Kohta vähemmistö kuuluu kirkkoon.

hennoken

Kirkon arvopohja on pettänyt, koska se ei sovellu enää nykymaailmaan. Kansa on jättämässä muinaisajan reliikin. Vähemmistöasema häämöttää jo lähitulevaisuudessa.

http://aijaa.com/OeHfu5

50

625

Vastaukset 50

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkon jäsenosuus etenkin nuorissa tippuu vauhdilla.
      Pari vuotta ja 30-kymppisistä alle puolet kuuluu kirkkoon.

• eronnutt

Ei näitä nuoria ainakaan monia ole omasta tahdosta kirkkoon liitettykään, vaan vauvoina kastettu. Ei ihme että eroavat.

• "Kirkon jäsenosuus etenkin nuorissa tippuu vauhdilla.
        Pari vuotta ja 30-kymppisistä alle puolet kuuluu kirkkoon."

• pertsa2012 kirjoitti:

"Kirkon jäsenosuus etenkin nuorissa tippuu vauhdilla.
        Pari vuotta ja 30-kymppisistä alle puolet kuuluu kirkkoon."

Tosiasiassa tilanneta voidaan lähes täysin verrata maitoon; kuin viini se ei parane vanhetessaan, vaan happanee täysin kelvottomaksi. Mietihän tätä, käppänä, ennen kuin tuommoisella tavalla elvistelet täällä enää kertaakaan!

PS. Ikääntyneille ihmisille haluan sanoa tässä ohessa kuitenkin, että yleisesti älkää ottako nokkiinne tästä kommentista. En minä tätä fiksuille, oppineille, miettineille ja elämänkokemustaan oikein ja arvokkaasti käyttäville ikääntyineille ole osoittanutkaan, vaan olen osoittanut tämän homeisille pökkelöille, jotka kehtaavat vielä olla ylpeitä laukomistaan typeryyksistä. Kyllä minä siis niitäkin tiedän, keille ikä on tuonut viisautta ja heitä minä kumarran.

• Kaaostuomio kirjoitti:

Tosiasiassa tilanneta voidaan lähes täysin verrata maitoon; kuin viini se ei parane vanhetessaan, vaan happanee täysin kelvottomaksi. Mietihän tätä, käppänä, ennen kuin tuommoisella tavalla elvistelet täällä enää kertaakaan!

PS. Ikääntyneille ihmisille haluan sanoa tässä ohessa kuitenkin, että yleisesti älkää ottako nokkiinne tästä kommentista. En minä tätä fiksuille, oppineille, miettineille ja elämänkokemustaan oikein ja arvokkaasti käyttäville ikääntyineille ole osoittanutkaan, vaan olen osoittanut tämän homeisille pökkelöille, jotka kehtaavat vielä olla ylpeitä laukomistaan typeryyksistä. Kyllä minä siis niitäkin tiedän, keille ikä on tuonut viisautta ja heitä minä kumarran.

Me homeiset pökkelöt kumarramme edelleenkin Aabrahamin Iisakin ja Jaakobin Jumalaa.

• pertsa2012 kirjoitti:

Me homeiset pökkelöt kumarramme edelleenkin Aabrahamin Iisakin ja Jaakobin Jumalaa.

Minulle on ihan sama mihin päin kumarrat, kunhan et homeista hanuriasi samalla minua kohti käännä, mikäli vieressä satut seisomaan. Yleensä kyllä livenä kierrän teikäläiset kaukaa, niin riskiä ei ole, mutta eihän sitä aina ehdi huomata mitä ympärillä tapahtuu.

• Kaaostuomio kirjoitti:

Minulle on ihan sama mihin päin kumarrat, kunhan et homeista hanuriasi samalla minua kohti käännä, mikäli vieressä satut seisomaan. Yleensä kyllä livenä kierrän teikäläiset kaukaa, niin riskiä ei ole, mutta eihän sitä aina ehdi huomata mitä ympärillä tapahtuu.

Otan osaa "anemiaasi."

• pertsa2012 kirjoitti:

Otan osaa "anemiaasi."

Etkä ota. Minulla on veriarvot kohdillaan.

• Kaaostuomio kirjoitti:

Etkä ota. Minulla on veriarvot kohdillaan.

Ei ollut kysymys veriarvoista :-)

• pertsa2012 kirjoitti:

Ei ollut kysymys veriarvoista :-)

Ei niin, mutta ei ollut kysymys osanotostakaan. Et sinä ole kommentointitavallasi täällä juuri antanut olettaa, että olisit joku empaattinen ja myötämielinen ihminen. Älä siis jauha paskaa.

• Kaaostuomio kirjoitti:

Ei niin, mutta ei ollut kysymys osanotostakaan. Et sinä ole kommentointitavallasi täällä juuri antanut olettaa, että olisit joku empaattinen ja myötämielinen ihminen. Älä siis jauha paskaa.

Älä nyt kiihdy kun yritän keskustella kanssasi :-)

• pertsa2012 kirjoitti:

Älä nyt kiihdy kun yritän keskustella kanssasi :-)

Enpä kiihdykään, mutta ethän sinäkään yritä keskustella kanssani.

• Jeesuksen.seuraaja

Ev.lut.kirkko saarnaa toista "evankeliumia" ja toista "Jeesusta". Paetkaa pois sieltä ja ottakaa Jeesus vastaan Vapahtajananne ja Herrananne ja seuratkaa Häntä totuudessa ja Pyhässä Hengessä, Häntä totellen.

• Ei taida monikaan eroaja olla liikkeellä ihan tuolla mielellä.

Kun avaaja puhui kirkon arvopohjan pettämisestä koska se ei sovellu nykymaailmaan, hän tuskin tarkoitti että vielä muinaisjuutalaisempi arvopohja sopisi paremmin. 🙂

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Ei taida monikaan eroaja olla liikkeellä ihan tuolla mielellä.

Kun avaaja puhui kirkon arvopohjan pettämisestä koska se ei sovellu nykymaailmaan, hän tuskin tarkoitti että vielä muinaisjuutalaisempi arvopohja sopisi paremmin. 🙂

Minusta äärikonservatiivinen STI eli Suomen Teologinen Instituutti ilmaisi asian parhaiten:

"Kirkosta eroaminen on erityisesti internet-ajan ilmiö. Ihmiset, jotka lähtevät kirkosta tietokoneen hiirtä napsauttamalla, eroavat virtuaalikirkosta. Ero merkitsee heille yhtä vähän kuin lähtö Habbo Hotellista..."

http://www.sti.fi/index.php/sti/uutisarkisto2/338-miksi-kirkosta-erotaan-juuri-nyt

• juunääss
        qwertyilija kirjoitti:

Minusta äärikonservatiivinen STI eli Suomen Teologinen Instituutti ilmaisi asian parhaiten:

"Kirkosta eroaminen on erityisesti internet-ajan ilmiö. Ihmiset, jotka lähtevät kirkosta tietokoneen hiirtä napsauttamalla, eroavat virtuaalikirkosta. Ero merkitsee heille yhtä vähän kuin lähtö Habbo Hotellista..."

http://www.sti.fi/index.php/sti/uutisarkisto2/338-miksi-kirkosta-erotaan-juuri-nyt

Samalla logiikalla voidaan myös sanoa, että kun sylivauva kastetaan kirkon jäseneksi, hänet liitetään virtuaalikirkon jäseneksi.

• juunääss kirjoitti:

Samalla logiikalla voidaan myös sanoa, että kun sylivauva kastetaan kirkon jäseneksi, hänet liitetään virtuaalikirkon jäseneksi.

Tavallaan, tavallaan ei. Mutta klikatessaan itsensä eroakirkosta.fi:n kautta ulos kirkosta voidaan sanoa, että hän erosi virtuaalikirkosta.

• fghytr
        qwertyilija kirjoitti:

Tavallaan, tavallaan ei. Mutta klikatessaan itsensä eroakirkosta.fi:n kautta ulos kirkosta voidaan sanoa, että hän erosi virtuaalikirkosta.

Suurimmalle osalle kansasta kirkko on virtuaalikirkko, koska suurta enemmistöä ei jumalanpalveluksissa käynti edes kiinnosta.

• fghytr kirjoitti:

Suurimmalle osalle kansasta kirkko on virtuaalikirkko, koska suurta enemmistöä ei jumalanpalveluksissa käynti edes kiinnosta.

Tuo sama STI kirjoitti, että aktiivinen kirkkokansa on promilleliike.

• Virtuaalivakaumus
        qwertyilija kirjoitti:

Minun mielestäni silloin, kun ev.lut. pappi vihkii homoparin, niin siinä itse asiassa virtuaalipappi vihkii parin virtuaaliavioliittoon.

• qwertyilija
        Virtuaalivakaumus kirjoitti:

Minun mielestäni silloin, kun ev.lut. pappi vihkii homoparin, niin siinä itse asiassa virtuaalipappi vihkii parin virtuaaliavioliittoon.

Mutta maistraatin avioliitto olisi saman sukupuolisille ns. todellinen avioliitto. Vai olisiko.

• lörös

Kuva on yhtäkuin arkkipiispa Mäkisen ansioluettelo.

• Kirjoituksia.nämäkin

Ihmiset saavat nettiaikana käsityksensä asioista ties mistä lähteistä. Kirjoituksia ovat
        tämänkin palstan kirjoitukset, vaikka eivät pelkkää ilosanomaa.

Muistaakseni joskus kirkon selkeä viesti oli se, että kaikki ovat tervetulleita sellaisina kun ovat.

Palstan kirjoitusten henki on usein aivan jotain muuta. Ja tämä kansa ihan oikeasti on tasa-arvon kannalla.

• Kirjoituksia.nämäkin kirjoitti:

Ihmiset saavat nettiaikana käsityksensä asioista ties mistä lähteistä. Kirjoituksia ovat
        tämänkin palstan kirjoitukset, vaikka eivät pelkkää ilosanomaa.

Muistaakseni joskus kirkon selkeä viesti oli se, että kaikki ovat tervetulleita sellaisina kun ovat.

Palstan kirjoitusten henki on usein aivan jotain muuta. Ja tämä kansa ihan oikeasti on tasa-arvon kannalla.

"Palstan kirjoitusten henki on usein aivan jotain muuta. Ja tämä kansa ihan oikeasti on tasa-arvon kannalla."
        _________
        Se mitä mieltä kansa on ei merkitse mitään vaan se mikä on Jumalan tahto.

• pertsa2012 kirjoitti:

"Palstan kirjoitusten henki on usein aivan jotain muuta. Ja tämä kansa ihan oikeasti on tasa-arvon kannalla."
        _________

Eikä se mikä on sinun tulkintasi Jumalan tahdosta merkitse myöskään mitään.

:-)

• simppeli.sääntö
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Eikä se mikä on sinun tulkintasi Jumalan tahdosta merkitse myöskään mitään.

:-)

Kenenkään tulkinta ei merkitse mitään.

• simppeli.sääntö kirjoitti:

Kenenkään tulkinta ei merkitse mitään.

Aivan, ei sinun eikä Pertsan.

• simppeli.sääntö
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Aivan, ei sinun eikä Pertsan.

Eikä kenenkään muunkaan tulkinnalla ole mitään merkitystä.

• pertsa2012 kirjoitti:

_________

Juurikin näin!

• rhhhhhhhh

Sydämen kyllyydestä suu puhuu.

• "Kohta vähemmistö kuuluu kirkkoon." Tuo "kohta" voi olla 50 vuotta tai 500 vuotta riippuen siitä, kuinka maallistuminen ja rahan merkityksen korostuminen etenee. Minä ainakin pysyn kirkossa loppuuni saakka vaikken mikään uskovainen olekaan.

• 8egas

Kirkossa rahan merkitys korostuu ainakin varsin vahvasti. Tätä vasten voisi kuvitella kirkon jäsenosuuden laskun vain vauhdittuvan.

• 8egas kirjoitti:

Kirkossa rahan merkitys korostuu ainakin varsin vahvasti. Tätä vasten voisi kuvitella kirkon jäsenosuuden laskun vain vauhdittuvan.

Totta, kun täytyy työnantajajana hoitaa 20 000 työntekijän palkat ja eläkkeet ja kiinteistöt jotka ovat yksi osa kulttuuriperinnettä.

• sage8 kirjoitti:

Totta, kun täytyy työnantajajana hoitaa 20 000 työntekijän palkat ja eläkkeet ja kiinteistöt jotka ovat yksi osa kulttuuriperinnettä.

Kirkko ei ole hoitanut työntekijöidensä eläketurvaa.
        Ne mitä todennäköisimmin kaatuu yhteiskunnan syliin.

• qwertyilija kirjoitti:

Kirkko ei ole hoitanut työntekijöidensä eläketurvaa.
        Ne mitä todennäköisimmin kaatuu yhteiskunnan syliin.

Niinkö? Tuota en ole tiennytkään, tosin en ole paljon näitä asioita seurannutkaan.

• sage8 kirjoitti:

Niinkö? Tuota en ole tiennytkään, tosin en ole paljon näitä asioita seurannutkaan.

Näin se näyttää käyvän.

• KysynVaan-76
        qwertyilija kirjoitti:

Näin se näyttää käyvän.

Väitätkö tosissasi että kirkko ei maksa työntekijöistään työeläkemaksuja? Vai millä tavalla se ei ole hoitanut työntekijöidensä eläketurvaa?

• KysynVaan-76 kirjoitti:

Väitätkö tosissasi että kirkko ei maksa työntekijöistään työeläkemaksuja? Vai millä tavalla se ei ole hoitanut työntekijöidensä eläketurvaa?

Niitä työeläkemaksuja on maksettu liian vähän ja kirkon talouden supistuessa eläkerahaston ja maksuun tulevien eläkkeiden epäsuhta vain pahenee.
        Kirkolla kun on oma eläkerahasto.

• Sekä liberaalit että konservatiivit eroavat kirkosta, joten on selvää, että sinne ei jää ketään.

• Kerrankin järkevähkö kommentti sinulta!

• Homotehkäjäävät

"Sekä liberaalit että konservatiivit eroavat ..."
        Mitä siitä sitten? Ei homottavaan Mäkis-kirkkoon kenenkään tarvitse jäädäkään. Ja jääväthän sinne luultavasti homot. Ainakin siihen asti, kun huomaavat, että kirkkoon kuuluvat joutuvat maksamaan kirkollisveroa. Huomattuaan tämän lähtevät hekin.

• Se on totta, että kirkosta erotaan kiihtyvällä vauhdilla. Tosin veikkaan , että siihen, että kirkkoon kuuluvat ovat vähemmistö-osassa, vaatii ensin suurten ikäluokkien kuolemisen ;) Siis noin, jos asiaa ihan puhtaasti tilastojenvalossa tiirailee.

• kylmää.kyytiä

Koko väestön osalta kirkko on vähemmistössä reilun 20 vuoden päästä eli varsin nopeasti. 25 -35 vuotiaiden keskuudessa kirkko on vähemmistössä jo 3 -4 neljän vuoden päästä. Voisi sanoa kirkon olevan vapaassa pudotuksessa.

• Luin jostain tutkimuksesta jossa kyseenalaistettiin aika vahvoi nargumentein sekularisoituminen. Meillähän on aika yleinenkin käsitys sekularisoitumisesta, mutta se ei välttämättä anna aivan oikeaa kokonaiskuvaa sillä ihmiset kylläkin erovat kirkosta paljolti siitä syystä että eivät jaa kirkon uskoa. Ne molemmat ääripäät (inhimillisesti tarkastellen) jotka eroavat kirkosta joko senliberalisoitumisen tai liiallisen "konservatiivisuuden" takia, edustavat kirkosta eroajien marginaalia.

Suurin osa eroaa koska ei piittaa kirkon uskosta mutta eivät nämäkään ole uskonnottomia, sillä monet kirkonkin tekemät kyselyt osoittavat että ihmiset ovat yllättävän uskonnollisia. Asia vain on niin että yhtenäiskulttuurin aika alkaa murtua ja individualistiset uskomukset sekä meille ennen vieraat uskonnot je herilaiset henkisyydet nostavat suosiotaan. Tutkimusten mukaan nimittäin ihan puhdas ateisti on todella harvinainen lintu kokonaisuutena katsoen. Melkein kaikki uskovat johonkin; kuka enkeleihin, kuka itämaisiin filosofioihin, kuka mihinkin.

Uskontojen ja uskomuksien kirjo lisääntyy, uskonnollisuus ei sinänsä vähene, ainakan kovin merkittävästi. sama ilmiö pätee yleismaailmallisestikin. Mutta totta on että joka puolella aito alkuperäinen konservatiivinen kristinusko menettää kannattajiaan.

Tämä on seulonnan aikaa. Jokainen valvova kristitty tämän kyllä hyvin ymmärtää. Epäuskoisilta se on peitetty.

• joiku6

Kun usko varsinaisiin uskon asioihin on laskenut, niin kirkko on hätäratkaisuna keksinyt laajentaa uskon kenttää, jotta tilastot saadaan mieleisiski ja tätä markkinoidaan ettei usko on laskussa, vaan muuttaa vain muotoaan. Tälläisellä valehtelulla kirkko pettää vain itseään.

• etoleuskovainen

emme hyväksy muslimeja suomen kirkkoon.emme ku ne on vääräuskosia.epäuskovasia on vain he.mut suomen evankelisluterilaisistakin karsiutuu puolet.epäuskovaisilta se on peitetty.eli sinäki lähet ku pierusaharaa,"uskovainen"seulo ihtes ulos pakana.oot helevetin hyvä uskovainen.ymmärrän.oot jotenki uskovainen.mut et hyvä.et ole uskovainen.TARKASTA IHTES

• kirkonOMAsyy

Uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan asia ei muuta.
      Kirkko laitoksena vaan on tuhonnut itse itseään.
      Lähinnä kirkon johto tietenkin on aiheuttanut sitä tuhoa.
      Ihmiset jatkavat kuten ennenkin. Uskovia on todella paljon.
      Jos itsestäni puhun, niin minun antamat rahat kirkolle väheni, kun selvisi, että kirkko toimii raamattua vastaan tahallisesti.
      En tue sellaista toimintaa. Annankin sen rahan sitten mielummin sellaiselle kristinuskovalle, kuka sitä oikeasti tarvitsee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      105
      1284
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      787
    3. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      691
    4. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      47
      667
    5. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      119
      558
    6. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      30
      531
    7. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      32
      516
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      183
      500
    9. Huomasitko? Elämä Lapselle -konsertti tänään suorana tv:ssä - Aika kova kattaus huippuartisteja!

Lastenklinikoiden Kummien järjestämä Elämä Lapselle -konsertti tukee Suomen viiden yliopistollisen lastensairaalan toimi
      Viihde ja kulttuuri
      23
      497
    10. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      59
      483
    Aihe