Kiusaajat ja kiusaamisen mahdollistajat, mieltä?

Taas yksinäinen koulukiusaaja oli palstalaisen kimpussa. Ketju ehdittiin poistaa ennenkuin sain kommenttini mukaan, joten siinäpä teille sitten kysymys.

Eikö sulle (kiusaaja) ole missään vaiheessa opetettu, että ihmiset yleensä halveksivat tuollaista käytöstä enemmän kuin kiusattavan epäedulliseksi tehty asema? Huolimatta siitä, vaikka olisivat hiljaisia, se ei tarkoita että kukaan hyväksyisi moista menettelyä.

Silti en tiedä miten pitäisi suhtautua niihin hiljaiseksi pysytelleihin sivustaseuraaviin. Mutta turha kai odottaakaan, että naisettomuutta valittava kuorolauluporukka pitäisi edes yhden puolta, kun oma nahka saattaa kärventyä siinä sivussa. Eihän se totuutta poista, mutta helpottaa ilmeisesti kovasti siinä uskon tuskassa, ettei olekaan maailmassa yksin ja se yksi ainoa saa kantaa koko ätmiläisjengin surkeuden harteillaan.

DarkFear on sentään mies. Näistä ääntä pitävistä kiusaajista ja hiljaisista kiusaamisen mahdollistavista en olisi niinkään varma. Ehkä kukaan heistä ei koskaan kasva sellaiseksi.

Kiusaaminen ja ihmisyyden kaikenlainen väheksyminen sallitaan muutenkin heppoisasti. Onko tosiaan jokaisen kirjoittajan kotikasvatukseen kuulunut tälläinen vai mistä halvatusta voi johtua, että tälläinen toiminta edelleen sallitaan?

94

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PalstaTrolli

      Minä niin mieleni pahoitin.

      Osaatko vastata kysymykseen, mikä on esimerkiksi koulukiusaamisen ja palstalla möyhäämisen ero?

      • Pahoitit vai? Miksi ihmeessä?

        Rinnastettavuus koulukiusaamiseen tulee siitä ilmiöstä, että tälläinen kiusaaminen sallitaan hiljaisesti. Kukaan ei puutu siihen. Kiusaaja valitsee uhrinsa, mutta kukaan ei evää liikauta sen pysäyttämiseksi.

        Sanopa miksi?


      • PalstaTrolli

        En kysynyt rinnastettavuutta, vaan merkittävintä eroa.

        Annan sinulle nollan pisteen vihjeen:

        On aivan ilmeistä, että palstalle, toisin kuin peruskouluun, keneenkään ei ole pakko tulla.

        Annan vielä -1 pisteen vihjeen:

        Koululaiset ovat alaikäisiä ja heillä ei oikein pää vielä toimi. Sanoisin, että naiset alkavat olla tolkuissaan noin 25 vuoden iässä ja miehet siinä vähän alle kolmenkymmenen.

        Annan sinulle -3 pisteen vihjeen:

        Ensimmäinen ja tärkein opetus ihmiselle on se, että valitse ystäväsi hyvin ja käytä tarpeen vaatiessa riittäävää voimaa (henkistä, fyysistä, poliittiista tai taloudellista). Et saa kuitenkaan elää rauhassa ja kasvatella biodynaamisia porkkanoita ja vapaita söpöjä pupuja.

        Annan sinulle -4 pisteen vihjeen:

        Ihmiset eivät aidosti piittaa kovinkaan paljon oman lauman ulkopuolisista ihmisistä. Satunnaiset tunneperäiset vääryyden tuntemukset saavat osan tilapäisesti liikkeelle, mutta hyvin harva jaksaa oikeasti vaivautua.

        Annan yleiseksi sivistykseksi 5 pisteen vihjeen:

        Et kai sinä kuvittele, että onnelliset ihmiset istuvat nuotion ympärillä, halailevat toisiaan ja laulavat yhdessä kum-vit-bay-tu-aaaaah?


      • PalstaTrolli kirjoitti:

        En kysynyt rinnastettavuutta, vaan merkittävintä eroa.

        Annan sinulle nollan pisteen vihjeen:

        On aivan ilmeistä, että palstalle, toisin kuin peruskouluun, keneenkään ei ole pakko tulla.

        Annan vielä -1 pisteen vihjeen:

        Koululaiset ovat alaikäisiä ja heillä ei oikein pää vielä toimi. Sanoisin, että naiset alkavat olla tolkuissaan noin 25 vuoden iässä ja miehet siinä vähän alle kolmenkymmenen.

        Annan sinulle -3 pisteen vihjeen:

        Ensimmäinen ja tärkein opetus ihmiselle on se, että valitse ystäväsi hyvin ja käytä tarpeen vaatiessa riittäävää voimaa (henkistä, fyysistä, poliittiista tai taloudellista). Et saa kuitenkaan elää rauhassa ja kasvatella biodynaamisia porkkanoita ja vapaita söpöjä pupuja.

        Annan sinulle -4 pisteen vihjeen:

        Ihmiset eivät aidosti piittaa kovinkaan paljon oman lauman ulkopuolisista ihmisistä. Satunnaiset tunneperäiset vääryyden tuntemukset saavat osan tilapäisesti liikkeelle, mutta hyvin harva jaksaa oikeasti vaivautua.

        Annan yleiseksi sivistykseksi 5 pisteen vihjeen:

        Et kai sinä kuvittele, että onnelliset ihmiset istuvat nuotion ympärillä, halailevat toisiaan ja laulavat yhdessä kum-vit-bay-tu-aaaaah?

        Kerrassaan mainioita vihjeitä.

        Pahoitin vain mieleni siitä, ettet tuonut niitä konkreetisia vihjeitä ilmiön taltuttamiseksi ja sallimisen pysäyttämiseksi.


      • PalstaTrolli

        Voihan sitä kitkeä.

        -Loukkantumalla toisten puolesta
        -Sensuroimalla epämiellyttävät kommentit turvallisilta palstoilta
        -Sulkemalla keskustelupalstat ja kommenttiosiot
        -Pakollisella kurssituksella, "vapaaehtoisilla" sitoumuksilla
        -Ilkiöiden julkisella häpäisyllä
        -Sakottamalla väärästä sanasta, lauseesta tai tarkoituksesta
        -Leirittämällä/vangitsemalla pahat ihmiset
        -Teloittamalla pahat ihmiset

        Ja hop!

        Olet vielä enemmän syvältä kuin peikot konsanaan.

        Mutta hyväähän tässä tarkoitettiin ja tarkoitus pyhittää keinot ja ei omelettia voi tehdä särkemättä munia ja muita moraalittomia latteuksia.

        BTW, kuinkas monta näistä onkaan jo Suomessa käytössä?


      • PalstaTrolli kirjoitti:

        Voihan sitä kitkeä.

        -Loukkantumalla toisten puolesta
        -Sensuroimalla epämiellyttävät kommentit turvallisilta palstoilta
        -Sulkemalla keskustelupalstat ja kommenttiosiot
        -Pakollisella kurssituksella, "vapaaehtoisilla" sitoumuksilla
        -Ilkiöiden julkisella häpäisyllä
        -Sakottamalla väärästä sanasta, lauseesta tai tarkoituksesta
        -Leirittämällä/vangitsemalla pahat ihmiset
        -Teloittamalla pahat ihmiset

        Ja hop!

        Olet vielä enemmän syvältä kuin peikot konsanaan.

        Mutta hyväähän tässä tarkoitettiin ja tarkoitus pyhittää keinot ja ei omelettia voi tehdä särkemättä munia ja muita moraalittomia latteuksia.

        BTW, kuinkas monta näistä onkaan jo Suomessa käytössä?

        Mua hieman häiritsee se, että kiusatusta tulee yleensä kiusaajan kaltainen, lopulta, tavalla tai toisella.

        Olisiko PalstaTrollilla jotain akuuttia tai pitempiaikaista hoitoa tuohon olemasa?


      • Lupaavan alun jälkeen sinäkin osottauduit vain saarnamieheksi.


      • PalstaTrolli
        elisakettu kirjoitti:

        Lupaavan alun jälkeen sinäkin osottauduit vain saarnamieheksi.

        Trollauksen arvosteluperusteet

        -Luottamuksen / kiinnostuksen herättäminen, 1 arvosana
        -Yllättävä naaman jauhaminen ahman jätökseen, 1 arvosana
        -Anonyymin käyttäjätunnuksen hyödyntäminen, 1 arvosana

        Arvosana: 3/5

        Suullinen arviointi: Trollauksen perustekniikkaa, arvosana tyydyttävä.

        Vaan asiaan.

        Ihmiskunta ei näytä koskaan oppivan mitään, vaan samat asiat toistetaan hieman varioiden
        sukupolvesta toiseen. Kirjana Orwellin Eläinten vallankumous on todellisuutta vähättelevää.

        Tekniikan kehittyminen on seurausta ihmisen oppimiskyvystä, tavat ja kulttuuri siirtyvät
        oppimisen seurauksena.

        Jostain syystä aikaisempien sukupolvien henkilökohtaiset kokemukset eivät välity samalla tavalla seuraaville
        sukupolville. Eivät elokuvina, kirjoina tai suullisena perintönä. Tavat ja kulttuuri siirtyvät kuitenkin.

        Joku onkin joskus sanonut että

        Ei Herraa, ei Jumalaa,
        vain kaksi vanhaa saatanaa.
        Raha ja valta.

        Näillä mennään.


    • Tuollahan minuakin yritetään kiusata.
      Ongelma on näissä tapauksissa että joutuvat kärsimään ja ovat katkeria.kiusaamiseen pitää puuttua ja ilmiantaa.

