Tesla Model Kolmosella ei saa hinata

Mallamöttö

Käyttäjän ohjekirja, sivu 133. Siellä kerrotaan, ettei Kolmosella saa hinata. En viitsi kopioida tähän englanninkielistä tekstiä, koska automaattisensurointi poistaa sitten koko viestin.

Kun monet ovat ihmetelleet, miksi sähköautoihin ei saa vetokoukkua, niin ilmeisesti syy on tekninen.

11

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ElectricPhantom

      Kyllä sähköautolla saa hinata ja koukun laittaa. Itselläkin kaksi sähköautoa vetokoukulla ja tehtaan ilmoittama koukun vetokyky 1120kg ja vertikaalinen 75kg. Autotehdas varmaan kieltää koukun käytön jos auto on liian "höttö".

    • SähköMustanaamio

      Tuo uselmpien sähköautojen hinaus- ja vetokoukkukielto on kyllä omituinen. Etenkin kun vääntöominaisuuksiltaan sähkömoottori olisi hinaukseen otollinen. On ilmeisesti kuitenkin niin, että hinausrajoitteiset sähköautot on mitoitettu sähköisesti ja mekaanisesti niin tarkalle, että sitä ei valmistaja halua sallia. Hinauksessa on ilmeisestii riski akun ja muiden sähkölaitteiden ylikuumenemiseen eikä sähköautojen rakennettakaan ole painonsäästön takia tehty sopivaksi vetokoukkua varten. Lisäksi perävaunu nostaisi virrankulutusta niin paljon, että ajomatkakin jäisi kovin lyhyeksi.
      Valitettavasti sähköautoista ei taida pitkiin aikoihin olemaan polttomoottoriautojen korvaajiksi kuin rajoitetussa käytössä

      • ElectricPhantom

        Olen osittain SähköMustanaamion kanssa samaa mieltä että auton "höttöys" ratkaisee. Esim Nissan Leafin kori on alumiinia suurelta osin painonsäästön takia ja valmistaja on ilmeisimmin kärryn vetämisen olevan toissijainen homma. Sähkömoottori ja muu tekniikka ei kärsi vetämisestä. Samaa tekniikkaa käytetään NV200E sähköpakussa ja kestää hyvin kuormista huolimatta.
        Tonnin kärryn vetäminen omassa sähkiksessä lisää kulutusta vain noin 10% eli ei paljoa. Kulutuksen lisähän tulee vain kiihdytettäessä johonkin nopeuteen mutta jonkun verran tulee sähköä takaisin regenissä.
        Mikäli auton valmistaja on ilmoittanut koukun suurimman sallitun vetokyvyn niin asiahan on sillä selvä.


      • Eppäillenväitettä

        Tuo 10 % on roskaa. Katsokaa esimerkiksi Tesla-Björnin videoita Youtubesta vaunun hinaamisesta. Kulutus räjähtää, vaikka kärry olisi kevyt. Asia tuskin on erilainen Teslalla ja muilla sähkiksillä.


    • TeknistäJuu

      Oikeassa olet syy on tekninen. Auto joka rekisteröidään vetämistä varten vaatii rekisteröinti testit tehtäväksi vetokuorman kanssa. Nämä vaihtelevat maittain ja maksavat aikaa ja rahaa. Viranomaisselvityksiä on paljon ja niiden hoitamiseen tarvitaan henkilökuntaa. Lisäksi päämarkkina-alueella yhdysvalloissa peräkärryllä tarkoitetaan yli 3,5tonnista kärryä.

      Näin ollen kevytperäkärryjen käyttöä varten ei ole, kohderyhmä huomioiden, taloudellisesti järkevää tehdä näitä testejä ja rekisteröintejä. Niinpä helpoimmalla päästään kun sanotaan että autolla ei saa vetää ollenkaan.

      Sitten kun myyntimäärät ovat tuolla yli 50000kpl per kuukausi on vasta järkevää tehdä nämä testit. Japanilaisilla puolestaan on kulttuuri sellainen että veto-ominaisuudet viranomaishyväksytetään lähes aina. Jopa silloinkin kun sallittu vetokuorma on 400kg.

    • afs5ghsdf5

      Ihan höpöselittelyä. Ei se mihinkään viranomaisiin liity vaan autoon itseensä. Ongelmahan ei ole vain Teslan vaan muidenkin merkkien.

      Monet kaipaavat vetokoukkua, joten sellaisen laittaminen autoon olisi mainio myyntivaltti. Kuitenkaan sähköautovalmistajat eivät koukkuja laita. Joissain hybrideissä on poikkeuksia, mutta niissäkin vetomassa on hyvin hyvin rajoitettu.

      Norjan Björni veteli Model X:llä vaunua ja auto hajosi.

    • 1.__Markkinat
    • Teslanisti

      Autoa ei ole suunniteltu koukulle, pitäisi tehdä muutoksia moneen asiaan ja ohjeet miten ja millaista kuormaa saisi vetää. Auto kyllä koukun kohtuullista käyttöä kestäisi, mutta se ei ole siten rakennettu.

    • hook-it

      Koukuton ei koukkua tarvitse.

    • 1.__Markkinat

      Tämä on totta. Tämä on syytä sisäistää.

      • 1._Maniat

        Nykyään on kyllä syytä ulkoistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11175
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5318
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2246
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1664
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1256
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1066
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      102
      991
    Aihe