En jaksa enää (oikomishoito)

Epätoivoinenn

Olen siis 13-vuotias tyttö, ja ongelmana on että hampaissani on syväpurenta, jota oikomishoidolla yritetään korjata. No tämä on kestänyt jo yli 6 vuotta, eikä asia ole paljoa edennyt, ja vain lisää härpäkkeitä työnnetään suuhun :( En jaksa tätä enää yhtään, en ole huomannut pienintäkään hyötyä tässä 6 vuoden aikana. Voiko oikomishoidon vain keskeyttää? Haluaisin elää elämäni täysillä mutta jatkuvat säädöt asian kanssa rajoittavat. Olen jo yli 1v pitänyt sellaista aktivaattoria yöllä, mutta en pysty vieläkään nukkumaan sen kanssa kunnolla, ahdistaa suussa tuollainen :( on koitettu erilaisia tapoja mutta ei lippua näy, en enää jaksa!

7

7394

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensuosittele

Voit toki keskeyttää hoidon, mutta silloin on huomioitava, että tilanne voi olla keskeneräisyydestä johtuen purennallisesti huono. Lisäksi kannattaa miettiä keskeyttämistä tarkoin, sillä syväpurenta on yksi hankalimmista purentavirheistä ja sillä on taipumus pahentua iän myötä. Aikuisiässä tällaista purentavirhettä voi olla vaikea korjata ilman leukaleikkausta.
      Syvä purenta ei ole ulkonäöllisesti välttämättä pahan näköinen, joten ymmärrän, jos motivaatiota ei löydy. Pitkällä aikavälillä purennan korjaaminen voi kuitenkin estää monilta komplikaatioilta (hampaiden/paikkojen lohkeamiset ja siitä seuraavat hampaanpoistot yms, leukanivelvaivat, päänsäryt jne), joita ei nuorena tule ajatelleeksikaan.
      Ilmeisesti purentavirheesi on varsin haastava, jos sitä on pitkään hoidettu. Nyt sinulla kuitenkin on vasta kaikki pysyvät hampaat puhjenneet, joten hoito ei voi olla valmis ennen kuin ne on hoidettu, siitä johtuu vuosia kestävä hoito. Kannattaa myös muistaa, että nyt saat hoidon terveyskeskuksessa maksutta (oletan), mutta aikuisena joudut todennäköisesti yksityisoikojalle ja maksat kaiken itse, summat liikkuvat useissa tuhansissa euroissa.

• Epätoivoinenn

Olen miettinyt juuri tuota että voi kyllä myöhemmin kaduttaa jos lopetan. Kuitenkin olen jo niin kyllästynyt tähän kun näiden härpäkkeiden takia nukkuminen on olematonta ja syöminen joskus vaikeaa jos on jokin uusi viritelmä.. Olen tosi väsynyt nykyään koska en yksinkertaisesti kestä suussa Mitään ylimääräistä, eli en pysty edes nukkumaan.. On kokeiltu erilaisia vaihtoehtoja mutta mikään ei ole toista parempi.. ;(

• Eorww

Niin ja aikuisena oikomishoitoa ei saa tuohon ongelmaan kunnalliselta, jollei ylä- ja alahampaiden väliin mahdu suunnilleen etusormi. Eli vain vaikeimmissa tapauksissa pääsee edullisesti hoitoon.

Kuulostaa kyllä siltä, että sulla on sen verran pieni alaleuka (ja takana), että ei tuosta selviä kuin leikkauksella. Eli jos et siihen aio mennä, niin ehkä lopettaisin.

Tietty sun alaleukaa voidaan vielä tuossa iässä yrittää venyttää oikomiskojeilla. Oletko kysynyt miksei ole tullut juurikaan tuloksia? Voi kestää kauan, jos lekuri ei tajunnut heti ottaa kaikkia keinoja käyttöön.

Mulla on myös syväpurenta ja välilevy mennyt leuasta sijoiltaan parikymppisenä, en muista oliko purentavika jo lapsena, mutta oikomishoitoa ei silloin kai harkittu (lama-ajan lapsia olen). Ei ole yläreunassa hampaat kääntyneet viuhkamaisesti eteenpäin, enkä oikein näe miten ne edes voisivat, kun ei kontaktia alahampaisiin. Jos purenta syvenee yhtään vielä (muiden hampaiden kuluessa), niin voi olla että alahampaat ottavat yläpuolen ikeneen kiinni narskutellessa hampaita öisin. Sitten ikenet vetäytyvät ja hammasluu paljastuu... Tuokin on purentakiskolla estettävissä, otan sen vaan unissani pois suusta melkein aina. Inhottavaa pitää joka yö jotain ylimääräistä suussa.

Tuskinpa sulla on vielä viisaudenhampaita, kuten joku arveli! Ja taitaa olla hampaiden vaihtumisesta jo aika monta vuotta aikaa.

• Epätoivoinenn

Ja useilla sukulaisillakin on tätä ongelmaa, varmaan perinnöllistä.. Mummo 70v ja purentavika jonka hoidon keskeytti aikanaan kun ei jaksanut, eikä ole mitään ongelmia tullut..

• Epätoivoinenn

niin ja sen lisäksi että etuhampaat jäävät osittain piiloon yläetuhampaiden alle, niin alaleuan hampaat ovat myös sivuilta sisempänä kui ylähampaat.. Eli alaleukani on selvästi pienempi kuin yläleuka, joka kohdasta. En halua mihinkään leikkaukseen, ellei sitten ole ihan pakko ja normaalia elämää häiritseviä tekijöitä jonka takia menisin.. Ollut tuo yöllä pidettävä jo yli vuoden,kuulemma saattaa tulla kiinteät raudat, jos ei näillä saada tuloksia, ja jos ei saada niin aijon lopettaa, ollut jo 3 erilaiset kiinteät raudat suussa ja kaikki olivat yhtä helvettiä.. Mietin vain mitä voi seurata, jos lopetan, kuinka todennäköisesti kadun myöhemmin.. ? :(

• vittusaatanameneemoti

itellä myös oikomishoito käynnissä. tällä hetkellä mulla on aktivaattori joka on muuten epämukavin asia ikinä... en pysty vaan pitömään sitä mun suussa. eniten pelottaa käydä hammaslääkärissä ku ne suuttuu niin paljon ku en oo käyttäny sitä:/ onko muuten mahdollista vaihtaa sitä kojetta? aktivaattori tuntuu liian epämukavalta ku se on kovaa muovia ja muutenkin ällöttävä. vihaan itteeni koska mulla on vinot ylähampaat ja näytän niiden takia vitun rumalta... miks joillekik ihmisille annetaan tällänen tuomio:(((

• pandasilmä

Hei tyttö 13v !
      Minulla menee yläetuhampaat alahampaitten päälle. Yläetuhampaat on vähän ulospäin suuntautuvat, muttei haittaa kauheasti mitään. Myös sivussa on vähän samaa kuin sinulla, alahampaat on osittain sisempänä kuin ylähampaat. Ei ihan suorassa rivissä.
      Näin olen elänyt kuitenkin ihan hyvin 65 vuotta tiedostamatta hoidon tarvetta ollenkaan, kukaan hammaslääkäri ei ole koskaan ehdottanutkaan mitään oikaisuja ym.
      Mitään erikoista ongelmaa ei ole tullut.

Huom! Edellinen kirjoittaja: Ulospäin kasvaneet ja sojottavat kamalan rumat kulmahampaani annoin hioa "piikeiksi" 20-vuotiaana ja päälle laitettiin nasta tai kuori vai mikä se oli, että ne näyttää suorilta.
      Hyvin on pysyneet toistaiseksi. En kehdannut edes hymyillä kun ne torahampaat sojotti.

Kerron tämän vain tiedoksesi. En voi kantaa ottaa mitä sinun tulisi tehdä.

Sympatiani hoidossa oleville haluan lähettää, hoito haittaa elämää paljon, ei ihme, että hermo menee !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe