Montako tonnia sähkörekan akut

kaikkea.sitä

69

1296

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Logistiikkaa

      Kaupunkiliikenteen sähköistämien tuo etua - jakeluliikenne ja paikallisbussit - ja pitkät matkat raiteille.

      • lisääkaasua

        Sähköistämiseen joukkoliikenteelle on jo olemassa keinot - raitio ja kaapelivaunut.
        Kaasu olisi myös käyttökelposempi kuin ympärisöhaittoja runsaasti aiheuttava akkuihin perustuva uusi sähköautokanta.
        Tämäkin teknologia palvelee vain autoteollisuutta ja -kauppaa ympäristön kustannuksella.
        Verotuseduilla tms. saataisiin nopeasti kaasuautot lisääntymällä.


      • SipilänHäkäpönttö
        lisääkaasua kirjoitti:

        Sähköistämiseen joukkoliikenteelle on jo olemassa keinot - raitio ja kaapelivaunut.
        Kaasu olisi myös käyttökelposempi kuin ympärisöhaittoja runsaasti aiheuttava akkuihin perustuva uusi sähköautokanta.
        Tämäkin teknologia palvelee vain autoteollisuutta ja -kauppaa ympäristön kustannuksella.
        Verotuseduilla tms. saataisiin nopeasti kaasuautot lisääntymällä.

        "Verotusetusi" johdosta kannatat vahingollista kepulaisuutta, joka perustuu metsänomistajaäänestäjien kosiskeluun kaasu- ja häkäpönttöautoista puhumalla. Sellainen on vahingollista maamme tulevaisuudelle.


      • maakaasua
        SipilänHäkäpönttö kirjoitti:

        "Verotusetusi" johdosta kannatat vahingollista kepulaisuutta, joka perustuu metsänomistajaäänestäjien kosiskeluun kaasu- ja häkäpönttöautoista puhumalla. Sellainen on vahingollista maamme tulevaisuudelle.

        Juuri tällaisen pikkupolitikoinnin takia ei mitään järjellisiä oikeasti ympäristöä säästäviä päätöksiä pystytä tekemään.
        Eikä ollut edes mitään puhetta häkäpöntöistä, maakaasua on jo saatavilla ajoneuvoihin tankkauspisteistä.
        Tilanne nyt kuitenkin on että suurimmat ympäristötuhot aiheuttaa puoluepolitiikka.


    • Piruako sillä rekalla tekee, jos sillä ei voi kuljetta kun terveisiä 800 km päähän ? Eiköhän se tärkein tieto ole paljonko rahdin paino on ? Että silleen.

      • Kuorman paino ja mäkinen maasto voi lyhentää tuota 800 km ajomatkaa huomattavasti, ja entäs sitten kun akut loppuukin 600 kilometrin kohdalla ja latauspaikkoja ei ole? mites sitten naama väännetään ?
        Ei noista patteriautoista ole pitkänmatkan rahtiliikenteeseen !

        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Niin siitä pakkasen kestosta ja autojen lämmityksen sähkön kulutksesta nuo sähköautojen valimistajat eivät puhu mitään. Että silleen.


      • jaifjjj
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Kuorman paino ja mäkinen maasto voi lyhentää tuota 800 km ajomatkaa huomattavasti, ja entäs sitten kun akut loppuukin 600 kilometrin kohdalla ja latauspaikkoja ei ole? mites sitten naama väännetään ?
        Ei noista patteriautoista ole pitkänmatkan rahtiliikenteeseen !

        Late Lapista. SSSS Ry!

        Mäkisessä maastossa polttomoottori kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa, koska alamäessä kerätyllä liike- energialla lämmitetään jarruja ja sähkörekalla ladataan akkuja. Kyllä myös dieselrekasta loppuu polttoaine aika ajoin.


      • 999776
        höpöhöpö kirjoitti:

        Niin siitä pakkasen kestosta ja autojen lämmityksen sähkön kulutksesta nuo sähköautojen valimistajat eivät puhu mitään. Että silleen.

        Pakkasessa akut toimivat paremmalla hyötysuhteella, koska niitä ei silloin tarvitse jäähdyttää.


      • Elä edes kehtaa valehdella helvetin viherpiiperö. Että silleen.


      • Röghaugh
        höpöhöpö kirjoitti:

        Elä edes kehtaa valehdella helvetin viherpiiperö. Että silleen.

        Kyllä ne kehtaa. Saavat ääniä yksinkertaisilta ämmiltä


    • häkääpöntössä

      Biopolttoaineella käyvän hakerekan lasti hupenee matkalla biolaitokselle, joten sähkörekkaan tuskin kannattaa akkuja kummempaa kuormaa ottaa.

    • Ei_aina_järkeä

      Rekkakuljetuksessa ei muutenkaan ole nykyään enää järkeä. Ajellaan pitkin maata rekalla ja jätetään joku "nyttönen" tavaraa tarvittaviin paikkoihin.
      Rekkakuljetus ei maksa kaikkia kulujaan itse, vaan me kaikki veronmaksajina kustannamme melkoisen osan rekkojen kuluista kaikenlaisena tieinfran rakentamisena ja kulumisena.
      Raideliikenne tavaroiden toimittajana on unohdettu lähes täysin. Rautateitse kuljetetaan vain puuta.
      Myös sisävesien kuljetus laivoilla ja proomuilla on unohdettu.

      • lähinrata

        Monenkymmenen kilometrin päässä.
        Välilastauksineen valtavan kallista ja saastuttavaa.


      • Satamat_
        lähinrata kirjoitti:

        Monenkymmenen kilometrin päässä.
        Välilastauksineen valtavan kallista ja saastuttavaa.

        Satamat on keksitty. Ei tarvitse purkaa kontteja Helsingissä tai muualla rannikolla, voi kuljettaa lastin syväväylää pitkin sisämaahan satamaan.


    • räkästä-naurua

      Paljonkohan Muski on laskenut kilowatteja kuluvan 640 km matkalla?
      ja meinaa sitten tyrkätä saman verran takaisin akkuihin puolessa tunnissa?
      Mistäkähän löytyy tarvittaessa tarpeeksi tehokas töpseli?

    • pääsulake3000A

      Sitten luvattiin puolen tunnin latausaika.
      Rekkojen moottoritehot lienevät n. 200 - 400 kW ja jos kulutus ajossa olisi puolet eli n. 150 kW (n. 30 l/h dieselöljyä) vaatisi mainittu 640 km 8 tunnin ajoajan eli akkukapasiteettia 1200 kWh.
      Puolessa tunnissa lataustehoa tarvittaisiin siis 2400 kW. 3-vaiheisena sellaine teho edellyttää tuhansien ampeerien ( n. 3000 A luokkaa, tarkentakaa sähkömiehet) virran latauspistokkeeseen.
      Näistä lyhyistä uutisista ei selviä miten se käytännössä toteutetaan.

      • No ei mitenkään isossa maanlaajuisessa mittakaavassa taloudellisesti kannattamatonta.
        Että silleen.


    • hg8888

      Kepulaisuuteen kuuluu väistämättömän tulevaisuuden kiistäminen. Puhutaan aina vaan alkiolaisuudesta, vaikka sähköautot ovat jo muualla täydessä käytössä.

      • kukapelkääkepua

        Kerroppa nyt sitten ilmeisen poliittisesti valveutuneena yksilönä mistä niitä 3000 amppeerin töpseleitä löytyy? Olisiko edes Tampereella Lenin-museon seinässä?


      • Tsernobylissä sellainen oli seinässä, mutta räjähti tuhannen päreiksi Kazin sähkörekan latausta kokeiltaessa. Että silleen.


      • räkästä-naurua

        Ja kun rekkoja olisi rekkaparkissa latauksessa useita kymmeniä yhtäaikaa taitaisi viherhiipparin tuulimyllyn tehot kaydä hiukka pieneksi . Varsinkin tuulettomina aikoina.


      • No yritin katsoa netistä noiden Tesla sähköautojen omaa painoa, kuorman painoa ja akkujen painoa, ei sitä mainittu puhuttiin vain ajomatkoista ja lataus ajoista. Että silleen


      • No eipä tuo ääliö Ylekään klo 15:00 TV1 uutisissakaan kertonut mikä on sähkörekan täyden lastin paino. Täysi lasti terveisiä mahtuu kyytiin. Että silleen.


      • oletpas-ääliö
        höpöhöpö kirjoitti:

        No eipä tuo ääliö Ylekään klo 15:00 TV1 uutisissakaan kertonut mikä on sähkörekan täyden lastin paino. Täysi lasti terveisiä mahtuu kyytiin. Että silleen.

        Se on se mikä se tulee aikoinaan olemaan, kokonaispaino. Ei mitään täyden lastin painoja, hahahah.
        Kun et tunne termejä niin älä sekaannu asiaan enempää.
        Ja sitäpaitsi, mitä se sinulle kuuluu.


    • akuton

      mistä saadaan sähkö jos kaikki autot käyttävät sähköä?

      • räkästä-naurua

        Töpselistähän se sähkö tulee. Ainakin mikäli uskomme viherhiipparia.


      • räkäsempää-naurua
        räkästä-naurua kirjoitti:

        Töpselistähän se sähkö tulee. Ainakin mikäli uskomme viherhiipparia.

        Meiilä sähköt otetaan töpseleillä siirrettäviin laitteisiin pistorasioista.


      • räkästä-naurua

    • ihanat_akut_koneissa

      Kohta saamme sitten lukea akkukäyttöisistä lentokoneista, joilla onnistuu Atlantin ylityskin. (tai ainakin melkein puoliväliin)

      • Lentojajoutuurajoittaan

        Voi vielä mennä jokunen vuosi ennen kuin jumbo nousee siivilleen pelkkien sähköpuhaltimien voimalla. Mutta jotain varmaan pitää sillekin puolelle keksiä koska suihkumoottoreissa on ällistyttävän suuret co2 päästöt kilometrille.
        Yhtenä vaihtoehtona on jälleen pidetty suuria ilmalaivoja,hitaastihan ne kulkevat mutta jostain on tingittävä ilmaston vuoksi ettei kuolla hiilidioksidimyrkytykseen.


      • No miksi lentokoneissa ei käytetä tuulivoimaa, kun siellä ylhäällä on niitä suihkuvirtauksia ?
        Tuulimyllyjä siivenreunat täyteen. Että silleen.


    • perusteethukassa

      Onko sähköautossa tasa- vai vaihtovirtamoottori ja millä jännitteellä? Akku vaatii kai tasajännitteen 12 V?

      • lisätietoa

      • lisätietoa

        Tästä pääsee haarukoimaan isommankin auton latausaikaa ja latauslaitteiston vaatimuksia.
        "Syksyllä 2016 voimaan astunut standardi edellyttää, että tavalliseen sukopistorasiaan kytkettävien sähköauton latausjohtojen latausvirta pitkäkestoisessa latauksessa on enintään 8 ampeeria. Tällä maksimivirralla ja 230 voltin jännitteellä voi ladata 1,84 kW sähköteholla eli tunnissa 1,84 kWh."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköauto


      • lisätietoa

    • lisätietoa
    • lisätietoa
    • putputputput
    • tonnejatakana

      Alkupperäiseen kysymykseen ei ole tullut vastausta.
      Jostain syystä sähköautojen akkujen painot eivät ole oikein missään esillä.
      Tällainen tieto löytyy:
      "Suuri auto tarvitsee myös suuren akun. Itse akku painaa 4,5 tuhatta kiloa. Se pystyy säilömään 700 kWh energiaa, joka vastaa kahdeksan Tesla S -mallin akunkapasiteettiä."

      https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/tassa-tulee-maailman-suurin-sahkoauto-painaa-45-tonnia-akun-kapasiteetti-kahdeksan-teslan-verran/6606668#gs.VREbDoU

      Tämä louheensiirtoauto ajaa ylös-alas ja alamäessä lataa akkujaan.
      Tuhannen kilometrin ajoa varten tasamaalla tarvinnee ainakin tuplasti eli n. 10 tonnia akkuja.
      Vanhojen painojen mukaan rekat painoivat 20 tonnia ja ottivat kuormaa 40 tonnia.
      Sähkökäyttöisenä painosuhde olisi siis 30/30 mutta oliko luvattu tuhannen kilometrin matka tyhjänä vai täydellä kuormalla?
      Kertokaas rekkamiehet paljonko menee dieseliä /100 km täydellä kuormalla eli kokonaispaino 60 tonnia niin voidaan laskeskella tuota patterien määrää.

      • turhaa.tietoa

        Alunperin olisi voitu kysyä että paljonko on paljon, siis ihan mitä tahansa. Mitä merkittävää on akkujen painossa, turhaa tietoa toistaiseksi. Jotain pois, jotain tilalle.


      • se-vain-että

        "Mitä merkittävää on akkujen painossa..."
        Sitä merkittävää että akkujen paino on pois hyötykuormasta.


      • ihan.tuosta.heitin
        se-vain-että kirjoitti:

        "Mitä merkittävää on akkujen painossa..."
        Sitä merkittävää että akkujen paino on pois hyötykuormasta.

        Eikö kuution polttoainetankki ja 16 litrainen dieseli vaihteistoineen ja perineen paljon sitten paina. Asiaa en sen paremmin tunne mutta veikkaan sellaista reilua kahta tonnia.
        Tosin tulee sitten sähkömoottorit tilalle, sijoitetaan vetopyörien yhteyteen jolloin perän painoa saadaan kompensoitua.


    • AmericanWay

      Nojoo. Mahtuuhan tollasen rekan "takakonttiin" akkuja varmaan senverra hyrymykky, et ei voi ku ihmetellä et miks se kulkee VAIN noin vähän matkaa!?
      Toisaalta, sit sillä ei ehkä mahdu kuljettamaan enää ku yhden ainoan hammasharjan, mut ... pikkujuttu! Pääasia et päästään UUTISIIN!

    • lisätietoa
    • eestaashiilestäviis

      Pekka ja pätkä perustivat kerran halkofirman. Halot tehtiin saaressa ja kuljetettiin kaupunkiin höyrypaatilla joka taas lämpesi haloilla. Kuinka ollakaan kun paatti pääsi perille, oli halot käytetty höyrymasiinassa joten halkoja ei jäänytkään mitä myydä!
      Eikun uudestaan saareen. Pekka ja pätkä teki tosi monta matkaa,,,,
      Fogel taisi olla ennustaja!

      • IlmastahanSeNiilleOn

        No vähän tolla samalla menetelmällä sitä öljyhiekkaakin Kanadassa uutetaan. Puolet siitä kaikesta ylös saadusta öljystä kuluu sen öljyn erkaannuttamiseen siitä hiekan seasta. Eli hyötysuhde on vaan sellai 50 %, mutta ilmeisesti sit riittävä, koska sitä on varaa tehdä.


    • Peruskeput

      Joka tapauksessa Vihreät ovat Suomen koulutetuin poliittinen ryhmä, sekä äänestäjien, että edustajiensa osalta. Persut ja Keput (ovat muuten moloemmat lähtöisin Maalaisliitosta) edustavat toista ääripäätä, tolloimmat ja asiosta vähiten ymmärtävät.

      • kieiei

        Tämä selittääkin jo hyvin paljon miksi eri alueilla on erilainen elämän laatu.


      • Älyhoiiii
        kieiei kirjoitti:

        Tämä selittääkin jo hyvin paljon miksi eri alueilla on erilainen elämän laatu.

        Ei ole epäilystäkään missä sähköautot tulevat kaikkein viimeksi käyttöön - Kepulandian syrjäseuduilla. Siellä viimeiseksi tulllaan ymmärtämään tämän Tesla- rekankin toimintaperiaate! Kun ei ymmärrä niin minkäs sille voit.


      • se-vain-että

        Taitaa vihreät olla koulutukseltaan enempi ns. humanistaja. Eli ei tekninen tietämys paljonkaan päätä pakota. Poikkeuksena tietysti TkL (Tekniikan lisensiaatti) Satu Hassi jonka tietämys ei riittänyt edes siihen että energiansäästölamppu sisältää elohopeaa.


      • jiesi
        se-vain-että kirjoitti:

        Taitaa vihreät olla koulutukseltaan enempi ns. humanistaja. Eli ei tekninen tietämys paljonkaan päätä pakota. Poikkeuksena tietysti TkL (Tekniikan lisensiaatti) Satu Hassi jonka tietämys ei riittänyt edes siihen että energiansäästölamppu sisältää elohopeaa.

        Entäs sinä itse - loppututkintosi? Ja joko ostit Teslan? Määrittelepä myös energiansäästölamppusi!


    • sivuseikkoja

      Tässä vielä yksi taantumuksellinen propagandistinen manifesti:
      "Erilaisten akkujen energiatiheyksiä Wh/kg. Like all batteries, they have significantly lower energy density than petroleum fuels—in this case, 30–40 Wh/kg"
      Dieselpolttoaineen energiasisältö 5000W/kg
      Vertailtuna arvoon 'energy density' kun dieselmoottorin ominaiskulutus noin 200 g / kWh (hyötysuhde 42 %).
      Akkujen paino on tosin sivuseikka, uusille superrekoille sallitaan pian yli 100 tonnia joten se 1000 km voi toteutuakin.

      • riippuu.toki.kaikesta

        Dieselin hyötysuhde on parhaimillaan sen ollessa kuormitettuna noin 85-90%, ei siis timmi laudassa eikä tyhjäkäynnillä. Automaatilla ei siihen päästä, manuaalilla useimmin.


    • KISSAAEIEHDISANOA

      Nikola One- sähkörekka laitta Teslalle kovaseti kampoihin: 1000 hv ja toimintamatatka yli 2000 km. Sähkömoottorin tuloa autohin, eikä työkeneisiin estä enää mikään. Olisi tämänkin ketjun aloittjan ja kommentoijien parempi tulla ajoissa nykyaikaan.
      https://www.jokamies.fi/nikola-one/
      Sipilän häkäpöntöt, höyrykoneet, dieselis- savuttajat, bensahörpöt, kepulaiset kaasumoottoriautot, ja kepulaiset biodieselit jäävät vain Sipilän Chempoliksen toteutumattomiin haaveisiin. Muutos tapahtuu ennen kuin Sipilä ehtii sanoa edes KISSAA!

      • EriPolttoaineNääs

        Eks toi kilpaile vähä eri luokassa, koska Teslan vehe kulkee ihan puhtaasti sähkön voimalla, ja tää taas vastaavasti vedyllä!?


      • Säkömotti
        EriPolttoaineNääs kirjoitti:

        Eks toi kilpaile vähä eri luokassa, koska Teslan vehe kulkee ihan puhtaasti sähkön voimalla, ja tää taas vastaavasti vedyllä!?

        Molemmat kulkevat sähkön voimalla ja molemmissa on luotetta, voimakas, nollasta jo rankasti vääntävä, yksinkertainen sähkömoottori. Hevosvoimat tuhansissa. Sähkömoottoria parempaa ei löydy autoon, ellette usko olette väärässä.


      • UraaniaTankkiin
        Säkömotti kirjoitti:

        Molemmat kulkevat sähkön voimalla ja molemmissa on luotetta, voimakas, nollasta jo rankasti vääntävä, yksinkertainen sähkömoottori. Hevosvoimat tuhansissa. Sähkömoottoria parempaa ei löydy autoon, ellette usko olette väärässä.

        Juu toki periaatteessa, ja toki periaatteettakin sähkömottorilla saa paremman teho/painosuhteen aikaseks, JOS ei tarttis varastoida sitä energiaa noihin painaviin alkuihin! :P
        Joku siviilikäyttöön mitotettu snadi ydinvoimala ois kova sana sähköautoihin? :P Ei tarttis tankatakaan ku kerran elämänsä aikana, ja virtaa piisais!? Vähäks ois helppoa, hä?


    • AutoJoHuomenna

      Ei monimutkaista ja myrkyllistä polttomoottoria, ei kytkintä, ei vikaantuvaa vaihteistoa, eikä välttämättä hyötysuhdetta laskevaa hypoidivälitystä, ei jäädytysnestettä, ei laturia, ei starttimoottoria, ei öljyä, ei öljypumppua , ei polttoainesäiliötä, ......... Vain pieni kevyt sähkömoottori, tai joka pyörään oma mikromoottori ja jarrutusenergia talteen, ei jokavuotista jarruremonttia, Se on auto huomenna.

      • HelppoaHeinäntekoa

        Tesla lupaa sähkörekalle 1,6 mijoonan kilometrin takuun. Helppoahan se on luvat kun moottorissa on vain kolme liikkuvaa osaa; ankkuri ja kaksi laakeria!


      • tiedän.sen.käämijänä
        HelppoaHeinäntekoa kirjoitti:

        Tesla lupaa sähkörekalle 1,6 mijoonan kilometrin takuun. Helppoahan se on luvat kun moottorissa on vain kolme liikkuvaa osaa; ankkuri ja kaksi laakeria!

        Ei siellä ole palamattomia käämejä. Sitähän et toki voi maallikkona ymmärtää.


      • HelppoaHeinäntekoa
        tiedän.sen.käämijänä kirjoitti:

        Ei siellä ole palamattomia käämejä. Sitähän et toki voi maallikkona ymmärtää.

        Olen sähköinsinööri, entä sinä? Olen nähnyt kuinka yli sata vuotta käytössä olleet sähkömööttorit käyvät vielä uudenveroisesti! Samoja käämejä käytetään myös polttomoottoreiden käynnistysmoottoreissa, latureissa ja solenoidesssa. Ne eivät mene koskaan rikki jos käyttö on oikeanlaatuista.


      • liikkumattomat.taakse
        tiedän.sen.käämijänä kirjoitti:

        Ei siellä ole palamattomia käämejä. Sitähän et toki voi maallikkona ymmärtää.

        Puhumattakaan kaikista tyristorisilloista ja näistä konvertterihommista, se on melkoinen "viritys" kun säädetään ajonopeutta. Se on pappatunturin kaasuvaijerista kaukana. Siellä ei ole säädöissä liikkuvia osia, ainut liikkuva osa "kaasupolkimen" potikka, sekin lienee langaton. Omassa autossa vielä langallinen.


      • ei.insinööri
        HelppoaHeinäntekoa kirjoitti:

        Olen sähköinsinööri, entä sinä? Olen nähnyt kuinka yli sata vuotta käytössä olleet sähkömööttorit käyvät vielä uudenveroisesti! Samoja käämejä käytetään myös polttomoottoreiden käynnistysmoottoreissa, latureissa ja solenoidesssa. Ne eivät mene koskaan rikki jos käyttö on oikeanlaatuista.

        En ole insinööri mutta korjaan teidän pelle pelottomien suunnittelemia systeemejä, uusin käämitykset ja ja alimitoiteut komponentit. Samoin kytken järjestelmät toimiviksi omien kuvien mukaan, aina toimii.
        Noita satavuotiaitten moottoreitten käämityksiä ei käytetä missään käynnistysmoottoreissa, eihän ne voi olla kahdessa paikassa.


      • YksinkertainenOnKaunista
        liikkumattomat.taakse kirjoitti:

        Puhumattakaan kaikista tyristorisilloista ja näistä konvertterihommista, se on melkoinen "viritys" kun säädetään ajonopeutta. Se on pappatunturin kaasuvaijerista kaukana. Siellä ei ole säädöissä liikkuvia osia, ainut liikkuva osa "kaasupolkimen" potikka, sekin lienee langaton. Omassa autossa vielä langallinen.

        Langallinen kaasuvaijeri, rits- räts! Joka väittää, että sähköauton ohjaussysteemi on monimutkaisempi kuin nykyaikaisen polttomoottorin kymmenet säätösysteemin moottorin venttiilikoneiston, turbon, saasteidensäätösysteemien, seoksensäätö lämpötila-, kierrosluku-, jäähdytysvedenlämpötilan-, ulkoilman lämptilan säätöineen, vaidelaatikon ohjauksen, moottorien automaattisine sammutus-, ja käynnistysjärjestelmineen, ym. sähkömoottorin ohjaus on väärässä.


    • Wassium

      Ajakoon nillä parrri rekolla 50 asteen pakkasessa kanadan mäkisi reittejä
      800km 36 tonnin lasti nii sit
      Ne on kaluja ei leluja

    • japsilainenkorea

      Harmi, kun tuo Tesla on Usassa(usalainen), siellä autojen kehitystyö on muutenkin 20 vuotta jäljessä, ollut kymmeniä vuosia.

    • vettämoottoriin

      sähköauto on järjestön tällä akkutekniikalla
      sähkörekka on kurjuuden maksimointia
      Suomessa ja euroopassa ei kohta tee edes aurinkokennoilla enää mitään
      SATAA VETTÄ JA ON PILVISTÄ 24/ 7

      vety, hiilidioksidi tai jopa pirtu olisi fiksummat
      ja miksi liike-energiaa ei jalosteta

      jopa VESI olisi parempi vaihtoehto
      vesi - höyryksi

    • akkurekkarallix

      nokia on kehittänyt wifi latauksen tesla rekalle, 5g teknologialla ajat ja lataat, virta otetaan ohiajavista sähköautoista , rekka työntää edessään ilmapatsasta joka pyörähdettyään maapallon ympäri on lisääntynyt samalla 20 kertaisesti ,tämä ilmamassa tavallaan työntää rekkaa eteenpäin ja liian vauhdin kuski pitää yllä jarrutusteknologialla joka taas myöskin lataa akkuja, samsung on kehittänyt ihmeellisen mössöteknologian jossa akun lataus pysyy muuttumattomana jopa 15 vuotta. näitä seikkoja tukee myös bitcoin sovellus joka louhii ylimääräisellä energialla bitkoneja kuskin yöpyessä parkkipaikalla, tälläisiä rekkoja on jo ennakkovarattu 1000 kappaletta amerikkalaisen ämpäritehtaan toimesta joita mm tokmanni liisaa, nämä kaikki systeemit maksetaan arvopaperikaupalla käydyillä johdannaisilla jotka poikivat omistajien käteen.........yhtä totta kuin muutkin unet.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe