Luottamus...

Minulle sattui eilen hieno juttu. Menin erääseen paikkaa hoitamaan keskeneräisiä asioita ja heitin päällysvaatteita naulakkoon ja samalla huomasi, että eteisaulan odotustilassa oli väken ja tietty tervehdin.
Pikkuinen tyttö, ehkä kaks ja puoli , ehkä kolemn vanha leikki leluilla. Myöhemmin kuulin, että hän oli Khanasta.
Tyttö katsoi minua ja lähetti auton minua kohti. Sanoin hänelle jonkun sanan ja hän lähestyi minua. Yllättäen hän tuli viereeni ja tarttui housun puntiin niin kuin lapset vanhempiensa punttiin tarttuvat turvaa hakiessaan. Kumarruin silittämään häntä ja hän halusi syliin. Nostin tietysti ja hän puristi jalat tiukasti kylkiini ja kädet tiukasti kaulaani.
Siinä sitten ihmettelimme hänen hoitajansa ja paikalla olevan vahtimestarin kanssa , että mitä tapahtui. Kuinka tuo vieras pikkutyttö turvasi minuun , vaikka hänen hoitajansa oli siinä vieressä?
Sain hänestä kaverin ja katselimme kirjaa ja kutittelin vähän häntä ja sain tuon totisen pikkutytön nauramaan herakasti.
Itse ajattelin, että ehkä muitutin hänen äitiään, joka oli toimittamassa asioita, eikä ollut siinä sillä hetkellä. Kun äiti tuli, huomasin, ettei niin ollut.

Minua jäi puhuttelemaan tuo tyttö. Niin tiukasti minun sylissäni, ihan vieraan ihmisen sylissä. Muuten hän oli aika hiljainen ja tietysti ihmeissään vieraassa paikassa, vieraalta kuulostavien ihmisten joukossa.

Kun ajattelee luottamusta Jumalaan, siinä on jotain samanlaista. Tiukkaa takertumista Häneen, vaikka Häntä ei ehkä ihan kokonaan tunnekaan. Kuitenkin Hänessä on jokin piirre, joka saa turvaamaan ja takertumaan kuten tuo tyttönen minuun. Jokin mikä saa luottamaan ja ymmärtämään, että Hänessä on turva, Hän on sellainen, joka ei hylkää ja käännä selkää.

126

1191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylläpäs taas tuli kirjoitusvirheitä.....
      Virhe, epätäydellisyys, keskeneräisyys......toisaalta pelottavia sanoja, toisaalta lohduttavia.

      • RakkaudellaVain

        Onneks kommentoit itse omia kirjoitusvirheitä, olin jo älähtämässä et keskity kerrotun asiaan älä kieliopillisiin juttuihin.

        Hyvä juttu, luettuani olin et, Jes, Jes, Jes varsinkin viittaukset suhteesta Jumalaan, ehkäpä pienokaisen aisti sinusta Herran läsnäoloa ja turvautunut ja tarkastus siihen sinussa...
        Siunausta päivääsi


      • RakkaudellaVain kirjoitti:

        Onneks kommentoit itse omia kirjoitusvirheitä, olin jo älähtämässä et keskity kerrotun asiaan älä kieliopillisiin juttuihin.

        Hyvä juttu, luettuani olin et, Jes, Jes, Jes varsinkin viittaukset suhteesta Jumalaan, ehkäpä pienokaisen aisti sinusta Herran läsnäoloa ja turvautunut ja tarkastus siihen sinussa...
        Siunausta päivääsi

        Mistäpä sen tietää mitä lapsi minussa näki. Puhuttelevaa se kyllä oli.
        Minulle usein tuollaiset asiat puhuvat Jumalasta ja meistä ihmisistä. Monet asiat ovat ikään kuin Raamattutunteja Jumalasta.
        Siunausta sinun iltaasi


    • kunnallinenhoito

      Kävitkö terkkarissa tarkistuttamassa munasarjasi?

      • En käynyt, kun minulla ei niitä enää ole.


      • Tämän kirjoituksen pointti ei ollut se, missä kävin ja miksi kävin.


      • melkoinen-juttu
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tämän kirjoituksen pointti ei ollut se, missä kävin ja miksi kävin.

        Minusta pointti ja on kiinnostavaa, että sinä yleensäkin kävit jossain ja maltoit olla poissa tältä palstalta.


      • melkoinen-juttu kirjoitti:

        Minusta pointti ja on kiinnostavaa, että sinä yleensäkin kävit jossain ja maltoit olla poissa tältä palstalta.

        Niinhän se on, jokainen tietysti näkee omasta näkökulmastaan sen tärkeän asian, joka jossakin kirjoituksessa puhuttelee. Mukavaa päivän jatkoa sinulle :)


    • Minulle tuli eilen hyvä mieli kun autoin nuoren naisen pois lumipenkasta johon hän oli autoineen joutunut. Siinä ei nyt ollut luottamuksesta kyse eikä lähimmäisenrakkaudestakaan mutta hyvä mieli siitä tuli kun vanhushoitaja pääsi hoitamaan varsinaista tehtäväänsä.

      • Kyllä minusta siinä oli kyse lähimmäisen rakkaudesta. Auttamisessa aina on, minun mielestäni. Ja varmasti sille autettavallekin tuli hyvä mieli, kun sai autonsa pois penkasta. Tuollainen asian voi joskus olla tosi merkittävä sille auttajalle ja avun saajalle.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kyllä minusta siinä oli kyse lähimmäisen rakkaudesta. Auttamisessa aina on, minun mielestäni. Ja varmasti sille autettavallekin tuli hyvä mieli, kun sai autonsa pois penkasta. Tuollainen asian voi joskus olla tosi merkittävä sille auttajalle ja avun saajalle.

        Minusta se on velvollisuus kun on hyväkuntoinen ja lumilapio matkassa ja auttaa kun toinen on tuonlaatuisessa pinteessä.


      • Miriam.lut
        sage8 kirjoitti:

        Minusta se on velvollisuus kun on hyväkuntoinen ja lumilapio matkassa ja auttaa kun toinen on tuonlaatuisessa pinteessä.

        Lähimmäisenrakkaus on velvollisuus auttaa tuntematontakin avuntarvitsijaa.

        Hyvin toimittu siis!


      • Miriam.lut kirjoitti:

        Lähimmäisenrakkaus on velvollisuus auttaa tuntematontakin avuntarvitsijaa.

        Hyvin toimittu siis!

        Kiitos!


      • sage8 kirjoitti:

        Minusta se on velvollisuus kun on hyväkuntoinen ja lumilapio matkassa ja auttaa kun toinen on tuonlaatuisessa pinteessä.

        Asian voi nähdä myös lahjana sille penkassa olijalle. Annoit hänelle lahjan :)


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Asian voi nähdä myös lahjana sille penkassa olijalle. Annoit hänelle lahjan :)

        No näinkin voi ajatella, hän sai minulta lahjan, minä sain lahjana hyvän mielen. Sinäkin varmaan sait lahjana hyvän mielen kun olit tuolle lapselle hyvä ja turvallinen ystävä.


      • sage8 kirjoitti:

        No näinkin voi ajatella, hän sai minulta lahjan, minä sain lahjana hyvän mielen. Sinäkin varmaan sait lahjana hyvän mielen kun olit tuolle lapselle hyvä ja turvallinen ystävä.

        Näin se menee. Antaessaan saa 😁


      • halstratut.muikut
        sage8 kirjoitti:

        Kiitos!

        Mitä kiittämistä on siinä, että tekee velvollisuutensa?


      • römpsistä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näin se menee. Antaessaan saa 😁

        Harmi, ettei sinulta kukaan huoli ;(


      • Nuorena oltiin Lapissa, isommalla porukalla, meitä oli bussilastillinen. Kittilästä lähdettiin kohti majapaikkaa ja jotenkin siinä kaksi unohtui kyydistä. Oli aamuyö.

        Majapaikalle oli reilu 60 km. Joku lappalainen pariskunta lähti sitten tuomaan näitä matkasta eksyneitä vaikka olivat itse menossa aivan päinvastaiseen suuntaan. Huomattiin sitten, että he puuttuvat ja bussi ympäri mutta ehtivät jo puoleen matkaan ajaa.


      • a-teisti kirjoitti:

        Nuorena oltiin Lapissa, isommalla porukalla, meitä oli bussilastillinen. Kittilästä lähdettiin kohti majapaikkaa ja jotenkin siinä kaksi unohtui kyydistä. Oli aamuyö.

        Majapaikalle oli reilu 60 km. Joku lappalainen pariskunta lähti sitten tuomaan näitä matkasta eksyneitä vaikka olivat itse menossa aivan päinvastaiseen suuntaan. Huomattiin sitten, että he puuttuvat ja bussi ympäri mutta ehtivät jo puoleen matkaan ajaa.

        Yleensä normaalit ihmiset toimivat niin että kaikki sujuu ainakin suurinpiirtein oikein ja inhimillisesti.

        Aloittajan kertomus oli malliesimerkki inhimillisestä ja empaattisesta, suorastaan liikuttavasta pienen lapsen oikeasta huomioimisesta. Ja ennenkaikkea siitä, että pieni lapsikin huomaa kehen voi luottaa ja kuka huomioi välittäen.


      • a-teisti kirjoitti:

        Nuorena oltiin Lapissa, isommalla porukalla, meitä oli bussilastillinen. Kittilästä lähdettiin kohti majapaikkaa ja jotenkin siinä kaksi unohtui kyydistä. Oli aamuyö.

        Majapaikalle oli reilu 60 km. Joku lappalainen pariskunta lähti sitten tuomaan näitä matkasta eksyneitä vaikka olivat itse menossa aivan päinvastaiseen suuntaan. Huomattiin sitten, että he puuttuvat ja bussi ympäri mutta ehtivät jo puoleen matkaan ajaa.

        Monet ihmiset auttavat pyyteettömästi ja haluavat nähdä vaivaa toisten vuoksi. Yksi hyvä esimerkki siitä on esim. nämä tiepartiot esim.joulun aikaan. Jos auto leviää, saa apua, joku antaa aikansa ja taitonsa toisia varten. Meillä on paljon pyyteettömiä auttajia erilaisissa paikoissa :)


    • Uskonnot.on

      Laupiaissa samarialaisissa on monenlaista sukankuluttajaa.

      • erllainen

        Mutta uskovat eivät näistä ylpeile! Kiitos kun aina lähetetään Jumalalle!


      • erllainen kirjoitti:

        Mutta uskovat eivät näistä ylpeile! Kiitos kun aina lähetetään Jumalalle!

        Näin on, mutta silti saa asioista kertoa, koska se voi olla rohkaisuksi jollekin toiselle.


      • turky.törpa
        erllainen kirjoitti:

        Mutta uskovat eivät näistä ylpeile! Kiitos kun aina lähetetään Jumalalle!

        Eerikan ja Sage:n kommenteissa oli mielestäni sellaista nöyrtymistä, mikä kuvastaa ihmisyyttä parhaimmillaan.
        Voisimme kaikki ottaa heistä opiksemme, ainakin minunlaiseni törkyturpa kaipaa opastusta ihmisyyteen kasvamisessa...


      • hupaisaa
        turky.törpa kirjoitti:

        Eerikan ja Sage:n kommenteissa oli mielestäni sellaista nöyrtymistä, mikä kuvastaa ihmisyyttä parhaimmillaan.
        Voisimme kaikki ottaa heistä opiksemme, ainakin minunlaiseni törkyturpa kaipaa opastusta ihmisyyteen kasvamisessa...

        Mikä oli nöyrtymistä??????


      • turky.törpa
        hupaisaa kirjoitti:

        Mikä oli nöyrtymistä??????

        Tehdään asioita sydäntään kuunnellen unohtaen itsekkäät hyötymistarpeet, se on mielestäni elämän edessä nöyrtymistä.
        Velvollisuudesta tai pakosta tehtäessä meillä on muunlaiset vaikuttimet.
        Voin toki "tulkita" asiaa väärinkin kuten tapoihini kuuluu.

        Kiva, miten sain tuotettua sulle jotakin iloa ankeaan elämääsi, ymmärrän toki jos tuollaista asiaa pitää kysyä niin matkaa peräkammarin ovelle vielä on ja mahtaakohan olla jäänyt "puuteroimatta" paikatkin äidin hoitotoimenpiteidn jäljiltä?


      • hupaisaa
        turky.törpa kirjoitti:

        Tehdään asioita sydäntään kuunnellen unohtaen itsekkäät hyötymistarpeet, se on mielestäni elämän edessä nöyrtymistä.
        Velvollisuudesta tai pakosta tehtäessä meillä on muunlaiset vaikuttimet.
        Voin toki "tulkita" asiaa väärinkin kuten tapoihini kuuluu.

        Kiva, miten sain tuotettua sulle jotakin iloa ankeaan elämääsi, ymmärrän toki jos tuollaista asiaa pitää kysyä niin matkaa peräkammarin ovelle vielä on ja mahtaakohan olla jäänyt "puuteroimatta" paikatkin äidin hoitotoimenpiteidn jäljiltä?

        Mikä oli sagen ja eerikan nöyrtymistä?


      • turky.törpa
        hupaisaa kirjoitti:

        Mikä oli sagen ja eerikan nöyrtymistä?

        Yritin tyydyttää tarvettasi päästä pätemään, kiitos ettet tarttunut täkyyni.
        Esittämääsi kysymykseen en kyllä osaa paremmin vastata. Voi voi sentään, toivottavasti sinulle ei jää nyt paha mieli kyvyttömyydestäni vastata kysymyksiisi.

        P.S Oikeastaan vastasin miltä minusta tuntui, enhän voi tietää toisten vaikuttimista.

        Eikö sinusta ole nöyrtymistä se, että jättää oman tahtotilansa hyötymistarpeet ottamatta huomioon auttaessaan lähimmäistään?

        Suuri osa ihmisistä ajaa kiinnijääneen ohi auttamatta lähimmäistään hädässä. Sage auttoi, miksi?
        Olen nähnyt raivostuneita aikuisia väkivaltaa käyttäen repimässä itseensä tarrautunutta outoa lasta irti. Eerika kohtasi lapsen tämän ehdoilla, miksi?


      • hupaisaa
        turky.törpa kirjoitti:

        Yritin tyydyttää tarvettasi päästä pätemään, kiitos ettet tarttunut täkyyni.
        Esittämääsi kysymykseen en kyllä osaa paremmin vastata. Voi voi sentään, toivottavasti sinulle ei jää nyt paha mieli kyvyttömyydestäni vastata kysymyksiisi.

        P.S Oikeastaan vastasin miltä minusta tuntui, enhän voi tietää toisten vaikuttimista.

        Eikö sinusta ole nöyrtymistä se, että jättää oman tahtotilansa hyötymistarpeet ottamatta huomioon auttaessaan lähimmäistään?

        Suuri osa ihmisistä ajaa kiinnijääneen ohi auttamatta lähimmäistään hädässä. Sage auttoi, miksi?
        Olen nähnyt raivostuneita aikuisia väkivaltaa käyttäen repimässä itseensä tarrautunutta outoa lasta irti. Eerika kohtasi lapsen tämän ehdoilla, miksi?

        Minä halusin kuulla missä kohtaan sage ja eerika osoittivat näöyryyttä mutta et pysty sitä kertomaan. Harkitse jatkossa sanasi tarkemmin jos et kerran tarkoita mitä sanot.


      • turky.törpa
        hupaisaa kirjoitti:

        Minä halusin kuulla missä kohtaan sage ja eerika osoittivat näöyryyttä mutta et pysty sitä kertomaan. Harkitse jatkossa sanasi tarkemmin jos et kerran tarkoita mitä sanot.

        Ahaa, halusit kuulla jotakin mitä et sitten löytänytkään tekstistäni. Voi raukkaa!

        Minusta nöyrtymistä on edelleen myös se, että jättää oman tahtotilansa hyötymistarpeet huomioimatta(katsoo toisen tarpeen suuremmaksi kuin oma) ja laiskuuden asettamat henkilökohtaiset velvotteet ottamatta huomioon auttaessaan lähimmäistään?

        Kerrotko nyt, miksi sinä et näe nöyrtymistä noissa asioissa?

        Kiitos että saan huvittaa sinua.


      • hupaisaa
        turky.törpa kirjoitti:

        Ahaa, halusit kuulla jotakin mitä et sitten löytänytkään tekstistäni. Voi raukkaa!

        Minusta nöyrtymistä on edelleen myös se, että jättää oman tahtotilansa hyötymistarpeet huomioimatta(katsoo toisen tarpeen suuremmaksi kuin oma) ja laiskuuden asettamat henkilökohtaiset velvotteet ottamatta huomioon auttaessaan lähimmäistään?

        Kerrotko nyt, miksi sinä et näe nöyrtymistä noissa asioissa?

        Kiitos että saan huvittaa sinua.

        Maalinsiirtosi ei hyödytä yhtään mitään. Jäit kiinni jo valheestasi.


      • turky.törpa
        hupaisaa kirjoitti:

        Maalinsiirtosi ei hyödytä yhtään mitään. Jäit kiinni jo valheestasi.

        No mutta, nythän tämä vasta hupaisaksi alkaa käymäänkin...

        Maalinsiirtoa ei ole se, että pyydän sinua kertomaan miksi sinä et näe nöyrtymistä esittämissäni asioissa, vaikka itse näen.

        Nyt pikkuiseni, kerrohan miten oma näkemykseni jostakin asiasta on minun valheeni?


      • turky.törpa
        hupaisaa kirjoitti:

        Mikä oli sagen ja eerikan nöyrtymistä?

        Kerroin oman näkemykseni ja mielipiteeni asiasta, jos sinulla on ongelmia ymmärtää voitko ystävällisesti pyytää äitiäsi vastaamaan tai laittamaan sinut jo nukkumaan.


      • hupaisaa
        turky.törpa kirjoitti:

        Kerroin oman näkemykseni ja mielipiteeni asiasta, jos sinulla on ongelmia ymmärtää voitko ystävällisesti pyytää äitiäsi vastaamaan tai laittamaan sinut jo nukkumaan.

        "Eerikan ja Sage:n kommenteissa oli mielestäni sellaista nöyrtymistä, mikä kuvastaa ihmisyyttä parhaimmillaan."
        Tämä on sinulta edelleenkin kertomatta, missä se heidän nöyryytensä tuli esille.


      • turky.törpa
        hupaisaa kirjoitti:

        "Eerikan ja Sage:n kommenteissa oli mielestäni sellaista nöyrtymistä, mikä kuvastaa ihmisyyttä parhaimmillaan."
        Tämä on sinulta edelleenkin kertomatta, missä se heidän nöyryytensä tuli esille.

        Aika hupaisaa. Voidakseni vastata esittämääsi kysymykseen minun pitää tietenkin tietää mitä tarkoitat kysymykselläsi: "Tämä on sinulta edelleenkin kertomatta, missä se heidän nöyryytensä tuli esille."


      • turky.törpa
        hupaisaa kirjoitti:

        Maalinsiirtosi ei hyödytä yhtään mitään. Jäit kiinni jo valheestasi.

        Nyt pikkuiseni, kerrohan miten oma näkemykseni jostakin asiasta on minun valheeni?


      • OotkoEerika
        turky.törpa kirjoitti:

        Nyt pikkuiseni, kerrohan miten oma näkemykseni jostakin asiasta on minun valheeni?

        Ootko sinä Eerika? On niin samanlaista tuo teksisi, että voisin melkein niin väittää.


      • turky.törpa
        OotkoEerika kirjoitti:

        Ootko sinä Eerika? On niin samanlaista tuo teksisi, että voisin melkein niin väittää.

        No en ole Eerika. Tykkään kyllä hänen tavastaan lähestyä asioita ja luen tekstejään mielelläni.
        Pahoittelen, jos tapani kirjoittaa johdattaa väärinkäsityksiin.


      • OotkoEerika kirjoitti:

        Ootko sinä Eerika? On niin samanlaista tuo teksisi, että voisin melkein niin väittää.

        Ei ole. Eivät kaikki samaan tapaan pohdiskellen kirjoittavat ole minä. :)
        Vaikka se onkin joidenkin äärimmäisen vaikea uskoa, kirjoitan vain tällä yhdellä nikillä.


      • turky.törpa
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ei ole. Eivät kaikki samaan tapaan pohdiskellen kirjoittavat ole minä. :)
        Vaikka se onkin joidenkin äärimmäisen vaikea uskoa, kirjoitan vain tällä yhdellä nikillä.

        Aloituksesi oli koskettava minun mielestäni. Pahoittelen huonoja sanavalintojani, joilla päästin "trollin" ikäänkuin kiemurtelemaan tähänkin ketjuun.
        Siunausta ja voimia Sinulle jaksaa tuoda hyviä sekä kauniita ajatuksiasi tänne muutamien suoltaman loan keskelle.

        Ilokseni ainakin omasta mielestäni sain jätettyä törkeydet vähiin, sinulla on hyvä vaikutus.


      • turky.törpa
        turky.törpa kirjoitti:

        Aloituksesi oli koskettava minun mielestäni. Pahoittelen huonoja sanavalintojani, joilla päästin "trollin" ikäänkuin kiemurtelemaan tähänkin ketjuun.
        Siunausta ja voimia Sinulle jaksaa tuoda hyviä sekä kauniita ajatuksiasi tänne muutamien suoltaman loan keskelle.

        Ilokseni ainakin omasta mielestäni sain jätettyä törkeydet vähiin, sinulla on hyvä vaikutus.

        PS kävin välillä oksentaan normijuttujani yhdelle toiselle foorumille... mut bännätään vähän väliä aina jostakin weks.


      • turky.törpa kirjoitti:

        Aloituksesi oli koskettava minun mielestäni. Pahoittelen huonoja sanavalintojani, joilla päästin "trollin" ikäänkuin kiemurtelemaan tähänkin ketjuun.
        Siunausta ja voimia Sinulle jaksaa tuoda hyviä sekä kauniita ajatuksiasi tänne muutamien suoltaman loan keskelle.

        Ilokseni ainakin omasta mielestäni sain jätettyä törkeydet vähiin, sinulla on hyvä vaikutus.

        Kiitos sanoistasi.
        Kyllä minuakin liikutti se pikku tyttönen. Heidän matkansa tänne ei ole tainnut olla helppo ja kovin totinen tyttönen oli ,kun ympärilleen katseli. Mutta niin vaan kutitus kutsui naurun.


      • turky.törpa kirjoitti:

        PS kävin välillä oksentaan normijuttujani yhdelle toiselle foorumille... mut bännätään vähän väliä aina jostakin weks.

        Vai että ihan oksentamassa :)
        Mukavan oloisesti sinä tässä olet kirjoitellut, joten osaat muutakin kuin oksentaa :)


    • JoulunLapsiItkee

      Tuosta lapsen "takertumisesta" tuli mieleen Romanian lastenkodin lapset. Joulun lapsi keräyksen yhteydessä käydään aina joskus myös heitä katsomassa ja viemässä jotain. Suomalaisia vierailijoita on kuitenkin jyrkästi kielletty ottamasta vauvoja syliinsä. Eräs suomalainen kävijä ihmetteli, että miksi ihmeessä, eikö tuollainen ole julmaa vauvoille joita ei ole kukaan pitänyt sylissään ja otti erään vauvan syliinsä. Välittömästi tämän tehtyään hän myös oivalsi miksi tuo kielto. Lapsi tarkertui häneen niin tiukasti, että vain vaivoin saatiin tämä lapsi irrotettua tästä naisesta. Vauvoillakin on tällaisessa tilanteessa kovat voimat. Tietenkin tämä jätti tähän naiseen lähtemättömän jäljen ja toipuminen tästä varomattomasta episodista voi viedä koko loppuelämän.

      • Miriam.lut

        Kauhean surullista ja ahdistavaa.

        Tämä on minulta ehkä naiivia pohdintaa, mutta mietin miksi romanialaisten lastenkotien orpolapsia ei voitaisi kansainvälisellä adoptiolla sijoittaa pariskunnille, jotka ovat valmiita adoptoimaan. Olen ymmärtänyt, että orpolapsia on paljon ja että samanaikaisesti adoptiojonot ovat pitkät, hitaat ja täynnä byrokratiaa. Eikö tälle yhtälölle voisi tehdä jotain, vähän enemmän kuin nyt tehdään?


      • JoulunLapsiItkee
        Miriam.lut kirjoitti:

        Kauhean surullista ja ahdistavaa.

        Tämä on minulta ehkä naiivia pohdintaa, mutta mietin miksi romanialaisten lastenkotien orpolapsia ei voitaisi kansainvälisellä adoptiolla sijoittaa pariskunnille, jotka ovat valmiita adoptoimaan. Olen ymmärtänyt, että orpolapsia on paljon ja että samanaikaisesti adoptiojonot ovat pitkät, hitaat ja täynnä byrokratiaa. Eikö tälle yhtälölle voisi tehdä jotain, vähän enemmän kuin nyt tehdään?

        Sekin olisi jotain, että ihmisyyden nimissä voitaisiin järjestää sellaiset olot näillä lapsille, että voitaisiin hoitamalla heitä hoitaa!

        Näiden näissä lastenkodeissa kävijöiden kertoman mukaan jo pelkkä käynti aiheuttaa lähtemättömän "vamman" varsinkin naisten sieluun ja kyllä siinä rukous maittaa tämän jälkeen. Voimattomuuden tunne on jo radiokuuntelijalle lähes ylivoimaista kestää.

        Herra armahda Eurooppaa!


      • Miriam.lut
        JoulunLapsiItkee kirjoitti:

        Sekin olisi jotain, että ihmisyyden nimissä voitaisiin järjestää sellaiset olot näillä lapsille, että voitaisiin hoitamalla heitä hoitaa!

        Näiden näissä lastenkodeissa kävijöiden kertoman mukaan jo pelkkä käynti aiheuttaa lähtemättömän "vamman" varsinkin naisten sieluun ja kyllä siinä rukous maittaa tämän jälkeen. Voimattomuuden tunne on jo radiokuuntelijalle lähes ylivoimaista kestää.

        Herra armahda Eurooppaa!

        Aamen.


      • Itse ajattelisin tuota tapahtumaa niin päin, että vaikka lapsi pitääkin irrottaa väkisin, on hän kuitenkin saanut ison lahjan, kun on saanut takertua toiseen ihmiseen. Varmasti on ahdistavaa jättää lapsi tietäen, ettei hän juuri pääse syliin, mutta kun on pitänyt häntä sylissä, on antanut todella suuren lahjan, jota ei voi rahassa mitata. Minusta ei kannata olla ottamatta syliin siksi, että on vaikea irrottautua, mutta jokainen tietysti itse tekee niin kuin oikeaksi ymmärtää.


      • JoulunLapsiItkee
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Itse ajattelisin tuota tapahtumaa niin päin, että vaikka lapsi pitääkin irrottaa väkisin, on hän kuitenkin saanut ison lahjan, kun on saanut takertua toiseen ihmiseen. Varmasti on ahdistavaa jättää lapsi tietäen, ettei hän juuri pääse syliin, mutta kun on pitänyt häntä sylissä, on antanut todella suuren lahjan, jota ei voi rahassa mitata. Minusta ei kannata olla ottamatta syliin siksi, että on vaikea irrottautua, mutta jokainen tietysti itse tekee niin kuin oikeaksi ymmärtää.

        Ajattelinkin, että et nyt tiedä mistä puhut! Kokemus lapsen kannalta siellä näitä lapsia hoitavien mukaan on lähinnä katastrofaalinen kuten myös tämän naisen kohdalla. Ja juuri tästä syystä kielto on annettu. Lapsi voi lopettaa syömisen kokonaan tämän jälkeen. Mutta koska tahansa voit lähteä tuohon maahan hoitamaan näitä lapsia!


      • JoulunLapsiItkee kirjoitti:

        Ajattelinkin, että et nyt tiedä mistä puhut! Kokemus lapsen kannalta siellä näitä lapsia hoitavien mukaan on lähinnä katastrofaalinen kuten myös tämän naisen kohdalla. Ja juuri tästä syystä kielto on annettu. Lapsi voi lopettaa syömisen kokonaan tämän jälkeen. Mutta koska tahansa voit lähteä tuohon maahan hoitamaan näitä lapsia!

        Juu varmasti tiedän vähemmän kuin sinä.


      • RakkaudellaVain

        Pakko kommentoida, tämä ei tietoa eikä kokemusta, mutta ajatus,

        Jos se yks kin kerta sylissä lapsuudessa jätetään antamatta, niin onko se oikein?
        Nuo lapset joutuu ja ovat jo joutuneet kokemaan ties mitä, niin sitten sitä vähääkään hyväksymisen ja rakkauden syliä ei anneta... Ja jos he ei opi mikä on turvallinen syli, niin sen syliin etsiminen voi johtaa vääriin syleihinkin,


      • turky.törpa

        Balkanin maissa oli vastaavia tilanteita, pienten lasten kokemukset ja kohtalot saattoivat olla meidän mittapuumme mukaan todella järkyttäviä ennen heidän pääsyään lastenkoteihin turvaan. Lapsia joita oli seksuaalisesti hyväksikäytetty ja joiden vanhemmat sekä sisarukset oli pahoinpidelty, kidutettu sekä surmattu heidän nähtensä... asioita joista hyvinvointivaltiossamme ei haluta tietää ja jos joku kertoo niin ei uskota...
        Hoitajat (vast) ja lapsen tuntijat eivät neuvo turhaan!
        Koska vanhempien/hoitajien taholta ei mitään ennakkovaroitusta annettu, minusta Eerika suhtautui tyttöön kuten jokaisen kristityn tulee lähimmäiseensä suhtautua, sydäntään kuunnellen ja Rakkaudella :)
        Kaikki meistä eivät pysty samaan edes omien lastensa kohdalla, vaikka ovat asuneet ja eläneet hyvinvoinnin ja turvallisuuden keskellä koko ikänsä.


      • HerraArmahda
        turky.törpa kirjoitti:

        Balkanin maissa oli vastaavia tilanteita, pienten lasten kokemukset ja kohtalot saattoivat olla meidän mittapuumme mukaan todella järkyttäviä ennen heidän pääsyään lastenkoteihin turvaan. Lapsia joita oli seksuaalisesti hyväksikäytetty ja joiden vanhemmat sekä sisarukset oli pahoinpidelty, kidutettu sekä surmattu heidän nähtensä... asioita joista hyvinvointivaltiossamme ei haluta tietää ja jos joku kertoo niin ei uskota...
        Hoitajat (vast) ja lapsen tuntijat eivät neuvo turhaan!
        Koska vanhempien/hoitajien taholta ei mitään ennakkovaroitusta annettu, minusta Eerika suhtautui tyttöön kuten jokaisen kristityn tulee lähimmäiseensä suhtautua, sydäntään kuunnellen ja Rakkaudella :)
        Kaikki meistä eivät pysty samaan edes omien lastensa kohdalla, vaikka ovat asuneet ja eläneet hyvinvoinnin ja turvallisuuden keskellä koko ikänsä.

        " Lapsia joita oli seksuaalisesti hyväksikäytetty ja joiden vanhemmat sekä sisarukset oli pahoinpidelty, kidutettu sekä surmattu heidän nähtensä... asioita joista hyvinvointivaltiossamme ei haluta tietää ja jos joku kertoo niin ei uskota...
        Hoitajat (vast) ja lapsen tuntijat eivät neuvo turhaan! "

        Noissa maissa tosiaan tulee totella hoitajien ym. neuvoja, koska jo yhdellä väärällä syliinotolla voidaan aiheuttaa lapsen kuolema. Erittäin kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa. Vauvaikäinen jo tajuaa vaistollaan, että hänellä ei ole elämisen edellytyksiä. Ajatus tietenkin on kaunis, mutta käytännössä ei ole toimiva.

        EU:lla pitäisi olla varoja järjestää näiden vauvojen terapia ja asiantunteva hoito, että saataisiin heille luotua edellytykset elämiseen, mutta tahto näyttää puuttuvan. Uskon, että nämä lapset ovat eräs peruste, kun Jumala tulee tuomitsemaan EU:n ja sen kansat. Naisseksiorjuudesta ja lapsiseksiorjuudesta nyt puhumattakaan.


      • Luin tämän ketjun järkytyksen vallassa.

        ”Suomalaisia vierailijoita on kuitenkin jyrkästi kielletty ottamasta vauvoja syliinsä.”

        Onko siis todella niin, että yhä Romaniassa on tällaisia lasten rääkäyslaitoksia olemassa?

        ”…eikö tuollainen ole julmaa vauvoille joita ei ole kukaan pitänyt sylissään…”

        Paikka missä lapsia ei hellitä, ei kosketeta tai edes pidetä sylissä täytyy olla kammottava kidutuslaitos! Tuo on erittäin julmaa lapsia kohtaan.

        Tuo nainen oli siis täysin oikeassa ja ymmärrettävistä syistä järkyttynyt. Kukan tahansa normaali ihminen olisi ollut.

        Nimimerkki ”HerraArmahda” 14.12.2017 17:03 kirjoittaa:

        ”Noissa maissa tosiaan tulee totella hoitajien ym. neuvoja, koska jo yhdellä väärällä syliinotolla voidaan aiheuttaa lapsen kuolema.”

        Eli läheisyys, jonka raaka puute tekee lapsista juuri elämänhaluttomia, tuottaa kuolemaa? Eiköhän se ole juuri päinvastoin. Näille hoitajille tulee kertoa, että lapsi täytyy ottaa syliin ja usein!

        ”…kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa.”

        Mikään muu ei vie lapselta elämänhalua kuin juuri läheisyyden ja kosketusten puute. Se, jos mikä, on sitä parasta terapiaa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Luin tämän ketjun järkytyksen vallassa.

        ”Suomalaisia vierailijoita on kuitenkin jyrkästi kielletty ottamasta vauvoja syliinsä.”

        Onko siis todella niin, että yhä Romaniassa on tällaisia lasten rääkäyslaitoksia olemassa?

        ”…eikö tuollainen ole julmaa vauvoille joita ei ole kukaan pitänyt sylissään…”

        Paikka missä lapsia ei hellitä, ei kosketeta tai edes pidetä sylissä täytyy olla kammottava kidutuslaitos! Tuo on erittäin julmaa lapsia kohtaan.

        Tuo nainen oli siis täysin oikeassa ja ymmärrettävistä syistä järkyttynyt. Kukan tahansa normaali ihminen olisi ollut.

        Nimimerkki ”HerraArmahda” 14.12.2017 17:03 kirjoittaa:

        ”Noissa maissa tosiaan tulee totella hoitajien ym. neuvoja, koska jo yhdellä väärällä syliinotolla voidaan aiheuttaa lapsen kuolema.”

        Eli läheisyys, jonka raaka puute tekee lapsista juuri elämänhaluttomia, tuottaa kuolemaa? Eiköhän se ole juuri päinvastoin. Näille hoitajille tulee kertoa, että lapsi täytyy ottaa syliin ja usein!

        ”…kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa.”

        Mikään muu ei vie lapselta elämänhalua kuin juuri läheisyyden ja kosketusten puute. Se, jos mikä, on sitä parasta terapiaa.

        Kiitos mummomuori kun kirjoitit tuosta. Ajattelen ihan samoin, mutta en jotenkin jaksanut alkaa siitä kirjoittamaan. Onhan se ihan selvä, että masentunut vauva lakkaa syömästä, mutta se yksi sylikin on kuitenkin rakkauden lahja sille vauvalle.


      • toivonettäoletasiallinen
        mummomuori kirjoitti:

        Luin tämän ketjun järkytyksen vallassa.

        ”Suomalaisia vierailijoita on kuitenkin jyrkästi kielletty ottamasta vauvoja syliinsä.”

        Onko siis todella niin, että yhä Romaniassa on tällaisia lasten rääkäyslaitoksia olemassa?

        ”…eikö tuollainen ole julmaa vauvoille joita ei ole kukaan pitänyt sylissään…”

        Paikka missä lapsia ei hellitä, ei kosketeta tai edes pidetä sylissä täytyy olla kammottava kidutuslaitos! Tuo on erittäin julmaa lapsia kohtaan.

        Tuo nainen oli siis täysin oikeassa ja ymmärrettävistä syistä järkyttynyt. Kukan tahansa normaali ihminen olisi ollut.

        Nimimerkki ”HerraArmahda” 14.12.2017 17:03 kirjoittaa:

        ”Noissa maissa tosiaan tulee totella hoitajien ym. neuvoja, koska jo yhdellä väärällä syliinotolla voidaan aiheuttaa lapsen kuolema.”

        Eli läheisyys, jonka raaka puute tekee lapsista juuri elämänhaluttomia, tuottaa kuolemaa? Eiköhän se ole juuri päinvastoin. Näille hoitajille tulee kertoa, että lapsi täytyy ottaa syliin ja usein!

        ”…kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa.”

        Mikään muu ei vie lapselta elämänhalua kuin juuri läheisyyden ja kosketusten puute. Se, jos mikä, on sitä parasta terapiaa.

        "Eli läheisyys, jonka raaka puute tekee lapsista juuri elämänhaluttomia, tuottaa kuolemaa? Eiköhän se ole juuri päinvastoin. Näille hoitajille tulee kertoa, että lapsi täytyy ottaa syliin ja usein!"

        Näin siinä käy, jos tällainen lapsi otetaan syliin! Lapsi on sen jälkeen kuoleman vaarassa, koska voi lopettaa syömisen ja alkaa tehdä itsemurhaa. Siksi tämä kielto syliin otosta eikä sitä tule rikkoa humanistisista syistä kerta luontoisella syliin otolla. Täytyy nyt vaan luottaa paikalla oleviin hoitajiin ja suomalaisiin asiantuntijoihin.

        Tuossa olet oikeassa, että jos otetaan näitä lapsia syliin, niin sitä tulee sitten tehdä päivittäin useita kertoja päivässä vuosien ajan eikä kai sitten EU:n eikä Romanian varat riitä tällaiseen. Ongelmaksi tässäkin muodostuu, että se lapsen irrotus sylin jälkeen koettelee sekä lapsen että tämän hoitajan psyykettä joissain tapauksissa liikaa. Riittäisikö tällaiseen sitten riittävästi hoitajia ja näiden hoitajien hoitajia, koska jälkibriiffaustarve on valtavaa.


      • olethannytasiallinen
        mummomuori kirjoitti:

        Luin tämän ketjun järkytyksen vallassa.

        ”Suomalaisia vierailijoita on kuitenkin jyrkästi kielletty ottamasta vauvoja syliinsä.”

        Onko siis todella niin, että yhä Romaniassa on tällaisia lasten rääkäyslaitoksia olemassa?

        ”…eikö tuollainen ole julmaa vauvoille joita ei ole kukaan pitänyt sylissään…”

        Paikka missä lapsia ei hellitä, ei kosketeta tai edes pidetä sylissä täytyy olla kammottava kidutuslaitos! Tuo on erittäin julmaa lapsia kohtaan.

        Tuo nainen oli siis täysin oikeassa ja ymmärrettävistä syistä järkyttynyt. Kukan tahansa normaali ihminen olisi ollut.

        Nimimerkki ”HerraArmahda” 14.12.2017 17:03 kirjoittaa:

        ”Noissa maissa tosiaan tulee totella hoitajien ym. neuvoja, koska jo yhdellä väärällä syliinotolla voidaan aiheuttaa lapsen kuolema.”

        Eli läheisyys, jonka raaka puute tekee lapsista juuri elämänhaluttomia, tuottaa kuolemaa? Eiköhän se ole juuri päinvastoin. Näille hoitajille tulee kertoa, että lapsi täytyy ottaa syliin ja usein!

        ”…kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa.”

        Mikään muu ei vie lapselta elämänhalua kuin juuri läheisyyden ja kosketusten puute. Se, jos mikä, on sitä parasta terapiaa.

        "”…kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa.”

        Mikään muu ei vie lapselta elämänhalua kuin juuri läheisyyden ja kosketusten puute. Se, jos mikä, on sitä parasta terapiaa."

        Jos olet mummomuori tästä nyt järkyttynyt, niin voisit ihan hyvin lähteä sinne Romaniaan ja muihin vastaaviin maihin hoitamaan näitä lapsia. Sinä et voi täysipäiväisellä työllä pelastaa kuin muutaman lapsen, mutta hekin ovat ihmisiä. Lapset tarvitsee yksityishoitoa ja jatkuvaa hoitoa vuosien ajan ja näin heille vasta annetaan mahdollisuus selviytyä. Mutta jos tosissasi olet nyt järkyttynyt, niin uskon, että sait asian sydämellesi.

        Tiedätkin jo näköjään, että kosketuksen puute tuhoaa lapsen elämän. Eli nyt vaan toimintaa eikä moralisointia.

        Toisaalta myös liika "kosketus" eli insesti vauvoille aiheuttaa vauvoissa että lopettavat syömisen. He alkavat tehdä itsemurhaa, koska tiedostavat jostain selittämättömästi syystä, että heillä ei tule olemaan elämisen mahdollisuuksia. Ainut mikä heitä voi auttaa on uskovien harras rukous, että Jeesus tulee ja koskettaa tätä lasta ja hänen sieluaan ja eheyttää häntä koko tämän lapsen loppuelämän ajan.


      • olethannytasiallinen kirjoitti:

        "”…kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa.”

        Mikään muu ei vie lapselta elämänhalua kuin juuri läheisyyden ja kosketusten puute. Se, jos mikä, on sitä parasta terapiaa."

        Jos olet mummomuori tästä nyt järkyttynyt, niin voisit ihan hyvin lähteä sinne Romaniaan ja muihin vastaaviin maihin hoitamaan näitä lapsia. Sinä et voi täysipäiväisellä työllä pelastaa kuin muutaman lapsen, mutta hekin ovat ihmisiä. Lapset tarvitsee yksityishoitoa ja jatkuvaa hoitoa vuosien ajan ja näin heille vasta annetaan mahdollisuus selviytyä. Mutta jos tosissasi olet nyt järkyttynyt, niin uskon, että sait asian sydämellesi.

        Tiedätkin jo näköjään, että kosketuksen puute tuhoaa lapsen elämän. Eli nyt vaan toimintaa eikä moralisointia.

        Toisaalta myös liika "kosketus" eli insesti vauvoille aiheuttaa vauvoissa että lopettavat syömisen. He alkavat tehdä itsemurhaa, koska tiedostavat jostain selittämättömästi syystä, että heillä ei tule olemaan elämisen mahdollisuuksia. Ainut mikä heitä voi auttaa on uskovien harras rukous, että Jeesus tulee ja koskettaa tätä lasta ja hänen sieluaan ja eheyttää häntä koko tämän lapsen loppuelämän ajan.

        Kirjoitatko sieltä Romaniasta? Kuinka paljon teitä siellä on ja millainen tilanne on?


      • toivonettäoletasiallinen kirjoitti:

        "Eli läheisyys, jonka raaka puute tekee lapsista juuri elämänhaluttomia, tuottaa kuolemaa? Eiköhän se ole juuri päinvastoin. Näille hoitajille tulee kertoa, että lapsi täytyy ottaa syliin ja usein!"

        Näin siinä käy, jos tällainen lapsi otetaan syliin! Lapsi on sen jälkeen kuoleman vaarassa, koska voi lopettaa syömisen ja alkaa tehdä itsemurhaa. Siksi tämä kielto syliin otosta eikä sitä tule rikkoa humanistisista syistä kerta luontoisella syliin otolla. Täytyy nyt vaan luottaa paikalla oleviin hoitajiin ja suomalaisiin asiantuntijoihin.

        Tuossa olet oikeassa, että jos otetaan näitä lapsia syliin, niin sitä tulee sitten tehdä päivittäin useita kertoja päivässä vuosien ajan eikä kai sitten EU:n eikä Romanian varat riitä tällaiseen. Ongelmaksi tässäkin muodostuu, että se lapsen irrotus sylin jälkeen koettelee sekä lapsen että tämän hoitajan psyykettä joissain tapauksissa liikaa. Riittäisikö tällaiseen sitten riittävästi hoitajia ja näiden hoitajien hoitajia, koska jälkibriiffaustarve on valtavaa.

        "...paikalla oleviin hoitajiin ja suomalaisiin asiantuntijoihin..."

        Siinä tapauksessa he eivät ole mitän joitajia tai asiantuntijoita. Jo pienikin läheisyys saattaa antaa lapselle voimia, jonka avulla hän saattaa tuosta helvetistä selvityä.


      • olethannytasiallinen kirjoitti:

        "”…kaltoin kohdellut lapset, jopa vauvaiässä, lopettavat syömisen ja alkavat tehdä näin itsemurhaa.”

        Mikään muu ei vie lapselta elämänhalua kuin juuri läheisyyden ja kosketusten puute. Se, jos mikä, on sitä parasta terapiaa."

        Jos olet mummomuori tästä nyt järkyttynyt, niin voisit ihan hyvin lähteä sinne Romaniaan ja muihin vastaaviin maihin hoitamaan näitä lapsia. Sinä et voi täysipäiväisellä työllä pelastaa kuin muutaman lapsen, mutta hekin ovat ihmisiä. Lapset tarvitsee yksityishoitoa ja jatkuvaa hoitoa vuosien ajan ja näin heille vasta annetaan mahdollisuus selviytyä. Mutta jos tosissasi olet nyt järkyttynyt, niin uskon, että sait asian sydämellesi.

        Tiedätkin jo näköjään, että kosketuksen puute tuhoaa lapsen elämän. Eli nyt vaan toimintaa eikä moralisointia.

        Toisaalta myös liika "kosketus" eli insesti vauvoille aiheuttaa vauvoissa että lopettavat syömisen. He alkavat tehdä itsemurhaa, koska tiedostavat jostain selittämättömästi syystä, että heillä ei tule olemaan elämisen mahdollisuuksia. Ainut mikä heitä voi auttaa on uskovien harras rukous, että Jeesus tulee ja koskettaa tätä lasta ja hänen sieluaan ja eheyttää häntä koko tämän lapsen loppuelämän ajan.

        "Toisaalta myös liika "kosketus" eli insesti vauvoille aiheuttaa vauvoissa että lopettavat syömisen. "

        Aivan sairas ajatus! Miten lapsi voi mitenkään muuten luoda luottavan suhteen kehenkään ihmisee, ellei hän saa kosketuksia!

        Tässä on kyse Romanialaisesta mallista, joka on täysin väärä. Jotta noita hoitokäytäntäjä voidaan muuttaa, se tehdään viranomaistietä. Vaikka aluksi YK:n tai Eu:n kautta. Sitten voidaan viedä koulutusta noille henkilöille, jotta he pääsevät noista hirvittävistä vääristyneistä asenteistaan pois.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kiitos mummomuori kun kirjoitit tuosta. Ajattelen ihan samoin, mutta en jotenkin jaksanut alkaa siitä kirjoittamaan. Onhan se ihan selvä, että masentunut vauva lakkaa syömästä, mutta se yksi sylikin on kuitenkin rakkauden lahja sille vauvalle.

        Minullakin on sellainen käsitys, että jos lasta ei koskaan kosketeta tai pidetä sylissä, niin siitä ei hyvää seuraa. Luin jostain että olikohan simpanssin vai gorillan poikanen, joka kuoli läheisyyden puutokseen. Ja juuri vastikään näytettiin televisiossa kuinka nopeasti lapsi reagoi siihen, että äiti kiinnittää lapsen sijaan huomionsa kännykkään. Oli aika pysäyttävä juttu.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Minullakin on sellainen käsitys, että jos lasta ei koskaan kosketeta tai pidetä sylissä, niin siitä ei hyvää seuraa. Luin jostain että olikohan simpanssin vai gorillan poikanen, joka kuoli läheisyyden puutokseen. Ja juuri vastikään näytettiin televisiossa kuinka nopeasti lapsi reagoi siihen, että äiti kiinnittää lapsen sijaan huomionsa kännykkään. Oli aika pysäyttävä juttu.

        Keskosvauvojahan hoidetaan kenguruhoidolla, jossa lapsi on isän tai äidin paljasta ihoa vasten laitteiden sallimissa rajoissa.
        Lapsi kokee luultavasti hylkäämisenä sen, kun ei tavoita äidin tai isän katsetta.


      • oleihminen
        mummomuori kirjoitti:

        "...paikalla oleviin hoitajiin ja suomalaisiin asiantuntijoihin..."

        Siinä tapauksessa he eivät ole mitän joitajia tai asiantuntijoita. Jo pienikin läheisyys saattaa antaa lapselle voimia, jonka avulla hän saattaa tuosta helvetistä selvityä.

        ""...paikalla oleviin hoitajiin ja suomalaisiin asiantuntijoihin..."

        Siinä tapauksessa he eivät ole mitän joitajia tai asiantuntijoita. Jo pienikin läheisyys saattaa antaa lapselle voimia, jonka avulla hän saattaa tuosta helvetistä selvityä."

        Et nyt ymmärrä mitä puhut - ajat vaan taas jotain poliittista agendaa. Kyllä nämä ihmiset ja siellä käyneet suomalaiset asiantuntijat tietää miten lapsia tulee hoitaa tällaisissa ääritilanteissa. Sinä et ole asiantuntija etkä toimija tällaisissa tilanteissa, joita maailma on nyt täynnä sotien, ääriköyhyyden ym. vuoksi.

        Enkä mene syyllistämään näitä hoitajia, jotka joutuvat työskentelemään mahdottomissa tilanteissa kuten en syyllistä lähi-idän lääkäreitäkään, jotka eivät välineiden ja lääkkeiden puutteissa hoitamaan haavoittuneita ja sairastuneita. Kun ihmiset joutuvat työskentelemään ääritilanteissa, niin tilanne on aina lähinnä toivoton ja se psyykkinen kuorma on näiden toimijien lähes mahdotonta kestää.


      • kiitostästä
        mummomuori kirjoitti:

        "Toisaalta myös liika "kosketus" eli insesti vauvoille aiheuttaa vauvoissa että lopettavat syömisen. "

        Aivan sairas ajatus! Miten lapsi voi mitenkään muuten luoda luottavan suhteen kehenkään ihmisee, ellei hän saa kosketuksia!

        Tässä on kyse Romanialaisesta mallista, joka on täysin väärä. Jotta noita hoitokäytäntäjä voidaan muuttaa, se tehdään viranomaistietä. Vaikka aluksi YK:n tai Eu:n kautta. Sitten voidaan viedä koulutusta noille henkilöille, jotta he pääsevät noista hirvittävistä vääristyneistä asenteistaan pois.

        ""Toisaalta myös liika "kosketus" eli insesti vauvoille aiheuttaa vauvoissa että lopettavat syömisen. "

        Aivan sairas ajatus! Miten lapsi voi mitenkään muuten luoda luottavan suhteen kehenkään ihmisee, ellei hän saa kosketuksia! "

        Olet oikeassa että ajatus ja erityisesti tuo teko on sairas, mutta insestin ja pedofilian kohteeksi joutuneita lapsiakin tulee hoitaa ja saada heidät ensin syömään ja sitten kun ensimmäinen itku tulee niin se on ihme, kun tiedetään että ainakin alustava parantuminen on lähtenyt liikkeelle. Vaikka tällaisen ihmisen eheytymistaival kestääkin koko elämän, niin silti aina kannattaa yrittää auttaa heitä.


        "Tässä on kyse Romanialaisesta mallista, joka on täysin väärä. Jotta noita hoitokäytäntäjä voidaan muuttaa, se tehdään viranomaistietä. Vaikka aluksi YK:n tai Eu:n kautta. Sitten voidaan viedä koulutusta noille henkilöille, jotta he pääsevät noista hirvittävistä vääristyneistä asenteistaan pois."

        Luuletko, että tälle asialle ei ole yritetty tehdä mitään, mutta nuo maat ovat ihan mahdottomia, kun EU-avutkin menee korruption kouriin. En edelleenkään syyllistä näitä hoitajia - he joutuvat elämään toivottomissa tilanteissa, kun hylättyjä lapsia on niin paljon resurssit lähes nollassa. Kyllä heidän psyykkeensä joutuu aivan liian koville.

        Mutta on todella lohduttavaa, että reagoit noin rajusti, jopa vihamielisyys on nyt ymmärrettävää. Se vaan todistaa, että olet tunteva ihminen. Voisit varmaan tehdä paljon näiden lasten hyväksi, jos sinulle tuollainen mahdollisuus annettaisiin.


      • kosketusonvälttämätön
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Minullakin on sellainen käsitys, että jos lasta ei koskaan kosketeta tai pidetä sylissä, niin siitä ei hyvää seuraa. Luin jostain että olikohan simpanssin vai gorillan poikanen, joka kuoli läheisyyden puutokseen. Ja juuri vastikään näytettiin televisiossa kuinka nopeasti lapsi reagoi siihen, että äiti kiinnittää lapsen sijaan huomionsa kännykkään. Oli aika pysäyttävä juttu.

        "Minullakin on sellainen käsitys, että jos lasta ei koskaan kosketeta tai pidetä sylissä, niin siitä ei hyvää seuraa. "

        Näin on! Tämän varmaan kuitenkin varmaan tietää jokainen ihminen. Mutta tilanne näissä ex-kommunistimaissa on vaan ihan toivoton - myös näiden hylättyjen lasten suhteen. Heitä on niin paljon eikä kukaan virallisesti välitä heistä. Ja nämä hoitajat kyllä tekee lähes nollaresursseilla kaikkensa. Me täältä Suomesta voimme vain vähän auttaa, kun ihmiset eivät halua tiedostaa kuinka suunnaton hätä jopa näissä Euroopan maissa on.


      • rukoillaannytkuitenkin
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Keskosvauvojahan hoidetaan kenguruhoidolla, jossa lapsi on isän tai äidin paljasta ihoa vasten laitteiden sallimissa rajoissa.
        Lapsi kokee luultavasti hylkäämisenä sen, kun ei tavoita äidin tai isän katsetta.

        "Lapsi kokee luultavasti hylkäämisenä sen, kun ei tavoita äidin tai isän katsetta."

        Ja tämän nämä hylätyt lapset näissä ex-kommunistimaissa ovat kokeneet. Siksi he eivät edes itke koskaan - he makaavat apaattisina - osa itsemurhaa tehden. He ovat eläviä kuolleita. Ja yksi ainut väärä syliinotto voi aiheuttaa tämän lapsen kuoleman, jos tätä kosketusta ja syliä ei säännöllisesti useita kertoja päivässä vuosien ajan voida jatkaa.

        Näissä "lastenkodeissa" käyneet Joulun lapsi- keräyksen jäsenet ovat taatusti yhtä järkyttyneitä tästä asiasta kuin mitä mummomuori, ihmisyyttään osoittaen, ovat. Hekään eivät toivu tästä käynnistään koskaan. Kannattaa kuunnella Joulun jälkeen raportteja heidän käynnistään. Ehkä eivät voi kertoa näistä lastenkodeista, koska viime kerta oli liian järkyttävää radiokuuntelijoille, varsinkin äitien psyyke joutuu lujille jo pelkästään radion ääressä.


      • kosketusonvälttämätön kirjoitti:

        "Minullakin on sellainen käsitys, että jos lasta ei koskaan kosketeta tai pidetä sylissä, niin siitä ei hyvää seuraa. "

        Näin on! Tämän varmaan kuitenkin varmaan tietää jokainen ihminen. Mutta tilanne näissä ex-kommunistimaissa on vaan ihan toivoton - myös näiden hylättyjen lasten suhteen. Heitä on niin paljon eikä kukaan virallisesti välitä heistä. Ja nämä hoitajat kyllä tekee lähes nollaresursseilla kaikkensa. Me täältä Suomesta voimme vain vähän auttaa, kun ihmiset eivät halua tiedostaa kuinka suunnaton hätä jopa näissä Euroopan maissa on.

        "Mutta tilanne näissä ex-kommunistimaissa on vaan ihan toivoton - myös näiden hylättyjen lasten suhteen."

        Romaniassa kyllä on varsin ankeita perinteitä. Mutta tästä kyllä pitäisi saada enemmän tietoa, että onko näiden ammattilaisten koulutus yhä niin kehnoa kuin kirjoituksessasi koetat esille tuoda.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Mutta tilanne näissä ex-kommunistimaissa on vaan ihan toivoton - myös näiden hylättyjen lasten suhteen."

        Romaniassa kyllä on varsin ankeita perinteitä. Mutta tästä kyllä pitäisi saada enemmän tietoa, että onko näiden ammattilaisten koulutus yhä niin kehnoa kuin kirjoituksessasi koetat esille tuoda.

        "Romaniassa kyllä on varsin ankeita perinteitä. Mutta tästä kyllä pitäisi saada enemmän tietoa, että onko näiden ammattilaisten koulutus yhä niin kehnoa kuin kirjoituksessasi koetat esille tuoda."

        Olen kyllä samaa mieltä. Tietoa pitäisi saada enemmän, että voisi oikeasti ottaa kantaa ja tietää mistä puhutaan.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        "Romaniassa kyllä on varsin ankeita perinteitä. Mutta tästä kyllä pitäisi saada enemmän tietoa, että onko näiden ammattilaisten koulutus yhä niin kehnoa kuin kirjoituksessasi koetat esille tuoda."

        Olen kyllä samaa mieltä. Tietoa pitäisi saada enemmän, että voisi oikeasti ottaa kantaa ja tietää mistä puhutaan.

        Niin, tietoa pitää olla riittävästi. Tällä hetkellä tiedon saaminen tuolta ei taida kovin helppoa olla.


    • uskovainenmiestäällä

      Huomioni tämän ketjun eräistä kommenteista on, että aina löytyy hyvien kristillisten ajatusten lyttääjiä. Ja juuri nämä pitävät usein itseään "tosi raamatullisina".

      • Otit esiin tärkeän asian. Joskus jollakin on kova tarve mitätöidä asioita. En oikein tiedä mikä siinä voisi takana olla. Tai esittää oma kommenttinsa niin, että se toinen asetetaan ikään kuin nurkkaan häpeämään.


      • hyvähuomio

        Liberaalit ovat tosiaan ottaneet vaistomaisesti sellaisen asenteen, että ovat vastaan kaikkea kristillistä. Ja tilanne nyt pahenee koko ajan ja on väärin näitä liberaaleja kohtaan, että heitä täällä taitamattomat ihmiset tukevat ja näin vaan pahentavat koko ajan tilaansa.


      • hyvähuomio kirjoitti:

        Liberaalit ovat tosiaan ottaneet vaistomaisesti sellaisen asenteen, että ovat vastaan kaikkea kristillistä. Ja tilanne nyt pahenee koko ajan ja on väärin näitä liberaaleja kohtaan, että heitä täällä taitamattomat ihmiset tukevat ja näin vaan pahentavat koko ajan tilaansa.

        Hienoa parodiaa...


      • "...aina löytyy hyvien kristillisten ajatusten lyttääjiä. Ja juuri nämä pitävät usein itseään "tosi raamatullisina". "

        Tämä vihamielisyys on kyllä ihmetyttänyt monta kertaa. Ikäänkuin mitään hyvää ei saisi kristillisyydessä olla?


      • mummomuori kirjoitti:

        "...aina löytyy hyvien kristillisten ajatusten lyttääjiä. Ja juuri nämä pitävät usein itseään "tosi raamatullisina". "

        Tämä vihamielisyys on kyllä ihmetyttänyt monta kertaa. Ikäänkuin mitään hyvää ei saisi kristillisyydessä olla?

        Jään myös usein makustelemaan tuota asiaa. Ja sellaista tietynlaista ilmapiiriä, joka ei ole hyvä ilmapiiri.


      • rukoillaankaikki
        mummomuori kirjoitti:

        "...aina löytyy hyvien kristillisten ajatusten lyttääjiä. Ja juuri nämä pitävät usein itseään "tosi raamatullisina". "

        Tämä vihamielisyys on kyllä ihmetyttänyt monta kertaa. Ikäänkuin mitään hyvää ei saisi kristillisyydessä olla?

        Tämä kuuluu liberaalien politiikkaan, että aidoille uskoville ei sallita hyviä kokemuksia. Myös tämän fooruminen feikki"uskovat" villiintyvät välittömästi, jos aito uskovainen kertoo hyvistä asioista. Esim. mummomuori villiintyi ihan perusteellisesti Joulun lapsi- keräyksestä, jossa vain annetaan ääriköyhille ja puutteenalaisille lapsille lahjapaketti, joista he taatusti ovat aina olleet iloissaan.

        PS. Rukoilen mummomuori nyt tosissaan, ettei h-vetti pääse nyt sydämessäsi irti, vaikka taas kerroin tästä Joulun lapsi-keräyksestä.


      • rukoillaankaikki kirjoitti:

        Tämä kuuluu liberaalien politiikkaan, että aidoille uskoville ei sallita hyviä kokemuksia. Myös tämän fooruminen feikki"uskovat" villiintyvät välittömästi, jos aito uskovainen kertoo hyvistä asioista. Esim. mummomuori villiintyi ihan perusteellisesti Joulun lapsi- keräyksestä, jossa vain annetaan ääriköyhille ja puutteenalaisille lapsille lahjapaketti, joista he taatusti ovat aina olleet iloissaan.

        PS. Rukoilen mummomuori nyt tosissaan, ettei h-vetti pääse nyt sydämessäsi irti, vaikka taas kerroin tästä Joulun lapsi-keräyksestä.

        On aika ikävää lukea väärää todistusta lähimmäisestä, jonka juuri annoit.


      • tässävaankeskustellaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        On aika ikävää lukea väärää todistusta lähimmäisestä, jonka juuri annoit.

        Yritä nyt hyvä ihminen taas rauhoittua. Hyvin aloitit tämän ketjun positiivisessa tarkoituksessa ja miksi nyt sitten yhtäkkiä pilaat kaiken kohdallasi? Mihin se positiivisuus nyt yhtäkkiä katosi?


      • tässävaankeskustellaan kirjoitti:

        Yritä nyt hyvä ihminen taas rauhoittua. Hyvin aloitit tämän ketjun positiivisessa tarkoituksessa ja miksi nyt sitten yhtäkkiä pilaat kaiken kohdallasi? Mihin se positiivisuus nyt yhtäkkiä katosi?

        Hiukan aikaa tuo on jotenkin kiinnostavaa, mutta lopulta vain puuduttavaa ja tylsää.


      • rukoillaankaikki kirjoitti:

        Tämä kuuluu liberaalien politiikkaan, että aidoille uskoville ei sallita hyviä kokemuksia. Myös tämän fooruminen feikki"uskovat" villiintyvät välittömästi, jos aito uskovainen kertoo hyvistä asioista. Esim. mummomuori villiintyi ihan perusteellisesti Joulun lapsi- keräyksestä, jossa vain annetaan ääriköyhille ja puutteenalaisille lapsille lahjapaketti, joista he taatusti ovat aina olleet iloissaan.

        PS. Rukoilen mummomuori nyt tosissaan, ettei h-vetti pääse nyt sydämessäsi irti, vaikka taas kerroin tästä Joulun lapsi-keräyksestä.

        "...mummomuori villiintyi ihan perusteellisesti Joulun lapsi- keräyksestä, jossa vain annetaan ääriköyhille ja puutteenalaisille lapsille lahjapaketti, joista he taatusti ovat aina olleet iloissaan. "

        Jaa a. Olen kyllä tuonut sen seikan esille, että hienoa kun tällaista vähäistäkin työtä tehdään. Jotenkin se ilo vain ei vaikuttanut aidolta, ikävä kyllä.

        Kritiikin kohdistan niihin tekijöihin, joissa mielestäni on kyseenalaistamista.


    • ai_missä_kävit

      Kävitkö ilmoittautumassa ehdonalais valvojallesi?

      • kerrokerro

        Mikä ihme on "ehdonalais valvojallesi"?


      • Itseppä_tiedät
        kerrokerro kirjoitti:

        Mikä ihme on "ehdonalais valvojallesi"?

        Tarkoitti varmaan koevapauden valvojaasi.


    • Hieno tarina. Luottamus on ihmeellinen asia. Tuo kohtaaminen oli varmasti merkityksellinen teille molemmille.

      • Kyllä se oli.
        Tänään tapahtui toinen jännä juttu. Istuin kahvilassa ja mieleeni nousi eräs mies, jota en ollut nähnyt aikoihin. Polkumme ovat kulkeneet eri reittiä , enkä ole muutamaan vuoteen häntä nähnyt. Mietin siinä, että mitähän hänelle kuuluu.
        Sitten läksin kotiin ja poikkesin vielä matkalla kaupassa. Ja kukapa se perässäni kohta tulikaan tervehtien ja koppasi minut syliinsä ja rutisti ja sanoi, että olen kaunis. Tovin siinä kuulumisia vaihdoimme.
        Tuollaiset kohtaamiset ovat niitä, joista se elämän onnellisuus koostuu. Pienistä jutuista, jotka yhdessä vaikuttavat sitä onnellisuutta ja tietenkin kiitollisuutta Isälle näistä pienistä kohtaamisista.


    • Kuvasit todella hienosti sen, mitä luottamus on. Kun tuo pieni lapsi avoimesti luotti sinuun, se loi sinullekin luottamusta häneen. Joskus vain kohtaa ihmisiä, joiden avoimuus luo tuon hyvän yhteyden. Ikävä kyllä tämä liian usein muserretaan, koska liian moni käyttää tuota luottamusta hyväkseen.

      ”Kun ajattelee luottamusta Jumalaan, siinä on jotain samanlaista. Tiukkaa takertumista Häneen…”

      Niin, samalaisessa lapsen asemassa me olemme Jumalaan, ja samaa luottamusta meidänkin pitäisi osoittaa.

      ”Jokin mikä saa luottamaan ja ymmärtämään, että Hänessä on turva, Hän on sellainen, joka ei hylkää ja käännä selkää.”

      Totta. Tätä voidaan kutsua myös rakkaudeksi, sillä siihen sisältyy tämä ihmeellinen luottamus.

      • Rakkaushan se on se voima, joka saa ihmeitä aikaan. Jumalan rakkaus meitä kohtaan saa aikaan rakkautta Jumalaan ja myös näin vaakatasolla. Asiaa voi testata vaikkapa hymyilemällä jollekin ja aika usein saa hymyn vastalahjaksi :)


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Rakkaushan se on se voima, joka saa ihmeitä aikaan. Jumalan rakkaus meitä kohtaan saa aikaan rakkautta Jumalaan ja myös näin vaakatasolla. Asiaa voi testata vaikkapa hymyilemällä jollekin ja aika usein saa hymyn vastalahjaksi :)

        Aivan totta.


    • evita-ei.kirj

      Lapsi ja eläin aistii ihmisen tunneilmaston. Sen oletko turvallinen, epävarma, pelokas, ystävällinen jne.
      Tämä pieni lapsi koki sinut turvalliseksi, siksi hän uskalsi lähestyä sinua.
      Non verbaalinen viestintä on usein tehokkapaa kuin sanallinen. Vaikka sanoisit kuinka ystävällisiä sanoja hyvänsä ja kehosi viestii epäystävällisyyttä sanoillasi ei ole mitään merkitystä.

      • Sanathan ovat vain hyvin pieni osa viestintää. Suurin osa on sitä muuta. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta olisiko suuruusluokkaa sanat 30%, elekieli se loput?


    • ei_vieraisiin_lapsiin

      Kiinalaisessa horoskoopissa taidat olla sodomiitti?

      Vieraiden lasten koskettelu ei ole kovinkaan suotavaa. Viime aikoina on tullut esiin paljon lasten hyväksikäyttötapauksia, jopa erittäin hurskaissa uskonnollisissa piireissä. Ihan ehdottomia vankeustuomioitakin on jaettu ja paljon.
      Alitajuisesti saatat olla saatanan riivaama ja HUPS. Lapsen seeksuaalinen hyväksikäyttö on tapahtunut.

      • No niin...


      • hysteerinenilmapiiri

        "Vieraiden lasten koskettelu ei ole kovinkaan suotavaa. "

        Nykyilmapiirissä ihmiset kyttäilee toisiaan väärää etsien ja saa poliisit nopeasti paikalle jos vierasta lasta pitää sylissään.


      • No niin, tietenkin voi huutaa paikalle poliisia, jos tuntuu siltä. Toisaalta ei kannata nähdä peikkoja siellä, missä niitä ei ole.


      • etoikeinnyttiedä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        No niin, tietenkin voi huutaa paikalle poliisia, jos tuntuu siltä. Toisaalta ei kannata nähdä peikkoja siellä, missä niitä ei ole.

        .... ja sitten kun lipsahtaa, niiin syytetään ihmisiä välinpitämättömyydestä.


      • Onhan se aika kiinnostavaa, että aloitukseni poikii keskustelua lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja perverssiydestä.
        En juuri tunne kiinalaista horoskooppia, mutta olen ymmärtänyt siinä olevan eläimiä, ei sodomiitteja, mutta voin toki olla väärässä.


      • Tämä olikin hyvin erikoinen kannanotto. Ei ikimaailmassa tuollaista tulisi mieleeni.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tämä olikin hyvin erikoinen kannanotto. Ei ikimaailmassa tuollaista tulisi mieleeni.

        Kieltämättä aika yllättävä näkökulma .


    • Qswq

      Minusta oli kiva kokemus Eerikalla. Itse pohdin vastaavassa tilanteessa miestä, uskon että monella voisi olla ensimmäisenä mielessä pedofiili- ajatus? Kun vieras mies (joka yksin tilanteessa) ottaa syliin ja rutistaa? Itse en edes uskaltaisi tehdä niin pelon (jälkiseurausten takia) takia. Hyvä Eerika, annoit paljon helpotusta pienelle lapselle.

      • varoakannattaa

        Miehet ei tosiaan voi tuollaista tehdä, koska pedofili-epäily rapsahtaa välittömästi. Vieraan lapsen lähestyminen myös naisen taholta aiheuttaa tiettyjä epäilyksiä, se on nykyilmapiirissä ihan varma asia.


      • varoakannattaa kirjoitti:

        Miehet ei tosiaan voi tuollaista tehdä, koska pedofili-epäily rapsahtaa välittömästi. Vieraan lapsen lähestyminen myös naisen taholta aiheuttaa tiettyjä epäilyksiä, se on nykyilmapiirissä ihan varma asia.

        Anteeksi nyt vaan ,mutta sanon höpön höpön.


      • varoakannattaa
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Anteeksi nyt vaan ,mutta sanon höpön höpön.

        Kiitos tuosta - tiesinkin, että sinulla ei ole tuohon mitään sanottavaa!

        Kaiken tuon pedofili-mesoamisen jälkeen, niin ihmisillä herää epäilys lähes kaikissa tilanteissa, joissa oletetaan, että vieras ihminen kohtaa lapsen. Lisäksi tuo, että ihmisiä kehoitetaan pitämään "silmänsä auki" tällaisissa tilanteissa, niin on tehnyt tehtävänsä. Monissa kohdin ollaan jo ammuttu yli.


      • varoakannattaa kirjoitti:

        Kiitos tuosta - tiesinkin, että sinulla ei ole tuohon mitään sanottavaa!

        Kaiken tuon pedofili-mesoamisen jälkeen, niin ihmisillä herää epäilys lähes kaikissa tilanteissa, joissa oletetaan, että vieras ihminen kohtaa lapsen. Lisäksi tuo, että ihmisiä kehoitetaan pitämään "silmänsä auki" tällaisissa tilanteissa, niin on tehnyt tehtävänsä. Monissa kohdin ollaan jo ammuttu yli.

        Varmaan monessa kohdin ollaan ammuttu yli pedofiili-asiassa. Jäin oikein miettimään tuota kommenttiasi ja voi olla, että miehille varsinkin voi olla hankalaa lähestyä vierasta lasta. Aika paljon varmaan riippuu siitä, minkälaisessa tilanteessa se tapahtuu ja miten. Eerikan tapauksessa ymmärsin, että läsnä oli muitakin aikuisia ja lähestymisen teki lapsi. Voisin kuvitella, että sellaisessa tilanteessa miehellekin olisi helpompaa ottaa lapsi huomioon ilman pelkoa leimaamisesta.


      • varoakannattaa
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Varmaan monessa kohdin ollaan ammuttu yli pedofiili-asiassa. Jäin oikein miettimään tuota kommenttiasi ja voi olla, että miehille varsinkin voi olla hankalaa lähestyä vierasta lasta. Aika paljon varmaan riippuu siitä, minkälaisessa tilanteessa se tapahtuu ja miten. Eerikan tapauksessa ymmärsin, että läsnä oli muitakin aikuisia ja lähestymisen teki lapsi. Voisin kuvitella, että sellaisessa tilanteessa miehellekin olisi helpompaa ottaa lapsi huomioon ilman pelkoa leimaamisesta.

        Itse olin tilanteessa, jossa ulkona oli koolla noin 10 henkilöä, aikuisia ja lapsia. Siinä eräs isä otti poikansa syliin ja tämän nähdessään eräs lähellä asuva noin 6v poika tuli mun luo ja pyysi, että ota mut syliin, kun mun isä ei ota mua koskaan syliin. Sydämeni meni kylläkin kasaan siinä tilanteessa, mutta jokin varoitti minua enkä ottanut häntä syliin. Totesin vaan, että kyllä sun isä ottaa sut syliin kun vaan pyydät. Oliko reaktioni juuri tuota yhteiskunnallista ylireagointia vai mitä mutta en oikein vieläkään osaa analysoida tätä toimintaani. Vieläkin olen sitä mieltä, että tein oikein, koska seuraukset generoituessaan olisivat voineet olla aivan mahdottomat.


      • varoakannattaa kirjoitti:

        Itse olin tilanteessa, jossa ulkona oli koolla noin 10 henkilöä, aikuisia ja lapsia. Siinä eräs isä otti poikansa syliin ja tämän nähdessään eräs lähellä asuva noin 6v poika tuli mun luo ja pyysi, että ota mut syliin, kun mun isä ei ota mua koskaan syliin. Sydämeni meni kylläkin kasaan siinä tilanteessa, mutta jokin varoitti minua enkä ottanut häntä syliin. Totesin vaan, että kyllä sun isä ottaa sut syliin kun vaan pyydät. Oliko reaktioni juuri tuota yhteiskunnallista ylireagointia vai mitä mutta en oikein vieläkään osaa analysoida tätä toimintaani. Vieläkin olen sitä mieltä, että tein oikein, koska seuraukset generoituessaan olisivat voineet olla aivan mahdottomat.

        Tietysti jokainen toimiin siten kuin sydän sanoo.


      • varoakannattaa kirjoitti:

        Itse olin tilanteessa, jossa ulkona oli koolla noin 10 henkilöä, aikuisia ja lapsia. Siinä eräs isä otti poikansa syliin ja tämän nähdessään eräs lähellä asuva noin 6v poika tuli mun luo ja pyysi, että ota mut syliin, kun mun isä ei ota mua koskaan syliin. Sydämeni meni kylläkin kasaan siinä tilanteessa, mutta jokin varoitti minua enkä ottanut häntä syliin. Totesin vaan, että kyllä sun isä ottaa sut syliin kun vaan pyydät. Oliko reaktioni juuri tuota yhteiskunnallista ylireagointia vai mitä mutta en oikein vieläkään osaa analysoida tätä toimintaani. Vieläkin olen sitä mieltä, että tein oikein, koska seuraukset generoituessaan olisivat voineet olla aivan mahdottomat.

        Itse ajattelisin, että tuossa tilanteessa olisi ollut ehkä turvallista ottaa lapsi syliin, koska läsnä oli muitakin aikuisia ja aloite tuli lapsen taholta. Mutta ymmärrän kyllä pelkosi.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Itse ajattelisin, että tuossa tilanteessa olisi ollut ehkä turvallista ottaa lapsi syliin, koska läsnä oli muitakin aikuisia ja aloite tuli lapsen taholta. Mutta ymmärrän kyllä pelkosi.

        Olisin ilman muuta ottanut syliin. Lapsen näkökulmasta katsottuna se olisi ollut paras vaihtoehto.

        Ehkä näin naisena on vaikeaa ymmärtää, mitä pelättävää tuossa on?


      • näintoimin
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Itse ajattelisin, että tuossa tilanteessa olisi ollut ehkä turvallista ottaa lapsi syliin, koska läsnä oli muitakin aikuisia ja aloite tuli lapsen taholta. Mutta ymmärrän kyllä pelkosi.

        Valintaani vaikutti myös se tietoisuus, että oma isä on se joka pitää lastaan sylissä - - ei naapurin mies! Ohjeistin kyllä lasta lisää tässä tilanteessa miten mennään oman isän luokse syliä pyytämään. Edelleen mielestäni toimin oikein, koska en halunnut hajottaa perhettä.


      • näintoimin kirjoitti:

        Valintaani vaikutti myös se tietoisuus, että oma isä on se joka pitää lastaan sylissä - - ei naapurin mies! Ohjeistin kyllä lasta lisää tässä tilanteessa miten mennään oman isän luokse syliä pyytämään. Edelleen mielestäni toimin oikein, koska en halunnut hajottaa perhettä.

        Hajottaa perhettä???
        Ehkä sinun olisi ollut hyvä ohjeistaa sitä isääkin, että ottaa lasta syliinsä, ehkä hän ei ollut tajunnut, että "isokin" poika tarvitsee vielä syliä.


      • tilannetuleetajutaaina
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Hajottaa perhettä???
        Ehkä sinun olisi ollut hyvä ohjeistaa sitä isääkin, että ottaa lasta syliinsä, ehkä hän ei ollut tajunnut, että "isokin" poika tarvitsee vielä syliä.

        Sinä et ollut paikalla - minä olin!

        Viime viikolla otin lapsen syliini, kun väkisin änkesi ja käski mun leikkiä koiraa :))

        Ja siinähän sitten leikittiin kunnes aloin väsyä ja ehdotin että leikitään sellaista, että ollaan koulussa hiljaa ja kuunnellaan. Ei käynyt tämä leikki kuin noin minuutin ajan :))


      • tilannetuleetajutaaina kirjoitti:

        Sinä et ollut paikalla - minä olin!

        Viime viikolla otin lapsen syliini, kun väkisin änkesi ja käski mun leikkiä koiraa :))

        Ja siinähän sitten leikittiin kunnes aloin väsyä ja ehdotin että leikitään sellaista, että ollaan koulussa hiljaa ja kuunnellaan. Ei käynyt tämä leikki kuin noin minuutin ajan :))

        Juu, en ollut paikalla. Perheen tilanne lienee aika tulehtunut, jos perhe siihen hajoaa , että otat lapsen syliin.


      • äläsinäkään
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juu, en ollut paikalla. Perheen tilanne lienee aika tulehtunut, jos perhe siihen hajoaa , että otat lapsen syliin.

        Itse en halua hyökätä tuon perheen kimppuun!


      • äläsinäkään kirjoitti:

        Itse en halua hyökätä tuon perheen kimppuun!

        Kirjoitat nyt niin monella nikillä, että jutustelu on hankalaa.
        Miksi sinun pitäisi hyökätä perheen kimppuun? En minäkään kenenkään kimppuun hyökkää, sehän olisi aika kummallista käytöstä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Olisin ilman muuta ottanut syliin. Lapsen näkökulmasta katsottuna se olisi ollut paras vaihtoehto.

        Ehkä näin naisena on vaikeaa ymmärtää, mitä pelättävää tuossa on?

        Niin se varmaan on. Toisaalta voi tosiaan olla, että tilanne miehelle on vähän vaikeampi, koska pedofiilit yleensä ovat miehiä ja se voi vaikuttaa. Itse muistan kun erästä sukulaismiestäni oli vähän katsottu pahalla kun hän oli ystävällinen lapsille. Vieraat ihmisethän eivät voineet tietää hänestä sitä, että hän ylipäänsä rakasti ihmisiä ja lapsia eikä hänessä ollut mitään pelättävää. Nämä ovat vaikeita asioita. Jos muita aikuisia on mukana, niin silloin kyllä luulisi olevan ihan turvallista ottaa sitä haluava lapsi syliin.


      • näintoimin kirjoitti:

        Valintaani vaikutti myös se tietoisuus, että oma isä on se joka pitää lastaan sylissä - - ei naapurin mies! Ohjeistin kyllä lasta lisää tässä tilanteessa miten mennään oman isän luokse syliä pyytämään. Edelleen mielestäni toimin oikein, koska en halunnut hajottaa perhettä.

        Ennen oli varmaan sikälikin helpompaa, että yhteisöllisyys oli tavallisempaa ja koko yhteisö tavallaan huolehti lapsista ja varmaan ei ollut niin tarkkaa, kuka lasta piti sylissä. Nykyisin rajanveto on hankalampaa ja ihmiset ovat tarkempia. Sinussa on varmaan jotain, joka herättää lapsissa lähestymisenhalua. Ehkä sinussa on jotain sellaista turvallisuutta, jota he kaipaavat.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ennen oli varmaan sikälikin helpompaa, että yhteisöllisyys oli tavallisempaa ja koko yhteisö tavallaan huolehti lapsista ja varmaan ei ollut niin tarkkaa, kuka lasta piti sylissä. Nykyisin rajanveto on hankalampaa ja ihmiset ovat tarkempia. Sinussa on varmaan jotain, joka herättää lapsissa lähestymisenhalua. Ehkä sinussa on jotain sellaista turvallisuutta, jota he kaipaavat.

        Totta. Eikä se ole mikään huono asia.


    • Bibleman

      Äsken mullekin sattui tapaus, jossa uskon Jeesuksen ilmestyneen erityisesti. Tietysti Hän on aina läsnä, eikä pelkkien merkkien ja ihmeiden etsijöille niitä varmasti anneta. Kokonaisvaltaisen taivaallisen rauhan etsijöille kyllä, ikään kuin kaupan päälle.

      Vanha eläkeläinen mies tuli pyytämään rahaa ruokaan ja kahviin marketin parkkipaikalla. Ehkä oli viides kerta tässä vuosien varrella kun tapasimme. Tietysti annoin hänelle. Ei hän varmaan tuntenut mua pipo päässä tai muutenkaan. Muistan hänen kasvonsa, sympaattisen olemuksensa ja miten hän hymyilee, ajaa vanhalla naistenpyörällä. Jos olisitte nähneet hänen olemuksensa, tilanne oli vähän sama kuin Jeesus jätti usein kysyttäessä tuomionsa häilymään myönnön ja kiellon välille, ihmisten omantunnon varaan, antamatta lopullista tuomiota. Kuitenkin haluan uskoa tästä miehestä hyvää ja minulla on empatiaa häntä kohtaan, vaikka en voi varmasti tietää totuutta, eikä kukaan voi.

      Kerran eräs ukko huusi parkkiksella auton ikkunasta mulle, että ei hänelle kannata antaa mitään. Enpä sanonut mitään takaisin. Eipä tuo ole lannistanut mua tekemästä hyvin.

      Raamatussa sanotaan: "Anna jokaiselle, joka sinulta pyytää, äläkä vaadi takaisin, mitä joku sinulta vie." Siellä on myös vertaus epärehellisestä taloudenhoitajasta, jossa Jeesus ihmeellisesti kehuu epärehellisen velkojen leikkaajan toimineen viisaammin kuin täysin rehelliset valon lapset. Maailma ja Jumalan valtakunta ovat kokonaan erilaiset, eikä sitä voi kukaan ihminen kunnolla järjellä ymmärtää.

      Jeesus sanoi: "Minkä teette/jätätte tekemättä yhdelle näistä vähäisistä veljistäni, sen te teette/ jätätte tekemättä minulle." Ihmeelliset ja oudot ovat hänen tekonsa. Hän luo kaiken mitättömyydestä, tekee kuolleen eläväksi, korottaa kuninkaat valtaan ja hajottaa valtakunnat. Kuitenkin Jeesuksen läsnäolo on äärimmäisen nöyrä ja vaatimaton, mutta majesteetillinen. Mitäpä hänen, joka koko maailman omistaa, tarvitsisi enää kerskailla suuruudella.

      En ole hyvä ihminen, mutta olen kristitty. Kristitty ja hurskas ihminen on eri asia, kuten Luther sanoo. Ulkokultaisuus ja tekopyhyys ei ole juuri parempi asia kuin synti, koska ihmisluonto on joka tapauksessa pohjimmiltaan turmeltunut. Kaiken päämäärä on rakkaus, joka lähtee puhtaasta, pyyteettömästä sydämestä. Se ei koskaan katoa, toisin kuin kaikki muu maallinen. Emme voi rakastaa ketään omasta ansiostamme, vaan koska Jumala on ensin rakastanut meitä antamalla Jeesuksen nöyryytettäväksi edestämme.

    • Bibleman

      Tapahtui kaksi outoa tapausta, jotka vaikuttivat jonkun verran siihen, että uskoni alkoi kasvaa. Siis onhan minut tosin lapsikastettu ja siinä saa Lutherin mukaan uskon lahjana. Olin lukenut Raamatusta lähipäivinä kohdan: "Monet viimeiset tulevat olemaan ensimmäisiä ja ensimmäiset viimeisiä. " Vai oliko se sittenkin: "Joka itsensä ylentää, se alennetaan. Joka itsensä alentaa, se ylennetään." Pian sen jälkeen yksi poika etuili mut Lidlin kassajonossa tosi röyhkeästi ja häpeilemättä. No ei siinä sinällään mitään. Pikku juttu, annetaan hänelle anteeksi. Mutta kun tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut ja olen jo kolmekymppinen. Jotenkin vain haluaisin uskoa, että Jeesus tuossa ojensi minua omasta ylpeydestäni, vaikka olinkin tässä tapauksessa häviäjä. Nykyään olen nöyrempi, mutta aivan liian ylpeä vieläkin.

      Toinen oudompi juttu sattui, kun kannoin siivousvälineiden varsia kerrostalon takana kevyen liikenteen tietä ja tuntematon, huonokuuloinen mummo huusi takapihaltaan: "Oletko menossa kalaan?" Eipä ole sattunut vastaavaa ennen ja se ei ole todennäköistä minut ja olosuhteet huomioiden. Jotenkin minulla heti sytytti ja halusin ainakin uskoa, että siinä olisi kyse vertauskuvallisesti ihmisten kalastamisesta, vaikka sitä ei voi tietää kuin Jumala. Olen kuitenkin lukenut Raamatusta ison osan ja tiedän mihin siinä verrataan kalaa ja kalastamista.

      • Monenlaisissa asioissa voi nähdä Jumalan käden jäljen.


    • Aina autan kun toinen apua tarvitsee, vaikka pyyteettömyyteen en uskokaan.

      Mutta Eerikatässämoi teki joka tapauksessa aloituksessa kuvaamansa hienon teon.
      Noin sitä pitää!

      • Pyyteettömyys on kyllä hiukan hankala sana, koska ajattelen itsekin niin, että auttaminen ei koskaan ole ihan vailla pyyteitä. Useinhan me autamme siksi, että haluamme ja siitä tulee hyvä mieli, eli auttamisessakin on tietty itsekäs motiivi, mikä ei kuitenkaan tee auttamisesta itsekästä. :)


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Pyyteettömyys on kyllä hiukan hankala sana, koska ajattelen itsekin niin, että auttaminen ei koskaan ole ihan vailla pyyteitä. Useinhan me autamme siksi, että haluamme ja siitä tulee hyvä mieli, eli auttamisessakin on tietty itsekäs motiivi, mikä ei kuitenkaan tee auttamisesta itsekästä. :)

        No noin sen itsekin ajattelin eli saahan siitä hyvän mielen. Eikä siinä ole oleellista edes se, käsittikö avun saaja saamansa avun merkitystä itselleen.


      • qwertyilija kirjoitti:

        No noin sen itsekin ajattelin eli saahan siitä hyvän mielen. Eikä siinä ole oleellista edes se, käsittikö avun saaja saamansa avun merkitystä itselleen.

        Juuri noin.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juuri noin.

        Sitä voisi kutsua vaikka pyyteettömyydeksi ilman reunaehtoja.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Sitä voisi kutsua vaikka pyyteettömyydeksi ilman reunaehtoja.

        Kyllä voi. Hyvä mieli tulee siitä kun toiselle tulee hyvä mieli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

      Aihe