70 % ihmisistä kiinnostunut hankkimaan sähköauton

NeTulevat

25

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KauanMeneeVielä

      Haastattelun halukkuus on vielä todella kaukana hankinnasta. Vain todella harvalla on edes paikkaa missä pystyy lataamaan autoaan.

      • 1.__Markkinat

        Hintakysymys. Sähköautojen yksinkertaisuus ja akkutekniikan kehitysparannukset/halpuuttaminen vie sähköauton 100% varmuudella voittoon.

        Kysymys on aikajanasta. Kymmenen vuotta sitten epärealismi ja ylioptimismi oli vallalla.

        Nyt sähköauto on jo realistinen vaihtoehto. Nykyinen autokanta pitää ajaa tietysti loppuun.
        Tai joudutaan romuttamaan ympäristösyiden ja verotuksen takia.


      • tolpat_on_jo

        Suomessa käytännössä jokaisella juurikin on paikka jossa ladata autoaan, useimmissa maissa ei ole. Monelle riittäisi ihan vaan se, että lataa tolpasta vaikka vaan 1000 watin teholla sen 12 tuntia päivästä/ yöstä kun auto seisoo pihassa. Tietysti tolppiin täytyy hakkia sydeemit että maksu tulee kulutuksen mukaan, mutta ne on pieniä investointeja.


    • Tappelu.latausjonossa

      70 % on kiinnostunut, mutta ei valmis ostamaan. Kuten itsekkin olen. Uusi tekniikka kiinnostaa aina, mutta käytännön toteutus toimivasta sähkönjakelusta on vielä kaukana tulevaisuudessa.

      Sähkönlautaus pisteitä pitää olla 100 x nykyistä enemmän ja latausajat pitää saada muutamiin minuutteihin. Voin vain kuvitella sitä ruuhkaa joka tulee, kun autot lataantuvat tunteja sähkönlauatuspisteellä, ja jonossa on 100 autoa odottamassa vuoroa. Siinä on jonossa äkkiä täysi rähinä päällä !!!!!!!

      • Paikatlisääntyy

        Ei ole ollut jonoja eikä koskaan tulekaan. Ensi keväänä jokaisessa pääkaupunkiseudun kauppakeskuksessa on kolmekymmentä latauspaikkaa ja lisää rakennetaan.


    • nämäOnIkävätFaktat

      Sähköautoja koskee sama ilmiö, kuin keskusteluja turvapaikanhakijoista, rehellisyys ei ole tätä päivää, hypetetään jotakin asiaa vain yhdestä näkökulmasta, negatiivisistä asioita ei saa kertoa mitään. Karpokin joutui lopettamaan ohjelmansa, se ei vaan sovi tähän aikaan.

      Missään niistä lukemattomista jutuista, joita aiheesta on kirjoitettu, ei ole kerrottu akkukäyttöisten autojen talviominaisuuksista, erityisesti akkujen kestosta rehellisesti.
      Ne akut ei vaan ota kylmänä virtaa vastaan, eikä luovuta sitä ja lämmityslaitteen käyttö entisestään lyhentää toimintasädettä. Riittääkö edes teho kunnolliseen lämmitykseen?

      Näitä uudella akkuteknologialla varustettuja sähkötyökaluja on huoltoauton perässä useita, kylmän talviyön jälkeen niillä ei vaan tee mitään, ei pyöri, eikä voi ladata. Osa niiden akuista hajoaa muutamassa vuodessa, loput menettää tehoaan vanhetessaan, sitten kun tulee akun uusimisen aika, esim. akkupora on arvoton, kun akkujen hinnalla saa uuden koneen akkuineen. Autoissa tämä ilmiö on vielä voimakkaampi, kun auton ostohintaa subventoidaan veroeduin, mutta akkuja ei. Tästä johtuen auton arvon lasku on jyrkkää, voi olla, että akkujen vanhetessa, autosta ei makseta juuri mitään.

      Akkukäyttöinen auto on mainio ajatus ja erittäin kannatettava, mikä hienointa, öljy-sheikkien meidän rahoilla kylpeminen kävisi hankalaksi, mutta akkujen kehityksessä ei ole tapahtunut mitään sellaista, että sähköauto voisi yleistyä maapallon kylmillä alueilla.

      • Akkuva

        Sähköauton akku ei ole akkuporakoneen akku, tai no, Teslassa on. Itse akusto muodostuu sitten useasta akusta, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmästä ja läjästä ohjelmistoja jotka pitävät huolen siitä ettei akkuja ladata samalla tavalla kuin akkuporakoneen akkuja. Näillä lisäjärjestelmillä pidennetään akkujen käyttöikää 10-30 kertaisesti.

        Talvella sähköauto on mukavampi ja lämpimämpi kuin polttomoottoriauto. Tuosta mukavuudesta maksetaan 40% lyhyempänä ajomatkana.

        20v vanha sähköauto pääsee talvella siis vain 80% lyhyemmän matkan akkujen kulumisen takia ja lämmitykseen takia matka kapenee vielä 60%. Eli kokonaismatka on 0,48% siiitä mitä sillä pääsee uutena. 500km sähköauton kanssa voi varautua siihen että autolla pääsee 240km, mikä riittää monelle.

        Akkujen kehitys on jo sillä tasolla että kylmässä toimivat ja pikaladattavat akut ovat arkipäivää. Hinnan takia niitä käytetään vielä vain työkoneissa ja sähköbusseissa.


    • 1.__Markkinat

      Tesla ja NCA akku toimii hyvin .
      https://www.treehugger.com/cars/can-tesla-electric-car-handle-harsh-winter-norway.html

      Kylmässä akkujen impedanssi kasvaa. Siksi Teslasta ei saada täysiä tehoja kylmässä.
      Pienten sähköautojen akuissa kylmäimpedanssi on ongelma.

      https://energy.gov/sites/prod/files/2014/03/f13/esp_04_jansen.pdf

      Talvella latausjärjestelmässä oleva lämpösäätö pitää akut lämpimänä. Auton jättäminen kylmään ilman latausta ei ole järkevää.

      NCA ja NMC akut toimii kylmässä. LFP akku on huono.
      Dewalt käytti LFP akkuja ja ne hyytyivät jo viileässä. Kuten NiMH akut. DeWalt siirtyi NMC akkuihin.



      https://www.youtube.com/watch?v=yvLkVWijULU
      Winnipegjärvellä on todella kylmää helmikuussa.

      • sdfghjkljhgds

        On erittäin paha ongelma, jos autoa ei voi jättää kylmään ilman latausta, tämä sulkee auton käyttäjäkunnasta pois suurimman osan. Vaikka olisi oma autotalli, auto jää silti usein kadunvarteen, tai kylmälle, sähköttömälle parkkialueelle pitkiksi ajoiksi.


      • sdfghjkljhgds kirjoitti:

        On erittäin paha ongelma, jos autoa ei voi jättää kylmään ilman latausta, tämä sulkee auton käyttäjäkunnasta pois suurimman osan. Vaikka olisi oma autotalli, auto jää silti usein kadunvarteen, tai kylmälle, sähköttömälle parkkialueelle pitkiksi ajoiksi.

        Onneksi kylmä ei ole oikea ongelma sähköautoissa kuten mm. Norjassakin on huomattu. Pitää vain ladata vähän useammin. :)

        http://mashable.com/2014/04/23/man-most-tesla-cars-cold/#L7.SdsucfEqG


      • sdfghjklkjhgfd
        Oudoksuva kirjoitti:

        Onneksi kylmä ei ole oikea ongelma sähköautoissa kuten mm. Norjassakin on huomattu. Pitää vain ladata vähän useammin. :)

        http://mashable.com/2014/04/23/man-most-tesla-cars-cold/#L7.SdsucfEqG

        Mainoksissa ei yleensä esiinny ongelmia. Puolueettomia testejä kovissa talviolosuhteissa kaivataan ja akkujen kestävyydestä pidemmällä aikavälillä, ei sähköautoa muuten uskalla ostaa käyttöautoksi.


      • sdfghjklkjhgfd kirjoitti:

        Mainoksissa ei yleensä esiinny ongelmia. Puolueettomia testejä kovissa talviolosuhteissa kaivataan ja akkujen kestävyydestä pidemmällä aikavälillä, ei sähköautoa muuten uskalla ostaa käyttöautoksi.

        Se on jo testattu ja Teslan Model S on ollut useamman vuoden jo Norjan myydyin yksittäinen automalli. Eli siis ei Suomea kylmemmässäkään maassa ole ollut ajajilla erityisiä ongelmia :)

        https://jalopnik.com/heres-why-the-tesla-model-s-is-the-1-selling-car-in-no-1651261025
        https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/08/09/tesla-norway-is-leading-the-charge-infographic/#4a666bc65489


      • trollerson

        Litium Titanaatti on parhaimpia litium akkuja kylmässä.

        Noita nuo japanilaiset sähköautot pääasiassa käyttääkin.

        NCA:ssa on isompi kapasitetti, mutta huonompi kylmässä.


      • kaha53
        Oudoksuva kirjoitti:

        Se on jo testattu ja Teslan Model S on ollut useamman vuoden jo Norjan myydyin yksittäinen automalli. Eli siis ei Suomea kylmemmässäkään maassa ole ollut ajajilla erityisiä ongelmia :)

        https://jalopnik.com/heres-why-the-tesla-model-s-is-the-1-selling-car-in-no-1651261025
        https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/08/09/tesla-norway-is-leading-the-charge-infographic/#4a666bc65489

        Norjassa lauhkea meri-ilmasto. Vuoristossa kylmenpää, muttei siellä ole teitä. Suomessa väli-ilmasto. -> Suomi kylmempi maa.


    • 1.__Markkinat
    • Tulevaisuustulee

      Vaikea on nähdä polttomoottorin voittavan tätä kilpailua.

      Tietysti vanhan polttomoottoritekniikan autoille tulee jäämään oma markkinarakonsa tulevaisuudessakin. Sellaista tekniikkaa tarvitsevat vaikkapa paljon ajavat matkatyöläiset ja haja-asutusseudulla elävät.

      Useimmille kaupunkilaisille käyttöautoksi sopii tulevaisuudessa sähköauto. Autotehtaille sähköautojen valmistus tulee olemaan halvempaa kuin hienomekaniikkaa siältävien uusien polttomoottoreiden. Sähköautossa on liiketaloudellista potentiaalia enemmän! Lupaa parempia voittoja valmistajille.

    • Mitä_sillä_tekee

      Sama prosenttiluku, kuin monessa muussakin asiassa.

      70 % miehistä haluaisi vaimonsa kymmenen vuotta nuorekkaampana
      70 % miehistä näkee märkää unta naapurin kauniista rouvasta
      70 % miehistä kuvittelee jonakin päivänä ostavansa moottoripyörän
      70 % miehistä uskoo laihduttavansa jonakin päivänä
      70 % miehistä olettaa olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja
      70 % uskoo olevansa keskimääräistä älykkäämpi
      70 % uskoo, ettei usko kuin siihen, mihin itse uskoo

      0,0 % Minä puolestaan, en ole kertaakaan kuullut kaivattavan sähköautoa.

    • 1.__Markkinat
    • AkuillaTuleeKylmä

      Suomen oloissa hybridi on kaikkein järkevin vaihtoehto. Kesällä mennään akuilla, ja talvella polttomoottorilla.

    • 1.__Markkinat
    • 1.__Markkinat

      Tesla on erinomainen talviauto.

      • TyönnäSeSähköperseesees

        Niin heille n. 0,1 %:lle suomalaisista, joilla on varaa siihen. 99,9% suomalaisista ajaa vielä ainakin 15 vuotta polttomoottoreilla.


    • 102030405060

      Niin miksi minun pitäisi sille mahtaa jotakin?

      Se, että sähköautot yleistyy tietää vain hyvää niille, joilla on tarve edelleen ajaa polttomoottoriautolla.

    • L.Kääpä

      Olen minäkin kiinnostunut hankkimaan sähköauton. Millään valmistajalla ei vain vielä ole minulle sopivaa sähköautomallia (tila-auto) eikä minulla ole uuteen sähköautoon ikinä varaakaan. Mutta kiinnostunut olen kyllä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe