miten sopia riita äidin kanssa?

pikkulapsi

Elikkäs oon 14v tyttö ja riitelen suht usein äitini kanssa. Ja oon sellanen että jos mulla on riita jonkun kanssa nii haluun sopii sen riidan mahdollisimma nopeesti, koska se jää painaa mun mieltä enkä saa unta enkä pysty keskittymään koulussa. Ehkä tarvitsen vähän aikaa max 1 pv mut yleensä parin tunnin jälkeen oon valmis sopimaan (riippuu riidasta)

Mut mun äiti on pitkä vihainen ja jääräpää ja jaksaa vihoitella viikon. Ja jos yritän rauhassa mennä sopimaan äitini kanssa riitaa hän yleensä vastaa : Aha. tylysti eikä häntä kiinnosta mun asiat tai mun kanssa sopiminen ja alkaa kieltämään kaiken esim: kuukausrahan, kavereitten näkemisen jne. Haluisin että se tulis rauhassa mun huoneeseen ja selvittäis asiat mun kanssa juttelemalla eikä huutamalla.

Jotenn mun kysymys on miten mä voisin sopia äitini kanssa ai miten saisn hänet ymmärtämään että parasta ois jos hän tulisi rauhassa selvittämään. Ja miten saan hänet kuuntelemaan muo?

6

2183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 783937

      Voit yrittää vaikka ystävällisen kirjeen kirjoittamista. Kerrot siinä äitisi olevan sinulle tärkeä ja tekeväsi itsekin joskus väärin, mutta että haluaisit kuitenkin muutosta pariin sinusta pahalta tuntuvaan asiaan, kuten pitkiin mökötyksiin.

      Ei se tietenkään välttämättä auta, mutta takuuvarmoja konsteja on ihmissuhdeasioissa vähän.

    • Irma.R

      Luulen että on parempi jos katselisit itsellesi uuden äidin, nykyinen tuntuu olevan kehityskyvytön.

    • Hei 'pikkulapsi'

      On tosi hyvä, että pyrit tekemään sovintoa riidan jälkeen. Mutta se ei ole hyvä, että koet äitisi olevan tyly ja kohtuuton ja kyvytön tulemaan vastaan. Minusta voisit hyvin keskustella tästä asiasta jonkun ulkopuolisen kanssa. Esim. koulun terkkarin. On mahdollista saada vaikkapa joku perhetyöntekijä selvittämään kanssanne, miten eri tilanteista tulisi mahdollisimman vähän harmia vaan ne sujuisivat hyvin. Riitojen sopiminen on tärkeä elämäntaito. Kuulostaa, että äitisi tarvitsisi tähän taitoon myös harjoitusta. Kaiken kieltäminen ei kuulosta rakentavalta, vaan vallankäytöltä. Teidän olisi mahdollista saada ohjauksella parempi perhe-elämä. Sillä tuskin äitisikään tuosta tilanteesta nauttii. Keskustelutaitoja voi ja kannattaa opetella! Siksi suosittelisin sinua huojentautumaan turvalliselle, neutraalille aikuiselle, kuten kuraattori, terkkari tms. He voivat neuvoa eteenpäin asiassa.


      Merja, diakoni

    • DIAKONI

      Terveydenhoitaja tai perhetyöntekijä tekee sinusta lastensuojelu ilmoituksen ja pääset pois kotoa laitokseen. Äitisi ei vaikuta terveeltä. Pyydä riitoja anteeksi, vaikka äiti mussuttaisi ja mene omiin puuhiisi. Kasvat eikä kestä kauan kun voit muuttaa pois.

    • meesinne

      eiku mee mami kainaloo.ja sanot.pyydän anteeksi.sun mami on maailman onnellisin ihminen.ja sekin sanoo.pyydän myös.sitä se on.voi että oon kokenu niin.

    • Mutsitäällä

      Heippa! ❤️

      Meillä on toisinpäin, lapseni on pitkävihainen ja minä haluaisin aina sopia ensin. Myös paras ystäväni on pitkävihainen, arvaa viekö voimia ;)

      Mun neuvo on: ole aina oma ihana itsesi, äitisi arvostaa sitä, vaikka se ei aina siltä tuntuisi. Olemme tempperamenteiltamme erilaisia, mutta siitä huolimatta voimme rakastaa toisiamme. Tärkeintä on ymmärtää ja hyväksyä että olemme erilaisia.

      Voisit kokeilla jotain huumoria, mikä piristäisi äitiäsi.. Keksit vaikka jonkun hellän lempinimen tai mitä ikinä. Kunhan et itse luovuta! Olet ihana tyttö!

      Kiukkuset äidit on ihan yleistä. Voi johtua stressistä, väsymyksestä, rahahuolists tai vaikka vaihdevuosista. Mieti mikä helpottaisi äitisi oloa, ja juttele kun on hyvä hetki.

      Tsemppiä! 👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe