Hyytävä sananvapausmääritelmä Aamulehdeltä

taaltapesee

Aamulehden toimituspäällikkö Matti Mörttinen pani Suomen sananvapauden todella outoon valoon kirjoittamalla (10.12.) seuraavasti: "Suomi on sananvapauden kärkimaita maailmassa. Statusta on hyvä pitää yllä, kun osaamme itse rajoittaa oman sanomisvapautemme vallanpitäjille mieleiseen muottiin."

Meillä suomalaisilla onkin Mörttisen mukaan sananvapauden sijasta sanomisvapaus, ja sitäkin täytyy osata käyttää hillitysti, jotta vallanpitäjät eivät häiriintyisi. Voisiko viralliselta medialta enempää edes toivoa?

8

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SensuurinJatke

      Sille on olemassa synonyymi : se on itsesensuuri.

    • taaltapesee

      Sensuroiko media parhaillaan itseään hengiltä? Se ei pelkästään näytä siltä, vaan on sitä. Mihin mediaa tarvitaan, jos totuutta ei uskalleta kertoa vallanpitäjien pelossa? Aamulehden aiempi päätoimittaja, joka on nykyään Ylessä, kirjoitti aikoinaan ettei median kaikesta tarvitse kirjoittaa, vaan asioita voidaan jättää myös julkaisematta. Siinähän se itsesensuurin ydin jo tulikin sanottua.

      • MedianTehtävänä

        Medialla ei tarvitse olla moraalia eikä asiantuntemusta siitä, mikä on sopivaa julkaista. Totuuden julkaiseminen salaisiksi määritellyistä asioista pitää koskea myös kaikkea muitakin yhteiskunnan aloja kuin pelkästään puolustushallintoa. Rikollisin keinoinkin hankittua "totuutta" pitää levitellä ja pystyä revitelemään - oli kysymys mistä asiasta tahansa tai minkä organisation salatusta asiasta.

        "Mihin mediaa tarvitaan, jos totuutta ei uskalleta kertoa"....


    • TotuusSattuuQC

      Olisi kyllä mukava lukea koko kirjoitus tai edes koko kappale niin tietäisi mistä asiayhteydestä tuo lausuma on irrotettu. Yhden lauseen lukemisella harvoin pääsee käsitykseen siitä mitä on haluttu tai yritetty sanoa.

    • Peketa

      Enpä luottaisi lehteen, jossa toimituksen esimies on tuota mieltä sananvapaudesta, jonka aloittaja on siteerannut.

    • suakuunnellaan

      Onhan se ulkomaiden tiedustelulle hieno asia että Suomen puolustuksen salaisuudet voi lukea hesarista.

    • T.Iitinen

      Tiitisen listaa eivät uskalla julkaista, mutta Suomen tiedustelun taso ja tiedot kyllä.

    • uutinenonvuotoeitiedot

      Ei lehdessä ollut mitään salaisia tietoja Suomen puolustuksesta. Luulemmeko että toimittajat ovat aivan tyhmiä? Siinä ei ollut kellekään yhtään mitään salaista tietoa. Uutinen oli se, että lehdellä on hallussaan salaisia asiakirjoja ja todisteeksi niistä kuva vanhoista asiakirjoista, joista ei käy ilmi muuta kuin että itse asiassa puhutaan totta.

      Lehti voisi aivan samalla tavalla kirjoittaa, mistä tahansa laitoksesta jos sen salaiset paperit ovat yhtä lailla leväperäisesti liikkeellä. Kertoa että näin laitos hoitaa salailun ja laittaa malliksi asiapaperin jossa leimat että salainen ja yrityksen nimi. Juuri niin pitäisi toimia jos salailu olisi tuota samaa tasoa missä tahansa asiassa. Joskin sotilassalaisuudet pitäisi hieman paremmin pysyä salassa. On uutispommi, jos niitä asiakirjoja vilisee lehtien toimituksissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe