Aion irtisanoutua Insinööriliitosta

Insinööri

Aion irtisanoutua Insinööriliitosta ja pysyä ainoastaan IAET-kassassa, koska minulle ei ole ollut mitään hyötyä liittoon kuulumisesta, enkä enää aio maksaa suurta vuosimaksua.

Kommentteja?

19

2775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nörtti

mä en oo koskaan kuulunutkaan kun jo opiskeluaikoina jäi se kuva ettei siitä ole mitään hyötyä.

• Inssi

Olen eronnut jo kauan kauan sitten insinööriliitosta, koska se on aina ollut niin hampaaton liitto, että siitä ei ole koskaan ollut mitään hyötyä. Ajaisivat ihan oikeasti insinöörien etuja niin voisin harkita uudelleen liittymistä, siihen saakka pysyn IAET-kassan jäsenenä.

• entinen jäsen

yli kymmenen vuotta sitten, että insinööriliitosta ei ole hyötyä vaan päinvastoin haittaa.

Minulla lähtivät liiton jäsenmaksut juoksemaan ongelmitta, mutta työttömyyskassan jäsenyys olikin sitten toinen juttu...

Paljon oli lupauksia erilaisista kursseista ja oppaista, mutta valitettavasti juuri sillä hetkellä ei ollut.... Puhumattakaan muista eduista...

Vakuutusyhtiöltä kyllä tuli paljon tarjouksia "insinööriliiton jäsenelle".

• melkein inssi

Uusien jäsenien rekrytointiin (siis opiskelijoiden) liitto kyllä käyttää valtavasti aikaa ja rahaa. Itse opiskelen bio-ja elintarviketekniikkaa ja meille on kyllä hehkutettu kyllästymiseen asti kuinka tärkeää on liitossa oleminen. Itse kuulun nyt liittoon, koska meille opiskelijoille se on lähes ilmaista ja hintaan kuuluu mm. matkavakuutus (ja jos tulee töissä kränää voi aina uhkailla liitolla). Tulen melko varmasti eroamaan liitosta valmistuessani.

• Itsenäinen inssi

Tervetuloa Itsenäisten Insinöörien joukkoon.
      Olin Insinööriliiton jäsenenä useita vuosia ja totesin, että se on retkien ja tutustumismatkojen järjestelykerho ja täysin haluton ja kyvytön hoitamaan jäsenistön edunvalvontaa.

Olin alipalkattuna asiantuntijana julkisessa työpaikassa. Olin neuvotteluavun tarpeessa, mutta enpä saanut muuta kuin sympatiaa ja empatiaa.
      Järjestin neuvottelun työnantajan kanssa, mutta avustaja-luottamusmieheni ei tullut neuvotteluun eikä edes ilmoittanut poisjäännistään.

Luottamusmies sanoi, että Insinööriliitosta tulee toimitsija hoitamaan tämän vääryyden. Ei koskaan tullut, vaan kehotettiin hoitamaan asia paikallisesti.

Ei hoitanut liitto eikä paikallinen luottamusmiehistö.

Esimieheni kuului myös Akavalaiseen liittoon ja se sotki asioita, kun työnantajien edustajat ja me alaiset kuuluimme samaan järjestöön ja olimme "veljiä" keskenään marjastusretkellä. Tyypit olivat samassa sosiaalidemokraattisessa järjestössä ja minä en sitoutumattomana kuulunut tähän parempaan eliittisakkiin.

Olen kokeillut myös toista liittoa, mutta sielläkin on sama sisäpiirijoukko, joita yhdistää puoluejäsenyys tai urheiluharrastus. Yhteistä tälle sisäpiirille on kuitenkin se, ettei heitä juuri kiinnosta aidosti työnteko ja hommien kehittäminen.

Liittoon kuuluvia sisäpiiriläisiä ärsyttää hirveästi tyypit, joilla on ideoita, ammattitaitoa ja työyhteisön kehittämishalua. Breshneviläisyys on edellytys hyväksytyksitulemiseen.

Tyhmyys, laiskuus, suurisuisuus ja poliittinen kanta ovat tärkeitä,jos...
      haluaa olla pidetty ja hyväksytty kaupunkiorganisaatiossa, jossa työnantajana ja ay-aktiiveina toimivat samat toverit.

Nyt "villinä" olen saanut itse neuvoteltua työolosuhteeni ja palkka-asiani tasolle, johon olen tyytyväinen.

• Tutkain

"Nyt "villinä" olen saanut itse neuvoteltua työolosuhteeni ja palkka-asiani tasolle, johon olen tyytyväinen."

Miten liiton jäsenyys tuon estäisi?

(IMHO) kaksi syytä kuulua liittoon: yleissitovuus ja työriitatapauksien oikeusturva. Näistä jälkimmäinen on monopolisoitu liitoille, siis vakuutusyhtiöistä saatava oikeusturvavakuutus ei kata työriitatapauksia.

Edelleen toivoisin liittojen/kassojen/molempien selvittävän, mikä järki on kalliisti kierrättää jäsenmaksu (verovähennysosuuden verran) verottajan kautta. Halvempaa (jäsenillekin) olisi se, että koko verovähennysoikeudesta luovuttaisiin. Siis olettaen, että tuloverotusta kompensoidaan ay-jäsenmaksuista aiheutuneiden verovähennyksiä vastaava määrä, olisi se kaikille tulonsaajille halvempi ratkaisu.

• Anne V
        Tutkain kirjoitti:

"Nyt "villinä" olen saanut itse neuvoteltua työolosuhteeni ja palkka-asiani tasolle, johon olen tyytyväinen."

Miten liiton jäsenyys tuon estäisi?

(IMHO) kaksi syytä kuulua liittoon: yleissitovuus ja työriitatapauksien oikeusturva. Näistä jälkimmäinen on monopolisoitu liitoille, siis vakuutusyhtiöistä saatava oikeusturvavakuutus ei kata työriitatapauksia.

Edelleen toivoisin liittojen/kassojen/molempien selvittävän, mikä järki on kalliisti kierrättää jäsenmaksu (verovähennysosuuden verran) verottajan kautta. Halvempaa (jäsenillekin) olisi se, että koko verovähennysoikeudesta luovuttaisiin. Siis olettaen, että tuloverotusta kompensoidaan ay-jäsenmaksuista aiheutuneiden verovähennyksiä vastaava määrä, olisi se kaikille tulonsaajille halvempi ratkaisu.

Liiton jäsenenä minun asioistani keskusteli työnantajan kanssa luottamusmiehistö.
        Kun asiat ei edenneet vuosien aikana mihinkään ja muille tippui aina jotain korotuksia mm. tekaistuilla tehtävämuutoksilla, kyselin työnantajan edustajalta omista palkankorotus- ja nimikkeenmuutosmahdollisuuksista.
        Hän sanoi, että hän on puhunut näistä minua koskevista asioista luottamusmieheni kanssa ja on ehdottanut tehtävän laajentamista, palkankorotusta ja nimikkeen vaihtamista, mutta oma luottamusmieheni vastustaa asiaa.

SIIS MINUN EDUSTAJANI VASTUSTAA MINUN PALKKA-ASIOIDEN KORJAAMISTA, KUN KUULUN LIITTOON.

Naisenlogiikkani sanoo, että jos maksan siitä satoja euroja, että joku edustaa minua työnantajaan päin niin edellytän, että minun asiaani ajetaan eikä minua paineta enemmän alaspäin.

Kun erosin liitosta, neuvottelen ITSE minua koskevista asioista työnantajani kanssa, enkä vastusta verisesti, jos työnantajani esittää minulle palkankorotusta, kuten liiton luottamusmies teki.

• Tuo sinun juttusi
        Anne V kirjoitti:

Liiton jäsenenä minun asioistani keskusteli työnantajan kanssa luottamusmiehistö.
        Kun asiat ei edenneet vuosien aikana mihinkään ja muille tippui aina jotain korotuksia mm. tekaistuilla tehtävämuutoksilla, kyselin työnantajan edustajalta omista palkankorotus- ja nimikkeenmuutosmahdollisuuksista.
        Hän sanoi, että hän on puhunut näistä minua koskevista asioista luottamusmieheni kanssa ja on ehdottanut tehtävän laajentamista, palkankorotusta ja nimikkeen vaihtamista, mutta oma luottamusmieheni vastustaa asiaa.

SIIS MINUN EDUSTAJANI VASTUSTAA MINUN PALKKA-ASIOIDEN KORJAAMISTA, KUN KUULUN LIITTOON.

Naisenlogiikkani sanoo, että jos maksan siitä satoja euroja, että joku edustaa minua työnantajaan päin niin edellytän, että minun asiaani ajetaan eikä minua paineta enemmän alaspäin.

Kun erosin liitosta, neuvottelen ITSE minua koskevista asioista työnantajani kanssa, enkä vastusta verisesti, jos työnantajani esittää minulle palkankorotusta, kuten liiton luottamusmies teki.

Tyttö hyvä, työnantajasi on valehdellut sinulle törkeästi. Noista asioista ei puhuta liiton kanssa.

Työnantajat eivät neuvottele yksittäisten työtekijöiden kanssa. Lakimiehesi kanssa kyllä, jos sinulla on sellaiseen varaa.

• "Tyttö"
        Tuo sinun juttusi kirjoitti:

Tyttö hyvä, työnantajasi on valehdellut sinulle törkeästi. Noista asioista ei puhuta liiton kanssa.

Työnantajat eivät neuvottele yksittäisten työtekijöiden kanssa. Lakimiehesi kanssa kyllä, jos sinulla on sellaiseen varaa.

Liittouskollisten fraasi on, että on työnantajan asia päättää, mitä kellekin maksaa. Näin on teoriassa, mutta kuntahallinnossa asia toimii politiikan sääntöjen mukaan.

Liittojen poliittiset koukerot ohjaavat kuntakentässä sekä poliittisia päättäjiä että ay-liikettä. Jos yksittäinen virkamiesjohtaja työnantajan ominaisuudessa esittää palkankorotusta henkilölle, jota liittodominanssi ei hyväksy, päätös ei mene läpi poliittisessa lopullisessa päätäntäelimessä, lautakunnassa tai kaupunginhallituksessa.

Liittodominanssi hoitaa asian vesittämisen, koska liiton poliittia-ay-luottamusmiehellä on kännykän muistipaikassa kaupunginhallituksen puheenjohtajan puhelinnumero.

Siis käytännössä liitto-organisaatiot päättävät puoluekannan mukaan, kenelle maksetaan ylimääräisiä korotuksia.

Toimintatapa yksityissektorilla on aivan erilaista.

Olen ollut kuntasektorilla niin kauan, että tiedän mistä puhun ja kirjoitan.

Esittämäsi juupas-eipäs-kannanotto on oma näkemyksesi, joka poikkeaa kaupunkimme arkipäivän henkilöstöpolitiikasta ja johon mikään liitto ei puutu, valitettavasti. Näin liitto siunaa tämän paikallisen toimintakulttuurin, sikailun, johon työnantajan edustaja, virkamiesjohtaja, ei ole syyllinen.

Teille fanaatikoille on aivan turhaa selittää päivän selviä asioita, koska teillä on sellainen taipumus, että olette aina oikeassa ja TE TIEDÄTTE KAIKEN!

Decaús facto im pressium, fer comme´s bash!

• Aappo
        Tuo sinun juttusi kirjoitti:

Minä kyllä keskustelen työnantajan edustajan kanssa useinkin, koska en voikaan keskustella varsinaisen työnantajan kanssa, koska niitä on 150000.

Minullakin on samanlainen tarina, kuin kopio, tuosta alustajan jutusta.

Vasemmistodiktatuuri on pysäyttänyt kaupungin kehittymisen. Muutama mafioso ohjaa kaikkia sektoreita. Demokratiaa, hah-hah

Liitto on jättänyt jäsenensä yksin. Hampaaton herrasmiesklubi tosiaan tuo inssiliitto.

Miksi muuten vanhojen insinöörien palkat ovat aivan eri tasolla kuin nykyajan insinöörien.
        Meille maksetaan täsmälleen samaa liksaa kuin teknikoille.

Inssiliitto ei ole tähänkään ottanut kantaa.

Minä olen vielä liiton jäsen, mutta tämän kuun jälkeen en enää.

• Gunilla
        "Tyttö" kirjoitti:

Liittouskollisten fraasi on, että on työnantajan asia päättää, mitä kellekin maksaa. Näin on teoriassa, mutta kuntahallinnossa asia toimii politiikan sääntöjen mukaan.

Liittojen poliittiset koukerot ohjaavat kuntakentässä sekä poliittisia päättäjiä että ay-liikettä. Jos yksittäinen virkamiesjohtaja työnantajan ominaisuudessa esittää palkankorotusta henkilölle, jota liittodominanssi ei hyväksy, päätös ei mene läpi poliittisessa lopullisessa päätäntäelimessä, lautakunnassa tai kaupunginhallituksessa.

Liittodominanssi hoitaa asian vesittämisen, koska liiton poliittia-ay-luottamusmiehellä on kännykän muistipaikassa kaupunginhallituksen puheenjohtajan puhelinnumero.

Siis käytännössä liitto-organisaatiot päättävät puoluekannan mukaan, kenelle maksetaan ylimääräisiä korotuksia.

Toimintatapa yksityissektorilla on aivan erilaista.

Olen ollut kuntasektorilla niin kauan, että tiedän mistä puhun ja kirjoitan.

Esittämäsi juupas-eipäs-kannanotto on oma näkemyksesi, joka poikkeaa kaupunkimme arkipäivän henkilöstöpolitiikasta ja johon mikään liitto ei puutu, valitettavasti. Näin liitto siunaa tämän paikallisen toimintakulttuurin, sikailun, johon työnantajan edustaja, virkamiesjohtaja, ei ole syyllinen.

Teille fanaatikoille on aivan turhaa selittää päivän selviä asioita, koska teillä on sellainen taipumus, että olette aina oikeassa ja TE TIEDÄTTE KAIKEN!

Decaús facto im pressium, fer comme´s bash!

Vain sadomasokisti kuuluu liittoon.
        Se kiihottuu, kun sitä ruoskitaan ja kiusataan, maksaakin siitä.

• Hercko
        Aappo kirjoitti:

Minä kyllä keskustelen työnantajan edustajan kanssa useinkin, koska en voikaan keskustella varsinaisen työnantajan kanssa, koska niitä on 150000.

Minullakin on samanlainen tarina, kuin kopio, tuosta alustajan jutusta.

Vasemmistodiktatuuri on pysäyttänyt kaupungin kehittymisen. Muutama mafioso ohjaa kaikkia sektoreita. Demokratiaa, hah-hah

Liitto on jättänyt jäsenensä yksin. Hampaaton herrasmiesklubi tosiaan tuo inssiliitto.

Miksi muuten vanhojen insinöörien palkat ovat aivan eri tasolla kuin nykyajan insinöörien.
        Meille maksetaan täsmälleen samaa liksaa kuin teknikoille.

Inssiliitto ei ole tähänkään ottanut kantaa.

Minä olen vielä liiton jäsen, mutta tämän kuun jälkeen en enää.

Ei se tuo liiton neuvottelijoille lisäetuja, saako perusinsinööri työstään kotiapulaisen palkkaa vaiko teknikon palkkaa.

Pääasia, että vanhojen INSINÖÖRIEN palkat on hyvällä tasolla ja että jäsenmaksujen maksajien määrä kasvaa.

Tunnetteko te fanaattiset ay-tyypit liitoissa mitään pahaa hajua?
        Eikö!
        Niin, eihän sitä itse haista, jos henki haisee!!!

• Liiton jäsenille

Liiton tehtävänä on neuvotella paremmat irtisanomisehdot jäsenilleen ja priorisoida liitottomien irtisanomiset ykköseksi.

Tosin lain mukaan kuka tahansa voi neuvotella itselleen tarjottuja parempia irtisanomisehdot, mutta työnantaja näyttää persettään yksittäiselle neuvotteluja ehdottavalle tulevalle ex-työntekijälle.

EVAlla on aina välillä harhautuskampanjoita näillä keskusteluareenoilla. Silloin kun ne eivät ole viemässä äänioikeuttaan isiltään ja äideiltään.

• päämies

Meillä oli muutama vuosi sitten lomautukset siten että työaika lyhennettiin 60%:iin normaalista, eli 3 päiväistä viikkoa siis tehtiin. Sinänsä meille työntekijöillle oli sama miten miten nuo lomautuspäivät piti, oliko yhtenä viikkona 4 päivää töissä ja seuraavana 2, vai miten kunhan teki sen 60% normaalista työajasta pitkällä tähtäimellä.

Mitäs väliä sillä on miten nuo lomautuspäivät pitää? No on sillä sen verran, että mikäli yhtenä työviikkona on sen neljä päivää töissä niin viiikottainen työaika ylittää 75% ja kyseiseltä viikolta saa pienempää korvausta. Jotain tuollaisia ihme pykäliä oli ja ensimmäisestä "liiton korvauksista" tuli persnettoa yhdelle sun toiselle juuri tuosta syystä.

Sen verran ko.pykälät oli kaikille aluksi tuntemattomia (pieni firma) että piti sitten liittoon soittaa ja kysyä että miten nuo korvaukset oikein menee ja kuinka ne lomautuspäivät kannattaa sijoittaa. IL:n virkailija vastasi että "jos mun näitä pykiliä pitää kaikille erikseen selvittää niin en kerkeä muuta tekemäänkään" IAET:n virkailija kyllä jaksoi puhelimessa nuo pykälät juurta jaksain selvittää. Eli kylläpä oli insinööriliitosta kovasti hyötyä tässä asiassa... Onneksi itse olin eronnut IL:stä jo vuosia aiemmin.

• Työn antaja

Liitto ei neuvottele siitä, ketä irtisanotaan, eikä missään tapauksessa määrittele irtisanomisjärjestystä.
        Täysin perätön väite!

Kyllä työnantaja ei tarvitse neuvoja ulkopuolisilta. Ehdottomasti ensin kenkää aktiiviagiteeraajille, liittoaktiiveille, jotka rikkovat työrauhaa, narisevat, purnaavat, estävät toisten työhalukkaiden työntekoa.

Tämä on totuus.

• Valde

Kumpikahan on työnantajalle parempi työntekijä:

pyhän ay-liikkeen ammattattitaitonsa menettänyttä aktiiviagiteeraaja, jonka päätoiminen tehtävä työpaikalla on hoitaa kanssakäyntiä, väittelyä, purnaamista, vaatia mahdottomia aina ja aina lisäääää, pötkyämistä, kahvinkeittelyä, vittuilua, ...olemattomien pöytäkirjojensa kirjoittelua kirjaileva, kaikkien työpaikan sääntöjen yläpuolella oleva ristiriitojen rakentaja,

vai

työhönsä keskittyvä, tuloksia aikaansaava, ammattitaitoinen, töistään kiinnostunut työntakijä, jos hänen ainut vikansa on se, ettei kuulu ammattiliittoon sokeasti ja fanaattisesti yli kaiken uskoviin jehoviin?

Kummankahan YKSITYINEN työnantaja rankkaa paremmaksi valitessaan työntekijäänsä?

• Hjalmari
        Valde kirjoitti:

pyhän ay-liikkeen ammattattitaitonsa menettänyttä aktiiviagiteeraaja, jonka päätoiminen tehtävä työpaikalla on hoitaa kanssakäyntiä, väittelyä, purnaamista, vaatia mahdottomia aina ja aina lisäääää, pötkyämistä, kahvinkeittelyä, vittuilua, ...olemattomien pöytäkirjojensa kirjoittelua kirjaileva, kaikkien työpaikan sääntöjen yläpuolella oleva ristiriitojen rakentaja,

vai

työhönsä keskittyvä, tuloksia aikaansaava, ammattitaitoinen, töistään kiinnostunut työntakijä, jos hänen ainut vikansa on se, ettei kuulu ammattiliittoon sokeasti ja fanaattisesti yli kaiken uskoviin jehoviin?

Kummankahan YKSITYINEN työnantaja rankkaa paremmaksi valitessaan työntekijäänsä?

Tulipa vaikea kysymys, ay-hihhulit haluaisivat tämän mieluummiin tuonne "arvoituksia-palstalle", kun se on jonkinlainen kompa, ei tuota arvoitusta voi heidän mielestään kukaan ratkaista.

• jää ykköne
        Valde kirjoitti:

vai

Meillä kuntatapuolella ehdottomasti vaihtoehto yksi on parempi. Hän jää hommiin.
        On tuanoi nii hyvä toveri, ja viälä kaupunkivaltuustos...

Se toinen vaihtoehto saa mennä mittaamaan kävelykatua askelmitoilla.

• EI MITÄÄN KANNATA yli 300e

kassamaksun vois maksaa.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe