseen sukopistorasiaan kytkettävien sähköauton latausjohtojen latausvirta pitkäkestoisessa latauksessa on enintään 8 ampeeria. Tällä maksimivirralla ja 230 voltin jännitteellä voi ladata 1,84 kW sähköteholla eli tunnissa 1,84 kWh."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköauto
- lisätietoa
Selkosuomeksi pari vuotta sitten.
https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/sahkoauto_1462015/8074535 - lisätietoa
Joka-alan asiantuntijan näkemystä.
http://www.soininvaara.fi/2014/07/25/huh-mika-energiatulevaisuus-1-sahkoautot/ - putputputput
Alkuajan arkea.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maamoottori - tonnejatakana
Alkupperäiseen kysymykseen ei ole tullut vastausta.
Jostain syystä sähköautojen akkujen painot eivät ole oikein missään esillä.
Tällainen tieto löytyy:
"Suuri auto tarvitsee myös suuren akun. Itse akku painaa 4,5 tuhatta kiloa. Se pystyy säilömään 700 kWh energiaa, joka vastaa kahdeksan Tesla S -mallin akunkapasiteettiä."
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/tassa-tulee-maailman-suurin-sahkoauto-painaa-45-tonnia-akun-kapasiteetti-kahdeksan-teslan-verran/6606668#gs.VREbDoU
Tämä louheensiirtoauto ajaa ylös-alas ja alamäessä lataa akkujaan.
Tuhannen kilometrin ajoa varten tasamaalla tarvinnee ainakin tuplasti eli n. 10 tonnia akkuja.
Vanhojen painojen mukaan rekat painoivat 20 tonnia ja ottivat kuormaa 40 tonnia.
Sähkökäyttöisenä painosuhde olisi siis 30/30 mutta oliko luvattu tuhannen kilometrin matka tyhjänä vai täydellä kuormalla?
Kertokaas rekkamiehet paljonko menee dieseliä /100 km täydellä kuormalla eli kokonaispaino 60 tonnia niin voidaan laskeskella tuota patterien määrää.- turhaa.tietoa
Alunperin olisi voitu kysyä että paljonko on paljon, siis ihan mitä tahansa. Mitä merkittävää on akkujen painossa, turhaa tietoa toistaiseksi. Jotain pois, jotain tilalle.
- se-vain-että
"Mitä merkittävää on akkujen painossa..."
Sitä merkittävää että akkujen paino on pois hyötykuormasta. - ihan.tuosta.heitin
se-vain-että kirjoitti:
"Mitä merkittävää on akkujen painossa..."
Sitä merkittävää että akkujen paino on pois hyötykuormasta.Eikö kuution polttoainetankki ja 16 litrainen dieseli vaihteistoineen ja perineen paljon sitten paina. Asiaa en sen paremmin tunne mutta veikkaan sellaista reilua kahta tonnia.
Tosin tulee sitten sähkömoottorit tilalle, sijoitetaan vetopyörien yhteyteen jolloin perän painoa saadaan kompensoitua.
- AmericanWay
Nojoo. Mahtuuhan tollasen rekan "takakonttiin" akkuja varmaan senverra hyrymykky, et ei voi ku ihmetellä et miks se kulkee VAIN noin vähän matkaa!?
Toisaalta, sit sillä ei ehkä mahdu kuljettamaan enää ku yhden ainoan hammasharjan, mut ... pikkujuttu! Pääasia et päästään UUTISIIN! - lisätietoa
Erilaisten akkujen energiatiheyksiä Wh/kg. Like all batteries, they have significantly lower energy density than petroleum fuels—in this case, 30–40 Wh/kg. https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-vehicle_battery
- eestaashiilestäviis
Pekka ja pätkä perustivat kerran halkofirman. Halot tehtiin saaressa ja kuljetettiin kaupunkiin höyrypaatilla joka taas lämpesi haloilla. Kuinka ollakaan kun paatti pääsi perille, oli halot käytetty höyrymasiinassa joten halkoja ei jäänytkään mitä myydä!
Eikun uudestaan saareen. Pekka ja pätkä teki tosi monta matkaa,,,,
Fogel taisi olla ennustaja!- IlmastahanSeNiilleOn
No vähän tolla samalla menetelmällä sitä öljyhiekkaakin Kanadassa uutetaan. Puolet siitä kaikesta ylös saadusta öljystä kuluu sen öljyn erkaannuttamiseen siitä hiekan seasta. Eli hyötysuhde on vaan sellai 50 %, mutta ilmeisesti sit riittävä, koska sitä on varaa tehdä.
- Peruskeput
Joka tapauksessa Vihreät ovat Suomen koulutetuin poliittinen ryhmä, sekä äänestäjien, että edustajiensa osalta. Persut ja Keput (ovat muuten moloemmat lähtöisin Maalaisliitosta) edustavat toista ääripäätä, tolloimmat ja asiosta vähiten ymmärtävät.
- kieiei
Tämä selittääkin jo hyvin paljon miksi eri alueilla on erilainen elämän laatu.
- Älyhoiiii
kieiei kirjoitti:
Tämä selittääkin jo hyvin paljon miksi eri alueilla on erilainen elämän laatu.
Ei ole epäilystäkään missä sähköautot tulevat kaikkein viimeksi käyttöön - Kepulandian syrjäseuduilla. Siellä viimeiseksi tulllaan ymmärtämään tämän Tesla- rekankin toimintaperiaate! Kun ei ymmärrä niin minkäs sille voit.
- se-vain-että
Taitaa vihreät olla koulutukseltaan enempi ns. humanistaja. Eli ei tekninen tietämys paljonkaan päätä pakota. Poikkeuksena tietysti TkL (Tekniikan lisensiaatti) Satu Hassi jonka tietämys ei riittänyt edes siihen että energiansäästölamppu sisältää elohopeaa.
- jiesi
se-vain-että kirjoitti:
Taitaa vihreät olla koulutukseltaan enempi ns. humanistaja. Eli ei tekninen tietämys paljonkaan päätä pakota. Poikkeuksena tietysti TkL (Tekniikan lisensiaatti) Satu Hassi jonka tietämys ei riittänyt edes siihen että energiansäästölamppu sisältää elohopeaa.
Entäs sinä itse - loppututkintosi? Ja joko ostit Teslan? Määrittelepä myös energiansäästölamppusi!
- sivuseikkoja
Tässä vielä yksi taantumuksellinen propagandistinen manifesti:
"Erilaisten akkujen energiatiheyksiä Wh/kg. Like all batteries, they have significantly lower energy density than petroleum fuels—in this case, 30–40 Wh/kg"
Dieselpolttoaineen energiasisältö 5000W/kg
Vertailtuna arvoon 'energy density' kun dieselmoottorin ominaiskulutus noin 200 g / kWh (hyötysuhde 42 %).
Akkujen paino on tosin sivuseikka, uusille superrekoille sallitaan pian yli 100 tonnia joten se 1000 km voi toteutuakin.- riippuu.toki.kaikesta
Dieselin hyötysuhde on parhaimillaan sen ollessa kuormitettuna noin 85-90%, ei siis timmi laudassa eikä tyhjäkäynnillä. Automaatilla ei siihen päästä, manuaalilla useimmin.
- KISSAAEIEHDISANOA
Nikola One- sähkörekka laitta Teslalle kovaseti kampoihin: 1000 hv ja toimintamatatka yli 2000 km. Sähkömoottorin tuloa autohin, eikä työkeneisiin estä enää mikään. Olisi tämänkin ketjun aloittjan ja kommentoijien parempi tulla ajoissa nykyaikaan.
https://www.jokamies.fi/nikola-one/
Sipilän häkäpöntöt, höyrykoneet, dieselis- savuttajat, bensahörpöt, kepulaiset kaasumoottoriautot, ja kepulaiset biodieselit jäävät vain Sipilän Chempoliksen toteutumattomiin haaveisiin. Muutos tapahtuu ennen kuin Sipilä ehtii sanoa edes KISSAA!- EriPolttoaineNääs
Eks toi kilpaile vähä eri luokassa, koska Teslan vehe kulkee ihan puhtaasti sähkön voimalla, ja tää taas vastaavasti vedyllä!?
- Säkömotti
EriPolttoaineNääs kirjoitti:
Eks toi kilpaile vähä eri luokassa, koska Teslan vehe kulkee ihan puhtaasti sähkön voimalla, ja tää taas vastaavasti vedyllä!?
Molemmat kulkevat sähkön voimalla ja molemmissa on luotetta, voimakas, nollasta jo rankasti vääntävä, yksinkertainen sähkömoottori. Hevosvoimat tuhansissa. Sähkömoottoria parempaa ei löydy autoon, ellette usko olette väärässä.
- UraaniaTankkiin
Säkömotti kirjoitti:
Molemmat kulkevat sähkön voimalla ja molemmissa on luotetta, voimakas, nollasta jo rankasti vääntävä, yksinkertainen sähkömoottori. Hevosvoimat tuhansissa. Sähkömoottoria parempaa ei löydy autoon, ellette usko olette väärässä.
Juu toki periaatteessa, ja toki periaatteettakin sähkömottorilla saa paremman teho/painosuhteen aikaseks, JOS ei tarttis varastoida sitä energiaa noihin painaviin alkuihin! :P
Joku siviilikäyttöön mitotettu snadi ydinvoimala ois kova sana sähköautoihin? :P Ei tarttis tankatakaan ku kerran elämänsä aikana, ja virtaa piisais!? Vähäks ois helppoa, hä?
- AutoJoHuomenna
Ei monimutkaista ja myrkyllistä polttomoottoria, ei kytkintä, ei vikaantuvaa vaihteistoa, eikä välttämättä hyötysuhdetta laskevaa hypoidivälitystä, ei jäädytysnestettä, ei laturia, ei starttimoottoria, ei öljyä, ei öljypumppua , ei polttoainesäiliötä, ......... Vain pieni kevyt sähkömoottori, tai joka pyörään oma mikromoottori ja jarrutusenergia talteen, ei jokavuotista jarruremonttia, Se on auto huomenna.
- HelppoaHeinäntekoa
Tesla lupaa sähkörekalle 1,6 mijoonan kilometrin takuun. Helppoahan se on luvat kun moottorissa on vain kolme liikkuvaa osaa; ankkuri ja kaksi laakeria!
- tiedän.sen.käämijänä
HelppoaHeinäntekoa kirjoitti:
Tesla lupaa sähkörekalle 1,6 mijoonan kilometrin takuun. Helppoahan se on luvat kun moottorissa on vain kolme liikkuvaa osaa; ankkuri ja kaksi laakeria!
Ei siellä ole palamattomia käämejä. Sitähän et toki voi maallikkona ymmärtää.
- HelppoaHeinäntekoa
tiedän.sen.käämijänä kirjoitti:
Ei siellä ole palamattomia käämejä. Sitähän et toki voi maallikkona ymmärtää.
Olen sähköinsinööri, entä sinä? Olen nähnyt kuinka yli sata vuotta käytössä olleet sähkömööttorit käyvät vielä uudenveroisesti! Samoja käämejä käytetään myös polttomoottoreiden käynnistysmoottoreissa, latureissa ja solenoidesssa. Ne eivät mene koskaan rikki jos käyttö on oikeanlaatuista.
- liikkumattomat.taakse
tiedän.sen.käämijänä kirjoitti:
Ei siellä ole palamattomia käämejä. Sitähän et toki voi maallikkona ymmärtää.
Puhumattakaan kaikista tyristorisilloista ja näistä konvertterihommista, se on melkoinen "viritys" kun säädetään ajonopeutta. Se on pappatunturin kaasuvaijerista kaukana. Siellä ei ole säädöissä liikkuvia osia, ainut liikkuva osa "kaasupolkimen" potikka, sekin lienee langaton. Omassa autossa vielä langallinen.
- ei.insinööri
HelppoaHeinäntekoa kirjoitti:
Olen sähköinsinööri, entä sinä? Olen nähnyt kuinka yli sata vuotta käytössä olleet sähkömööttorit käyvät vielä uudenveroisesti! Samoja käämejä käytetään myös polttomoottoreiden käynnistysmoottoreissa, latureissa ja solenoidesssa. Ne eivät mene koskaan rikki jos käyttö on oikeanlaatuista.
En ole insinööri mutta korjaan teidän pelle pelottomien suunnittelemia systeemejä, uusin käämitykset ja ja alimitoiteut komponentit. Samoin kytken järjestelmät toimiviksi omien kuvien mukaan, aina toimii.
Noita satavuotiaitten moottoreitten käämityksiä ei käytetä missään käynnistysmoottoreissa, eihän ne voi olla kahdessa paikassa. - YksinkertainenOnKaunista
liikkumattomat.taakse kirjoitti:
Puhumattakaan kaikista tyristorisilloista ja näistä konvertterihommista, se on melkoinen "viritys" kun säädetään ajonopeutta. Se on pappatunturin kaasuvaijerista kaukana. Siellä ei ole säädöissä liikkuvia osia, ainut liikkuva osa "kaasupolkimen" potikka, sekin lienee langaton. Omassa autossa vielä langallinen.
Langallinen kaasuvaijeri, rits- räts! Joka väittää, että sähköauton ohjaussysteemi on monimutkaisempi kuin nykyaikaisen polttomoottorin kymmenet säätösysteemin moottorin venttiilikoneiston, turbon, saasteidensäätösysteemien, seoksensäätö lämpötila-, kierrosluku-, jäähdytysvedenlämpötilan-, ulkoilman lämptilan säätöineen, vaidelaatikon ohjauksen, moottorien automaattisine sammutus-, ja käynnistysjärjestelmineen, ym. sähkömoottorin ohjaus on väärässä.
- Wassium
Ajakoon nillä parrri rekolla 50 asteen pakkasessa kanadan mäkisi reittejä
800km 36 tonnin lasti nii sit
Ne on kaluja ei leluja - japsilainenkorea
Harmi, kun tuo Tesla on Usassa(usalainen), siellä autojen kehitystyö on muutenkin 20 vuotta jäljessä, ollut kymmeniä vuosia.
- vettämoottoriin
sähköauto on järjestön tällä akkutekniikalla
sähkörekka on kurjuuden maksimointia
Suomessa ja euroopassa ei kohta tee edes aurinkokennoilla enää mitään
SATAA VETTÄ JA ON PILVISTÄ 24/ 7
vety, hiilidioksidi tai jopa pirtu olisi fiksummat
ja miksi liike-energiaa ei jalosteta
jopa VESI olisi parempi vaihtoehto
vesi - höyryksi - akkurekkarallix
nokia on kehittänyt wifi latauksen tesla rekalle, 5g teknologialla ajat ja lataat, virta otetaan ohiajavista sähköautoista , rekka työntää edessään ilmapatsasta joka pyörähdettyään maapallon ympäri on lisääntynyt samalla 20 kertaisesti ,tämä ilmamassa tavallaan työntää rekkaa eteenpäin ja liian vauhdin kuski pitää yllä jarrutusteknologialla joka taas myöskin lataa akkuja, samsung on kehittänyt ihmeellisen mössöteknologian jossa akun lataus pysyy muuttumattomana jopa 15 vuotta. näitä seikkoja tukee myös bitcoin sovellus joka louhii ylimääräisellä energialla bitkoneja kuskin yöpyessä parkkipaikalla, tälläisiä rekkoja on jo ennakkovarattu 1000 kappaletta amerikkalaisen ämpäritehtaan toimesta joita mm tokmanni liisaa, nämä kaikki systeemit maksetaan arvopaperikaupalla käydyillä johdannaisilla jotka poikivat omistajien käteen.........yhtä totta kuin muutkin unet.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1625355Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432615- 1562212
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1551264Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne21917