      Osittain mietin yritänkö heitä auttaa ymmärtää vai jättää ymmärtämättä koska sellaiset ei saa parisuhdetta mutta taas voivat saada parisuhteen, jos opettelisi

      • Saisivat parisuhteen, jos opettelisivat vähän niinkuin tapoja?

        Eikös kärsivän pitäisi heittäytyä ennemmin vaikka marttyyriksi ja maata mahallaan lattialla, kuin että tuhlaa vähiä voimavarojaan muita haukkumalla?


      • elisakettu kirjoitti:

        Saisivat parisuhteen, jos opettelisivat vähän niinkuin tapoja?

        Eikös kärsivän pitäisi heittäytyä ennemmin vaikka marttyyriksi ja maata mahallaan lattialla, kuin että tuhlaa vähiä voimavarojaan muita haukkumalla?

        Noh toista alistamalla kokevat olevansa korkeammalla ja parempia mutta sellainen ihminen, mitä ne ovat kasvattaa itselleen pinttyvän tavan ja ovat vain surkimuksia ja kärsiviä.

        miksi sitten tukisin heitä paremmin täällä sanoin kun voisin vain heittää viranomaisen heidät hoitaa oikealla tavalla kuin laittaa kärsimään meitä muita heidän henkisestä kiusaamisesta.

        Tosi asia on vain viranomainen pystyy tekemään heidän parhaaksi ei me.


      • valtakunta kirjoitti:

        Noh toista alistamalla kokevat olevansa korkeammalla ja parempia mutta sellainen ihminen, mitä ne ovat kasvattaa itselleen pinttyvän tavan ja ovat vain surkimuksia ja kärsiviä.

        miksi sitten tukisin heitä paremmin täällä sanoin kun voisin vain heittää viranomaisen heidät hoitaa oikealla tavalla kuin laittaa kärsimään meitä muita heidän henkisestä kiusaamisesta.

        Tosi asia on vain viranomainen pystyy tekemään heidän parhaaksi ei me.

        Siis heittää viranomaiselle kuin laittaa kärsimään meitä muita heidän henkisestä kiusaamisesta.


      • ooooooouuuuuuuuu-uuuuuu
        valtakunta kirjoitti:

        Siis heittää viranomaiselle kuin laittaa kärsimään meitä muita heidän henkisestä kiusaamisesta.

        Kas kun ei susille.


    • Kuka missä mikä ketju? Darkkistako kiusattiin? ainakin mitä minun kejuihin darkkis kommentoinut tuntuu itse herra (trolli) yrittävän hakea aina riitaa, siksi yleensä jätän kommentoimatta niihin niin ei tule kirveestä päähän.

      • Meni jo. Milloin sinua on fiktiivisen kirjoittajan fiktiivinen kirves pelottanut? Siksi toisekseen, sun ketjut nimenomaan hakevat aina vastaprovosointia.

        Niin mitä mieltä niistä kiusaamisen sallijoista?


      • elisakettu kirjoitti:

        Meni jo. Milloin sinua on fiktiivisen kirjoittajan fiktiivinen kirves pelottanut? Siksi toisekseen, sun ketjut nimenomaan hakevat aina vastaprovosointia.

        Niin mitä mieltä niistä kiusaamisen sallijoista?

        Niin, no tuohon nyt on vähän vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä tapauksesta tarkemmin mutta eiköhän täällä itsekukin ole vähän omalla vastuulla, jos ei yhtään osaa napsauttaa vastapalloon pitää harkita onko tämä ihan oikea paikka viettää aikaa. Eihän se mukavaa ole jos jollekin oikeasti tulee paha mieli täällä., siksi itse aina yritän muistuttaa itsestään ja asioistaan liian avoimia kirjoittajia siitä ettei kannata ihan kaikkea paljastaa, siinä kun sitten helposti saa kiusaajat kannoilleen.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Niin, no tuohon nyt on vähän vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä tapauksesta tarkemmin mutta eiköhän täällä itsekukin ole vähän omalla vastuulla, jos ei yhtään osaa napsauttaa vastapalloon pitää harkita onko tämä ihan oikea paikka viettää aikaa. Eihän se mukavaa ole jos jollekin oikeasti tulee paha mieli täällä., siksi itse aina yritän muistuttaa itsestään ja asioistaan liian avoimia kirjoittajia siitä ettei kannata ihan kaikkea paljastaa, siinä kun sitten helposti saa kiusaajat kannoilleen.

        Hmm, aika usien törmää kommnettiin ettei täällä tarvitse olla jne. Eli kirjoittaja vastuutetaan lukemastaan, kirjoittamastaan ja tunteistaan, mutta kiusaajallako ei sitten ole vastuuta siitä, mitä kirjoittaa?

        Kuulostaa eriarvoiselta.

        Lukemastani päätellen kuulostaa hieman siltä, että minulla olisi oikeus kiusata DarkFearin, muttei puolustaa häntä (tai ketään muutakaan).


      • elisakettu kirjoitti:

        Hmm, aika usien törmää kommnettiin ettei täällä tarvitse olla jne. Eli kirjoittaja vastuutetaan lukemastaan, kirjoittamastaan ja tunteistaan, mutta kiusaajallako ei sitten ole vastuuta siitä, mitä kirjoittaa?

        Kuulostaa eriarvoiselta.

        Lukemastani päätellen kuulostaa hieman siltä, että minulla olisi oikeus kiusata DarkFearin, muttei puolustaa häntä (tai ketään muutakaan).

        Ei tietenkään noin, itsekinhän juuri eilen arvostelin naisia kun ne antaa teuvon kaltaisten kiusaajien jatkaa aina vaan, siinä on vaan se ero että niissä naisten kokemuksissa on jotain johon tarttua. Se vaan on ikävä tosiasia että täällä nettimaailmassa et trollia saa konkreettisesti esiin niin se vaan on siedettävä välttämättömänä pahana. Tokihan saat puolustaa darkkista tai ketä vaan mutta se ei ikävä kyllä taida auttaa mitään mihinkään, se ei muuta trollia tai trollin toimintapoja, saattaa jopa hieman yllyttää kun trolli huomaa että asialla on sinulle merkitystä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei tietenkään noin, itsekinhän juuri eilen arvostelin naisia kun ne antaa teuvon kaltaisten kiusaajien jatkaa aina vaan, siinä on vaan se ero että niissä naisten kokemuksissa on jotain johon tarttua. Se vaan on ikävä tosiasia että täällä nettimaailmassa et trollia saa konkreettisesti esiin niin se vaan on siedettävä välttämättömänä pahana. Tokihan saat puolustaa darkkista tai ketä vaan mutta se ei ikävä kyllä taida auttaa mitään mihinkään, se ei muuta trollia tai trollin toimintapoja, saattaa jopa hieman yllyttää kun trolli huomaa että asialla on sinulle merkitystä.

        Ja minä kun luulin, että tässä ketjussa annettaisiin uusia työkaluja kiusaamisen maksimoimiseksi.

        Tiesit varmaan, että trollit on kehitetty nimenomaan viihteen ja kulutuksen lisäämiseksi.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ja minä kun luulin, että tässä ketjussa annettaisiin uusia työkaluja kiusaamisen maksimoimiseksi.

        Tiesit varmaan, että trollit on kehitetty nimenomaan viihteen ja kulutuksen lisäämiseksi.

        Ketju itsessään jo saattaa olla sellainen työkalu. Pari kertaa täällä on tapahtunut sellaista että minusta on tuntunut vähän pahalta jonkun toisen puolesta kun joku hyvää tarkoittava hölmö on toista auttaakseen sekaantunut johonkin asiaan ja sillä sekaantumisellaan sitten saanut aikaan paskamyrskyn sen autettavan niskaan eli toimii juuri päinvstoin kuin piti. No tämä sun ketju tuskin semmoista aiheuttaa mutta näissä tämmöisissä on aina vaaransa ja siinä on syy miksi itse ainakin olen vähän varovainen "auttamaan" kun se saattaa vain pahentaa asiaa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ketju itsessään jo saattaa olla sellainen työkalu. Pari kertaa täällä on tapahtunut sellaista että minusta on tuntunut vähän pahalta jonkun toisen puolesta kun joku hyvää tarkoittava hölmö on toista auttaakseen sekaantunut johonkin asiaan ja sillä sekaantumisellaan sitten saanut aikaan paskamyrskyn sen autettavan niskaan eli toimii juuri päinvstoin kuin piti. No tämä sun ketju tuskin semmoista aiheuttaa mutta näissä tämmöisissä on aina vaaransa ja siinä on syy miksi itse ainakin olen vähän varovainen "auttamaan" kun se saattaa vain pahentaa asiaa.

        Liikaa painoarvoa yksittäisille kirjoittajille. Esimerkki olisi voinut olla kenestä tahansa, mutta kun olin kirjoittanut kommentin ketjuun, joka oli jo poistunut, niin käytin sitten sitä. Kyse on enempi ilmiöstä. Mielenkintoista seurata miten kukakin selittelee osuuttaan.

        Olen osittain samaa mieltä että joskus ei kannata puuttua. Mutta ei minusta sekään ole oikein, että myönteistä palautetta vältetään vain siksi, kun tiedetään siitä tulevan paha mieli jollekin. Ei se silleen voi mennä. Kyllä ihmisen on opittava siihenkin, että joku toinen sai nyt huomiota ja itse jäi ilman. Sitä sanotaan kasvamiseksi. Ja kasvattaminenkin on helvetin kovaa työtä.

        Sen valossa on helpompi ymmärtää.


      • elisakettu kirjoitti:

        Liikaa painoarvoa yksittäisille kirjoittajille. Esimerkki olisi voinut olla kenestä tahansa, mutta kun olin kirjoittanut kommentin ketjuun, joka oli jo poistunut, niin käytin sitten sitä. Kyse on enempi ilmiöstä. Mielenkintoista seurata miten kukakin selittelee osuuttaan.

        Olen osittain samaa mieltä että joskus ei kannata puuttua. Mutta ei minusta sekään ole oikein, että myönteistä palautetta vältetään vain siksi, kun tiedetään siitä tulevan paha mieli jollekin. Ei se silleen voi mennä. Kyllä ihmisen on opittava siihenkin, että joku toinen sai nyt huomiota ja itse jäi ilman. Sitä sanotaan kasvamiseksi. Ja kasvattaminenkin on helvetin kovaa työtä.

        Sen valossa on helpompi ymmärtää.

        "Mutta ei minusta sekään ole oikein, että myönteistä palautetta vältetään vain siksi, kun tiedetään siitä tulevan paha mieli jollekin. Ei se silleen voi mennä. "

        Nyt höpiset jo ihan outoja. En minä ainakaan halua että minun takia jo ennestään ikävää kommenttia saanut saisi niitä lisää ihan vain siksi että minä saisin esiintyä ketjussa "hyviksenä", niin huomionkipeä en ole.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Mutta ei minusta sekään ole oikein, että myönteistä palautetta vältetään vain siksi, kun tiedetään siitä tulevan paha mieli jollekin. Ei se silleen voi mennä. "

        Nyt höpiset jo ihan outoja. En minä ainakaan halua että minun takia jo ennestään ikävää kommenttia saanut saisi niitä lisää ihan vain siksi että minä saisin esiintyä ketjussa "hyviksenä", niin huomionkipeä en ole.

        Ai noinkin voi ajatella? Että itse tulisi huomatuksi annettuaan myönteistä palautetta tai asettautumalla vaikka kiusaamista vastaan? Toimii ehkä minä-keskeisesti ajattelevalla.

        Kokemusteni mukaan "oikeassa" elämässä kaikki hyvä sanottu on aika nopeasti pyyhitty tai unohdettu pois. Pahan sanoja muistetaan kyllä, pitkänkin ajan kuluttua, muistetaan taatusti. Mikä onkin erikoinen yhteensattuma tässäkin keississä. Epäkohtiin puuttuminen aiheuttaa yleensä sen, että esiintuonut henkilö on aika pian yleisesti paneteltuna retteleitsijänä.

        Ei näissä ole mistään sankaruudesta kyse. Sankaruus kuuluu RobinHoodiin, muihin satukirjoihin ja menneeseen aikaan. Mutta mun mielestä kaikkea ei tarvitse hyväksyä. Nostamalla epäkohtia pöydälle on ainut mahdollisuus muuttaa asioita ja kehittyä. Etkös sinä itsekin siihen ole koko ajan pyrkimässä?


      • elisakettu kirjoitti:

        Ai noinkin voi ajatella? Että itse tulisi huomatuksi annettuaan myönteistä palautetta tai asettautumalla vaikka kiusaamista vastaan? Toimii ehkä minä-keskeisesti ajattelevalla.

        Kokemusteni mukaan "oikeassa" elämässä kaikki hyvä sanottu on aika nopeasti pyyhitty tai unohdettu pois. Pahan sanoja muistetaan kyllä, pitkänkin ajan kuluttua, muistetaan taatusti. Mikä onkin erikoinen yhteensattuma tässäkin keississä. Epäkohtiin puuttuminen aiheuttaa yleensä sen, että esiintuonut henkilö on aika pian yleisesti paneteltuna retteleitsijänä.

        Ei näissä ole mistään sankaruudesta kyse. Sankaruus kuuluu RobinHoodiin, muihin satukirjoihin ja menneeseen aikaan. Mutta mun mielestä kaikkea ei tarvitse hyväksyä. Nostamalla epäkohtia pöydälle on ainut mahdollisuus muuttaa asioita ja kehittyä. Etkös sinä itsekin siihen ole koko ajan pyrkimässä?

        Jahans, taisi vastaukseni aiheuttaa pistoksen johonkin "hyvikseen" kun se on poistettu mutta laitetaan uudestaan vähän lyhyemmin ja neutraalimmin niin ei pitäisi olla kenelläkään valittamista. Siis jotakuta "kiusataan" ja vaihtoehdot:

        1. Trolli tekee avauksen: "Piip on ihan tyhmä ja hölmö"

        - Kukaan ei reagoi, ei edes "piip" itse. Me kaikki ollaan kylmia välinpitämättömiä, "pahoja" ihmisiä

        seuraus: Trollin työ valui hukkaan, parin väsyneen lisäyrityksen jälkeen se vaihtaa kohdetta

        2. Trolli tekee avauksen "Piip on ihan tyhmä ja hölmö"

        - jostain saapuu hyvis 1 kommentoimaan, "En suvaitse tämmöistä" (Hyvis saa hyvän mielen)
        - Toinenkin trolli laittaa "Mutta "piip" on oikeasti...., hyvis kuittaa (olenpas minä nyt hyvis)
        - Homma kiihtyy, tulee toinenkin hyvis puolustamaan kiusattua (Tälläkin hyvä mieli hyvyydestään)
        - Trollit trollaa, tulee kolmas hyvis sanomaan mielipiteensä (Tahtoo olla kans hyvis)
        - Ketju kasvaa, sata kommenttia ylitetty ja tunteet kuumenee /hyvistä on kiva olla hyvien puolella)

        seuraus: Sillä alunperin kiusatulla on p..ka fiilis kun ketju kerää jatkuvaa huomiota, sitä ja montaa muutakin loukataan ketjussa puolin ja toisin, eikö täällä voisi jostain muustakin "puhua"?

        Eli väitänpä että iso osa hyvistelyistä perustuu oman kilven kiillotukseen, ei niinkään siihen että sillä "kiusatulla" olisi mukavampaa kun on hänelläkin puolustajia ja ketjun saama huomio vain pahentaa tilannetta. En väitä että kaikki "hyvikset" olisi pelkästään itsekkäitä mutta kyllä semmoista täällä(kin) toisinaan näkee että ollaan enemmän omalla kuin sen toisen asialla, on se sen verran läpinäkyvää joskus. Näkee myös koko yhteiskunnassa sitä vastaavaa, en mainitse sitä esimerkkiä jonka siihen edelliseen laitoin kun siitä repeää pelihousut taas jollain.

        Useinhan se on myös ajattelamattomuutta, Olen itsekin siihen syyllistynyt että yrittänyt jollekin saada paremman mielen "puolustamalla" tai yrittämällä sanoa jotain positiivista ja sen sitten vaikuttanut siten että vaikuttanut saamaan entistä enemmän masennuksiin ja kärjekkäämpiä kommentteja sitä "autettavaa" kohtaan niin nykyään sitä ajattelee vähän ennen kuin alkaa sankaroimaan hyviksenä. Usein mieluumminkin salaa hyvistelen niin että omana vittumaisena itsenäni yritän herättää ajattelemaan ja muistamaan riskit. Jos vaikka joku palstanainen ihastuksen pyörteissä aikoo uskaltaa elää huomauttamalla jännämiehistä en halua pilata toisen onnea, yritän vaan muistuttaa ettei kaikki ole aina ihan sitä miltä näyttää ja se ehkä johtaa parempaan lopputulokseen kuin pelkät tsemppiviestit jos/kun palstanainen osaa olla varuillaan.

        Huomautus poistattajille ja ylläpidolle: Tässä ei pitäisi kyllä olla mitään asiatonta, jos tuntuu että pitää poistaa kannattaa tutkiskella ehkä hieman itseään ja omaa toimintaansa.


    • sitaattimies

      Jos et kestä lämpöä, pysy poissa keittiöstä.

      • No kukapa nyt ei joskus olisi näppejään polttanut... ja hellallekin palattava.


    • missä.tukka

      DarkFear the sasikranssi mainittu :)

      Okeasti ellu en ymmärrä mitä ajat takaa, oletko lukenut sen kirjoituksia tässä vuosien varrelta :)

      • Pitäisikä tiettyjä palstakirjoittajia kohdella eriarvoisina?

        Sikäli metka juttu. Jokainen on jo itse luonut sen "roolinsa" - sitten palstalla luodaan sille toiselle toinen.

        Jotenkin mulle tulee mieleen, voisiko DarkFear roolijaossa olla palstan syntipukki? Vai keksisitkö jonkun kuvaavamman roolin hänelle?


      • Buhahaha
        elisakettu kirjoitti:

        Pitäisikä tiettyjä palstakirjoittajia kohdella eriarvoisina?

        Sikäli metka juttu. Jokainen on jo itse luonut sen "roolinsa" - sitten palstalla luodaan sille toiselle toinen.

        Jotenkin mulle tulee mieleen, voisiko DarkFear roolijaossa olla palstan syntipukki? Vai keksisitkö jonkun kuvaavamman roolin hänelle?

        Minä ainakin kohtelen. Enkä edes häpeä sitä. Niin makaat kuin petaat. Jos tylyttää enemmän kun ymmärtää, jos jankkaa enemmän kuin keskustelee, en arvosta tyyppiä kovin korkealle.

        Jokaisella meistä on vastuu omista sanomisistamme ja kukaan ei pakota täällä pyörimään.


    • iuyiuyiuiuyiui

      Olen ymmärtänyt, että Darkkis on yksi Periksen luomuksista.. Kiusaaja on mies85.

      Siis 32v äijä laittaa tänne 10 sasikaljuketjua päivässä??!! Ilmeisesti lapsen tasolla, tai jotain..

      • Eli kun DarkFear on DarkFear - lupa kiusaamiseen, siksikö?


      • jkjhkjhkjhkjhkl
        elisakettu kirjoitti:

        Eli kun DarkFear on DarkFear - lupa kiusaamiseen, siksikö?

        Jos tuo on mulle, niin puolustin Darkkista aikoinaan paljonkin. Olen sen jälkeenkin aina muistanut mainita D:n myönteisessä valossa. Jossain vaiheessa tajusin, että D on luultavasti dissosiaatiohahmo. En ole viitsinyt sen jälkeen puuttua asiaan. Huolestuttavampaa on se, että nal ajaa täällä nuoria ja masentuneita poikia itsemurhaan. Fobba käski ottaa yhteyttä palstan ylläpitoon.. Ei mitään vaikutusta tietenkään.


      • jkjhkjhkjhkjhkl kirjoitti:

        Jos tuo on mulle, niin puolustin Darkkista aikoinaan paljonkin. Olen sen jälkeenkin aina muistanut mainita D:n myönteisessä valossa. Jossain vaiheessa tajusin, että D on luultavasti dissosiaatiohahmo. En ole viitsinyt sen jälkeen puuttua asiaan. Huolestuttavampaa on se, että nal ajaa täällä nuoria ja masentuneita poikia itsemurhaan. Fobba käski ottaa yhteyttä palstan ylläpitoon.. Ei mitään vaikutusta tietenkään.

        Hmm, mulla on hieman sellainen tuntu, että D:lle on kuitenkin paikkansa. Hänhän osoittaa myös sen, että on valmis puolustamaan ja puolustautuu itse.

        Mainitsin tuossa toisessa ketjjussa, että nallin lannistusyritykset eivät uppoa oikein oikeaan maaliinsa. Kyseessähän on nimenomaan asia, jota kohti halutaan alasampuvia nuolia. Hiljaisuus (tässäkin) on taas yleistä. Asioista ei liikaa puhuta oikeilla nimillä. Hänhän haluaa tuoda esille, että miessukupolvi näyttää hirviöltä. Ketä tälläinen sitten palvelee?


      • Eki-setä
        elisakettu kirjoitti:

        Hmm, mulla on hieman sellainen tuntu, että D:lle on kuitenkin paikkansa. Hänhän osoittaa myös sen, että on valmis puolustamaan ja puolustautuu itse.

        Mainitsin tuossa toisessa ketjjussa, että nallin lannistusyritykset eivät uppoa oikein oikeaan maaliinsa. Kyseessähän on nimenomaan asia, jota kohti halutaan alasampuvia nuolia. Hiljaisuus (tässäkin) on taas yleistä. Asioista ei liikaa puhuta oikeilla nimillä. Hänhän haluaa tuoda esille, että miessukupolvi näyttää hirviöltä. Ketä tälläinen sitten palvelee?

        DarkFear on trollihahmo, jonka tarkoitus on ärsyttää ja ja aiheuttaa hämmennystä. Ei sellainen ole "mies"


    • nauran.ja.itken

      Tää oli elisakettu sun hölömöin aloitus... :) vai darkkis... ei hyvää päivää.

      • Darkkis - tai kuka tahansa. Kyse on ilmiöstä.


    • ensivuonnasittentaas

      Minusta tämä ei ole "vuoden aloitus".

      Äänestän jotain muuta "vuoden aloitukseksi", mikäli sellainen kilpailu on käynnissä.

      Tälle minä en osaa antaa yhtään pistettä.

      • Pitääkö tuo vastaus tulkita siten, että olet äänekkään ja hiljaisen palstakiusaamisen kannalla?


      • pöö-
        elisakettu kirjoitti:

        Pitääkö tuo vastaus tulkita siten, että olet äänekkään ja hiljaisen palstakiusaamisen kannalla?

        No en ainakaan tyhjänpäiväisen höpötyksen kannalla. Yritä täyttää jotenkin muuten päiväsi :)


      • pöö- kirjoitti:

        No en ainakaan tyhjänpäiväisen höpötyksen kannalla. Yritä täyttää jotenkin muuten päiväsi :)

        Kun ollaan niinkin asiapitoisella alustalla kuin tämä palsta keskustelemassa, on hyvä luoda jotain kevyttä keskustelunavausta väliin :-D

        Muutenhan maailma näyttäisi tosi vakavalle paikalle.


    • Aito-DarkFear

      Niin eipä ne mua kiusaavat lantaperseaivot ole ikinä ymmärtäneet kaljuuntumisen päälle mitään, vaan aina ovat vain vittuilemassa mun kaljusta päälaesta perkele. Ja sitten kun mä yritän sanoa heille takaisin niin ylläpito heti jäädyttää mun nimimerkin enkä mä pääse kirjautumaan saatana.

    • .. Aikoinaan kun tänne IhmeMaahan saavuin.. Astuen PääPyörryksissä varmaan Jok`ikiseen PalstaMiinaan.. Monesti.. Niin tuli puututtua (hyvin) usein, myös Kyseiseen Toimintaan.. Mut, kun opin palstan touhut ja porukan metkut jne., niin tulin siihen tulokseen, että se on turhaa (ainakin) tiettyjen tapausten kohdalla.. ;P

      .. Koska Tapaus voi olla Suurella Tod.Näköisyydellä "Miina" (=tässä tapauksessa trolli) itsessään ja vaikka ei olisikaan, niin omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että VastaPalloa on luvassa.. Eli katson, että esim. hän (tai trollihahmo) hakee juuri tälläistä käytöstä itseään kohtaan.. Ja vaikka ei hakisikaan, niin VeliKarma antaa suunnilleen sellaista Satoa, mitä Kylvääkin.. ;P

      • Ellu nyt on tuollainen kanaemo, kerran luuli Pertsan ihan tosissaan laittamaa kommenttia trollin tekeleeksi kun ei "Pertti oikeasti noin ajattele" ja alkoi minua soimaamaan kun "luulin" pertiksi :D


      • Miina? No totta halvatussa se on miina. Mutta miten ihmiset käyttäytyvät miinan ympärillä?

        Minua lähinnä kiinnostaa, miksi asioiden annetaan vain olla. Vaikka esimerkki on yhdestä kirjoittajasta, se voisi olla kenestä tahansa. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee myös se, että heti kättelyssä kommentit sisältävät epäuskoisen "ai darkfearkö" - anna mun nauraa-lisäyksiä. Okei, kun kyseessä on darkfear, kiusaaminen on siis sallittua. Sama juttu kenen tahansa kohdalla (itse ansaittua).

        Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?


      • elisakettu kirjoitti:

        Miina? No totta halvatussa se on miina. Mutta miten ihmiset käyttäytyvät miinan ympärillä?

        Minua lähinnä kiinnostaa, miksi asioiden annetaan vain olla. Vaikka esimerkki on yhdestä kirjoittajasta, se voisi olla kenestä tahansa. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee myös se, että heti kättelyssä kommentit sisältävät epäuskoisen "ai darkfearkö" - anna mun nauraa-lisäyksiä. Okei, kun kyseessä on darkfear, kiusaaminen on siis sallittua. Sama juttu kenen tahansa kohdalla (itse ansaittua).

        Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?

        "Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?"

        Tuohon kyllä voisi kyllä jotain kuitata teidän perheellisten toimimisesta täällä palstalla, et varmaankaan sinä mutta aika moni muu parisuhteellinen kun täällä usein helposti korottaa itsensä jotenkin "ätmien" "yläpuolelle". Eikös senkin voisi nähdä jonkinlaisena kiusaamisena kun p..ua saanut/saava parisuhdepelle hymistelee neuvojaan ettei saa olla katkera?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?"

        Tuohon kyllä voisi kyllä jotain kuitata teidän perheellisten toimimisesta täällä palstalla, et varmaankaan sinä mutta aika moni muu parisuhteellinen kun täällä usein helposti korottaa itsensä jotenkin "ätmien" "yläpuolelle". Eikös senkin voisi nähdä jonkinlaisena kiusaamisena kun p..ua saanut/saava parisuhdepelle hymistelee neuvojaan ettei saa olla katkera?

        Niin ja mielnkiintoista muuten kun katsoin noita keskustelujen otsikoita niin eka sivulla oli kaksi nallia halventavaa avausta ja olihan siellä se yksi pätkä jossa joku yrittää saada allekirjoittanutta halvennetuksi että kyllä kai täällä jokainen osansa varmaan saa, sille vaan ei voi mitään,


      • Tuskinvastaattähän
        elisakettu kirjoitti:

        Miina? No totta halvatussa se on miina. Mutta miten ihmiset käyttäytyvät miinan ympärillä?

        Minua lähinnä kiinnostaa, miksi asioiden annetaan vain olla. Vaikka esimerkki on yhdestä kirjoittajasta, se voisi olla kenestä tahansa. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee myös se, että heti kättelyssä kommentit sisältävät epäuskoisen "ai darkfearkö" - anna mun nauraa-lisäyksiä. Okei, kun kyseessä on darkfear, kiusaaminen on siis sallittua. Sama juttu kenen tahansa kohdalla (itse ansaittua).

        Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?

        Viimeinen lauseesi pitäisi tehdä kokonais avaukseksi palstalle. Niinpä. Kerran ätmi on ruma niin oikeuttaako se palstanaisia saati muitakin naisia silloin haukkumaan ja ilkkumaan ätmille? Vai näetkö kiusaamisen kiusaamisena vain silloin jos se osuu sinua miellyttävään ihmiseen? Muilla niin väliä?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?"

        Tuohon kyllä voisi kyllä jotain kuitata teidän perheellisten toimimisesta täällä palstalla, et varmaankaan sinä mutta aika moni muu parisuhteellinen kun täällä usein helposti korottaa itsensä jotenkin "ätmien" "yläpuolelle". Eikös senkin voisi nähdä jonkinlaisena kiusaamisena kun p..ua saanut/saava parisuhdepelle hymistelee neuvojaan ettei saa olla katkera?

        Aika monikin korottaa itseään aina jonkun yläpuolelle. Mun mielestä vain ne keinot on aika typeriä siinä mielessä, että loukkausyritykset menee vähän niinkuin ohi. Eihän kukaan todella tiedä kenenkään todellista tilannetta tai haavoittumiskohteita. Mutta joku sivullinen saattaa hyvinkin saada osumansa.

        Katkeruutta ei muuten kukaan voi neuvomalla poistaa. Neuvojen sijaan voisi tietysti mainita suoraan, miten epämiellyttävän kuvan ihminen itsestään antaa. Silloin tuskin on kyse kiusaamisesta?


      • Tuskinvastaattähän kirjoitti:

        Viimeinen lauseesi pitäisi tehdä kokonais avaukseksi palstalle. Niinpä. Kerran ätmi on ruma niin oikeuttaako se palstanaisia saati muitakin naisia silloin haukkumaan ja ilkkumaan ätmille? Vai näetkö kiusaamisen kiusaamisena vain silloin jos se osuu sinua miellyttävään ihmiseen? Muilla niin väliä?

        Tulkitset sanojani hieman miten sattuu. Miellyttävyydellä tarkoitan ainoastaan sosiaalista miellyttävyyttä ja kuka miellyttää taas ketäkin. Mistä kukaan kenenkään ulkonäköä tietää? Tai edes kiinnostaa?

        Vielä uudestaan:
        "Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?"

        Täsmälleen sama kysymys sinulla, eri tavoin muotoiltuna. Eli hyväksytäänkö kiusaaminen hiljaisesti siki, että henkilö pidetään syystä tai toisesat epämiellyttävänä?

        Kyllä, luulen että tätä tapahtuu paljonkin. Mun mielestä se kiusaaminen ei kuitenkaan muuta sitä käytöstä yhtään paremmaksi, tai vaikuta myönteisesti niihin kielteisiin omaisuuksiin. Joku muu tapa voisi toimia paremmiin. Mikä se voisi olla?


      • elisakettu kirjoitti:

        Miina? No totta halvatussa se on miina. Mutta miten ihmiset käyttäytyvät miinan ympärillä?

        Minua lähinnä kiinnostaa, miksi asioiden annetaan vain olla. Vaikka esimerkki on yhdestä kirjoittajasta, se voisi olla kenestä tahansa. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee myös se, että heti kättelyssä kommentit sisältävät epäuskoisen "ai darkfearkö" - anna mun nauraa-lisäyksiä. Okei, kun kyseessä on darkfear, kiusaaminen on siis sallittua. Sama juttu kenen tahansa kohdalla (itse ansaittua).

        Onko ihmismieli tosiaan niin alhainen, että se sallii halventavan käytöksen vain siksi, kun toinen ei ole niin sanotusti miellyttävä?

        .. Voi JunaLauta nyt Senttäs.. ;P

        .. Ymmärrätkö ElisaKettu, että esim. Mä en ole Mikään JumalOlento Äärettömällä Ajalla&Energialla jne.?. . OutSider1 yritti samaa syyllistystä joskus.. Naurettavintahan silloin asiassa oli se, että esim. minä ja moni muu oli puuttunut näihin(kin) asioihin 100-1000 kertaa enemmän, kuin Kyseinen Syyllistäjä Itse.. ;P

        .. Olen opetellut ja oppinut Suojaamaan itseäni Paremmin.. Sun pitäis käsittää, että tässä Maailmassa&Yhteiskunnassa jne. SiniSilmäinen HerkkisEmppis Raadellaan Kappaliksi ja/tai Imetään Tyhjäksi yms.. Aikast Hätäseen, jos hän ei Opi&Opettele Suojaamaan Itseään.. Eikä Se Silloinkaan monesti helppoa ole.. ;P

        .. Noh, On mulle(kin) (Onneksi.. ;D) SydämenSivistystä kerääntynyt lisää Tässä ValaistumisenPolulla, joka auttaa joihinkin Jutskiin.. Toki kaikella on aina hintansa, niin Hyvässä, kuin Pahassakin.. ;P

        .. Mut joo.. En näe Enää tarvetta "tuhlata" kauheasti Empatiaa ja "hajoittaa/kuluttaa itseäni", jos/kun VeliKarma puuhastelee puuhiaan.. Toki, jos ja kun huomaan kyseessä olevan jotain muuta, niin Se taas on Ihan Eri juttu Se.. ;P

        .. Mut jos osaa nähdä Syvälle.. Niin Usein voi Nähdä, että VeliKarma siinä vain antaa Kylvettyä Satoa.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Voi JunaLauta nyt Senttäs.. ;P

        .. Ymmärrätkö ElisaKettu, että esim. Mä en ole Mikään JumalOlento Äärettömällä Ajalla&Energialla jne.?. . OutSider1 yritti samaa syyllistystä joskus.. Naurettavintahan silloin asiassa oli se, että esim. minä ja moni muu oli puuttunut näihin(kin) asioihin 100-1000 kertaa enemmän, kuin Kyseinen Syyllistäjä Itse.. ;P

        .. Olen opetellut ja oppinut Suojaamaan itseäni Paremmin.. Sun pitäis käsittää, että tässä Maailmassa&Yhteiskunnassa jne. SiniSilmäinen HerkkisEmppis Raadellaan Kappaliksi ja/tai Imetään Tyhjäksi yms.. Aikast Hätäseen, jos hän ei Opi&Opettele Suojaamaan Itseään.. Eikä Se Silloinkaan monesti helppoa ole.. ;P

        .. Noh, On mulle(kin) (Onneksi.. ;D) SydämenSivistystä kerääntynyt lisää Tässä ValaistumisenPolulla, joka auttaa joihinkin Jutskiin.. Toki kaikella on aina hintansa, niin Hyvässä, kuin Pahassakin.. ;P

        .. Mut joo.. En näe Enää tarvetta "tuhlata" kauheasti Empatiaa ja "hajoittaa/kuluttaa itseäni", jos/kun VeliKarma puuhastelee puuhiaan.. Toki, jos ja kun huomaan kyseessä olevan jotain muuta, niin Se taas on Ihan Eri juttu Se.. ;P

        .. Mut jos osaa nähdä Syvälle.. Niin Usein voi Nähdä, että VeliKarma siinä vain antaa Kylvettyä Satoa.. ;P

        No sussa on ainakin munaskuita sanomaan, miksi.

        Mulle nämä selittelyt yksin että joku on sen ansainnut, ei ihan riitä...


      • elisakettu kirjoitti:

        No sussa on ainakin munaskuita sanomaan, miksi.

        Mulle nämä selittelyt yksin että joku on sen ansainnut, ei ihan riitä...

        Trollailun taustalla oleva huomiohakuisuus on niin jäsentymätöntä, ettei siihen voi oikeastaan reagoida "oikealla tavalla". Kuittailu on tietoista, ja viihdettä tekijälleen, joten tuomitseminen ja huomion saaminen lähinnä ilahduttavat trollaajaa. Toimivampi tapa on laittaa itse matoa koukkuun joko kera pienen identiteettivarkauden tai ilman sitä, sniikata trolli väittelyyn ja jossain vaiheessa ujuttaa hänet nolaamaan itse itsensä. Nolaamisen kautta pääsee juttelemaan ei trollin, vaan näyttöpäätteen ääressä istuvan persoonan kanssa. Keskustelun haltuunottaminen on toki ihQ, mutta sen verta aikaaviepää puuhaa, etten jaksa tehdä sitä kovin usein.

        Elikkä jätän nuo keissit huomioimatta, koska nopeilla keinoilla tilannetta ei tosiaan saa otettua haltuun, ja hitailu ei aina vaan kiinnosta.


      • Mehukatri kirjoitti:

        Trollailun taustalla oleva huomiohakuisuus on niin jäsentymätöntä, ettei siihen voi oikeastaan reagoida "oikealla tavalla". Kuittailu on tietoista, ja viihdettä tekijälleen, joten tuomitseminen ja huomion saaminen lähinnä ilahduttavat trollaajaa. Toimivampi tapa on laittaa itse matoa koukkuun joko kera pienen identiteettivarkauden tai ilman sitä, sniikata trolli väittelyyn ja jossain vaiheessa ujuttaa hänet nolaamaan itse itsensä. Nolaamisen kautta pääsee juttelemaan ei trollin, vaan näyttöpäätteen ääressä istuvan persoonan kanssa. Keskustelun haltuunottaminen on toki ihQ, mutta sen verta aikaaviepää puuhaa, etten jaksa tehdä sitä kovin usein.

        Elikkä jätän nuo keissit huomioimatta, koska nopeilla keinoilla tilannetta ei tosiaan saa otettua haltuun, ja hitailu ei aina vaan kiinnosta.

        Mielenkiintoista. Itse kiusaajakin esittäytyy. Tässä yhteydessä käytän ilmaisua kiusaaja, jos nolaaminen luetaan kiusaamiseksi. Onko astettu tavoite sitten hyväksyttävä toiminnannalle. Senhän päättää tietysti jokainen. Mitä mieltä itse olet?

        Toinen juttu. Mainitsin nämä hiljaiset. Olisiko sitten kuitenkin niin, että jokainen odottaa saavansa viihdettä koko ilmaisen rahan edestä, eivätkä halua jarruttaa hyvin alkanutta esitystä pilaamalla sitä jollain kiusaus-kortilla?

        Palstakirjoittajista kukaan ei taida toimia nuhteettomasti? Poikkeaako kukaan toisistaan kovinkaan, lopulta?


      • elisakettu kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Itse kiusaajakin esittäytyy. Tässä yhteydessä käytän ilmaisua kiusaaja, jos nolaaminen luetaan kiusaamiseksi. Onko astettu tavoite sitten hyväksyttävä toiminnannalle. Senhän päättää tietysti jokainen. Mitä mieltä itse olet?

        Toinen juttu. Mainitsin nämä hiljaiset. Olisiko sitten kuitenkin niin, että jokainen odottaa saavansa viihdettä koko ilmaisen rahan edestä, eivätkä halua jarruttaa hyvin alkanutta esitystä pilaamalla sitä jollain kiusaus-kortilla?

