Ford 1.8 D / TD kokemuksia

Gala

Kertokaapa Fordistit kokemuksian 1.8 Dieselkoneista.
Itsellä on kiikarissa kakkosautoksi 95 - 98 Escort tuolla koneella.
- Onko 200-300 tkm ajetun osto harmien hakemista..?
- Kulutuslukemat myös kiinnostaa
- Jakoremmin kesto ja mahdolliset muut heikkoudet
Kiitokset asiallisista vastauksista jo etukäteen.

36

10672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmm

      Minulla oli aikanaan -98 escort 1.8TD ja kerkesin sillä kelata 120tKm.
      Sitä en tiedä miten kestää enemmän ajettuna...
      Kulutuslukemat oli siinä 7-litran tietämillä, ehkä vähän allekin jos paljon ajoi maantiellä.

      Mukava turbon "potku" ko. koneessa :)

      Kone varmaan kestää, mutta alusta tahtoi olla enemmän remontissa... ainakin minulla.

    • MRA

      5 vuotta tullut ajeltua, mittarissa noin 210 tkm. Koneen kanssa ei ole ollut ongelmia, kuluvia osía on tullut vaihdettua (jarrulevyt ja -palat, takajouset). Eipä oikeastaan muuta. Kulutus kesät talvet n. 6l/100 km sekalaisessa ajossa. Maantiellä menee helposti alle kuuden. Ei voi muuta kuin suositella - hinnatkin tuntuvat olevan kohdallaan.

      • sanna

        Mulla olisi 97 farkku 1,8 td myynnissä.Ml. 256tkm.Juuri katsastettu ja kahdet renkaat.Jos olet kiinnostunut niin vastaa tähän viestiin....


      • arepa
        sanna kirjoitti:

        Mulla olisi 97 farkku 1,8 td myynnissä.Ml. 256tkm.Juuri katsastettu ja kahdet renkaat.Jos olet kiinnostunut niin vastaa tähän viestiin....

        97 farkku 1,8 td,olen kiinnostunut.Missä päin auto on?


      • Shit happens or not

        Eipä ole ollut kunniaa omistaa ko. moottorilla varustettua vehjettä, mutta käyttökokemuksia on tullut työpaikan autosta. Kestävyydestä en sano mitään mutta moottorin ominaisuuksiin kuuluu että se on harvinaisen ikävä ajaa: Ensin ei tapahdu mitään, vääntö alakierroksilla on todella onneton, sitten kun turbo tulee herää tulee kuin potku selkään. Ainakaan vaimolleni en ikinä antaisi mokomaa ajoon. Mutta... kaipa omistajatasolla paskaankin tottuu.


      • sanna
        arepa kirjoitti:

        97 farkku 1,8 td,olen kiinnostunut.Missä päin auto on?

        Moi.Auto on Kuusamossa.Minun sähköposti osoite on [email protected] sinne yhteyttä jos kiinnostaa......sovitaan siellä tarkemmin.....


    • olis

      semmosta tietoo moisesta autosta että käyntiin lähtö 0-alaspäin on huonoa. Omaani täyty pitää 2 tuntia roikan perässä ja vielä lähti tosi kehnosti käyntiin. Eikä asiaan auttanu vaikka kuinka vaihdettiin hehkutulpat.. Takuuseen..

      Ite kyl vieroksun fordia just ton käyntiinlähdön takia, muutenhan se ei oo autoo kummempi..

      • mmm

        Minun voortissa lukemat olivat nämä.
        -15astetta ilman lohkoa ei käyntiin.
        -31astetta lohkonkaan kanssa ei käyntiin muuten kuin apuvirralla.
        Ongelma todennäköisesti fyysisesti pienessä akussa.Ei vain riittänyt "potku".
        Apuvirralla aina käyntiin...
        Isomman akun jos jostain saisi sinne pieneen tilaan tungettua ongelma voisi poistua


      • tepi
        mmm kirjoitti:

        Minun voortissa lukemat olivat nämä.
        -15astetta ilman lohkoa ei käyntiin.
        -31astetta lohkonkaan kanssa ei käyntiin muuten kuin apuvirralla.
        Ongelma todennäköisesti fyysisesti pienessä akussa.Ei vain riittänyt "potku".
        Apuvirralla aina käyntiin...
        Isomman akun jos jostain saisi sinne pieneen tilaan tungettua ongelma voisi poistua

        kone johon ei koneremonttia pysty tekemään järkevästi on osat sen hintasia


      • käynnistyy

        Pitäis tarkistaa hehkujen virtapiuhojen kaikki liitokset myös,että virta menee perille.
        Ainakin taannoin oli tarjolla myös isompaa starttia
        Näistä se kai yleensä on kiinni.

        Alle -15 c ei varmaan kantsis käynnistellä ilman lämmitystä, vaikka lähtiskin


      • mmm
        käynnistyy kirjoitti:

        Pitäis tarkistaa hehkujen virtapiuhojen kaikki liitokset myös,että virta menee perille.
        Ainakin taannoin oli tarjolla myös isompaa starttia
        Näistä se kai yleensä on kiinni.

        Alle -15 c ei varmaan kantsis käynnistellä ilman lämmitystä, vaikka lähtiskin

        Aivan... eihän se "tervettä" ole käynnistellä kovilla pakkasilla ilman lämmitystä, mutta poikamiehelle voi joskus tulla tilanteita ettei sitä roikkaa ole saatavilla ;)

        PS.Ko.autosta startti meni vaihtoon takuuaikana...


      • Velu

        On tosiaan aivan onneton käynnistymään. Sillonkin kun sen sattuu saamaan käyntiin, joutuu moottoria sahaamaan tosi pitkään ennen kuin syttyy.

        Fodilla on ilmeisesti vähän outo huumorintaju. Katselin tuossa vanhaa tm:ää vuodelta 82. Siinä ford kehuu moottorin käynnistyneen testeissä ongelmitta vielä -36 asteen pakkasesta. Tarkoittaakohan ne ongelmittahinaamalla, sillä mitenkään muuten tuo moottori ei käynnisty pakkasella.

        Tuo moottori on siis sama moottori. Sitä on vain suurennettu 1.6:sta 1.8:ksi. Muuta sille ei olekaan tehty. Se edustaa hyvin perinteistä 70-luvun tekniikka. Valurautakansi, työntötangot jne.!!


      • käynnistyy hyvin
        Velu kirjoitti:

        On tosiaan aivan onneton käynnistymään. Sillonkin kun sen sattuu saamaan käyntiin, joutuu moottoria sahaamaan tosi pitkään ennen kuin syttyy.

        Fodilla on ilmeisesti vähän outo huumorintaju. Katselin tuossa vanhaa tm:ää vuodelta 82. Siinä ford kehuu moottorin käynnistyneen testeissä ongelmitta vielä -36 asteen pakkasesta. Tarkoittaakohan ne ongelmittahinaamalla, sillä mitenkään muuten tuo moottori ei käynnisty pakkasella.

        Tuo moottori on siis sama moottori. Sitä on vain suurennettu 1.6:sta 1.8:ksi. Muuta sille ei olekaan tehty. Se edustaa hyvin perinteistä 70-luvun tekniikka. Valurautakansi, työntötangot jne.!!

        On Fordikin petrannut. Focuksen 1.8 suoraruisku perustuu tuohon Escortin dieseliin.

        Toissa talvena Lapissa oli -38 astetta pakkasta aamulla. Auto oli seissyt kolme vuorokautta pihassa. Sähköä ei ollut lohkolämmittimelle. Lähti käyntiin laakista. Ääni oli aluksi karmea.


      • Velu
        käynnistyy hyvin kirjoitti:

        On Fordikin petrannut. Focuksen 1.8 suoraruisku perustuu tuohon Escortin dieseliin.

        Toissa talvena Lapissa oli -38 astetta pakkasta aamulla. Auto oli seissyt kolme vuorokautta pihassa. Sähköä ei ollut lohkolämmittimelle. Lähti käyntiin laakista. Ääni oli aluksi karmea.

        Suoraruiskutusdieseli on eri moottori kuin tämä vanha pyörrekammiodiesel, joka ei käynisty.

        Kuitenkin on hyvä, että ford on onnistunut kehittämään 2000-luvulla moottorin, joka myös käynnistyy. Muilla merkeillä sellaisia tehtiin jo 20 vuotta sitten. Kuten sanottu, parempi myöhään kuin milloinkaan.

        TM:ssä oli pari vuotta sitten esittely tuosta moottorista. Pisti silmään eräs kohta: moottori on varustettu jakoketjulla, jota ei voi vaihtaa, koska se on mitoitettu kestämään koko moottorin oletettu elinikä, 300 tkm.


      • Endura
        Velu kirjoitti:

        Suoraruiskutusdieseli on eri moottori kuin tämä vanha pyörrekammiodiesel, joka ei käynisty.

        Kuitenkin on hyvä, että ford on onnistunut kehittämään 2000-luvulla moottorin, joka myös käynnistyy. Muilla merkeillä sellaisia tehtiin jo 20 vuotta sitten. Kuten sanottu, parempi myöhään kuin milloinkaan.

        TM:ssä oli pari vuotta sitten esittely tuosta moottorista. Pisti silmään eräs kohta: moottori on varustettu jakoketjulla, jota ei voi vaihtaa, koska se on mitoitettu kestämään koko moottorin oletettu elinikä, 300 tkm.

        Focuksen 1.8 TD:ssä on yläkertaa lukuunottamatta sama moottori kuin Escortin 1.8 TD:ssä. Toinen on Edrura TD, toinen Endura TDdi.

        Tuo TM:n juttu koski 1.4 litran PSA dieseliä. Tosin siinäkin voi hihnan vaihtaa. Vaihtoväli on huimat 240 tkm.

        Focuksen 1.8 dieselissä on yhdistetty ketju/hihna. Kampiakseli pyörittää jakajapumppua ketjulla. Jakajapumppu nokka-akselia hihnalla.


      • LSS
        Velu kirjoitti:

        On tosiaan aivan onneton käynnistymään. Sillonkin kun sen sattuu saamaan käyntiin, joutuu moottoria sahaamaan tosi pitkään ennen kuin syttyy.

        Fodilla on ilmeisesti vähän outo huumorintaju. Katselin tuossa vanhaa tm:ää vuodelta 82. Siinä ford kehuu moottorin käynnistyneen testeissä ongelmitta vielä -36 asteen pakkasesta. Tarkoittaakohan ne ongelmittahinaamalla, sillä mitenkään muuten tuo moottori ei käynnisty pakkasella.

        Tuo moottori on siis sama moottori. Sitä on vain suurennettu 1.6:sta 1.8:ksi. Muuta sille ei olekaan tehty. Se edustaa hyvin perinteistä 70-luvun tekniikka. Valurautakansi, työntötangot jne.!!

        Ei ole sama moottori. 80-luvulla käytettiin Peugeotin moottoria, joka myöhemmin korvattiin Fordin omalla 1.8:lla.


    • Hessu Hoppa

      Itselläni on tollane eskortti 230 000 km ajettuna. ostin auton 85.000 kohdalla,ja sen jälkeen olen vaihtanut: jakohihna 2x, polttoainepumppu(kalvo repesi, omaa tyhmyyttä mukana), etuiskarit, alatukivarret, vas alatukivarren taka hela, sulakerasia, raidetangon päät,lohkon vastus sekä normaalit öljyn ja suotimien vaihdot. Hyvin tuntuis vielä pelittävän, koneessa ei kyllä mitään vikaa. Helmat alkanu hieman kukkia. Kyllä vakaasti uskon auton koneen puolesta menevän vielä ainakin sinne 500 000 km:ään asti.

      • Hessu Hoppa

        Se kylmäkäynnistys, ei tosiaan -20C ilman lohkoa kannata kokeillakaan. hyvällä virralla kyllä lähtee, muttaa huhhuh sitä "hakkaamista". Sen vielä sanoisin että pakkasella kokeilemistani dieseleistä ehdottomasti paras lampiään sisätiloista.Ja kulutus: Omilla mittauksillani kesällä KA:5,5/100 talvella nousee varmaan noin litralla.


    • Sipe

      Oon just vaihtamassa uuteen focukseen. Ekkeri on hintaansa nähden kyllä ollut tosi hyvä auto. Ostin sen aikoinaan 28tkm ajettuna ja 215tkm takana ja ei mitään suurempaa ongelmaa. Kuluvia osia vain. Korissa pohjassa alkoi olla ruostumisongelmaa mutta muuten OK. vm.-99

    • Esco Van

      Mulla on ainakin kumihihnat ruiskussa, että nokassa (ei taida olla työntötankokone). Pa-pumpussa ei tietääkseni ole kalvoa sillä se on sähköinen tikkuaskin kokoinen loota. Sivukammioonkaan en usko 1.8 kohdalla. Turbodieselissä todella paska jakopääremppa eikä ole halpa tavallisessakaan (600-800 E). Pakkaskäynnistyvyys riippuu paljon öljystä ja 5w30 öljyllä voi lähteä -20 jos akku on täynnä. Jostain syystä startti ei pyöritä tarpeeksi ja hehkut, valot ym imee virtaa turhan paljon. Tämä on ylivoimaisesti halvin verrattuna japseihin.

    • Warre 89

      Ostin vm 98 1,8TD escortin ja kauppaan sisältyi seyraavanlainen vika,autoa saa " sahata" pitkään vaikka olis kuinka lämmin ilma tahansa ja jos hehkuttelen 4-5 kertaa se lähtee pienen "sahauksen" jälkeen kyllä käyntiin.Auto on juuri katsastettu ja päästöarvot olivat insinööri herran mielestä erittäin hyvät.
      KYSYMYS. Onko kenelläkään ollut samoja ongellmia ja miten niistä olette päässeet eroon (vai oletteko vaihtanut merkkiä) autolla on ajettu 186 th km
      Olisin eruttäin kiitollinen jos saisin jotain vinkkiä.

      • x-men -67

        Laita sähköinen (bensapumppu) konehuoneeseen. Itsellä oli samanlainen vika yhdessä fordin dieselissä. On muuten kätevä silloinkin kun vaihtaa nafta suodattimen.


    • Fooordd

      Ajoin 560 000 km tuon tyyppisellä koneella Ford mondeolla 97. Heikko käynnistyvyys.. hehkut ja jonkun älypään tekemä pa suodatin/pummppu joka laskee ilmat pa järjestlmään.Korjasin vaihtamaallla toisentyyppisen .Kesti paremmin .
      Pidin autosta.

      • waheli

        On ollut itellä Escot 1,8 ei tdi- 95-6 malliltaan ja yli 20asteen pakkasessa oli hiukan kylmänä käynnistys ongelmaa. No ajattelinpa että vaihdetaanpa hehkut tilasin Biltemasta kauniit edulliset uudet tulpat. Kappas vain eipäs enään meinannut lähteä 10:stä asteesta käyntiin, haikailin vanhojen tulppien perään mutta enpä löytänyt enään kätköistän. En enään haikaillut uusia tulppia annoin si vahingon kiertää möin poies,muutenkivaauto?!


      • waheli
        waheli kirjoitti:

        On ollut itellä Escot 1,8 ei tdi- 95-6 malliltaan ja yli 20asteen pakkasessa oli hiukan kylmänä käynnistys ongelmaa. No ajattelinpa että vaihdetaanpa hehkut tilasin Biltemasta kauniit edulliset uudet tulpat. Kappas vain eipäs enään meinannut lähteä 10:stä asteesta käyntiin, haikailin vanhojen tulppien perään mutta enpä löytänyt enään kätköistän. En enään haikaillut uusia tulppia annoin si vahingon kiertää möin poies,muutenkivaauto?!

        Kellä ois tietoo Focuksien 1,8 TDI pumppu hintoja ja kellä ois varastoissa ehjiä käytettyjä, koska uusi maksaa varmaan hunajaa .Onko kännistys ongelmaan siis pitkään starttiin mitään helppoa närpräystä jolla vois vaikuttaa starttimoottorin helpottamiseen ettei siltä pala käämit ennen kuin kuskilta hah ja pah? ??


      • waheli kirjoitti:

        Kellä ois tietoo Focuksien 1,8 TDI pumppu hintoja ja kellä ois varastoissa ehjiä käytettyjä, koska uusi maksaa varmaan hunajaa .Onko kännistys ongelmaan siis pitkään starttiin mitään helppoa närpräystä jolla vois vaikuttaa starttimoottorin helpottamiseen ettei siltä pala käämit ennen kuin kuskilta hah ja pah? ??

        Kakkosautona Focus 1.8 diesel. Reilut 300 000 ajettu. Olikohan -02, tms.

        Käynnistymisessä oli ongelmia, nyt vaihdettu akku (auttoi vähän) ja startti (auttoi loput). Ainakin vielä -20 asteessa hörähtää käyntiin kuin palmun alta.

        Ihan peruspeli ajaa. Moottoritiellä menohalut loppuvat kuskilta jossain 140 km/h paikkeilla viimeistään, mutta eipä taitaisi autostakaan hirveästi enempää löytyä. Kaupungissa näppärä ja nopsa. Kulutus mututuntumalla sopivan pieni, jossain 5-6 litran paikkeilla varmaan.


    • sahaa, sahaa, sahaa

      Joo, siis onneton käynnistymään on. Ford on keksinyt käyttää semmoisia liittimiä, jotka kiristyvät paineesta, polttoaineen imupuolella eli alipaineessa. Muutenkin Fordi on suunnitellut ihme sähkömekaaninen säätöjärjestelmän josta ei kukaan ota tolkkua. Päivittänyt purkalla ja klemmarilla, varmaan päästövaatimusten tiukenuttua.

      Itselläni jotain hajosi, kun tankin huohotin meni yhtenä kesänä tukkoon. Sen jälkeen 0-kelistä alaspäin aina roikan perässä. Ei starttaa vaikka lupaa. Kun lupaa, niin kierrokset kyllä nousee, mutta samantien kone hyytyy. Ei vikakoodeja. Kaikki on tankista ruiskupumpulle saakka uusittu. Nyt on lisäksi sähköpumppu konehuoneessa, mikä auttaa vähän. Mysteerio. Jos joku viisaampi on ratkaissut samankaltaista, niin kuulolla ollaan.

      (Ei siinä mitään tikkukonetta ole: kannen yläpuolinen nokka ja jakohihnat niin ruuttapumpulle kuin nokallekin.)

    • W 124

      Unohda Escortit niistä seuraa vain ikävyyksiä,osta sen sijaan W 124 dieselmersu niin sillä ajat maailman tappiin asti.

    • olde

      Täällä 400tkm ajettu. Viimeisen 100tkm aikana tehtyä: Helmat uusittu, pumppu uusittu, kaikki iskarit uusittu, etutukivarsia/niiden osia sekä muita alkujaan tekovirheellisiä osia kuten liian pieni startti ja kytkimen käyttövipu...

      Kone pelannut muuten ok ei moittimista kulutus 5.7-6.7L/100km, kiihtyy ihan kivasti kun syöttöjä ruuvattu reippaasti, vaihteisto kuitenkin melko tiuhaan välitetty saa hämmentää koko ajan...suosittelen ennemmin automaattia jos jostain ehjän automaatin löydät ;)

    • ASo1

      Focus -99 ajoin 216000 sekä focus -04 ajoin 204 tuhatta, kumpaisenkaan moottorissa ei mitään ongelmia, kulutus keskimäärin vajaa 6 litraa.
      Jos auto ei ole ruosteessa, osta pois.

    • puuhamies1
    • Anonyymi

      Kestäviä vanhanajan masiinoita

      • Anonyymi

        Olen nyt ajanut voortilla 1,5 miljoonaa kilometriä ja ekan kerran jouduin tankkaamaan vasta viime torstaina. Mitään muita huoltoja ei ole tarvinnu tehdä.


    • Anonyymi

      Pöydällä vai lattialla matton päällä ?

    • Anonyymi

      ecolooginen valinta

    • Anonyymi

      Aikansa legendaarinen motti. Escortit takas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe