Sley ja Lhpk, mitä eroa?

kysyyjää

Mitä eroa on Sleyllä ja Lähetyshiippakunnalla? Onko Lhpk irtautunut Sleystä 90-luvun lopulla? Ilmeisesti Simo Kiviranta ja Juhana Pohjola päättivät perustaa Luther-säätiön jonain vastavetona naispappeuskysymykseen, mutta mistä oli kyse? Miten Sley ja Lhpk eroavat opillisesti?

22

2092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyyjää

      Eikö kukaan tiedä?

    • vähän.infoa

      Karkeasti, virkakysymykset.
      Tarkemmin, LHPK ei hyväksy naispappeutta, kun taas Sley hyväksyy, koska on kirkon herätysliike.
      LPHK ei siis ole irtaantunut Sley,stä, vaan perusti oman yhteisönsä ja heillä on henkilöseurakuntia ympäri suomea.
      Kirkon piiristä erkani aikoinaan joukko pappeja, jotka menivät Luther säätiöön, joka nyttemmin hallinnoi lähetyshiippakuntia.

      Alla linkki Luterilainen. net sivuille, sieltä saat lisää tietoa.

      Ps. Hyvin Raamatullinen luterilaisista tunnustuskirjoista, sekä Raamatusta kiinnipitävä yhteisö.

      http://www.luterilainen.net/

      • "Tarkemmin, LHPK ei hyväksy naispappeutta, kun taas Sley hyväksyy, koska on kirkon herätysliike." (vähän.infoa)


        >>> Vähän yksioikoinen päätelmä tuo SLEY:tä koskeva. Sley on oikeastaan jakaantunut 2000 -luvun aikana kahteen eri poppooseen juuri naispapppeuskiistan takia. Konservatiivisempi siipi eli ylivoimainen enemmistö torjuu naispappeuden ja jäi Slyn piiriin. Tätä nykyä Sleyn tilaisuuksissa ei ole naispappeja. En tiedä onko joitain harvoja poikkeuksia paikallisosastojen kohdalla jossain mutta valtavirta näin.

        Naispappeuteen myönteisesti suhtautuva vähemmistö perusti oman ELY -nimisen yhdistyksen eli Evankelinen lähetysyhdistys, jotka tekevät yhteistyötä naispappienkin kanssa.

        Kyllä minä siitä huolimatta tiedän ja tunnenkin monia Sleyläisiäkin jotka hyväksyvät naispappeuden että ei se raja niin ehdoton ole tämänkään liikkeen sisällä vaikka virallinenlinja onkin torjuva. Ei näitä ole lähdetty liikkeestä ulos ajamaan käsitystensä takia. Jotka ovat lähteneet, ovat vapaasta tahdostaan lähteneet uuteen yhdistykseen joka kyllä jäi aika tynkä hommaksi. Tiedän sellaisiakin jotka näkyvät toimivan molemmissa yhdistyksissä samanaikaisesti.


      • Anonyymi

        Kirkasta valehtelua ylläolevan toimesta. Sley ei ole koskaan hyvöksynyt naispappeutta. Kyse oli siitä, että osa sleyläisistä pelkäsi Sleyn "romahtavan" tässä kysymyksessä ja perusti "viimeisen linnakkeen" eli Luther-säätiön. Käytännössä kaikki Luther-säätiön perustaneet olivat evankelisia. Sittemmin Lähetyshiippakunta on kerännyt muualtakin kannatusta. Tärkein opillinen ero on se, että LHPK on teologisesti liberaalimpi kuin Sley , koska se "luterilaiseen tunnustukseen" vetoamalla sallii seurakuntalaisillen kaksinnaimisen, jopa pappismiehelle. LHPK:ssa ei sallita samalla tavalla vapaata, kriittistä keskustelua ja kritiikkiä luterilaista tunnustusta kohtaan. LHPK:ssa Luterilaiset Tunnustuskirjat ovat käytännössä jumalallisen erehtymättömiä samoin kuin saksalaiset isät. LHPK ei pidä pietismistä ja sen kristillisyyden kuva on rajoitetumpi kuin evankelisessa liikkeessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkasta valehtelua ylläolevan toimesta. Sley ei ole koskaan hyvöksynyt naispappeutta. Kyse oli siitä, että osa sleyläisistä pelkäsi Sleyn "romahtavan" tässä kysymyksessä ja perusti "viimeisen linnakkeen" eli Luther-säätiön. Käytännössä kaikki Luther-säätiön perustaneet olivat evankelisia. Sittemmin Lähetyshiippakunta on kerännyt muualtakin kannatusta. Tärkein opillinen ero on se, että LHPK on teologisesti liberaalimpi kuin Sley , koska se "luterilaiseen tunnustukseen" vetoamalla sallii seurakuntalaisillen kaksinnaimisen, jopa pappismiehelle. LHPK:ssa ei sallita samalla tavalla vapaata, kriittistä keskustelua ja kritiikkiä luterilaista tunnustusta kohtaan. LHPK:ssa Luterilaiset Tunnustuskirjat ovat käytännössä jumalallisen erehtymättömiä samoin kuin saksalaiset isät. LHPK ei pidä pietismistä ja sen kristillisyyden kuva on rajoitetumpi kuin evankelisessa liikkeessä.

        >LHPK on teologisesti liberaalimpi kuin Sley , koska se "luterilaiseen tunnustukseen" vetoamalla sallii seurakuntalaisillen kaksinnaimisen, jopa pappismiehelle.

        Oletko varma? Kaksinnaiminen on ainakin ennen ollut laitonta eikä laki tietääkseni vieläkään tunne moniavioisuutta.


    • Sanoinkin alussa "karkeasti", joka siis pitää sisällään tuon kaiken mitä kirjoitin.

      Aamulla kiireessä kirjoitin ylläolevan, kun en jaksanut kirjautua.

      Myös tunnen monia, molemmat tunnustuvana, mutta LHPK ei ole eronnut Sley, stä, vaan perustivat myöhemmin Luther säätiön, joka johti Lähetyshiippakuntiin ympäri suomea.
      Papeista tunnen Vaahtorannan (TT) ja muutamia muitakin pappeja.
      Jokatapauksessa, en kiireissänikään puhunut pehmoisia ; )

    • Kysyyjää

      Onko jotain muuta eroa kuin naispappeuskysymys? Ainakin täällä pk-seudulla luterilaisia kavereitani käy molemmissa, Sleyssä ja Lhpkssa. Onko Sleyllä ja Lhpklla ehtoollisyhteys, vaikka Lhpk ei kuulu ev.lut. kirkkoon?

      • uskova.mies.eirek

        Varmaan siinä mielessä, että molemmat ovat luterilaisia, onko se mitenkään virallinen, sitä en tiedä.
        Molemmissa ehtoollispöytään hyväksytään luterilaista tunnustavat ihmiset.
        Tosin kummassakaan en ole vieraillut, mutta eipä tuota kirkossa tai herätysliikkeissä kukaan kysele.
        Ehkä Lhpk kontrolloi asiaa tarkemmin, tämä siis omana oletuksena.


      • evlut.eikirj

        Itse käyn säännöllisesti Sleyn messuissa ja olen vieraillut LHPK:nkin messuissa pari kertaa. Ainakin Sleyn messusta voi sanoa sen että se ei varsinaisesti/virallisesti ole Sleyn messu, vaan Suomen evlut. kirkon paikallisseurakunnan messu, yksi niistä. Vaikkakin Sley on saanut luvan paikalliseurakunnalta ja tuomiokapitulilta messujen järjestämiseen, niin kyseessä oikeammin on paikallisseurakunnan messuyhteisö. Vähän samalla periaatteella kuin on näitä Tuomasmessuyhteisöjäkin. Sleyn messuun tulleita ei kuulustella millään tavalla, vaan ehtoollispöytä on avoin kaikille kirkon konfirmoiduille ja kastetuille jäsenille. Periaatteessahan , jos ihan virallisia ollaan, niin eihän luterilaisen paikallisseurakunnankaan ehtoollinen ole "kaikille avoin" vaan ainoastaan kastetuille ja rippikoulun käyneille seurakunnan jäsenille. Samaa ehtoolliskäytäntöä noudatetaan myös Sleyn jumalanpalveluksissa.

        LHPK on ehkä vähän tiukempi, ainakin jos ilmoitat ovella olevasi vaikkapa helluntailainen, sinua saatetaan huomauttaa että ei olisi hyvä osallistua ehtoolliselle. Minut kun tunnettiin LHPK:ssa jo muuten, ei kukaan kysellyt mitään. Ymmärsin että LHPK:n ehtoollispöytä on periaatteessa auki kansankirkon jäsenillekin, mutta jos tiedetään jo julkiseksi harhaoppiseksi, kuten kävi mm. piispa Eero Huoviselle, häntä kehoitettiin aivan oikein olemaan osallistumatta pöytään. Häntäkään ei (huom.!) kielletty vaan pyydettiin kohteliaasti huomioimaan asia. LHPK:ssa noudatetaan tietenkin jonkinlaista kirkkokuria käytännössä.

        Sleyn piirissä on vähän väljempää näiden suhteen, mutta kuten sanottu, opillinen pohja on täysin sama, uskonveljeys ja ehtoollisyhteys tunnustetaan aivan varmasti puolin ja toisin varauksettomasti. Sley vanahana kansanliikkeenä, vaikka onkin ryhdikkään luterilainen, ei ehkä kuitenkaan käytännöiltään ole aivan yhtä särmikäs. Kummassakin on varmasti uskovana hyvä olla. Kannattaisiko sinun käydä ihan tutustumassa ja rohkeasti vaan juttelemaan vaikka pastorin kanssa tai muiden messuvieraiden. Ei kannata jäädä syrjään yksin kun on mahdollisuus tulla mukaan Jumalan lasten joukkoon! Suosittelen erityisesti Sleyn messuyhteisöä jos lähistöltä löytyy. Raitis luterilainen vaihtoehto, jossa sanastakin pidetään kiinni.

        Lämpimästi tervetuloa!


      • "Onko jotain muuta eroa kuin naispappeuskysymys?"

        Tuohon kysymykseesi vielä pieni tarkennus ettei jää väärää mielikuvaa. Kyllä Sleykin kokonaisuutena katsoen on kuitenkin liike joka selkeästi torjuu naispappeuden. Se että liikkeessä on mukana sellaisiakin jotka eivät jaa tätä virkakäsitystä, ovat kuitenkin aika pienenä vähemmistönä. Virallinenkin linja on selkeä: naispappeus torjutaan, jos kysyt joltain Sleyn työntekijältä tätä saat saman vastauksen.

        Tässä suhteessa Sley ei siis juurikaan eroa LHPK:sta, mutta kuten sanoin, ehkäpä Sleyn piirissä kuitenkin saattaa olla jonkin verran enemmän uuden virkakäsityksen jakavia joita en usko juurikaan löytyvän LHPK:sta. Kyse on lähinnä yksityishenkilöistä. Ei heitä ainakaan kukaan ole ulos ajamassa vaikkei siitä samaa mieltä ollakaan. Pitää ymmärtää että kun kyseessä on jo varsin vanha herätysliike johon on perinteisesti kuuluttusukupolvien ajan jo lapsesta asti ja suvuittain, on tämä jo yksistään monille niin tärkeä viitekehys josta ei niin vain erota, -mihinkäs sitä ihminen kodistaan lähtisi? Meilläkin päin on joitain kokonaisia kyläkuntiakin jossa on melkein kaikki evankelisia, olleet lapsuudestaan asti. Koko kirkollisuus on joillain seuduilla ollut ja on vieläkin evankelisen herätysliikkeen sydänäänien värittämää.


      • uskova.mies.eikirj
        EvLut kirjoitti:

        "Onko jotain muuta eroa kuin naispappeuskysymys?"

        Tuohon kysymykseesi vielä pieni tarkennus ettei jää väärää mielikuvaa. Kyllä Sleykin kokonaisuutena katsoen on kuitenkin liike joka selkeästi torjuu naispappeuden. Se että liikkeessä on mukana sellaisiakin jotka eivät jaa tätä virkakäsitystä, ovat kuitenkin aika pienenä vähemmistönä. Virallinenkin linja on selkeä: naispappeus torjutaan, jos kysyt joltain Sleyn työntekijältä tätä saat saman vastauksen.

        Tässä suhteessa Sley ei siis juurikaan eroa LHPK:sta, mutta kuten sanoin, ehkäpä Sleyn piirissä kuitenkin saattaa olla jonkin verran enemmän uuden virkakäsityksen jakavia joita en usko juurikaan löytyvän LHPK:sta. Kyse on lähinnä yksityishenkilöistä. Ei heitä ainakaan kukaan ole ulos ajamassa vaikkei siitä samaa mieltä ollakaan. Pitää ymmärtää että kun kyseessä on jo varsin vanha herätysliike johon on perinteisesti kuuluttusukupolvien ajan jo lapsesta asti ja suvuittain, on tämä jo yksistään monille niin tärkeä viitekehys josta ei niin vain erota, -mihinkäs sitä ihminen kodistaan lähtisi? Meilläkin päin on joitain kokonaisia kyläkuntiakin jossa on melkein kaikki evankelisia, olleet lapsuudestaan asti. Koko kirkollisuus on joillain seuduilla ollut ja on vieläkin evankelisen herätysliikkeen sydänäänien värittämää.

        " Se että liikkeessä on mukana sellaisiakin jotka eivät jaa tätä virkakäsitystä, ovat kuitenkin aika pienenä vähemmistönä. Virallinenkin linja on selkeä: naispappeus torjutaan, jos kysyt joltain Sleyn työntekijältä tätä saat saman vastauksen."

        Sley, n on hyväksyttävä naispapit, muuten ei voi toimia kirkon herätysliikkeenä. (sanon mielipiteenäni, että ei missään tapauksessa,) Lhpk,n linja on Raamatun mukainen, siihen ei ole ihmisellä oikeus tehdä lisäyksiä, kts. Matt. 5. luku.

        Mitä tulee ulosajamisiin, niin poikkeuksetta kaikki luterilaisen kirkon papit,( jotka liityivät Lhpkh, n )siellä vihityt), on joko erotettu, jotkin ovat itse eronneet.


      • uskova.mies.eikirj kirjoitti:

        " Se että liikkeessä on mukana sellaisiakin jotka eivät jaa tätä virkakäsitystä, ovat kuitenkin aika pienenä vähemmistönä. Virallinenkin linja on selkeä: naispappeus torjutaan, jos kysyt joltain Sleyn työntekijältä tätä saat saman vastauksen."

        Sley, n on hyväksyttävä naispapit, muuten ei voi toimia kirkon herätysliikkeenä. (sanon mielipiteenäni, että ei missään tapauksessa,) Lhpk,n linja on Raamatun mukainen, siihen ei ole ihmisellä oikeus tehdä lisäyksiä, kts. Matt. 5. luku.

        Mitä tulee ulosajamisiin, niin poikkeuksetta kaikki luterilaisen kirkon papit,( jotka liityivät Lhpkh, n )siellä vihityt), on joko erotettu, jotkin ovat itse eronneet.

        No kaikin mokomin. Mutta tuolla samalla logiikalla LHPK:n Juhana Pohjola, Risto Soramies ja muutkin entiset kansankirkon papit hyväksyivät kirkossa ollessaan naispappeuden ja tulivat naispappeuden torjujaksi vasta erotessaan kirkosta. Lisäksi kannattais huomioida, ennenkuin vetää noin jyrkkiä johtopäätöksiä että varmaankin vielä suurin osa tavallisista LHPK:n jäsenistä kuuluu edelleen myös evlut kansankirkkoomme, joten hekin kai sitten "hyväksyvät naispappeuden", vai ajatteletko että tämä koskee ainoastaan Sleyläisiä?


      • uskova.mies.eikirj
        EvLut kirjoitti:

        No kaikin mokomin. Mutta tuolla samalla logiikalla LHPK:n Juhana Pohjola, Risto Soramies ja muutkin entiset kansankirkon papit hyväksyivät kirkossa ollessaan naispappeuden ja tulivat naispappeuden torjujaksi vasta erotessaan kirkosta. Lisäksi kannattais huomioida, ennenkuin vetää noin jyrkkiä johtopäätöksiä että varmaankin vielä suurin osa tavallisista LHPK:n jäsenistä kuuluu edelleen myös evlut kansankirkkoomme, joten hekin kai sitten "hyväksyvät naispappeuden", vai ajatteletko että tämä koskee ainoastaan Sleyläisiä?

        "LHPK:n jäsenistä kuuluu edelleen myös evlut kansankirkkoomme, joten hekin kai sitten "hyväksyvät naispappeuden", vai ajatteletko että tämä koskee ainoastaan Sleyläisiä?"

        Melkein voi sanoa, että kuului, koska eivät nimenomaan hyväksy naispappeutta.
        Siksi heitä on erotettu, tai ovat eronneet itse.

        En nyt puhu millään ihme "logiikalla", jota sinä kuvaat, vaan perustan tietoni Lhpk, n papeilta saamaani tietoon.
        Heitä näet kuuluu tuttaviini.

        Eiväthän he olisi eronneet, mikäli olsivat naispappeuden hyväksyneet.


    • Pekka.vaan.hki

      Kärjistetysti voisi sanoa että Sleyllä naispappeutta vastustavat vanhat miehet ja kannattavat nuoret naiset.

      • sss2

        SLEY ei hyväksy naispappeutta. Toivottavasti tämä tulee kaikille lukijoille selväksi.

        SLEY:n toiminnasta irtaantunut ELY ry. (Evankelinen lähetysyhdistys) sen sijaan hyväksyy.


    • ”Onko Lhpk irtautunut Sleystä 90-luvun lopulla?”

      Jotakuinkin noin, ainakin sillä on vahvat juuret sinne.

      ”Kesän-99 evankeliumijuhlilla Alavudella valittiin kokonaan uusi johtokunta. Sleyn vanhalla virkakannalla olevien jäsenten rivit olivat sekaisin, kun taas kirkollistamislinjaa edustavat ehdokkaat olivat yhtenäisyydessään organisoineet hyvin paikalle kannattajiaan, ja he saivatkin selvän enemmistön johtokuntaan.”
      ”Sleyssä oli tapahtunut teologinen vallanvaihto.”
      ”Sleyn keikauksella oli kyllä vaikutus Luther-säätiön syntyvaiheisiin, mutta se ei synnyttänyt Luther-säätiötä. ”
      Opillinen painopiste on siis jakautunut siten, että Sley on ev. lut. kirkon piirissä, joka kuuluu Luterilaiseen maailmanliittoon (LML). Lhpk puolestaan toimii Kansainvälisen luterilaisen neuvoston k(ILC)autta ja tekee yhteistyötä Missourin synodin kanssa.

      ”…yhteistyö Lutheran Heritage Foundationin kanssa, joka on itsenäinen säätiö, joka toimii käännös- ja julkaisutyössä eri puolilla maailmaa erilaisten luterilaisten kirkkojen kanssa. Se on myös yksi monista Missouri-synodin palvelujärjestöistä. Sen antama taloudellinen tuki on mahdollistanut julkaisujemme ilmaisjakelun.”
      ”Sieltä on saatu kestäviä teologisia eväitä työhön.”

      ”Suomen Luther-säätiön synty”, Pastori, Suomen Luther-säätiön dekaani Juhana Pohjola

      • Anonyymi

        LHPK ei ole irtautunut Sleystä vaan ELY irtaantui Sleystä naispappeuskiistan vuoksi. LHPK:n omissa julaisuissa ja muistaakseni jossain raportissakin on mainittu parrinkin kertaan että LHPK:n jäsenistöstä isompi osa on entisiä Kansanlähetysläisiä. Eli Kansanlähetys on kirkkomme herätysliikkeistä eniten edustettuna LHPK:ssa jos nyt niin voi sanoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        LHPK ei ole irtautunut Sleystä vaan ELY irtaantui Sleystä naispappeuskiistan vuoksi. LHPK:n omissa julaisuissa ja muistaakseni jossain raportissakin on mainittu parrinkin kertaan että LHPK:n jäsenistöstä isompi osa on entisiä Kansanlähetysläisiä. Eli Kansanlähetys on kirkkomme herätysliikkeistä eniten edustettuna LHPK:ssa jos nyt niin voi sanoa.

        ”Eli Kansanlähetys on kirkkomme herätysliikkeistä eniten edustettuna LHPK:ssa jos nyt niin voi sanoa.”

        Juu, taustalla vaikuttavat siis molemmat. Tässä vuodelta 2013 ole K&K:n artikkeli:
        ”Kirkon vanhoillisilla riittää ymmärrystä Luther-säätiötä kohtaan. Etenkin Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys (Sley) ja viidettä herätysliikettä edustava Suomen Evankelis-luterilainen Kansanlähetys (SEKL) suosivat säätiötä.”

        ”Risto Soramies samoin kuin Matti Väisänen ovat molemmat entisiä Kansanlähetyksen työntekijöitä. Molemmat vihittiin piispaksi Sleyn omistamassa Pyhän Sydämen kappelissa.”
        Luthersäätiöläiset saivat oman piispan06.05.2013


    • Anonyymi

      Mikä lohko noista on oikeassa, mitähän nyt miettinee itse Jumala -kuka välittää..?
      jokaiselle sopiva lohko - itse Jumalan oletaan tulevan juttuun joka opin kanssa ja olevan tietysti samaa mieltä niitten kaikkien kaa..niinhän..ehtoollispöytineen päivineen

      Aivan ei mene jakeluun..no huh, huh vaan.. ihmisethän noita keskenään järjestelee erilaisia liikkeitä itselleen sopivia - ei siinä paljon ajatusta tarvitse kun juttu on selvä kun pläkki--no.. hm..niin eihän tämmöisiä sovi miettiä?
      (kui2)

    • Anonyymi

      Sley on herätysliike ja lhpk on kirkko . 1999 syntyi Luther- säätiö jossa oli mukana myös muualta kuin sleystä tulleita ja vuonna 2013 syntyi lhpk ja Luther säätiö on lhpk tukijäsen . Sleystä ei ole lhpk siis eronnut . Lhpk Suomessa liki 50seurakuntaa ja sleyllä jumalanpalvelusyhteisöjä alle puolet tuosta . Sley piispat on kansan kirkon piispoja ja lhpk oma piispa .Suurimmat erot on käsityksissä seurakunnasta , Kristuksen ruumiista ja paimenuudesta . Sleyssä nämä kysymykset ei nouse myöskään esille koska ovat kansankirkon jäseniä ja siellä vallitsee ”virkapappeus” , jossa usein pappi sanoo alkusanat ja aamen ja kaikki taputeltu. Lhpk ajatus että pappi ja Srk on samalla puolella ja Kristus toisella puolella ja jokainen seurakuntalainen on pappi yleisen pappeuden kautta . Teologisesti sama tunnustus mutta herätysliike ei ole kirkko .

      • Anonyymi

        ArtoTTT

        Voi kyllä kysyä onko kirkkokaan enää sama laitos mikä on ollut esim. 30 vuotta sitten?


    • Anonyymi

      Lähetyshiippakunnassa on tiukempi järjestys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      110
      2850
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2334
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1947
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1630
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1345
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      286
      1176
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      991
    Aihe