        Palstakirjoittajista kukaan ei taida toimia nuhteettomasti? Poikkeaako kukaan toisistaan kovinkaan, lopulta?

        Mjohh, sitähän tuo taitaa olla.

        Tykkään tasaisesta (tasavertaisesta) ja ajatteluvetoisesta keskustelusta. Sniikkailu on tapa näpäyttää poikkeuksellisen yksiulotteisia ja rasittavia anonyymejä. Siispä sitoutan keskusteluun itseni kanssa (=pelaan aikaa) ja joskus näpäytän sormille. Sen voi glorifioida vaikka palstalaisten puolustamiseksi tai sitten pitää overall perseilynä. Tai brainstormauksena, tai miten vain. Onhan tämä hemmetin hyödytön tapa käyttää päätään verrattuna, well, moneen eri asiaan. Khh.

        Kiusaus-kortti on hyödytön. Se on kuin piikki lihassa kohteelleen (joku muukin huomaa, että hänen omanarvontuntonsa on uhattuna) eikä se ole tekijälleen kuin kehu (hänen vaikutusvaltansa tunnustetaan). Kortin heiluttelu toimisi suljetussa ympäristössä, jossa ylevät moraalikäsitykset ovat vakiintuneet (duunailen sellaisissakin). Siellä kiusaaja kauhistuu, kun joku huomauttaa hänen kiusaavan.

        Avoimessa nettiympäristössä ei tarvita sitä, että yhteisö olisi paha. Riittää, että yksi trolli on. Ignooraaminen ei ole tapa osallistua kiusaamiseen ja olla seuraamassa draamaa, vaan sen tarkoitus on vähentää peeloilun mielekkyyttä. Eniten närkästystä herättävät trollit oli tapana palkita Troll of Finlandilla, joten on loogista rangaista trollia huomio eväämällä. Tosimaailmaan säännöt eivät vain päde täällä, eikä niitä kannata lähteä sovittelemaan nettiympäristöön. Jossain koulun pihalla "hiljainen hyväksyntä" saattaisi ollakin pätevä käsite.


      • Mehukatri kirjoitti:

        Mjohh, sitähän tuo taitaa olla.

        Tykkään tasaisesta (tasavertaisesta) ja ajatteluvetoisesta keskustelusta. Sniikkailu on tapa näpäyttää poikkeuksellisen yksiulotteisia ja rasittavia anonyymejä. Siispä sitoutan keskusteluun itseni kanssa (=pelaan aikaa) ja joskus näpäytän sormille. Sen voi glorifioida vaikka palstalaisten puolustamiseksi tai sitten pitää overall perseilynä. Tai brainstormauksena, tai miten vain. Onhan tämä hemmetin hyödytön tapa käyttää päätään verrattuna, well, moneen eri asiaan. Khh.

        Kiusaus-kortti on hyödytön. Se on kuin piikki lihassa kohteelleen (joku muukin huomaa, että hänen omanarvontuntonsa on uhattuna) eikä se ole tekijälleen kuin kehu (hänen vaikutusvaltansa tunnustetaan). Kortin heiluttelu toimisi suljetussa ympäristössä, jossa ylevät moraalikäsitykset ovat vakiintuneet (duunailen sellaisissakin). Siellä kiusaaja kauhistuu, kun joku huomauttaa hänen kiusaavan.

        Avoimessa nettiympäristössä ei tarvita sitä, että yhteisö olisi paha. Riittää, että yksi trolli on. Ignooraaminen ei ole tapa osallistua kiusaamiseen ja olla seuraamassa draamaa, vaan sen tarkoitus on vähentää peeloilun mielekkyyttä. Eniten närkästystä herättävät trollit oli tapana palkita Troll of Finlandilla, joten on loogista rangaista trollia huomio eväämällä. Tosimaailmaan säännöt eivät vain päde täällä, eikä niitä kannata lähteä sovittelemaan nettiympäristöön. Jossain koulun pihalla "hiljainen hyväksyntä" saattaisi ollakin pätevä käsite.

        Okei, kiitos. Tuli paljon uutta asiaa.

        Mainitsit tuon ignoorauksen. Mutta entä jos sen tilalle kohtelee trollia kuin ketä tahansa mukavaa kirjoittajakaveria- jättää huomiomatta ei-toivotun sisällön - onko siitä enempi hyötyä vai haittaa?


      • elisakettu kirjoitti:

        Okei, kiitos. Tuli paljon uutta asiaa.

        Mainitsit tuon ignoorauksen. Mutta entä jos sen tilalle kohtelee trollia kuin ketä tahansa mukavaa kirjoittajakaveria- jättää huomiomatta ei-toivotun sisällön - onko siitä enempi hyötyä vai haittaa?

        Jos huomioit vain itseäsi miellyttävät kommentit, tervehdit hedonistista puolta itsessäsi. Normaalissa vuorovaikutustilanteessa olisit velvoitettu huomaamaan myös epämukavuusalueet ja kasvutarpeet, mutta netissä omat kehityskohtansa saa valita itse. Samanlainen yksisilmäisyys on syy sille, miksi trolli on immuuni kehoituksille tarkastella tai muuttaa käytöstään. Se filtteri on päällä oletusarvoisesti, eikä se huomaa minkäänlaisia kehityskohteita.

        Toisaalta et voi mitenkään tietää, millä vaikuttimilla ja kuinka monta ihmistä näitä viestejä kirjoittaa. Siellä voi olla host muine persoonineen, palkattu "roolipelaaja" tai mitä tahansa muuta. Olit kaiketi palstalla multiniccaavan kurpan aikoina. Se todella oli yksiniccinen multipersoona enkä tähän päivään mennessä ole saanut tietää, keitä muita kyseiseen "projektiin" osallistui :'D Mutta tarkoituksenani on sanoa, että somettelua ei voi ajatella yleishyödyllisestä tai vastapuolen näkökulmasta, koska on mahdotonta sanoa onko juttutoverina post-it-lapun kokoinen "persoona" vai todellinen yksilö (tai joukko yksilöitä). Ainoa ohjenuora on notta tee sitä, mikä tuntuu hyvältä.

        Mainitsit tässä ketjussa kiltteystaipumuksesta. Netteilyssä on se hyvä puoli, että sitäkään ei tarvitse pidätellä, kunhan pitää järjen päässä (ainakin itse haluan pitää irl- ja url-maailmat hyvin erillään toisistaan). Tällaiset käytösmanifestit ovat joskus paikoillaan *hieraisee nenäänsä*


    • petankki-hyvä-harrastus

      En voi käsittää miten tuollainen järkevä ihminen yleensäkin kirjoittaa jollekin Suoli24-roskapalstalle ja varsinkaan puolustaakseen pahinta trollia siellä. Nyt otat hetken (miten olisi pari vuotta) happea ja sitten yrittäisit objeksiivisesti tulla katselemaan tilannetta palstalla. Et vissiin ole sinkku muutenkaan, joten keksisit ihan jonkin muun harrastuksen yleensäkin.

      • 1217

        Taitaa omata empatiaa asiaan, henkilöön. Ehkä muutamat järkevät haluavat pelastaa mahdottoman tai sitten yksi järkevä löytää toisen samanlaisen.


      • Hmm, tuota noin, kun se kirjoittaminen on yksi mun harrastus. Kuten muidenkin palstakirjoittajien. Ja tässä nyt keskustellaan eräänlaisesta ilmiöstä, jota kohdataan tälläkin palstalla jokainen päivä.

        Tässä nyt laitetaan liikaa painoa yksittäisille kirjoittajille. Kuitenkin se on asia, jota tietty osa kirjoittajista haluaisi välttää viimeiseen asti. Jos henkilö ei ole hyvä - se pitää saada näyttämään pahalta - hinnalla millä hyvänsä. Kuka tuossa yhtälössä lopulta muuten voittaa?


    • Dua_Lipa

      Johan puolustettavan keksit. DarkFear on periksen alter ego, jonka tärkein tehtävä on nykyään uskotella, että periksen satuhahmot ovat todellisia ihmisiä.

      • Mulle tulee näistä kommenteistä biisi "Mä olen hidas, mua saa lyödä..." mieleen.

        En vain ymmärrä miten periksen satuhahmot muuttuvat yhtään sen elävämmäksi, jos DarkFear muuttaisi hiustyyliä.


      • Dua_Lipa
        elisakettu kirjoitti:

        Mulle tulee näistä kommenteistä biisi "Mä olen hidas, mua saa lyödä..." mieleen.

        En vain ymmärrä miten periksen satuhahmot muuttuvat yhtään sen elävämmäksi, jos DarkFear muuttaisi hiustyyliä.

        Periksen satuhahmot ja darkkis ovat saman tallin kuskeja. MC periksen näppis. Ei periksen hiustyyli vaikuta mitenkään asiaan.


      • Dua_Lipa kirjoitti:

        Periksen satuhahmot ja darkkis ovat saman tallin kuskeja. MC periksen näppis. Ei periksen hiustyyli vaikuta mitenkään asiaan.

        Pitäisin jonkinlaisena vahingoniloisena vittuiluna tuota sasikranssituubaa. Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että ulkonäköasiat olisivat joillekin palstalaisille vaikea aihe. Mutta kun darkfear on kyseessä, asia onkin ok.


      • En voisi. Sinä tietysti voit tehdä niin jos haluat. Tosin en ole kiinnostunut peräaukostasi millään lailla. Tuskin sieltä tutkimusmielessä löytyisi kuitenkaan mitään mielenkiintoista.


      • 87686867868687
        elisakettu kirjoitti:

        Pitäisin jonkinlaisena vahingoniloisena vittuiluna tuota sasikranssituubaa. Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että ulkonäköasiat olisivat joillekin palstalaisille vaikea aihe. Mutta kun darkfear on kyseessä, asia onkin ok.

        Itse luulen, ettei monikaan jaksa enää lukea tai reagoida noihin Peris / Darkkis / mies85 / sasikalju -juttuihin. Ne on kuultu niin moneen kertaan.


      • 87686867868687 kirjoitti:

        Itse luulen, ettei monikaan jaksa enää lukea tai reagoida noihin Peris / Darkkis / mies85 / sasikalju -juttuihin. Ne on kuultu niin moneen kertaan.

        Väsyminen niin. Vanhaa tuttua rutisijaakaan tuolla päivystyksessä ei kukaan jaksa kuunnella viikosta viikkoon, vuodesta toisiin.

        Sitten yhtenä päivänä ihmetellään, minne se kitisko on joutunut? No kuolipas sitten hänkin, lopulta. Vaivat oli vain sieltä peräisin mistä niitä ei haluttu etsiä.

        Ja omaiset tekevät potilasvahinkoilmoituksen.

        Kannattavaa toimintaa?

        Ehkä sitten seuraavan kohdalla älytään toimia toisin.

        Yleensä nämä suuren luokan kustannukset tulevat pelkästä piittamattomuudesta. Liikenteessä, yrityksissä, virhearvoinnissa, ihmisten menetyksissä. Helppouden tavoittelulla ja puhtaasta väsymisestä.

        Väsymys on aliarvioitu ongelma.


    • 1217

      Poikkeuksetta kaikilla on minä ensin, sitten minunkaltaiset. Tietenkin kaikki sallitaan ja hyväksytään itselleen ja kaltaisilleen. Toiminta hyväksytään hiljaa ja/tai sitä harrastetaan itse. Häikäilettömästi kaikki tapahtuu toistuvasti, onko sille järkevä tehdä jotain? Ei ole. Sama kaava toistuu vakiona. Sama tavoite, sama päämäärä ilman halua kehittyä tai kehittää oikeastaan mitään. Annetaan yksi sulka lisää hattuun johon kohdistaa mielivaltainen järjettömyys.

      • Tosin se sulkakin on oman mielikuvituksen tuotetta. Terrorismin harha.


      • runkkaan.sille
        elisakettu kirjoitti:

        Tosin se sulkakin on oman mielikuvituksen tuotetta. Terrorismin harha.

        Sulla on ehkä jotain annettavaa tähän ketjuun vielä: pistä aijaan kautta pillusi kuva :D

        Muussa tapauksessa: ole hyvä ja poistu!

        Hahahahhahahahaahahahahahaaa!


    • Olipa fiktiivinen tai ei, niin mitä sillä väliä? Jonkun hengentuote kuitenkin.

      En puolusta, mutta enpä alistakaan. Sopii tänne Darkkiskin...

      Palstan ymmärtää vasta kun palsta on sinua.

      • Tässä on kyse nimenomaan kirjoittamisesta. Luulisi että kirjoittajat puolustavat toisiaan, mutta näinhän ei ole. Itseasiassa yllättävintä on näinkin yhtenäinen sallinta. Hiljaisistakin tuli äänekkäitä...

        Ollaanko siis työtovereita, ja kun yksi istuu syytettyjen penkillä, niin itse/oma työpaikka on turvassa?

        Pääseehän tässä vähemmälläkin syytettyjen jakkaralle. Onneksi kyse on vain kirjoittamisesta.

        Mutta mielenkiintoista, miten ennustettavasti mieli aina toimii.


      • elisakettu kirjoitti:

        Tässä on kyse nimenomaan kirjoittamisesta. Luulisi että kirjoittajat puolustavat toisiaan, mutta näinhän ei ole. Itseasiassa yllättävintä on näinkin yhtenäinen sallinta. Hiljaisistakin tuli äänekkäitä...

        Ollaanko siis työtovereita, ja kun yksi istuu syytettyjen penkillä, niin itse/oma työpaikka on turvassa?

        Pääseehän tässä vähemmälläkin syytettyjen jakkaralle. Onneksi kyse on vain kirjoittamisesta.

        Mutta mielenkiintoista, miten ennustettavasti mieli aina toimii.

        Mä annan aina mahdollisuuden. Annan tilaa, tukea. Mutta en lähde myöskään potkimaan persuuksille koko aikaani...
        aa
        Ei minuakaan ole nostatettu ja kannettu. Joskus on levitettävä siivet ja alkaa räpyttää...

        On väärin, että tukea aletaan pitää itsensä kannattamisena.

        Tiedät että teen töitä itteni kanssa. Ja vedän mielellään muita mukaan...mutta en jää odottamaan... aika reilua.



      • Dissident kirjoitti:

        Mä annan aina mahdollisuuden. Annan tilaa, tukea. Mutta en lähde myöskään potkimaan persuuksille koko aikaani...
        aa
        Ei minuakaan ole nostatettu ja kannettu. Joskus on levitettävä siivet ja alkaa räpyttää...

        On väärin, että tukea aletaan pitää itsensä kannattamisena.

        Tiedät että teen töitä itteni kanssa. Ja vedän mielellään muita mukaan...mutta en jää odottamaan... aika reilua.

        Mun mielestä se kannattelu on eräänlainen harha. Voi nimittäin käydä niin, että kaksi itselleen valehtelevaa ihmistä tekee niin.

        Joskus jokin kommentti tai ihmisen kokema maailma koskettaa syvästi. En kuitenkaan usko, että sitä tunnetilaa voi tuoda ikinä siinä muodossa kirjoitettuna tuoda esille. Mutta hyvässä tilassa, jokin jonkin kommentti voi saada aikaan liikahduksen. Hyvänkin mielen. Mun mielestä se on kaiken vaivan arvoista. Kuten siellä "oikeassa" elämässäkin.

        Yleensä halutaan tai ehkä mikä vielä pahempaa - toivotaan enemmän. Homma menee kuitenkin niin, että jokainen joutuu itse ottamaan sen vastuun omasta hyvästä tai pahasta mielestä.

        Jokainen varmaan tekee töitä itsensä kanssa - jollakin tasolla. Mun ongelma on aina ollut liiallinen kiltteys ja tunteiden omiminen. Huomasin vain, ettei pahuuskaan toimi sen kitkemisessä. Silloin ei oikein jää muuta mahdollisuutta kuin kääntää se ongelma voimavaraksi, jollekin muulle tasolle. Siinä sivussa tulee varmasti käytettyä muita, mutta haluaisinko, että kukaan auttaisi minua siinä? Ei tietenkään, koska haluan tehdä sen itse, omalla tavallani.

        Kuten sinäkin teet.


      • elisakettu kirjoitti:

        Mun mielestä se kannattelu on eräänlainen harha. Voi nimittäin käydä niin, että kaksi itselleen valehtelevaa ihmistä tekee niin.

        Joskus jokin kommentti tai ihmisen kokema maailma koskettaa syvästi. En kuitenkaan usko, että sitä tunnetilaa voi tuoda ikinä siinä muodossa kirjoitettuna tuoda esille. Mutta hyvässä tilassa, jokin jonkin kommentti voi saada aikaan liikahduksen. Hyvänkin mielen. Mun mielestä se on kaiken vaivan arvoista. Kuten siellä "oikeassa" elämässäkin.

        Yleensä halutaan tai ehkä mikä vielä pahempaa - toivotaan enemmän. Homma menee kuitenkin niin, että jokainen joutuu itse ottamaan sen vastuun omasta hyvästä tai pahasta mielestä.

        Jokainen varmaan tekee töitä itsensä kanssa - jollakin tasolla. Mun ongelma on aina ollut liiallinen kiltteys ja tunteiden omiminen. Huomasin vain, ettei pahuuskaan toimi sen kitkemisessä. Silloin ei oikein jää muuta mahdollisuutta kuin kääntää se ongelma voimavaraksi, jollekin muulle tasolle. Siinä sivussa tulee varmasti käytettyä muita, mutta haluaisinko, että kukaan auttaisi minua siinä? Ei tietenkään, koska haluan tehdä sen itse, omalla tavallani.

        Kuten sinäkin teet.

        Tiedän että oot huikea ihminen irl;kin. Mutta se rajanveto... se on kova homma. Hyvä ihminen voi olla, mutta se että on myös hyvä itse itselleen on suoritus vailla vertaa.

        Sinä olet niin hyvä ihminen kuin sinä saat itseltäsi hyvää mieltä Ostamalla et sitä saa.

        Aina tulee joku joka pistää sen jeesustelun piikkiin. Hmmmm..kuulostaa tutulta.

        Mä koitan etsiä tasapainoa... Olls hyvä ja muistaa itsensä. Silti lipsun suuntaan jos toiseen...


      • EdesUnissa

        Sillä fiktiivisyydellä on merkitystä tuohon Elisan esittämään kysymykseen miksei DarkFearia puolusteta. En puolusta myöskään hyökkäyksiä Joulupukkia tai Lumikkia tai edes Seitsemää Kääpiötä kohtaan. Siellä takana ei ole mitä puolustaa, koska ei ole loukattua persoonaa.

        Olen huomioinut että suurin osa ignooraa DarkFear nimimerkin paitsi se kiusaaja trolli. Ilmeisesti siis suurin osa on käsittänyt ettei kyseinen nimimerkki ole oikea persoona, paitsi juurikin se kiusaaja trolli. (Tosin joskus kuin luin sen kiusaaja trollin tekstejä, niin sain jopa ajatuksen että DarkFear ja se kiusaaja trolli voisivat olla sama henkilö, niin yliampuvaa agressiivisuus ja sanojen valinta on.)

        Pohdin että sen "kiusaajatrollin" motiivi voisi olla juurikin nostaa valokeilaan fiktiivistä DarkFear hahmoa. Miksi näin olisi, en keksinyt, sillä DarkFearilla ei ole mielestäni elämän filosofiaa, jota hän haluaisi testata tai levittää. Useimmista kirjoittajista heidän filosofiansa on selkeästi havaittavissa.

        Se että onko DarkFear todellinen hahmo vai ei on sinällään merkityksetöntä. Se että useimmat palstalaiset uskovat hänen olevan fiktiivinen on hyvin merkityksellistä.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Sillä fiktiivisyydellä on merkitystä tuohon Elisan esittämään kysymykseen miksei DarkFearia puolusteta. En puolusta myöskään hyökkäyksiä Joulupukkia tai Lumikkia tai edes Seitsemää Kääpiötä kohtaan. Siellä takana ei ole mitä puolustaa, koska ei ole loukattua persoonaa.

        Olen huomioinut että suurin osa ignooraa DarkFear nimimerkin paitsi se kiusaaja trolli. Ilmeisesti siis suurin osa on käsittänyt ettei kyseinen nimimerkki ole oikea persoona, paitsi juurikin se kiusaaja trolli. (Tosin joskus kuin luin sen kiusaaja trollin tekstejä, niin sain jopa ajatuksen että DarkFear ja se kiusaaja trolli voisivat olla sama henkilö, niin yliampuvaa agressiivisuus ja sanojen valinta on.)

        Pohdin että sen "kiusaajatrollin" motiivi voisi olla juurikin nostaa valokeilaan fiktiivistä DarkFear hahmoa. Miksi näin olisi, en keksinyt, sillä DarkFearilla ei ole mielestäni elämän filosofiaa, jota hän haluaisi testata tai levittää. Useimmista kirjoittajista heidän filosofiansa on selkeästi havaittavissa.

        Se että onko DarkFear todellinen hahmo vai ei on sinällään merkityksetöntä. Se että useimmat palstalaiset uskovat hänen olevan fiktiivinen on hyvin merkityksellistä.

        Kiitos näkemyksestäsi.

        DarkFearilla on silti tarkoituksensa. Tämä on asia, jonka merkittävyyttä haluaisin korostaa.


      • elisakettu kirjoitti:

        Kiitos näkemyksestäsi.

        DarkFearilla on silti tarkoituksensa. Tämä on asia, jonka merkittävyyttä haluaisin korostaa.

        Nainen!

        Mene nukkumaan!

        :D


      • KonnaKettu kirjoitti:

        Nainen!

        Mene nukkumaan!

        :D

        Ohos, herra Kettuhan yrittää komennella siinä!

        Mutta enhän minä sinua tottele, en ennekkään ole totellut... :-D


      • EdesUnissa
        EdesUnissa kirjoitti:

        Sillä fiktiivisyydellä on merkitystä tuohon Elisan esittämään kysymykseen miksei DarkFearia puolusteta. En puolusta myöskään hyökkäyksiä Joulupukkia tai Lumikkia tai edes Seitsemää Kääpiötä kohtaan. Siellä takana ei ole mitä puolustaa, koska ei ole loukattua persoonaa.

        Olen huomioinut että suurin osa ignooraa DarkFear nimimerkin paitsi se kiusaaja trolli. Ilmeisesti siis suurin osa on käsittänyt ettei kyseinen nimimerkki ole oikea persoona, paitsi juurikin se kiusaaja trolli. (Tosin joskus kuin luin sen kiusaaja trollin tekstejä, niin sain jopa ajatuksen että DarkFear ja se kiusaaja trolli voisivat olla sama henkilö, niin yliampuvaa agressiivisuus ja sanojen valinta on.)

        Pohdin että sen "kiusaajatrollin" motiivi voisi olla juurikin nostaa valokeilaan fiktiivistä DarkFear hahmoa. Miksi näin olisi, en keksinyt, sillä DarkFearilla ei ole mielestäni elämän filosofiaa, jota hän haluaisi testata tai levittää. Useimmista kirjoittajista heidän filosofiansa on selkeästi havaittavissa.

        Se että onko DarkFear todellinen hahmo vai ei on sinällään merkityksetöntä. Se että useimmat palstalaiset uskovat hänen olevan fiktiivinen on hyvin merkityksellistä.

        Rinnastaisin NAL-hahmon DarkFeariin. Tuskin NALlinkaan kiusaajalle löytyisi monia tuomitsijoita, sillä NAL on luonut hahmosta epätodellisen. Kun DarkFear kertoilee tapaamastaan BickyRoyal miehestä ja Timpasta niin se luo hahmosta epätodellisen. Kun NAL puhuu lutkien "elävältä keittämisestä" niin ei se hahmokaan kuulosta todelliselta. Ihmiset luovut käsityksen oman maailmankäsityksensä pohjalta. Jos on tavannut Liljalaakson Timpan niin uskoo DarkFeariin. Jos on tavannut ihmisen joka puhuu naisten keittämisestä niin uskoo NAL-hahmoon. (NAL-hahmo on siis fiktiivinen, tosin sen takana on aito englannin kieltä sujuvasti osaava henkilö)


      • elisakettu kirjoitti:

        Ohos, herra Kettuhan yrittää komennella siinä!

        Mutta enhän minä sinua tottele, en ennekkään ole totellut... :-D

        Oijoi tyttö!

        Tiputahan housut nilkkoihin ja tulehan tuohon polven päälle niin kettu antaa vähän piiskaa..

        Opitpahan olemaan ihmisiksi.. >:(


        :D


      • EdesUnissa
        elisakettu kirjoitti:

        Kiitos näkemyksestäsi.

        DarkFearilla on silti tarkoituksensa. Tämä on asia, jonka merkittävyyttä haluaisin korostaa.

        ...yleisnäkemys asiasta... En huomannut tuota kiusaamisketjua ollenkaan, joten en tunne sisältöä


      • KonnaKettu kirjoitti:

        Oijoi tyttö!

        Tiputahan housut nilkkoihin ja tulehan tuohon polven päälle niin kettu antaa vähän piiskaa..

        Opitpahan olemaan ihmisiksi.. >:(


        :D

        Höps. Eiväthän ketut ole koskaan ihmisiksi... kyllä sinä sen tiedät :)

        Piiskalla vielä pelottelee. Eihän tuollaisen viereen nukkumaan uskaltaisikaan mennä.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Rinnastaisin NAL-hahmon DarkFeariin. Tuskin NALlinkaan kiusaajalle löytyisi monia tuomitsijoita, sillä NAL on luonut hahmosta epätodellisen. Kun DarkFear kertoilee tapaamastaan BickyRoyal miehestä ja Timpasta niin se luo hahmosta epätodellisen. Kun NAL puhuu lutkien "elävältä keittämisestä" niin ei se hahmokaan kuulosta todelliselta. Ihmiset luovut käsityksen oman maailmankäsityksensä pohjalta. Jos on tavannut Liljalaakson Timpan niin uskoo DarkFeariin. Jos on tavannut ihmisen joka puhuu naisten keittämisestä niin uskoo NAL-hahmoon. (NAL-hahmo on siis fiktiivinen, tosin sen takana on aito englannin kieltä sujuvasti osaava henkilö)

        Vaikka kyseessä olisikin fiktio, niin onko toimintamme silti eettistä? On helppo spilitata toinen ihminen vaikka mielikuvituksensa tuotteeksi, jotta saa oikeutuksen omille teoilleen. Kuten psykopaatti toimii.

        Toinen juttu, käänteinen. Ihmeen paljon annamme anteeksi kirjoittajallekin "virheitä", jos hänellä on jokin arvostettava ominaisuus.


      • elisakettu kirjoitti:

        Höps. Eiväthän ketut ole koskaan ihmisiksi... kyllä sinä sen tiedät :)

        Piiskalla vielä pelottelee. Eihän tuollaisen viereen nukkumaan uskaltaisikaan mennä.

        :D

        Saat tulla ketunkoloon nukkumaan rauhassa jos olet ihmisiksi. :D


      • KonnaKettu kirjoitti:

        :D

        Saat tulla ketunkoloon nukkumaan rauhassa jos olet ihmisiksi. :D

        Epäilen ettei kannattais kuitenkaan.

        Kun kaikki ketut eivät ole ihmisiksi :-D


    • KeittiöKutsuu

      Jotenkin tuntuu siltä että elisaketun olisi syytä mennä takaisin sinne keittiön puolelle.

      • Kuules muru, ei nyt ole ruoka-aika eikä sen valmistusaika.


      • NytRiittää
        elisakettu kirjoitti:

        Kuules muru, ei nyt ole ruoka-aika eikä sen valmistusaika.

        Kuka sulle antoi luvan puhua? Sä menet sinne keittiöön tai saat turpaasi.


    • tindersetämies

      Peris tukinikkeineen (darkkis, bicky, timppa jne) on palstan mätäpaise.

    • Jaha, Ellu päätti avata sanaisen arkkunsa kiusaamisesta. Nostan hattua kaikille jotka puolustavat kiusattuja.

      Yleisellä tasolla totean, että vain vahvimmat ihmiset uskaltavat puolustaa muita vaikka tietävät saavansa itsekin paskaa niskaansa. Tällä palstalla hyvän ja pahan (asiallisuuden ja epäasiallisuuden) välinen raja on aikalailla hämärän peitossa, monestakaan kirjoittajasta en antaisi arviota "vilpitön".

    • suosisittelen

      mä samutan virran tietsikasta kun rupee ärsyttämään

    • "Kiusaaminen ja ihmisyyden kaikenlainen väheksyminen sallitaan muutenkin heppoisasti. "

      No siis juuri ihmisyyshän on ihan perseestä. Te olette todiste.

    • Yleisesti

      Olen kuullut joskus sanottavan: jos joku meistä tietää/huomaa toista kiusattavan, eikä puutu siihen, on itsekkin kiusaaja.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe