Ahdistaa, että tuli käytyä tänään "turhaan" keuhkojen TT-kuvassa, ei siis löytynyt sieltä mitään. Oireet olivat enemmänkin siis psyykkisiä mutta sattuneista syistä päädyttiin TT-kuvaukseen, epäiltiin kuitenkin hengenvaarallista tilaa, vaikka lääkärikin sanoi, ettei usko, että siitä on kyse. Itkettää se säteilymäärä mitä sain ja nyt vaan mietin, että miten "puhdas" olin vielä aamulla ja nyt olen "saastunut" säteilyllä. Enkä saa sitä pois :(
Wikipedian mukaan keuhkojen kuvaus vastaa 3 vuoden luonnonsäteilymäärää ja sen lisäksi siellä sanotaan, että "säteilyn haittavaikutusten todennäköisyys kasvaa säderasituksen kasvaessa. Potilaan ikä vaikuttaa myös riskiin. Alle 35-vuotiailla on suurempi elinikäinen riski sairastua syöpään röntgentutkimuksesta saamastaan säteilystä". Olen siis itse vasta kakskymppinen, perusterve nainen.
Olen muutenkin luulosairas ja pelännyt aina syöpää yli kaiken ja nyt tuntuu, että olen itse aiheuttanut itselleni varman syövän ja altistanut itseni johonkin venäläiseen rulettiin. Ahdistaa, hävettää ja tuntuu, etten pysty puhumaan tästä kenellekään. Muutenkin olen ollut aivan helvetin ahdistunut viime aikoina.
En halua enää ikinä mihinkään tutkimukseen. Mitä luulette, hermoilenko turhaan? Muita, jotka ovat käyneet TT-kuvauksessa nuorena?
Pelottaa säteilyaltistus ja syöpä
8
1746
Vastaukset
- aesdfghjklö
Joo-o, tokihan jokaiselle alle 35 vuotiaalle tulee syöpä röntgentutkimusten seurauksena...
- Ranemies
Ei huolta, pieni annos. T: Ydinvoimalassa työskentelevä
- turhapelkopois
Saamasi säteilymäärä on todella pieni. Eläkkeikäiset suomalaiset muistavat hyvin, kun he kävivät säännöllisesti keuhkokuvissa, en muista oliko joka vai joka toinen vuosi.
Lääkärit eivät turhaan ota röntgenkuvia. Itse olin viimeksi mammografiaseulonnassa ja siellä käydään joka toinen vuosi.
Keuhkosairauksien osastolla toimivilta hoitajilta otetaan joka vuosi röngenkuva keuhkoista. Röntgenosastolla toimivat hoitajat saavat jatkuvasti säteilyä avustaessaan (esim, lapsipotilas tai muuten huonosti liikkuva) potilaita. Heillä on säteilymittari mukana työssään ja siitä seurataan, etteivät vuosittaiset arvot ylity.
Todennäköisesti masennus ja stressi vaikuttavat siihen, miten koet terveytesi. - Ahdistaa
Keuhkojen TT -kuvaus on täysin eri asia kun keuhkojen röntgenkuvaus. TT-kuvauksessa saa jotain 4 millisievertiä kun röntgenissä määrä on vain 0,02 millisievertiä. Eli jopa satoja kertoja enemmän säteilyä! Minulla on sama tilanne. Otettiin myös keuhkojen TT. Mielestäni ihan turhaan. Ei ollut tarpeeksi perusteita. Vähän tuntui, että otetaan kun ei muutakaan keksitä. Ei mielestäni pohdittu kovin tarkkaan oikeutusta. Rinnat ovat todella herkät säteilylle. Kuvauksen jälkeen on ollut kauheaa ahdistusta saadusta säteilystä. Syöpäpelkoa ja myös huoli sydämeen kohdistuvista vaikutuksista... 😞
- Werdfg
Itselle on tehty pari kertaa lantion alueen tt, lisäksi lukuisia röntgenkuvauksia ympäri kroppaa. Pari mammografiaakin jo tehty. Jatkossa varmaan vielä lisää lantion kuvia, johtuen lonkan ongelmista. Ajatelkaa niitä onnettomuudessa vammautuneita tai syöpäpotilaita, joilta etsitään tt:llä löytyykö syöpää. Itse voi tehdä sen, ettei mene lentokoneeseen, tai hengitä radonia.
Monesti taustalla on muutakin mikä aiheuttaa ahdistusta, siihen auttaa oman mielen rauhoittaminen esim. meditaatiolla ja positiivisilla mielikuvilla. Kun ahdistus iskee nosta suupielet ylöspäin. Aivot ei tiedä, että hymy ei ole aito. Hymyillessä ei voi olla ahdistunut.
Lääkärin vastaus:
https://www.terve.fi/kysymykset/huoli-saderasituksista - Anonyymi
Potilaita tulisi informoida säteilymäärästä. Nykyiset CT/TT laitteet ovat tehokkaampia enemmän "tasoja" joten sätielymäärät ovat moninkertaistuneet. Liian paljon turhia säteilytutkimuksia.
- Anonyymi
Minua on kuvailtu vuosien varrella monen monituisia kertoja. Nuorempana tavallisia röntgeniä, ja myöhemmin sekä tavallisia että TT-kuvia.
Vuosia sitten ollessani teho-osastolla nelisen viikkoa, keuhkoni röntgenkuvattiin 30 päivän aikana joka päivä, kahtena päivänä kahteen kertaan, sekä lisäksi vielä pari TT-kuvaa samoihin aikoihin. Eli 30 päivää ja 34 kertaa säteilyä.
Viimeisten 15 vuoden aikana on TT-kuvia otettu aika monesti, useamman kerran vuodessa.
Tavallaan ihmetyttää, että nyt vasta parin viimeisen vuoden aikana lääkärit ovat silloin tällöin olleet huolissaan tuosta säteilystä.- Anonyymi
Tietääkös joku paljonko on edellisiin verrattuna riippumatossa selkäranka päivystyksessä tapaturma kuvattuna ? Siinä pyöritetään ihmistä rajusti ympäri ! Kiittäisin vastauksesta ! Ja onko noin museoaikaista muualla kuin Porvoossa ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751